Ads by Google X

رواية يكفيني منك عقابا الفصل التاسع عشر 19 - بقلم بقلم عبير سليم

الصفحة الرئيسية

 رواية يكفيني منك عقابا الفصل التاسع عشر 19 - بقلم بقلم عبير سليم 

الحلقه التاسعة عشر
يكفيني منك عقابا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
يقود سيارته في حاله من الشرود    ينطلق بها متوجها إلى المنزل يطرق الباب فتفتح له فرحه يلقي عليها السلام و يدخل فيجد زينه جالسه تشاهد التلفاز
السلام عليكم
زينه : و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته حمدالله على السلامه يا زياد
زياد : الله يسلمك يا زينه عامله ايه يا حبيبتي
زينه : الحمد لله والله بخير
انت اللي عامل إيه و كيف دراستك طمني انى اعرف إن طب ديه صعبه جوي
تذكر رحمه و ضحك

زينه : بتضحك على ايه ضحكني معاك
زياد : بجد عايزة تضحكي معايا يا زينه
زينه : ليه كتير علية الضحك يا اخوي
زياد : يااااه يا زينه متعرفيش كلمة اخوي اللي بتجوليها ديه بتعمل فية إيه 
زينه : عجباك جوي أكده
زياد : زينه أني يا ما حلمت يكونلي أخ و اللا أخت
كنت  حاسس نفسي دايمآ لوحدي
مليش حد
 معرفش من الدنيا كلها غير أمي و خالي و عمي اللي كان بيزورنا كل فترة و هي كانت دايما خايفه علية مبترضاش تخليني العب مع حد و لا يكونلي علاقه بحد و خالي كان ملازمني في كل مكان كانوا يجولولي انت امانتنا اللي ابوك ائتمنا عليها

عيشت في وحده لدرجة اني كنت خايف جوي من مواجهة الناس لما أكبر حتى في المدرسه كنت لوحدي بروح الدروس و برجع منها من غير ما يكون لية علاقه بحد حتى كل زمايلي كانوا فاكرني متعجد نفسيا من حاجه
 و فضلت حاسس بالوحده ديه لحد ما ربنا جمعني بيكم و حسيت اني بجي لية أهل و سند 
و كلهم كوم و انتي لوحدك كوم يا زينه كل ما اطلع فيكي بتبجى الدنيا مسيعانيش من الفرحه ربنا يخليكي ليا يا اختي يا رب

زينه :و يخليك لية يا اخويا يا حبيبي و ربنا ما يفرجناش تاني يارب
بس بردك مجلتليش ضحكت على إيه لما جلتلك ان كلية الطب صعبه كنك بتتمسخر علية اكمني مكملتش تعليمي

زياد و هو بيمسك ايدها و يقبلها : اني بردك اتمسخر عليكي ديه انتي ست الستات كلهم و حبيبتي انى كل الحكايه افتكرت رحمه أصلها لسه جايله نفس كلمتك ديه امبارح و كل شويه تعيدها عشان أكده ضحكت

زينه : طب و ليه سألتني اذا كنت عايزة اضحك معاك و اللا لاء
زياد : خايف يا زينه
زينه : خايف من إيه يا جلب اختك
زياد : خايف يكون جلبك فيه حاجه من ناحيتي و تكوني زعلانه مني
اكمني اول ما جيت الست والدتك مشيت 
زينه : بس انت ملكش صالح بمشيها من البيت يا زياد ايه دخلك انت هي مشيت لأسباب تانيه خالص و اني حطلعلك اللي فجلبي كله عشان ارتاح و اريحك

 بص يا زياد الوحده اللي انت بتحكي  عنيها ديه أني عشت زيها بالظبط من يوم ما وعيت عالدنيا  
 و اني لوحدي معرفش غير امي و بس ابويا ديه ملحجتش أشوفه معرفش معالمه غير من الصور مش فاكراه واصل كلمة ابويا ديه ما نطجتهاش بلساني واصل مبجولهاش غير لما بشوفه في صورة ملجتش غير امي و بس كانت هي كل دنيتي

 اه كنت بشوف عمايلها و مكنتش بتعجبني و لما كنت احاول افهمها ان أكده غلط و اللا حرام كانت تجوللي اصلك طالعه هبله كيف خالتك مع ان خالتي مش هبله خالتي طيبه
لكن هي امي جبل كل حاجه و اني خابرة انها بتحبني جوي ربنا يهديها يا رب 

واني اذا كنت زعلانه فأني مش زعلانه غير منيها هيا لأنها هيا اللي وصلت نفسها لاكده عمي طول عمره معززها و مكرمها رغم انه عالم بكل اللي بتعمله لكنه عمره ما اهانها هي اللي اضطرته يمشيها من البيت بأفعالها

اني منكرش ان ظهورك في حياتي كانت مفاجأة عمري ما توقعتها و لا خطرت على بالي فيوم اه استغربت كيف يبجالي اخ بعد السنين دي كلها كيف حتجبل حاجه زي أكده بجي معجوله ابويا كان متجوز على أمي طب ديه مش اسمه غش و خيانه زعلت عليها لأني ست زيها و زي ما حزعل لو عرفت ان زكريا عمل معايا اكده ما احنا ستات بردك و بنحس ببعض لكن لما عمي حكى كل حاجه و كمان جعد معايا و فهمني حاجات تانيه كتير غير اللي جالها جدامكم 

اني وجتها جلت ابويا الله يرحمه كان جمل و اللي زيه كان لازمن يتجوز على مرته و محدش يجدر يلومه و لا يعتب عليه

و لما بصيتلك يا زياد و اتكلمت معاك شفت فيك صورة ابويا المتعلجه في البت و فصورته اللي اني معلجاها عندي في الأوضة لما وجفت جدامها حسيت إني ببصلك انت بكلمك انت مش هو يعني ابويا اللي كان مجرد صورة في برواز عالحيطه اللي كنت بشكيله من غير ما يسمعني و بكلمه من غير ما يرد علية اتحول لحجيجه بجت واضحه جدامي حساها و شايفاها جدامي بجي لحم و دم يعني لو حكيتله حيسمعني و حيحس بية و يرد علية و يطبطب علية

حسيت إني أخيرا لجيت سند و ضهر لية اه عمي طول عمره واجف معايا و عمره ما فرج بيني و بين ولاده لكن انت حاجه تانيه يا زباد انت أخوي لحمي و دمي حته مني

انت لو كنت محتاجني جيراط فأني محتاجاك أربعه و عشرين جيراط 
تعرف يا زياد اني لما كنت ازعل من زكريا كنت اجول حشتكيه لمين لابوه و اللا لاخوه و اللا لخالتي اللي هي امه لكن دلوك لا انى بجي عندي اللي اشكيله و يجيبلي حجي و انا حاطه رجل على رجل

صوح يا اخوي مش اني لو وجعت فديجه و اللا احتاجتلك حتجف جاري و تجيب لاختك حجها

ياخدها زياد في حضنه و عينيهم تتملي بالدموع : يا حبيبتي يا اختي ربنا يخليكي لية و ميحرمنيش منك واصل و اكون دايما سندك في الدنيا 
ديه انتي اللي يرشك بالميا اني ارشه بالدم ديه انتي نور عيني يا زينه و لو حد بس بصلك اكده جوليلي حتلاجيني جبتلك عينيه الاتنين في يدك

زينه : هههههه ربنا يحميك و يفرحني بيك و اشوفك عريس في الكوشه يا رب ياااه ديه اني وجتها الدنيا محتساعنيش من الفرحه و اجول انى أخت العربس

زياد : ان شاء الله يا حبيبتي ربنا يحججلنا كل اللي نتمنوه يا رب و يرزجك بالذريه الصالحه يارب

😂ماشاء الله ما شاء الله طيب اني اجيبلكم بجى كوبايتين عصير ليمون و شجرة عليها شوية عصافير و نسيبكم تاخدوا راحتكم عشان محدش يزعجكم ديه أني مبجاش لية لزوم في البيت ديه بجى لما ادخل و الاجي مرتي و ابن عمي بيحضنوا بعض أكده

زياد و زينه : هههههه هههههه
زياد : تصدج يا زكريا أنت أحلى حاجه في البيت ديه بحسك ملكوت تاني
بتفكرني دايما برحمه 

زكريا : و مين رحمه ديه كمان 
زينه : زميلته في الجامعه و زياد بيحكيلي عنيها حكاوي بتموتني من الضحك ديه أني بجيت نفسي أشوفها و ربنا من كتر اللي بسمعه عنيها منه
زينه : زياااد رحت فين حساك سرحت مرة واحده
زياد : مش عارف بس اصل حاجه النهارده حيرتني أوي
زينه : ربنا ما يحيرك أبدا يا زياد خير في ايه
زياد : رحمه
زكريا : ما لها الست رحمه دي كمان
زياد : طلبت تاخد المحاضرات بتاعتي تنجلها اديتها لها واول ما عينها وجعت على اسمي رمتلي المحاضره و طلعت تجري حتى صحابها ندهوا عليها معبرتش حد

زينه : الله ليه اكده طب تكونش افتكرت حاجه كانت ناسياها
زياد : لا هي جالت الطحاوي و جريت على طول زي ما يكون اسم عيلتنا عامللها مشكله
زكريا : اني مفهمش يعني هيا مكنتش تعرف اسمك ايه
زياد : هي تعرف ان اسمي زياد سالم و اني بردك اللي اعرفه ان اسمها رحمه نعمان.  لكن

زكريا : استنى انت جلت اسمها رحمه إيه 
زياد : رحمه نعمان
زكريا : رحمه نعمان معجوله تكون رحمه نعمان العشري
زينه : رحمه نعمان ايوة صوح أكيد هي لأن عطر جبل ما تمشي كانت جالتلي إن رحمه بت عمها حتدخل كلية الطب و كمان فرحه جالتلي انها كانت بتزور سكرة صاحبتها مرة و إن رحمه ديه اديتها فستان و طرحه و جالتلها ان دي حلاوة دخولها كلية الطب
زكريا : بس خلاص تبجى بانت الرؤيه يعني انت سيبت بنات كلية الطب كلهم و رايح تعرف رحمه نعمان اه ديه انت فجري جوي يا ابن عمي

زياد : اني مفهمش حاجه متفهموني
زينه : رحمه تبجى بت عم عطر مراة يحي يا زياد
زكريا : عطر اللي طفشت يا فالح
زياد : طب و اني مالي
زكريا : و هو لو مكنش مالك حيكون مال مين يا ابو الذكاء ديه انت ابن عم يحي جوز بت عمها اللي هما شايفينه السبب في مشيانها نن اهنيه
زياد : يعني معناته ايه الكلام ديه
زينه : معناته انك حتدخل على ايام ما يعلم بيها إلا ربنا و ربنا يستر عليك منيها ديه احنا دلوك بجينا أعداء يعني تخللي بالك يا اخوي احسن تعمل فيك حاجه
زياد : رحمه لا مش ممكن رحمه انتوا متعريفوهاش دي جلبها ابيض جوي زي الطفل الصغير لا رحمه لاء
زكريا : جوليله يا فالحه شكل اخوكي مفهمش حاجه
هو انت رايح كليتك ديه ميتى
زياد : بكرة ان شاء الله
زكريا : تمام جوي اني بجى حستناك بكرة تاجي ديه لو جيت يعني و تجوللي حوصل إيه معاها
زياد : انت بتتكلم عن مين رحمه

😂استني عندك يا رحمه 
تقف رحمه فجأة و تحس ان قلبها حيقف و تلتفت و هي بتستعد للمواجهه و صحابها بيبصوا لبعص و مش عارفين يعملوا ايه
الدكتور : انتي داخله فين
رحمه : اء اء اء
الدكتور : اء اء إيه انتي اتخرستي ما تنطجي
رحمه : انى داخله اجعد
الدكتور : تجعدي فين هي سبيل و اللا وكاله من غير بواب أنى عايز أفهم انتي إزاي تتجرئي و تدخلي أكده من غير استئذان انتي فاكرة نفسك داخله السوج

رحمه : ما ني أصلي لجيت حضرتك بتشرح و مشايفنيش فمرضتش اعطلك عن الشرح و على بال حضرتك ما تهزجني و تجوللي ادخلي ممكن تكون حضرتك نسيت كنت بتجول ايه فجلت اعدي بسرعه و خلاص من غير و لا من شاف و لا من ديري بس اني فجريه و اديك شفتني 

الدكتور : بسسسس اخرسي انتي ايه بالعه راديو الاذاعه كلها انتي عايزة ايه بالظبط انتي محترتاحيش غير لما امنعك من حضور أي محاضرة لية واصل

رحمه : ليه بس أكده حضرتك اني عملت ايه لكل ديه
ديه اني غلبانه و الله

الدكتور : انتي بتشحتي و اللا إيه و بعدين غلبانه مين ديه اللي غلبانه ديه انتي حتجنينيني اني معرفش اني عملت ايه في حياتي عشان ربنا يبتليني بيكي انتي عملي الأسود اللي نفسي اكفر عنه عشان ارتاح منك
ديه اني بجيت بنام بحلم بيكي من كتر اللي عملاه فية

طبعا كل ده و الطلاب كلهم ميتين على نفسهم من الضحك

رحمه : يعني اني الحج علية يعني أني مرضيتش اجطع عليك حبل أفكارك و جلت الحج اعدي بسرعه

الدكتور : حبل ايه و مشابك إيه انتي عاوزة تشيلليني
رحمه : بعد الشر عنك يا دكتور الدكاترة دول عايزينك
الدكتور : هو اني منبهتش جبل أكده ان مفيش حد يدخل بعدي انتي ازاي تتجرئي و تدخلي علية اكده

رحمه بصوت واطي : دخل عليك عزرائيل يا شيخ و ريحني منك

يسمعها بعض الطلاب و يضحكوا
الدكتور : سكوت انتي بتبرطمي بتجولي ايه
رحمه : بجول ربنا يخليك لينا و يطول في عمرك و نستفيد من علمك الواسع ديه دايما
 معلش يا دكتور  بجى جلبك أبيض و حجك علية معدتش حكررها تاني اخر مرة 
الدكتور : لا حجي و لا حجك اطلعي برة
رحمه : طب اسمعني بس اني  معارفاش بس حضرتك متضايج مني أكده ليه و واخد مني موقف على طول

الدكتور و هو بيمسح وشه من الغيظ : شايفه الطلبه اللي جدامك دول كلهم
رحمه : ايوة طبعا شايفاهم مالهم
الدكتور :  محدش فيهم كلهم بيعمل اللي بتعمليه ديه جولولي انتوا يا دكاترة اني بتجنى عليها هي طيبه و ملاك و اني اللي مستجصدها كيف ما هي فاكرة

كل الطلاب يضحكوا
ترفع فتون ايديها و هي ماسكه نفسها من الضحك بالعافيه
الدكتور : اتفضلي
فتون : معلش والله يا دكتور و حياة ربنا رحمه طيبه و جميله بس هي اللي متهوره و مبتعرفش تتحكم في انفعالاتها حجك علينا و الله يا دكتور

الدكتور : طبعا ما هو مين حيشهد للعروسه ما هي صاحبتك
جال رحمه جال أني عايز افهم انتي مين سماكي رحمه ديه إنتي عذاب ربنا يرحمني منك يا شيخه بصي أني معاوزش اشوفك تاني في محاضرة عندي عشان اني عندي ولاد عايز اربيهم يا للا اتفضلي اخرجي

رحمه : لا يا دكتور الله يخليك ديه اني بحضر و مبفهمش حاجه اجوم اخرج كمان
الدكتور : مبتفهميش  حاجه انتي جصدك ايه بالكلمه ديه 
رحمه : لا ارجوك اوعاك تفهمني صح جصدي  تفهمني غلط يا لهوي بص اني ججولك بس اسمعني و اديني فرصه ادافع عن نفسي من غير ما تتعصب الله يخليك

الدكتور : تدافعي عن نفسك على اساس اننا فمحكمه

رحمه : معلش يا دكتور إلهي تنستر
هرج و مرج بين الطلاب و ضحك عالي
الدكتور : بس و اللا حلغي المحاضرة
انستر ايه انتي كلية طب ايه اللي داخلاها انتي المفروض كان كفايه عليكي الفسحايه اللي بيقعدوا فيها الستات يلكوا و خلاص اني حسيبك تتكلمي عشان ديه حتبجى اخر مرة و بعديها انى حوريكي وش عمرك ما شفتيه جبل اكده انطجي
تتفزع رحمه : 
حاا حااا حاضر

اصل و اني داخله الجامعه كنت عايزة اركن العربيه على أي جنب و في واحد خبط فيه و اتخانجت معاه فديه اللي عطلني و الله

الدكتور : وانتي اللي زيك يركب عربيه ليه من أساسه انت اخرك تركبي جاموسه

رحمه : اللهم طولك ياروح طب ديه حضرتك مشوفتنيش و اني سايجه

الدكتور : سايجه الهبل انتي يا بنتي فيكي ايه مش عاجله كيف زمايلك ليه عاملالي جلبه و دوشه على طول ليه عمر ما فيه محاضره واحده جعدتي فمكانك اللا لزمن تلفي عالمكان كله كأنك في أتوبيس و بتجطعي تذاكر و كل دجيجه تسألي  و انتي مش فاهمه حاجه من أساسه امال لو كنتي شاطره كنتي عملتي ايه و عامله مشاكل مع كل حد يكلمك مش كفايه اللي عملتيه امبارح ديه
محدش من المعيدين و اللا الدكاترة معملتيش معاه مشكله ديه انتي لسه في اول سنه امال بعد أكده حتعملي ايه فينا انتي بجيتي أشهر من الدكاتره نفسيهم الكل بجي عارفك بالاسم من اللي انتي عاملاه

يا للا اتفضلي اخرجي انتي عطلتي المحاضره بما فيه الكفاية

رحمه : طب حجك علية جلبك ابيض يا دكتور 
الطلاب : هههههههه هههههههه 
الدكتور : لا اني جلبي اسود كيف الطينه

زياد يرفع ايده : اتفضل يا سي زياد جه الدور عليك انت كمان مانت المحامي بتاعها

زياد : معلش يا دكتور حجك علينا احنا دخلها بس المرة ديه و اني اللي بوعد حضرتك انها حتكون اخر مرة بس هي و الله متجصدش تعصب حضرتك هي بتتكلم بتلقائيه

الدكتور بيبصلها و هي مداريه وشها بايديها : استغفر الله العظيم يا ربي
استغفرك يا رب و اتوب اليك

كل الطلاب بدءوا يتاسفوا بالنيابه عنها
هي فعلا كل الطلاب بيحبوها و بيحبوا تلقائيتها جدا و الجو اللي بتعمله في المحاضرة

فضلوا كلهم يتحايلوا على الدكتور عشان يسمحلها تدخل بعد ما كانت خلاص رجلها وجعتها من كتر الوقفه و عماله كل شويه ترفع رجل و تنزل التانيه كانت لابسه فستان طويل و شوز بكعب عالي  أصلها بتحب تبان حلوة و جميله و دايما مهتميه بنفسها و بشياكتها

الدكتور:  خلاص حاضر واضح انها وكلتلكم كلكم عنيها
اتفضلي يا هانم اتفضلي يا ست البرنسيسه و تركزي عشان حسالك
رحمه:  يا ريتكم ما اتحايلتم عليه

بتكلم الدكتور و هي طالعه : حاضر يا دكتور ديه اني حبهرك و الله
و جايه تطلع داست على طرف الفستان و اتكعبلت و وقعت
الطلاب كلهم : ههههههههه ههههههههه ههههههههه 

الدكتور : الصبر من عندك يا رب

😂يخرجوا من المحاضرة
بنات اني عايزة اطلع للدكتور و اعتذرله خايفه يكون اضايج مني

هنا : لا اطمني هو اتعود منك على أكده خلاص خد مناعه
رحمه : لاء بردك خايفه يحطني في دماغه
روان : يحطك في دماغه هههههه هو كان لسه محطيكيش
رحمه : طب بزمتكم اني اتنفست دلوك مش فضلت ساكته لحد المحاضره ما خلصت ديه اني حتى كان نفسي اسأله بس خفت يضايج و جلت اسكتي يا بت احسن
فأني بجول اطلع الطف معاه الجو يمكن يروج من ناحيتي

فتون : تطلعي فين ديه لو شافك حيرميكي من الدور السادس

رحمه : طب انى أعمل إيه دلوك ديه أني كل ما اجي اكحلها اعميها
فتون : تعملي كيف ما اتفجنا و جلنا امبارح 
رحمه : حاضر
روان : بس الصراحه زياد هو اللي ليه الفضل إنه دخلك
هنا : اللا صحيح يا رحمه هو انتي ليه امبارح سيبتينا و جريتي مرة واحده
رحمه : لا مفيش أصلي كنت ناسيه حاجه و افتكرتها
روان : اللا هو فين زياد صحيح راح فين 
رحمه : في جيبي حطلعهولك
و اول ما تلمحه جاي عليهم : اني ماشيه سلام دلوك

زياد : رحمه رحمه
يطلع يجري وراها : رحمه
تقف رحمه و تلتفت له : نعم
زياد : اني بنادي عليكي يا رحمه
رحمه : نعم يا زياد فيه حاجه
زياد : انتي اللي فيه ايه
رحمه : يعني ما عارفش يا بن الطحاويه

زياد : لا معرفش
رحمه : معرفش ان ابن عمك اللي اسمه يحي ديه يبجى جوز بت عمي يا زياد و هو و اهلك السبب في مشيانها من البلد و اننا بسببكم منعرفلهاش طريج هاه عرفت و اللا لساك متعرفش

زياد : أني اللي اعرفه اني عشت حياتي كلها في جنا و لما جيت البلد اهنيه كانت بت عمك مشيت و اني لا عمري شفتها و لا أعرفها يبجى ذنبي إيه انى عشان تزعلي مني أكده و مرضياش تكلميني اذا كانوا أهلى السبب في أذية بت عمك اني ذنبي ايه تاخدي مني موقف ليه

رحمه : يا سلام على اساس انك معرفش ان لما بتكون فيه عداوة متكونش بين اتنين بتكون بين العيلتين يا زياد

زياد : و اني اهون عليكي يا رحمه تاخدي مني موقف اكده و اني مليش صالح بحاجه يحي ابن عمي اني معرفهوش و من يوم ما دخلت البيت عندهم متكلمتش معاه كتير و لا اعرف حاجه عنيه من أساسه
و عمي ربنا يعلم بيعمل ايه عشان يحاول يوصل لها

رحمه : و اللي ما تتسمى اللي اسمها صفيه ديه ايوة اني خابرة ان عمك طفشها من البيت لكن بتها في البيت و أكيد سمها طايل الكل

زياد : لا يا رحمه لا زينه اختي مش أكده زينه حاجه تانيه خالص دي طيبه جوي بلاش تظلميها يا رحمه

رحمه : لا اظلمها و لا اظلمك الله يخليك بعد عني و سيبني فحالي و كفايه علينا اللي شفناه منيكم
عن اذنك
تسيبه و تتحرك من مكانها

زياد بصوت عالي : حهون عليكي يا رحمه حيهون عليكي زياد تبعدي عنه

قلبها كان حيقف اول ما قاللها كده و لأول مرة تحس ان مشاعرها بتتحرك ناحيته بالشكل ده هي من وقت ما عرفته و بقوا زمايل و هي بتتعامل معاه كشخص مقرب ليها ليه في قلبها غلاوة كبيرة و بالنسبه لها مصدر للحمايه لكن نبرة صوته في اللحظه دي اختلف مش هي دي النبرة اللي متعوده عليها منه
و بعد ما كانت حتضعف و تقولله لاء مقدرش ابعد عنك لقت نفسها بتجري ناحية العربيه بتركبها و بتطلع بيها بسرعه و توصل البيت تلاقي مفيش حد موجود تحمد ربنا و تطلع على اوضتها و تقعد تعيط وقتها عتاب كانت نازله تحت الجنينه عشان تستنى عامر زي عادتها بس سمعت صوت رحمه و هي بتعيط فتحت عليها الباب لقتها سانده راسها على المكتب و بتعيط جامد
عتاب : رحمه مالك يا حبيبتي فيكي ايه بتعيطي ليه أكده
ترفع رحمه راسها و عينيها محمرة من كتر العياط : مفيش يا عتاب
عتاب : مفيش كيف أمال العياط ديه كله إيه 
يكونش الدكتور ديه ضايجك تاني
رحمه : لا اني اتعودت على اكده خلاص و هو كمان اتعود على جرفي

عتاب : طيب تمام أمال فيه ايه يخليكي تعيطي اكده جولي يا بت متجلجينيش الله يخليكي

تقعد رحمه تحكيلها كل حاجه و تقوللها انها سألت سكرة عنهم لأنها عارفه كل حاجه من فرحه و انها حكتلها كل حاجه من وقت ما عطر مشيت لحد دلوقتي

عتاب : زياد ملهوش ذنب في حاجه يا رحمه
زياد لا يعرف عطر و لا عمره شافها
ايوة هو ابن عمه لكن ملوش يد في اي حاجه حوصلت و مينفعش ناخده بذنبهم و ربنا بيجول في كتابه الكريم "و لا تزر وازرة وزر أخرى" 

رحمه : أيوة يا عتاب بس احنا عوايدنا
عتاب : سيبك من الكلام ديه و مين جالك ان عوايدنا ديه صوح من أساسه ديه حاجه حرام مترضيش ربنا و بسبب العوايد ديه راح ناس كتير كبار و صغار و يا ما شباب راحوا في عز شبابهم و عيال اتيتموا بسبب العوايد ديه
ديه اوجات من كتر الغل اللي مالي الجلوب كانوا يستنوا الشاب من دول يكبر و يبجى راجل ملو العين و يوم فرحه اللي أهله يبجوا فرحانين ان ولدهم بجي عريس يجتلوه في عز فرحته و يرملوا مراته بدري و يطفوا فرحة أهله
و بعدين هو انتي مش متعلمه و فاهمه الكلام ديه يا رحمه و اللا محتاجه حد يفهمهولك

رحمه : عارفه كل ديه يا عتاب و فاهماه لكن لما تاجي فحاجه تخصك بتوجع جوي اني زياد ديه حاجه كبيرة جوي عندي ديه كفايه انه مستحملني ديه رفده من الكليه حيكون بسببي لكن وجت ما عرفت هو مين حسيت كأن اللي جدامي ديه حد تاني معرفوش

عتاب : لا يا حبيبتي هو زياد اللي تعرفيه مش حد تاني
و اللي حوصل ديه مجدر و مكتوب و احنا بردك نحمد ربنا انها جات على جد أكده و ان عطر مشيت جبل بعد الشر عنيها ما كان حوصللها حاجه
لكن زياد ملوش صالح بكل ديه

رحمه : يعني اعمل ايه دلوك يا عتاب انى حسه اني متلخبطه
عتاب : اعملي اللي جلبك يجولك عليه 
 رحمه : طب و الجماعه اهنيه
عتاب : مالهم
رحمه: لو عرفوا بحاجه زي أكده 
عتاب: يبجى وجتها ربك يحللها رحمه انتي بتعملي حاجه غلط 
رحمه : اني لا و ربنا انتي تعرفي عني اكده يا عتاب ديه اني وحياة ربنا
عتاب : من غير ما تحلفي يا حبيبتي اني عارفه يا رحمه انتي إيه  
اللي اجصده إنك طالما ماشيه صوح متخافيش من حاجه و خللي وكيلك ربنا و اني معاكي متخافيش محدش يجدر يزعلك بكلمه

رحمه : يا حبيبتي يا عتاب ربنا يخليكي ليا و يطمنك على عطر يا رب و يجومها بالسلامه

عتاب : يا رب يا رحمه يا رب
رحمه : بس اني تجلتها جوي على زياد يا عتاب و كنت جليلة الذوج معاه جوي
معارافش حصلح اللي عملته معاه كيف 
عتاب : من كلامك عليه مظنش انه حيزعل منك
رحمه : ليه ان شاء الله

😘عشان رحمه عندي حاجه تانيه خالص يا زينه
زينه : حاجه تانيه يعني مش مجرد زميله يا زياد 
زياد : لا يا زينه أني رحمه عندي غير اى حد ليها مكانه خاصه لوحدها بحس تجاهها أحاسيس غريبه جوي 
عمري ما حستها جبل أكده
 بحس اني مسئول عنها خايف عليها من شجاوتها و تهورها لما بتعمل مصيبه زي عادتها و تجيلي تجري و تجوللي الحجني يا زياد
على جد ما بكون مضايج من أفعالها ديه على جد ما بكون فرحان و مبسوط اني أول حد بتفكر فيه و بتلجا ليه بفرح بالأمان اللي بتحسه من ناحيتي

😘و مش بس أكده يا عتاب اني كمان بحس انه بيعرف يحتويني بيفهمني من غير ما اتكلم بيعرف اني عايزة اجول ايه من جبل ما انطج بحرف واحد مع اننا يا دوب لسه عارفين بعض مبجالناش كام شهر لكن حسه كأني عارفاه من سنين طويله

 لما بياخدني و يروح بية لأي حد من الدكاترة حصلت معاه مشكله ببجى مصدراه و واجفه وراه و كاني مستخبيه فيه بحسه جدار جامد اجدر اتسند عليه من غير ما يميل و لا يتهد

بيسمع كلام في جنابه زي الزفت بسببي يخليه يجطع علاجته بية و مع ذلك بيستحمل كل ديه و كمان اول ما يلاجيني بعيط و ديه طبعا بيحصل كتير يجيبلي اللبن بالفراوله و معاه الشيبسي اللي بحبه عشان يهديني

عتاب : و ما سألتيش ، نفسك مرة واحده هو مستحمل كل ديه ليه

😘عشان بحبها يا زينه أيوة انى بحبها و محنكرش حوصل امتى و اللا كيف معرفش لكن كل اللي اعرفه ان رحمه عندي غير اى حد في الدنيا كلها
 
زينه : يا حبيبي يا اخويا معجوله ديه اخويا الصغير بيحب يا فرحة جلبي

زياد : بس اني جلبي انكسر النهارده جوي يا زينه كلامها معايا كان جاسي جوي شفت بعينيها نظره مشوفتهاش جبل اكده حسيت ان ديه مش رحمه ديه حد تاني معرفوش

زينه : معلش يا زياد اعذرها بردك اللي شافوه منينا مش شويه الله يسامحك يا اما انتي السبب في كل اللي حوصل ديه

😘تفتكري لو اتأسفتله حيجبل اسفي يا عتاب

😘و من غير ما تتأسف و لا تعتذر يا زينه رحمه ديه شوفتها عندي بالدنيا و ما فيها و كفايه عليا انها تكون جدام عيني و بس 

😘بجد يا عتاب تفتكري أكده
عتاب : طب و ربنا انتي هبله بجي كل ديه حيعملهولك أكده من غير سبب يعني هو مثلا بيعمل أكده مع حد غيرك
رحمه : لاء معايا اني بس
عتاب : طب سؤال تاني لو حد عرض عليكي يطلع معاكي لدكتور و اللا يساعدك في حل مشكله و انتي وافجتي تفتكري هو ممكن يزعل

رحمه : اه تصدجي كذا مرة حد من الشباب الملزجين دول يجوللي ان عنده جريب في الكليه معارفاش هو مين اصلا و تعالي نروحوله و هو حيكلملنا الدكتور و يصلح علاقتك بيه كمان لكن اني مبرداش و ربنا يا اما زياد يا لاء

عتاب : يعني انتي مبتثقيش غير في زياد بس
رحمه : ايوة طبعا اني مجدرش أعمل اي حاجه اصلا
ديه غير اللي بيحصل معايا و الله من غير جصد الا بمشورته هو

المهم بجى مكملتلكيش مرة مازن زميلي شافني بدور على زياد عشان عايزاه جام هو بجى عمل نفسه السبع اللي حيجيب الديب من ديله و جال ايه اني حعملك كل اللي انتي عايزاه اني جلتله لاء شكرا و هو مصمم لجيتلك اللي جاي من ورانا و اني اصلا مكنتش شايفاه خالص و راح متخانج معاه و جالله هي مش جالتلك لاء انت مبتفهمش و إياك اشوفك بتكلمها تاني و بعد ما التاني طبعا مشي و جال يا فكيك راح مزعجلي اني كمان و جاللي انتي واجفه معاه ليه من أساسه و لما حس اني استغربت من رد فعله جاللي عشان هو عارف انه مش كويس و بيخاف علية من اي حد ممكن وجودي معاه حتى لو بالصدفه يؤذيني وجتها اني فرحت جوي و حسيت اني حاجه مهمه جوي عنده

عتاب : الصبر من عندك يا رب يعني كل ديه و مفهمتيش انتي مخك ديه فيه ايه يا بت عمي ديه العيل الصغير يفهمها
رحمه : يعني ممكن يكون زياد بيحبني
عتاب : ديه مش بس بيحبك ديه روحه فيكي بس المهم بجى انتي بتحبيه
رحمه : هو ايه الحب اصلي معرفهوش مجربتوش بس لو هو اللي حكيتلك عنيه يبجى اني بحبه يا عتاب أيوة انى بحبه يا عتاب بحب زياد

عتاب : بس اخرسي يخرببيتك جال ما شافوهمش و هما بيسرجوا شافوهم و هما بيتجاسموا حد يسمعنا يا غبيه

رحمه : اه بس اني أخاف أبادله مشاعره أو اجاريه فيها ابجى بعمل حاجه حرام و بخونكم و انتوا واثقين فية

عتاب : ما دمتي مبتغلطيش و لا بتعملي حاجه حرام يبجى متخافيش الحب مش عيب و لا حرام يا رحمه المهم اننا نمشي صح و نحكم عجلنا جبل جلبنا و منخليش مشاعرنا تسيطر علينا 

رحمه : يااه يا عتاب انتي فتحتي عنيا على حاجات كتير جوي ربنا يخليكي لية و منحرمش منك ابدا و تجيبيلنا عامر الصغير يا رب
عتاب : يا رب يا رحمه
رحمه : بس اني حتى لو كانت مشاعري ناحيته صوح و احساسي بيه صوح ما نتي خابرة زين ان ديه حاجه مستحيله و انه حيكون محكوم عليه بالإعدام
عتاب : محدش يعرف بكرة فيه إيه يا رحمه و يا عالم يمكن عطر ربنا يهديها و ترجع و الدنيا تهدى شويه و وجتها يمكن تجدروا تكونوا مع بعض
اتوكلي على ربنا و امشي بضمير سليم و خلي دايما ربنا جدامك و اوعي تعملي حاجه تخليكي تصغري جدام نفسك افتكري إن ابوكي و امك و اخواتك حاطين ثقتهم فيكي و لازم تكوني جد الثقه ديه 
😘😘😘😘😘😘😘😘
اليوم التالي في الصباح
تنزل من عربيتها و هي بتستعد تقابل زياد و تتأسف له عن اللي حصل منها
تقفل باب العربيه  تلاقي زميلها مازن واقف ادامها : صباح الخير يا رحمه
رحمه : صباح النور يا مازن خير في حاجه
مازن: لا ديه اني بطمن عليكي بعد اللي حوصل امبارح و جلت يعني لو محتاجاني اطلع معاكي لدكتور احمد و اكلمهولك
رحمه : و اني من امتى احتاجتلك يا مازن متشكرة ليك متتعبش نفسك اني مش خرسه و لساني أطول مني و اعرف احل مشاكلي كويس و لحالي متشكرة

مازن : رحمه انتي ليه مش مدياني فرصه اتكلم معاكي رحمه اني و الله
بعزك جوي و نفسي بس تديني فرصه و شوفي اني حعمل ايه عشانك 
رحمه : بجولك بعد عني و عن طريجي يا مازن و اللا وربنا حجول للامن انك بتعاكسني
تتحرك من ادامه فيحاول يمسك ايدها
و قبل ما ايده تلمس ايدها لقى اللي مسك ايده و لوى له  دراعه لورا : انت اتجننت انت بتمسك يدها
مازن : سيب يدي اللي ماسكها ديه أني حوديك فداهيه

رحمه اول ما شافت المنظر خافت : سيبه الله يخليك سيبه دراعه ينكسر في يدك سيبه يا زياد

زياد : بعدي انتي ادخلي جوة و ملكيش صالح عشان ديه جليل الحيا و لزمن يتربى و يده اللي مدها ديه اني حكسرهاله عشان يبجى يعرف ازاي يمدها مرة تانيه على زميلته

  شد مازن ايده و هو وزياد بدءوا يضربوا بعض و الطلبه اتلمت و الأمن اتدخل و لولا ان الشجار ده حصل برة في الشارع كان الأمن حيوصل الموضوع لعميد الجامعه و انتهت المشاجرة لكن بعد ما كانوا جرحوا بعض
أصحاب رحمه اخدوها و دخلوا المحاضره و بعد كده دخل زياد و عينيه جت في عين رحمه و رجع قعد ورا خالص و طلع منديل و قعد يمسح وشه و بؤه اللي الدم كان نازل منه
و دخل الدكتور و بدأت المحاضره و لأول مرة رحمه تقعد من غير ما  تتنفس و لا تتحرك من مكانها و لا تسأل في حاجه كانت ساكته تماما و منتظره المحاضره  بفارغ الصبر عشان تكلم زياد 
و بمجرد ما المحاضره انتهت خرج من المحاضرات بسرعه لكن رحمه خرجت تجري وراه
زياد زياد
وقف و التفت لها : نعم يا رحمه خير في حاجه
رحمه : ليه مسكت في مازن أكده كنت حتتاذي بسببي
زياد : يعني كنتي عايزاني اشوفه بيمسك ايدك و اجف اتفرج عليه
رحمه : بس انتوا ضربتوا بعض و انت اتعورت بسببي يا زياد
زياد : معلش حصل خير عن اذنك
رحمه : زياد 
زياد : عايزة إيه تاني يا رحمه فيه حاجه لسه مجولتيهاش و اللا  انسيتي حاجه مجولتيهاش امبارح و عايزة تجوليها

رحمه: زياد اني اسفه 
زياد : اسفه
رحمه : متزعلش مني
زياد : و اني ازعل منك ليه يا رحمه هو انتي عملتي و اللا جلتي حاجه تزعل عن اذنك يا رحمه

رحمه : زياد اني رحمه
يقف زياد اول ما يسمعها بتقول كده
رحمه : حهون عليك تسيبني و تمشي رحمه تهون عليك يا زياد
زياد : انتي عمرك ما تهوني علية يا رحمه اني اللي هنت عليكي و حملتيني ذنب أني ما ارتكبتهوش

 رحمه : جلتلك كلام جامد عارفه و اتهمتك بحاجه انت ملكش بيها صالح و حملتك ذنب مش ذنبك   لكن غصب عني يا زياد من حرجتي على بت عمي اللي مشيت و سابتنا

زياد : و أهلى هما السبب عارف يا رحمه لكن انى و الله العظيم
رحمه : من غير ما تحلف يا زياد اني خلاص مصدجاك و انت حجك علية متزعلش مني انت متعرفش اني امبارح كانت حالتي كيف و اني عارفه اني مزعلاك

زياد : طب و التار اللي بيناتنا حتاخديه مني ميتى
رحمه : حاخده منك لما احتاجك تطلع معايا لدكتور احمد و انت تجوللي لا
زياد : و اني عمري ما حشوفك محتاجاني و مكنش معاكي يا رحمه
رحمه : يعني خلاص انت مش زعلان مني
.زياد : عمري ما اجدر ازعل منك يا رحمه
اصحابها و هما قاعدين مستنيينها روان : هي رحمه و زياد حيفضلوا واجفين بعيد لوحدهم أكده
فتون : مش تطمن عليه بعد ما اتخانج مع مازن و اتشلفط
روان : لو كان الموضوع وصل لعميد الكليه كان اتاذى 
فتون : الحمد لله يا روان انها عدت على خير 
روان : ايوة الحمد لله والله بس اللي اسمه مازن ديه رخم رخامه صراحه حلال فيه اللي عمله فيه زياد بس تفتكري لو اي حد غير واحده فينا كان حوصل معاها أكده كان زياد حيتخانج عشانها

فتون : و مفتكرش ليه عشان يعني زياد زميلنا احنا و احنا شلته و دايما متصدر لرحمه في كل حاجه
اه في ديه معاكي حج

لكن زياد جدع يا روان و لو شاف اي واحده غيرنا حد بيغلس عليها محيسكتش
هنا : ايوة فعلا معاكي حج يا فتون لما سما خبطتها العربيه جدام الجامعه و هو شافها خدها العربيه بتاعته و جري بيها عالمستشفى من غير ما يخاف من المسئوليه و اهي سما لا واحده مننا و لا من صحابنا

روان : اهم جايين اهم
زياد : عاملين ايه يا بنات كيفكم
البنات : الحمد لله يا زياد
زياد : تحبوا تفطروا إيه
هنا : حتعزمنا و اللا ايه
زياد : ايوة اني عازمكم النهارده عالفطار
روان : ما دام أكده يبجى سيبنا نفكر بجى و نختار
و يقعدوا و يضحكوا كلهم سوا
💖💖💖💖💖💖💖💖💖
عمال يلف في الجنينه عاوز يكلم الحاج و مش عارف يبدأ الكلام ازاي و في الآخر لقى مفيش مفر  رن الجرس و فتحتله سكرة بصلها بابتسامه جميله و سلم عليها و طلب منها يناديلها الحاج و الحاج طبعا اول ما شافه : واجف عندك أكده ليه ما تدخل يا حسني
حسني : بعد اذنك يا حاج كنت عايزك في موضوع اكده
الحاج : تعالى يا حسني نجعد جوة و نتكلم براحتنا
يقعد حسني ادامه و عمال يفرك ايده فبعضها و مش عارف يبدأ الكلام ازاي
نعمان : طب اجوم اني اريح شويه على ما ربنا يكرمك و تتكلم
ما تنطج يا حسني عاوز إيه 
حسني : عاوز اتجوز سكرة
نعمان : كفاره يا راجل أخيرا نطجتها
حسني : يعني حضرتك موافج علية يا حاج
نعمان : موافج اللا موافج ديه انت ابني يا حسني تربية يدي المهم دلوك  نجول لأمها و نعرف رايها ايه

ثواني و جايلك
ينادي نعمان على ام سكرة
زاهيه و هي بتمسح ايدها بالفوطه : أيوة يا حاج
نعمان : تعالي يا ام سكرة عايزك
تدخل تلاقي حسني و تسلم عليه
نعمان : اجعدي يا ام سكرة
تقعد زاهيه 
نعمان : بصي من غير لف و لا دوران حسني طالب يد سكرة للجواز جلتي إيه
زاهيه : لمين يا حاج
نعمان : حيكون لمين يعني يا ام سكرة اكيد ليه طبعا
زاهيه : يعني حسني عايز يتجوز بتي سكرة 
نعمان : ايوة يا ام سكرة جلتي ايه
زاهيه : حضرتك اللي تجوللي جلت ايه يا حاج 
نعمان : اني لو علية حجول موافج طبعا حسني ابني و اني اديله سكرة و اني مطمن 
زاهيه : و مفيش جول بعد جولك يا حاج حضرتك بتجول حسني ابنك و اني بجول ديه بعد اذن حضرتك سكرة بتك و كلمتك هي اللي تمشي

حسني : و اني بعد اذنكم عاوز اسمع رد سكرة بنفسي
نعمان : معلش روحي اندهي سكرة عشان جلبه يرتاح
بعد لحظات
تقعد سكرة و وشها في الأرض و مكسوفه تبص لحسني
نعمان : ايه رأيك يا بتي حسني عايز يعرف رأيك يا سكرة
تبص سكرة للأرض حتموت  من الكسوف و قلبها حيقف من الفرحه
نعمان : يعني نجول السكوت علامة الرضا
تضحك سكرة مش عارفه تداري فرحتها و وشها يحمر
الف مبروك يا ولاد ربنا يهنيكم يا  رب
اعملي حسابك يا ام سكرة شهر بالكتير و عايزين نفرح بيهم
زاهيه : شهر جليل جوي يا حاج محتاجين وجت عشان الحج اجيبلها حاجتها
نعمان : حفصه و ام عامر حينزلوا معاكي أنتي و سكرة تجيبولها كل اللي هي عايزاه و الفرش كله احسن
موبيليا لحسني و سكرة
و حعملكم فرح يتحاكى بيه في الجيهه كلها 
حسني : ديه كتير جوي يا حاج
نعمان مفيش حاجه تكتر عليك انت و سكرة ربنا يتم فرحتنا على خير يا رب و يرجعك بالسلامه يا عطر يا بت اخوي يا رب
💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖
قاعدين كلهم على السفرة و مبسوطين ان حسني و سكرة حيتجوزوا
عتاب لرحمه : طمنيني ايه الأخبار
رحمه : اطمني كله تمام جوي
فجأة تشعر عتاب بالغثيان و تقوم تجري عالحمام  و يقوم وراها عامر
مالك يا عتاب
عتاب : مش عارفه يا عامر
ياخدها و يطلعوا و حفصه و زينب بيبصوا لبعض و لما يلاقيها تعبانه يصمم يجيبلها دكتور
الدكتور : ألف مبروك يا جماعه الست حبله
عامر: ايه حضرتك متأكد يا دكتور
الدكتور :ايوة طبعا متأكد الف مبروك
عامر و هو بيبوس الدكتور :الله يبارك فيك يا دكتور ربنا يخليك يا وش السعد 
يقعد جمب عتاب اللي مش مصدقه الف مبروك يا حبيبتي
عتاب : اني ممصدجاش يا عامر اني حبله 
عامر :أيوة يا عتاب انتي حبله و شايله ولدي اهنيه
حفصه فضلت تزغرد و شاركتها زاهيه و سكرة في الزغاريد و البيت كله فرحان بالخبر ده و نعمان سجد لربنا يشكره و يدعي ربنا يرجع عطر بالسلامه
💖💖💖💖💖
يحل الليل على الجميع منهم من هم سابح في أفكاره ينتظر ان تشرق الشمس لتعلن لهم عن بدء يوم جديد و حياة جديده و منهم من هم في سبات عميق سابحين في أحلامهم و منهم من يتألم و لا يعلم وجعه الا من خلقه
تقوم من نومها و هي فزعه فيشعر بها و يقوم هو الآخر 
مالك يا حبيبتي في حاجه
عتاب : عطر يا عامر
عامر : عطر مالها  يا عتاب
عتاب : عطر فيها حاجه يا عامر أختي تعبانه يا عامر
عامر : ليه بس أكده هي مش مكلماكي جريب و جالتلك انها بخير و طمنتك عليها
عتاب : الكلام ديه من فترة
 يا عامر اني جلبي بيجوللي انها تعبانه فيها حاجه ايوة اني شفتها في الحلم وشها مخطوف و دبلان و بتعيط

عامر : استهدي بالله يا عتاب و ان شاء الله خير
عتاب : مااني مبعرفش اطمن عليها يا عامر و بستنى لما هيا تكلمني و اني اكده محعرفش هيا فيها إيه أني خايفه يكون حصللها حاجه

عامر : بشروا و لا تنفروا با حبيبتي جولي يا رب
عتاب : يا رب يا رب اجف معاها يا رب
عامر اني جلبي بيجوللي إن عطر بتولد أيوة هي أكيد بتولد لكن ازاي ديه كانت جايلالي آخر مره كلمتني إن لسه جدامها شويه

عشان وضع البيبي مش كويس و لو سبناها اكتر من كده ممكن يحصلله حاجه
ندى : لا يا دكتورة لو البيبي حصلله حاجه عطر ممكن تروح فيها انقذيه بأي شكل الله يخليكي و عطر يا دكتورة عطر حتبقى كويسه صح يا دكتورة
الدكتورة : عطر حتبقى كويسه ان شاء الله بس لازم تدخل عمليات دلوقتى
مشيرة : دكتورة هدى الله يخليكي عطر أمانه بين ايديكي
الدكتورة : سيبيها على الله يا مشيرة و ان شاء الله خير
يدخلوا لعطر عشان يهدوها لأنها كانت تعبانه اوي و قلقانه جدا
مشيرة : اطمني يا عطر كلها دقايق و تخرجيلنا انتي و البيبي بألف سلامه
عطر : طنط
مشيرة : نعم يا حبيبتي
عطر : انا خايفه
مشيرة و هي تقبلها من جبهتها : متخافيش يا عطر حتقومي انتي و البيبي بألف سلامه
عطر : لو حصللي حاجه و مقومتش منها انا سايبه في الشقه ظرف فيه عنوان اهلي و رقم تليفون كل حد فيهم تاخدوا
ندى و هي بتعيط : متكمليش يا عطر انتي حتخرجي بألف سلامه
تدخل الدكتورة و تهزر معاها و تخليها تضحك و بعد دقايق تكون جوة أوضة العمليات و ندى و مشيرة  واقفين مستنيين و ندى بتعيط جامد على صاحبتها و خايفه عليها يحصللها حاجه
بعد شويه تخرج الدكتورة و تطمنهم ان عطر ولدت و جابت بنوته جميله زي القمر وقتها ندى كانت بتتنطط من الفرحه
بعد دقايق في الاوضة
حلوة البنت يا ندى
ندى : حلوة لا بصراحه مش حلوة خالص
عطر : مش مهم المهم تكون صحتها كويسه و ربنا يخليهالي
ندى : هههههه انتي صدقتي انا بهزر معاكي دي قمر قمر قمر انا مشوفتش بيبي جميل كده غير في الأفلام الأجنبيه و بس
مشيرة : الف حمد الله على السلامة يا حبيبتي
عطر : الله يسلمك يا طنط أنا متشكرة اوى عاللي عملتوه معايا مش عارفه من غيركم كنت عملت ايه
مشيرة : انتي بنتي يا عطر و غلاوتك من غلاوة ندى و ربنا يعلم انتي نورتي حياتنا و غاليه عندنا اوى

ندى : يا ماما هي عارفه بس بتدلع و احنا قابلين دلعها القمر دي 
المهم بقى حتسميها ايه العسل دي
عطر : ايه رأيك يا طنط نسميها إيه
مشيرة : غزل
عطر : غزل
مشيرة : سمعته قبل كده و عجبني أوي
ندى : الله اسم حلو أوي و بصراحه لايق على القمر دي
لو شافها شاعر حيقول فيها احلى ابيات شعر اتقالت في الغزل
عطر : هاتيها في حضني يا ندى عاوزة اضمها
تشيلها ندى و تنيمها في حضنها و عطر تبوس ايدها : ازيك يا غزل انتي وحشتيني اوي بقالي كتير مستنياكي نورتي حياتي كلها يا حبيبتي ايه رأيك في اسمك تيته مشيرة هي اللي اختارتهولك عجبك يا حبيبتي
انا بحبك اوي يا غزل و نفسي تحبيني زي ما بحبك يا نور عينيه انتي عارفه انتي حتبقي بنتي و اختي و صاحبتي و حياتي كلها يا غزل ربنا يقويني و اخليكي أسعد انسانه في الدنيا كلها
ندى و مشيرة فضلوا معاها طول الليل و هي نامت من التعب و هما سهروا بالبنوته اللي كانوا طايرين بيها من الفرحه كأنها من دمهم
💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖

 •تابع الفصل التالي "رواية يكفيني منك عقابا" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent