رواية يكفيني منك عقابا الفصل الثامن عشر 18 - بقلم بقلم عبير سليم
الحلقه الثامنة عشر
يكفيني منك عقابا
🌹🌹🌹🌹🌹
في داخل الجامعه
تتحرك بين الطلاب و تحدث نفسها : يا ربي ديه إيه الزحمه ديه كلها بجوا كل دول في كلية الطب يا حيرتك يا رحمه بس اني لازم انجل الجدول بسرعه ليكون عندي محاضرة و اللا حاجه
تقف لتجد أمامها شابا طويلا يحجب عنها الرؤيه هو اني ناجصاك انت كمان انت يا استاذ يا دكتورالمستجبل انت
يلتفت إليها : بتكلميني
رحمه : أمال حكون بكلم مين يعني هو في غيرك اللي طويل اكده عايزة انجل الجدول اني كمان ديه لو مكنش يضايج حضرتك
يوسع لها : اتفضلي انقلي
تقف و تنقل الجدول فتلاقي عندها محاضرة : يا ربي ديه في محاضرة دلوك و اني حعرف المكان هنا كيف
تلاقيه ماشي قدامها و طالع عالسلالم : انت يا استاذ يا استاذ يا طويل التيله انت
يلتفت لها : اللهم طولك يا روح
انتي تاني انتي عايزة إيه
رحمه : اني اسفه اني عطلت سموك عن المؤتمر الصحفي اللي مستنيك
_اني مفهمش انتي مالك لسانك طويل أكده ليه مع انك شبر و نص
و كل شويه طالعالي كيف عفريت العلبه
رحمه : عفريت بجي اني عفريت تشكر يا طبيب و بعدين ايه انت ما صدجت و انفتحت كنك محروم من الكلام بجي بزمتك في واحد يعامل زميلته الدكتورة أكده
_ حاضر يا ستي اتفضلي يا للا ما هي ناقصه عطله
رحمه : هو مش انت بردك طالع المحاضره بتاعة الدكتور اللي اسمه اللي اسمه يا لهوي علية نسيت
_ اللي اسمه دكتور احمد السيد
رحمه : ايوة الله ينور عليك ممكن يعني لو مفيهاش اساءة أدب تجوللي المكان فين أنى حاسه إني تايهه و معارفاش انى رايحه فين و لا جايه منين
_اتفضلي معايا اما اشوف آخرتها معاكي إيه
تمشي بجواره و لكنها تلتفت على الطلبه المارين بجوارها تتأمل الجامعه باعجاب و فرحه شديده
يصلان فيجدان الباب مغلق : عجبك أكده أهو الدكتور دخل و دلوك محيرضاش يدخلنا
رحمه : إزاي يعني ماحيدخلناش مش كنا بننجل الجدول احنا نخبط و متخافش و اني معاك
يبصلها و بهز راسه و ينفخ : اللهم طولك يا روح انى معارفش طلعتلي منين ديه كمان
يخبط و يفتح الباب : دكتور بعد إذنك ممكن ندخل
الدكتور : حضراتكم متأخرين ربع ساعه
_ احنا آسفين و الله يا دكتور
الدكتور : الدكتور لازم يحترم معاده انتوا عارفين ان الثانيه ممكن تفرق في حياة المريض لما من دلوكتي بتتاخروا عن المحاضرة أمال بعد اكده حتعملوا إيه
رحمه : و الله يا دكتور انى كنت بنجل الجدول و هو زي ما حضرتك شايفه كان واجف جدامي كيف النخله
يضحك الطلاب على طريقة كلامها
الدكتور : خلاص انتي حتحكيلي قصة حياتك اتفضلوا و دي اخر مرة حسمح بتأخير
و الكلام واضح قدام الكل بعد أكده محدش حيدخل بعدي
رحمه بصوت منخفض : طب هدي نفسك احسن يطجلك عرج و اللا يجرالك حاجه
يسمعها بعض الطلاب فيضحكون مرة أخرى فيطرق الدكتور على المكتب فيهدا الجميع
تتحرك وراءه تلقائيا دون تفكير تجده يجلس على أحد المقاعد فتجلس بجواره على طرف المدرج
هو الدكتور ديه ماله خلجه ضيج أكده ليه
_ممكن تسكتي شويه خلينا نركز انتي ما صدجتي كنك محرومه من الكلام
رحمه : مش، كنت بدافع عن نفسي
_على أساس إننا في المحكمه
الدكتور : الاتنين اللي لسه داخلين دول لو سمعت صوتكم تاني حطردكم برة
_تعرفي تتخرسي بجى يا اما تجومي من اهنيه جبتيلنا الكلام
رحمه : حاضر اديني حسكت اهوه
يستمع الجميع لشرح الدكتور
رحمه : إيه ديه هو بيجول إيه أني مفهماش حاجه هو حيفضل يتكلم بالانجليزي أكده مش حيترجم كلامه ديه
_ممكن تسكتي بجى مش عارف أركز
رحمه : على أساس إنك فاهم اجطع دراعي إن كنت فاهم حاجه من اللي بيجولها
_اللهم طولك يا روح انتي ايه اللي جعدك جمبي هو اني ناجص هم يا ربي
رحمه : يعني كنت حجعد الف عالمدرجات أدور على مكان فاضي على أساس إني راكبه اتوبيس
الدكتور : انتي يا آنسه
انتي اللي بتبصي وراكي
رحمه : أني
الدكتور : أيوة انتي جومي
تقوم تقف : نعم يا دكتور
الدكتور : ممكن تجوليلي فهمتي إيه من الجزء اللي شرحته دلوجتي
رحمه بصوت منخفض : يا وجعتك المهببه يا رحمه
لا ما ني أصلي لسه داخله و ملحجتش أفهم حضرتك بتجول إيه
و بعدين هو مفيش مترجم مع حضرتك يفهمنا حضرتك بتجول إيه اصلي الصراحه مش فاهمه حاجه
الدكتور : مترجم ديه على أساس اني في لقاء، صحفي
الطلبه جميعهم : هههههه هههههه
الدكتور : اجعدي و ركزي معايا عشان حرجع أسألك
رحمه : هو ماله ديه و بعدين هو مستجصدني ليه و اني عملتله حاجه
_ بجولك ايه يا تسكتي خالص يا تمشي من جمبي
رحمه : خلاص حسكت على الله أفهم حاجه بس وسع جوة شويه أنى جاعده عالحرف و حجع
لا يعيرها اهتماما و هي تحاول النظر حولها لتجد مكانا آخر تنتقل إليه فهي متعبه من تلك الجلسه و لكنها لا تجد و فجأة إذا بها تقع أرضا و تتألم بصوت مسموع فيحدث ضجيج و أصوات ضحك عاليه بين الطلاب
الدكتور و هو يلتفت لهم : فيه إيه و إيه التهريج ديه و انتي يا آنسه انتي فاكرة نفسك لساتك في المدرسه اتفضلي برة و متدخليش اهنيه تاني غير لما تتعلمي ازاي تجعدي في المحاضرة كيف البني ادمين
تشعر رحمه بالحرج الشديد أمام الجميع فتقوم و تلملم أشياءها و عيناها تذرف الدموع و هو الآخر جالس و عينه عليها
تأخذ نفسها و تخرج سريعا و هي تعلم ان كل من بالمكان ينظرون لها بسخريه
تغلق الباب خلفها و يستكمل الدكتور المحاضره بينما هو لا يعرف لما شعر بالضيق مما حدث و حمل نفسه الذنب و أنه السبب المباشر لطردها بتلك الهيئه حيث أنه لم يفسح لها لتجلس بأريحية
بعد انتهاء المحاضره وجد نفسه يبحث عنها في أنحاء المكان نعم فهي بالتأكيد ما زالت موجوده لأن من المفترض أن لديهم محاضرة اخرى بعد ساعتين
يبحث عنها و فجأة يجدها جالسه وجد نفسه يقترب منها : انى آسف
ترفع رأسها و تنظر له : و انت بتتأسف ليه هو انت اللي طردتني من المحاضرة
_ لا اني مطردتيكيش و لا حاجه بس اني السبب
رحمه : عادي خلاص اللي حوصل حوصل هي تهزيجه و اللا أكتر
_يعني انتي مش زعلانه
رحمه : لا فرحانه اني اتطردت و حزغرد كمان
و النبي سيبني فحالي كفايه علية دمي اللي اتحرج لما العيال اللي جوة دول ضحكوا علية
يجد نفسه يضحك: العيال
ههههه على أساس انهم بيلعبوا في الشارع إياك
رحمه : معلش أصلي غلطت في الوزرا الدكاترة يا سيدي و لا تزعل
_تعرفي ان دمك خفيف جوي
رحمه : متشكرة يا..... اللا انت اسمك ايه صحيح
_ زياد اسمي زياد
و انتي اسمك إيه
ترد عليه : رحمه
زياد و هو يمدلها يده : اهلا يا رحمه
رحمه : معلش اني مبسلمش بيدي على حد غريب
زياد : و لا يهمك يا دكتورة رحمه المهم إنك تكوني هديتي أكده
رحمه : على أساس إنك شايفني بشد في شعري إياك
زياد : طب و انتي حتشدي شعرك ازاي و انتي محجبه
رحمه : يا ربي عالذكاء، كلية طب ايه ديه الل دخلتها تعبير مجازي يا دكتور
زياد : طب و ربنا انتي مشكله بجد ملكيش حل
رحمه : أيوة يعني ديه حاجه حلوة و اللا وحشه
زياد : لاء حلوة و حلوة جوي كمان
تشعر رحمه بالحرج : طب خلاص انت حتاخد علية إياك اني أصلا مبكلمش رجاله
زياد : و انتي كنتي لجيتي حد غيري و مكلمتيهوش
رحمه : أيوة فعلا ماني محوجالك مفيش غيرك جدامي دلوك بس ديه بصفه مؤقته لحد ما اتصاحب عاللي اهنيه
زياد : آه حتاخديني سلم يعني
رحمه: سلم إيه و اسانسير إيه
زياد : اني معرفش انتي دخلتي طب كيف تعبير مجازي يا بنتي
رحمه و زياد : هههههه هههههه
زياد : ممكن بس تهدي نفسك أكده عشان شكلك لسانك متبري منك
رحمه : طب و لزمته ايه الكلام ديه عاد
زياد : بهزر معاكي يا بنتي هو انتي ملكيش في الهزار و اللا إيه
رحمه : لا و الله ديه أني مسخرة بس مبحبش حد ياجي علية
زياد : مسخرة طب و ربنا انتي مشكله
و بعدين بجي بزمتك انتي بتدي لحد فرصه ياجي عليكي ديه انتي الرد عندك جاهز و لسانك أطول منك
رحمه : مبعرفش اسكت لزمن أرد
زياد : ماشي يا ستي بجولك ايه اني حروح اشرب شاي عشان مصدع تحبي اجيبلك معاي
رحمه : لا متشكرة مليش في المكيفات
زياد : مكيفات
رحمه :" أيوة أني بشرب لبن
زياد : خلاص اجيبلك علبة لبن
رحمه : لا لا تجيب إيه متشكرة
زياد : مالك يا بنتي اعتبريني بصالحك
رحمه : على أساس إننا كنا متخاتجين و بعدين أني مبحبش حد يبجاله جمايل علية
زياد : اني الصراحه معرفش أتفاهم معاكي
رحمه : ليه بتكلم هندي إياك
زياد : خلاص عن اذنك
رحمه : زياد
زياد : نعم يا رحمه
رحمه : انت بتجفش بسرعه جوي خلاص يا سيدي هاتلي علبة لبن بالفراولة و حبجى اعزمك بكرة على عصير
زياد : هههههه
رحمه : بتضحك على ايه
زياد : معرفش
رحمه بينها وبين نفسها : عبيط ديه و اللا ايه يعني اول حد اجابله يبجى اهبل يا ربي يا للا اما نشوف اخرتها ايه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في المساء
تأتي إليها من المطبخ بعد أن أعدت عشاءا لهما
العشا الجامد وصل
تنظر إليها لتجدها باكية العينين فتجلس بجوارها : مالك يا عطر انتي بتعيطي
عطر : لا يا ندى يا حبيبتي اطمني انا كويسه
ندى : بتفكري فيه مش كده
عطر : غصب عني يا ندى غصب عني والله مش بأيدي مش قادره أمنع نفسي من التفكير فيه لحظه واحده طول الوقت مسيطر على عقلي و تفكيري لما حاسه اني حتجنن يا ندى حسه اني حيجرالي حاجه
ندى و هي بتاخدها في حضنها : طب اهدي اهدي عشان خاطري اهدي و بطلي عياط كده مش كويس عشان البيبي
عطر و هي تضع يدها عليه و تتحسسه : خايفه يطلع قاسي زيه و يسيبني و يمشي هو كمان
ندى : لا يا حبيبتي اطمني ده حيبقى كل حياتك و انتي كل حياته
عطر انا عاوزاكي متبقيش ضعيفه كده انا عاوزاكي تبقي قويه كفاياكي ضعف بقى و استسلام فوقي كده و ارمي كل الي فات ورا ضهرك اعتبريه مات خلاص بصي لقدام بصي لحياتك و مستقبلك و ابنك اللي جاي كمان كام شهر و محتاجك اوي
عطر : عارفه و الله و فاهمه كل اللي بتقوليه ده لكن غصب عني و الله كل ما افتكر اقول ليه ليه يغدر بيا كده ليه يعيشني فكدبه ليه انا عملتله ايه انا حبيته أوى و الله يا ندى حبيته فوق ما حد يتصور حسيت انه كل دنيتي فرحت و قلت الحمد لله ربنا عوضني بيه لكن طلع كل ده أوهام كدبه عيشت نفسي فيها وفوقت على غدر و خداع
بقى معقوله كل اللي كان بيعمله معايا ده و كان مجبور علية امال لو كان حبني كان حيعمل ايه اكتر من اللي عمله
كان معيشني معاه كأني ملكه عيشني حياه عمري ما عيشتها دقت معاه أحاسيس حتفضل محفورة جوايا العمر كله
مش عارفه ازاي كل ده كان مش حقيقي ده لو ممثل مكنش حيقدر يمثل بالابداع ده
ندى : خلاص خلاص يا عطر اللي حصل حصل سيبك منه نهائي بصي حقولك حاجه كل ما تلاقي نفسك بتفكري فيه استغفري ربنا قومي اتوضي و صللي اقري قرآن اشغلي نفسك عنه
ألا بذكر الله تطمئن القلوب
حتلاقي نفسك هديتي خالص
عطر : و نعم بالله حاضر يا ندى
ندى : خلاص بقولك ايه انتي تقومي تغيري هدومك و انا حاخدك و ننزل نتمشى و بقولك ايه أنا عاوزة اخدك للدكتورة هدى قريبتنا دي دكتورة شاطرة اوي عشان تتابعي معاها و بالمرة بقى نعرف حتجيبيلنا إيه عشان أنا حموت و أعرف
عطر : حتقول بنت ان شاء الله
ندى: الله بنوته و تبقى قمر كده زيك
دي حتوقف حال كل البنات و تخللي الشباب يتجننوا عليها
عطر : هههههه
ندى : أيوة بقى هو ده الكلام
عطر : بس على فكرة ده لسه بدري ميبانش دلوقتى يا ندى
ندى : معقوله يا خسارة ده نفسي اوي اعرف
عالعموم مش مهم المهم نطمن انها بخير و زي الفل
عطر : ندى انا مش عارفه اقولك ايه عاللي بتعمليه معايا ده و كمان بابا و ماما بجد انتوا ربنا كرمني بيكم مش عارفه من غيركم كنت حعمل ايه
ندى : تصدقي بقى اني و ربنا حزعل منك و اخد منك موقف هو انا مش زي عتاب و اللا ايه
عطر : عتاب يا حبيبتي يا اختي وحشتني اوي يا ندى
ندى : الله طب كلميها
عطر : حكلمها طبعا
ندى : طب ناكل بقى عشان انا عصافير بطني بتزقزق
عطر : يا بنتي هي مش طنط غدتنا اول ما جينا من الشركه
ندى : ايوة بس هما كانوا عاملين سمك و انا مبحبوش فماكلتش كويس
عطر : طب كلي بالهنا والشفا
ندى : مقلتليش ايه رايك في الشغل في الشركه عجبك
عطر : ايوة طبعا عالاقل بنستفيد من وقتنا و جو الشركه جميل الصراحه
ندى : حيموتوا في الشركه و يعرفوا شكلك ايه
عطر : اشمعنى يعني
ندى : اولا عشان انتي جديده و ثانيا عشان مشافوكيش
عطر :، و انا مش عاوزة حد يعرف شكلي
ندى : ما هما فعلا مش حيعرفوا خليهم على نارهم كده
عطر : طب مقلتليش بقى رأيك ايه في العريس اللي طنط قالتلك عليه و احنا بنتغدى
ندى: يا ربي عليكي يا عطر كده سديتي نفسي
عطر : ليه بس يا ندى
ندي مش احنا اصحاب واخوات
ندى: و هي دي محتاجه سؤال
عطر : مالك في ايه كل عريس يجيلك ترفضيه مع انهم كلهم احسن من بعض ندى هو انتي لسه متعلقه بقريبكم ده
ندى : يونس
عطر : ايوة هو انتي لسه حطه املك عليه
ندى : و إيه الفايده و هو عمره ما شافني و لا عمري جيت على باله
عطر : وما دمتي عارفه كده موقفه حياتك عليه ليه هو اللي خلقه مخلقش غيره
ندى : مش لاقيه حد شبهه يا عطر كل ما حد يتقدم لي ابص له ادور فيه على حاجه شبه يونس ملقيهاش
عطر : خايفه عليكي تضيعي عمركو انتي مستنيه عالفاضي
ندى : بس انا لسه صغيره و لسه جوايا أمل إن ممكن يونس في يوم من الأيام يحس بية و يحبني زي ما بحبه
عطر : ربنا يكتبلك الخير يا قلبي يارب
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
بعد مرور عدة ايام
يقفان معا على حافة اليخت يلتقيان بعض الصور لهما و فجأة : عطر امسكي ديه
عطر : انت حتعمل ايه
يحي : حتشوفي
يرمي بنفسه في الماء
عطر بقلق شديد عليه : يا لهوي بحي انت فين يا يحي
تبص في الميا متلاقيلوش أي أثر
الرعب عليه حيموتها متحسش بنفسها الا و هي بترمي بنفسها وراه من خوفها عليه
و فنفس اللحظه اللي هي رمت نفسها كان هو بيطلع راسه شاف المنظر اتجنن
و بعد ثواني كان بيخرجها من المياه و هي مغمضة العينين ضغط على صدرها و عملها تنفس عشان يخرج المياه من صدرها اول ما لقاها بتكح : عطر انتي كويسه
عطر بتهز راسها بمعنى ايوة
شالها و دخلها جوة و غير لها هدومها و فضل جمبها لحد ما بقت كويسه
و بعد ما فاقت خلاص
يحي : انتي مجنونه انتي ازاي تعملي أكده و انتي مبتعرفيش تعومي
عطر :خفت عليك لما لجيتك غطست و لما ناديت عليك و انت مردتش علية خوفت يكون حوصلك حاجه٠
يحي : تجومي ترمي نفسك أكده افرضي مكنتش شفتك و كنت طلعت من المياه وجتها كنت ممكن ملحجكيش حد يعمل أكده بردك
عطر : معرفش ايه اللي حوصل انى كنت مفكرة اني حنقذك
يحي : تنقذيني و انتي مبتعرفيش تعومي
و ديه ازاي يعني بجي ترمي نفسك في المياه أكده يا عطر
عطر : اني ارمي نفسي في النار ما دمت حكون معاك يا يحي
يحي : ياااه للدرجه ديه بتحبيني يا عطر
عطر :................
يحي : مكسوفه تجوليها
عطر : يعني انت ما خابرش
يحي : خابر يا عطر
بس بردك محدش يعمل اكده في حاله
عطر : اللي بيحب بيعمل اكده واكتر كمان المهم ميفارجش حبيبه و زي ما اليسا بتجول يا نعيش مع بعض حبيبي يا نموت احنا الاتنين
يفيق من ذكرياته و هو تائه امام تلك الواقفه أمامه و هي تحدثه : بحبك أوي يا حبيبي انت بتحبني زي ما بحبك
يحي : بحبك و بحبك أوي كمان انتي وحشتيني اوي يا عطر
ستووووب
كيان(يحي) في إيه مينفعش كده خالص دي تالت مرة نعيد المشهد من فضلك ركز معانا شويه بقى
يحي : حاضر انا اسف يا عز و بعدين هو انا خلاص المفروض اتعامل باسم كيان بعد كده يعني انسى اسمي خلاص
عز : ايوة طبعا يا يحي انت خلاص بقيت كيان عز الدين انسى يحي ده خالص
مالك في ايه
حكايتك ايه بالظبط مينفعش كده
حالك ده مش عاجبني
يحي : غصب عني والله يا عز مش قادر مش عارف افكر في اي حاجه شاغله عقلي طول الوقت شايفها فكل الوشوش ذكرياتي معاها محاوطاني من كل ناحيه مش عارف اعمل ايه
عز : لسه مفيش اي اخبار عنها
يحي : لاء خدت قلبي و حته مني و مشيت
مش عارف هي فين و لا عايشه ازاي هي و ابني اللي جواها
عز : انا مش عارف اقولك إيه انا و الله مش بقلل من اللي انت فيه لكن حنعمل ايه لو بايدنا حاجه نعملها قللي و انا مستعد اساعدك باللي اقدر عليه لكن حالك ده مينفعش
يحي : مكنتش متخيل ان بعدها عني حيعمل فية كده و يعذبني بالشكل ده
انا كل يوم امسك جوابها اللي سابتهولي و اقراه لحد ما حفظته اد ايه بحتقر نفسي عاللي عملته فيها اد إيه كنت اعمي القلب و البصيره
عز : يحي يا ترى ده حب و اللا احساس بالذنب تجاهها
يحي: لا يا عز انا بحبها و بحبها اوي كمان انا اتأكدت من حقيقة مشاعري تجاهها من قبل ما تمشي
عز : مع انكم ملحقتوش تقعدوا مع بعض انتوا مكملتوش تلت شهر مع بعض يا يحي
يحي: الحب مش محتاج شهور و لا سنين يا عز الحب ده ببخطفك في ثانيه و اللي حسيته معاها و حسستني بيه كان حب حقيقي ميحتملش يكونله معنى تاني و بعدين مانت اهوه نموذج حي ادامي هو انت محبتش الغبيه دي بمجرد ما اتعاملت معاها
عز : ايوة حصل
يحي : يبقى متلومش علية يا عز
عز : حقك علية
بس ده كله ملوش دعوى بالشغل يحي الكل عينه عليك مش عاوز اقولك ان في كتير واقفين مستنيينك تقع عشان ياخدوا مكانك و يطلعوا غلى حسابك و أولهم اللي اسمه جاسر ده
مش عاوزك تديهم الفرصه و بعدين انت بكرة حتظهر على الشاشات و كل مكان و وقتها هي حتشوفك و اكيد حتجيلك
يحي :تفتكر حتشوفني يا عز
عز : اكيد طبعا يا يحي هو في نجم دلوقتي مبيتعرفش
يحي باب الشهرة مفتوح قدامك و ياما تقتحمه بكل قوتك و تثبت نفسك يا اما حتخرج منه و حيتقفل فوشك و عمره ما حيتفتح تاني دي فرصتك يا يحي امسك فيها بايدك و سنانك
انت دلوقتى اللي في ايدك القرار يا اما تحاول تسيطر على تفكيرك و تبقى قوي يا اما ترجع لحياتك و تسيب الفرصه لغيرك القرار بايدك انت مش بأيد حد تاني
يحي انا مش حقولك الكلام ده تاني
يحي : حاضر يا عز
عز : يبقى كيان عز الدين يتفضل عالتصوير
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
يعود من عمله يجدها منتظراه كعادتها في الجنينه ممسكه بالماء تروي الزرع و هي تغني اغنية ام كلثوم الحب الحب كله بصوتها الرائع الذي يهتز له وجدانه و ينبض له فؤاده
تنتبه لمجيئه فتستقبله بابتسامتها الهادئه التي تنعش قلبه و تنسيه تعب و مشقة يومه في العمل فيبادلها ابتسامتها بابتسامه مماثله لها
حمد الله على السلامة يا حبيبي
يضع قبله على جبينها : الله يسلمك يا حبيبتي عامله ايه طمنيني عليكي
عتاب : الحمد لله اني بخير طول ما انت و عطر بخير
عامر : هي اتصلت عليكي
عتاب : ايوة كلمتني الصبح
عامر : طب و الله لما سمعتك بتغني جلبي حس انها اتصلت
عتاب : ايوة الحمد لله بحس اني جلبي ارتاح لما بسمع صوتها
عامر : ربنا يريح جلبك يا حبيبتي يارب
و هي عامله ايه طمنيني عليها
عتاب : الحمد لله بخير
بس لو تجوللي هي فين كانت تريحني
عامر : معلش يا حبيبتي المهم انها بتطمنك عليها
عتاب : يا لهوي ديه لو مكنتش بتتصل بية كان زماني انجنيت ديه مفيش حاجه مبرده ناري غير اتصالها ديه
ربنا يرجعها بالسلامه يارب
عامر : إن شاء الله مسيرها ترجع اللا جوليلي صحيح هي سكرة خلاص بطلت تجعد معاكي اهنيه مكنتش بتسيبك واصل
عتاب : اه منك انت بتسأل كنك مخبرش مع انك فاهم كل حاجه
عامر : هههههه
أصلي بحبك تحكيلي بنفسك بحب اسمع حكاويكي
عتاب : ما تكلمه يا عامر شوف جواه إيه من ناحيتها البت جلبها رايده و اما لجته مبيعبرهاش و لا شايفها بعدت خالص عنيه بس اني حسه بيها و زعلانه عشانها
عامر : انتي بتجولي فيها اني فعلا ناوي أكلمه بس مستني الوجت المناسب
عتاب : تفتكر يكون لساته بيحب نورة
عامر : أيوة يا عتاب لساته بيحبها
لكن محينفعش يفضل سايب نفسه اكده ان شاء الله حكلمه في أجرب وجت المهم بجولك إيه انتي سايباني عمال اتكلم و اني أصلا غصافير بطني بتزجزج و ميت من الجوع
عتاب : سلامتك من الموت يا حبيبي يا للا بينا ناكل ماني كمان مستنياك من بدري
يدخلوا و تطلب عتاب من سكرة تحضر الغدا و هي تدخل المطبخ و تساعدها يحطوا الأكل مع بعض
عامر : كيفك يا سكرة عامله ايه
سكرة : الحمد لله بخير تسلم و تعيش يا رب
ميلزمش حاجه تانيه
عتاب : تسلم يدك يا حبيبتي ما تجعدي يا سكرة كلي معانا
سكرة : بالف هنا و شفا على جلبكم عن اذنكم
عامر : ربنا يهديك يا حسني يا رب
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بتمر الأيام و كل واحد بيشوف حياته و عطر هي كمان بدأت تتكيف مع البعد قلبها لسه واجعها لا ده مش واجعها وجع عادي ده بيتألم بيصرخ بأعلى صوته من شدة الألم و الشعور بالخذلان بتحاول بكل الطرق انها تلهي نفسها عشان تبعده عن خيالها و تفكيرها و لو لثانيه بس ازاي ده ممكن يحصل و هيا جواها حته منه حتفضل طول الوقت غصب عنها تفكرها بيه
و ها هي تجلس في الشركه داخل مكتبها تباشر عملها المكلفه به في منتهى الدقه
تأتي زميله لها : اتفضلي يا حبيبتي عقبال عندك محمود زميلنا خطب
عطر وهي تمد يدها و تأخذ واحده من الشيكولاته : شكرا يا حبيبتي عقبال ولادك ان شاء الله
زميلتها : ما تاكليها
و اللا انتي مش عاوزاني اعرف شكلك ايه
عطر : لاء و ليه يعني عادي بس انا مش متعوده ارفعه برة البيت
زميلتها : يا حبيبتي مفيش حد هو انتي مش حرانه و اللا ايه ارفعي كده الطرحه و خدي نفسك
عطر : انا مرتاحه كده و متشكرة أوى عالشيكولاته
تتركها و تخرج و هي متغاظه عشان مش عارفه تشوف شكلها ايه
ندى و هي بتدخل عند عطر : ما لها ام اربعه و اربعين دي
عطر : هههههه يخرب عقلك يا ندى
ندى : مش عارفه ليه الست دي مبرتاحلهاش
عطر :" كانت عاوزة تشوفني بس الصراحه مريحتهاش
ندى : برافو عليكي شاطرة تربيتي خليها على نارها كده
بقولك إيه انا زهقانه و مش عاوزة أروح تيجي نتمشى شويه على رجلنا
عطر : بس بالراحه علية أنا مش ادك
ندى : متخافيش يا قلبي بصي حقولك احنا الأول نركن العربيه في أي مكان و نتمشى و نتفرج عالمحلات و ممكن نشري حاجات للبيبي و لما نتعب نقعد نتغدى في أي مكان و تروح تمام كده
عطر : تمام يا ستي
ندى : قشطه عليكي حتصل بقى على ماما أبلغها عشان متقلقش علينا
أيوة يا مامتي بقولك..............
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
و ها هي فرحه قد أتت لزيارة صديقتها و هي الآن تجلس معها في الحديقه
وحشتيني جوي يا بت انتي
فرحه : وربنا انتي اللي وحشتيني اكتر و بعدين يا ختي لما اني واحشاكي اكده مبتجيش تشوفيني ليه
سكرة : مانتي خابرة إني اني و أمي بس اللي اهنيه و البيت كله على دماغنا ديه غير كمان إني مش عايزة الحاج يزعل مني لو عرف اني رحت عنديكم
فرحه : أيوة في ديه عندك حج محجدرش اجول حاجه
بت يا سكرة يا لهوي للحاج يضابج لو شافني
سكرة : لا اطمني عالاخر الحاج بيعزك جوي و ربنا يعلم بيجول ايه فحجك و من وراكي هو مين اللي رد غيبة عطر و لا جبلها حجها غيرك ديه انتي و لا بميت راجل
فرحه و هي بتعيط : اتوحشتها جوي يا سكرة وحشتني جوي
سكرة : حنعمل ايه بس كل حاجه نصيب و كله مجدر و مكتوب منهم لله اللي كانوا السبب ربنا ينتجم لها من كل اللي ظلموها و يجيب لها حجها يا رب
فرحه : يا رب ينتجم منك يا صفيه كمان و كمان
سكرة : جوليلي صحيح هي من وجت ما طردوها من عنديكم مفيش اخبار عنها
فرحه و هي بتمسح دموعها : اني بالنسبه لي معرفش حاجه عنها واصل لكن مخابراش بجى في البيت يعرفوا عنها إيه
سكرة : ايوة بس بتها في البيت يعني و اكيد
فرحه : لا يا سكرة زينه غيرها خالص زينه ديه طيبه و غلبانه جوي هي أصلا مفيش حاجه شاغلاها غير انها تخلف و بس
سكرة : الهي ما تشوفه بعنيها
فرحه : لا و غلاوتي عندك يا سكرة ما تدعي عليها و الله زينه بت حلال جوي و ملهاش صالح بأي حاجه امها بتعملها هي ملهاش ذنب ان صفيه ديه امها و بعدين اني عارفاكي طيبه و عمرك ما دعيتي على حد واصل ديه انتي مدعيتش عاللي اتكلموا عنك انتي و امك لما جيتوا اهنيه يبجى لما ربنا يكرمك تدعي على زينه بردك
سكرة : خلاص يا ست فرحه كنك المحامي بتاعها مانتي زي ما جلتي يا فرحه بس من حرجة جلبي على عطر و اللي نابها بس يا للا مش مهم اني كل اللي يهمني اننا بنطمن على عطر و بس
فرحه : مش هي زينه الحمد لله
سكرة : أيوة الحمد لله بخير و زي الفل
فرحه : يا رب دايما تجوليلي عنها أنها زينه و تقوم تقف فجأة
سكرة : وجفتي ليه هو احنا لحجنا نجعد
فرحه : معلش عشان الحج اروح اجيب الطلبات اللي امي عايزاها و انتي كمان جومي زمان الحج على وصول اني عارفه من عطر الله يمسيها بالخير و يردها سالمه انه بياجي دلوك و اكيد امك حتحتاجك عشان تساعديها
يا للا فوتك بعافيه
سكرة : ديه الحاج جه اهوه اصبري سلمي عليه الأول
نعمان : السلام عليكم ورحمة الله
فرحه : و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته ازي حضرتك يا عمي الحاج
نعمان : الحمد لله والله بخير يا فرحه ازيك انتي يا بتي عامله ايه و كيف أحوالك
فرحه : اني بخير طول ما بسمع ان عطر بخير
نعمان : اصيله يا فرحه و الله بس بجولك اياكي يا فرحه
فرحه : من غير ما تجول يا حاج و ربنا ديه ما بيتفتح جدام حد واصل و سايباهم يهروا فنفسهم و حيموتوا و يطمنوا عليها و لا بجولهم انتوا علجتوا فرجبتي امانه و ديه امانه و اني جدها
نعمان : خابر يا فرحه
فحه : بس في حاجه عايزة اجولهالك لجل الأمانه
نعمان : جولي يا فرحه
فرحه : و الله العظيم يا حاج و وحياة من جمعنا دلوك من غير معاد ان الحاج محمد حيتجن عشان يعرف مكانها و جالب الدنيا فوجيها تحتيها و كل شويه اسمعه بيكلم حد و رايح يجابل حد
و سي يحي اللي جبل ما يتجوز مكنش بياجي غير كل فين و فين من وجت اللي حوصل و هو مبيفوتش أسبوع من غير ما ياجي عشان يطمن
نعمان : ماعايزش أسمع حاجه عنيهم يا فرحه كفانا اللي جرالنا من وراهم غلطه و دفعنا تمنها غالي جوي
يسيبهم و يدخل و سكرة تخرج معاها و يقفوا مع بعض ادام الباب
حسني كان خارج من جوة الجنينه و شافهم واقفين عالباب راح ناحيتهم
ايه يا بنات ليه واجفين اكده ادخلوا جوة
فرحه : ندخل فين ما احنا جوة من بدري
حسني : جوة من بدري امال ماشوفتكمش ليه
سكرة بينها وبين نفسها : و انت من ميتى بتشوف
حسني : واجفتكم اكده متنفعش اللي رايح و اللي جاي يطلع فيكم يا تدخلوا جوة
فرحه : لا هو لسه فيها جوة يا للا اني ماشيه
تقبل سكرة و تمشي و سكرة تدخل على جوة من غير ما تتكلم معاه نهائي
يقفل الباب و بعدها ينادي عليها فقلبها يرفرف أول ما يناديها باسمها
تلتفت له : ايوة يا سي حسني
حسني : فينك يا سكرة كنك مبجيتيش معانا في البيت كل فين و فين لما بجيت اشوفك
سكرة : ليه ماني موجوده اهوه بس انت خابر ان الشغل كتير و امي محتاجه اللي يساعدها
حسني : ربنا يجويكم و يعينكم المهم انتي كويسه
سكرة : اني زينه الحمد لله
يرجع عامر من برة و يشوفهم واقفين مع بعض
تسيبه سكرة و تدخل عن اذنك يا سي حسني
و حسني مش عارف ليه واقف يبص عليها و هي ماشيه
عامر : ايه يا عم مالك واجف اكده ليه
حسني : عامر لا مفيش انت جاي بدري اكده ليه مش عوايدك تاجي في الوجت ديه
عامر : لجيت نفسي زهجت من الشغل جلت ارجع اريح شويه
طمني عالجنينه
حسني : كله تمام
عامر و هو بيقعد يريح عالمرجيحه اللي دايما عتاب بتقعد عليها و تستناه : ايه يا حسني مش ناوي بجى
حسني : ناوي ناوي على ايه يا عامر
عامر : مش ناوي تنسى و تفتح جلبك تاني للدنيا
حسني : و هو اني كنت خدت حاجه من الدنيا ديه عشان اجفل و ارجع افتح تاني
عامر اني بجيت لا عايز افتح جلبي و لا عجلي اني خلاص كفاني اكده
خدت نصيبي و الحمد لله على اكده
عامر : الدنيا مبتجفش علي حد يا حسني
حسني : عارف يا عامر بس اني منجصش وجع جلب تاني
عامر : حسني أظن انك خابر زين بكل اللي حوصل معايا جبل اكده و شفت بعينك اني حالتي كانت كيف و ربنا يعلم اني وجتها كنت بتمنى الموت لنفسي في اليوم الف مرة و لما سلمتها لله سبحان الله لجيتها اتحلت لوحدها و ربنا نور بصيرتي و دلوك خلاص اللي راح راح و لا عاد ليه مكان في جلبي
حسني : ربنا يهنيك يا عامر و عتاب بت حلال و تستاهل كل خير لكن مش كالناس زي بعضيها
عامر : لا في كتير ولاد حلال و لو دورت لا و الله من غير ما تدور لو بصيت اكده بطرف عينك حتلاجيها مستنيه اشاره منك
حسني : انت بتتكلم عن مين اني مفهمش
عامر : يا دي النيله عليك ما تتفتح مخك معاي
معجوله مشايفش ديه الاعمى يشوف
حسني : لا و الله
عامر : سكرة يا حسني
حسني : ايه سكرة
عامر : ايوة يا حسني ايه رأيك
حسني : انت بتجول ايه يعني انت عايز تجول ان سكرة عايزاني
عامر : لا هي مش عايزاك هي عاشجاك يا حسني انت ازاي ما شفتش حبها ليك بس اني محلوميش عليك لانى كنت زيك في يوم من الأيام ما هي دايما اكده منبصش للي حيموتوا علينا و رايدينا لكن نبص عاللي مش شايفيننا من أساسه
حسني : معجوله ديه اني ماخدتش بالي واصل
عامر : و انت حتاخد بالك كيف و انت معاوزش تدي لنفسك فرصه تخرج من الدايرة اللي انت حابس نفسك جواها
اطلع و اخرج برة الجنينه ديه حتلاجي جنه فاتحالك دراعاتها دنيا حلوة جميله حتنسيك كل اللي فات يا بخت اللي يتحب با حسني صدجني و خدها من اخوك المحبوب ملك و الناس خدامه
و بعدين بصراحه اكده اني مستخسرها البت مجلوظه اكده و كيف البطه معاوزهاش تروح لحد غريب
حسني : هههههه
عامر : كداب اني إياك امها مربياها زين أمينه لو حطيت جدامها الوفات متبصش عليهم بطرف عينها و شاطرة هي ديه اللي حتصونك يا حسني و بعدين لو اتجدملها حد اني مليش صالح اني بجولك اهوه
هاه حتجوللي ميتى اخطبهالي يا عامر و اللا اجولك لا بلاش اني عشان اني اتشاءمت من المرة اللي فاتت
انت اطلبها من الحاج على طول
حسني : معاوزش أظلمها يا عامر
عامر : محتظلمهاش صدج اخوك و عن تجربه ماني جدامك اهوه مش المثل بيجول اسال مجرب و لا تسالش طبيب
فكر يا حسني و ربنا يدبرلك الخير
يسيبه و يدخل يلاقيهم قاعدين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عتاب : عامر حمدلله على السلامه يا حبيبي
عامر : الله يسلمك يا غاليه
نعمان : حمد الله على السلامة يا عامر
عامر: تسلم و تعيش يا بوي
اني حطلع اغير خلجاتي و انزل
عتاب : اني جايه معاك
عامر : معاوزش اتعبك خليكي و اني حطلع اغير و اجيبلك العلاج و جهاز السكر و انزلك
عتاب : لا يا حبيبي اني طالعه معاك
ياخدها و يطلعوا و يتوشوشوا عالسلم و صوت ضحكهم عالي
و نعمان قلبه بيرقص من الفرحه بس فنفس الوقت عطر غيابها معكنن عليه و كاسره و مضيع فرحته بأي حاجه بيلوم نفسه طول الوقت انه طاوعها و سلمها ليهم بايديه
في اوضتهم و هي بتساعده يبدل هدومه :كلمته
عامر : ايوة
عتاب : و جالك ايه
عامر : مجالش
عتاب : يعني ايه
عامر : بيفكر
عتاب : ربنا يجدرلهم الخير يا رب
عامر و هو بيلف ايده حوالين وسطها : وحشتيني
عتاب : وحشتك و اني معاك
عامر و هو بيرفع شعرها من على جبينها: انتي وحشاني على طول و بعدين هو اني مش جايلك شعرك ديه ميتفردش غير جدامي بس جاعده تحت و فرداه ليه
عتاب : مفيش حد يا حبيبي
كلهم حريم مفيش غيرك انت و عمي بس
عامر : بجولك إيه حريم مش حريم مليش، فيه محدش بشوفك اكده غيري اني و بس مفهوم
عتاب و هي بتلف ايدها حوالين رقبته : مفهوم يا سي عامر انت تؤمر يا سيدي و تاج راسي
عامر : يا حبيبة جلب عامر
عتاب : واه انت بتعمل ايه
عامر و هو بيفك زرار الترنج :
و هو بعد سي عامر ديه حيبجى فية اعصاب انزل اني جاعد منزلش
عتاب : عامر عمي مستنيك تحت
عامر : لا عمك خابر زين ابنه حيعمل ايه دلوك
عتاب : يا كسوفي
عامر : هههههههه جمر و انتي مكسوفه اكده بحبك يا عتاب
عتاب : بموت فيك يا جلب عتاب
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
خارجه من المحاضرة : يا بوي اني مجدراش اصدج اللي أني فيه ديه أني كنت فاكرة ان الثانويه العامه هي آخر الصعاب اتاريني بفتح على نفسي أبواب جهنم و اني مش حاسه
زياد : هههههه هههههه
رحمه : انت بتضحك على ايه انت كمان محسسني انك مجدي يعجوب و اني سعديه الدايه
زياد : هههههه مش ممكن بتموتيني من الضحك انتي تحفه و ربنا يا رحمه ما هو اكيد معروف ان كلية الطب صعبه ما حتكونيش دكتورة و الناس تأمنا على حياتها بسهوله أكده
رحمه : ماشي يا سيدنا الشاطر طب بجولك ايه بجى انت توجب معايا و تديني المحاضره بتاعت الدكتور احمد ديه ملحجتش اتابعه معرفش ليه دمه تجيل جوي على جلبي مطايجهوش يا باي
زياد : عشان بيسأل كتير
رحمه : لا وكل شويه يجوللي جومي جاوبي حساه مستئصدني معارفاش ليه تجولش متجوزه ابوه
زياد : هههههه يا رحمه ما نتي اللي جايباه لنفسك مبتجعديش على بعضك تفضلي تفركي و كل شويه تجومي و تتحركي ديه انتي لفيتي على البينشات كلها بتعصبيه
رحمه : اعمل ايه ماني جصيرة و رجلي مبتطولش الأرض بجول ادور على واحد غيره يمكن يريحني
المهم اني خايفه جوي من المحاضره العملي بتاعة بكرة ديه
زياد : سيبيها على ربنا
رحمه : روان و فتون و هنا أهم اني رايحالهم
زياد : ماشي اني ماشي سلام
يمشي
رحمه : يا لهوي على غبائي نسيت اخد منه المحاضره
انتوا يا دكاترة بتعملوا ايه
هنا : احنا اهوه يا اختي انتي اللي على طول مختفيه
رحمه: و اني حختفي فين ماني معاكم اهوه
روان :قصدك هناك مع زياد
رحمه : زياد و مالك بتتنهدي اكده ليه و انتي بتجوليها ماله زياد
فتون : بس يا بنات ركزوا في اللي ورانا
رحمه تاخد محاضراتهم تلاقيهم مش شبه محاضرات زياد اللي بتشوفها معاه خالص زياد خطه جميل و مرتب لكن صحابها خطهم اوحش من خطها بشويه
و دي اول مرة تطلب منه انها تاخد محاضرته تنقلها
تاني يوم في المحاضرة العملي كل الطلبه واقفين ادام مريض و الدكتور بيشرحلهم وضعه و ازاي يتم تشخيصه و الكل بيكتب ملاحظاته و رحمه مش شايفه حاجه خالص عماله تشب و تنط عاللي واقفين و مفيش فايده
يا دي النيله علية و على سنيني كان لازم اطلع جصيرة أكده
انت يا دكتور انتي يا دكتورة انزلوا شويه يا جماعه مينفعش اكده
الدكتور : مين اللي عامل دوشه
زياد : اسكتي حتتهزجي و تنطردي
رحمه : طب ارجع انت و دخلني مكانك اني مشايفاش
زياد : حاضر بس اتهدي شويه
رحمه دخلت مكانه و كانت حسه بالانتصار و واقفه بتكتب كل اللي بيقوله الدكتور و فجأة حست ان في حد من الطلبه مقرب منها جامد
خبطته بالاجنده في رأسه : جليل الحيا
الدكتور : إيه اللي بيحصل ديه احنا فين اهنيه
رحمه : ديه جليل الحيا يا دكتور
زميلها : و الله ما جيت ناحيتها يا دكتور هو المكان اللي زحمه
رحمه : متصدجهوش يا دكتور ديه كداب
فتون : خلاص يا رحمه اخرسي بجى
الدكتور : معاوزش صوت و انتوا الأتنين برة و انتي يا بني ادمه انتي بصي انا خلاص حطيت صوابعي العشرة في الشج منك خرجتيني عن شعوري تعبتيلي اعصابي حرام عليكي انتي حد مسلطك علية
اني بجالي عشر سنين دكتور و جبلها خمس سنين معيد موردش علية حد اكده انتي بسببك اني حعتزل المهنه كلها
قسا بالله العظيم لو اتنفستي بعد اكده حكون مانعك من حضور محاضراتي و اشيلك الماده فاهمه
رحمه و هي بتهز راسها : فاهمه فاهمه
هههههه هههههه ههههههه
انتوا بتضحكوا علية بجي أكده يا خسارة الصحوبيه
هنا و هي بتمسح عينيها من كتر الدموع و هي بتضحك و ترجع تضحك تاني : بصراحه مش قادره يا رحمه حموت و ربنا
فتون : يا لهوي الدكتور كنت حساه حيتشل حرام عليكي يا رحمه
روان : زياد جاي اهوه يا رب يكون جدر يحنن جلبه عليكي
رحمه : عملت ايه يا زياد كلمت الدكتور
زياد : كلمته إيه ديه اول ما شافني في مكتبه جاللي لا عايز اشوفك انت و لا اللي اسمها رحمه ديه و مدانيش فرصه اتكلم بكلمه الراجل كان بياخد حباية الضغط مجدرش، يستحمل
رحمه : يا لهوي للدرجه ديه طب اعمل ايه اني دلوك
زياد : تسمعي الكلام مكانك متجوميش منيه مش في المدرسه انتي متعلجيش و لا تفتحي بوجك بكلمه
رحمه : حاضر
فتون : و اياكي تساليه سؤال هو اصلا مش طايجك
رحمه : حاضر
روان : و تيجي بدري انتي معاكي عربيه متتاخريش
رحمه : حاضر
زياد
زياد : عايزة ايه من زياد
رحمه : عايزة المحاضره بتاعتك العيال دول خطهم وحش و اني شايفاك بتكتب بخط حلو اديهولي و حرجعهولك بكرة
زياد : اتفضلي بس اياكي تضيعيه حخنجك
رحمه و هي بتقلب فيه و بتبرطم : حاضر تقولش محاضرات الدكتور محمد السيد
تبدأ تقرأ اسمه اللي كاتبه بالكامل هي كل اللي تعرفه ان اسمه زياد سالم بس
زياد سالم محمود على الطحاوي
رحمه : الطحاوي لا مش معجوله
تعيدها له و تطلع تجري و زمايلها بيبصوا لبعض مش فاهمين حاجه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
•تابع الفصل التالي "رواية يكفيني منك عقابا" اضغط على اسم الرواية