رواية زينة الضواحي الفصل الخامس 5 - بقلم زهرة الربيع
زينة_الضواحي_الأخير علشان ده... شغل الشياطين والاسحار بتاعت امك دي اللي ياما عملتها مع عمي مهتمشيش معاي ...لان انا مش عمي اللي كيف ما ورطتو هتورطني معاكي.... انا عايز بنت ناس اصيله ومؤمنه وتربي عيالي ....وهنصحك نصيحه اللي خدوا نص فلوسك دول ما هيفيدوكيش بحاجه والا لو كان كتابك ده عمل حاجه ما كانش زماني سبتك في الفرح...حبيت بس اثبتلك .....والموضوع ده عملتو لجل اغيظك واضايقك باللي عملتيه بس دلوقتي بقى حاجه تاني....انا وزينه عايزين نكمل سوا مش بس عايزها في البيت عايزها في البيت وبراه ومش عايز غيرها
فاطمه بصتلو بغيظ وهو كمل وقال....لازم تعرفي انها هي اللي منعتني وحاشتني عنك بعد ما ضربتي عليها النار ....بس ما حدش هيحوشني عنك تاني لو عملتي اي بلوه ولا حتى هيه...سمعتيني حسابك هيبقى معايا انا ..ويمكن تطردي انتي وامك من البيت بفضيحه كمان...شوفي بقى لما اقول انك كنت بتسحري لي وبتوقعيني...ولا راجل هيبص في وشك بعدها..خلص الكلام كده ولا فيه كلام تاني
فاطمه هزت راسها بلا بخوف شديد وهو قال ...جدعه بت العم ...ومشي من قدامها
فاطمه لطمت على خدها بخوف من كلامو وجريت على امها بسرعه تحكي لها اللي حصل لانها خافت جدا من تهديده خصوصا بعد اتفاقها مع عوض
اول ما راحت لامها قالت بخوف.... الحقيني ياما يا مراري شكلنا روحنا فيها شربناها المره دي
امها قالت باستغراب.... في ايه يا بت عملتي ايه مصايب ثاني
فاطمه قالت بدموع وخوف... مهران ...مهران هدددني قاللي هيقتلني لو عملت حاجه تاني للمحروسه بتاعته كان بيتكلم جد قوي وانا خفت منه
امها قالت بغيظ....واحنا هنعمل له ايه يعني يغور في داهيه احنا جينا جنبها
فاطمه قالت برعب... انا جيت ياما عرف موضوع السحر اللي عملناهولو عشان كده سابني في الفرح
بقلم...زهرة الربيع
امها ضربت على صدرها بخوف وقالت ....يا مصيبتنا هو ناوي يحكي حاجه من دي ...لو قال حاجه زي كده ما حدش هيتجوزك واصل
فاطمه قالت بدموع.... انا خايفه من كده...قال هيفضحني لو عملت حاجه وانا ...انا عملت روحت لعوض واتفقت معاه ياجي يخطف مرتو
امها قالت بصدمه... يعمل ايه يا قلب امك
فاطمه قالت بدموع ...مكنتش اعرف انو عندو خبر بموضوع السحر....روحت لعوض و قلتله يجي يخطفها من الاوضه...احنا لازم نساعده سوا يااما لو اتكشف هتبقى بلوه وجات على راسنا
عند زينه كانت متضايقه جدا وقاعده في اصاله لقت كم حاجه متبعتره بتلمها بايدها السليمه وبتنظف التراب من على الكنب
مهران وقف وراها وحضنها وقال بهمس... بتعمل ايه يا جميل
زينه اتفزعت وبصتلو بسرعه وقالت... انت بتعمل ايه هملني احسن حد يجي
مهران فضل محاوطها باديه جامد وقال ..خلي اللي ياجي ياجي انا ندمت اننا نزلنا اصلا...ما تيجي نطلع تاني
زينه ضحكت وبقت تحاول تفلت من بين ايديه وهي بتقول بس بقى هملني هتفضحنا
مهران بص لعيونها جامد قوي ومرر عيونه ما بين عيونها وشفايفها وقال....اااااه
زينه حطت اديها على كتافه وقالت ....سلامتك من الاه خير
مهران قال بمغازله.... شفايفك دبحت قلبي... الرحمه من عندك يا ربي ....وقرب من شفايفها قوي ولسه هيلمسهم
سمعو صوت ابوه بيحمحم وبيقول....يا رب يا ساتر
زينه اتكسفت جدا ولطمت على خدها وقالت بزهول ...يافضحتي يا فضيحتي يا مراري
وجريت على فوق بسرعه
مهران بص لطيفها بدهشه وقال بزهول....يا فضيحتي ويا مراري هو احنا اتقفشنا في المقطم ولا ايه
ولسه هيروح وراها ابوه مسك ايده وقال... استنى هنا منتاش عارف زينه بتتكسف ..البت مش قد حركاتك دي لتروح فيها محبكتش في الصاله ما انتو لسه كنتو فوق
مهران ضحك وقال.... ما تزعلش يا حاج اصل الغزاله رايقه النهارده
ابوه ضحك وقال... ربنا يروقها دايما يا اخوي يلا تعالى معايا الشغل فوق راسي وما فيش حد معايا
مهران قال بزهول.... يا حاج النهارده صباحيتي يعني سيبني يومين حتى
ابوه قال بسرعه...انت عارف ان مفيش غيرك يعني متعملش عريس كثير تعالى معايا ساعه كده وارجع
مهران اتنهد وقال...الامر لله بس اروح اشوف الوليه اللي اتفضحت دي واتقبضت مع جوزها في ميدان الصاله العام واحصلك على طول
زبنه كانت قاعده بكسوف شديد في الاوضه وحست بيه وراها قالت بضيق شديد ....كفايه اللي عملته تحت يا مهران كسفتني قدام عمي
بس اتصدمت لما قال بصوت واطي ....انا عوض يا زينه يلا جيت اخدك معاي
زينه اتسعت عنيها بزهول والتفتت له وقالت.... عوض انت اتجننت ايه اللي طلعك هنا امشي بسرعه لو مهران شافك هيقتلك
عوض قال ...سامحيني يا زينه بس مش هقدر اشرحلك حاجه دلوك
زينه قالت باستغراب... اسامحك اسامحك على ايه و
بس قبل ما تكمل ضربها على دماغها وحطها في شوال كان معاه ونزل بيها بمساعده فاطمه وامها اللي طلعوه بسهوله
فاطمه اتنهدت بارتياح...لما طلع من البيت من غير ما حد يعرف
عوض كان موقف العربيه قريب من البيت حطها في الكرسي اللي ورا وفتح الشوال عشان تعرف تتنفس وركب في الكرسي اللي قدام وبقى يدور العربيه
بس اتصدم صدمة عمره لما لقى السلاح في رقبته من ورا وشاف في المرايه مهران قاعد في الكرسي اللي ورا جمبها وبيلعب حواجبه ليه وبيغمز بسخريه
بقلم..زهرة الربيع
عوض رفع ايديه الاثنين بخوف شديد وقال ....مهران بيه انا انا هفهمك انا...
مهران ابتسم وقال بسخريه....انت حمار.... لما تفكر انك هتدخل بيت الضواحي وتاخد مرتي وافضل قاعد اسقف لك تبقى حمار قوي
عوض لسه هيتكلم ضربه بقوه بالمسدس بتاعه على دماغه اغمى عليه وشاور للحرس بتوعه جم شالوه ومشيوا بيه
مهران شال زينه ودخل بيها بسرعه على البيت وطلع بيها على اوضتها وهو بيبص لفاطمه بنظرات مخيفه جدا
فاطمه لطمت على خدها بزهول و مش مصدقه ان رجعها وكشفهم ولسه هتجري دخلو رجالة مهران واخذوها هي كمان وامها
امها بقت تلطم وفاطمه بقت تصرخ وبتقول.... انا بنت عمك يا مهران رد عليا..يا مهران انا ما ليش صالح مهراااااااان
مهران ما ردش عليها وطلع حط زينه في سريرها وبقى يحاول يفوقها بالبرفان بتاعه
بعد دقايق فتحت عيونها بتعب شديد وهيه بتتالم من الخبطه اللي على دماغها وقالت...اااه مهران
مهران قال بلهفه.... انا هنا يا قلب مهران معاكي وجنبك
زينه اتسعت عنيها وقعدت بسرعه واول ما شافته بقت تبكي بشده واترمت في حضنه بقوه وبقت تحضنه جامد وهي مش مصدقه انه معاها
مهران غمض عينيه واتنهد بارتياح شديد وبقى يحضنها بكل قوته وقال ....بس يا قلبي... انا معاكي جمبك يا زينه ما تخافيش يا حبيبتي
زينه قالت ببكا وهي لسه في حضنه ...خذني معاه كانو هيبعدوني عنك يا مهران
مهران قال بسرعه...لسه متخلقش اللي يعملها يا زينه....محدش يقدر ياخدك مني
زينه بصتلو باستغراب وقالت..انت... انت لقيتني كيف
مهران اتنهد وقال.... هو ما اخذكش مكان اصلا يا دوب طلع بيكي على العربيه وانا كنت مستنيه جواها وجبتك
زينه قالت باستغراب....و انت عرفت كيف
مهران ابتسم وقال.... اصل انا لما قلت لك سيبيني هتكلم انا واختك..كللمتها كلمتين كده تهديد علشان تشيلنا من دماغها...و زي العاده خافت قوي وجريت على امها فرجعتلها قولت اشوفها ناويه على ايه المره دي ...لقيتها متفقه مع الباشا ياجي يخطفك وزمانه على وصول...كنت هطلع عندك على طول بس قلت هتحذرو وتقولو اني معاكي ومهيطلعش... خليته ساب العربيه بره واستنيته فيها.... كان المفروض تشوفي وشه لما بيجهز نفسه عشان يطير بالعربيه ولقى سلاحي في قفاه
زينه بصتلو بزهول وقالت... قتلته
مهران ضحك جامد وقال ...لا مش للدرجه دي...هواصلا غلبان فاكرك قاعده معاي غصب اختك قالتلو كده قالتلو اني ضربت عليكي نار كمان....انا جبتو و اهو ملقح هو واختك الحلوه في البدروم
زينه قالت بدموع ورجاء ...عارفه انك ما هترضاش ب..
مهران قاطعها وقال بتريقه وهو بيقلدها... بس دي اختي يا مهران
زينه قالت بكسوف منه.... هي اختي مهما عملت
مهران اتنهد بغيظ منها وقال... عارفك هتقولي كده ولسه ما عملتلهاش حاجه ومش هعمل لها هسيبهم شويه عشان يخافو ويحرمو يخططو ويسبونا في حالنا....و حط ايده على خدها بحنيه وقال.... ما تقلقيش انا ما بقيتش اقدر اشوفك زعلانه مش هاذيها عشان خاطر عيونك
زينه ابتسمت وباستو من خده برقه وقالت.... ربنا يحفظك ليا يا مهران
مهران شدها عليه بقوه بقت في حضنه وقال... مهران كانه حبك يا بت ...قلبي كان هيطلع من ضلوعي من خوفي عليك
زينه ابتسمت بكسوف وقالت.... القلوب عند بعضها يا ولد عمي
مهران بص لعيونها وقال.... ولد عمك حابب يسمعها حابب يشوف حركت شفايفك وانتي بتقوليها
زينه عضت على شفتها بخجل وقالت... بحبك يا ولد عمي رايداك قوي
مهران ابتسم بسعاده شديده وقرب منها في لحظه جميله بينهم
بعد عنها وهو وسند جبينه على جبينها وقال ...الحج كان عايزني في مشوار بس شكله هيروح لوحده
زينه ضحكه وحاوطت رقبته بايديها وقالت... المره دي هيروح لوحده لاني عايزاك جنبي
مهران ابتسم بسعاده وقال.... ربنا يخليني جنبك على طول يا زينة الضواحي...و اجمل ما في العمر❤
كنتم مع🌹 زينة الضواحي 🌹بقلم..زهرة الربيع زهرتكم تحيكم ودمتم في امان الله مع من تحبون❤️🥰
يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظه اكتب في جوجل "رواية زينة الضواحي دليل الروايات" لكي تظهر لك كاملة
•تابع الفصل التالي "رواية زينة الضواحي" اضغط على اسم الرواية