رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل السادس و الاربعون 46 - بقلم اميرة اسامه
........
فضل زيد جمب منذر طول الليل مش قادر ينام حاسس بالذنب انه سابه لوحده ومكانش معاه في اكتر وقت كان محتاجه فيه أفتكر لحظه مـ ـوت ايمن
أخواته كلهم وأهله كانوا معاه كان اكتر يوم صعب عدى عليه عرف في اليوم ده حجات كتير مكانش قادر يتحملها وختمت بخبر انتحار أيمن.
كان أكتر حد محتاجه وقتها هو منذر ومن اول ثانيه منذر كان معاه مسابهوش ابداً ولا ساب حد من أهله كان بيحاول يركز مع الكل حتى الأكل صمم انه يأكلهم ويخفف عنهم هو الوحيد اللي حكاله عن انتحار ايمن عشان يشيل معاه الوجـ ـع ويرتاح شويه
الفراق عموماً متعب اوي بس ديماً في شخص في حياتنا اول ما نقع في موقف صعب نتمنى انه يبقى جنبنا ومنذر كان جمب زيد وأكتر حاجه واجـ ـعه زيد انه مكانش مع منذر وقت وجـ ـعه اللي مر بيه متعب اوي عشان يعيشه لوحده من غير ما يقاسم زيد فيه💔
طول الليل كان زيد بيفكر ازاي يعوضه عن اكتر وقت مكانش موجود معاه فيه ازاي يعوضه عن غيابه 💔
حط زيد ايده على وشه وهو بياخد نفسه بتقل و وجـ ـع رهيب.
مسك زيد موبايله وأتصل على سالم.
سالم كان نايم في الوقت
سالم...بصوت ناعس الووو
زيد....معلش يا حبيبي صحيتك.
سالم...لا يا حبيبي ولا يهمك منذر في حاجه ولا ايه؟
زيد...لا لا اطمن زي الفل نايم متقلقش
سالم...طيب في ايه انت كويس.
زيد...اه الحمد لله بس كنت عايز اطلب منك طلب
سالم...قول يا زيد عايز ايه
زيد...كنت عايزك تدخل أوضتي قبل ما تروح الشغل وتجبلي كام غيار كده وتعديهم عليا او حتى تبعتهم مع حد من الجارد.
سالم....لا خلاص تمام هجيبهملك انا كده كده كنت هاجي اطمن على منذر
زيد...طيب كويس اوي وتقريباً كده مش هقدر اجي الشغل اليومين دول مش عايز اسيبه لوحده ولا هعرف ارجع البيت كمان.
سالم....اكيد طبعاً خليك معاه هو محتاجلك أكيد ومتحملش هم الشغل ياسين اكيد هيظبط كل حاجه تخص شغلك ولو في حاجه انا اعملها هعملها اكيد
زيد....ربنا يخليك ليا يا حبيبي ابقى بلغ روح بقى.
منذر....حاضر يا حبيبي هي قالتلي انها هتجيله بكره اصلا بس مش عارف امته
زيد...خلاص تمام يا حبيبي يلا روح انت كمل نوم.
سالم...ماشي يا زيد لو افتكرت حاجه عايزها كلمني قبل ما اجيلك.
زيد....طيب تمام اه هاتلي معاك اللاب توب عشان لو في ايميلات او حاجه اعرف اتابعها.
سالم....تمام يا حبيبي روح نام شويه بقى.
زيد...ماشي يا حبيبي يلا سلام.
سالم...سلام.
قفل زيد معاه وفضل يبص على منذر بحزن قام وراح جمبه على السرير فضل ساند ضهره وشارد.
طلع الصبح عليهم فتح منذر عينه بتعب وأرهاق لقى زيد نايم وهو قاعد ونومته مش مريحه.
منذر....بحزن زيد زيد
زيد....فتح عينه بسرعه منذر ايه يا حبيبي صباح الخير.
منذر...صباح الخير ايه اللي منيمك كده
زيد....يظهر نمت وانا قاعد انت كويس.
هز منذر راسه بحزن وقام عدل نفسه
زيد....قوم اغسل وشك وانا هحضرلك الفطار.
منذر...لا مش عايز اكل انا مليش نفس و شبعان من امبارح انا دماغي هتنـ ـفجر هنزل اعمل قهوه وتعالى انت افطر يلا
زيد...لا انا مش عايز افطر انا كمان روح اغسل وشك وانا هنزل اعمل القهوه
منذر....ماشي يا زيد.
قام زيد نزل تحت دخل على المطبخ عمل قهوه ودخل منذر يغسل وشه
دقايق وخرج وقف قدام الشباك بشرود
طلع زيد بالقهوه حطها على التربيزه وراح وقف جمبه مسك راسه باسها بحب
بصله منذر و طبطب على ضهره ورجع بص قدامه.
فضلوا ساكتين شويه وقطع الصمت ده منذر واول ما بدأ يتكلم بصله زيد بهدوء ووقف يسمعه💔
منذر...بنبرة وجـ ـع عقلنا ديماً بيفضل شغال طول ما أحنا صاحين وحتى و أحنا نايمين بيسافر بينا جوه أحلام وكوابـ ـيس حسب اللي اللي مخزنه العقل سمعت زمان إن اللي مش بيحلم خالص عقله خالي مبيفكرش لا في حلو ولا وحش عايش اليوم بيومه مفيش حاجه تعباه عشان تيجي تهاجمه وهو نايم على هيئه كوابـ ـيس ولا حاجه حلوه في حياته عشان تجيله وهو نايم على هيئه حلم جميل فا عشان كده عقله مرتاح
اما الشخص اللي عقله مش بيبطل تفكير ديماً تعبان سواء وهو صاحي وهو نايم أوقات كتير أوي بنتخيل حجات و أحنا صاحين بمجرد ما تسرح عقلك يسافر بيك لموقف حلو انت بتتمنى يتحقق في الواقع وأوقات بتتخيل مواقف وحشه أوي لأشخاص غاليين عليك تفضل مع نفسك تتكلم وتمثل اوقات تعيط واوقات من جواك بتصـ ـرخ في صراع انت عايشه من جواك لموقف وحش أوي وهو مش حقيقه ده مجرد تخيل في عقلك لدرجه انك لما بتفوق بتحس ان لو الموقف ده مريت بيه بجد هتبقى عارف ومتأكد من شعورك وقتها هيبقى أزاي عياطك هيبقى شكله ايه وجـ ـعك هيبقى عامل ازاي هتصـ ـرخ أزاي ايه الكلام اللي هتقوله وقتها بالظبط زي ما حد يتصل بيك ويبلغك ان في شخص غالي عليك عمل حادثه بتبقى بتجري زي المجنون وطول الطريق عقلك شغال بيصورلك أبشع الصور اللي ممكن تكون حصلتله وأول ما توصل وتلاقيه بخير قدامك مفيهوش غير خدوش بترتاح بس بعد ما عقلك يكون أنتهك تماماً.
نزلت دمعه تجري على وش منذر بوجـ ـع وبص لزيد 💔🥺
أهو أنا يا زيد طول حياتي عقلي عمره ما بطل تفكير تخيلت حجات كتير وعشت لحظات في خيالي صعبه اوي
بس صدقني اللحظه اللي عشتها امبارح عمري ما حسبتها لا حقيقه ولا أحلام💔🥺
زيد...بوجـ ـع لف جسمه كله ووقف قدامه
حاسس بيك يا منذر وعارف ايه اللي جواك صدقني انا عشت الموقف ده قبلك ويمكن كل اللي قولته انا حسيت بيه وقت ما أتصلوا بيا يقولولي إن أيمن عمل حادثه كنت بسوق زي المجنون وطول الطريق عقلي شغال بحاول اقنع نفسي اني هروح ألاقيه فيه كدمات خدوش من الخبطه واكتر حاجه وحشه أتمنتها تحصله يكون مجرد كـ ـسر في ايده او رجله بس عقلي كان رافض يقتنع بالابشع من كده مع ان وقتها اللي كان جوايا كان افكار وحشه بس محبتش افكر فيها ولما وصلت اتصدمت
و صدمتي الاكبر لما عرفت انها كانت مقصوده من ايمن وقتها يا منذر مكنتش متخيل اني اعيش اللحظات دي وفضلت كام يوم بحاول اقنع نفسي ان ده كابـ ـوس وخلاص قربت اصحى منه ولحد الوقت مصحتش يا منذر💔
منذر.....بس وجـ ـع الفراق ده صعب اوي
زيد...عارف يا حبيبي وعارف كمان ان جوه قلبك وجـ ـع مستحيل تعرف توصفه
منذر....وجـ ـع كبير اوي وغريب
زيد...بحزن سكت ثواني وبصله اسف يا صاحبي مكنتش حابب كل ده يحصل ولا كنت احب ان اخر مره اشوفه فيها يحصل كده انا عارف ان انت شايفني انا وفيروز سبب في مـ ـوت حسام بس.
قاطعه منذر...ايه اللي انت بتقوله ده يا زيد ده عمره! السبب في مـ ـوت حسام امي هي اللي عملت كده فيه للاسف
ياما نبهتها كتير وقولتلها بلاش تسيطر عليه بالشكل ده وبلاش تدخل في حياته بكل تفاصيلها.. السبب في مـ ـوته شيطانه اللي ركبه وخلاه صدق الزباله اللي نهت حياته💔
الحقيقه اللي فيروز كشفتها يا زيد كانت هتظهر هتظهر عشان مفيش وضع غلط بيفضل سر طول العمر
زيد....يعني انت مش زعلان مني يا منذر؟
بصله منذر بوجـ ـع🥺 لأ زعلان يا زيد
بس مش زعلان منك الموقف كان صعب عليا اوي وانا واقف حاسس ان في مصيبه حاصله ومش فاهم حاجه اول مره أبص في عينك معرفش ايه اللي جواهم و فجأه أكتشف ان في حوار داير بينك انت وفيروز من كام يوم وفجأه تاني اكتشف ان في حوارات دايره في البيت هنا من ورايا وانا معرفهاش حسيت لوهله كده اني معرفش حد فيكم وده احساس صعب اوي يا زيد انك تكون متغفل والاصعب انك تكون ضايع بين الناس اللي بتحبها
مقسوم نصين مش عارف تقف مع مين ضد مين صدقني يا زيد انا مش زعلان منك يمكن لو انا في مكانك كنت عملت كده و أكتر كمان💔
كان نفسي اكون قد ثقتك يا صاحبي و مخذلكش ابداً واقدر احمي فيروز بسسس
زيد...انت مقصرتش في اي حاجه يا منذر ولا ليك ذنب في اللي حصل وعلى فكره لولا ان فيروز فاتحتني في الموضوع ده من كام يوم كان زماني زيك معرفش اي حاجه.
منذر...بحزن اللي حصل حصل خلاص يا زيد المهم طمني عليها اكيد عرفت الخبر.
زيد...معرفش عنها حاجه انا امبارح كنت نايم واللي قاللي جلال جريت لبست ونزلت على طول مشوفتهاش بس انا عندي ليك خبر معرفش ده ممكن يفرحك ولا لأ💔
منذر...خبر ايه؟
زيد....بترقب فيروز لسه حامل يا منذر!
بصله منذر بصدمه ورجعت دموعه تنزل من تاني وشبه ابتسامه بسيطه اترسمت على ملامحه انت بتتكلم جد🥺
زيد...بإبتسامه حزينه اه والله العظيم فيروز طلبت مني انا وصبا نقول كده عشان لما تيجي تفتح الموضوع حسام يطلقها بسهوله و ميتحججش بالحمل لأنها كانت مقرره الانفصال بأي شكل كانت عارفه انها لما تعمل نفسها اجهضت ده يسهل فرصه طلاقها بسرعه
منذر....بدموع يعني فيروز الصغيره لسه بخير صح🥺💔
زيد...بحب اه يا منذر و هتيجي بالسلامه ان شاء الله و هتاخدها في حضنك ❣️
رفع منذر وشه للسما الحمد لله يارب🥺
زيد...حضنه بقوه و طبطب على ضهره وهو شارد بحزن ربنا كبير يا منذر وليه حكمه في كل اللي حصل المهم الوقت انك بخير ودي اهم حاجه عندي❣️
بعد عنه منذر بهدوء ومسح دموعه
منذر...انا هنزل اروح اطمن على امي وبعدين اطلع على النيابه.
زيد...طيب تمام يلا بينا.
منذر...على فين روح شوف اللي وراك.
زيد...انا مش ورايا اي حاجه غيرك اليومين دول مش هسيبك غير وانت اقوى من الاول
منذر....انا بخير يا زيد صدقني شوف شغلك و متعطلش نفسك يا حبيبي.
زيد...بلاش رغي وروح ألبس ولو على الشغل الشباب كلهم موجودين وعارفين هيعملوا ايه يلا بينا.
منذر....ماشي.
راح منذر يلبس ونزل زيد يستناه تحت
دقايق ووصل سالم ومعاه شنطه هدوم صغيره واللاب توب
فتحله زيد ودخله.
سالم..ايه الاخبار طمني على منذر
زيد...اكيد لسه تعبان ومحتاج وقت
سالم....طيب وايه اخبار القضيه.
زيد...مش عارف لسه هروح معاه ونشوف هي مقبوض عليها
سالم...ربنا يكون في عونه ويعدي الفتره الصعبه دي على خير.
زيد...يارب يا سالم
نزل منذر في الوقت ده
سالم...بحب حبيبي ايه الاخبار طمني عليك؟
منذر...زي ما انت شايف يا سالم
سالم...كل حاجه هتاخد وقتها و هتعدي
ياصاحبي المهم انك بخير.
منذر ..ياريت تعدي بقى عشان انا تعبت اوي.
سالم...اجمد يالا فيك ايه ده حال الدنيا وانت قدها
منذر...يارب يا سالم المهم انت جاي ليه عالصبح كده
سالم...🤨 شوف الواطي بدل ما يقولي اتفضل
منذر...بإبتسامه بسيطه ياعم ماقصدش والله بس عارف انك اخر واحد بيروح الشركه اصلاً
سالم....مفيش جيت اطمن عليك واشوفكم لو محتاجين حاجه وزيد طلب مني هدوم وشويه حجات كده اجيبها وشكلي كده والله اعلم هشتغل عند سيادتكم الايام الجايه🤨
منذر...بردوا مصمم تفضل يا زيد
زيد...اه مصمم وقاعد على قلبك وسالم هيشتغل عندنا زي ما قالك🤨
منذر...بابتسامه مابلاش سالم الله يباركلك ده خلقه ضيق وانا عارفه
سالم...بضحك ياعم اللي يلاقي دلع وميتدلعش يبقى عبيط دي فرصه متتعوضتش لازم تنتهزها انت وهو قبل ما اقلب عليكم😂
منذر...بحب ربنا ما يحرمني منكم ابداً.
سالم...ولا منك يا حبيبي.
زيد...طيب يلا بينا.
منذر...طيب مش هتغير.
زيد....لا مفيش وقت لما نرجع بقى.
منذر....طيب يلا بينا.
...................
في غرفه داوود وليلى
صحي داوود من النوم دور على ليلى في الأوضه ملقهاش
قام غسل وشه وخرج من الاوضه يشوفها
لقاها موجوده في اوضه فيروز مع روح والبنات.
داوود...صباح الخير
الجميع...صباح النور
داوود...بحب فيروز عامله ايه يا حبيبتي.
فيروز...بحزن الحمد لله يا داوود زي ما انت شايف.
داوود....شدي حيلك يا حبيبتي انا عارف ان الموضوع صعب بس لازم تعرفي ان اللي حصل ده قضاء وقدر.
نزلت دموع فيروز بقهر🥺💔
روح...بوجـ ـع قولها يا داوود زي ما انت شايف كده من وقت اللي حصل وهي حاسه بالذنب.
راح داوود قعد جمبها ومسك ايدها
داوود...كلام ايه ده يافيروز انتي مش مؤمنه بقضاء الله وقدره.
فيروز....بدموع أيوه يا داوود بس لو مكنتش انا أتكلمت وكشفت كل حاجه مكانش زمان اللي حصل ده حصل🥺
داوود....لا يا فيروز مش صح وانتي ملكيش دعوه باللي حصل اصلاً هما اللي وقعوا في بعض و بيكي او من غيرك كان هيحصل كده اولا عشان ده عمره ثانيا عشان ربنا مكانش هيفضل ساتر سما كتير ضحكت عليه وعلى امها وعليكم كلكم حاولت اكتر من مره تبعد بينكم وقدرت تخليه يتغير من ناحيتك انتي كنتي صادقه في علاقتك معاه يا فيروز و عديتي كتير وربنا عمره ما بيرضى بالظـ ـلم.
فيروز....بس انا مكنتش حابه النهايه تكون كده خالص وبعدين منذر اكيد مضايق وليه حق اخوه اتقـ ـتل مامته في المستشفى بنت خالته اتسجنت وفجأه المصايب نزلت على راسه من ورايا🥺
داوود....بالعكس انا واثق ان منذر تفكيره غير كده خالص يا فيروز وحتى لو هو مضايق الوقت شويه وهيفهم كل حاجه واكبر دليل على اللي بقوله تقبله لوجود زيد جمبه صدقيني لما روحت امبارح وشوفته اتأكدت من كلامي وحسيت قد ايه هو محتاج لينا كلنا جمبه هو بس الصدمه مأثره عليه محتاج وقت وواجبنا كلنا نبقى جنبه منذر مش عشره يوم او يومين ده عشره سنين حافظنا وحافظينه وعارف ان اللي حصل منك ده حقك وغصب عنك.
زهره....داوود معاه حق في كل كلمه وانا رأيي انك تروحي معايا انا وروح بليل ده واجب.
فيروز...خايـ ـفه ميتقبلش وجودي يا زهره.
صبا....بالعكس يا فيروز ده هيفرح وبعدين سيبي كل اللي حصل على جنب هو الوقت في شده ولازم منقصرش معاه.
داوود...بالظبط يا حبيبتي روحي واعملي اللي عليكي وعرفيه كمان ان الحمل منزلش ده حق منذر عم اللي في بطنك ولازم يعرف يمكن الخبر ده يفرحه.
روح...يلا قومي بقى وبلاش عياط عشان متتعبيش صدقيني كل حاجه هتعدي.
داوود...يلا قومي تعالي نفطر سوا وبعدين بلاش الوش ده انا عريس لسه يا ناس🙈 انا قولت قبل كده الجوازه دي منظوره من زمان
ضحكوا كلهم على داوود.
روح....لا يا حبيبي متقولش كده ❣️
بعد وقت بسيط خرج داوود من الاوضه وخرجت وراه ليلى.
داوود...بحب صباح الجمال
ليلى...صباح النور يا حبيبي.
داوود...قومت ملاقتكيش جنبي قولت اكيد هربت ونفدت بجلدها😂
ليلى...بضحك 😂😂 عايز تخلص مني ولا ايه انا قاعده على قلبك
داوود...ديماً يارب وحقك عليا يا حبيبتي عارف ان كل حاجه مش ماشيه زي ما احنا عايزين بس نفوق من اللي بيحصل ده وهعوضك والله.
ليلى...ايه الكلام اللي بتقوله ده يا داوود عيلتك هي عيلتي واي حاجه توجـ ـعهم توجـ ـعني كفايه يا حبيبي اني بقيت في حضنك واي حاجه تهون ادام احنا مع بعض❣️
داوود...بحب ربنا يخليكي ليا يارب❣️
ليلى....ويخليك ليا يا عمري❣️
...................
وصل منذر وزيد المستشفى دخل ثواني يطمن على كاريمان كانت نايمه بسبب المهدأ
خرج والدكتور قابلهم.
زيد....طمنا يا دكتور كاريمان هانم اخبارها ايه.
الدكتور....مش هخبي عليكم طبعاً حالتها سيئه جداً عندها انهيار عصبي حاد طبعا هي نايمه عشان واخده مهدأ لانها لما بتصحى بتبهدل الدنيا هي رافضه الواقع تماماً مش دريانه بأي حاجه وكل اللي بتقوله انها بتنادي على حسام.
منذر...طيب والحاله دي هتفضل ملازماها لحد امته.
الدكتور....مقدرش اتوقع حاجه الوقت حالتها لسه مش واضحه قدامي بس انا كان عندي أقتراح كده
زيد...اقتراح ايه؟
الدكتور....بفكر انها تتنقل لمستشفى للامراض النفسيه يعني هيهتموا هناك بصحتها اكتر
منذر...بوجـ ـع قصدك ايه يا دكتور امي اتجننت؟
الدكتور....المرض النفسي مش جنان انت اكيد فاهم ده كويس بس هي مش بتعاني من أي مرض عضوي هي نفسيا تعبانه وانا شايف ان وجودها هنا ملهوش لازمه هي محتاجه تخصص معين وده مش هتقدر تلاقيه هنا انا عارف مستشفى خاص لدكتور صديقي هكلمه وهو هيهتم بيها بنفسه صدقني ده افضل ليها بكتير انا متخوف حالتها تسوء اكتر هنا العلاج النفسي ليه خطوات وليه نظام تاني خالص احنا مهما عملنا اللي علينا هنا مش هنخدم الحاله على اكمل وجه صدقني لا قدر الله ممكن تأذي نفسها قدام شويه
منذر...تنتحر يعني؟
الدكتور...وارد جداً المريض النفسي مبيبقاش في وعيه وتوقع منه اي شئ وعلى فكره لو حابب الموضوع يكون في سريه تامه ومحدش يعرف بوجودها هناك ده سهل.
منذر...بوجـ ـع عادي يا دكتور مش فارقه مفيش عندي اهم من امي ولو على الشكل الأجتماعي فا دي حاجه متهمنيش المهم تبقى كويسه.
زيد...يبقى احنا متفقين ممكن تتنقل امته؟
الدكتور....انا ممكن اكلمه الوقت ولو تمام تتنقل فوراً
منذر...شوف اللازم يا دكتور واعمله💔
سابهم الدكتور عشان يعمل كل التجهيزات وفضل منذر واقف ساند على الحيطه بحزن وزيد جنبه
زيد....ده افضل ليها يا منذر وهناك حالتها هتتحسن اسرع صدقني.
منذر....المهم تبقى كويسه يا زيد انا قلقان عليها اوي.
زيد...فتره صعبه وهتعدي يا صاحبي.
في الوقت ده جه لمنذر مكالمه من المحامي بتاعه طالبه يروح على النيابه.
زيد....ايه ساكت ليه يلا روح.
منذر...طيب وامي يا زيد هسيبها ازاي وهي هتتنقل؟
زيد...انا معاها يا منذر اكيد مش هسيبها روح انت خلص مشوار النيابه ده وانا هروح وراهم وهنبقى مع بعض على التليفون.
منذر....ماشي يا زيد بس طمني
زيد...متقلقش يلا روح بقى.
منذر...بحب طبطب على كتفه ومشي من غير ولا كلمه.
..............
خرج سالم من الشركه وقت البريك كان باين عليه انه مخـ ـنوق وحس انه محتاج يشوف شمس بقاله كذا يوم مشفهاش من ساعت ما تعب
وصل سالم على المكان اللي بتشتغل فيه وقعد في المكان اللي بيقعد فيه ديماً
لمحته شمس وهي بتنزل طلب في تربيزه تانيه ابتسمت من جواها وراحت عليه.
شمس....انا قولت ان بعد اللي حصلك مش هتيجي تاني وخـ ـوفت بس واضح كده انك مخـ ـوفتش ولا حاجه 🤨
سالم...بابتسامه حزن ازيك يا شمس.
بصتله شمس باستغراب !؟
شمس....انت لسه تعبان ولا ايه؟
سالم...لا خالص انا بخير الحمد لله
كان نفسها تسأله مالك اول مره تشوفه كده بس مرضيتش تسأل
شمس....طيب تمام ها قولي تحب تاكل ايه اكيد مش حابب اطلبلك انا🙄
سالم بابتسامه بسيطه...لا انا مش جعان يا شمس.
شمس...🙄🙄 شكلك خايـ ـف مني لسه عموماً متقلقش لما مجتش اليومين اللي فاتوا كنت فكراك بطلت تيجي خلاص عشان كده ملحقتش اجهزلك حاجه جديده يعني متخـ ـافش تقدر تطلب وانت مطمن😒.
سالم....اكيد مش خايـ ـف يا شمس وصدقيني انا مش جعان وعشان تتأكدي ممكن بس تجبيلي قهوه.
شمس....قهوه!؟ واضح انك مش خايـ ـف فعلاً😒
سالم....شمس انا مش في احسن حالاتي صدقيني ومليش نفس للاكل ولا اي حاجه انا جيت بس عشان اشوفك يمكن ابقى كويس ومتقلقيش مش هزعجك هشرب القهوه وهقوم❣️
بصتله شمس بتركيز وحست انه صادق وفي حاجه مضيقاه بجد
شمس.....مالك؟
بصلها سالم بإبتسامه جميله
أول مره تسأله عن حاله باهتمام.
شمس....بأرتباك اااا لا يعني اقصد لو حابب تقول حاجه يعني 🙄
سالم....تعبان شويه حجات كتير بتحصل لكل اللي حواليا شايفهم تعبانين ومش عارف اعملهم حاجه ولا عارف اكون مرتاح يا شمس وحاسس ان ربنا بيعاقبني فيهم عشان اللي عملته معاكي💔
بصتله شمس بحزن...مش شرط يا سالم ان حاجه تحصل لحد حوالينا تبقى عقاب مش يمكن نصيبهم مكتوب عند ربنا ولازم يشوفوا.
سالم....عارف بس كمان انا واثق ان توقيته اترتب مخصوص عشان احس بالذنب وتأنيب الضمير طول الوقت صدقيني يا شمس مفيش مره يحصل حاجه لحد مني غير وصورتك تيجي في عيني وكأن ربنا بيفكرني بيكي مع كل حاجه تحصل عشان يقولي ان ده ذنبك💔
شمس....بابتسامه بسيطه لأول مره متحملش نفسك اكتر من طاقتك يا سالم كل حاجه وحشه هتعدي مع الوقت وبيك او من غيرك اللي مكتوب هيحصل هيحصل.
بصلها سالم بتركيز من كلامها وهدوءها.
سالم....سامحتيني يا شمس ولا لسه؟
بصتله شمس بأرتباك وبعدين غيرت الموضوع بسرعه.
شمس...هجيبلك القهوه
سالم...شمس ردي عليا عشان خاطري💔
شمس....محتاجه اسامح نفسي الاول يا سالم وأتصالح معاها عشان اقدر اسامحك💔
قالت جملتها وجريت بسرعه من قدامه تجبله القهوه.
وبعد عشر دقايق رجعت وهي ماسكه القهوه لقت مكانه فاضي بصت على التربيزه بحزن وبصت على مكان الباب
وهي بتتنهد بوجـ ـع💔
...................
في مجموعه الطوبجي.
وصل لاول مره الشباب اللي هيتنفذلهم فكره المشروع الخاص بالاجهزه الرياضيه.
كان في اجتماع مهم عشان يتناقشوا في كل الأفكار اللي وصلوها
دخل ياسين ونادر ومراد ويوسف و ملك وجلال اتعرفوا على الشباب
وفجأه شاب منهم طلع يعرف ملك.
سليم....ايه ده ملك؟😳
ملك...سليم😳 انت بتعمل ايه هنا اوعى تقول انك واحد من صحاب الفكره.
سليم...بابتسامه ايوه انا انتي بتعملي ايه هنا بقى وكنتي فين كل السنين دي.
بصلهم ياسين بغيظ😡 ايه يا آنسه ملك خير في حاجه ولا ايه.
ملك....بأرتباك ااا لا خالص بس سليم كان زميلي في الجامعه وأتفاجئت الوقت لما عرفت انه واحد من الفريق الخاص بالمشروع.
سليم....انا متفاجئ والله اصل ملك يا ياسين باشا كانت من اشطر الناس في الدفعه وكنا زمايل بس من بعد ما أتخرجنا كل واحد راح في مكان وبجد صدفه حلوه اوي اني اشوفك هنا بعد السنين دي كلها يا ملك
ياسين...ايوه وفين المشكله 🤨😒
بصوله أخواته بصدمه من رده المحرج🙈🙈🙈
ياسين..ااا أقصد يعني حلوه المفجأت دي خصوصا لما ترطبت بذكرايتنا😒🔪🔪
سليم....بإبتسامه اكيد طبعاً واحنا ذكريتنا مع بعض كلها كانت جميله❣️
ابتسمت ملك وهي بتكلم نفسها بصوت واطي نهار اسود ومهبب 🙈
ياسين...والله طب دي حاجه حلوه اوي🙂😒 ايه رأيكم نبدأ بقى اصل يعني الكلام في الذكريات مش بيخلص ولا ايه رأيك يا استاذ حمزه
حمزه الشريك التاني ....معاك طبعاً
ملك...انا بقولك كده بردوا 😁🙄
قعدوا كلهم ونادر ومراد والشباب عايزين يضحكوا بس مش عارفين
بدأ ياسين الكلام في الشغل وهو مش طايق نفسه.
سليم....حلوه فكره الشعار اوي يا ملك وكمان فكره الدعايه ان حد مشهور يكون الواجهه الاعلانيه دي جميله وهتساعدنا اكتر في الانتشار ولا ايه يا حمزه انت وسيف.
سيف....عجباني انا موافق
حمزه...وانا كمان موافق انت عارف من البدايه انت صاحب فكره المشروع اصلا وانا واثق في اختيارتك.
سليم...طيب حلو وانا واثق في افكار ملك يبقى موافقين
ياسين...بصوت واطي من بين سنانه قولتلي واثق في افكار ملك 😡
ااا طيب بس يعني انا شايف ان الفكره مش اوي
بصتله ملك بصدمه وغيظ 😳
ياسين... وده مجرد رأي طبعا انتوا اصحاب المشروع وليكم رأيكم بس كمان احنا لينا طريقه في شغلنا ويهمنا ان الشغل يكون على اكمل وجهه خصوصا لما الشغل يتعلق بمشروع هيتحط عليه اسمنا.
سليم....بإبتسامه وسعه صدر طبعاً اكيد واحنا من البدايه واثقين ان الشغل معاكم هيوصل لمكان تاني هي الفكره جميله طبعاً و عجبانه كلنا بس مفيش مشكله تعرض علينا باقي الافكار حضرتك يا نادر باشا قولت ان في 3 افكار.
نادر...فعلاً كلهم جاهزين يا جلال مش كده.
جلال...اه معايا تحبوا أعرضهم.
حمزه....اكيد اتفضل.
ياسين...ااا ايوه بس بردوا مش اوي تقريباً فكره ملك كانت مقبوله شويه عنهم.
ملك...باندفاع لا والله😳🤨 اا اقصد تمام معاك حق حبت ملك تردهاله وتغيظه اكتر رفعت حاجبها وبصتله
ملك...مستر ياسين دقيق اوي في شغله و بيحب المشاريع اللي تطلع من تحت ايده تكون برفكت وفكرتها مش تقليديه ويمكن هو عنده حق و انا معاه الفكره مش قد كده خصوصا يعني بعد ما اتفاجئت ان سليم هو واحد من اصحاب المشروع 😍 عشان كده لازم نقدم احلى ماعندنا.
ياسين...بصوت واطي والله😡
مراد...وهو بيحاول يكتم ضحكته طيب قوليلي ياملك في فكره في دماغك حالياً ولا حابه تاخدي وقت ونتكلم في تفاصيل فكره المبنى مؤقتاً
ملك...طبعاً في يعني انا جاتلي فكره الوقت افضل كتير من حكايه اننا نستعين بممثل او مطرب مشهور يعني شايفه ان مع الوقت ممكن الشخص المشهور ده يعتزل مشواره الفني يهبط او يطلع حد غيره فا احتياجنا ليه كا واجهه إعلانيه وقتها هتبقى راحت عليها وانا شايفه ان الشعار والواجهه الإعلانيه لازم يكون دايم من بدايه إنطلاق المشروع عشان كده فكرت ان الإعلان وشعار المشروع يكون صوره لطير من الطيور الجارحه وليكن مثلا صوره للعقاب وهو بيطير وفارد جنحاته
وطبعاً العقاب معروف عنه السرعه والرشاقه والمرونه وهنكتب تحت الصوره الشعار الدايم الخاص بالمشروع واللي هو ((تحدي الحياه)) كلنا عارفين طبعاً ان رياضه بالنسبه لينا كلنا مهمه جداً مفيش حد يقدر يستغنى عنها
بنقابل ضغوط كتير في حياتنا بنلجأ للرياضه بنتوجـ ـع بنلجأ للرياضه بنتعرض لوعكات صحيه بنلجأ للرياضه بنتحدى ديماً اللي جوانا بالرياضه لأن هي المنفذ الوحيد اللي بنقدر نخرج فيها ضغوط الحياه عشان كده بيتهيألي الشعار مناسب جداً (( تحدي الحياه))
مراد...براڤو حلو اوي
سليم....براڤو يا ملك فعلاً ده احلى بكتير
بدأ الكل يقول رأيه ويبدي إعجابه بالفكره
بصت ملك لياسين بتحدي 🤨
بصلها ياسين وهو ضاغط على شفايفه بسنانه🤨.
حمزه....انا كمان مع الفكره دي اكتر العقاب والشعار بيرمزوا لفكره المشروع بطريقه مذهله بصراحه.
سليم...كان معاك حق يا ياسين باشا اننا نغير الفكره فعلاً
ياسين...بابتسامه غيظ مش كده 😒
نادر...طيب ادام الكل وافق يبقى نتكلم عن الشكل الهندسي للمشروع ودي اهم جزء.
ياسين...بصوت واطي خلينا نخلص عشان ميبقاش يوم اسود عليكم😡
بدأوا كلام عن الشكل الهندسي ياسين مكانش طايق نفسه بسبب كلام سليم واعجابه بأفكار ملك كان غيران عليها جداً وهي كانت بتحاول تستفزه عشان بعد ما كان موافق على الفكره الاولي جه قدامهم وقال انها مش اوي وحب يعجزها قدامهم وقدرت بسرعه بديهه تتحداه🤨💪.
بعد وقت طويل خلص الميتنج خد مراد و الشباب نفس كانوا حاسين ان ياسين هيولع فيهم😂🙈
سليم....بجد يا ملك مش قادر اقولك مبسوط قد ايه عشان شوفتك وعشان انتي معانا في المشروع.
ملك...انا اكتر والله يا سليم كانت مفجأه جميله.
ياسين...بتدخل اه جميله اوي يعني على الأقل طلعتوا معرفه🙂😒🔪🔪🔪
سليم....معاك حق المهم يا ملك ياريت ابقى اشوفك ونتكلم مع بعض في الشغل ونشوف هنعمل ايه اكتر
ملك...ااا
ياسين...بمقاطعه ابتسم ملك مشغوله على طول للاسف انت اكيد عارفها بقى جد وبتحب تدي الشغل كل وقتها واكيد المشروع ده هياخد كل وقتها عشان تسلمكم حاجه مشرفه.
سليم....اكيد طبعا ملك طول عمرها كده بس عادي نتقابل يوم أجازتك وده الكارت بتاعي ابقي كلميني
ملك....اكيد يا سليم ان شاء الله وهشوفك قريب باذن الله.
سليم...صحيح ميار عامله ايه.
ياسين...بضحك وهو هيولع ايه ده كمان يعرف ميار🙂🙂 فظيع سليم ده.
سليم...طبعاً اعرفها❣️
ملك...بإبتسامه الحمد لله بخير
سليم...سلمي عليها كتير واكيد هبقى اشوفها.
جلال...ايوه ليه 😒 يعني اقصد طبعاً 🤨
ضحكت ملك غصب عنها وبصت لسليم ماشي يا سليم هبقى اكلمك
سليم...إن شاء الله يا ملك يلا بعد اذنكم
خرج سليم وفضل ياسين وجلال باصين لملك بغيظ🤨🤨
خرجت بسرعه من قدامهم وهي مش قادره تكتم ضحكها🙈🙈🙈
................
في ڤيلا عزيز
وصل عزيز الڤيلا وكان داخل بسرعه اوي
مريم....ايه ده انت ايه اللي رجعك بدري كده.
عزيز...ابداً يا حبيبتي بس جاي اشيل ورق مهم واخد ورق تاني عشان عندي ميتنج كمان ساعه يادوب اغير هدومي واشيل الورق واخرج
مريم...بلا مبالاه طيب😒
دخل عزيز بسرعه على مكتبه وساب الباب مردود شويه
قامت ملك بهدوء تشوفه من حرف الباب شال عزيز الورق في درج المكتب واول ما لاقته بياخد ورق تاني وخارج جريت بسرعه راحت مكانها
طلع عزيز بسرعه على فوق غاب حوالي ربع ساعه وبعدين نزل وهو لابس بدله سوده.
عزيز....عايزه حاجه يا حبيبتي.
مريم....شكراً
عزيز...يلا سلام اشوفك بليل.
مريم...😏😏 في داهيه😡
اتأكدت مريم انه مشي خالص وجريت بسرعه على المكتب طلعت بسرعه الورق وراحت على مكنه التصوير صورته دخلت عليها زينب في الوقت ده
زينب...بتعملي ايه تاني يا مريم.
مريم....عزيز جه مستعجل وشال الورق ده كان خايـ ـف عليه شكله في حاجه مهمه صورتها قبل ما يجي.
زينب...واخرتها يا مريم.
مريم...خدي بس الورق ده شيليه في المكان بتاعنا من غير ما حد يحس قبل ما عزيز يرجع.
زينب..بقله حيله ماشي يا مريم ويلا اخرجي بسرعه من هنا احسن يفتكر حاجه ويرجع تاني ويشوفك تبقى مصيبه.
مريم.....يلا انا خلصت خلاص
خرجوا بسرعه من المكتب وقفلت مريم الباب كأن مفيش حاجه حصلت.
وشربت مريم الطعم للأسف💔
...............
ياسين...بعصبيه الشغل كله مش مظبوط مش عاجبني.
ملك...طيب ممكن براحه انت ليه متعصب كده؟
ياسين...مجنون بقى 😡 معلش مضطره تستحمليني.
ابتسمت ملك غصب عنها وبصتله
ياسين....ملك بلاش تستفزيني🤨
ملك...هو انا عملت ايه بس🙈
ياسين....امشي يا ملك روحي مكتبك وسبيني من فضلك وراجعي كل الورق اللي قولتلك عليه واعملي حسابك الاجازه بتاعتك اعتبريها ملغيه عندنا شغل كتير متعطل وابقي اعتبري يوم الاجازه ده أوڤر تايم😡
قربت منه ملك بحب ومسكت ايده.
بصلها ياسين وهو مضايق وبينفخ🤨
ملك...بحب بحبك يا ياسين❣️
بصلها وابتسم بهدوء رغم ملامح وشه اللي كلها عصبيه ورد عليها بهدوء وانا كمان 😏❣️
ملك....طيب ممكن تهدى بقى شويه
ياسين...انا هادي على فكره😡
ملك...لا خالص مش هادي ياسين هو انت غيران عليا؟
ياسين....من غير ما يحس رد ايه مش من حقي😡 ااا اقصد لا عادي يعني هغير ليه.
ملك...لا والله يعني عايز تفهمني ان عصبيتك وطريقتك دي مش غيره ده فاضل ثانيه وتكـ ـسر المكتب.
مسكها ياسين من كتفها الاتنين ...واكـ ـسر الدنيا كلها يا ملك لو حد قرب منك.
ابتسمت ملك بحب وفضلت ساكته
ياسين.....بلاش تستفزيني ياملك بعد كده ارجوكي عشان انا في غضبي مش بشوف قدامي
ملك...بحبك❣️
ابتسم ياسين وأتنهد وانا كمان بحبك اوي يا ملك قرب كف ايدها من شفايفه وباسها ومبقتش مستحمل خلاص
ملك....وانا مش عايزه اشوفك كده تاني سليم كان مجرد زميل واخ ساعدنا بعض كتير ايام الجامعه وبعدين كل واحد راح لحاله والوقت هو بالنسبالي مش اكتر من عميل
ياسين...وانا يا ملك؟
ملك....انت دنيتي يا ياسين اللي حابه اعيش فيها❣️
ياسين...طيب روحي بقى على مكتبك عشان انا شايف ان الشيطان داخل مكتبي😉 وانا بصراحه هرحب بيه جداً
ضحكت ملك بخجل انت قليل الادب على فكره يلا شوف شغلك وخليك هادي وهبعتلك القهوه بتاعتك
ياسين....بحبك 😉
ملك...وانا بمـ ـوت فيك😍
...............
عدت الساعات اتنقلت كاريمان المستشفى وزيد كان معاها وبعد ما منذر خلص راح على هناك واطمن عليها
وبعدين رجعوا على الڤيلا.
فضل منذر قاعد شارد وبيفتكر لقاءه مع كاميليا.
فلاش باك..
كاميليا...بدموع منذر عايزه اتكلم معاك
منذر...تكلمي معايا في ايه مبقاش في بينا كلام خلاص انتي وبنتك خرجتوا من حياتنا بعد مـ ـوت حسام واللي حصل ومبقاش في بينا حاجه تربطنا
كاميليا...لا يا منذر في 🥺 في اختي عايزه اطمن عليها
منذر....بعد ايه افتكرتي ان ليكي اخت بعد ما دمرتي حياتنا انتي وبنتك😡
كاميليا....يا منذر انا مليش ذنب في اللي حصل انت سمعت بنفسك اني مكنتش اعرف ان سما في حد ضحك عليها ولما عرفت كانت هي اصلا مرات اخوك.
منذر....لا ليكي ذنب وقبل ما تعرفي ان بنتك المحترمه مش بنت كنتي عارفه انها هتضحك على حسام وتوهمه انه ضحك عليها كنتي عارفه انها بتخطط ازاي تخرب بيته وتخلي مراته تسيبه كنتي عارفه ان كان ممكن حمل فيروز ينزل وتتعرض للخطر ومع ذلك كملتي و لبستي ابن اختك اللي انتي جايه تفتكريها الوقت شيلة واحد زباله زي بنتك غلط معاها و سابها وسافر كنتي شريكتها من البدايه في كل حاجه انتي عارفه يا كاميليا لو في حد يستاهل يتحبس مكان بنتك ويتعدم هتبقى انتي عارفه ليه عشان انتي معرفتيش تربيها مقدرتيش تتعبي في تربيتها وتعرفيها يعني ايه ترضي بنصيبها لو كل واحد حب حد والظروف فرقتهم كان زماننا كلنا بنخرب بيوت بعض بنتك مش اول ولا اخر حد يحب وميطولش في غيرها كتير اتوجـ ـعوا بنار الفراق اللي اتكتب عليهم ومع ذلك رضيوا وسلموا بس بنتك كانت اوسخ من الشيطان وانتي كنتي ليها الدراع اليمين واحده غيرك حتى بعد جوازها من حسام وعرفت ان بنتها كانت مغفلاها وماشيه على حل شعرها كانت قتـ ـلتها بأيدها بس انتي معملتيش كده وكملتي باقي اللعبه القذره اللي اتقلبت عليكم اشربي يا كاميليا ولازم تعرفي حاجه مهمه اني مش هرتاح غير لما بنتك تتعدم 😡 ومن اللحظه دي انتي بره حياتي انا وامي💔
باااااك
فاق منذر على صوت زيد.
زيد....صحيح مقولتليش يا منذر عملت ايه و المحامي كان عايزك في ايه؟
منذر....مفيش كانوا محتاجين لكام سؤال في النيابه و سما اتحولت للمستشفى؟
زيد...ليه؟
منذر....الصبح في التحقيق كانت منهاره وضغطوا عليها في التحقيق فضلت تصـ ـرخ وبقت منهاره اكتر وفجأه بقت تنزف حولها الظابط على المستشفى و فقدت الحمل بتاعها.
زيد....سبحان الله
منذر...متستغربش يا زيد ربنا مبيرضاش بالظـ ـلم ودي نهايه متوقعه ليها.
زيد...وخالتك فين شوفتها.
منذر...اه وقولتلها مش عايز اشوف وشها طول ما انا عايش وتنساني انا وامي💔
زيد...بتنهيده طيب روق بقى هقوم احضرلك الاكل انت من الصبح مكلتش حاجه وبعدين انا جعان ياجدع هتسبيني اكل لوحدي
الباب كان مفتوح دخل نادر ويوسف في الوقت ده.
نادر...انا سامع حد بيقول جعان وقرب يفضحك يا منذر يا باشا🤨
ضحك منذر بهدوء...تعالى يا نادر ادخل يا يوسف.
يوسف...ما احنا دخلنا خلاص فاتحين الباب كده ليه حاسس انكم قاعدين في الشارع🙄
منذر...لسه جاين من شويه
زيد....ايه الاخبار.
نادر...لو بتسأل عن الشغل فا كله تمام ولو بتسأل عن احوالنا من غيرك فا احنا زي الفل طول الغيبه كمان وكمان اهو الواحد يخف من عليه الضغط
زيد...🤨سامع عشان لما اقولك اقعد معاك متبقاش تقولي روح شغلك
يوسف...بضحك ولو بتسأل عن الوضع الحالي فا احنا هنمـ ـوت من الجوع 🥴
منذر...طب يلا هروح اجيب اطباق
نادر...خليك انت انا هجيب مش ناقصه عطله والله هاكلكم🤨🤨
زيد...اقعد بدل ما ياكل دراعك 😂
كلوا مع بعض وبعد وقت بسيط وصلت روح وفيروز وزهره وقاسم وراجح.
اول ما شافها وقف وفضل باصصلها
راحت عليه روح خدته في حضنها حضنها وفضلت عينه على فيروز💔
فيروز....بحزن البقاء لله يا منذر
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية