رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الخامس و الثلاثون 35 - بقلم اميرة اسامه
..................
في صباح يوم جديد..
في مكتب قاسم.
قاسم...ياباشا ده كلام جميل والله
و إشاده كبيره في حقنا.
عموماً أهم حاجه ان الشغل ماشي زي ما انت كنت عايز بالظبط وبأمر الله كام يوم و هكون عندكم اطمن بنفسي كمان.
.......
قاسم...بالظبط هو ده الكلام وانا قبلت العزومه يا سيدي ويخلص بس المشروع وتشرفنا بقى في مصر نحتفل مع بعض هنا بس بطريقه آل الطوبجي😂😂😂
.......
قاسم....خلاص ان شاء الله اشوفك على خير قريب.
......
قاسم....حبيبي تسلم يلا في حفظ الله مع السلامه.
قفل قاسم المكالمه ودخل عليه زيد في الوقت ده.
زيد....قاسم بقولك ايه في أيميل جه من الإمارات من شويه شوفته.
قاسم...بابتسامه ابن حلال لسه قافل معاهم حالاً
زيد....طب وايه الاخبار الرساله اللي وصلت بتقول انهم مبسوطين
قاسم....جداً الحمد لله متتصورش الكلام الحلو اللي سمعته الوقت عن الشغل والنظام وكل حاجه تقدر تقول ان المشروع خلاص قرب يخلص في وقت قياسي جداً
زيد...براڤو عليهم والله خصوصاً بعد الدربكه اللي حصلت الفتره اللي فاتت خلتنا منعرفش نتابع الشغل ولا انت تعرف تسافر.
قاسم....معاك حق عموما انا كمان يومين تلاته كده هسافر عشان بردوا أطمن وأتابع بنفسي.
زيد....هتطول هناك؟
قاسم...لا خالص دي سفريه صد رد كده يعني تاني يوم هرجع.
زيد....ان شاء الله ومتنساش بقى الحماس للمهندسين والعمال هناك انت عارف الكلام ليه سحره الخاص وبيحفز اكتر خلينا ننجز المشروع ده بقى.
قاسم...اطمن اكيد هعمل كده بس صحيح في حاجه كمان
زيد...خير.
قاسم...بحزن احنا محتاجين حد يسافر إنجلترا أيمن الله يرحمه كانت دي مهمته وأكيد يعني مش هنسيب الدنيا كده.
زيد...عارف يا قاسم مش ناسي وعموماً سيبلي انا سفريه إنجلترا ده هسافر بنفسي بس المشكله اني معكوك في الف حوار.
قاسم...حوار ايه مش فاهم.
زيد...مش عايز اسيب يوسف اخوك ومراد لوحدهم في حوار خلود ده البنت كام يوم بعد ما التحقيقات تخلص اكيد هيتحددلهم اول جلسه
قاسم...هي لحقت جلسه ايه دي.
زيد...متنساش ان القضيه مفتوحه من اكتر من شهرين يعني كانت واقفه عليهم وبعد كلامها اكيد هيرجعوا يطلبوا الشهود في منطقتها و هيحصل مواجهه لأهلها بكلامها اللي قالته ادعي بس ان في الاربع ايام دول يحصل جديد والظابط يعرف يوقع اللي عملها بدل ما يرجع يتجدد حبسها.
قاسم....طيب تمام بس انت مالك بكل ده.
زيد....اخوك في القضيه دي شاهد اول يا قاسم وانا مش هطمن غير لما تخلص على خير متنساش ان يوسف و مراد يعتبر كانوا متسترين عليها
قاسم....يانهار اسود انا مفكرتش في الحوار ده ابوك لو عرف هيروح فيها هما كده وضعهم مش تمام يعني ولا ايه.
زيد...لا خالص اطمن أمجد والظابط اللي ماسك القضيه صحاب والدنيا متظبطه مع اخوك على الاخر بس انا اللي حابب افضل عشان اطمن وأشوف الدنيا راحه فين.
قاسم...طب ماشي وادي اول حوار في ايه تاني.
زيد...مذكرش موضوع سالم وشمس لأن محدش يعرف سكت شويه وبصله في حوار چورچ عايز بس يومين كده يعدوا واطمن عليه اكتر وفي حوار مريم واخوك قلقان يحصل جديد وفي الأهم من كل ده طارق وصلاح المعداوي.
قاسم....انا بقول تخلي حد يسافر بدالك احسن 🤨
زيد...بتنهيده طويله ابتسم خليها على الله كل حاجه هتعدي اطمن.
في الوقت ده اتصل الجارد بتاعه على موبايله.
زيد....ايوه يا مصطفى خير.
مصطفى....زيد باشا انا وصلت من شويه على المجموعه كنت مستني بس هيثم يجي وطبعا كل واحد فينا ماشي وراء واحد من الاتنين اللي بعتلي اساميهم.
زيد...تمام في جديد.
مصطفى ...اه امبارح اللي اسمه علي ده خرج بليل يادوب رجع من الشركه غير هدومه ونزل في نفس الوقت هيثم كلمني وقاللي ان عصام بردوا نزل هو كمان مشينا وراهم وفي الاخر الاتنين وصلوا لمطعم استنيت شويه انا وهيثم ودخلنا لقيناهم قاعدين مع اتنين قعدنا في المكان عادي في ترييزه قريبه منهم بس مكناش سامعين اوي اللي بيتقال مسمعتش غير جمله واحده من الراجل الكبير بيقولهم مش همشي من هنا غير لما أحـ ـرق قلبهم وانا
بعتلك صورتهم حالاً على الواتس عرفت ألقطها بصعوبه شوف كده.
زيد...خليك معايا فتح زيد الواتس وأول ما شاف الصوره ملامح الغضب والشـ ـر أترسمت على وشهم
كنت متأكد إن الاتنين دول تبعهم
قاسم...في ايه؟
زيد...لحظه يا قاسم
تمام يا مصطفى تفضل أنت وهيثم زي ما أنتوا عادي وراهم في كل مكان لحد ما أشوف هعمل ايه.
مصطفى ...تحت أمرك يا باشا.
زيد....مصطفى مسمعتش أي حاجه غير الجمله دي؟
مصطفى ....خالص يا باشا الصوت مكانش واضح اوي ومكنتش حابب ألفت النظر لكن الجمله دي تحديداً قالها بصوت مسموع شويه.
زيد...تمام روح أنت الوقت.
قفل زيد وهو باصص في الصوره.
قاسم...في ايه يا زيد.
قرب زيد الصوره من قاسم.
قاسم....ده صلاح المعداوي وابنه طارق مين دول اللي قاعدين معاهم انا حاسس اني عارفهم.
زيد....موظفين عندنا هنا يا قاسم
قاسم...نعم 😳 ودول ايه علاقتهم ببعض واتعرفوا عليه ازاي وامته.
زيد...ازاي و أمته لسه معرفهاش بس كل اللي اعرفه انهم أتوظفوا هنا بأمر منهم.
قاسم...أيوه وده ليه تسريب معلومات يعني اللي أعرفه انهم ملهمش بيزنس هنا.
زيد....ايوه ده صحيح بس أتوظفوا عشان يعرفوا يسرقونا.
قاسم...يسرقونا ازاي.
زيد....لا ده حوار طويل أوي هشرحلكم كل حاجه بس طبعاً أبوك ميعرفش أي حاجه ماشي
قاسم....اكيد طبعاً متقلقش بس لازم نقعد و تفهمني وتفهم اخواتك على اللي بيحصل ده.
زيد...تمام خليني بس انا اقوم أعمل كام مكالمه مهمه كده وأبوك احتمال يمشي بدري لو مشي هنعمل أجتماع ضروري أتفقنا.
قاسم...تمام.
خرج زيد وراح على مكتبه عمل كام مكالمه وبعدين اتصل بياسين وملك أتكلم معاهم شويه وبعدين خرجوا تاني دقايق بسيطه وخرج زيد وياسين من الشركه في هدوء
و راحوا مشوار قعدوا فيه حوالي ساعتين وبعدين رجعوا
في التوقيت ده كان راجح مشي من الشركه.
دخل زيد مكتبه و أتصل على السكرتيره تبلغ كل شباب الطوبجي إن في إجتماع مستعجل كمان عشر دقايق.
الكل استغرب وبقوا يسألوا بعض عن السبب ودقايق والكل أتجمع في غرفه الإجتماعات وكان معاهم ملك.
زيد...اتفضلوا أرتاحوا.
داوود...خير يا زيد في ايه؟
زيد....هو لحد الوقت مش خير يا داوود بس هتعرفوا كل حاجه الوقت وأهم حاجه الكلام اللي هيتقال في الأوضه دي ميطلعش لراجح باشا.
مراد...قلقتنا يا زيد في مشاكل ماديه فالمجموعه ولا ايه؟
زيد....لأ مفيش مشاكل ماديه الحمد لله الموضوع يخص صلاح المعداوي وابنه بصله سالم وكلهم بدأوا يبصوا على بعض.
نادر...لانه مكانش يعرف ايه حاجه اتصدم هما رجعوا من بره.
زيد...اه يا نادر الموضوع بدأ لما ملك حبت تنفذ فكرتها في تصميم ابلكيشن جديد يطور من المجموعه اكتر تعالي ياملك قولي كل حاجه حصلت من بدايه ما بدأتي تدخلي الداتا على الابلكيشن.
قامت ملك وبدأت تحكيلهم كل حاجه و اكتشافها للسرقه وشكهم في عدد من الاسماء.
زيد....في البدايه ركزنا اكتر مع 3 اسماء بس فيهم اتنين بالذات شكيت فيهم اكتر ودول اسمهم أتكرر مع بعض في نفس الطلبيات اللي اتسرق منها.
وطبعاً من قبل ما ملك تكتشف الحوار ده انا كنت عارف قبلها بوجود صلاح وطارق في مصر وعيني كانت عليهم واللي خلاني ربطت السرقه اللي حصلت بيهم
لما الجارد اللي ماشي وراهم بلغني ان طارق هنا في المجموعه
تحت وبيلف حوالينا هنا وبيتكلم في الموبايل وكل شكوكي كانت في محلها ومن وقت ما شكيت في الأتنين دول بالذات وانا مخلي مصطفى وهيثم عينهم عليهم و انهارده الصبح مصطفى الجارد بغلني انهم كانوا مع بعض امبارح في مطعم و صورهم مع بعض و سمع مصطفى جمله من صلاح المعداوي بيقولهم انه مش هيسيب البلد غير لما احـ ـرق قلبهم.
وده معناه انهم مش جايين بهدف السرقه وبس صلاح جاي عشان ينتقم لبنته وابنه معتقد ان مـ ـوتهم احنا السبب فيه.
مراد...بغضب ليه هو مش عارف عملوا ايه😡 ولا عارف هما مـ ـاتوا ازاي.
زيد....اللي بينتـ ـقم مش بياخد بالاسباب يا مراد
داوود....زيد عنده حق يا مراد بس كده الموضوع يقلق.
نادر....ويقلق ليه نبلغ عنهم.
زيد...حصل يا نادر لما خرجت انا وياسين كنا بالفعل بلغنا قبل ما اخرج جمعت من تاني كل المعلومات مع ملك وروحت انا وياسين عملنا بلاغ بس في علي وعصام الموظفين اللي سرقوا
يوسف...طيب و المعداوي وابنه مبلغتش عنهم.
زيد....بلغت اكيد بس هما بعيد مفيش دليل عليهم يقول انهم عملوا حاجه هو مجرد تحريض والسرقه مش هتتثبت عليهم إلا لو تم القبض على عصام وعلي.
سالم....وده هيحصل امته؟
زيد....انا طلبت منهم ان القبض عليهم يتم بعد معاد الشغل بتاعهم عشان ميحصلش هنا في الشغل بلبله و وشوشرة إحنا في غنى عنه و بمجرد ما يوصلوا بيتهم هيتقبض عليهم وهناك انا هواجههم بالسرقه
ومظنش هينكروا هيخـ ـافوا وهيعترفوا وقتها هيتم ضبط وإحضار صلاح وابنه ونخلص من الوش ده.
نادر...أيوه بس كان لازم تعرفهم ان الهدف مش السرقه بس يا زيد.
زيد....أطمن يا نادر انا شرحتلهم كل حاجه من بدايه علاقه سالم بشهد
امير....بس كده يا زيد لحد ما يتقبض عليهم ممكن يكون في خطـ ـر على سالم بيتهيألي هما من البدايه محددين هدفهم.
زيد...من اول ما رجلهم حطت البلد من اكتر من سنه ونص وانا عيني عليهم ولما لمحت طارق بيلف حوالين المجموعه عرفت انهم منزلوش عشان يستقروا ويرجعوا البلد وان وراهم مصيبه ومن وقتها وانا مزود حراسه على سالم ومؤخراً الحراسه زايده عليكم كلكم.
مراد....طب وليه معرفتناش من بدري وليه شايل كل ده لوحدك يعني أنت قاعد تأمن فينا و أحنا منعرفش.
زيد....مكنتش عايز اقلقكم يا مراد
ولا أقلق الباشا والكلام ده لو كان وصل لروح والبنات كانوا هيخـ ـافوا وانا كنت عايز الكل يعيش حياته طبيعي بس جه الوقت اللي تعرفوا فيه كل حاجه خصوصاً بعد ما بلغت ونقدر نقول إن تقريباً قربنا نكون في امان.
داوود....بس لازم تعرفوا ان من هنا لحد ما صلاح وابنه يتقبض عليهم احنا مش في امان.
زيد....بالظبط داوود عنده حق عشان كده لازم الكل يخلي باله كويس ياريت الفتره دي نخف سهر على الاخر نقلل المشاوير والخروج على قد ما نقدر لحد بس ما يتقبض على صلاح وطارق.
مراد...تمام و ده رأيي بردوا.
قاسم...الكلام ده ميوصلش لفرح عشان متقولش قدامهم في البيت او حتى عشان ميبانش عليها.
زيد....بالظبط عشان كده انا مخلتش السكرتيره تبلغ فرح
المهم الوقت تخلوا بالكم تأمنوا نفسكم معايا لأني خلاص بجد تعبت وطول الوقت حاسس بالقلق مش عارف أخـ ـاف على مين ولا مين.
ياسين...اطمن يا زيد كلنا معاك واظن كفايه عليك اوي الفتره اللي فاتت.
مراد....تمام يا زيد إن شاء الله خير يلا نروح بقى نكمل شغلنا وانا هكون معاك يا زيد بليل
داوود....وانا كمان.
زيد...لا مش عايز الباشا يحس بحاجه انا هاخد معايا ياسين ونادر تمام.
نادر...معاك طبعاً
زيد...طب يلا روحوا على مكاتبكم.
................
في النيابه.
طلب محمد شومان أستدعاء بعض الشهود من المنطقه عند خلود لسماع شهادتهم مره تانيه وطلب استدعاء شهود جداد من أصحاب المحلات اللي كانوا بيشوفوا الفضيحه اللي حسين بيعملها في الشارع.
دخل اول شاهد كان صاحب سوبر ماركت قدام بيتهم.
وبدأ الظابط يسأله عن أهل خلود و طبيعه علاقتهم مع باقي الناس
الشاهد....حضرتك يا باشا انا في حالي علاقتي بأهل المنطقه كلها عموما علاقه عاديه وهاديه خصوصاً أهل تسنيم الله يرحمها.
محمد...أشمعني؟
الشاهد....لأنهم بصراحه ياباشا ناس بتوع مشاكل وانا زي ما قولت لحضرتك راجل في حالي مش بحب أحتك بأي حد بتاع حوارات ومشاكل وهما ميتوصوش.
محمد....طيب قولي انت شوفت حسين لما عمل مشكله في الشارع لبنت خالته.
الشاهد....المنطقه كلها ياباشا مش انا بس فضحها و بوظ سمعتها وبقى يقول عليها كلام استغفر الله
محمد....طيب و انت شايف ان خلود اخلاقها فعلاً وحشه.
الشاهد...ياباشا الواحد حتى لو عارف ان اللي منه لا موأخذه ماشيه على حل شعرها هيستر عليها مش يفضحها وده واحد طالع يقول عليها انها غلطت مع واحد وهو طلب يتجوزها وهي رفضت يعني كلام ميدخلش العقل هي لو فعلاً عملت كده وهو طلب يستر عليها ازاي في نفس الوقت يفضحها بنفسه.
محمد....تمام تعرف ايه عن خلود وعن تسنيم المجني عليها.
الشاهد....خليني الاول اقول لحضرتك اللي أعرفه عن تسنيم كانت بنت محترمه وهاديه و مؤدبه في حالها لسانها حلو مع الناس غير أهلها خالص زي ما بيقولوا كده يخلق من ضهر الفاسد عالم وهي مكانش ليها علاقه بأهلها بالمره
محمد....طيب وخلود
الشاهد....مكانتش بتظهر كتير كنت بشوفها كل فين وفين وصدفه لو معنديش زحمه في السوبر ماركت كانت أهدى من تسنيم كمان مكانتش بتنطق وديماً حزينه ومن لبسها وهدوئها كان باين عليها انها محترمه جداً لما كان يحصل اي مناسبه لحد من الجيران في الشارع مكانوش بينزلوها خالص كنت اشوفها بتتفرج من الشباك زي المساجين
ولما كانت تروح المعهد او المدرسه كان حسين ابن خالتها هو اللي بيوديها ويجيبها
محمد....طيب وتفتكر ان تصرفه ده عشان كان شاكك في سلوكها او مثلا فعلا غلطت مع حد فا قرروا يعاقبوها بطريقتهم دي.
الشاهد...والله يا باشا العلم عند الله بس شهاده حق أتحاسب عليها قدام ربنا دي كانت نفس طريقته معاها من وهي لسه في المدارس واكيد يعني مفيش عيله صغيره تبقى ماشيه على حل شعرها يا باشا.
محمد....طيب تعرف حاجه عن علاقه خلود بتسنيم؟
الشاهد....لأ يا باشا مكنتش بشوفهم مع بعض خالص واكيد يعني انا مش معاهم في البيت عشان احكم اللي هيفيدك في كده كام بنت كانوا صحاب تسنيم وكانوا بيطلعوا سعات يقعدوا معاها او هي تقعد معاهم واكيد كانت معرفاهم علاقتهم ببعض ايه صحاب اخوات بيكرهوا بعض.
محمد....طيب مين أصحابها اللي كانوا ديماً بتشوفهم معاها.
الشاهد....واحده أسمها رشا وواحده اسمها رحاب.
محمد...عندك حاجه حابب تضيفها.
الشاهد...لا يا باشا قولت كل حاجه
محمد...أتفضل انت.
بدأ يدخل باقي الشهود وراء بعض سواء من اصحاب المحلات او من جيرانهم ستات او رجاله وكانت تقريباً كل اقوالهم قريبه من بعض
انهم عيله بتحب المشاكل الكل بيحاول يتلاشاهم واللي كان علاقته بيهم كويسه بردوا مقالوش حاجه وحشه في حق خلود وفي منهم اللي قال يمكن يكون حسين كان بيعاملها كده عشان ممكن تكون غلطت لكن محدش قال انه شاف حاجه وحشه عليها.
طلب محمد شهادة رشا ورحاب وكل واحده فيهم جات مع والدها
وبدأ محمد يسألهم عن طبيعه علاقه تسنيم وخلود.
رشا....كانت اكبر مننا بسنتين تلاته تقريباً بس كانت طيبه اوي وفي حالها كانت بتحب تسنيم جداً وديماً لو صادف وأتكلمت كانت تقول ان تسنيم هي اللي ليها في الدنيا حتى تسنيم كانت بتحبها اوي وكانت ديما تحكيلنا على اللي حسين بيعملوا فيها وقد ايه هي مضايقه عشانها.
محمد....تفتكري خلود ممكن تقـ ـتل تسنيم.
رحاب...مستحيل طبعاً خلود دي كانت طيبه اوي حضرتك.
اه تسنيم هي اللي كانت صحبتي بس انا مشوفتش في حياتي حد في غلب خلود وبصراحه لو خلود ممكن تعمل كده بيتهيألي اللي كان يستحق القـ ـتل هو حسين وستها وخالها وخالتها لكن مش تسنيم دي كانت بالنسبه لخلود طوق النجاه اللي ديماً كانت بتقاسمها حتى في ضـ ـرب أخوها ليها🥺
في الوقت اللي كان فيه الشهود بيقولوا شهادتهم كان المحامي الخاص بحسين اللي كان ماسكله قضية قـ ـتل اخته مجند عنده
أمين يبلغه بكل جديد في القضيه.
واتصل عليه الامين يعرفوا اللي حصل ويقوله الاخبار اللي عرفها عن شهادة الشهود وعن تسليم خلود لنفسها و أعترافها باللي حصل يوم الجريـ ـمه.
أتصل المحامي في الوقت ده بحسين و بلغه بكل التطورات
حس وقتها بالخـ ـوف والرعـ ـب قفل معاه وطلع جري على بيتهم وهو زي المجنون.
لمحه حماده خاله وهو طالع جري على بيتهم قام من القهوه وراح وراه بسرعه.
دخل حسين على الشقه وهو مرعـ ـوب كانت سته في شقتهم قاعده مع أمه أول ما دخل عليهم وهو بيجري أتخضوا.
سميره....في ايه ياواد خضتني بتجري كده ليه.
صباح...مالك ياولا انت بتتخـ ـانق ولا ايه.
دخل حماده في الوقت ده
حسين...وهو بيطلع هدوم يحطها في شنطه صغيره روحت في داهيه يا أما..
سميره...نهار اسود في ايه انت عملت ايه.
حسين....وهو بينهج المحامي لسه قافل معايا الوقت.
حماده....ايه قبضوا على خلود😳
حسين...هي اللي سلمت نفسها بنت الكلب واعترفت باللي حصل يومها وقاللي انها كانت مختفيه عشان تعبانه وعملت عمليه بسبب الضـ ـرب انا مفهمتش منه اوي بس قاللي انها معاها تقارير تثبت كده
سميره...يانهار اسود ومنيل روحنا في داهيه.
صباح...اسكتي مش ناقصينك الوقت 😡 طب وانت بتهرب ليه يا واد هو انت أتثبت عليك حاجه.
حسين...معنى ان خلود تسلم نفسها يبقى معندهاش اللي تخـ ـاف عليه وكمان بصماتها مكانتش موجوده مفيش غير بصماتنا احنا وتسنيم في مكان السرقه وكمان التقارير اللي معاها هتبرأها وده ملوش غير معنى واحد اننا رايحين في داهيه.
حماده...بغضب 😡وانت بروح امك طالع تاخد هدومك وتهرب و سايبنا احنا كده نلبسها.
حسين....انا اللي قتـ ـلتها محدش فيكم هيلبس غيري وعشان كده لازم الحق نفسي يا سي حماده😡 ولا عايزني أفضل هنا لحد ما ألاقي البوليس جاي يقبض عليا
سميره...طب واحنا يا ابن الكلب ما احنا هنروح في داهيه 😡
حماده....احنا لازم نختفي.
صباح...هنروح فين بس حطت صباح ايدها على راسها منك لله يا خلود إلهي يارب يفرمك قطر ونرتاح منك اللي يلايمني عليها اكلها بسناني.
سميره....هنفضل نندب كده احنا هنعمل ايه ياواد هتهرب وتسبنا.
حسين ..اه يا اما ههرب واسيبكم عشان لو انتوا اتقفشتوا مش هيعملوا بيكم حاجه لكن انا لو أتقفشت هتعدم انتوا هتفضلوا هنا وانا هجيب رقم جديد اكلمك منه اعرف الاخبار ولو البوليس جه وسأل عني قولوله اني مسافر في شغل ومتعرفوش فين ولا هرجع امته.
واهم حاجه تثبتوا على كلامكم خلود هي اللي قتـ ـلت تسنيم وسرقت وهربت😡
حماده....انا لازم اختفي انا كمان
صباح....ياواد هتروح فين انت كمان هتسيبوني انا وسميره من غيركم🙆♀️🙆♀️
حماده...انتي مستغنيه عني يا اما 😡 سلااااام.
جري حماده عشان يلحق يختفي
ونزل بعديه حسين هو كمان وكل واحد فيهم هرب في مكان.
..............
في الوقت ده وبعد ما سمع محمد اقوال الشهود بعتوا يجيبوا أهل خلود عشان يعمل مواجهه بكلام خلود ليهم.
وصل يوسف في الوقت ده هو وتقى عشان يشوفوا خلود ويجيبولها أكل ويطمنوا عليها.
سمحلهم الظابط بزيارتها
خلود...بابتسامه رضا على وشها تعبتوا نفسكم ليه بس.
تقى....متقوليش كده يا خلود هنتعب للأغلى منك يعني وحشتيني اوي لما عرفت ان يوسف هيجي عشان يشوفك صممت اجي معاه.
يوسف...عامله ايه يا خلود؟
خلود....في نعمه الحمد لله زي ما أنت شايف.
يوسف....المحامي متابع التحقيق واقوال الشهود ومطمنا على الاخر اطمني.
خلود...الحمد لله كل اللي يجي من ربنا خير وانا راضيه بيه.
يوسف...خير إن شاء الله المهم طمنيني في حاجه مضيقاكي هنا
خلود...لا خالص والله يمكن في الأول كنت خايـ ـفه ومتوتره لاني اول مره اتحط في الموقف ده بس بعد كده اطمنت شكلكم موصيين عليا اوي😊
ابتسم يوسف لأبتسامتها...طبعاً الكل هنا عاملك الف حساب
خلود...كله بفضلكم والله يا يوسف انا من غيركم مكنتش هعرف اعمل اي حاجه.
يوسف....الفضل لله يا خلود انتي طيبه وجميله عشان كده ربنا جعلنا مجرد سبب مش اكتر
خلود...ربنا يخليك يا يوسف
تقى....عرفنا كمان انهم بعتوا امر ضبط وإحضار لأهلك.
خلود...ايوه عرفت.
يوسف...اطمني ومتقلقيش انتي في مركز قوه وانا واثق ان محمد باشا هيلاقي ثغره توقعهم اثناء التحقيق.
خلود...يارب يا يوسف عشان بس تسنيم ترتاح.
يوسف...هترتاح وانتي كمان هترتاحي وتخرجي للدنيا من جديد بس وانتي خلود تانيه خالص وبردوا هنفضل معاكي.
خلود...من غير ما تقول يا يوسف عارفه أنكم ولاد اصول انتوا بقيتوا عيلتي الحقيقيه وتقى دي اختي❣️
تقى....اول ما هتطلعي من هنا هعملك حفله صغيره كده نحتفل بيها كلنا ونفرح بيكي.
خلود....والله ياتقى انتوا فرحتي الحقيقيه وعندي احسن من الف حفله الواحد مش كل يوم بيسند ضهره ويلاقي حاجه صلبه يتسند عليها كنت ديماً لما اجي اسند ضهري بعد كل وقعه احس اني بقع اكتر وبسند على الهواء من يوم ما عرفتكم وانا ديماً واقفه على ارض صلبه وضهري مسنود وده عندي بالدنيا لأني كنت مفتقداه❣️
يوسف....ايه الكلام الحلو ده كله وربنا هعيط🤨😂😂
ضحكت تقى وخلود على يوسف.
يوسف...بقولك ايه انا جايبلك اكل هتاكلي صوابعك وراه ومتقوليش مليش نفس انا عايزك بصحتك كده عشان لما تشوفي أهلك تعرفي تروقيهم🤨🤨
خلود...😂😂😂حاضر بس كده
يوسف...يلا كلي كل الاكل ده واشربي العصير و جايبلك شيكولاته إن شالله ماحد حوش عدي الجمايل😉
خلود....بأماتنان جمايلكم غرقتني والله يا يوسف.
يوسف...بلاش عبط ويلا كلي بقى و أقولك هناكل معاكي انا وتقى يلا يا تقى كلي عشان خلود تاكل.
تقى...ماشي يلا❣️
.............
في ڤيلا عزيز.
وصل طارق صاحبه ودخلوا مع بعض على المكتب قفلوا على نفسهم.
في الوقت ده نزلت مريم من اوضتها عشان تتمشى في الجنينه
زينب....على فين يا مريم؟
مريم...ابداً اتخنقت من الأوضه قولت اتمشى في الجنينه شويه هو عزيز رجع؟
زينب...اه ده رجع من ساعه ومن وقت ما رجع وهو قاعد في المكتب معاه تليفونات و من شويه جه استاذ طارق دخلوا المكتب وقفلوا على نفسهم شكلهم بيتكلموا في شغل.
مريم...تمام يا داده.
خرجت مريم تتمشى وحاجه قالتلها تروح عند شباك المكتب وتحاول تسمعهم بيقولوا ايه.
قربت مريم من الشباك بهدوء
عزيز....تمام يا طارق خلينا بقى في الاهم
طارق...وانا معاك قولتلي انك عايزني في موضوع مهم.
عزيز....الراس الكبيره كلمني انهارده.
طارق...چو لا استنى بقى واحده واحده كده شكلها عمليه كبيره.
استغربت مريم لكن بسرعه فتحت موبايلها و سجلت ڤديو صوت وصوره وقربت الموابيل من الشباك من غير ما يشوفوا
عزيز...شحنه سلاح جديده داخله مصر بس شحنه كبيره ومحتاجه ترتيب قبل دخولها.
طارق...ونوع السلاح.
عزيز....مش عارف لسه بس شكله كده سلاح جديد وتقيل
طارق....طيب وهتوصل امته؟
عزيز....هو قاللي أبدأوا جهزوا نفسكم من الوقت بس مقالش معاد محدد بس اللي فهمته من كلامه ان لسه شويه تقدر تقول كده بيسويها على نار هاديه.
طارق...طيب والمطلوب ايه؟
عزيز....رجاله متدربه على أعلى مستوى خطه متخورش المايه عشان السلاح يوصل بأمان
طارق...كل ده مقدور عليه طيب هتيجي عن طريق ايه.
عزيز....هيوصل عن طريق البحر بس مش هتخلص لحد كده.
طارق...امال؟
عزيز.....هنوصل جزء منها على الحدود والجزء التاني هيتوزع بين مطروح والصعيد.
طارق....بقلق اممم شكلها عمليه تقيله يا عزيز.
عزيز...ايه خـ ـايف ولا ايه؟
طارق....لازم نخـ ـاف يا عزيز من خـ ـاف سلم ودي اول مره عمليه تتوزع بالشكل ده.
عزيز...متقلقش كل الحكايه محتاجين بس نقعد كده نظبط الدنيا مع بعض ونحط خطه تجيب من الاخر وعلى فكره انا شايف ان لازم التوزيع يتم في نفس الوقت
طارق...طب ما نسلم واحده واحده.
عزيز....غلط مش عايزين نلفت النظر كتير ضـ ـربه بالمرزبه ولا عشره بالشاكوش معايا ولا ايه
طارق....طبعاً معاك بس العمليه دي عايزه تكتيك عالي.
عزيز....اطمن اديني بس كام يوم كده أرسم الخطه مع نفسي وبعدين هقولك على اللي جاي المكسب في العمليه دي اربع اضعاف اللي فاتت
طارق...بابتسامه اهو ده الكلام الحلو خلاص أتكلنا على الله.
مريم....😳😳😳🙈 كانت عندها صدمه من اللي بتسمعه قفلت الموبايل براحه وبسرعه بعدت من جمب الشباك قبل ما حد يحس بيها و طلعت على طول على اوضتها قبل ما طارق يمشي وعزيز يحس بيها.
...................
عند شمس رجعت من شغلها وطلعت على البيت وهي بتحاول على قد ما تقدر متفكرش في اللي حصل وتنساه خالص وقررت ان لو صفيه قالتلها حاجه تقولها ان سالم مش بيرد.
دقايق بسيطه وطلعت صفيه لشمس.
شمس...تعالي يا طنط ادخلي.
دخلت صفيه وقعدت عامله ايه ياشمس.
شمس...الحمد لله
صفيه...اخبار الشغل ايه.
شمس...كله تمام اطمني مبسوطه والله.
صفيه...يارب ديماً المهم كلتي ولا لسه.
شمس...اه كلت الحمد لله.
صفيه....صحيح روحت انهارده لام تغريد وام منه وقولتلهم اللي حصل وسألتهم على اللي محتاجينه لو شفتيهم يا شمس وهما بيعيطوا من الفرحه قلبك يتوجـ ـع عليهم كأن زيارتي ليهم دي كانت طوق نجاه البت تغريد حماتها وحشه اوي ومستعجله على جواز ابنها الواد بيحبها وهي بتحبه بس امه مش ساكته وامها ياعيني بتنحت في الصخر ومطحونه بينها وبين اخواتها الصغيرين والبت نفسها تشتغل وبتحاول تساعد امها بس طبعا انتي عارفه المرتبات عامله ازاي بقت تعيط وتقولي والله يا طنط صفيه انا كنت مقرره خلاص اني اسيبه عشان ارحم امي من الديون والشغل والمرمطه وانتي نجدتيني
ولا ام منه بقت تعيط وتقولي عمامها مش راضين يقفوا جمبي وقالولي اللي مش معاه حق الجواز ميتجوزش خليها قاعده جمبك والبت بقت 29 سنه مش صغيره بردوا لو استنت على جهازها هتعقعد سنين بقوا يعيطوا ويبوسوا ويحضنوا فيا قطعوا قلبي ولما عرفوا ان الجدع اللي هيساعدهم ده من طرفك كميه دعاء يا شمس دعوهالك انت وامك الله يرحمها متتوصفش المهم يعني كل واحده فيهم كتبتلي ورقه بالنواقص اللي عندها وانا جبتهملك اهم ربنا يجبر بخاطرك يا بنتي انتي واستاذ سالم.
بصتلها شمس وهي دموعها متجمعه في عينها وكأن الكلام وقف على لسانها مش عارفه ترفض بعد اللي سمعته ولا عايزه تكلم سالم و يربطها بيه اي حاجه تاني بقت ساكته ومش عارفه تعمل ايه تكـ ـسر بخاطر البنات وتسيبهم هما و أمهاتهم متمرمطين ولا تيجي على نفسها وتوافق تساعدهم وفجأه جات في عينها صورتها وهي واقفه ومحتاجه والابواب كلها متقفله في وشها ومش عارفه تتصرف في فلوس تعالج بيها امها و مضطره تتنازل عن شرفها
وشافت البنات في مكانها هزت راسها بعنف من مجرد الفكره وبصتلها.
شمس....ااا طيب بصي هو كلمني امبارح بعد ما نزل وطلب مني اديكي رقمه تبلغيه بكل حاجه وصراحه انا شايفه ان كده أحسن يعني يكون مطمن اكتر ويعرف فلوسه راحت فين ولا ايه
صفيه...حقه طبعاً يا بنتي خلاص هاتي رقمه وانا هكلمه واهو اللي يقدر يساعد بيه يجيبه انا عارفه ان اللي ناقص كتير اوي بس اهي نوايا تسند الزير زي ما بيقولوا.
طلعت شمس رقمه وسجلتهولها
شمس...خلاص سجلتلك رقمه اهو.
مسكت صفيه موبايلها واتصلت عليه.
حست شمس بالصدمه ومعرفتش تقولها ايه مكانتش عيزاها تتصل من عندها.
شمس...ااا طيب على بال ما تكلميه هعمل كوبايتين شاي ليا انا وانتي.
صفيه...ماشي يا بنتي..الوووو
مشيت بسرعه شمس على المطبخ وسمعتها من جوه.
سالم...ايوه مين معايا.
صفيه....استاذ سالم.
سالم...ايوه.
صفيه...معاك حاجه صفيه جارة شمس
سالم....اه اهلا وسهلاً بحضرتك مستني مكالمة شمس من بدري.
صفيه....اهلا بيك يا ابني شمس قالتلي ان حضرتك قولتلها تديني رقمك عشان ابلغك بطلبات البنات وانا من بدري روحتلهم بس كنت مستنيه شمس ترجع من شغلها.
سالم...بإبتسامه بسيطه عرف ان هي مش عايزه تكلمه اه فعلاً قولت عشان لو هي مشغوله في شغلها يبقى الكلام مني ليكي
صفيه....بص يا ابني ربنا قال لا يكلف الله نفساً إلا وسعها
سالم...ونعم بالله.
صفيه....البنات دي و أمهاتهم حقيقي مطحونين ورغم اللي جابوا في جهازهم إلا ان لسه فاضل شويه حجات كتير عشان كده انا هقولك اللي هما عايزينه واللي تقدر عليه جيبه واللي متقدرش هتدبر بأمرك يارب.
سالم....قولي كل اللي محتاجينه يا ست صفيه وانا بأمر الله هجيب كل اللي ناقص.
بدأت صفيه تقوله كل بنت ناقصها حجات قد ايه من اجهزه كهربائيه لرفايع لهدوم لموبايليا.
صفيه...بس كده خلاص وزي ما قولتلك اللي ربنا يقدرك عليه هاته واللي مش هتقدر عليه خلاص
سالم....اطمني يا حاجه صفيه اديني بس يومين تلاته وهكلمك اقولك ان الحاجه جاهزه.
صفيه...ربنا يسعدك يا ابني ويديك على قد نيتك ويوقفلك ولاد الحلال
سالم...يارب يا حاجه صفيه تؤمريني بأي حاجه تاني.
صفيه...الأمر لله يا ابني شكراً جداً
سالم....مع الف سلامه سلمي على شمس وقوليلها شكراً
صفيه...يوصل يا ابني مع السلامه.
سالم...سلام.
اول ما قفلت خرجت شمس بالشاي وهي عينها باصه على صفيه بترقب ها خلاص قولتيله.
صفيه....اه قولتله الشاب ده شكله محترم اوي بجد دخل قلبي ربنا يسعده.
ابتسمت شمس بهدوء وسكتت
صفيه...اه صحيح قاللي اوصلك سلامه وبيقولك شكراً
شمس....الله يسلمه.
.................
في النيابه وصلت سميره وصباح وهما بيترعشوا وخايـ ـفين.
واجههم محمد بكل اقوال خلود وحكايتها للي حصل يوم الحـ ـادثه و معاملتهم قبل الحـ ـادثه.
نكروا كل حاجه وقالوله انها كدابه وهي اللي قتـ ـلت تسنيم ولما واجههم بأقوال الشهود بقوا يقولوا كلام مش مفهوم ويبرروا اللي حسين عمله في الشارع بأنه شافها في وضع مش كويس مع شاب من بره المنطقه.
وطبعاً كل واحده فيهم كانت بتدخل لوحدها.
سميره....ياباشا البت من وهي صغيره اخلاقها وحشه وجيبالنا مشاكل على طول وحسين كان بيخـ ـاف عليها وبيحبها وبيغير عليها ماهي بردوا لحمه ولما شاف الواد ده معاها فوق السطح اتجنن واللي عمله ده كان غصب عنه محسش بنفسه وقتها بس والله يا باشا هو ندم بعد كده
محمد...طيب وحصل بينهم علاقه ولا شافهم ازاي.
سميره...لا ملحقش يعني كانوا مقربين من بعض ويعني حضرتك فاهم.
محمد...ابنك فين يا سميره؟
سميره...في شغل يا باشا مسافر
محمد...فين؟
سميره...معرفش ياباشا
محمد.... مش عارفه ابنك بيشتغل فين.
سميره....هو متعود يغطس و يقب لوحده كده.
محمد....طيب كلميه قوليله يجي ضروي .
سميره...بارتباك ااا ما انا مش معايا رقمه ياباشا.
محمد...مش معاكي رقم ابنك؟
سميره...لا المكان اللي هو في مفيهوش شبكه وهو لما بيحب يطمن علينا بيكلمنا من اي تليفون في الشارع.
محمد...امممم طيب وحماده اخوكي معاه؟
سميره....ااا ايوه يا باشا معاه ما هما بيشتغلوا سوا
محمد...بس كده انا مش هقدر امشيكي يا سميره غير لما ابنك يجي خصوصا ان انتي وامك كمان متهمين في قضيه قتـ ـل بنتك.
سميره...يانهار اسود قتـ ـل بنتي ده ايه ياباشا في حد يقـ ـتل بنته ولا اخ يقـ ـتل اخته دي كدابه هي اللي عملت كده.
محمد...والله لو كدابه ابنك و أخوكي لازم يرجعوا ويثبتوا حسن نيتهم وزي ما اتهمتوها هي كمان بتتهمكم متنسيش ان هي اللي جات بنفسها.
سميره...محصلش يا باشا دي بتقول اي كلام عشان تطلع منها.
محمد....هنشوف يا سميره قوليلي
ابنك واخوكي سافروا شغلهم امته.
سميره...ااا من حوالي اسبوع كده.
محمد...اسبوع!!! امممم بس ابنك كان هنا من اربع ايام
سميره....والله ياباشا مش فاكره انا مخي مش دفتر خصوصا بعد اللي حصل ده.
محمد...تمام طيب امته أخر مره ابنك كلمك
سميره....ااا مش فاكره
محمد....مش فاكره ابنك طمنك عليه امته
سميره....تقريباً امبارح بليل.
محمد....مممم فتح محمد موبايلها وابتسم بس هو متسجل عندي اهو ان اخر مره كلمك كانت انهارده الساعه 1 الضهر
سميره....ااا مم ممكن يكون كلمني ومخدتش بالي من التليفون
محمد....رفع حاجبه وبصلها وهو بيبتسم بس اللي قدامي غير كده يا سميره هو اتصل بيكي واتفتح عليه الخط حوالي دقيقه وعشرين ثانيه.
سميره....اا مش عارفه بس يمكن اكون كنت نايمه وامي اللي ردت عليه.
محمد...تمام يا سميره خليكي بره الوقت لحد ما اسمع كلام والدتك واه صحيح انا هحاول اوصلهم عشان يجوا وتخرجوا من هنا اكيد يعني لما يعرفوا انكم ممكن يتقبض عليكم مش هيسيبوكم.
ابتسمت سميره بتوتر هزت راسها وخرجت مع العسكري وثواني ودخلت صباح وفضلت سميره واقفه مش على بعضها ملحقتش تفهم امها على اي حاجه قالتها..
........
بدأ محمد يسأل صباح نفس الاسئله.
سميره....البت طول عمرها لاموآخذه يا باشا فاجره وابن بنتي كان خايـ ـف على لحمه وحب يتستر عليها.
محمد....ليه هو عرف عنها حاجه .
سميره....اه في يوم كنا كلنا بره انا وبنتي في المستشفى من بدري ورجع حسين من شغله بدري لقاها مع واحد في اوضتها وفي وضع استغفر الله.
محمد....اممم اعوذ بالله لا ليه حق طبعا طيب و الوضع ده كان ازاي يعني مش فاهم.
صباح....يعني يا باشا كلك مفهوميه البت غلطت مع شاب وسلمته نفسها وهو بقى من غضبه عمل اللي عمله مكانش يقصد.
ابتسم محمد بخبث ودي كانت اول غلطه يقعوا فيها سميره قالت شافها مع واحد في السطح وملحقش يغلط معاها
وصباح ستها قالت شافهم في الأوضه وفقدت عذريتها.
محمد...طيب قوليلي يا ست صباح حسين وابنك حماده فين
صباح...مسافرين شغل بيجروا على رزقهم ياباشا
محمد...فين يعني؟
صباح...ااا لا انا معرفش هما كل شويه يروحوا مكان تبع ما رزقهم بيناديهم.
محمد....هما بيشتغلوا نفس الشغل يعني مع بعض.
صباح...لا كل واحد لواحده ابني حماده بيشتغل مقاول انفار بيجيب يعني عمال يشتغلوا في البناء بيبقى مسؤول عن شغلهم
وحسين بيشتغل اي حاجه تيجي قدامه
محمد....اه فهمت يعني كل واحد فيهم سافر في حته لشغله
صباح...ايوه.
ودي كانت تاني غلطه😈
محمد...طيب قوليلي هما سافروا امته
صباح....ااا مش فاكره بس تقريبا اول امبارح بليل.
ابتسم محمد وهو بيهز راسه كانت تالت غلطه سميره قالت من اسبوع.
محمد....طيب ومن ساعت ما سافروا محدش فيهم كلمكم عشان تطمنوا عليهم.
صباح....حسين اخر مره كلم امه انهارده الصبح.
ودي كانت الغلطه الرابع سميره قالت كلمها امبارح بليل.
محمد...طيب وحماده طمنك عليه
سميره....لا ماهو حسين طمنا هو بقى عنهم
محمد...بهدوء مرعـ ـب وابتسامه مخيفه طيب وحسين هيطمنكم ازاي مش قولتي انهم مش مع بعض.
سميره...بتوتر وهي بتمسح عرقها ااا ايوه بس هو يعني اقصد كان كلمه قبل ما يكلمنا واطمن عليه وعرف انه كويس وطمنا عليه.
محمد....في اقوال تانيه تحبي تضيفيها يا حاجه صباح
صباح...ايوه يا باشا البت دي كدابه هي اللي قتـ ـلت تسنيم مش حسين وهي اللي سرقت
محمد...تمام اتفضلي خليكي بره الوقت انتوا هتفضلوا مشرفين معانا شويه لحد ما نوصل لحسين وحماده في شغلهم.
صباح...طب ليه يا باشا.
محمد...مجرد إجراء مش هما مش هربانين بردوا
صباح...لا ياباشا مش هربانين.
محمد...خلاص قلقانه من ايه اتفضلي.
خرجت صباح وهي مرعـ ـوبه حاولت سميره تعرف قالت ايه من توترها كانت ناسيه الأسئله اصلاً
خدهم العسكري في مكان بعيد عن المكتب في مقاعد خشب قعدوا عليها.
ومر حوالي ساعتين كان فعلاً بدأ يدورا على حسين وحماده
أول واحد فيهم اتمسك كان حماده.
وفي الوقت ده اتصل حسين على امه من رقم غريب كان الموبايل مع محمد فتح الخط رد حسين على طول.
حسين...ايه يا اما طمنيني ايه الاخبار
سكت محمد ثواني
حسين...الوووو ايه ياما سمعاني.
محمد....ايوه يا حسين انا محمد باشا اللي ماسك قضيه اختك
حسين...بصدمه. ااالوووو الوووو
محمد...معاك
حسين...الوووو مفيش شبكه
ابتسم محمد اول ما الخط اتقفل وبسرعه بعت الرقم اللي اتصل بيه عشان يعملوله تتبع.
وبعد حوالي عشر دقايق عرفوا ان الرقم من الفيوم 😈😈😈💪
وصل حماده وهو مرعـ ـوب ومش على بعضه فضل واقف بره شويه وطبعا صباح وسميره كانوا في مكان بعيد عن انهم يشوفوا.
محمد كان حس بتعب طول اليوم التحقيق شغال ومش قادر حب يفصل شويه ويشرب قهوه واتصل على امجد بلغه بكل التغييرات اللي حصلت.
وقفل أمجد بلغ زيد في السريع كان في الوقت ده زيد في القسم هو كمان بس بخصوص الموظفين اللي تبع المعداوي.
زيد....امجد باشا معلش هتعبك معايا ياريت تكلم مراد او يوسف وتبلغهم ولو محتاجينهم في حاجه عرفوهم لاني مش معاهم الوقت وفي حوار شغل كده.
أمجد....تمام هكلم يوسف ابلغه.
زيد...تسلم يا حبيبي.
أمجد....طب طمني انت كويس
زيد...بخير يا حبيبي زي الفل
امجد...طيب هسيبك الوقت يلا سلام.
زيد....سلام.
قفل زيد موبايله خالص ودخل مكتب الظابط مره تانيه.
الظابط....هااا بعد بقى ما شوفتوا كل الورق وكل الأختلاسات اللي عملتوها دي ايه ردكم عليها.
عصام....بخـ ـوف حضرة الظابط انا هقول كل اللي اعرفه.
علي....ااا وانا كمان يا باشا هقول كل اللي حصل ومين اللي ورانا.
ابتسم زيد للظابط.
الظابط....وانا سامعكم نبدأ بعصام
مين اللي وراك ياعصام وعرفتوا ازاي.
عصام....بتوتر راجل واصل ياباشا اسمه صلاح المعداوي
رفع زيد راسه للسقف وهو بياخد نفسه براحه.
وبدأ عصام يحكي.
............................
عند محمد في النيابه وصل مراد ويوسف بعد ما أمجد كلمهم وبعدها ماهر بلغهم بكل التطورات راحولهم على هناك.
في مكتب محمد دخل حماده وفضل واقف ومحمد ساكت وبيلعب في موبايله كان حابب يلعب بأعصابه اكتر لانه اول مره من ساعة اللي حصل يقف قدامه وهو مرعـ ـوب بالشكل ده
كان واقف يفرك ايده في بعضها وبيعرق كتير و ضربات قلبه تكاد تكون مسموعه.
محمد وهو باصص على موبايله أتكلم مره واحده بعد صمت دام كتير واول ما حماده سمع صوته اتنفض.
محمد....قولتلي بقى كنت بتهرب ليه من الرجاله لما شافوك.
حماده...بتوتر مممم مكنتش بهرب سعادتك انا اصلا معرفش انهم تبعك يا باشا انا فكرتهم رجاله طلعت عليا فا خـ ـفت وجريت وهما جريوا ورايا ولما مسكوني وعرفت انهم تبع سعادتك جيت على طول.
محمد...اممم طيب كنت بتعمل ايه بقى في نزله السمان؟
حماده...ابداً يا باشا انا ليا واحد صاحبي هناك كل فتره كده بروح اقضي معاه اليوم.
محمد....تقضي معاه اليوم؟ ورحتله امته بقى
حماده...انا كنت قربت اوصل يا باشا يعني يادوب مشيت من بيتنا عليه.
محمد....ليه مكانش عندك شغل انهارده؟
حماده....انا مقاول أنفار يا باشا وحضرتك عارف يعني ان الطايفه بتاعت المعمار دي اسبوعين شغل وشهر في البيت على حسب الرزق يعني
محمد...تقصد تقول يعني ان حالياً مكانش في شغل اليومين دول.
حماد...بتوتر ااا الله ينور يا باشا.
ابتسم محمد وبقى واثق خلاص ان خلود بريئه.😍
كدبهم عمال يتكشف وكل اقوالهم متضاربه.
محمد....فين حسين يا حماده.
حماده...سافر شغل ياباشا انهارده الصبح كام يوم و هيرجع.
محمد....غريبه؟!
حماده...هي ايه اللي غريبه يا باشا.
رن...موبايل محمد في الوقت ده
فتحت الخط.
تمام يا باشا حسين معانا وجايين في الطريق.
محمد...تمام عاش يا رجاله.
قفل محمد الخط وبص لحماده كنا بنقول ايه؟
حماده....بلجلجه في الكلام كنت سعادتك بتقول غريبه.
محمد...ااااه اصل اللي والدتك قالته واختك غير اللي انت قولته
حماده....ووو هما قالوا ايه يا باشا؟
محمد....والله يا صاحبي لغبطوني على الاخر اختك قالت ان انت وحسين سافرتوا من اسبوع مع بعض في شغل وبتشتغلوا سوا مع ان انت وحسين كنتوا عندي من اربع ايام.
والست والدتك قالت ان انت كنت مسافر في مكان وحسين في مكان تاني ولما سألتها سافروا امته قالت اول امبارح بليل تفسر بايه الكلام ده يا حماده.
بلع حماده ريقه بصعوبه حاسس ان حلقه جف من الخـ ـوف والضغط.
حماده...ااا مش عارف يا باشا بس اللي حصل لتسنيم يعني خلاهم مش مركزين الله يكون في عونهم.
محمد....عندك حق حقهم طبعاً إذا كان انت الراجل قولت بردوا ان حسين سافر انهارده الصبح وحسين قال انه مسافرش ولا حاجه.
بصله حماده بصدمه ااا هو هو حسين حضرتك شوفته.
محمد قرر يلعب عليه لعبه و يوقعهم في بعض.
محمد....طبعاً شوفته كان قبلك هنا والغريب بقى يا حماده انه قال حاجه غريبه هو و أختك والست والدتك كمام
حماده...حاجه ايه؟
محمد....حسين قال انك هربت لما عرفت ان خلود سلمت نفسها واعترفت على اللي حصلها اليوم ده ولما واجههنا حسين بالكلام ده قال ان انت اللي قتـ ـلت تسنيم واختك ست سميره قالت نفس الكلام والغريب بقى ان الست والدتك طلبت من خلود تسامحها وترجع تاني تاخدها في حضنها وقالتلها متخـ ـافيش خالك مش هيتعرضلك واعترفت ان انت اللي قتـ ـلت بنت اختك
حماده....بصدمه 😳😳 وارتباك وخـ ـوف لا لا محصلش كدابين كلهم كدابين حسين حسين والله ياباشا هو اللي قتـ ـلها انا انا كنت واقف بس وهو بيضـ ـربها ولو اعرف انه هيمـ ـوتها من كتر الضـ ـرب مكنتش سبته والله هو اللي قتـ ـلها عشان هربت خلود وووو ووهما كانوا عايزين خلود متهربش عشان يجوزوها لحسين يا باشا وياخدوا كل اللي وراها واللي قدامها
وامي ياباشا امي كانت معاهم امي طول عمرها بتحب حسين ابن اختي اكتر مني عشان على طول بيسكتها بالفلوس وهي اللي كانت بتقويه والله ياباشا ده اللي حصل صدقني.
أبتسم محمد ابتسامه نصر😊😊😊😊🙈🙈
مصدقك يا حماده اقعد انت بس واهدى كده واحكيلي على كل اللي حصل بس قولي عندك مانع تواجههم وتدافع عن نفسك.
حماده...لا يا باشا معنديش انا اقف قدام التخين فيهم😡🔪
سمع محمد كلامه كله واللي عمله حسين في اخته وبعدها خرجه في مكتب تاني بعيد عنهم وقرر يلعب نفس اللعبه مع الكل ويوقعهم في بعض💪💪
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية