Ads by Google X

رواية قلبي بينادي باسمك الفصل الثمانون 80 - بقلم ياسمين

الصفحة الرئيسية

           

رواية قلبي بينادي باسمك الفصل الثمانون 80 - بقلم ياسمين

part 80 بين الحاضر و المستقبل
                                    
                                          
فدوى: بروح اشوف ريم 



عبد الله: اتركيها نايمه فدوى ، البنت تعبانه 



فدوى: ما بفيقها بس اطمن 



قامت من على الكنبه و طلعت السلم بهدوء ، لفت نظرها اوضه الاطفال الي جهزتها ، ابتسمت و فتحت الباب تبص عليها بصه سريعه ، كانت اوضه كبيره فيها سرير لمصطفى و دولاب كبير باللون الابيض ، ديكور الاوضه كان هادي ، معلقه في السقف نجوم صغيره مدلدله و بينهم هلال صغير بينورو في الضلمه ، على الارض سجاده اوف وايت عليها قلوب صغيره ، ابتسمت و قفلت الباب تاني ، مشت خطوتين لباب ريم ، خبطت خبطتين و استنت شويه عشان ترد عليها ، فتحت الباب لقتها خارجه من الحمام و حاجه ايديها تحت بطنها و باين على وشها الاجهاد 



فدوى: ريم 



لفت وشها للباب الي كانت واقفه عنده و ابتسمت ابتسامه سريعه 



ريم: تعالي ماما 



دخلت فدوى و مسحت على شعر ريم و ابتسمت 



فدوى: كيف حالك ؟ 



ريم: الحمد لله ماما بخير 



مسكت ايديها 



فدوى: طيب ارتاحي شوي 



ريم: لا انا كنت بنزل معكم ، مليت من السرير 



فدوى: ريم انت بأول التاسع الدكتور قال ترتاحي 



ريم: مليت ماما ، كل ما انام احس ظهري يتقطع ، مو قادره انام 



حطت فدوى ايديها على بطن ريم 



فدوى: طيب تحبي تتمشي شوي 



ريم: فهد يرجع و بنتمشى مع بعض 



ابتسمت 



فدوى: طيب حبيبتي اتروشي و بدلى و انا بظبط الغرفه 



ريم: لا ماما ارتاحي انا بساويها 



باست فدوى راسها و ابتسمت 



فدوى: ايش كبرتي و تخجلين مني ؟ يلا روحي نسيتي انا كنت ابدل حفاضاتك يا بنت 



ضحكت ريم و حضنت فدوى ، مسحت فدوى على ضهر ريم و ابتسمت 



فدوى: كبرتي ريم و كبرتيني معك 



ريم: وين الي كبرتك ماما ، انت للحين شباب ، الي يناظرك يفكرك بالعشرين 



ضحكت فدوى و ضربت كتف ريم بهزار 



فدوى: يالكذابه بكل الشيب الي شعري هذا ؟ 



رفعت عينيها على شعر فدوى و لمسته 



ريم: تدري ماما اول شعره بيضا شفتها بشعرك انا افجعت ، كنت أظنك دائما ماما الي ما تتعب و الي تعطي و ما تبخل ، بس ناظرتك مره ثانيه و شفت ابتسامتك و حبك لنا و لبابا و دريت ان كل شعره بيضا ظهرت كان ثمنها حب و عطاء 
 
                
ابتسمت فدوى و عيونها بتلمع بالدموع 



ريم: تدري ماما ، جد انا فخوره فيك ، فخوره بحبك و عطاءك و ابتسامتك و قلبك ، من ٥ سنين تقريبا استقبلتي سوار و عطيتها الحب الي كانت تحتاجه ، تقبلتي سالي و عوضتيها عن اشياء كثيره ، سامحتى ساره وقت اتعدت على سالي و تركي ، اهتميتي بجهاد لين صارت جوجو الي نشوفها الحين ، عوضتي سيف عن خالتي خديجه ، احتويتي ريماس و حسستيها انها جزء من العائله مو بس كذا ، اتحملتيني و اتحملتي قراراتي و وقعاتي ، و تقبلتي مصطفى 



نزلت فدوى دمعه و حطت ايديها على بق ريم تسكتها 



فدوى: هش ، انتو أولادي ، انتو ثمره حياتي ريم ، سعادتي بشوفتكم ببيوتكم مرتاحين ، و الله ريم اذا اقدر اساوي اكثر كنت ساويت 



مسحت ريم دموع فدوى و ابتسمت ، حطت ايديها على بطنها و ابتسمت 



ريم: ساجد و عابد و رحمه يدعمونك بالكلام 



بصت فدوى على بطن ريم ، ابتسمت و باست بطنها 



فدوى: عيون جدتهم 



بصت لريم و ابتسمت 



فدوى: يلا يا بنت ما تتأخري ، يلا حبيبتي 



ابتسمت ريم و راحت للدولاب تطلع لها لبس و دخلت تأخد شاور ، بدأت فدوى ترتب الاوضه و تعطرها لحد ما ريم خلصت خرجت و سرحت شعرها و نزلت بهدوء معاها تقعد مع عبد الله ، قربت من الكنبه و شافت عبد الله بيلعب مع مصطفى ، اول ما شافها مصطفى جري عليها 



مصطفى: ماما 



لف عبد الله وشه و قام قرب لريم الي كان مصطفى متشعلق في رجليها ، حضنها عبد الله و باس راسها 



عبد الله: كيف حالك حبيبتي 



ريم: بخير بابا 



عبد الله: تعالي ارتاحي 



نزل شال مصطفى و قعد مع ريم على الكنبه و ملامح الألم باينه على وشها ، حط ايده على بطنها 



عبد الله: ربي يسهل ولادتك حبيبتي 



ريم: امين 



قرب مصطفى منها و حضنها ، قرب على بطن ريم و حسس عليها و باسها ، بصت عليه و ابتسمت 



مصطفى: ماما نونو 



هزت راسها بمعنى اه 



ريم: أيه هنا في نونو 



حط راسه على بطنها و غمض عينيه و بدأ يطبطب على بطنها بهدوء ، كان عبد الله و فدوى متابعين مصطفى و ريم مبتسمه و بتمسح على شعر مصطفى 



عبد الله: مصطفى بيطلع احن أولادك 



بصت لعبد الله و ابتسمت 



فدوى: شوفي كيف يطبطب على بطنها ، هو يحس بوجود اخواته 



ريم: مصطفى كل شي بحياتي ، كل يوم افيق على بوسته و هو يبتسم بوجههي 




        
          
                
ابتسمت فدوى و باست راس مصطفى ، بصت ريم على الساعه 



ريم: فهد بيجي كمان ساعتين ، لازم أطبخ 



فدوى: لا حبيبتي ما تتعبي حالك انا و هانم طبخنا خلاص ، ان شاء الله فهد يجي و نرجع البيت 



ريم: لا ماما خليكي 



عبد الله: لا حبيبتي احنا بنجلس معك وقت فهد ما يكون هنا لين ولادتك ، الرجال يبغى يجلس على راحته ببيته 



هزت ريم راسها و بدأت تتكلم معاهم تقضي الوقت لحد ما فهد يجي 
___________________________________



ريهام: وينها جهاد 



ولاء: ما ادري ، قالت بتروح الحمام 



ريهام: كل هذا بالحمام ، اتأخرت مره 



ولاء: بتيجي الحين ريهام هي مو صغيره 



فضلو قاعدين شويه لحد ما دخلت جهاد عليهم باين عليها التعب ، بصو عليها و هي قعدت و مسحت على وشها 



ريهام: جوجو 



بصت لها جهاد 



ريهام: ايش فيك تعبانه انت 



جهاد: يعني شوي 



رجعت ضهرها على الكرسي و حطت ايديها على بطنها ، لمحت ولاء ايديها 



ولاء: انت تعبانه ؟ 



جهاد: أيه ، فيكم تسجلو المحاضرات ما احس اني اقدر اكمل المحاضرات 



ريهام: الدرجه هذي تعبانه ؟ هذي اول مره تفوتين محاضره 



جهاد: من الصبح و احاول اتماسك بس ما اقدر خلاص ، احتاج راحه 



ولاء: طيب اذا تبغى تروحي الدكتوره ، تعطيك مسكن او كذا 



جهاد: لا لا انا ادري ايش فيني ، بس ارجع البيت و ارتاح 



رن موبايلها و الي كان سمير اخو عمر ، ردت عليه و قامت بتعب واضح عشان تخرج ، لبست حجابها و لمت حاجاتها تحت انظار ريهام و ولاء 



ولاء: طيب انتظري شوي بوصلك 



جهاد: لا لا انا بخير 



ولاء: لا يا بنت بتطيحين يلا 



مشت معناها بهدوء لحد ما لقو شاب تلاتيني خارج من عربيه سودا و فتح الباب لهم 



سمير: جهاد انت بخير 



جهاد: بخير 



بص على ملامحها 



سمير: تحتاجي تروحي المشفى ، عود وقت كانت حامل كانت تروح المشفى كثير 



بصت ولاء على سمير بسرعه و رجعت بصت على جهاد 



ولاء: انت حامل !! 




        
          
                
بصت ولاء و أخدت بالها من الي حصل ، ابتسمت مجامله 



جهاد: أيه 



بصت ولاء لها باستغراب 



ولاء: وليس ما خبرتينا ، كل يوم مع بعض و الحين ندري ؟ 



بص سمير لها باستغراب و رجع بص على جهاد الي بدأت تتوتر 



جهاد: عادي 



عقد ولاء حواجبها 



ولاء: عادي ! للدرجه هذي ما تعتبرينا أصدقائك ؟ كنا بنفرح لك جهاد 



سمير: طيب اختى فيكي تكملى الكلام بعدين الجو حار و شايفه كيف هي تعبانه 



بصت له ولاء بسرعه و رجعت بصت على جهاد 



ولاء: طيب جهاد ، بنتكلم بعدين 



مشت من غير ما تسلم عليها ، بصت جهاد عليها باستغراب و رجعت بصت على سمير 



جهاد: انا غلطت بشي؟ 



سمير: لا ، ما عليك منها ، هذي مجنونه ابعدي عنها شكلها متطفله 



جهاد: طيب ، سمير فيك ترجعني البيت ، ابغى انام 



سمير: لا نروح المشفى ، عمر قال لي اهتم فيك لين يرجع 



جهاد: انا بخير سمير ، بس نسيت اخذ علاجاتي اليوم 



سمير: طيب بنروح نأخذ علاجاتك و نطلع البيت عند ماما و عمر ياخذك من هناك ، حمل عود كان صعب و باين ان حملك مثلها 



جهاد: ما تقلقهم على الفاضي ، انا بخير 



سمير: اتعلمي وقت اخوك الكبير يقول شي تقولى حاضر 



ابتسمت و هزت راسها بمعني حاضر ، رجعت البيت جابت أدويتها و لبس ليها و لعمر و نزلت معاهد عشان يوصلها لبيت ام عمر ، دخلت البيت و سمير وراها شايل الشنطه الصغيره الي حاجه فيها حاجاتها ، استقبلتها عبير 



عبير: جوجو جت عندنا 



ابتسمت جهاد و حضنتها ، دخلت معاها و سلمت على حسن 



حسن: كيف حالك حبيبتي 



جهاد: بخير عمي 



خرج سمير من الصاله و سلم على عبير و حسن 



سمير: يلا بابا انا برجع الشغل اذا تبغى شي 



حسن: لا حبيبي شكرا الله يوفقك 



خرج سمير و ساب جهاد مع حسن و عبير 



جهاد: عمي وينها خالتي 



حسن: عند اهلها ، تعبانين شوي



جهاد: شفاهم الله عفاهم عمي ، طيب انا ببدل و أطبخ 



حسن: لا لا ارتاحي انت ، انت مو جايه هنا تتطبخين 



جهاد: انا بخير عمي ، ياخد علاجي و بكون بخير و الله 




        
          
                
قامت باست ايده و غيرت هدومها لعبايه واسعه و ربطت شعرها و دخلت المطبخ ، وقفت عبير جنبها تساعدها و تتكلم معاها 



عبير: صحيح جوجو بتصومين السنه هذي صح 



جهاد: أيه ان شاء الله 



عبير: اتذكر عود ما صامت وقت حملت 



جهاد: الدكتوره تقول ان الحمل ثابت ما في مشاكل ، ليش افطر ؟ 



عبير: ما ادري انت لك رخصه 



جهاد: لا طالما مو تعبانه مو لازم افطر 



رجعت تطبخ و عبير معاها تتكلم و تساعدها لحد ما رجع عمر ، دخل لقي عبير و جهاد بالمطبخ بيتكلمو وقف على باب المطبخ و ابتسم 



عمر: اشم ريحه ظبخك من السياره 



بصو لعمر و جريت عبير تسلم عليه ، ابتسمت جهاد و قرب منها حضنها 



عمر: كيف حالك ، احسن الحين ؟ 



جهاد: أيه صرت احسن ، بس نسيت اخذ علاجي قبل ما اروح الجامعه 



عمر: لا جوجو ما تنسي ، انتبهي على صحتك 



ابتسمت و هزت راسها بمعنى تمام 



جهاد: معي ملابس لك بدل لين احضر الطاوله ، عمي منتظرك 



عبير: انا بجهز الطاوله ، ارتاحي انت 



ابتسمت جهاد و هزت راسها بمعنى تمام طلعت مع عمر الاوضه ، ريحت جسمها على السرير لحد ما ياخد شاور ، فتحت عينيها لما حست بأيده على خدها ، ابتسمت 



عمر: كيف كان يومك اليوم 



جهاد: عادي ما في جديد ، محاضرات 



عمر: حضرتي كم محاضره 



عدلت نفسها 



جهاد: واحده بس ، ما قدرت اكمل خرجت استفرغ لين حسيت حالي بطيح 



عمر: الدرجه هذي العلاجات تأثر 



جهاد: أيه كنت اظنها عاديه بس على الاقل ما تخليني استفرغ طول الوقت 



باس راسها 



جهاد: و انت كيف كان يومك 



عمر: عندي لك مفاجئه 



ابتسمت بحماس و بصت له بتركيز 



عمر: المهندس المسؤول عن المشروع قرر يعطيني رئاسه المشروع كله 



جهاد: جد ، تستاهل حبيبي 



عمر: كل شي بيتغير ، انا بثبت لهم قدراتي و اذا ساويت المشروع صح بيرقوني جوجو 



ابتسمت و باست ايده 



جهاد: ألف مبروك حبيبي 



عمر: تدري ايش معنى رئاسه المشروع ، اختلاف بكل شي ماديا و نفسيا 




        
          
                
جهاد: انت تستاهلها 



باس راسها و ابتسم 



عمر: هذا رزق الصغير ، شوفي كيف رب العالمين يرزق من حيث لا نحتسب 



حضنته و غمضت عينيها 



جهاد: الحمد لله 
___________________________________



دخل عليها لقاها قاعده على السرير و قدامها اكتر من كتاب ، مركزه في الكتب و باين عليها الارهاق ، قرب منها و باس راسها ، بصت له و ابتسمت 



تركي: ايش الاخبار 



قامت و حضنته 



سالي: وحش ، انا فاكره اني أخدت كلام من دا في مصر بس مش عارفه اجمعه خالص 



تركي: ليش صعب 



سالي: مش عارفه ، كل ما ألقط حاجه فهد يدخل عليا او فيصل يعيط ، اخلص منهم احس بخمول رهيب و هموت و انام ، انا شاربه ٣ كوبايات قهوه لحد الواقتي عشان افوق 



بص لها باستغراب 



تركي: مو كثير ثلاثه 



سالي: اعمل أيه عندي خمول رهيب مش عارفه اصحى خالص 



تركي: طيب سالي اتركي الدراسه و نامي شوي ، اكيد جسمك يحتاج نوم 



سالي: لا انا عارفه نفسي لو سبتها مش هرجع تاني 



بصت له و مطت شفايفها 



سالي: سيبك مني دلوقتي ، ادخل خد شاور و انا جهز لك الغدا 



باس راسها 



تركي: اوك 



دخل اخد شاور و نزلت حضرت الاكل و جابت فهد و فيصل و حطت لهم اكلهم ، نزل باس راسها و قعد قدامها ، بدأ ياكل و عينه على الاولاد ، بص على سالي و هي بتاكل بهدوء 



تركي: خلاص سالي ما تشيلي هم ، بجلس معك و نشوف ايش المشكله 



سالي: تمام ماشي 



كمل اكل و وقفت تغسل الاطباق ، دخلت ساميه عليها و في ايديها طبق مليان تفاح ، بصت له و رجعت بصت لها 



سالي: أيه دا 



ساميه: التفاح الي كان اخضر ، لسه مطلعاه من النمليه 



سالي: اه ماشي 



قربت منه و شمته 



سالي: هي ريحته عامله كدا ليه ، ليكون باظ 



قربت ساميه تشمه 



ساميه: مفيهوش ريحه يا ست سالي ، دا ريحته جميله 



سالي: طب ابعديه عني ريحتها قلبت بطني 



مشت ساميه وغمضت عينيها ، حطت ايديها على بطنها و اتنفست بهدوء ، فتحت عينيها و بصت على التفاح مره تانيه ، كملت غسل الاطباق و طلعت اوضتها بسرعه ، فتحت الدرج تدور على الي هي عاوزاه بس ملقتوش 




        
          
                
تركي: ايش تبغي ، مرضانه انت 



بصت له 



سالي: هتعبك لو جبتلى حاجه من الصيدليه 



تركي: ايش تبغي حبيبتي 



سالي: تست حمل 



بص لها 



تركي: انت حامل ! 



قامت و قعدت على السرير 



سالي: مش متأكده 



ابتسم و مسك مفتاح العربيه بسرعه 



تركي: دقايق و اكون عندك 



ابتسمت و فضلت قاعده مستنياه ، بعد دقايق دخل عليها و الضحكه شاقه وشه ، طلع من الكيسه تست الحمل ، اخدته منه و فضل مستنيها دقائق ، خرجت من الحمام و بصت له ، قام من على السرير بسرعه 



تركي: ها بشريني 



ابتسمت 



سالي: حامل 



شالها و لف بيها ، نزلها و سجد على الارض ، قام حضنها و رجع بص لها 



تركي: المره هذي ابغى بنت 



ضحكت 



سالي: ان شاء الله 
___________________________________



ريان: يلا جنُّون ، واحد اثنين ثلاثه 



جريت جنان عليه و نطت في حضنه ، قعدها على كتفه و بدأ يمشي بيها في البيت ، وقفت ساره قدامهم و في ايديها معلقه و بتقرب من ريان 



ساره: يلا جنان ، بسم الله 



جنان: لا يع 



لفت وشها عشان تبعد بقها عن المعلقه 



ساره: جنان لازم تاكلى ، انت ما تاكلين زين ايش فيك 



جنان: لا 



بصت ساره على ريان ، نزل ريان جنان و قعدها في حضنه 



ريان: جنُّون انت لازم تاكلى ، يلا انا بأكلك 



اخد منها المعلقه و قرب المعلقه منها ، اكلتها ، بصت لهم ساره و حطت ايديها في وسطها 



ساره: صارلي ٣ ساعات اتحايل عليك و ابوك بلحظه يوكلك ! 



بص لها ريان و ابتسم 



ريان: خلاص ارتاحي انت ، انا بوكلها 



ساره: ما ادري ايش فيها تعاندني 



ضحك ريان و أكل جنان معلقه تانيه 



ريان: انت تحطين راسك براسها ، هذي طفله ساره 



ساره: لا جد ريان ما تسمع الكلام و اي شي اقوله ترفضه ، تتعبني جنان 



ريان: طيب الشي الي تعاندك فيه اتركيه على انا 



قعدت جنبه و غمضت عينيها و ابتسمت 




        
          
                
ساره: طيب 



ريان: بس ما شاء الله بنتي عنيده زي امها 



بصت له 



ساره: انا ؟ 



ريان: أيه ، تضايقين من قله اكلها و انت ما تاكلين زين من ايام 



ساره: انت تقارني فيها ! و بعدين انا ادري ايش اسوي 



ريان: يا سلام ، متأكده 



ساره: أيه متأكده ، يلا ابغاها تخلص طبقها كامل 



ريان: حاضر حاضر 



غمضت عينيها و سندت راسها على الكنبه ، فضل ريان يأكل جنان لحد ما خلصت الطبق ، قام غسل طبقها و نزلها تلعب ، نادى العامله تقعد معاها و رجع لساره الي كانت راحت في النوم ، قعد جنبها و حط ايده على خدها 



ريان: ساره حبيبتي ، تعالي اطلعي غرفتك 



فتحت عينيها بتململ و رجعت قفلتها تاني 



ساره: مو قادره ريان اتركني هنا 



ريان: لا ما في شي زي كذا ، قومي يلا 



سكتت شويه و رجع فوقها 



ريان: ساره ، يلا حبيبتي 



فتحت عينها و قامت و النوم في عينيها ، مسك دراعها يسندها عشان تطلع ، وقفت قدام السلم و بدأت تطلع بالراحه ، مسك ضهرها لما حس انها مش قادره تطلع 



ريان: ساره انت بخير 



ساره: كنت تركتني على الصوفا ريان ، مو قادره اطلع 



شالها و طلع بيها على الاوضه ، حطها على السرير و غطاها ، قعد جنبها شويه يبص لها 



ريان: ساره انت مرضانه ؟ 



ساره: ما ادري 



ريان: طيب ايش فيك ؟ 



ساره: احس بحراره ، و بطنى تألمني  



ريان: طيب حبيبتي تحتاجين علاج ؟ ايش اسوي لك 



ساره: لا انا ينام بس 



ريان: طيب انا مع جنان اذا تبغى شي ماشي 



باس راسها و قفل النور و نزل ، قعد مع جنان شويه و بدأ يلعب معاها ، قام مسك اللابتوب و بدأ يشتغل و هي بتلعب جنبه ، بعد شويه شاف ساره نازله و دخلت المطبخ ، دخل لها لقاها بتغلى نعناع 



ريان: توك نايمه ليش صحيتي 



ساره: بطنى تألمني 



ريان: طيب ارتاحي بساوي لك الي تبغيه 



ساره لا انا بخير ، ارتاح انت 



حطت ايديها على بطنها و غمضت عينيها ، قرب منها و قعدها على الكرسي 




        
          
                
ريان: هذا مو ميعاد دورتك ايش فيك 



ساره: ما ادري تألمنى لحالها 



ريان: اكلتي شي غريب ؟ 



هزت راسها بمعنى لا 



ريان: طيب نروح المشفى ؟ 



ساره: لا لا انا بخير ، برتاح الحين 



لف وشه و صب لها النعناع ، قام معاها و قعدت جنبه على الكنبه ، قفل الباب و أخدها في حضنه ، شربت النعناع و بعد شويه مسكت بطنها في ألم ، قامت الحمام ترجع ، قام وراها و حطت ايديها على بطنها بألم 



ريان: الدرجه هذي تألمك 



ساره: صار لها يومين تألمني بس اليوم اكثر 



ريان: طيب يلا نروح المشفى 



ساره: انتظر بس شوي بكون احسن 



ريان: انتظر لامتى انت ما تاكلي زين و تستفرغين ايش تبغيني اسوي ، يلا 



مسك ايديها و طلع بيها برا الحمام و قعدها على الكنبه 



ريان: بجيب لك عبايتك و اجيك ارتاحي هنا 



طلع جاب لها عبايتها و نزل لقاها بترجع تاني ، وقفت تغسل وشها ، بصت له 



ساره: بطني تتقطع ريان



قرب منها و مسك دراعها يخرجها ، لبسها العبايه و حاول يظبط حجابها ، اخدته منه و لقاه و ربط لها نقابها ، مشي معاها للعربيه و ركبها و طلع بسرعه على المستشفى ، دخلت شويه و بعد كدا طلعت الدكتوره ، راح لها 



الدكتوره: حضرتك زوج المريضه 



ريان: أيه انا زوجها ، ايش فيها 



الدكتوره: التهاب بالقولون 



ريان: ايش سببه 



الدكتوره: له اكثر من سبب بس نبغى نسألك هي مريضه او لها تاريخ مرضي 



ريان: لا ، ساره قليل ما تمرض 



الدكتوره: تعرضت بتوتر عصبي او مناعتها قلت فجأه ؟ 



ريان: لا 



الدكتوره: اكلت شي مو زين 



ريان: لا الي تاكل منه انا اكل منه 



الدكتوره: طيب اخذت علاجات 



ريان: العلاجات العاديه ، فيتانيناتها ، هي كان فيها حراره من كم يوم و اخذت علاج لها و بعدها بطنها آلمتها 



الدكتوره: طيب يمكن العلاجات السبب بناخذ عينه من دمها و تساوي التحاليل ، و ان شاء الله خير ما تقلق 



هز راسه بمعنى تمام و فتح جوجل بدأ يقرأ عن التهاب القولون ، لقى ان في انواع كتير منهم و كلام كبير و كل ما يقرأ اكتر يتوتر اكثر ، بعد نص ساعه تقريبا طلعت الممرضة تناديه عشان يدخل اوضتها و يطمن عليها ، دخل لقى ايديها متعلق فيها محاليل و هي نايمه ، قرب و باس راسها و حط ايده على بطنها 




        
          
                
ريان: اللهم اشفيها شفاءا لا يغادر سقما 



قعد جنبها و فضل باصص على ملامحها لحد ما دخلت الدكتوره عليه و في ايديها التحاليل ، قام و بص لها 



الدكتوره: التحاليل وصلت ، و زي ما توقعت العلاجات السبب ، نتيجه تحسس جهازها الهضمي سبب لها الالتهاب 



ريان: طيب ليش جهازها الهضمي متحسس ، هي ما تعاني من حساسيه 



بصت له و ابتسمت 



الدكتوره: انت ما تدري استاذ ريان ! 



سكت شويه مش فاهم قصدها 



الدكتوره: مدام ساره حامل 



بص لها و رجع بص لساره ، ابتسم و مسح على وشه بسعاده 



ريان: الحمد لله ، طيب هي بخير فيها شي ؟ 



الدكتوره: ان شاء الله تفيق و تروحو للدكتوره النسائيه 



هز راسه بمعني تمام و خرجت الدكتوره بعد ما ابتسمت له ، رجع قعد و مسح على خدها و همس 



ريان: ساره ، فيقي يلا 



باس خدها و حط ايده على بطنها 



ريان: يلا قومي ، بنطمن على اخو جنان 



رجع ايده على شعرها مره تانيه و بدأ يخلل صوابعه فيه 



ريان: ساره 



عقد حواجبها و بدأت ترمش لحد ما فاقت ، بصت له باجهاد



ريان: هلا بأم العيال 



ابتسمت 



ساره: وين العيال ، ما عندنا غير جنان 



ابتسم و باس خدها 



ريان: لا مو جنان بس 



بصت له باستغراب 



ساره: ايش طلعت متزوج و عندك ابن 



ضحك و غطى وشه ، بصت عليه باستغراب 



ساره: على ايش تضحك انت 



ريان: ما ادري ايش بينك و بين الزواج وقت الحمل 



ساره: ما افهم ، حمل ايش 



سكت و بص لها و بدأ يقلدها 



ريان: اوف ساره انت كذا بالاوقات المهمه يجيك حاله غباء 



بصت له باستغراب و عقد حواجبها 



ساره: لا كذا انت تلعب على ، ايش فيك 



حط ايده على بطنها و ابتسم 



ريان: بنصير اربعه مو ثلاثه 



سكتت شويه و حطت ايديها على بقها ، حطت ايديها على بطنها و نزلت دمعه سريعه 



ساره: انا حامل ؟ 




        
          
                
ريان: أيه ، فيك التهاب بالقولون بسبب العلاجات الي اخذتيها للحراره ، بطنك ما اتحملت بسبب الحمل عشان كذا جاك الالتهاب 



مسح دموعها و حضنها ، مسح على ضهرها 



ريان: انا ربي رزقني فيك ، الله يديمك لي 
___________________________________



تركي: وينه فهد 



سالي: هو و فيصل مش راضين يجو من عند سوار ، لازقين في التوأم 



تركي: سالي كذا تنقل على سوار ما ينفع 



سالي: و الله حاولت ، فضلو يعيطو لدرجه ان سوار هي الي قالتلي خلاص سيبيهم 



تركي: و خالتي 



سالي: راحت عند سوار تساعدها ، و هتقعد عندها شويه 



تركي: يعني احنا لحالنا 



بصت له و ضحكت



سالي: نام يا تركي 



ضحك و باس راسها 



تركي: تعالي تعالي ، ما بساوي شي 



قربت منه و حطت راسها على كتفه و ابتسمت ، باس راسها 



تركي: سالي 



بصت له 



سالي: نعم يا قلب سالي 



تركي: اسألك سؤال و تحاوبيني 



سالي: طبعا 



تركي: ليش الحين قررتي تتحجبي 



سالي: اشمعنه السؤال دا 



تركي: فضول 



قعدت و مسكت ايده قعد قدامها و بص في عينيها 



سالي: من زمان و انا بفكر في الموضوع بس كنت خايفه و متردده ، كل ما احاول اقنع نفسي اني هاخدها ، ارجع اقول شعري هيبوظ ، بعد شويه ارجع اقول ان فييقى في فرق لون في وشي بسبب الحجاب ، لبسي هيتغير ، هتقيد ، حاجات كتير كدا ، لحد ما تعبت و دخلت المستشفى ، جالي احساس ان ربنا بيعاقبني ، و مش انا بس الي اتعاقبت ، لا دا انا و انت و الاولاد و سوار و ريم و طنط و عمو ، انا أذيت كل دول بسبب عنادي ، لما فقت و طلبت مني افرد شعري عشان يغطي رقبتي ، يوميها نمت و انا متمنيه اخد الخطوه قريب 



ابتسم و مسح على شعرها 



سالي: فجأه لقيت نفسي انتظمت في الصلا 



تركي: لاحظت 



ابتسمت 



سالي: بقيت ألبس بكم تحت العبايه ، لحد ما جالي حلم جدو ، وقتها نمت و قلت خلاص دا وقتها 



باس ايديها و بص لها 



تركي: ما تتخيلي كيف كنت مبسوط وقت شفتك بالحجاب ، تدري ان وجههك صار احلى وقت اتجبتي 




        
          
                
ابتسمت و بصت له 



تركي: تتذكري وقت ساويتي العمره مع سوار 



سالي: اه ، يومها حسيت باحساس جميل أوي 



تركي: كانت اول مره اشوفك بالحجاب ، و من وقتها و انا اتمنيتك و طلبتك من رب العالمين ، تدور الدنيا و ربك يسبب الاسباب عشان أقرب منك و أتزوجك 



سالي: اقولك انا بقا على سر 



ضحك و بص لها 



سالي: انا عاكستك قدام سوار بعد ما رجعنا من المستشفى اول يوم شفتك فيه 



ضحك 



تركي: اتوقعها منك 



ضحكت و بصت له و ابتسمت 



سالي: انا مبسوطه أوي يا تركي ، كل ما بشوفك بتضحك و الاولاد بيضحكو يبقى في منتهى السعاده 



حضنها و باس راسها 



تركي: وقت أشوفك بصحه انت و الاولاد ارتاح ، انا اساوي اي شي عشان تكونو سعداء 



سالي: انا مالكه الدنيا كلها طول ما انا في حضنك ، مش عاوزه اي حاجه من الدنيا ، كفايا انت معايا 



ابتسم و باس جبهتها 



تركي: بروح اطمن على سوار لتكون صار لها شي 



ضحكت و هزت راسها بمعنى تمام 
___________________________________



كان ماسك عنان و بينيمها ، قعدت جنبه بهدوء و ابتسمت ، باست خده 



ريماس: انت اجمل أب شفته بحياتي 



ابتسم و باس راسها 



سيف: و انت اجمل ام شافتها عيوني 



فتحت التيليفزيون و بدأت تتفرج معاه ، كان الفيلم بيتكلم عن السحر و الشعوذه ، قام نيم عنان و رجع لها ، بصت له 



ريماس: سيف هذا الي بالفيلم صدق يسوونه 



عقد حواجبه 



سيف: ايش الي بالفيلم 



ريماس: يعني اسحار و ياخذ خصله من الشعر و قطعه من الملابس و ما ادري ايش ، صدق يسوونه و لا هذي دراما ؟ 



سيف: لا هذا حقيقي 



بصت له ريماس بفضول 



ريماس: كيف دريت 



سكت شويه 



سيف: الكل يعرف كذا 



ريماس: لا مو الكل انا ما كنت ادرى 



سيف: خلاص الكل ما عدا ريماس 



ضحكت و بصت له بفضول اكتر 



ريماس: ادرى ان في شي ، الله يخليك احكي لي 



سيف: ما ادري شي 




        
          
                
بصت له و سكتت ، قامت من جنبه و راحت للمطبخ ، فضلت عينه تتابعها لحد ما جت و معاها طبقين كيك ، حطت واحد قدامه و قعدت ساكته جنبه ، بص لها و رجع بص على الشاشه 



سيف: بتنسى ؟ 



بصت له باستغراب 



ريماس: ايش 



سيف: بتنسى الي بحكيه 



عدلت نفسها لما حست بنبرته الي فيها جد ، سابت الطبق و مسكت ايده و ابتسمت 



ريماس: انت تدري ذاكرتي ذاكره سمكه 



ابتسم و قفل التيليفزيون و بص لها 



سيف: هذا واحد من اكبر اسرار حياتي ، ما يدري عنه غير شخص واحد بس 



ابتسمت 



ريماس: و بيكون شخص واحد بس 



سيف: انا كنت الابن الاكبر بالعيله بس الابن المهمل ، ماما ما كنت تهتم فيني ابدا ، و بابا دائم الانتقاد لي ، بالمقابل كان يحب تركي كثير فكنت أغار من تركي ، حاولت اكون مثله بس ما قدرت ، تخصصت علمي مثله بس ما كنت افهم زين ووقت الثانويه مجموعي ما حصل طب فدرست اداره اعمال ، من وقتها و انا مليت أقلد تركي و صرت احاول اتصيد له اخطاؤه ، لين جا تركي و اثبت لي اني كنت غلط و قابل غيرتي و حقدي بحب و احتواء ، بابا مات بجلطه ، بعدها اكتشفت انه مات من سحر مأكول 



بصت له بتركيز و على ملامحها التعجب 



سيف: و الي كان السبب بالسحر ماما 



حطت ايديها على بقها و بصت له 



سيف: ماما كانت تساوي اسحار من قبل الزواج ، بسببها ساره انأذت و بابا مات و ماتت محروقه 



بص لها لقى عينيها مبرقه و ايديها على بقها ، نزل عينيه و مسح على وشه 



سيف: انا حرقت كتاب السحر الي كانت تستخدمه ، و هو كان السبب في موتها ، خسرت الدنيا و الاخره بسبب طمعها ، ما كانت ام زينه و لا زوجه زينه ، ما اتذكر انها حضنتني بيوم من الايام ، و لا اهتمت فيني ، كان كل همها تساوي اسحار و تتحكم بالناس على ميزاجها ، ما اهتمت تقوي علاقتي باخواتي البنات ، كبرنا ما نعرف شي عن بعض ، وقت دريت عن اخواتي كان بعد موتها و بدأت اتقرب منهم 



بص لها و نزل دمعه سريعه على خده 



سيف: كنت احتاجهم اكثر من احتياجهم لي ، اول مره احضن ساره كانت بعد ما نقلنا لقصر عمي 



قربت منه و مسحت دموعه ، بص لها 



سيف: وقت شفتك انجنيت ، كنت محتاج حبك و قوتك ، كنت ابغى اتقوى فيك ، احس برجولتي معك ، مت عليك وقت شفت حبك لأمك و ابوك ، قارنت حياتي بحياتك و حياتك فازت على حياتي من اول جوله ، كل شي انحرمت منه كان فيك انت ، انا ما شفت جمال ريماس قبل ، انا شفت حنانها قوتها ، حبيت صفاتك قبل جمالك 




        
          
                
دمعت عيونها و بصت له 



سيف: ما لاحظت غمازاتك غير بعد فتره تتذكري 



ابتسمت و بانت غمازاتها و هزت راسها 



سيف: عمي بدر الله يرحمه قالي شي قبل لا يموت ، قال لي ريماس قدرت تداويني بعد موت عُلا و بتقدر تداويك ، اترك لها حالك و هي بتداويك ، وقت اتعب من كل شي اجيك و انتظر عيونك و احس بقوتك و اتقوى فيك 



نزلت دمعه سريعه مسحها و ابتسم 



سيف: انت مصدر قوتي ريماس ، ما اقدر أشوفك خايفه او تعبانه ، بتشتت بحس بالخوف ، ادري اني عكست الأدوار و المفروض انت تقولى كذا ، بس النظره في عيونك تقويني 



مسكت خدوده و مررت صوباع الإبهام على دقنه 



ريماس: انت ما تتخيل كيف احس بالأمان معك ، ما نعمت بالأمان غير و انا معك ، من وقت دافعت عني و سترتني و انا احس بالأمان معك ، أحبك و احب حنانك و أمانك و احب كل شي فيك 



ابتسم و باس صوباعها 



ريماس: اتقوى فيني و انا اتحمى فيك ، و مناظر عيون بعض و ما نمل من بعض أبدا 



حضنته باس رقبتها و هي غمضت عيونها 



سيف: أحبك ريماس 



ريماس: و انا أموت عليك سيف 
___________________________________



سوار: كانو بيقولو عليه الصادق الأمين ، ومحدش قدر انه يقول انه بيكذب ابدا ، كان عنده صاحب بيحبه أوي كان اسمه ابو بكر الصديق ، و فضل ماشي مع سيدنا محمد دايما و عمره ما فكر ان سيدنا محمد ممكن بيكون بيكذب عليه 



بدأت عيونهم تقفل و عبد الرحمن واقف على باب الاوضه بيبص عليهم 



سوار: لحد ما في يوم كان سيدنا محمد قاعد في غار اسمه غار حراء وقتها نزل عليه ملك كبير أوي ابيض كان اسمه سيدنا جبريل و قاله اقرأ ، سيدنا محمد اتخض جدا و رجع سيدنا جبريل يقوله اقرأ بس سيدنا محمد مش متعلم ميعرفش يقرأ ، فقاله اقرأ مره تالته و بعدها نزلت اول أيه مني القرآن ، اقرأ باسم ربك الذي خلق 



بصت على الاولاد و الي كلهم كانو راحو في النوم ما عدا يس و فهد ، ابتسمت و كملت 



سوار: جري سيدنا محمد على بيته يقول لمراته السيده خديجه الحقيني الحقيني ، زملوني زملوني ، دثروني دثروني ، و كانت السيده خديجه مستنياه تخفف عنه و تطمنه 



يس: زي ما انت بتعملى مع بابا 



ابتسمت و هزت راسها بمعنى اه 



سوار: الراجل يا يس هو الي يسيب كل الناس و يروح ياخد مامته و اخته و مراته و بنته بالحضن حتى لو هو خايف 



فهد: بس انا مش عندي أخوات 



سوار: عندك ياسمين ، و عندك ماما و عندك ناناه فدوى و ناناه رضوى كل دول نحبهم و نحافظ عليهم 




        
          
                
دخل عبد الرحمن و قعد عبد الرحمن جنبها ، حضنها من الجنب و بص للأولاد 



عبد الرحمن: الرسول ترك كل الناس و راح لزوجته ، و انا بترك كل الناس و اروح لزوجتى ، و انتو بتتركو كل الناس و تروحو لأمكم و اخواتكم



فهد: انت تحب خالتو سوار 



ابتسم و بص لسوار 



عبد الرحمن: طبعا احبها 



فهد: و انا كمان احب خالتو سوار 



بص له يس و عقد حواجبه 



يس: هذي ماما لي انا بس 



قامت سوار باست راس يس و فهد 



سوار: انتو الاتنين أولادي ، يلا نامو عشان انا تعبت و عاوزه انام انا كمان 



ابتسمو و غمضو عينيهم ، قام عبد الرحمن و مسك ايديها و طلعها برا ، باس راسها 



عبد الرحمن: ايش الحلا هذا ها ؟ 



ابتسمت 



سوار: عينيك الحلوه و الله 



عبد الرحمن: ادري عيوني حلوه 



ابتسمت و باست عيونه 



سوار: احلى عيون في الدنيا 



حضنها و باس راسها 



عبد الرحمن: بتامي 



سوار: لا ممكن اقعد شويه 



عبد الرحمن: في فيلم حملته من شوي بيعجبك تعالي 



سوار: طيب ، جهزه و هعمل فشار و اجيلك 



عبد الرحمن: لا انا مساوي كريم كراميل 



ابتسمت و باس خده اكتر من مره 



سوار: يا خلاصو يا اولاد على عبودي الي بيدلعني كل شويه دا 



عبد الرحمن: و انا عندي شي اغلى منك 



باست شفايفه و ابتسمت 



سوار: هاخد شاور سريع و اجيلك 



ابتسم و هز راسه بمعنى تمام 
___________________________________



عدي اسبوع و صحت ريم على صوت تخبيط الباب الي كان بسبب هانم ، فتحت الباب بتعب واضح 



ريم: ايش في هانم 



هانم: ام الاستاذ فهد هنا ، اطلعها عندك 



غمضت ريم عينيها



ريم: لا انا بنزل لها ، ضايفيها و بجيك 



هزت هانم راسها و قفلت ريم الباب ، مسحت على وشها ، باقي اسبوع و تخلص التاسع و مش طايقه كلمه من حد ، فهد مش موجود و تسنيم لوحدها معاها ، دخلت غيرت هدومها و نزلت بهدوء ، سلمت على تسنيم و قعدت معاها 




        
          
                
ريم: هلا خالتي كيف حالك 



تسنيم: بخير ، قلت اجي اطمن على زوجه ابني طالما ما تجيني 



ابتسمت ريم مجامله 



ريم: ادري اني مقصره خالتي بس انا ما اقدر اتحرك ، تعبانه كثير مو بيدي 



تسنيم: تعبانه من وانت بالسادس؟ 



سكتت ريم و مسحت على شعرها بتوتر 



ريم: شوفى خالتي انا ابغى ابدأ معك صفحه جديده ، ما اتمنى أولادي يجو الدنيا و بينها مشاكل 



تسنيم: و الله انت الي تكبرين المشاكل مو انا 



غمضت ريم عيونها و رجعت فتحت عينيها و أخدت نفس 



ريم: انا مو متزوجه فهد لأخذه منك ، انت لك فضل عليه و على ، انا بمقام بنتك ابغاكي تصبري على شوي و تعطيني من خبرتك 



بصت لها تسنيم و سكتت 



ريم: انت غاليه على خالتي و الله و احبك و الي تبغيه بساوويه لك لخاطرك قبل خاطر فهد ، بس اصبري علي انا بتعلم ، و ان شاء الله بكون ام تفتخرين فيها 



قربت منها تسنيم و حطت ايديها على بطن ريم 



تسنيم: طمنيني عليك 



ابتسمت ريم 



ريم: الحمد لله ، بس احس بآلام شديده 



تسنيم: كيف هي 



شاورت ريم على مكان الألم الي بتحس فيه بس غمضت عينيها لما حالها نغزه شديده من قوتها اتألمت بصوت ، قربت تسنيم منها و حطت ايديها على بطنها 



تسنيم: اتنفسي زين ريم ، بتروح وقت تتنفسي 



حاولت تتنفس بس فتحت عينيها لما حست بسائل نازل على رجليها ، بصت لتسنيم 



تسنيم: ايش 



ريم: في شي حصل ، في شي سخن على رجولى 



نزلت تسنيم على الارض و رفعت فستانها عشان تشوف ميه الولاده على الارض و الكنبه 



تسنيم: طيب اهدى عادي ، هذا طبيعي 



بدأ صوت ريم يتهز و هي ماسكه بطنها 



ريم: ايش الي طبيعي 



قامت من على الارض و باست راسها و رفعت وشها ليها 



تسنيم: اهدي انا معك 



قامت و اتصلت بفهد الي جه بسرعه جدا و طلبت من هانم تجيب عبايه لريم و طلعت بنفسها تحضر شنطه الولاده ، دخل فهد لقى ريم على الكنبه و وشها اصفر ، بص لقى تسنيم نازله من السلم و هانم في ايديها العبايه 



تسنيم: ساعد ريم توقف و هانم بتلبسها عبايتها ، انا بفتح لك السياره 



شال فهد ريم و وققها تحت ألمها الشديد ، لبستها هانم العبايه 




        
          
                
ريم: مصطفى ، وين مصطفى 



قربت تسنيم و باست راس ريم 



تسنيم: ما تخافي ، مصطفى بيكون معي ، ركزي بولادتك بس 



بص فهد على تسنيم بصدمه و رجع بص على ريم الي رمت حمل جسمها عليه بسبب تعبها ، مشي معاها لحد العربيه و طلعو على المستشفى ، اتجمعت العيله و الكل واقف خايف على ريم ، عدت ساعه في التانيه في التالته لحد ما خرجت الممرضة بتزق سرير في ٣ اطفال ، اتلم الكل عليهم و وقف فهد بعيد مش قادر يقرب ، وقف تركي جنبه و طبطب على ضهره 



تركي: أولادك ينتظرونك 



بص لتركي و رجع بص على السرير ، بص الكل لفهد الي بدأ يمشى خطوات بسيطه لحد ما يوصل للسرير ، بص عليهم و عيونه دمعت ، بص للممرضه 



فهد: مين الي خرج الاول 



شاور الممرضة على الطفل الي على اليمين ، ابتسم فهد و بص على ابنه الي على اليمين ، شاله بهدوء و هو مستمتع بريحته و حرارته 



فهد: هلا فيك عابد ، نورت الدنيا 



بدأ يأذن في ودانه و رجع حطه على السرير ، شال ابنه التاني 



فهد: هلا فيك ساجد 



أذن في ودانه و حطه على السرير ، شال بنته و ابتسم 



فهد: هلا فيك يا رحمه رب العالمين 



أذن في ودانها و رجعها تاني ، بص للممرضه و ابتسم و شاور عليهم بالترتيب 



فهد: عابد و ساجد و رحمه 



ابتسمت الممرضة و مشت معاه عشان يكمل اجراءات التسجيل ، بعد فتره طلعو ريم من اوضه العمليات و دخلو عليها يباركولها ، لمست أولادها و بدأت تعيط ، وزعت نظارتها عليهم و رجعت بصت لفهد و تركي و عبد الله 



ريم: انا ما احلم صح 



قرب عبد الله و باس راسها 



عبد الله: " وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجاً وَجَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ بَنِينَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ " بارك الله في ذريتك حبيبتي 



خرج الكل و قعد فهد جنبها و باس راسها ، بصت له باجهاد واضح 



فهد: يلا رضعيهم 



بصت له 



ريم: بيرضعو ؟ انا للحين ما اصدق ، هم جد أولادي يعني برضع مثل باقي الحريم 



ضحك و باس راسها 



فهد: أيه يا عيون فهد ، يلا رضيهم عشان ترتاحي 



مسكت عابد و بدأ يرضع ، بصت له و رجعت بصت على فهد 



ريم: بيرضع فهد ، جد بيرضع 




        
          
                
حد راسه على راسها و مسح على خد عابد 



فهد: أحبك ريم



ريم: و انا أحبك حبيبي 
___________________________________



بعد ١٤ سنه 



سوار: يس ، ياسمين ، لَيا ، لؤي ، يلا سهلو شويه هتتأخرو على المدرسه 



نزلت ياسمين مدايقه و هي بتلبس عبايتها 



ياسمين: انا ما ادري ايش لازمه الدراسه ، تصحيني من احلى نومه و تقوليلي مدرسه 



وقفت سوار قدامها و ربعت ايديها 



سوار: اولا اهدى ، ثانيا يا تتكلمي مصري يا سعودي ، اما كلمه من الشرق و كلمه من الغرب ميعجبنيش 



وقف جنبها يس و بص لياسمين



يس: ايش فيها أمنا الغوله ليش تصارخ على الصبح 



بصت سوار ليس و برقت له 



يس: اسف اسف خلاص 



قرب باس ايد سوار و راسها 



يس: كله الا غضبك على ، اليوم بناخذ نتيجه الاختبارات التجريبيه 



باست سوار راسه و ابتسمت 



سوار: ان شاء الله خير ، روح إستعجل اخواتك يا يس لحسن دول بالهم طويل 



قربت من ياسمين و مسكت ايديها 



سوار: مالك ، مشدوده ليه دا احنا لسه في بدايه اليوم 



نزلت ياسمين راسها و سكتت ، رفعت سوار راسها و بصت في عيونها 



سوار: مين الي مزعل الجميل 



ياسمين: خايفه من نتيجه الاختبارات 



ابتسمت و باست راسها 



سوار: لا متخافيش هتطلع زي الفل ، و بعدين حد يكون حلو كدا و يزعل 



ابتسمت و بصت في عيون سوار 



ياسمين: و اذا طلعت سيئه 



سوار: يبقى نشد على نفسنا و تأخد بالنا احنا قصرنا في أيه عشان منقعش فيه تاني ، و عادي الاختبار النهائي لسه مجاش 



ياسمين: يعني مش هتزعلى 



حضنت سوار ياسمين 



سوار: انا عمري ما هزعل منك ، انت نور عيني و بنوتي القمر ، حد يزعل من بنوته حلوه زيك كدا 



دخل عليهم يس مع لؤي و لَيا ، بصو على ياسمين 



لَيا: ماما اليوم صديقتي رفا بتجيني البيت 



ياسمين: ذيك البنت ، قلت لك ما احبها 



لَيا: ما تحبيها هذي صديقتي انا مو انت انت ايش دخلك 



سوار: اهدي انت و هي 



بصت للَيا 



سوار: هتيجي امتى 




        
          
                
لَيا: بعد المدرسه 



سوار: بس مش هتتأخر ، احنا رايحين لجدك من على بيات 



لَيا: اوك 



اتنططت و مشت بس وقفها صوت سوار 



سوار: تعالي هنا يا عبيطه انت ، فين الحضن و البوسه 



ابتسمت لَيا و حضنت و باست ايد و راس سوار ، قربو كلهم و باسو ايديها و راسها 



سوار: اوعو تنسو ان ربنا شايفكم 



لؤي: حاضر ماما ما تخافي 



سوار: يس خد بالك من اخوك 



لؤي: ماما انا مو بذر على فكره يس اكبر مني بسنتين بس مو كثير يعني ، ولا عشان كبر و صار ١٨ سنه 



بص له يس و حاوط راسه بدراعه 



يس: بس يا بذر انا معي بطاقه هويه و معي رخصه سواقه و بدخل الجامعه السنه الجايه و انت لسه بالثانوي 



ضحكت سوار 



سوار: يلا حبايبي الله يوقفكم ، بابا مستني برا من زمان 



دخل عليهم عبد الرحمن 



عبد الرحمن: مليت من الانتظار ، يلا 



مشيو كلهم و دخلو العربيه و هي وقفت قدام عبد الرحمن و ابتسمت 



سوار: هتوحشني يا عبودي 



ابتسم



عبد الرحمن: و انت اكثر 



سوار: متتأخرش عليا 



عبد الرحمن: عيوني لك 



طلع يس من شباك العربيه و على صوته 



يس: يلا يا عبودي هنتأخر على المدرسه 



لف عبد الرحمن ليس و بص له و يس بيضحك هو و اخواته ، رجع بص لسوار 



عبد الرحمن: ما شاء الله لسانه طوله مترين 



ضحكت 



سوار: هو بيحب يناكفك انت عارفه ، يلا خد بالك من نفسك 



هز راسه بمعنى تمام و باس راسها و رجع العربيه ، فضلت بصه على العربيه لحد ما اختفت ، قفلت الباب و بصت على ليلي الي كانت بتعدل الكنبه بهدوء ، قربت منها سوار 



سوار: بس بس اقعدي 



ليلي: ليه يا ست سوار ، دا انا لسه هنضف الجنينه 



سوار: لا ارتاحي شويه ، انا عارفه ان العيال روشو دماغك 



ليلي: يروشو براحتهم يا ست سوار ، دول مزيكا اليوم بتاعي 



ابتسمت سوار و مسكت ايديها 



سوار: ليلي احنا بنتعبك معانا و انت بقالك فتره تعبانه ، مش عاوزه تاخدي اجازه 




        
          
                
ليلي: لا يا ست سوار ، اجازه أيه ، انا مبعتبرش نفسي بشتغل هنا انا بعتبر نفسي جزء من البيت ، خدمتكم و خدمه التوائم نسمه على قلبي مبتعبش منها 



ابتسمت سوار و حسست على شعرها  و الي غلب عليه اللون الرمادي 



سوار: عموما لو لقيتي نفسك تعبانه في أي وقت عرفيني و ملكيش دعوه ، و البنات كبرو خلاص يبدؤا يتعلمو واحده واحده و يخفو عنك 



ابتسمت ليلي و طبطبت عليها 



ليلي: انا كويسه طول ما انتم كويسين ، دعواتكم ليا بس 



قامت من جنبها و هي حاجه ايديها على ركبها و مشت بهدوء لحد ما اختفت من قدام عينيها 
___________________________________



سالي: رؤى يلا مع اخواتك 



رؤي: حاضر حاضر 



قرب فهد من سالي و باس خدها ، بصت له و ابتسمت 



فهد: تبغي شي مني انا بستنى فيصل و رؤى بالسياره 



سالي: لا حبيبي ، أخدت اكلك 



فهد: كل حاجه معايا 



سالي: معاك فلوس 



مشي و اتكلم 



فهد: باخذ من بابا 



ابتسمت و رجعت بصت على رؤى الي كانت بتعدل لها الطرحه ، نزلت لمستواها و ابتسمت 



سالي: الصغنن كبر و اتحجب يا ناس 



ابتسمت 



رؤى: بابا ما شافني للحين 



سالي: دا هيفرح أوي ، المهم خدي بالك متحركيهوش كتير عشان شعرك ميخرجش برا و لما تقعليه في المدرسه خلى مس وداد تساعدك ماشي 



رؤى: حاضر 



نزل فيصل و هو بيجري على الباب لمحته سالي 



سالي: تعالى تعالى انت بتجري كدا رايح فين 



لف وشه و رجع لها 



فيصل: كنت بلحق فهد 



سالي: تعالي خد اكلك 



فيصل: ماما انا مو بذر ، بشتري من مقصف  المدرسه 



سالي: تعالي خد اكلك ، اخوك اخد اكله 



فيصل: ما لي خلق فيه ، يسوي الي يسويه انا ما ابغى ساندويتشات 



دخل تركي عليهم و لقى سالي بتبص على فيصل و مركزه معاه ، وقف جنب سالي 



تركي: ايش في 



سالي: مش عاوز ياخد ساندويتشاته 



بص تركي لفيصل 



تركي: ليش 



فيصل: بابا انا مو بزر ، خلاص انا بالثانوي ليش اخد ساندويتشات زي البزر 




        
          
                
رفع تركي حاجبه اليمين 



تركي: يعني انا الي بزر ؟ كل يوم اخذ اكل من البيت ، ايش تبغى تسوي تقضي طول اليوم بدون أكل 



فيصل: بتشري من مقصف المدرسه 



تركي: اذا سمعت كلمه المقصف هذي مره ثانيه و الله بقطع المصروف طول دوامك بالمدرسه ، تترك الي يقويك و تاكل خرابيط 



بص له فيصل بمدايقه 



تركي: الحين تاخذ سانديتشاتك و تروح السياره 



فيصل: مو حلوه ، ايش اسوي انا بجبن و بيض 



تركي: و الفطور المفروض يكون ايش تشيز كيك ؟ 



سكت فيصل و بص لسالي 



سالي: طيب انت عاوز اكل أيه اعملهولك بسرعه 



تركي: ما في شي بينعمل ، بتاكل الموجود غيرك مو لاقي خبز ، و اذا ما عاجبك خليك جيعان 



اخد فيصل علبه الساندوتشات من على الترابيزة و مشي بمدايقه ، بص تركي لرؤى و اتبدلت ملامحه الحاده و ابتسم في وشها 



تركي: هلا بعيون ابوها الي كبرت و اتحجبت 



ابتسمت ، نزل لمستواها و هي حضنته 



تركي: انا عندي بنت بالجمال هذا كله ، و الله امشي معك أموت الي يناظرونك 



ضحكت و ابتسمت سالي لما شافها ، قربت و باست راس رؤى 



سالي: يلا حبيبتي روحي السياره و بابا جاي وراكي 



مشت و على وشها ملامح البسمه ، قام تركي و ابتسم لسالي 



تركي: كل يوم تكوني احلى من الي قبله 



ضربت صدره 



سالي: يا بكّاش ( صفه الشخص الي بيجامل) 



تركي: انا 



ابتسمت و باست خده 



سالي: انا عاوزاك تهدى شويه على فيصل  ، يمكن فعلا زهق 



تركي: لا هو ما مل ، فيصل يحتاج شده بالتعامل يتسهبل هو 



سالي: طب بالراحه بردو ، قبل ما ينزل المدرسه كدا راضيه 



تركي: اتركني اربي رجال سالي ، معامله الحريم بتربيه الاولاد ما تنفع 



سالي: يا حبيبي مقلتش حاجه شد عليه و ربيه براحتك بس بالراحه ، افرض فعلا مش هياكل يفضل جعان 



تركي: اذا جد ما يبغى الساندوتشات ما كان اخذها ، هو يبغى يكون الشب الي يتفاخر مع ربعه انا افهم الحركات هذي 



بص في الساعه و باس راسها 



تركي: عموما ما تخافى انا بتعامل معه ، جهزي حالك بنروح لبابا اليوم بعد العشا 




        
          
                
سالي: طيب ماشي ، خد بالك من نفسك 



قرب للباب 



تركي: حاضر ، مع السلامه 



خرج تركي و هي رجعت تظبط البيت و مسكت الموبيل تتصل على سوار 



سالي: ماما صحت ولا لسه 



سوار: الناس تقول صباح الخير ، تقول السلام عليكم 



قاطعتها سالي 



سالي: صباح الخير سلامو عليكو ، ماما صحت 



ضحكت سوار 



سوار: يا بت انت بردو معقلتيش ، عيب عليكي انت هتكملى الاربعين 



شهقت سالي 



سالي: فشر ، انا لسه ٣٧ يا حبيبتي ، الدور و الباقي على الي هتدخل في نص الاربعينات 



سوار: انا لسه بادأه في ال ٤٤ من كام شهر هتستعبطي 



سالي: المهم المهم ، ماما صحت 



سوار: لا ، انت عارفه انها مبتصحاش دلوقتي خالص 



سالي: بقولك أيه احنا ممكن نقنعهم ناكل برا النهارده ، انا قرفانه من المطبخ و مش قادره أطبخ 



سوار: و الله يا بنتي مين سمعك انا زهقت انا كمان 



سالي: خلاص سيبي عليا الطلعه دي 



سوار: لا يا حبيبتي روحي انت كلمي جوزك و انا هكلم جوزي و نشوف ساعتها 



ضحكت سالي و بدأت تعدل في الفيلا ، بقت هي المسؤوله على الفيلا بعد ما ساميه قررت تبطل شغل من ٤ سنين و ملقتش حد كويس من بعدها 
__________________________________



ساره: يلا جنان بابا يستناك 



نزلت بسرعه من على السلم و هي بتقفل عبايتها 



جنان: حاضر ماما حاضر 



ساره: يلا بابا متعجل عنده اجتماع ، يلا طلال 



نزل طلال من اوضته و هو بيسرح شعره و ساب الفرشه على الكنبه ، باس ايد و راس ساره 



ساره: انتبه على حالك 



طلال: حاضر ماما 



ساره: و سلملى على الشباب 



طلال: ماما بنقابلهم اليوم 



ساره: و اذا بلغهم سلامي ، أيه و ما تنسى اليوم الشيخ عمر بيختبرك في المفصل 



طلال: حاضر ماما براجع الاجزاء الي على ان شاء الله 



ابتسمت و باست راسه 



ساره: يلا حبيبي ، الله يحفظك 



بصت على عنان و ابتسمت 



ساره: بلغي سلامي للبنات 




        
          
                
جنان: حاضر ماما 



ساره: و كلى زين ، جسمك يحتاج قوه نحفتي الفتره هذي 



جنان: انا بخير ماما باكل حاضر 



باست راسها و خرجت ، مسكت الموبيل و بعتت لريان 



ساره: ما اخذت بوسه كل يوم على فكره 



فتح الرساله و بعت لها 



ريان: بعوضها لك وقت ارجع 



ابتسمت 



ساره: ما تنسى اذكارك و وردك قبل لا تبدأ و طمني عليك دائما 



ريان: حاضر حبيبتي ، دعواتك 



قفلت معاه الشات و رجعت تظبط الفيلا ، ريان قدر مع الترقيه الي كان اخدها انه يبدأ يبنى لنفسه مصدر دخل مختلف ، قدر في خلال ١٠ سنين انه يبني مكتب محاسبه كبير ، فتحه بالتدريج مع زياده خبرته و كورساته الي كان بياخدها عشان يكبر في شغله ، عاهد نفسه انه هيفضل يسعى لحد ما يتعب ، قرر ريان انه يكمل حفظ القرآن بعد ولاده طلال ، و قدر هو و طلال يهتمون القرآن في ٦ سنين ، المراجعه الي طلال بياخدها ريان بياخدها هو كمان و بيروحو يسمعوها هم الاتنين لعمر كل يومين في الاسبوع ، قدرت ساره انها تبني مشروع صغير من البيت ، بعد ما اكتشفت انها قادره تنسق الالوان ، بنى ريان لها مشغل صغير في الجنينه تشتغل فيه و تصمم بوكيهات الورد الي تتطلب منها ، قدرت انها تقضى الوقت الي مبيكونش موجود فيه في حاجه بتحبها و في نفس الوقت تبقى جنب أولادها و تراعيهم 
__________________________________



نزل سيف على السلم و دخل المطبخ يعمل له قهوه سريعه ، لمح أنيس قاعد قدام التيليفزيون 



سيف: يعني أمك تجري تحضر لكم مستلزماتكم و انت جالس كذا ، و الله عيب ، انت كبرت مو صرت صغير 



بص أنيس له 



أنيس: انا جهزت بابا ، باقي عنان و عادل 



سيف: طيب قوم ساعدها ، أمك تعبانه ما نامت أمس زين 



قام أنيس و قفل التيليفزيون و طلع على السلم عشان يلاقي ريماس بتجهز عادل و عنان جاهزه مستنياه 



أنيس: ماما اساعدك بشي 



بصت له و ابتسمت 



ريماس: لا يا عيون ماما انا خلصت ، شربت حليبك ؟ 



أنيس: أيه شربته 



ريماس: طيب يا عمري انتظر اخواتك تحت بجيكم الحين 



نزل و قعد على الكنبه و بعد شويه نزلت و عنان ماسكه ايد عادل ، نزلت ريماس قبلهم و صبت لهم لبن في كوبايتهم و مدته لهم 



ريماس: يلا عنان بسم الله 



عنان: ماما ما أحب الحليب 




        
          
                
سيف: ما في شي اسمه ما أحب ، يلا سمي الله و اشربي 



مدت الكوبايه لعادل 



عادل: ماما ما أحب الحليب 



بصت لعنان و مطت شفايفها 



ريماس: كم مره قلت لك انتقى كلامك و اخوك الصغير معك ، شوفي يقلدك 



اتكلمت عنان مع ريماس بحده



عنان: وانا ايش سويت الحين ، أقول اني ما أحب الحليب ، اشرب شي غصب 



اتدخل سيف 



سيف: ليش حاده مع أمك ، كلامها صح 



بصت عنان على سيف و سكتت 



سيف: يلا عنان يلا عادل اشربو الحليب ، لسه بوصلكم و اطلع على الشركه 



عادل: ماما ، ما ابغى 



ريماس: حبيبي عادل ، انت لازم تشرب الحليب عشان تصير قوى زي بابا ، ما تبغى عضلات ؟ 



سكت و بص على سيف الي كان بيشد ايده عشان تظهر عضلاته 



عادل: ابغى عضلات 



ريماس: طيب حبيبي ، لازم تشرب 



هز راسه و شرب الكوبايه ، بصت لعنان و للكوبايه 



عنان: انا ما صرت صغيره عشان تضحكين على ، انا ما ابغى يعني ما ابغى 



عقدت ريماس حواجبها و وقف أنيس جنب ريماس 



أنيس: عنان ما ينفع تكلمي ماما كذا ، حرام 



بصت له بحده 



عنان: ما لك دخل ، انا اساوي الي اساويه انت ما تتدخل 



سيف: عنان انت مو محترمه وجودي انا و أمك و فوق كذا تتطاولين على أمك 



عنان: انا ما ساويت شي غلط ، كل هذا عشان الحليب ما ابغاه ، باخذه و اعطيه القطط هي تشربه عني 



عقد سيف حواجبه و شاور لعادل و أنيس انهم يسبقوه على العربيه ، قرب من عنان و اتكلم بحده



سيف: ايش فيك عنان ، صار لك فتره حاده و متغيره ، ايش فيك 



عنان: ابغاكم تفهمون اني صرت كبيره ، شوفي ماما ما عاد احد يشرب حليب ، شايفاني قطه ؟ 



ريماس: عنان روحي مدرستك و نتكلم وقت ترجعين 



عنان: و حتى وقت ارجع كلامي ما بيتغير 



غمضت ريماس عينيها و أخدت نفس تحاول تهدي 



ريماس: روحي السياره عنان ، ما ابغى ابدأ اليوم بالصراخ يلا 



مشت عنان و سابت سيف واقف جنب ريماس ، مسح على وشها و ابتسم 



سيف: سن مراهقه طبيعي 




        
          
                
فتحت عينيها 



ريماس: عنان فيها شي ، ما ادري ايش هو بس فيها شي ، انا متأكده ، هي ما تتجاوب معي ما ادري ليش ، حاول تكلمها يمكن تقول لك أي شي ، تدري هي قريبه منك 



سيف: و الله الي شفته اليوم هي لا قريبه مني او منك ، بس بحاول 



ريماس: بفكر اخلى ياسمين و لَيا يشوفو ايش الي بيحصل معها بالمدرسة ، ليكون في شي و احنا ما ندرى عليه 



باس راسها يطمنها 



سيف: لا لا ما تكبري الموضوع ، يمكن هي تعبانه او ميزاجها مو حلو ، انا بشوف الي اقدر اسويه 



هزت راسها بمعنى تمام و ابتسمت ، باس ايديها و رجع باس شفايفها و ابتسم 



سيف: بشتاق لك 



ريماس: و انا اكثر ، ما تتأخر على 



سيف: ان شاء الله ، مع السلامه 



خرج سيف من الفيلا ، سيف بدأ يترقى في خلال ال ١٤ سنه دول لحد ما قرر عبد الله انه يتقاعد بالذات بعد وفاه حفصه و محمد من ٦ سنين ، حصلت له كسره جامده جدا في صحته خلته مش قادر يشتغل ساعات كتير زي الاول ، فقرر يدي اداره الشركه لسيف بعد ما اتأكد انه قدر يتولى الاداره بطريقه صحيحه ، باع عبد الله القصر بتاعه و كبر المزرعه بحيث تسع العيله كلها بأحفاده ، سكن هو و فدوى المزرعه و قرر ميبطلش عاده محمد في تجميع العيله كل اول جمعه من كل شهر ، عنان عدائيه مع ريماس من اسبوعين تقريبا و الكل ملاحظ طريقه كلامها مع ريماس و دا على عكس طبيعتها 
___________________________________



ريم: يلا بسرعه



نزل مصطفى بيجري و باس راس ريم 



مصطفى: ماما اليوم استاذ الرياضيات بيعطيني شهاده تقدير عشان حاوبت الاختبار كله صح 



ابتسمت و باس راسه 



ريم: ما شاء الله ، ربي يحفظك حبيبي ، المهم انت تقول اذكارك 



مصطفى: أيه كل يوم أقولها 



ريم: و صلاتك 



مصطفى: محافظ عليها ما تخافي 



ابتسمت و رجعت تنادي على التوأم 



ريم: عابد ساجد رحمه يلا 



مصطفى: ماما 



بصت له و ابتسمت 



ريم: نعم حبيبي 



مصطفى: امس رحمه كانت تعبانه 



بصت له و ركزت بكلامه 



ريم: كيف تعبانه؟ 



مصطفى: صليت العشا و نزلت اشرب ماي سمعتها تبكي ، استأذنت و دخلت شفتها نايمه على السرير و ماسكه بطنها و تبكي ، حاولت افهم ايش فيها ما فهمت 




        
          
                
ريم: و ليش ما قلت لي مصطفى 



مصطفى: جيت أدق على بابك بابا قال لي انك نايمه ، قلت لبابا و رجعت غرفتي 



هزت ريم راسها و طلعت الاوض لعابد و ساجد ، كانو بيسرحو شعرهم 



ريم: يلا حبايبي فطوركم تحت مع هانم ، بسرعه كلوه 



ساجد: ماما رحمه ما خلصت 



ريم: انا بشوف اختك روحو انتو 



نزلو و هي خرجت و خبطت على باب رحمه ، دخلت لقتها لابسه عبايتها و عينيها وارمه 



ريم: رحمه 



لفت وشها لريم 



ريم: ايش فيك حبيبتي ، مصطفى يقول انك امس كنت تعبانه 



رحمه: جاتني دورتي امس و كانت شديده شوي 



ريم: بسم الله عليك ، و الحين تعبانه انت 



رحمه: بحاول اتماسك 



ريم: لا يا عيوني ما تضغطي على نفسك ، ارتاحي ، انا بساوي لك كمادات و احضر لك قرفه تخفف من ألمك 



رحمه: لا ماما ما ينفع ، عندي كويز بالمدرسة 



ريم: انا بتكلم مع اداره المدرسين و يعطوك كويز غيره عادي ، يلا يا عمري ارتاحي 



قربت منها و باست راسها 



ريم: وقت تكوني تعبانه ما اتحملى فوق طاقتك ، ادري في شهور تكون شديده و شهور لا ، اذا تعبتي بأي وقت ارتاحي و خبري أي احد 



رحمه: كنت نايمه ماما 



ريم: كنت قولى لأبوك ، كان حتى يجهز لك شي تشربيه 



رحمه: اكيد لا ، ايش تبغيني اقول ، بابا انا تعبانه ساويلي كذا 



ضحكت ريم و باست راسها 



ريم: يعني كان عندك امس و ما قلتي له 



رحمه: اخجل ماما 



ضحكت 



ريم: طيب طيب ارتاحي بخرج اخواتك و اجيك 



نزلت بسرعه لقت مصطفى و عابد و ساجد و فهد واقفين 



فهد: وينها رحمه ما بتنزل 



ريم: لا رحمه ما بتداوم اليوم تعبانه شوي 



مصطفى: للحين تعبانه ؟ 



ريم: عادي عادي الم ببطنها 



بصت لفهد الي رفع حواجبه 



فهد: عادي شباب يلا ، تدري البنات أجسامهم ضعيفه مو مثلنا 



ساجد: طيب ماما هي بخير يعني 



ريم: بخير حبيبي بخير ، انا بجلس معها لين تطيب 



عابد: طيب ماما بندعي لرحمه بصلاتنا ان شاء الله 




        
          
                
ابتسمت 



ريم: ان شاء الله 



باست أولادها التلاته و خرجو من الفيلا ، دخلت المطبخ جهزت الكمادات و القرفه و طلعت لرحمه ، قعدت على السرير جنبها و بدأت تتكلم معاها لحد ما هديت و راحت في النوم من تعبها ، باست ريم راسها و قفلت النور و طلعت تكمل الي وراها 
___________________________________



عمر: يلا حبايبي انتظرونا بالسياره 



خرج عمار و وليد من البيت و قعدو في العربيه ، وقف يبص عليها و هي بتظبط المطبخ بسرعه ، لفت حجابها قدام المرايا و مسكت شنطتها 



جهاد: اليوم عندي عملتين بتأخر شوي 



عمر: لامتى 



جهاد: ما ادري ، بس ان شاء الله يخلصو بسرعه 



عمر: طيب ، تابعيني 



جهاد: ان شاء الله ، عمر صحيح متابعه عبير اليوم ذكرها 



عمر: حاضر بذكرها 



مشي معاها عشان يركبو العربيه و يوصل عمر الاولاد المدرسه و يرجع يوصل جهاد المستشفى 



عمر: ما تتأخري 



جهاد: حاضر ان شاء الله ، أدعي لي 



ابتسم 



عمر: حبيبتي اشطر دكتوره نسائيه بالمملكة انا ادري 



ابتسمت و باست خده 



جهاد: و حبيبي احلى شخص بالعالم ، يلا باي 



نزلت جهاد و هو اتحرك على شغله ، قدرت جهاد انها تتخرج بمعدل عالى و دا اداها اولويه في التدريب ، اتدربت فتره و بدأت تشتغل كدكتور متدرب لحد ما رجعت حضرت ماجيستير و بدأت تشتغل كدكتور مساعد ، من ٣ سنين جهاد قدرت انها تأخد شهاده الدكتوراه و تبقى دكتوره نسا و توليد ، كل الوقت دا عمر كان واقف جنبها و قدر يدعمها ، حسن و رقيه كانو داعمين ليها وقت امتحاناتها ، كانو بياخدو عمار و وليد عندهم عشان يحبوها تركز ، ربنا بارك في رزق عمر و قدر انه يترقى ترقيات تانيه خلى مرتبه يبقى ٤ اضعاف القديم ، قدر يغير البيت و يسكنها في فله متقلش عن حد من اخواتها و جدد لأبوه شويه حاجات في البيت ، عمر منتظر المولود التاني لأخته عبير ، و الي بتكشف حاليا عند جهاد 
___________________________________



كانو قاعدين في البريك مع بعض ، المدرسه كلها عارفه ان ال ٦ بنات كلهم من عيله واحده و دائما مع بعض ، مع اختلاف اعمارهم و فصولهم و لكن هم دايما مع بعض ، حاول عدد كبير من البنات تقتحم الدايره بتاعتهم ، في الي نجح و بقى جزء منهم و في الي فشل 



رزان: طيب انا بلف الزجاجه 



كانو قاعدين دايره كبيره و حركت رزان الازازه عشان تقف عند رؤى ( بنت تركي)




        
          
                
رزان: يلا احكيلنا عن اكثر شي تحبيه 



فكرت شويه و ابتسمت 



رؤى: بابا ، احب بابا كثير ، و احب علاقته بماما ، كل يوم يناظرني يتغزل فيني مثل ما يتغزل بماما 



مسكت رؤى الازازه و لفتها عشان تقف عند لَيا 



رؤى: طيب لولو ، احكي لنا ما بتحبي أحد 



ضحكت لَيا 



لَيا: لا ما أحب أحد ، ماما دائما تقول ان الي تحفظ قلبها و هي صغيره ، رب العالمين يعوضها بكل الي تبغاه بالحلال ، و بصراحه ابغى ادلع زوجي و اقول له يا عبودي مثل ما ماما تقول لبابا 



ضربت ياسمين ايد لَيا ، مسكت لَيا ايديها 



لَيا: ايش فيك 



ياسمين: مو ماما قالت لك ما تقولى كذا 



لَيا: ايش فيها ، الكل يدرى 



بصت لها ياسمين بحده و قربت منها 



ياسمين: في معنا غريبين 



بصت لَيا لياسمين و سكتت ، مسكت لَيا الازازه و بدأت تلفها لحد ما وقفت قدام عنان 



لَيا: يلا عنون ، سر تخفيه عن ابوك و أمك و ما أحد بيقوله وعد 



بصت عنان للكل الي أكد كلام لَيا ، سكتت و شبكت ايديها ببعض 



عنان: عندنا جار يناظرني من فتره و انا ما اعطيه وجه ، من اسبوع وقفني بالطريق و عطاني ورقه و طلع يجري ، فتحتها لقيتها مكتوب فيها رقمه و تحتها كاتب أحبك و ابغى اتعرف عليك 



جنان: و ايش سويتي 



عنان: انفزعت و قطعت الورقه و رجعت على البيت ، و من وقتها اطلب من طلال يخرج معي و ما أحب اخرج لحالي 



ياسمين: و ليش ما قلتي لخالتي ساره 



عنان: ما ادري خفت 



ياسمين: لا خبري خالتي او عمي ريان ، افرضي هذا المخبول ساوى فيك شي 



بصت عنان لها بخوف 



ياسمين: اقصد يعني ضايقك او كذا 



عنان: بفكر ، بس ما تقولو لبابا او ماما ماشي 



هزو كلهم راسهم ، مسكت عنان الازازه و لفتها عشان تقف قدام جنان 



عنان: الحين جنان ، ليش متضايقه ؟ 



سكتت جنان شويه و بصت لهم 



جنان: أغار على أحد



بصو لها باستغراب 



لَيا: انت تحبين شب 



بصت لها جنان بصدمه و هزت راسها بلا 



جنان: لا لا ، انا اغار على بابا ، بابا يهتم بماما كثير و يشوف ايش متطلباتها و يخفف عنها ، بالمقابل ما يساوي معي كذا 



بصت لها ياسمين باستغراب 



ياسمين: و ليش يساوي معك كذا يا بنت الحلال ، زوج و زوجته اكيد علاقتك مع ابوك ما بتكون مثل علاقه ابوك مع أمك 



جنان: و ليش ، بابا كان يدللني اكثر منها ، الحين صارت فجأه كل شي يدور حوليها ، بابا بطل يهتم فيني بسببها 



عنان: ايش فيك جنان ، الي يسمعك يقول تتكلمين عن زوجه ابوك مو أمك ، خالتي ريماس تحبك و ما تساوي اي شي ممكن يضايقك ، ليش كذا 



قطع كلامك الجرس الي أعلن عن نهايه البريك ، قامت كل واحده و دخلت فصلها 
___________________________________



الدكتور: ما نقدر نأخر العمليه استاذ سيف لازم تصير بأقرب وقت 



سيف: طيب يعني ما في أي وسيله تحافظ على الرحم 



الدكتور: للاسف ما في ، الأورام الليفيه الي بالرحم كثيره جدا و اذا انتظرنا اكثر من كذا بتتحول لكتله سرطانيه شرسه ، ممكن تأثر على الجسم 
 
مسح سيف على وشه و هز راسه 
 
سيف: طيب دكتور اتوكل على الله ، حدد الميعاد المناسب و انا بأهلها للموضوع 
.
 
google-playkhamsatmostaqltradent