رواية ليه يا زمن الفصل السادس و الاربعون 46 - بقلم نسرين بلعجيلي
الفصل 46
بعد سنه.....
في شقه نوال.
المعلم مش قادر ياخذ نفسه.
نوال : فيك إيه يا معلم ؟؟
المعلم : هاتيلي الدوا بسرعه.
نوال : حاضر يا خويا.
آه يا غلبي ياني، كل ماتيجي عندي تبقى في الحاله دي.
راحت جابت ليه بخاخ الحساسيه، المعلم مابقاش قادر ياخذ نفسه، أخذ البخاخ و حاول ينام.
نوال طلعت بره تندب حظها. 😔
نوال : آه على حظي، المعلم كان حصان إيه اللي حصل ليه؟ بقى يتعب شكله عجز. لا لا البت فرهدته ، أخذت كل قوته.
آه يا غلبي، بقى بنت امبارح يبقى ليها شقه، و محل كوافير، وانا لأ. ولما افتح بؤي يقولي إحمدي ربنا على اللي انت فيه.
المعلم حس إن رجولته إتهانت، وقرر يروح للدكتور.
رحمه اتعالجت شويه، ابتدت تتكلم كويس، و عملت عمليه ولسه مستمره على العلاج الطبيعي.
دخلت لها فرح الاوضه..
فرح : إزيك يا أحلى أم في الدنيا؟
رحمه : أهلا يا حبيبتي.
فرح : أخبارك إيه النهارده؟
رحمه : الحمدلله، بس البت بتاعت العلاج الطبيعي إيديها ثقيله شويه، أول ما تخلص رجليا بيوجعوني. وأنا تعبت من إني آخذ مسكن، معدتي مابقتش مستحمله كثر الأدوية.
فرح : هانت يا ماما.
رحمه : مش آن الأوان تروحي بيت جوزك.
فرح : واسيبك يا ماما ؟؟
رحمه : ما الممرضه معايا على طول. يا بنتي مراد بيحبك، و استحمل كثير علشانك، و خاصم أهله.
فرح : أقولك يا ماما؟ في حاجه جوايا مكسوره مش عارفه إيه هي.
رحمه : جوازك منه مكانش سهل، و رفض أهله مخوفك. انا مش عارفه حماكي ماله؟ عمري ما انسى يوم ماجا عندي يقولي خلينا نخرج بالمعروف، و اقنعي بنتك تطلب الطلاق.
فرح : وانا مش هنسى إنك خبيتي عليا ده، لولا حمايا عايرني بيها.
رحمه : إنت أصلا بتتلككي تطلقي. وأنا شايفه إن أبوه مفتري ومالقاش راجل يوقف له 😒.
فرح : أظن علي تدخل وراح كلمه.
رحمه : قولي راح هدده يبعد عنك، و الراجل أخذ مراته و سافر. أخوك بقى راجل ثاني، مش إبني اللي انا عرفاه.
فرح : كله من زهره، دي قلبت حياتنا. لا وهي عايشه حياتها، وكتب لها الشقه و اشترى لها محل الكوافير اللي غيرته كله، وكمان مسكها محل الذهب.
رحمه : كل واحد بياخذ نصيبه، مكانش نصيبها مع أخوكي.
فرح : و ليه أخويا يقع نصيبه مع وحده مقرفه بجد؟ بتبص لنا من فوق كإنها مش طايقانا. دي زارتك مرتين من ساعة ما اتجوزها.
رحمه : ما هي دي الحقيقه، هي مش عايزانا. ده هو بقى يزورني زي الضيف.
فرح : بس إنت اتغيرتي عليه، و مش بترضي تاخذي فلوسه.
رحمه : علشان فلوسه مش حلال، ومش عايزه أتكلم في الموضوع ده.
إحساسي عمره ما يكدب، أخوكي راح لعالم مش بتاعنا.
فرح : ياه يا ماما! إيه اللي مخليكي متأكده كده من كلامك ؟ ما مراد شغال معاه، والمكتب باسم الله ماشاء الله شغال كويس.
رحمه : أنا مش بتكلم على شغل المكتب، أخوكي سفرياته كترت، و فلوس الحرام جريت في إيديه
فرح : يا ماما هو اتكلم معاكي كثير، وانت مش عايزه تصدقي.
رحمه : حلفته فوق المصحف و مارضيش يحلف، إتهرب مني وعمل نفسه وراه ميعاد .
سماح راحت عند سيف....
سيف : خير كل شويه تتصلي، عايزه إيه؟؟
سماح : أنا حامل.
سيف قام من مكانه..
سيف : نعم ياختي!!
سماح : أنا حامل، لسه جايه من عند الدكتوره حالا.
سيف : وجايه عندي ببلوتك دي ليه؟ قالوا لكي إني دكتور نساء وانا معرفش؟
سماح : كفايه من أسلوبك ده، بقولك حامل في إبنك.
سيف ضحك ضحكه مستفزه..
سيف : و مين قالك إنه إبني؟ هو انت ناسيه إنت روحتي مع كام راجل؟
سماح : بقالي فتره منزلتش الشغل وبقابلك إنت بس .
سيف : آه! و قلتي إنه إبني أنا ؟
روحي يا شاطره شوفيلك حد تاني غيري 😏
سماح : إنت إيه يا أخي؟ شيطان؟ مش كفايه إنك استغلتني وشغلتني زي ما انت عايز؟ ودلوقتي بتقولي شوفيلك حد تاني ؟
سيف : بقولك إيه يا حلوه، وقتك خلص، و خلاص الزباين قرفت منك. مش عايز اشوف وشك هنا ثاني
سماح بهيستريه..
سماح : مش بمزاجك تعمل كده. فيه ورقه بينا، وأنا مراتك واللي في بطني ده إبنك، ولازم تلاقي حل معايا. و إوعى تقولي نزليه، الدكتوره قالت إنه في خطر على حياتي.
سيف : أحسن برده، أخلص منكم انتم الاثنين. يلا من هنا عكرتي مزاجي. و بخصوص الورقه اللي بينا قطعتها من زمان، وأصلا عمري ما اتجوزتك، دا كان لعب عيال. و يوم ما اقول يا جواز ، مش هتجوز وحده رخيصه زيك.
سماح اتجننت...
سماح : آه يا واطي يا كلب، ضحكت عليا 🙄و اوهمتني إنك بتحبني؟.
سيف : أنا مش بتاع حب. يلا غوري من هنا.
و هو نازل السلم ، سماح جريت وراه و زقته بكل قوتها و وقعته . هو صرخ جامد ، نزلت السلم لاقته غرقان دم . طلعت من الباب اللي ورا الفيلا بتجري لا حد يشوفها.
بعد غياب طويل....
نرمين رجعت مصر مع وائل ، وطارق راح يجيبهم من المطار مع شويكار .
Nisrine Bellaajili
طارق : حمدالله على السلامه .
وائل : الله يسلمك.
نرمين أول ماشافت طارق قلبها إبتدا يضرب جامد ، و وشها بقى أحمر .
شويكار حست بيها..
شويكار : مالك يا حبيبتي؟
نرمين : دايخه شويه .
وائل : معلش يا حبيبتي السفر كان طويل عليكي .
طارق : يلا نركب .
طارق كان بيحاول يبعد نظراته عن نرمين ، واتأكد انها لسه بتحبه ، و صعب عليه وائل ، شايفه راجل كويس و محترم .
نرمين أول ما وصلت بيتهم ، دخلت الأوضه بتاعتها ، قفلت الباب وابتدت تعيط . قلبها كان واجعها أوي .
طارق أخذ أمه و بنته ، و هما راجعين..
طارق : عاجبك كده؟
حنان : هو في إيه؟
طارق : في إن الهانم لسه بتفكر فيا و هي على ذمة راجل ثاني ؟
حنان : بيتهيألك . هي مبسوطه مع جوزها و شكلها حامل .
طارق : أتمنى ده ، لأن جوزها باين عليه إبن ناس و محترم .
حنان : ربنا يهدي سرها .
زهره عدت على محل المعلم وشافت كريم فاتح الخزنه .
زهره : بتعمل إيه عندك ؟
كريم اتخض ، بس حاول مايبينش .
كريم : هكون باعمل إيه يعني ؟ بحط الفلوس في الخزنه .
زهره : قول بتسرق الفلوس من الخزنه !
كريم : أسرق؟ دا مالي على فكره . هو إنت فكرتي نفسك بقيتي الكل في الكل؟
زهره : رجع الفلوس مكانها .
كريم : إنت مين أصلا اللي تديني الاوامر؟
زهره : و الله روح اسأل أبوك أنا مين ؟
حط الفلوس مكانها لأن الكاميرات جابتك ، و دي مش أول مره تسرق .
كريم : تاني هتقولي اسرق ؟ دا حقي اللي انت بتلهفيه دا انت عملتي منه محل كوافير، و دلوقتي بتجهزي محل ملابس.
زهره : مش هفضل أتكلم مع عيل بتاع مزاجه ، لو أبوك عرف منك ليه . من غير سلام عليكم..
و راحت على بيتها..
أما كريم أخد الفلوس و طلع من المحل. راح عند امه .
روايات Nisrine Bellaajili
نوال : في إيه؟ بتخبط الباب كده ليه؟ وفين مفاتيحك؟
كريم : أوف، نسيتهم في المحل .
نوال : متزربن كده ليه؟
كريم : من اللي اسمها زهرة. جت المحل، و قال إيه ؟ إقفل الخزنه إنت بتسرق أبوك.
نوال : يا لهوي يالهوي! هي حصلت تتهمك بالسرقه؟
كريم : زهره ست ذكيه مش زيك، ماعرفتيش تطلعي منه بحاج ؟
نوال : أكيد سحراله، ما هو مش معقول يسلمها كل حاجه كده ؟ يا ترى بتعمله إيه انا مش بعمله؟
كريم : عملت لنفسها قيمه، علشان كده حطها فوق دماغه.
نوال : قصدك إيه يا ولا؟
كريم : مش قصدي حاجه، سيبيني أخش اريح شويه.
سماح هنا ولا برة ؟
نوال : دي بايته عند صاحبتها.
كريم : بنتك اتغيرت كثير.
نوال : يوووووووه بقى، سيب اختك في حالها.
سميره كانت بتذاكر مع ولاد ها لحد ما دخل محمد جوزها.
محمد : السلام عليكم.
سميره : وعليكم السلام ، إتأخرت كده ليه ؟
محمد : حطيلي العشاء على ماآخد دوش و اخلص و احكيلك .
راحت سميره المطبخ و هي بتفكر إن جوزها بقى بيتأخر في الشغل الأيام دي، والفار ابتدا يلعب في عبها.
خلصت، وحطت الأكل على السفره وهي مستنيه على نار. محمد خلص وراح عندها، وابتدا ياكل.
محمد : ماتقومي تنيمي العيال.
سميره : إحكيلي الأول في إيه؟
محمد : هو في إيه؟ عايز اكل على راحتي، أنا راجع تعبان من الشغل وانت قاعده لي كده بتبصيلي في اللقمة .
سميره : أنا ؟
محمد : قومي شوفي وراكي إيه ؟
سميره قامت مقموصه، نيمت العيال و راحت أوضتها .
محمد خلص ودخل شافها نايمه.
محمد : مش هتقومي تلمي السفره و تغسلي المواعين؟؟
سميره : حاضر.
قامت وهي بتخبط الأرض برجليها. خلصت و رجعت الأوضه لاقته نايم .
سميره : لا بقى، مش تقولي احكيلك و تنام ؟ إصحى يا خويا كده وصحصح معايا.
محمد : الصباح رباح ، و الله تعبان .
سميره : لأ، مش قادره استنى لحد الصبح .
محمد : أقولك إيه ؟ إنه كان في عركه بين مرات أبوكي و أخوكي كريم.
سميره : عركه ازاي؟ و المعلم كان فين ؟
محمد : المعلم بقاله فتره بيغيب عن المحلات، و زهره بقت هي اللي ماسكه الشغل . جت المحل عندنا و شافت أخوكي فاتح الخزنه و مطلع مبلغ كبير ، قالته رجع الفلوس مارضيش .
روايات نسرين بلعجيلي Nisrine Bellaajili
سميره : وهي مالها ؟ المال مال ابونا يجوا الغورب يطردونا ؟
محمد : على فكره ، هي عندها حق. أخوكي بياخد مبالغ كبيره، و كلها بتروح علي المزاج .
سميره : قصدك إيه إني أخويا حرامي؟؟
محمد : والله لو من ورا المعلم يبقى حرامي .
سميره اتنرفزت..
سميره : لا بقى، هو إنت جاي على أخويا علشان خاطر السنيورة ؟ علشان كده بقيت تتأخر في الشغل حالك مبقاش يسر لا عدو ولا حبيب.
محمد : حاسبي على كلامك يا سميره لا تندمي.
سميره : إنت اللي حاسب على كلامك، اللي بتتكلم عليه ده أخويا و صاحب المال . وزهره دي و انت اللي غربا في المكان .
محمد : هي بقت كده؟
سميره : أيوه يا محمد. إنت لازم تيجي في صف كريم ، مش في صف العقربه اللي سودت عيشتنا و كسرت قلب أخويا و سببت الشلل لأمي .
محمد : لو أخوكي كان راجل، كان اتجوز زهره اللي فضل يضحك عليها سنين، لحد ما أبوكي حط عينه عليها و اتجوزها غصب. فوقي يا سميره لنفسك. زهره مش عقربه، بس هي ضحيه أخوكي و أبوكي . فا ماتجيش دلوقتي تتكلمي عليها . على الأقل هي وقفت جنب أبوكي في أزمته لما كان تعبان ، و مسكت المحلات. و الشهاده لله، دخلت إيرادات حلوه ، وبتخاف على مال أبوكي ، و بتبعت لكم كل شهر حصتكم. المعلم معملش كده معاكم. وعايزاني أدافع على أخوكي ؟ لا يا بنت الناس، مش هدافع على حرامي و مدمن مخدرات، سيرة أخوكي بقت على كل لسان في الحاره.
و لولا زهره بتستر عليه، الله أعلم كان حصله إيه. لأن أبوكي شك إن الفلوس بتنقص، و هي بنت ناس كانت بترجعها بطريقتها، و انا شاهد على كده . وباقولك إيه مش رايح المحلات ثاني ، خيرا تعمل شرا تلقى .
قال غريب قال...
سميره : لا لا، شكل البت عاجباك.
محمد : هي وصلت لكده؟؟
أيوه عجباني شخصيتها ، إزاي عرفت تعيش مع أبوكي و نسوانه ؟
وعرفت تأمن مستقبلها ، و بتشتغل بما يرضي الله. دا المعلم مابقاش يعمل خطوه الا بشورتها، و كمان البنت أخلاقها عاليه جدا، غير انها حلوه. إبقي خلي عندك دم و خليكي زيها.
و أخذ المخده و طلع ينام بره.
•تابع الفصل التالي "رواية ليه يا زمن" اضغط على اسم الرواية