رواية لسان قطة "بعد فوات الاوان" الفصل الثالث 3 - بقلم صفاء حسني
ممكن دقيقه بعد اذنك
ردت ام مريم
عيونى دقيقه يا حبيبتي .........بعد قليل كانت في الغرفة
فى الوقت دى واروى كانت تخرج البوم الصور وهى حزينه
دقت ام مريم على الباب وقالت:
نعم يا بنتى
كانت اروى تنظر الى صورة قاسم ثم سالتها البيه اكل
ردت ام مريم
لا يا بنتى، وانتى كمان، والبنت نامت من غير عشاء
ابتسمت اروى ابتسامة هادي لكن في داخلها وجع وقالت :
هو انا يهون عليا نادين ،مش تقلقي اكلت في المول،
لكن البيه لازم ياكل ،ارجوكي دخلي ليه ساندوتش مع كوب لبن او عصير
ابتسمت ام مريم :
حاضر بس يارب يوافق
اقتربت اروى منها وقالت:
هو يقدر يرفض ليكى طلب ، دا ابنك يا ام مريم قبل ما يكون زوجي ،وهتقدري عليه
#الفصل #الثالث
#لسان #قطة
#حب #بعد #فوات #الأوان
#الكاتبة #صفاء #حسنى
ابتسمت ام مريم:
فعلا انا شيلته وهو حتة حمر فى ايدى كنت وقتها من عمر مريم بنتى وكان ولده جابنى اساعد امه ،وانا كنت يتيمى رعونى واهتم بي وكنت زى بنتهم وكنت ظل قاسم ،لكن والله ما انا عارفه اقولك ايه. يا بنتى نفسي اعرف ليه الهجر دا كله والقسوة من قاسم ،مكنش كدة ولا منكم عايشين مبسوطين والا منه سابك تشوفى حياتك
تنهدت اروى وقالت
يسبنى اي يا ام مريم دى روحى من جوى كفاية بس قدم عيونى ومش عاوزة اى حاجة تانى
ردت ام مريم وقالت.
ياريت يعرف انك بتحبيه قد اي
قالت اروى بحزن :
وانا كمان نفسي ،لكن حظى معاه كدة، اول ما حسيت بمشاعر الحب الحقيقي ،وقلبي يدق ليه بجد يبدأ ،هو يكرهنا
المهم في حاجة تانى كنت عاوزة اقولك عليها
#الفصل #الثالث
#لسان #قطة
#حب #بعد #فوات #الأوان
الكاتبة صفاء حسنى
سالت ام مريم:
خير يا بنتى
اخرجت اروى من الحقيبة اليد بعد المأكولات الخاصة بالقطة وقالت
:اتفضلي دا اكل القطة ،بعد كدة دا يجى النوع دا مع مشتريات البيت تمام
هزت ام مريم راسها ومدت ايديها تاخد الاكياس :
طيب نادين اكلت ،ودا اكل القطة انتى فين
ابتسمت اروى:
لو قاسم اكل ابعت الاكل و انا هاكل
تنهدت ام مريم:
ربنا يصلح حالكم يا رب يا بنتى، ويدخل علي البيت الحب مرة تانية
رفعت اروى راسها الى السماء :
امين يارب يسمع منك ربنا يا ام مريم
باك
اتاثرت مريم واتنهدت
والله خساره فيه ،شايله همه وهو مش في باله والا حاسس بيه خالص
رفضت ام مريم اتهام بنتها :
متحكميش على حاجة من المظاهر انتى متعرفيش القصة بدأت ازى
طلبت مريم منه تكمل :
طيب كملي اي الشرط يا امى وازاى وافقت عليه
بدات ام مريم تحكى :
الشرط أن تشتغل اروى معهم في الشركة ومش تعرف ب الاتفاق الا لما الشركة تقف على رجلها مرة تانى
#الفصل #الثالث
#لسان #قطة
#حب #بعد #فوات #الأوان
#الكاتبة #صفاء #حسنى
فلاش باك
قابل قاسم حسن بعدها ب اسبوع وقال:
انا موافق انى اشترك معاك، بالأسهم لكن بشرط
تنهد حسن وهو خايف ليكون شرط صعب ويتلغي الاتفاق:
أكيد اتفضل
صدمه قاسم بطلبه وقال :
بنتك تكون زوجتى، نكتب كتابنا مع العقود
انصدم حسن رغم كان بيتمنى دا :
لكن لازم اخد رأيها الأول
رد قاسم :
أكيد لكن مش هيتم المشاركة او الزواج ،الا لم ننقذ الشركات ،وخلال الفترة دى بنتك هتكون تحت عيونى، لازم تتعلم كل حاجه عشان تكون مناسبة لعائلتى
استعجب حسن وساله :
تقصد اي بمناسبة دى ،انا بنتى متربية في العز من وهى صغيرة
برار قاسم موقفه :
قصدى ان أسلوبها في الملابس ،والتعامل مع الناس ،مختلف وايضا تتعلم الإتيكيت وكل دا تحت اشرافي
غضب حسن وقال :
بنتى متعلمه كل ده ،ومتخرجة من أحسن كلية في لندن، بيزنس وا إداره اعمال، وعندها لباقه في الحوار ،لكن هى متأثرة بحياة الغرب في الملابس
ابتسم قاسم بسخرية وقال :
اوى لدرجة كانت هتقع في شبر مايه في الحفلة ،واللبخة اللي كانت فيها
برار حسن ودفع عن بنته وقال:
هي كانت متعلقه ب أمها ،اوى وكل شي كان تحت تصرف أمها، علشان كده ملبوخة شوية
قطعه قاسم بتحددى:
دا شرطى ،وانا مش هقبل اشارك او اتجوز فتاة مهزوزة شخصيتها ضعيفة، لازم تكون قوية، وتنزل سوق العمل ولازم تتحضر كويس قبل نزولها مفهوم
اضطر حسن يوافق على كلامه وقال :
خلاص مفيش مشكلة، أشوف حد من صديقتها هنا يعلموها
رفض قاسم :
انت مسمعتنيش كويس، بقولك تحت اشرافي يعنى
هنتقل انا هنا،و أعيش معكم، واشراف علي كل كبيرة وصغيرة
#الفصل #الثالث
#لسان #قطة
#حب #بعد #فوات #الأوان
#الكاتبة #صفاء #حسنى
انصدم حسن:
مش فاهم ازاى تعيش معايا انا وبنتى، وأنت بتقول الزوج بعد إنقاذ الشركة ،انا حاسس انك بتستغل حاجتى
حضرتك لكن بطريقة مستفزز ة، وانا مش متعود انا ولا بنتى نتانزل لحد وأنت تمديد كتير في كلامك ..
رد قاسم ببرود :
تمام هو دا عرضي، انت أول حاجه هتبيعها هي الفيلا أكيد،وانا اللي هشتريها وبثمن الفيلا هتاخد أسهم ،يعنى يكون بترضي ما بينا ولو رفضت انا خلاص حطيت شركتك في دماغى ،وهاخد كل حاجه منك لكن لما تبيعها في المزاد العلني فكر ورد عليا
خرج حسن وهو مضايق جدا مش عارف يتصرف واتجه الى عصام وقال
.........
وقعتنى في اللي مش بيرحم يا عصام
ساله عصام وقال:
ليه بس حصل اي، مش وافق يكون شريك معاك
فضل حسن يحكى كل الكلام اللي دار ما بينهم
قطعه عصام:
انت مش موافق بنتك تتجوزه يعنى، ولا اعترضك علي ايه
استعجب حسن من رد فعل عصام وقال :
ازاى يعيش معايا، انا وبنتى في مكان واحد وابرر لبنتى ايه والناس ايه
قال عصام :.
صدقنى هو ذكى جدا، ومش عايز يرتبط ببنتك الا لما يتأكد من مشاعرها ،وياخدوا علي بعض ،وهو هيعيش في غرفة خاصة بيه اعتبره ضيف عندكم لمدة فترة
فكر حسن فى كلام عصام وقال:.
انت شايف كدة يعنى
اكد عصام :
اكيد ومدام عرض عليك يشترى القصر، أو يشاركك في والمقابل يكون ليك أسهم في الشركة دا خطوة حلوة، ويا عالم ممكن الشركة تنجح وتعرف تسدد ديونك وترجعها ، لأنه مشغول جدا ومش فاضى لشركاتك
سال حسن :
طيب واروى مش عندى استعدد ارمى بنتى
ساله عصام:
فين الرمى دا ،ممكن بنتك تحبه الفترة دى
و هو معاكم فيها، ومتعرفهش انه مشرف عليها ،قولها انك انت اللي بعت كل الناس دى ومش غلط بنتك تكون سيده مجتمع، وتعرف تتعامل زيهم في الأول والاخر انت مش عايش طول العمر ليها
تنهد حسن:
خايف في يوم اكون السبب في وجعها أو دموعها
قال عصام :
اكيد مش يحصل ولو البنت مش وافقت خلاص
هز حسن راسه ب امتنان وقال :
مش عارف اشكرك ازاي، هكلمه وهقوله موافق
ابتسم عصام:
ربنا يصلح حالكم يا رب
...........
🐈
#الفصل #الثالث
#لسان #قطة
#حب #بعد #فوات #الأوان
#الكاتبة #صفاء #حسنى
باك
سالت مريم :
ومن اليوم دا احنا جينا هنا ،في اسكندريه صح
ابتسمت ام مريم:
اه يا حبيبتي كان والدك مات، وقتها وانتى كنتى عندك ١٢ سنه كدة
تنهدت مريم وقالت
الله يرحمه ويحسن إليه
ام مريم :
امين يارب المهم طلب منى قاسم بيه اجى معه
وبدأت تضع ايديه علي فمها وتتوب
شعرت مريم ب امها وقالت:
انتى تعبتى وانا كمان عايزه انام تصبحي علي خير يا ست الكل
ام مريم :وانتى من أهله يا حبيبتي
سالت القطة وهى متشوقة تعرف الباقي
طيب حصل اي مع فارس، و اروى ،هتجنن
واعرف ، وام مريم تعبت وبتتاوب هى ومريم واخدونى حطونى فى غرفة نادين
طيب اعرف من مين دلوقتى
🐈:كلهم ناموا اعرف ازاى الحكاية اكيد في طريقه وخرجت من الغرفة
ياه القصر كبير اوى انا تايهة
فضلت ماشيه يمين ويسار مش حسبت الوقت لكن سمعت الاذان وفجاءة شفوت
تابع
•تابع الفصل التالي "رواية لسان قطة" بعد فوات الاوان" اضغط على اسم الرواية