رواي زمزم قلبي الفصل العشرون 20 - بقلم بيان الجارحي
زمزم قلبي
الفصل العشرون
=====================================
بشرى بصدمة: بجد!!
ورود بصدمة: هو العالم صار في ايه! بجد القلب والرحمة انعدمت منه ولا ايه
تامر بتعجب من كلامهنَّ: ايه الي حصل،في ايه
أزهار وهي تجلس على المقعد وتقول بشرود: وقتها لما شفته قلت اني بشبه عليه،لأنه عمو مازن ما يطلع منه كل دا
لكن..ولم تكمل فقد انهارت بالبكاء،احتضنها بشرى بسرعة هي وورود وقالت لراجح: راجح فاكر لما أزهار وورود مرجعوش البيت إلا بعد نص الليل،ولما رحعن كانت حالتهن سي...ئة،وقتها ولا وحدة اتكلمت.
راجح: ايوا فاكر
بشرى بألم: وقتها فضلت مع أزهار وورود،ولقيت أزهار بتتكلم وهي نايمة،وبتقول كلام غريب،لما صحيت من النوم تاني يوم،قالت لي أزهار انه وهنا طالعات من الجامعة،في حد رش حاجة على وجههن،بعدها فقدن الوعي،ولما صحين،لقين نفسهن في مكان كله ظلام بظلام،وفي أصوات غريبة،بعدها سمعن صوت وكان مألوف ليهن،الصوت دا اتكلم وقال ليهن انه قريب اوي هيتخلص منهم ويتخلص من زمزم وعمتي مروى،وأنه هيكون سبب لإفلاس شركات المالكي،وأنه يدمر عيلة المالكي كلها،وأولهم عمي زياد،بعدين عمتي نهلة بعد ما يتخلص من عمتي مروى،وكدا يبدأ فينا واحد واحد
أزهار بدموع: وقتها قال لينا كمان انه هيكسر بابا،ويوجع قلبه علينا
ورود بدموع: وقتها ضحك ضحكة مش هنساها،وفجأة المكان نور،شفت نظرته،كان وقتها مغطي وجه،لكن نظرته وصوته وضحكته،كل حاجة فيه كانت بتقول انه مازن،لكن كذ..بت نفسي انا وأزهار وقلنا يمكن من الخوف اتخيلنا انه مازن،بعدها اختفى النور،وأصوات ضحك مرع..بة ومخيف..ة ظهرت وكلام غريب،بعدها اخذونا ووصلونا لقبل بيتنا بقليل واختفوا
إيهاب بصدمة: كل دااا!!!! كل دا يطلع من مازن
رؤوف بصدمة: دا شيطا...ن أكيد،أكيد مش هيكون بني آدم
اقترب راجح واحتضن اخواته وقال: اهدوا خلاص،عن قريب كل حاجة هتخلص،وكل حد ليه حق هيرجعله،متخلوش ماما تشوفكن كدا،اوعدكن كل حاجة عن قريب هتنحل بإذن الله
إيهاب: راجح،البنات وزمزم عليهن خ..طر،انا مش هضمن بعد الي سمعته اني اترك اي حد لوحده
قبل أن يجيب راجح خرجت الممرض بعد نقل زمزم إلى غرفة أخرى وقالت: الآنسة الي جوا نص ساعة وتصحى،عن إذنكم
شكرتها بشرى،وقال راجح: روحوا نادوا لماما وعمتي
ذهب رؤوف ونادى عليهن،دخلت إشراق بسرعة للغرفة واقتربت من زمزم بقلق ودموع وجلست أمامها وأمسكت يدها وقالت: معرفش ايه الي حصلك يا نور عيني،لكن واثقة انه ربنا هيعوضك
وبدأت تقرأ عليها بعضا من آيات القرآن الكريم.
بعد مرور نصف ساعة
بدأت زمزم بالاستيقاظ،أصدرت أنينا خافتا،انتبهت لها إشراق فذهبت بسرعة واخبرتهم بأن ينادوا للطبيبة
دخلت الطبيبة وكشفت عليها ثم قالت بابتسامة: زمزم،حاسة بحاجة،ولا بخير
زمزم بتعب: شكرا،انا تمام الحمدلله
ابتسمت الطبيبة وقالت: عند العشاء كدا تقدر تطلع
شكلتها إشراق،وخرجت الطبيبة طمأنتهم،ودخلت كل من نهلة والفتيات للاطمئنان على زمزم
بعد مرور الوقت،وحلول الليل،خرجت زمزم من المشفى،وتوجهوا جميعا إلى المنزل
وصلوا المنزل ثم دخلوا للمنزل وجلسوا في غرفة المعيشة وقالت إشؤاق: قوموا يا بنات بدلوا هدومكم وانزلن نعمل العشا،محدش أكل من الصبح
زمزم: ماما مش عايزة آكل
إشراق: معلش يا حبيبتي،ولو شيء بسيط انتِ مأكلتيش حاجة من الصبح ولا حتى فطرتي
زمزم بتذمر: ياماما قلت مش عايزة
إشراق بغيظ: بقولك ايه،الكلام معك مفيش منه فايدة،إيهاب شوف زمزم،واتصرف معاها
رايحة أحضر العشا
زمزم بسرعة: بس وحدي الله كدا،إيه علاقة إيهاب،ليه تدخلي بموضوعنا،انا جمانة اصلا،بس كنت بهزر معاكِ
ضحك الجميع عليها،وصعدت للأعلى مع الفتيات،دخلت غرفتها أخذت شاور سريع،ثم توضأت وبدأت تصلي في العشاء،أما بالنسبة لباقي الصلوات فقد صلتها في المشفى.
بعد أن انتهت من الصلاة وقراءة صفحة من القرآن الكريم،نزلت للأسفل
وتوجهت لغرفة المعيشة
رآها تامر فقال بابتسامة: بدوري على مين
زمزم: عمو فين
رؤوف: في البلكونة هو وراجح
دخل آيهاب وقال: مين جايب سيرتي
ضحكت زمزم وقالت: أنا،بس بالخير
آيهاب وهو يقبل رأسها: والله عارف،بس اخواتك ما بجيبوا سيرتي الا في الم...صايب
تامر لرؤوف: ولا يا رؤوف،ملاحظ انه قال اخواتك بس،وما قالش اخواتك وابني راجح
دخل راجح وقال: افهم بتحط اسمي في جملة مفيدة ليه،عملتلك ايه يا حج تامر
إيهاب: سيبك منهم يا ابني خليكِ هادي متحرقش أعصابك علشانهم
زمزم وهي تكتم ضحكتها: عاملين،خلى مزاج إيهاب باشا من ناحيتكم كدا
إيهاب بغيظ: ابدا،بس فاتحينها بالمصنع هزار وضحك وتاركين الشغل
ابتسمت زمزم بهدوء وقالت: سامحهم يا بابا،عيال صغيرة
إيهاب بابتسامة وهو ينظر لتامر ورؤوف: علشان زمزم بس
ضحك تامر ورؤوف وقال راجح: والله ابويا دا قلبه كبير
جاءت نهلة وقالت: مين الي قلبه كبير
زمزم : بابا إيهاب
نهلة: ابقا خلي قلبك كبير يا حبيبي،علشان انت هيتحقق معك الليلة دي ومش هتنام لانه إشراق مش هتتركك في حالك
آيهاب بغيظ: ليه تفكريني،ماكنت قاعد ومبسوط،امشوا يلا على العشا بلا كلام
وذهب أمامهم،ضحكوا عليه واتبعوه للسفرة
جلسوا وقالت إشراق: زمزم كاسة اللبن تخلص فاهمة
زمزم بتذمر: يا ماما مش عايزة لبن
نهلة: ايه حصلك،مش كنتِ تحبي اللبن
زمزم بغيظ: هو يعني لاني بحبه،اشرب منه كاسة أكبر من قلبي
ضحكت بشرى وقالت: امبر من قلبك ايه،بعدين اشربي اللبن مفيد لأنك طالعة من المشفى
زمزم بهمس وصل لمسامع الشباب: ياريت كان مازن مكاني،ومطلعش من المشفى،كتم الشباب ضحكتهم،ثم قال رؤوف: مفيش مفر،يعني لازم تشربيه
إيهاب: اشربيه احسن ما تشربي دوا طعمه أسوأ مما تتخيلي
زمزم بسرعة: ايييه،لا انا اشربه واشرب عشرة،ماله يعني،لذيذ اوي
ضحك الجميع عليها،وبعد إنهاء العشاء جلسوا في غرفة المعيشة يحتسون الشاي فقال رؤوف: زمزم،حصل ايه بالموضوع الي اتكلمنا فيه
إشراق بسرعة: زمزم وافقت،هي قالت لي
صرخت الفتيات بفرح وقالت بشرى : أحلفي يا ماما،زمزم كلام ماما صح
نظرت زمزم لرؤوف وقالت: منك لله يا عدو يا رؤوف،ثم قالت بهدوء: اا اه صح كلامها
إيهاب بابتسامة: وانت يا راجح.
راجح بهدوء: الي فيه الخير ربنا يقدمه
فرح الجميع وقال إيهاب: مبارك ليكم
رؤوف: حددوا موعد كتب الكتاب،وقبل أن تنطق زمزم قال إيهاب: خير البر عاجله،وراجح عنده بيت جاهز وعفش البيت جديد،مش ناقصه الا بنت أصول،يبقى ليه التأخير يا ولاد،وانتوا موافقين على كتب الكتاب،ولا ايه يا راجح
راجح: معاك يا بابا،بس انا مقدرش اقول موافق وزمزم مقالتش رأيها
زمزم: كلامك صح يا عمو
إيهاب: يبقا الخميس الي جاي
زمزم بصدمة: اييه
إشراق وهو تحتضنها: بس يابت،الخميس الي جاي يعني الي جاي،كل حاجة هتكون جاهزة
نهلة بضحكة بسيطة: انا اعرف انه الام تفرح لابنها،مش لكنتها
إشراق: ودي بنتي الرابعة،بعدين مش هلاقي زيها لابني
ورود بمرح: ياااه اتمنى تجيني حماية كدا زي امي سكر
تامر بغيرة: ايه؟!،وتطلعي من عندنا وتروحي بيت حد غريب
ورود بصدمة واستعباط: بسم الله،انا قلت عايزة اتجوز،لا انا قلت عايزة في بيت ابويا بين اخواتي العسولين،صاير تسمع غلط يا تامر
بشرى بضحك: جبانة
أزهار بتذمر:فشلت كل خططي
راجح برفع حاجب:خطط ايه
أزهار:كنت عايزة مرات اخويا تيجي وتكون حربا..ية،بس للأفس محصلش كدا،اجتني مرات أخ،غلبانة وحنونة
زمزم برفع حاجب وضحك: بس افهم،غابانة وحنونة،دا مدح ولا ذم ولا ايه
أزهار بمرح: معرفش
ضحك الجميع هلى أزهار،وقالت زمزم: متخفيش بنعمل فريق على مرات تامر ايه رأيك؟
تامر:مالي بتحطيني بجملة مفيدة ليه،بعدين هي جاية علشان تعملوا فريق عليها
زمزم بخبث: احم احم،مش على زمزم يا تامر
إشراق بصدمة: احلفي،في حد في حياته
تامر بسرعة: وحدي الله يا ماما وحدة ايه
زمزم بابتسامة : بصي يا ماما،ايه رأيك ندور ليه على بنت حلال
إشراق ببتسامه: منى قلبي هو يوافق بس،وانا ادور ليه
زمزم:سيبيه علي
وقف تامر وقال: رايح انام،احسن ليا
ضحك الجميع عليه،وبعدها صعد الجميع للنوم،وعلى وجوه كل واحد تتزين ابتسامة،منهم من يزين وجهه إبتسامة أمل،ومنهم إبتسامة ألم.
•تابع الفصل التالي "زمزم قلبي" اضغط على اسم الرواية