Ads by Google X

رواية لسان قطة "بعد فوات الاوان" الفصل الاول 1 - بقلم صفاء حسني

الصفحة الرئيسية

 رواية لسان قطة "بعد فوات الاوان" (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم صفاء حسني

رواية لسان قطة "بعد فوات الاوان" الفصل الاول 1 - بقلم صفاء حسني 

كنت فين يا هنام كل دا  تاخير ،هو كل شوية  ما تروح  تشتري حاجات من السوق تتاخر 
تحدثت نادين مع القطة :
مش تخافي يا كوكي بابا طيب اوى بس عصبي شويه ادخلي هنا واحكى ليكي الحكايه
🐈 :انا كنت مرعوبة ونفسي اتكلم واقولها رجعينى مكان ما جيت اه كل يوم بيقفل المحل علينا بس بسمع صوت ميوزيك وكمان صوت العصافير اللي معانا مش صوت الاخ دا 
جريت نادين على ابوه وقالت:
شوفت يا بابا جبت اي .......
ابتسم قاسم بهدوء واقترب من نادين وشلها
قاسم :جبتى اي يا حبيبتي .........
خرجت  نادين  القطة :
كوكى شوفت كيوت ازاى 
ابتسم قاسم ابتسامة خفيف وقال :
هو دا السبب اللي اخرك ونزل نادين من علي حجره مين دفع حساب كوكى ..........
ردت اروى :
انا اللي اشتريتها فى مانع 
ابتسم بسخرية قاسم :
اكيد طبعا،  مش موجود في فواتير المشتريات اللي اتبعتت من المول، مين بقي اللي بعت ليك الفلوس ومقابل اي ..

انصدمت اروى:
انت بتلمح علي اي ممكن افهم ...........

نظر قاسم لها ب احتقر وقال
انتي عارفه كويس اقصد اى 
وطلب من نادين تطلع 
روحى يا نادين العبي مع كوكي ........... 
اخدت نادين  الصندوق وتطلعت  علي غرفتها 

🐈:انا لفيت نفسي كنت عاوزة اعرف هو يعمل معاها اي وفجأة لقيت 
قاسم ا قترب من اروى وشق الفستان بتاعها، وظهر جسدها وصدرها الابيض 

كانت اروى  خايفة ومنتظراه يهدي
تقصد اي ب اللي بتعملوا دا 

ابتسم قاسم بسخرية :
خايفة المسك ،لا يا ماما مش تخافي انا وعدك زمان فاكره ولا لا، أنى  اخر مرة اقرب منك 
قطعت حديثه اروى:
وقتها قولت لو مش برضي لا ام  .......
نظر قاسم لها وقال:
ام ايه   انتى مش  فارقه كتير معى واللى تعنى لي 

🐈:لكن كان ملهوف يلمس الجسد دا الجسد الممشوق الابيض  يلمس هذا الصدر وفعلا قرب منها ولمس وجهها بصوابع ايده وفضل يلمس شفايفها ثم نزلي الي رقبتها ............
كانت اروى  تايهة مشتاقه الي  لمسات قاسم 
ثم أخرج من جيبيه سلسله ووضعها على رقبتها ثم اعطها قبله ثم 
لكن فاق قاسم بعد لحظات ضعف وبصوت عالي :
دي السلسلة اللي كانت غالية عليكي بعتيها، بسهولة ،دا العادى عند اروى السلحدار  ممكن تعمل اى حاجة ، علشان تفضلي في نظر صديقتها  بنت السلحدار لكن يا حلوة بنتى محدش يبقشش عليها مفهوم  
شعرت اروى  بحزن من جرحه ليها  بعد ما كانت عاشت لحظة بسيطة  مع الإنسان اللي بتعشقه،  لكن فاقت علي صدامة مراقبته لها   كل خطوة وكل نفس بتننفسه للدرجة دا مش بيثق فيها 
قراء قاسم  الكلمات في عيونها: 
طبعا عمرى ما اثق في واحدة باعت نفسها علشان الفلوس، وياترى عرفت اخبار فارس من منى اشتقت ليه اجري عليه ممكن يطفي نارك ما انا مستغرب ازى واحدة فى جمالك تعيش كل السنين دى من غير رجل يلمسه اكيد 
انصدمت اروى وقطعت كلامه بقلم  بكل عزمها رفعت ايديه وضربته قلم 
واخدت مفرش من علي الترابيزه لفت نفسها بيه وجريت جرى على غرفتها وقلبها بيتقطع 
صرخ قاسم :
هتدفعي ثمن القلم دا غالي يا بنت السلحدار 
طلعت اروي علي غرفتها ورمت نفسها علي السرير وبدت تبكى: 
انا غلطت في ايه علشان بحبه، استحملت ظلمه  ليى ،ليه مش عايز ينسي بس 

🐈:انا خرجت من غرفة نادين بعد ما نامت وهي حضناني فضلت نادين 
تتكلم معى كتير وتقولي مش تزعلي يا كوكى هما كل يوم كدة وتطلع ماما تنام وهى حزينه ويدخل بابا المكتب وهو حزين رغم هو اللي بيزعلها 
كملت نادين
انتى عارفة يا كوكي مرة شوفت بابا دخل على ماما ،بعد ما زعلها وفضل ينظر ليها ويبكى، هما بيحبوا بعض بس محدش فيهم يعرف دا ،ماما بتفضل تحكى ليا اقد. اي بابا شاطر وناجح ونفسها تشوفنى زي بابا 
🐈:انا استغربت ومش كنت مصدقها لحد ما خرجت وسمعت صوت اروى وهى بتبكى دخلت الي غرفة اروى لقيتها مسكه صورة قاسم، وبتلمس وجهه وبتتكلم معه
قربت منها وطلعت السرير 
اتكلمت اروى وسالتنى :
كوكى انتى سبتى نادين وجيت ليا،  انتى فاكرة المشكله بسببك لا دى  من زمان خلاص تعالي وانا احكى ليك 

🐈 انا طلعت  قاعدة علي السرير ونظرت لها وهى بدأت تحكى 
حملت اروى القطة وقالت :
انتى عارفه يا كوكي انا كنت وحيدة بابا وماما، كان بيحبونى اوى ودلوعة كل حاجه عاوزها  بلقيها قدامى ،حتى بعد ما ماما ماتت بابا كان كل الحنية فيه لحد ما في يوم بابا عمل حفلة كبيرة عندنا في القصر يومها اتغييرت حياتى وقتها 
🐈القطة انا استغربت يعنى نفس القصر عايشه في يا ترى هو نصب عليها ضحك عليها ب اسم الحب 
ابتسمت اروى من نظرت القطة :
لا يا اوربى  مش زاى ما كل الناس فاكرة، قاسم دا احن قلب في الدنيا اصبري علي وانا احكى ليك ،بس اوعى تحرك عينك يمين ويسار كدة مش ارد عليك في اي سؤال ماشي 
🐈هزت القطة  راسي بالموافقة 
ربطت اروى على ظهره :
قطة شاطرة وجميله بتفهمى بسرعة، تعالي شوفي الصورة بتاعت الحفلة 
🐈كان اللي يشوفها وهى بتتكلم معايا يفتكرها مجنونه بس الموضوع مش كدة هي نفسها تصرخ وتحكى الحقيقة ل اي حد حتى لو قطة مش بتتكلم 
روحت جنبها وقعدت وحسيت أنى دخلت الحفلة اي دا الحديقة مليئه بالاضواء وكل ترابيزه قدامها ٤ كراسي ومكان مخصص للاكل ملي بالمشاوي يارتنى كنت في الحفلة بجد تعالوا نتخيل الحفلة ونمشي فيها 
.....
فلاش باك 
تحدث حسن السلحدار :
انت متأكدة أنى الحفلة دى هنستفاد منها، انا خلاص هفلس خسرت كل فلوسي في البورصة ..
اكد عصام شرف؛:
مش تقلق صدقني في ناس مهمة جدا هتيجى النهارده 
وفي محامى مشهور جاي كمان وغنى جدا مليونير
ساله حسن السلحدار :
بيكون مين دا اعرفه 
تحدث عصام :
اسمه قاسم سيد النجار 
هز حسن راسه :
اه سمعت عن عائلة النجار دى، يارب يوافق يكون شريكى يفرق كتير 
طمنه عصام :
ان شاء الله ايه دا اهوه داخل من الباب تعالي نرحب بيه 
انصدم حسن:
دا شاب صغير مش غريبه دي
ابتسم عصام  وقال:
اه فعلا هو عنده ٣١ سنه لكن اول ما اتخرج اشتغل في تخصصه وفلوس أبوه ساعدته يفتح مكتب، لكن هو شاطر جدا خلال ٩ سنين أصبح أشهر محامى مش في الصعيد بس لكن في القاهره والاسكندرية  كمان 

نظر حسن لها وسال :
اه هو متزوج على كدة 
نفى عصام:
لا هو جاد جدا وحياته عمليه 
طلب حسن منه يروح يتعرف عليه :
اه تمام تعالى نرحب بيه 
ابتسم عصام:
بتفكر في ايه بالظبط 
رد حسن:
اللي ربنا يعمله في الخير 

عصام:ونعم بالله

.............

القطة كان في شاب خلف حسن وعصام وسمع الحديث 
انصدم فارس: 
اى دا فلس حسن، وعايز يصطاد عريس ل اروى انا اخلع احسن 
انا مش عندى استعداد اتدبس، و  اروى لو عرفت هتقولي تعالي نتجوز والنظام دا 
ويرجع قبل ما يدخل من الباب 
.......
كانت اروى منتظر فارس وسالت صحبتها  :
هو فارس جاي النهارده ولا لا 
ابتسمت منى :
اكيد طبعا هو يقدر يبعد عن القمر دا ،وتلمس ذقنها بس انتى طالعة قمر بسم الله ماشاء الله 
تلتفت اروى وهى  فعلا اميرة العود الممشوق والشعر المتوسط الناعم وفستان سواريه قصير اسود مع الجسم الابيض قمر 

تذمرت اروى: 
الفستان قصير اوى 
ابتسمت منى :
وفيه اي يا بنتى جميل اوي عليك صدقيني
رفضت اروى :
لا انا هابداله هلبس دا 
هزت منى راسها  :
اللي تشوفي هما الاثنين احلي من بعض 
خلعت اروى الفستان ولبست فستان سواريه طويل مجسم علي جسدها لونه نبيتى بحماله صغيره وصندل بكعب ونزلت علي السلم  برنسيسه 
....
اقترب حسن ورحب ب قاسم :
نورت الحفلة يا استاذ قاسم نورت اسكندريه 
يظهر ملامح قاسم  وجهه الشاب الوسيم الساحر الف بنت تتمناه
مع وقار  في هيئته وجاد ب تصرفته 

ابتسم قاسم :
الشرف ليا يا فندم 
رحب حسن وطلب منه يدخل :
,اتفضل معايا 

دخل قاسم مع حسن ويلفت أنظار الجميع 
بعد قليل تنزل اروى وهى متلبكه جدا، لان اول حفلة تتعمل بعد وفاة أمها 
اكتشفت انها مش تعرف تعمل حاجة من غير امها 
ومنى سابتها ومشيت بعد تليفون من فارس
:انتى فين يا منى 
ردت منى :
انت اللي فين مش كنت هتطلب أيدها النهارده
قال فارس :
غيرت راي وتعالي انتى بسرعة اوعى تكونى قلت حاجة 
استغربت منى :
لا مش قلت بس عاوزه افهم اي اللي حصل بالظبط
طلب فارس تسيب الحفلة الاولى  :
تعالي واحكى ليك
ردت منى :
حاضر 
سالتها 
اروى خير فارس ماله

ارتبكت منى وقالت:
مش عارفه بيقول السيارة عطلت بيه اروح اجيبه واجى 
ابتسمت اروى :
مش تتأخري انا مش عارفه اتصرف، ومش عارفه حد هنا انتى عارفه انا لسه راجعه من لندن 
لعبت منى فى وجهه  :
حاضر يا حبيبتي بس انتى جامدة اوي كوني قويه اوك
ابتسمت اروى 
جامدة اى  بس انا حاسة انى هاقع ب الكعب دا، انا بحب البس الاسبور مش اللبخة دا 
ضحكت منى :
بكرة هتتعودى سلام 
ودعتها اروى :
سلام 
تخرج اروى علي الحفلة 
مع النظر لها من الجميع 
قالت فتاة :
هي دي بنت حسن قمر بس مالها عبيطه كدة مش عارفه تمشي ههههه
ضحكت الثانيه:
رغم لسه راجعه من لندن بس امها كانت بتخليها تلبس لبس اولاد ههههه مش متعوده علي لبس البنات ..
كملت أخرى :
تعالي نتسلي بيها شويه قلتي ايه
قالت الاولى: 
والله فكره هانعمل ايه

ابتسمت التانيه وقالت:
اول ما تقرب علي البسين نصغط علي فستانها الطويل ،تقع في المايه
ابتسمت الاخرى :
فكرة هتكون مسخرة 

وضحك والجميع ويرفعون الكاسات يخبط مع بعض فعلا مش الشباب انبهرو بطالتها يشوف بقي 
......
كان يتحدث حسن عن شغله وساله ؛:,
موافق يا ابنى تشاركنى 

ساله قاسم :
طيب اي السبب في الخسارة دى كلها 
تنهد حسن وقال :
زوجتى كانت مريضه بالسرطان وكنت معها انا وبنتى اخر ٤سنين وانت عارف المال السايب يعلم السرقة وكمان اخر أسهم اشتركت في البورصة خسرت 
هز قاسم راسه وقال :
تمام ادرس الموضوع مع المحاسبين الإداريين ونشوف لو ينفع علي خيره الله 
حسن:ونعم بالله
.....
يلتفت قاسم يشوف اروى سندريلا اميرة حاجة كدة اول مره يشوف زيها ماشيه ملبوخة كأنها طفلة صغيرة بدور على امها ويركز بكل تفاصيل من تصرفاتها وشوية وبنت جاءت من وراءها وتضغطت علي الفستان تتكعبل اروى وتصرخ كانت تقع في البيسين وفجأة يمسك ايدها قاسم 

تابع

  •تابع الفصل التالي "رواية لسان قطة" بعد فوات الاوان" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent