رواية ازاي اطفش عروسة بابا الفصل التاسع 9 - بقلم اليا

الصفحة الرئيسية

 رواية ازاي اطفش عروسة بابا الفصل التاسع 9 - بقلم اليا

زاي_اطفش_عروسة_بابا 
الفصل التاسع 

ملت الكباية بالمية بدل ما تديهالـها رفعتها فوق و سابتـها تقع على  الأرض تتكسر " أوبـس وقعت مني ، مش مامتك يا كتكـوته عشان أخدمك .. " 

القزاز اللي اتكسر صوته جذب نتباه عمـر دخل ملهـوف يطمن عليها  نقـل بصره بين للكباية و غفـران ، لقـاها مسبلة عيونـها قبل ما تقله عن لي حصل اندفعت نسرين بالحكي خايفـة ينتهي حلمها بالزواج قبل بدايته .. 

   نسـرين بتمثل دور الغـلبانة _ " كانت عطشانة صبتلـها مية و لسا بديها الكباية وقعـتها تقريبا مطاقتنيش .. " 

   غفـران كحت ، خفضت من نبرة صوتـها _ " لا يا بابا وقعـت مني غصبا عني ، قلتلها تشربني الميه ادتنـي الكباية في ايدي معرفتش امسكها كويس .. " 

   عمـر جاب كباية ثانية ، بيشربها _ " طبيعي تفلت ايدك مفـيهاش قوة كافية من التعب .. " 

   غفـران طلعت لسانـها لنسرين من غـير ما حد ياخد بالـه _ " مش زعلان عشان كسرتـها يا بابا .. " 

   عمـر _ " يا روحي العـتب علي مكنش المفـروض أسيبك مع ناس معرفهاش الدكتور قال ينفـع نمشي لو مفـيش وجع أو دوخة نبقـى  نبقى للصبح ؟.. "

   غفـران بطفـولية _ " كويسة خلينـا نرجع البيت ، وحشني السرير بتاعك اتشقلب فيه .. " 

ضحك على انقاء مصطلحاتـها مشي يكمل اجراءات الخروج وصى الست سمـية تاخد بالـها منها تبدل ثيابـها لبين ما يرجع بس طلعت لبرا سايبة المهمة لعروستها .. 

   نسرين زقت الهدوم على وشها _ " يلا البسي خلصينـا طبعا مش مستنية مني البسك .. " 

   غفـران هـزت كتافـها_ " مـش لابسة خالـتو سردينة نت اتصرفي لبسيني ، بصي بابا هيرجع بعد شوية فتحملي مسؤولـيتك دوريلك على حجة منطقية .. "  

   نسـرين بتلبسها الفستان ، بتحشر راسها في رقبة الفستان زي ما تكون هتخنقـها _ " راسك كبير أوي كده ليه ؟.. " 

   غفـران بخنقة _ " بالراحة قلعـتيلي شعـري غبائك اللي كبير مش راسي نسيتي تفـتحي زراير الفـستان ، بس ملمكيش سردينة طبعا عارفه دماغ السردين صغـير اوي مقارنة بحجم جسمه يعـتبر غبي زيك كده .. " 

   نسـرين  بعصبية _ " اسكتي قبـل ما .. " 

   غفـران قاطعـتها _ " اجيت يا بابا .. " 

   نسـرين لفت مفـزوعة ملقـتش حد وراها _ " يا شيطـانة .. " 

   غفـران ضحكت _ " طلعتي خويفة اوي جمـدي قلبك لسا وراكي مشوار طويل عـريض عشان تحصلي على بابا .. " 

الإجراءات خلصت طلعـو على البيت على طول طبعـا الست سمـية و نسرين معـاهم ، نسرين اللي عمـر وافق على جيتـها مغـلوب على أمره ..

   غفـران نافخة خدودها _ " بابا المخدة ديه عالـية أوي هتكسرلي رقبتي .. " 

   عمـر باس راسـها _ " اسف يا روح بابا بس الدكـتور وصاني على كده المخدة تبقى مرفوعة شـوية هنحط الدوا و بعـدها ننام عشان نرتاح .. " 

جاب كيس الدوا طلع منه المـرهم  المفروض يتحط جوا مناخيرها بس ملقاش الأداة اللي المفـروض يتحط بيها ، و فضل لفـترة بيلف حوالين نفسه مش عارف يعـمل ايه .. 

   سمـية بهـداوة _ " ممكن تعـقم صباعك و تحطهولها ، كنت بعملك كده زمان .. " 

   عمـر مستغرب _ " صباعي ؟.. " 

بيقارن حجم صوابعـه واحد ورا الثاني مع فتحة أنفـها الصغير بس الحيلة ديه مش هتنفـع .. 

   غفـران بطفـولية _ " صباعك كبـار اوي يا بابا ، بس ممكن خالـتو نسـرين تجرب هيمشي الموضوع صح ؟.. " 

   نسـرين بلعت ريقـها _ " عايزني أحشر صباعي في انفـها .. " 

   عمـر بيهـرش في لحيته _ " لـو معندكيش مانـع .. " 

   نسـرين اتوترت _ " مانـع ؟.. لا طبعـا .. " 

عطاها معقـم عقمت أصغر صوابعـها و حطتلها الدوا بالراحة ، طبعا عمـر مراقبها أصغـر غلط هيندمـها عليه ، بيلهي بنتـه فنفس الوقت عن الوجع لسا هتحمد ربنـا خلصت المهمة على خير في آخر لحظة غفـران نفت في صباعها ..

   غفـران ببراءة _ " أوبس آسفـة غصب عني مقـرفتيش مني صح بابا بيقول الآباء مبيقـرفوش من ولادهم .. " 

   نسـرين بصت على صباعها عيونـها بتدمع من القهر _ " مقرفتش خالص لا مقرفتش ، مش قرفانة خالص ، مش قرفانة طبيـعي كلو طبيعي .. " 

   غفـران كتمت ضحكتـها _ " سمعناكي يا خالـتو نسرين .. " 

جريت تـدور على أقـرب حمام ظلت فترة بتدعكه و تحط صابـون عليه قرفانة منـها بتتوعدلـها بعقاب أكبر ، عارفها عملت كده قصدا عشان تغـيظها .. 

                                                                    ........................
في اليوم اللي بعـده قاعدين في الصالـة عمـر ماسك طبق الشوربة بيحاول يشربهولها بس مش راضية .. 

   غفـران لفت راسها الناحية الثانية _ " مش عايزة أشربـها ريحتها وحشة و طعـمها هيبقى مقرف .. " 

   عمـر اتنهد _ " مينفعش نقول كده على نعـمة ربنا هزعل منك .. " 

   نسـرين بمـياعة _ " ينفـع أجرب معاها ممكن تقـتنع .. " 

   عمر ادالها الطبق ، قام من على الكنبه _ " طيب انا هلم الغسيل و راجع .. " 

   نسـرين ملت الملعـقة وحشرتـها في بقـها _ " يلا يا بلوتـي اشربي من تم ساكت .. " 

   غفـران _ " عايزاني أشربـها حاضر .. " 

سحبت منـها الطبق ، شربته كله دفعـه وحدة و لسا نسـرين بتمدح في شطارتـها بنبرة التريقـة ، غفـران شهقت مرة وحده استفـرغت الشوربة كلها على وشها و هدومـها .. 

   نسـرين صوتت _ " دخلت في بقـي ..

يتبـع ..

  •تابع الفصل التالي "رواية ازاي اطفش عروسة بابا" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent