Ads by Google X

رواية عشق بالخطأ الفصل الثامن والثلاثون 38 - بقلم نجمة براقه

الصفحة الرئيسية

 رواية عشق بالخطأ الفصل الثامن والثلاثون 38 - بقلم نجمة براقه

P38

#عائشة 

روحت المكان اللي قالي عليه ولقيته قاعد مستنيني 

عائشة _ انت 
أمجد _ ايوه انا اتفضلي 
عائشة _ مش جايه اقعد... ايه الحكاية وايه الشيك اللي بعتهولي ده
أمجد _ ده تمن تعبك معايا،  ولا انتى مش عايزة 
عائشة _ تعبي معاك ازاي مش فاهمه 
أمجد _ اطمني مفيش حد حولينا اقعدي 
عائشة _ انتي باين عليك مجنون صح
أمجد _ يابنتي مش انتي اللي بتبعتيلي بقالك يومين واخر حاجه بعتالي التصاميم دي ولا انا غلطان ( بيوريها صور علي التليفون) 
عائشة  _ دي مش  انا  ولا  ده  حسابي،  وبعدين التصميمات دي وصلتك ازاي  واللى  قبلها واللى قبلها 
أمجد _ يعني ايه مش انتي امال مين
عائشة _ اسأل اللي بيسرقلك دايما وانت تعرف 
أمجد _ حلو بيسرقلك دي...  علي  العموم انا كمان معرفهوش واختفا فجأه 
عائشة _ امال بتتعامل معاه ازاي  لما انت متعرفهوش 
أمجد _ دي اسرار بقا،  وياريت متجبيش سيره علشان لو حد كلمني هقول انتي اللي بتجبيلي التصميمات كل مره
عائشة _ ده انا هفضحك انت وهي الواطيه،  انا  عرفتها..  روما صح 
أمجد _ يستحسن تسكوتي،  وتاخدي الشيك انتي  وساكته، ومتخافيش مش بقول علي اللي بيساعدوني
عائشة _ اخرس  وقولي  هي  روما ولا لأ
أمجد _ معرفش،...  بس احتمال  تكوني  انتي،  هو في اقرب منك  ل اسر ده انتي حتي ارقامه السريه تعرفيها
عائشة _ ودي عرفتها ازاي بقا 
أمجد _ مش مهم.... قوليلي بقا اسر بيعمل ايه الايام دي وهتجيبي الشغل الجديد امتي

من خلال كلامي معاه فهمت ان اللى عمل كده اكيد عاوز يوقع بيني وبين اسر ومفيش غيرها هي اللي ممكن تعمل كده،  عشان كده سبته 
ورجعت الشركة وروحت على مكتب أسر لقيته قاعد علي مكتبه وبيقلب في القلم ببرود 

عائشة _ أسر 
أسر _ اها 
عائشة _ في حآجه لازم تعرفها 
أسر _ قولي 
عائشة تقعد _ أمجد 
أسر _ اها
عائشة _ أمجد كلمني و... 
أسر بمقاطعه _ و طلب منك شغل جديد وبعتلك الشيك على هنا، وانتي شوفتي حد بيراقب أمجد ف جايه تبرئ نفسك...  فاهم فاهم 

"عائشة تبصله ومتردش عليه "

أسر _ ساكته ليه ما تتكلمي
عائشة  _ يعني انت دلوقتي  شاكك اني انا اللي بسرق التصميمات  
أسر _ انتي ايه رأيك، 
عائشة _   ومن قبل ما تسألني
أسر _ مش محتاج اسألك.... أمجد هيديكي فلوس بدون مقابل ليه  وعرف رقمك منين وروحتي تقابليه ليه اظن ده صدفه صح 
عائشة  _ لا مش صدفة...  انت صح انا غدرت بيك 
 أسر _ مستني اسمع توضيح للي حصل وبلاش تقفشي زى كل مره
عائشة  _ تمام انا هوضحلك،  هات القلم 
أسر يدهولها _ اهو 

بدأت اكتب استقلتي وهو وقف وجه عندي 

عائشة تديلوه الورق _ اتفضل 
أسر  _ سيبي الزفت ودافعي عن نفسك يا عائشة، 
عائشة  _ وادااافع ليه..  انا سرقت التصميمات و ادتهمله وقبضت تمنهم،  لحظه كده.....  ودا الشيك بتاع اخر تعامل  بينا،  تقدر تصرفو 
أسر _ ها سامعك كلمي 

عائشة تضربه في كتفه عدة مرات بغضب _ اكمل ااايه... 11 سنه مكنوش كفاية علشان تثق فيه،  وفي اول مشكله بتشك فيه،  اول مره  روما ودلوقتي من غير ما تسألني صدقت اني  انا  اللي  عملت  كده  ....  مش  عايزة  اعرفك  تانى يا أسر 
أسر بعصبيه _ وانتي عاوزاني اعمل ايه لما اعرف انك روحتي تقابليه وبعتلك الشيك لغيت هنا و كمان  معاه رقمك 
عائشة _ اللي  فهمته كله صح،  اتفضل  كده الاستقاله
أسر يمسكها من معصم يدها بغضب _ قولي اللي حصل متسبنيش كده 
عائشة تشد يدها بعصبيه _ والله ما اقول ولا هدافع عن نفسي بكلمه واحده، انت صح... وروما بتحبك، اشبع بيها بقا 
أسر بعصبيه _ روما  روما روما.... كل مشاكلك سببها روما.... هي مدخلتش.. انا عرفت من الراجل اللى ممشيه ورا امجد ومن الكاميرات،.. طلعيها من دماغك بقا.. وفهميني ايه اللى بيحصل
عائشة ببكاء _ مش هفهمك حآجه، واه انا مشاكلي كلها سببها روما... بس تعرف انت تستاهلها،...وانا سيباك خالص، شوفلك صاحب يستحملك بعد كده 
أسر يمسكها _  اش، انا ممكن اكون شكيت فيكى بس انا معذور وانتي لازم تكوني فاهمة شعوريّ دلوقتي، لكن انا دلوقتي متأكد انك ملكيش دعوه ممكن ترتاحي
عائشة بدموع _ مبقاش يهمني تتأكد ولا لأ 
أسر _ عائشة لو سمحتي بلاش في كل مشكله تتصرفي كده... انا من حقي تفهميني مش تسيبيني اخبط دماغي في الحيط
عائشة _ وانا مش هستحمل اكون في علاقه مع واحد يشك فيه ومعندهوش ثقه نحيتي 

شديت ايدي منه ومشيت بره الشركه كلها وانا مقرره مرجعش هنا خالص وانا وماشيه قابلت باسم في وشي 

عائشة _ باسم 
باسم _ نعم
عائشة_ انت عاوزني؟
باسم _ يعني ايه
عائشة _ عاوز تتجوزني ولا لأ
باسم _ طيب واسر
عائشة _ مفيش أسر، ها عاوزني ولا لأ
باسم _ أكيد عاوزك
عائشة _ ماشي، بكرة تيجي وتقابل بابا ونتكلم في التفاصيل 
باسم بإبتسامة _ حاضر

#أسر 

زعلت في الأول  وكنت مستنيها تبرر اللي بيحصل بس هي زعلت واعتبرت اني مش واثق فيها ومشيت من غير ما تدافع عن نفسها بكلمه واحده

روما تدخل _ في ايه مالها دي
أسر _ مش عارف 
روما _ يعني ايه مش عارف هي زعلت معاك ولا مع مين،... وبعدين انا سمعت اسمي كتير ايه الحكاية 
أسر _ انسي 
روما _ هنسا حاضر  ... بس احب اقولك انك لو رفدتها هترتاح من وجع الدماغ بتاعها 
أسر _ رأيك  كده 
روما _ طبعا دي بت معقده 
أسر _ اها هنشوف الموضوع ده بعدين اتفضلي علي  مكتبك 
روما _ اوك بيبي 

اللى مخليني مش شاكك في روما ان الخاين موجود  من قبل ما تيجي  بس  دلوقتي مش  مستبعد انها ممكن يكون ليها يد في  انها توقع بيني وبين أش،  عشان  كده  كان  لازم اخلي حد  يراقبها ويعرف بتروح  فين  وبتقابل مين 

تاني يوم

#سليم 

يتحدث بالهاتف 

سليم _ قالتلي هتفكر 
الطرف الأخر _ تفتكر هتعملها 
سليم _ لازم تعملها
الطرف الأخر _ افرض مقدرتش او مكنتش  حابه تعمل كده في  ابوها 
سليم _ علشان الاحتمالات دي  انا  عاوزها متقدرش تعيش لحظة من غيري،  لازم  اعلقها بيا زياده 
الطرف الأخر _ ودا ازاي  وهي  متاخد منها التليفون ومش بتخرج 
سليم _  لازم تخرج  غصب عنه 
الطرف الأخر _ هتغصبه ازاي علي دي بقا
سليم _ خرجهولي من البيت انت بس وانا هعرف اخرجها هي ازاي
الطرف الأخر _ فهمتك،  مش  سهل  انت 
سليم _ طيب  ايه ما تتحرك 
الطرف الأخر _ عنيا 
سليم _ مستني اتصالك
الطرف الأخر _ اوووكي

#ميرال 

شاديه جت عندي وقالتلي ان حد اتصل وقال ان بابا عامل حادثه بالعربية 

ميرال بصدمه _ وهو فين دلوقتي 
شاديه _ في  المستشفى
ميرال _ مستشفى ايه 
شاديه  _ مستشفى  ***** 

نزلت بسرعه وطلبت من السواق يوصلني ،  ولما وصلت  وسألت عليه قالولي مفيش حد بالاسم ده هنا، ف طلبت من السواق  يتصل ب بابا يمكن حد  يرد ويقولنا هو في اي مستشفى،  ف اتصل بيه واداني التليفون اكلمه

خالد _ ايوه 
ميرال بلهفه  _ بابا انت كويس 
خالد _ ايوه  في  ايه 
ميرال _ انت في  اي مستشفى ايه. 
خالد  _ مستشفى  ايه،  مين قال الكلام  الفارغ ده 
ميرال باستغراب _ بابا انت فين
خالد _ في اجتماع شغل
ميرال  _ يعني  انت  معملتش حادثة 
خالد _ مين قالك الكلام ده 
ميرال _ حد اتصل ب شاديه وقالها 
خالد _ انتي  فين  دلوقتي  وايه الاصوات  اللي  عندك  دي
ميرال _ انا  في  المستشفى  
خالد  بعصبيه  _ وانتي ازاي  تخرجي من غير  ما تكلميني
ميرال _ انا قلقت عليك 
خالد _ ومتصلتيش ليه احسن ما تخرجي لوحدك 
ميرال _ السواق معايا 
خالد _ ادهوني بسرعه 
ميرال _ خد 
السواق ياخد منها التليفون _ امرك خالد بيه
خالد _ رجعها علي البيت فوراً 
السواق _ حاضر  

قفل معاه ورجعنا للعربيه لقينا كل العجل نايم 

ميرال _ اوووف ايه ده 
السواق _ يمكن عيل عمل كده... انا هطلب لحضرتك تاكس واوصلك وارجعلها تانى

كنت حاسه ان سليم هو اللى بيعمل كده بقيت ادور عليه شويه وملقتهوش ف قولت ل السواق يروح يجيب ميه وانا عارفه انه هيظهر لما يمشي وبالفعل مشي السواق وهو جه 

ميرال تحط ايدها في وسطها _ كنت عارفه انك ورا الحركه دى 
سليم بإبتسامة _ ما انا لازم اشوفك  
ميرال _ ينفع كده اهو بابا مش هيرحمني من الأسئلة بسببك
سليم _ جاهزة تهربي معايا دلوقتي وترتاحي من اسألته 
ميرال _ لأ مش ههرب،  اصبر عليه شويه يمكن  اقدر اقنعه 
سليم _ ولو مقتنعش وجوزك لفارس ده 
ميرال _ مش هتجوزه 
سليم _ افرضي اجبرك، هتعملي ايه وقتها 
ميرال _ هرفض لغيت ما يسكت 
سليم _ طيب اهربي معايا كام ساعه  وروحي تاني 
ميرال _ نهرب فين 
سليم _ علي اليخت 
ميرال بإبتسامة _ يلا، وتبقا بهدله بالمره

روحت معاه  ومفكترش بابا ممكن يعمل فيه ايه لما ارجع 

وصلنا اليخت ومشي بينا لنقطه بعيده عن البر 

ميرال بإبتسامة_ لو بابا قلبه حن علينا و وافق نتجوز،.. عاوزة  اعيش معاك هنا 
سليم _ ياريت يوافق 
ميرال _ اكيد هيجي يوم و يوافق 
سليم _ مفتكرش،  ابوكي عنيد ومش هيوافق بسهوله 
ميرال _ طيب ممكن ننسا الموضوع ده دلوقتي ونستمتع بشكل البحر قبل ما نرجع 
سليم _ هتقولي ايه لما ترجعي 
ميرال _ هقوله كنت معاك...  انا عارفه  ممكن  اتضرب بس مش مهم 
سليم  _ ابوكي  طيب  مبيضربش 
ميرال _ ههههه لسه ضاربني قلم من كام يوم بسببك 
سليم _ غريبه مش باين عليه انه عنيف وبيضرب 
ميرال _ صح،... وهو اول مره يضربني
سليم _ مش بقولك طيب 
ميرال بإبتسامة _ حسيتها دي كمان  ولا  عرفتها وانت بتدور ورايا 
سليم _ حسيتها،  
ميرال _ حساس اوي انت 
سليم _ اوووي
ميرال _ مش  اوي كده 
سليم _ لا اوي كده 

وسط كلامنا ركزت ف الجوانتي بس محبتش اضايقه بسؤال عنه 

سليم بتنهيده _ عاوزة تسألي علي الجوانتي؟ 
ميرال _ لأ 
سليم وهو ينظر للبحر _ اوعدك، في اليوم اللي هتكوني معايا فيه هقولك حكايته ايه،  وحكايات كتير تاني بس المهم انك تكوني جامدة كفاية علشان تسمعي 
ميرال وهي تنظر له _ الظاهر انك  عشت أيام صعبه 
سليم ينظر لها  _ مش اصعب من الوقت اللي مش بشوفك فيه 
ميرال بإبتسامة _ رومانسي اوي انت 
سليم _ انتي  لسه  شوفتي  رومانسيه،  استني  بس  بعد  ما نتجوز  هتشوفي رومانسيه عمرك ما سمعتي عنها ولا هتسمعي 
ميرال _ ههههه...  انت رومانسي  اه،، بس بتتكسف ساعات 
سليم _ بتكسف ازاي 
ميرال _ لما اقرب منك او العكس 
سليم _ مش  كسوف،  بس  حابب اصبر لبعد الجواز
ميرال _ بس  كده 
سليم _ بس كده 
ميرال _ طيب انا عايزة انزل البحر ممكن 
سليم _ بتعرفي تعومي
ميرال _ اه 
سليم _ اوك،  يلا 

يمسك يدها ويقفزا سويآ في البحر ويغوصو الي  الأسفل  ثم يعودو و بعد ذلك تبتعد عنه مسافه  وفجأه  تستنجد به حتى استسلمت للمياه  وهو ظل يسبح إليها مسرعآ واخرجها من الماء إلى  ظهر اليخت

سليم وهو  يضربها ضربات خفيفه  على  وجهها  _ ميرال...  ميرال،  انتي سمعاني 
يبدء بضغط على صدرها ثم يجلس للحظات وهو متردد وبعد ذلك يقترب منها ليعطيها تنفس صناعي وما ان تلامست شفاهم حتى فتحت عينيها وظلت تضحك 
سليم يبتعد عنها _ ايه ده
ميرال  _ ههههه بهزر ههههه
سليم _ هزار؟
ميرال _ اه هزار
سليم _ مفيش  هزار كده،  دا اسمه استهتار 
ميرال بإبتسامة _   كان  نفسى  اشوف  خوفك عليه 
سليم يقومها _ افرضي ملحقتكش 
ميرال _  ما انا  معملتش كده  غير  لما  عرفت انك  شاطر في  السباحه 
سليم بجديه _ مكنتيش محتاجه  تعملي كده  علشان  تعرفي  حجم خوفي عليكي...  انا  قولتلك  قبل  ما ننزل اني  مش  حابب  اقربلك غير  بعد  الجواز،  وبسبب لعبتك دي كنت..... 
ميرال بإبتسامة _ أنا زعلانة.   انى  كشفت نفسي  بسرعة  كدة 
سليم _ افهم من  كده  إيه 
ميرال _ ههههه  ولا  حآجه،  
سليم _ انتي  طلعتي  عكس شكلك خالص 
ميرال _ شكلي ايه و طلعت  ايه
سليم  _ شكلك برئ  بس طلعتي خبيثه،  مش  عارف  طالعه لمين حتى  ابوكي طيب 
ميرال  _ طلعالك،  ولا  انت بس  اللي  بتعرف  تخطط
سليم _ مش  فاهم.. يعنى  ايه بخطط
ميرال _يعني بتخطط.. مش  فيها  ايه دي
سليم  _ احم... عديها  
ميرال _ اوكي،  
سليم _ اوووكي 
ميرال  بإبتسامة  _ اوووكي
سليم _ انتي  طالبه. معاكي  جنان  النهارده  صح 
ميرال _ ايووه،  بقولك  تقدر تسبقني؟
سليم _ ههههه  لا طالبه  جنان  بجد  مش. كلام،  اقعدي محدش  ناقصك تغرقي دلوقتي 
 ميرال _ طيب  اختار حآجه  من اتنين 
سليم _ هما  ايه 
ميرال  _ نجري او تحضني
سليم يرفع حاجبه _ ميرال حبيبتي  براحه عليه 
ميرال _ ههههه  انا  اللي  بطلب المفروض  انت اللي  تعمل  كده  بدون  ما تستأذن 
سليم _ كمان  ...  لا دا انتي  ضايعه منك  خالص النهاردة
ميرال _ ضاايعه مني؟...  طيب  
سليم _ طيب  ايه
ميرال _ يلا نرجع 
سليم _ ده  زعل  ده 
ميرال _ رجعني يا سليم 
سليم _ في ايه مالك
ميرال _ مفيش، عاوزة ارجع وخلاص
سليم  يشدها لحضنه _ لأ 
ميرال تغمض عينيها وتبتسم _ ايوة كدة
سليم بإبتسامة _ بقولك مش سهله
ميرال _ عارف  
سليم _ إيه 
ميرال _ انا بحب فكرة الحضن،،  بحس ان الحضن امان  ولما حصل  معايا من راجل غير بابا  كان من الإنسان  الوحيد  اللي  حبيته وبروح معاه  في  نص البحر  من غير  خوف،
سليم بتنهيده _ يعني انتي مطمنه معايا 
ميرال  _ فوق  ما تتصور 
سليم _ مش  خايفه مني يعني 
ميرال وهي  تتشبث به اكثر _ لأ 
سليم _ ريحتيني
ميرال تنظر له _ انت أمني وأماني ومأمني 
سليم بإبتسامة _ شعر كمان،  لا انا  مش  قدك يلا بينا 
ميرال تحتضن كفه _ خلينا شويه
سليم _ هنتاخر وابوكي هيقلق عليكي 
ميرال _ خلينا  كمان  شويه..  يمكن. مقدرش اشوفك  تاني 
سليم _ هتشوفيني، و مش هتكوني  لحد  غيري،  وهنيجي هنا وافتكري كلامي ده  كويس 
ميرال _ اتمنا 
سليم _ وانا هحققلك امنيتك
ميرال _ يارب يا سليم 

بعد وقت رجعنا وهو  وصلني قريب من  الڤيلا ومشي  وانا روحت،  ولقيت بابا  وفارس هناك 

خالد _ كنتى  فين  ياحبيبتي 

"فهمت  انه بيعمل. كده  علشان  فارس موجود "

ميرال _ كنت بلف على  المحالات شويه 
فارس _ قلقتينا عليكي 
ميرال _  انا  كويسه 
خالد _ طيب  وليه مشيتي وسيبتي السواق 
ميرال _ رجليه خدتني بعيد 
فارس _ طيب كنتي  خدتي تليفونك علي  الأقل 
ميرال تبص لخالد _ اتكسر للأسف 
فارس _ دلوقتي  اخدك ونروح نجيبلك احلي تليفون 
خالد  وهو  يركز نظره علي  ميرال _ لا مش  النهارده  ،  هي  دلوقتي  لازم  تدخل  ترتاح 
ميرال _ انا عايزة ارتاح فعلاً..  عن اذنكم 

#سليم 

رجعت البيت  ودخلت  اوضتي وطول الطريق وانا مش قادر ابطل افكر  في  اللي حصل...  عاوزة مني ايه يابنت خالد، مش. كفاية اللي  ابوكي عمله،  جايه  انتي  دلوقتي تعجزيني،...  يعنى  ايه معني كلامها عن اني امان ليها...  دي لو كانت  فاهمه  كل حآجه  مكنتش  قالت  الكلام  ده  

الهاتف يرن

سليم _ ايه الاخبار 
الطرف الأخر _ الأخبار عندك انت،  عملت  إيه 
سليم _ روحنا  اليخت
الطرف _ انا  نفسي  افهم  مأجل ليه،  ماهي كانت  معاك  وبمزاجها ايه خلاك تسيبها ترجع 
سليم _ كل ما يقرب من معاد الفرح  هتبقا الوقعه اكبر عليه،  وياريت يكون  يوم الفرح كمان 
الطرف الأخر _ حبيبي افهم،...  طالما  هي  عاوزاك مستحيل  هتوصل للفرح،  ولو وصلت  للفرح بموافقتها ف هي  مش  هتهرب معاك 
سليم _ بس  نوصل للفرح وانا  هعرف  اخدها ازاي 
الطرف الأخر _ طيب ايه  رأيك  نتقابل  ونشوف هنعمل  إيه 
سليم _  مفيش  مقابلات دلوقتي،، انا  شايف حد  ماشي  ورايا واكيد ده تبع خالد 
الطرف الأخر _ وهو  يمشي  وراك  حد  ليه 
سليم  _ أكيد  عاوز يعرف  عني  حآجه  يكره ميرال فيه  بيها 
الطرف الأخر _ كان  غيره اشطر دي وقعت في  ايدين سليم
سليم _ من نحية وقعت ف هي  وقعت 
الطرف الأخر _ ايوة ياعم تلاقيك تماديت معاها وبهدلت الدنيا
سليم بتنهيده  _   محصلش  حآجه   ولا  اللى في بالك هيحصل 
الطرف الأخر  _ والله هتكون معاك وانت حر بعد كده
سليم _ اه.... طيب اقفل دلوقتي 
  

قفلت  معاه  وعملت مكالمة  تانيه  

سليم  _ ايوه 
الطرف الأخر _ متصل  ليه  دلوقتى 
سليم _ ليه  في  ايه 
الطرف الأخر _ خالد قالب في البيت حريقه وضرب ميرال عشان  راحت  معاك اليخت 
سليم _ ضربها؟
الطرف الأخر _ ايوة انت فاكره هيستقبلها بإبتسامه يعني
سليم _ خليه يضربها او يموتها حتي  انا ميخصنيش 
الطرف الأخر _ والله ميرال هي الوحيدة اللي بتتأذي في الموضوع، مش عارفه انت مدخلها بينكم ليه
سليم بنرفزه _ مش  هنرجع لنفس الموضوع اقفلي 

انا مالي يضربها ولا يولع فيها حتي، انت ملكش دعوه بيها تضرب، تدبح هو حر.... مااشي كله هيخلص دفعه واحده منك ياخالد هانت اهي 

#فرح 

دخلت غرفة عمي ياسر  عشان  اطمن  عليه و لقيته  قاعد شارد 

فرح _ صباح الخير  يا جميل  ،  عامل  إيه  النهارده 
ياسر _ هه....  اه كويس  
فرح  _ انت مش  هنا  خالص،   
ياسر _ زهقت من  القعده هنا 
فرح  _ انت خلاص  خفيت يمكن  تمشي  بكره...  بس  دلوقتي  لازم تاخد  الدوا....  هو  فين 
ياسر  _ احم مش  عارف  
فرح  _ كان  هنا 
ياسر  _ خلاص  مش  مهم 
فرح  _ ههههه  طيب  طلع  الدوا 
ياسر  _ أطلعه  منين 
فرح  تمدله ايدها  _ هات 
ياسر  يطلع  الكيس من تحت  الغطا _ خدي...  بس  بلاش  حقن 
فرح  _ ايدي خفيفه  مش  هتحس بيها 
ياسر  _ هتكون اخف من ايد سامح المرزبه 
فرح  _ ههههه  اه اخف،  لحظه  بس  وهتشوف

طلعت  الادويه من الكيس ولفت انتباهي اسمه اللي  علي  الروشته ف مسكتها وقريت الاسم  بصوت عالي 

فرح  _ ياسر  فريد 
ياسر  _ ايوه  ده  اسمي 
فرح  بإبتسامة  _ زي اسم بابا الله  يرحمه 
ياسر  _ بجد 
فرح بإبتسامة  _ ايوة، انا اسمي فرح  فريد  نصار
ياسر باندهاش  _ وريني  بطاقتك 
فرح  _ ههههه  معايا  الكارنيه ينفع 
ياسر _ اه وريني 

ادتله الكارنيه  وبقا يبصله شويه وبعدين  بصلي شويه من غير  كلام 

فرح  _ في  حآجه 
ياسر  _ امك اسمها  اية 
فرح  _ اسمها مريم مريومه
ياسر يحبس دموعه _ وانتى  عايشه  مع  مين دلوقتي 
فرح  باستغراب  _ مع  ماما  ...  هو  في  ايه 
ياسر  _ امك عايشه؟ 
فرح  _ اه الحمدلله  ...  في  حآجه  طيب 
ياسر  _ قولتي قبل  كده  ان ابوكي متوفي صح 
فرح  _ الله  يرحمه 
ياسر  _ شوفتيه قبل  كده 
فرح  _ لأ  ده  توفا وانا  لسه  فى  بطن ماما 
ياسر  تنزل دموعه _ الله  يرحمه  
فرح  _ انت كويس 
ياسر  يبتسم وسط دموعه _ اه كويس  اوى 
فرح  _ انا  اسفه  لو ضايقتك بكلامي ده 
ياسر بدموع  _ لا مضايقتنيش،  انا  عاوز اخرج  من هنا  بس 
فرح  _ هتخرج   لما  الدكتور  يكتبلك على  خروج 
ياسر  _ اتصليلي ب سامح طيب 
فرح  _ حاضر 

يمكن  تشابه الاسماء الي  بينه وبين بابا  ومعرفته ان بابا  متوفي قلقته وفكر انه ممكن  يتوفا هو كمان، 

 اتصلت  ب جواد قولتله يخلي دكتور  سامح  يجي،  وبعدين  رجعتله لقيته  بيبكي بشده 

فرح  تمسك يده  وتربت عليها  _ بتبكي ليه  طيب..  حضرتك  كويس 
...  استاذ  ياسر حضرتك بقيت  كويس  وهتخرج والله  ليه  العياط ده  .....  لو سمحت  اهدا كده غلط  عليك 
ياسر  ببكاء  _ انا  لو اعرف  كده  كنت  تعبت  من زمان  ...  والله  كنت  تعبت  من زمان  

فرح  تقعد  جمبه وتحط ايدها  على  كتفه وتربت عليه _ بعد  الشر  عنك  ،  ارجوك  اهدا انت  ممكن  تتعب تاني كده

#سامح 

روحتله المستشفى  لقيته بيبكي وفرح جمبه وبتبكي معاه  وهي بنحاول تهديه 

فرح  ببكاء  _ دكتور  سامح،  الحقني مش  عارفه  اسكته 
سامح  يقعد جمبه  ويمسك ايده  _ مالك  بس في  أيه  
ياسر ببكاء _  ممكن  تسيبينا مع  بعض  شويه
فرح  _ حاضر   

مشيت  فرح  وهو  بقا يشاور علي  الباب  ويقولي هي 

سامح  _ هي مين،  ممكن  تبطل عياط 
ياسر  يهدا _ فرح  بنتي
سامح _ دا ازاي  ده
ياسر  _ انت  شوفت  امها  صح 
سامح  _ اه شوفتها
ياسر  _ اهي هي  دي مريم،  انت جيت  قبل  كده  تكشف عليها  زمان  فاكر 
سامح  _ اه هي  مره  واحده  وكانت نايمه  على  ما افتكر 
ياسر  _ ايوة...  انا  لازم  اقابلها يا سامح 
سامح  _ طيب  بس فهمني  انت مين قالك  انها  بنتك 
ياسر _ اسمها  بالكامل  واسم امها " مريم " وتشبها بشكل  كبير،  مستحيل  دي كلها تكون  صدف
سامح  _ صح  اوي،  انا  ازاي  مخدتش بالي،  ..  بس  دي بتقول  ان جوزها  ميت
ياسر  _ ايوة ما انا  عارف،،،  لازم  اقبلها قبل  ما اتكلم  مع  فرح 
سامح  _ طيب  بس لما  تقوم بسلامه  نروحلها ونفهم الموضوع كويس
ياسر  يقوم  _  انا  بقيت  كويس خلاص،  يلا بينا 
سامح  _ مش  ببساطة  كده،  انت هتقابلها بعد  سنين  طويله لازم  تستعد
ياسر  _ استعد ل أيه،   انا  لازم  اتكلم  معاها 
سامح  _  مش  دلوقتي،  حتي  علشان  فرح  لما  تعرف 
ياسر  _ طيب  انت عاوزاني  اتصرف ازاي  دلوقتي...  يعني  بعد  ما الاقيهم اجي استنا تانى 
سامح  _ اقولك  حآجه،  انت تقرب من فرح  دلوقتي  علشان  لما  تقابل مريم  وتعرفك،  يبقا الصدمه  هينه عليها 
ياسر  _ اقرب منها  ازاي  انا  مش  هقعد  هنا  كتير 
سامح  _ لسه  انت عيان ومحتاج مش  اقل من شهر في  المستشفى 
ياسر  _ سامح  الله  يباركلك  بطل تعقيد الدكاترة  ده،  انا  بقيت  كويس 
سامح  _ ياحبيبي  افهمني...  انت عيان ومحتاج  شهر  كمان  تحت  ملاحظة فرح

ياسر بفرحه _ ااه فهمت...  صح،  اااه قلبي  وسع كده  خليني انام 
سامح _ حالتك حرجه جدآ ياحبيبي،،،  دقيقة  انده فرح 
ياسر  بفرحه _ اسمها فرح  ياسر،  شوفت  اسمها  بيعبر عن  حالتي دلوقتي  ...  اندها بسرعه 
سامح  _ شوف  الحظ، يعني  في  النهايه  هنكون نسايب 
ياسر  بفرحه  _ انا  مش  موافق  ،  بنتي  لازم  تتجوز وزير 
سامح  _ ههههه  لو جواد سمع  مش  هتقوم من هنا  خليك ساكت  
ياسر  _ اوعا تقوله لا يقولها،  ابنك الفاشل ده  اللي  عيت بسببه 

#شدن  

قعدنا انا وبابا  واحمد ومؤلف الأغنية، في الاستديو،  والمؤلف بداء يقولنا الكلمات بس  كانت  عك ومعجبتنيش

شدن  _ معجبتنيش 
المؤلف _ مش  مهم تعجبك المهم  انها  هتعجب الناس 
شدن  _ يعني  ايه  مش  مهم  تعجبني،  انا  اللي  هغني 
المؤلف _ اتكلم  انت  يافنان
زين _  انتي  هتغني لناس ولازم  حآجه  تشدهم في  البداية  وبعدين  غنى  اللي  تحبيه

شدن  تبص ل احمد  وهو  يأشرلها بعينيه انها  مش  حلوه 

شدن  _ لا يا بابا  معجبتنيش  انا  مش  هغني الكلام  ده 
المؤلف  _ براحتك،  في  مليون  يتمنو يغنوه،  عن اذنكم
زين  _ اتفضل 

"" "" "

زين  _ ده تالت واحد ميعجبكش اغانيه 
شدن  _ علشان  كلهم مركزين على  اغانى  المهرجانات  والروك، والراب،  وانا  مش  حابه  النوع  ده..  مش  هيناسبني 
زين  _ انتي  لازم  تتنازلي في  الاول 
شدن  _ مش  لازم  خالص 
زين _ طيييب  استني بقا نشوفلك حد  ينفع  معاكي 
شدن  _ أكيد هنلاقي
زين يبص ل أحمد _ ساكت  ليه 
احمد  _ انا  رايي من  رأيها،  كل  الاغاني  دي  تلوث سمعي
زين  _ هو  ده  اللي  ماشي  الايام  دي 
شدن  _ ميمشيش معانا،  احنا نغني اللي  بنحبو واللى  عاوز يسمع يسمع
زين  _ طيب انا  دلوقتي  ورايا  شغل  اتفضلو امشو وبعدين  نشوف  حد  يعملك اغنيه  علي  مزاجك
شدن _ اوكي 

طلعنا من هناك  ومشينا بالعربية،  

شدن _ شكلي كده  هفشل قبل  ما أبدأ  يا احمااه
أحمد  _ مش  هتفشلي،  بس قوليلي  حابه  تغني إيه 
شدن بإبتسامة حالمه  _ بحب  الطرب،  اوي،  ..  فينك يا بليغ،، فينك يا نذار 
احمد  _ مين دول بقا
شدن  _ بليغ حمدي ونذار قباني يابني 
احمد  _ اااه...  طيب  اقولك  حآجه  
شدن _ قول 
احمد  _ واحد  صاحبي  بيكتب شوية حاجات  كده بس  مش  بيطلعهم عشان  يتكسف،  ممكن  ينفعو معاكى 
شدن  _ انت شايف  انهم ينفعو معايا  يعنى  
احمد  _ هوريكي وتشوفي بنفسك 
شدن  _ اوك تمام  اوي يلا نروحله
احمد  _ لأ  تروحي  فين  بقولك  بيتكسف 
شدن  _ وايه اللي  بيكسفه
احمد  _ مبيقولش 
شدن  _ طيب  هتجيبهم منه امتي 
احمد  _ النهارده  لو تحبي 
شدن  _ طيب  ياريت
احمد  _ تمام،،  اوصلك،  واروحله واجبهملك لغيت  عندك 
شدن _ هو اسمه اية؟
احمد _ اسمممه.... اسمه أحمد زي اسمي
شدن _ ودا عيبه ههههه
احمد يبتسم لضحكتها _ شكراً يا ذوق

عشق_بالخطأ

  •تابع الفصل التالي "رواية عشق بالخطأ" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent