Ads by Google X

رواية مأساة حوريه الفصل الثاني 2 - بقلم فريدة احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية مأساة حوريه الفصل الثاني 2 - بقلم فريدة احمد 

فتح باب الحمام علي مرات اخوه وقفلو وراه بسرعة 
كانت بتلف جسـ مها بالفوطة اول ما لاقته قدامها بصتله وقالت بدلع ... ايه لسه ماشبعتش. جاي تكمل هنا ولا ايه
وهي بتقر، ب ليه جامد وبتقول.. انا ملكك في اي وقت 
لكن هو كان مرتبك جدا وقال... حورية رجعت من عند اهلها. جات بره 
شهقت بصدمة وقالت وهي بتخبط علي خدها .. يالهوي يالهوي. دي لو شافتني هنا هنتفضح 
حط ايده علي بوقها وقال بغضب مكتوم... وطي صوتك. انتي دلوقتي اللي هتفضحي نفسك بصوتك ده ياروح امك
اتنهد بارتباك وقال... اسمعي انا هخرج دلوقتي اروحلها واحاول اشغلها علشان ما تحسش بحاجة وانتي تلبسي هدومك وتخرجي من غير ماتعملي اي صوت. فاهمة

هزت راسها دليل علي الموافقة وهو خرج ودخل اوضة النوم علي حورية بعد ما قفل باب الاوضة وراه

حورية اللي كانت قاعدة علي السرير في دنيا تانية. حتي محستش بأي حاجه برغم انها لما دخلت الشقة وسمعت صوت الماية في الحمام كانت فاكرة انو جوزها لكن لما دخلت الاوضة لاقيته  
وكان هو اول ماشافها طفي سيجارته اللي كان بيدخنها بشرود وقام من علي السرير بارتباك وقال... ح حو رية 
انتي.. 
لكن وقتها قاطعته حورية باستغراب وقالت... انت ازاي هنا.. امال مين اللي في الحمام 
بلع ريقه برعب 
وهي كملت ... انا سمعت صوت ماية في الحمام.. هو في حد هنا 
قال بارتباك... حد ايه. لا مفيش حد. دا.. اااه. انا فعلا لسه خارج من الحمام. شكلي نسيت الماية مفتوحة. ثواني هقفلها 
وخرج علطول يشوف مرات اخوه اللي في الحمام 

اما حورية اللي قعدت علي السرير بتعب وثواني وكانت شردت في اللي حصل من اول اليوم 

فلاش بااك
هو كده  يامراتك تنزل كل يوم من الساعة سبعة الصبح وتعمل كل حاجة في البيت زيها زي سلايفها يا اما تبعتها لاهلها. انا ماليش في دلع البنات الماسخ ده.. مش كفاية راضيين بيها علي عيبها. خمس سنين متجوزها ومقدرتش تجبلك فيهم حتت عيل. لا وكمان بتتنك علينا
وده كان كلام حماتها اللي قالته بتجبر وهي بتحرض ابنها عليها 
اما هو اتنهد بضيق من موال كل يوم لكن اتجاهل باقي كلام امه وقال .. ما انا بشوفها بتشتغل وبتساعد في البيت ياما. هي عملتلك ايه بس
بسخرية...  بتساعد. دي مبتشيلش حاجة من الارض غير وانت موجود.
كملت بغل...  بت مش سهلة بتعمل كده قدامك علشان توريك انها شيلانا.وقايمة بشغل البيت كله. 
محمد... طيب ياست الكل عاوزة ايه وانا هخليها تنزل تعملهولك

الكلام ده سمعته حورية اللي كانت نازلة من علي السلم 
لكن وقفت مكانها وهي بتغمض عينيها بغضب من حماتها اللي مش بيعدي عليها يوم من غير ماتسخن ابنها عليها 
لكن الغضب اتحول ل الم شديد في قلبها لما سمعت حماتها اللي ردت علي ابنها وقالت... اسمع يابن بطني انا لاعاوزة تعملي حاجة ولا عايزاها من الاساس هي كده كده مش نفعانا. طلقها يابني. طلقها واتجوز واحدة تخلفلك حتت عيل. ماهو مش معقول هتكمل حياتك معاها كده. ايه مش نفسك تخلف عيل من صلبك يشيل اسمك. مش بتغير من اخواتك اللي مشاء الله الكبير معاه بدل العيل اتنين والاصغر منك مراتو اهو بقت حامل 
محمد... ياما ربنا يرزقهم ويخليلهم عيالهم.
مسح علي وشه بضيق وقال...  لو سمحتي ياما بلاش تفتحي سيرة الخلفة دي تاني. لاني لا هطلق حورية ولا هتجوز عليها 
: لييييه سحرالك 
قالتها امه باندفاع وغضب 
لكن كملت بحيرة وقالت... اشحال انك كل يوم والتاني بتضربها . حتي مش بشوفك بتعاملها زي الحبيبة يعني. ايه سر تمسكك بيها مش فاهمه 
: ياامااا قفلي بقا علي الموضوع ده. وجواز تاني مش هتجوز علشان تريحي نفسك
قالها محمد وهو بينهي اي نقاش في الموضوع ده تاني 
ولف علشان يخرج اتفاجأ ب حورية واقفة علي السلم ودموعها في عيونها ف قالها... احم. انزلي ياحورية شوفي ماما عاوزة ايه واعمليهولها. يلا
راحت امه قالت بسرعة وسخرية ... هتعمل ايه المعدولة. هي بتعمل حاجة يابني . منا بقولك مبتعملش دا غير انها غلطت فيا امبارح... هقولك ايه مراتك دي مش متربية. اهلها معرفوش يربوها
محمد بص ل حورية اللي كانت واقفة بصدمة وهي متاكده من مكيدة جديدة من حماتها
رجع بص محمد ل امه وقال... غلطت فيكي ازاي ياما
قالت امه بمسكنة ...امبارح كنت تعبانة  وانت عارف رجلي بتوجعني ومرات اخوك كانت عند الدكتور ب ابنها  وهي الوحيدة اللي كانت فاضية ف روحت قولتلها ياحورية شطبي المطبخ مكان العشا قبل ماتطلعي شقتك..تخيل تقولي ايه.
بصلها باهتمام ف كملت وقالت... قامت شوحتلي بإديها وقالتي ماتعملي انتي هو انتي اتشلـ يتي. غلطت فيا يابني غلطت في امك 
محمد.... هي قالتلك كده
كملت بدموع مصتنعة وقالت.... هقولك ايه بس ولا ايه. 
حتي اسال اختك اهي.بصت لبنتها اللي كانت قاعدة في جمب لوحدها بتقلب في تليفونها بلا مبالاة وقالت... بت يا سمر. مش قالت كده 
وهي بتبص لبنتها بتحذير علشان تأكد اللي قالته
سمر بخوف قالت ... ااه. احم. هي بصراحة قالت كده يامحمد ودايما بتغلط في ماما
امه... شوفت بقا علشان تعرف اني مستحملة منها كتير وبقول علشان خاطرك
لحد هنا ومستحملتش حورية اللي كانت واقفة بزهول وهي مصدومة من كل الاتهامات دي 
اتمالكت نفسها وراحت نزلت الدرجتين من علي السلم وقربت علي حماتها بغضب وقالت... انتي ايه ياولية. مش بتخافي من ربنا انتي ولا بنتك.. اتا قولتلك كده!!!! 
حرام عليكي كفاية تتبلي علياا بقااا. كفاااية. كفاااية كل يوم والتاني تسخنيه عليا
كملت بعصبية وغضب... سيبيني في حاالي بقاا. عاوزة تعملي فيا ايه بالظبط
محمد بحدة... حورية. وطي صوتك 
حورية بغضب... مش هوطي صوتي. انت مش شايف بتتبلي عليا ازاي هي واختك.. دي ولية كدابة 
امه... شايف. شايف بتقول علي امك ايه. اللي ملقتش حد يربيها. شايف بتغلط في امك ازااي 
محمد بص ل حورية وبغضب.... اعتذري ل امي حالا
حورية بقوة.... مش هعتذر. انا مغلتطش فيها هي اللي اتبلت عليا. بتقول كلام محصلش. هي اللي غلطت فيا مش انا
وهي بتبص ل حماتها بغضب... دا غير السم اللي كل شوية بتبخه في ودانك علشان موضوع الخلفة 
محمد بغضب مكتوم.... قولت اعتذري حالا
حورية.... وانا قولت مش هعتذر 
ولفت وراحت تطلع علي  فوق متجه لشقتها لكن هو شدها قبل ماتتحرك ونزل علي وشها بكف شديد وقال... شكلك فعلا متربتيش و محتاجة تتربي من اول وجديد. وانا هربيكي. علشان تعرفي تكسري كلامي
حورية كانت حاطة ايدها علي وشها مكان القلم وبتبصله بغل وقالت.... هتفضل طول عمرك حيوان وابن امك
هنا نزل علي وشها بقلم تاني اقوي  لدرجة اوقعها ارضا وقال... وحيات امي لاربيكي حالا 
ونزل فيها ضرب بشدة 
وامه واقفة تبصلها بشماته وهي بتقول... تسلم البطن اللي شالتك. ايوا كدا يابن بطني علشان قبل ماتفكر تطول لسانها عليك تعرف انك هتقطعهولها
سمر كانت بتبص لامها بندم وعتاب وراحت قالت بسرعة 
كفاية يامحمد علشان خاطري 
وهي بتحاول تبعده عن حورية اللي كان نازل فيها ضرب من غير رحمه 
في اللحظة دي نزلت سلفتها( رشا ) اللي اول ماشافت اللي بيحصل كانت هي كمان مبسوطة جدا وبتبصلها بشماته مخفية
وقربت عليهم وقالت بتأثير مصطنع... ليه كده يامحمد بس 

وقربت علي حورية وهو بتحاول تقومها وهي بتقول... تعالي ياحبيبتي اطلعك شقتك 
لكن حورية بعدتها عنها بغضب وقالت... ابعدي عني ياحرباية 
وقامت بصعوبة وطلعت علي شقتها 
ومحمد كان خرج بغضب 
بصت رشا ل حماتها وقولت ببتسامة مقدرتش تخفيها... ايه اللي حصل ياخالتي

اما حورية ف كانت طلعت ولمت هدومها ومشيت علي بيت اهلها وهناك حصل اللي حكيناه في البارت اللي فات
واللي كانت رشا استغلت ده واول ما محمد رجع نزلت قضت معاه الليلة في الرذ، يلة 
......... 
فاقت حورية من شرودها  علي محمد اللي دخل وقفل الباب وراه علشان متاخدش بالها من رشا اللي لبست هدومها واتسحبت وخرجت من باب الشقه من غير ماتعمل اي صوت
حورية وهي باصة في الارض قالت... انا بس رجعت علشان نسيت المفتاح بتاع بيت اهلي ولما روحت ملقتش حد يفتحلي شكلهم نايمين. انت عارف هما في الدور العالي. احم. انا هبات وهرجع الصبح
لكن هو كان قرب منها وقعد قدامها وقال بسرعة... لا. متمشيش.. خليكي. متسبيش البيت 
بصتله بدموع وقالت.... عاوزني ليه. اما انت كل يوم والتاني بتضربني علي راي امك  بسبب ومن غير سبب ومعاملتك معايا مفيش واحدة تستحملها
قال ببعض الندم... معلش حقك عليا. بس انتي ياحورية اللي بتعصبيني وبتجبيه لنفسك. متبقيش تردي ولا تبجحي وانا مش همد ايدي عليكي. وبعدين اللي عملتيه ده كان يصح. واقفة تغلطي فيا وفي امي. كنتي عاوزاني اعمل ايه. كان طبيعي اتعصب
حورية بصتله بدموع وقهر وقالت... عندك حق. انا فعلا اللي بجيبه لنفسي. علشان بسكت. بتبيعو وتشترو فيا انت واهلك وبسكت. بسكت علي الذ، ل والاها، نه وضربك ليا وعمايل امك فيا اللي مابتخلصش.. فعلا انا غلطانة 
وبدون ولا كلمة تاتية قامت خرجت من الاوضة وهي بتشيل الطرحة من علي راسها وراحت الحمام واللي بمجرد ماقفلت بابه عليها قعدت علي ارضيته وفضلت تعيط بقهر وحرقة لحد مااخيرا قامت تغسل وشها وتاخد دش يمكن تفوق شوية وتهدي لكن اللي شافته واللي مكانش متوقع وصدمها بشدة لما عينها جات علي قطعه صغيرة من الملابس الداخليه الحريمي و اللي قربت عليها تتأكد منها 
كانت بتبصلها بصدمة وبتقول بزهول... وكمان بتخو،، ني

  •تابع الفصل التالي "رواية مأساة حوريه" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent