Ads by Google X

رواية ليه يا زمن الفصل التاسع والعشرون 29 - بقلم نسرين بلعجيلي

الصفحة الرئيسية

 

رواية ليه يا زمن الفصل التاسع والعشرون 29 - بقلم نسرين بلعجيلي 



الفصل 29

رحمه: مالك يا بنتي فيكي ايه؟؟

المعلم: انتم ماتعرفوش ان أبوها في القسم و احتمال يتسجن 

فكريه: لا حول ولا قوه الا الله 
بس علي مسافر مش موجود

زهرة اول ما سمعت كده اتأكدت اكثر ان خلاص النهايه قربت وان الكلام صح 

مبقتش سامعه ولا شايفه حاجه واغمي عليها 

رحمه: يا ساتر يارب 
الحق يا معلم البنت وقعت من طولها 

المعلم راح الاوضه يعمل مكالمه

فكريه : يا مسعده تعالي شيلي معايا 

شالوا زهره دخلوها الاوضه 
وحاولوا يفوقوها

فكريه: اتصلي بامها تيجي تشوفها

رحمه: حاضر يارب جيب العواقب سليمه 

زهره فاقت بس كانت ساكته 
المعلم دخل الاوضه وشافها حزينه وبتعيط

رحمه: اعمل حاجه يا معلم 

المعلم : هو انت فكرك انا معملتش حاجة دا راجل شغال معايا سنين ماشوفتش منه حاجه وحشة .

زهره:  قدمت الكمبيالات ليه يا معلم ؟ انت عارف ان أبويا مش معاه فلوس ؟

المعلم: انا ماقدمتش حاجه دا  انا ساعدته بطيب خاطر بس لولا ان ابوكي كرامته نقحت عليه و طلب مني امضيه علي كمبيالات انا ماكنش عملت كده

فكريه: يا حوستي كمبيالات ايه؟

المعلم : هو كان مزنوق في قرشين علشان جهاز البت ادتهمله بس الظاهر انه اتكسف يطلب تاني وراح استلف من  حد تاني و هو اللي قدم الكمبيالات بس ماتخافيش انا هشوف الموضوع دا

جت فاطمه  و دخلت  لبنتها 

فاطمه: معلش احنا اسفين ليكم

رحمه: عيب يا فاطمه تقولي كده

فاطمه قربت من بنتها ضربتها في كتفها 
فاطمه: قومي فزي يا وش المصايب كله منك لو كنتي وافقتي مكانش ابوكي اتسجن 

رحمه: سيبي البت في حالها مالك داخله كده وبتشديها من كثفها
عامله ايه  يا بنتي لسه تعبانه  ؟ اجيب الدكتور
  
فاطمه: دكتور ايه بس دي بتدلع يلا قومي

المعلم: انتم قاعدين فين؟؟

فاطمه: هيكون فين يعني  عند الوليه اللي ما تتسمي جمالات

فكريه: هي صحيح بنتك هربت الصبح من بيتها؟

فاطمه: اسكتي مش جوزها  طلع مجنون ولا مؤاخده حاول مع البت و لما طلعت امه تحوشه عن  البت  قام استغفر الله كان عايز امه

رحمه: اعوذ بالله ايه اللي  بتقوليه دا يا فاطمه ؟؟؟

فاطمه: والله زي ما بقولك واخدوه سرايه المجانين وامه قامت ضربت وداد و يا حبه عيني هربت من اللي شافته عندهم ..
بس هنعمل ايه ملناش حد نروحله   صاحب البيت طردنا ..منه لله

المعلم : يلا علشان اوصلكم وبعدين نشوف موضوع البيت دا 
رحمه علي بيتصل

رحمه : ايوه يا ضنايا عامل ايه؟

زهره قلبها وجعها اوي 
زهره اخدت التليفون من رحمه من غير ما تستأذنها..ورحمه استغربت

زهره: ايوه يا علي انا زهره

رحمه يلا اطلعوا خليها تتكلم علي راحتها معاه .

المعلم فضل يبص علي فاطمه 

فكريه: ما تيالا مبلمين كده ليه 

الكل طلع 

علي: بتعملي ايه في بيتنا؟

زهرة وهي بتعيط

زهره: قولي انك كنت بتهزر معاية قولي ان كله كذب  وانك لسه بتحبني 

علي: معلش يا زهرة غصب عني والله غصب عني انتي عارفه انا عمري ماحبيت غيرك انتي حبي الأول انت كل حاجه بس غصب عني والله يا زهرة انا بحميكي مش هاقدر اقولك اكثر من كده 
اوعي تفكري انه سهل عليا بس الظروف كده

زهره: مافيش حاجه اسمها ظروف انا استحملت و صبرت ابقي معاك في الظلمه وفي الآخر ده جزاتي تتخلي عني وتقولي بحميكي 

علي: كفايه يا زهرة انا مش قادر استحمل صوت عياطك انا ماستهلش دموعك دي 

زهرة: كويس انك عارف دا 
بس ليه اتجوزت؟

علي: قولتلك ظروف 

زهرة : من يوم ماعرفتك وانت عندك ظروف واستحملتها بس انت ما طلعتش راجل يستحق التضحيه هنساك يا علي وحشيل قلبي اللي بيحبك منك الله يا علي مش مسامحاك ليوم الدين هتشيل ذنبي لغايه ماتموت لأني عمري ما هسامحك علي اللي عملته فيا 
وقفلت الخط وفضلت تعيط

أما علي كانت دموعه بتعبر عن كميه الألم اللي بيحس بيه 
وافتكر سؤال زهرة  ووعده ليها 
*************************
زهرة: خايفه تنساني

علي: انساكي ازاي وانا مربيكي على إيدي صحيح مشيت  من الحاره بس عمري مانسيتك ولا هنساكي 
انت الحب الأول و الاخير
************************ 

Nisrine Bellaajili 
هايدي: علي ماتعملش في نفسك كده 

علي : لو سمحتي عايز أفضل لوحدي

هايدي: انا هرجع الاوتيل 

علي : تمام 

علي  دخل عش الدابير من غير  ذنب مطلوب منه يتخلي عن حبيبته و يشتغل في الشمال حاجه ضد أخلاقه و مبادئه اللي اتربي عليها 
ازاي يطلع من المصيبه دي بس اهم حاجه لازم يحمي زهرة .
يعني كان لازم يتجنن ويبوسها في اليوم دة اهو بقي نقطه ضعفه دلوقتي 
وكمان هددوه انهم هيعملوا لها فيديوهات اباحيه وممكن يشوه صورتها 
يستحمل الفتره دي لحد مايعرف راسه من رجليه واكيد زهرة هتستناه 
لأنها بتحبه بجد وبعدين يتجوزها اول ما ينزل مصر هيروح عند طارق يشرح له كل حاجه ويحط ايده في ايديه ويتخلصوا من المافيا دي 
و كمان لازم يحمي اهله
ايوه لازم يعمل كده 
هو دا التفكير اللي وصل له

فرح طلعت من الشغل لقت مراد مستنيها 

ركبت العربيه 

فرح : اسفه اتاخرت عليك

مراد : ولا يهمك يا حبيبتي تحبي تروحي فين؟؟

فرح: معلش مش هينفع نروح اي مكان انت عارف الظروف

مراد: مش عارف اقولك ايه بس انا مش فاهم في حد تهون عليه حياته كده والله يا فرح عمري ما كلمتها ولا وعدتها بحاجه

فرح: من غير ما تحلف انا عارفه بس مش عارفه هي ليه عملت كده معقوله تكون بتحبك؟ 

مراد: مش عارف

فرح: لو فعلا بتحبك يبقي انا انانيه فكرت في نفسي و مافكرتش في اختي  مهما كان دي اختي الصغيره

مراد: معني كلامك إننا نبعد عن بعض علشان هي ترتاح علي فكره هي اللي انانيه مش انتي كان لازم تفهم اننا بنحب بعض

فرح: مش عارفه اتعامل مع الموضوع ازاي؟ انا لسه لحد دلوقتي ماشوفتهاش والله يا مراد صعبانه عليه 

مراد: لأن قلبك ابيض و بعدين يمكن عملت كده علشان والدك طلق امها يعني مش شرط موضوعنا 
Nisrine Bellaajili 

فرح : يارب يكون هو دا الموضوع عارف انا ماقدرتش اطلع اطمن عليها 

مراد: انت معملتيش حاجه حرام علشان تخافي اطلعي واطمني عليها مهما كان دي اختك

المعلم اخد  فاطمه و زهره القسم  
و طول الطريق بحاول يطمن زهره انه هيوقف جنبهم لحد ما يطلعوا أبوها من الحجز 

وصلوا  القسم

المعلم دخل  لرئيس المباحث 
فاطمه: قوليلي  يابت علي قالك ايه؟

زهره: و عايزه تعرفي ليه؟؟

فاطمه: يا بت مالك من ساعه ماطلعتي من الاوضه وانت وشك أصفر وبتترعشي 
ها شفتي قولتلك اتجوز معقوله يسيب  هايدي بنت الحسب و النسب  ويتجوزك انتي

زهره : وانا  مالي ؟ ناقصه إيد ولا ناقصه رجل ؟ 

فاطمه: ناقصه جاه معقوله علي افوكاتو اد الدنيا  يتجوز بنت الشغاله ؟ هيتجوز وحده شبهه بقولك إيه اوعي تكوني فرطتي في نفسك وقاعده تعيطي ؟

زهره: إنت اتجننتي انك تشكي فيا ؟

فاطمه: يعني ماحصلش حاجه بينكم وانت ساخ سليم؟

زهره: علي ابن ناس وكان بخاف عليه ومافيش حاجه حصلت بينا اطمني 

فاطمه : الحمدلله 

شويه جه عم محمد وحالته تصعب علي الكافر مع العسكري 

فاطمه: إزيك يا خويا؟

عم محمد زي ما انتي شايفه ؟ 

دخلوه عند الضابط 

بعد شويه طلع المعلم وقال لزهرة تدخل عنده

زهرة: إزيك يابا ؟

عم محمد : زي ما انت شايفه يا بنتي اقعدي عايز اتكلم معاكي 

زهره: ايوه يابا 

عم محمد : بصي يا بنتي   كل دا حصل لاني روحت للراجل وقولتله ماعنديش بنات للجواز
و اهو شوفتي عمل فيه ايه  ولعلمك بقي هو اللي اشتري العماره 
و بيهددني لو ما اتجوزكيش  هيدمرنا دا واحد واصل

زهرة: اشمعني  انا ؟ 

عم محمد :  حظك كده يا بنتي 
بالله عليكي وافقي بقي  اللي بتحبيه اتجوز غيرك .
اتجوزي دا راجل غني وانت صغيره و حلوه استمتعي بحياتك خدي من الدنيا حقك طالما ده نصيبك يبقي ترضي بيه وتعيشيه و تتمتعي بيه اعملي لمستقبلك انا مش هاعيشلك
وحتي لو عشت  زي ما انت شايفه انا لا حول ولا قوه  مش هنفعك بحاجه  لا جاه ولا سلطه و لا فلوس 
فكري يا بنتي  و ردي عليا

زهره: يعني لو وافقت هتطلع من الحجز؟

عم محمد : آه و لو رفضتي هتسجن و اموت في السجن ولا حد هيسأل فيه
فكري و فكري كمان في الفلوس اسألك سؤال لو كان معاكي فلوس كان علي سابك؟؟

احنا في زمن الفلوس اتجوزيه و اضمني مستقبلك كوشي علي قد ما تقدري وبعدها اطلقي 
و اتجوزي حد بتحبيه عارف انك مستغربه الكلام اللي بقوله بس هي دي الحياه لازم نستفيد منها زي ما بتدينا بتاخد مننا  
مش كل حاجه عايزينها بناخدها

زهرة: ياه اول مره اسمعك بتتكلم كده يابا الموضوع مش سهل لاني قلبي مش ملكي ازاي اعيش مع واحد وقلبي مع واحد تاني

عم محمد: هتنسي مع الوقت وقلبك هيداوي جرحه

دخل العسكري واخد عم محمد 
المعلم رجعهم شقة جمالات و وعدهم تاني يوم يشوف لهم شقه 

و هما طالعين علي السلم 
جمالات فتحت الشقه

جمالات : يا اهلا و سهلا  شرفتوا ما احنا فاتحينها لوكاندا هنا 

فاطمه: في ايه يا ست جمالات ؟

جمالات : في اني قولتلك انزلي ساعديني وعملتي نفسك مش سامعه ودن من طين و ودن من عجين 

زهرة: علي فكره دي قله ادب امي مش خدامه عندك وكمان احنا قاعدين في شقه اختي اللي هي مرات إبنك المجنون 

جمالات  :  اسمعوا دا وبطلو دا انت يابنت الشغاله بقي عندك لسان و بتردي علي اسيادك  دا انتي حتت كوافيرة لا راحت ولا جت 

فاطمه: معلش يا ست جمالات احنا راجعين تعبانين وعايزين نطلع نريح شويه

جمالات: والمعلم سعد موصلكم ليه؟ معلش دي سمعه لو الناس شافوكم هيقولوا ايه؟

زهره: هو انت اتجننتي بتقولي ايه؟ 

جمالات : لا انت اللي اتجننتي بقولكم إيه عايزين تقعدوا هنا يبقي تقعدوا بادبكم 

زهره: يلا ياما قبل ما ارتكب جريمه

وطلعوا فوق 

و دخلت جمالات شقتها

عواطف: في إيه ياما ؟

جمالات : مافيش ام المزغوده  جت هي واختها مع المعلم سعد

عواطف: و فيها ايه؟

جمالات : لا دي فيها كثير 

عواطف: مش فاهمه 

جمالات: هو  المعلم معاهم ليه  ؟ مش حكايه امهم بتشتغل عندهم لا الموضوع دا فيه إن وانا لازم اعرفها  

زهره دخلت الشقه و هي مش شايفه قدامها 

وداد : في ايه؟ 

فاطمه : الوليه حماتك سممت بدنا بكلامها اللي زي السم 
منها الله 

وداد : آه لو تعرفي دي نزلتني روقت لها الشقه و طبخت وهي و بناتها قاعدين خفت اقول لا احسن  تطردنا واحنا ملناش مكان نقعد فيه 

فاطمه: عين العقل يا بنتي لازم نوطي راسنا لي اللي يسوا و اللي مايسواش علشان نعرف نعيش 
زهره كانت سامعه كلامهم 
وطلعت


Nisrine Bellaajili

  •تابع الفصل التالي "رواية ليه يا زمن" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent