رواية النصيب الفصل الثاني و العشرون 22 - بقلم وحيدة كالقمر
اسفه على التاخير هعوضكم البارت ده ومش هتاخر تاني
بارت 22
في اليل كل واحد راح نام في اوضه
راحت ملك اوضته ولقيت مراد قاعد علي السرير
ملك باستغراب : بتعمل اي هنا
مراد: الوض كله اتملت هنام هنا
ملك: الوض كله كله
مراد بمسكنه : ايوه عاوزاني انام في الصاله اهون🥺
عليكي
ملك بحنيه: لا طبعا يا روحي
مراد كان بيتكلم وهو بيقرب من ملك: انا كنت عارف اني مهونش
وكان رايح يبوسه و ملك مسكت المخده و حطتها في وشه
ملك بضحك: هتنام علي الركنه
مراد بزعل: يرضيكي انا علي الركنة
ملك: يرضيني عقبال لم نتزوج
مراد: احنا متزوجين اصلا
ملك: لما نعمل الفرح يعني
ملك وهي رايحه تنام علي السرير: تصبح على خير
مراد بضيق : وانتي بخير
ورح نام على الركنة
في صباح يوم جديد
صحي مراد قبل ملك و خد شور و لبس و ملك كانت نايمه مراد وهو بيحط من العطر بتاعو رش شويا ناحيت ملك و ملك صحيت على الريحه
ملك فتحت عنيه وقالت : مراد انت كابب العطر كلو عليك ولا اي
مراد بابتسامة: دي رشه بسيطه
ملك بسخرية: بسيطه اه
مراد: اولا صباح الخير ثانين يلا جهزي نفسك علشان نروح نختار الفستان
ملك: فستان اي
مراد: فستان الفرح
ملك: هنختار الفستان من دلوقت
مراد: ايوه يلا انا هنزل
ملك بمقاطعة: لا استناني هاخد شور بسرعه
مراد: طيب يلا
دخلت ملك الحمام و مراد عمل مكالمه بعد عشر دقايق طلعت ملك من الحمام و حطت ميكب خفيف
ملك: مراد يلا
مراد: يلا يا حبيبتي
نزلوا تحت الكل كانو موجودين
ملك بابتسامة: صباح الخير
الكل : صباح النور
مراد: هنروح مشور لو في حاجة رنو علي يلا يا ملك
مشيو و ركبو العربية و وصلو قدام مطعم
ملك: وقفت ليه
مراد: هننزل علشان نفطر
ملك: انا مبفطرش
مراد: تعالي بس دي اكله خفيفه
نزلوا من العربية و دخلو المطعم
واحد من الموظفين: أهلاً وسهلاً بيك يا مراد بيه
مراد: أهلاً بيك
الموظف : هجيب لحضرتك الطلبيه حالا يا فندم
ومشه و ملك كانت قاعده مستغربه و جاب الطلبية
ملك بصت للكل
ملك: اي ده
مراد: دوقي و قليلي جميله
ملك كانت بتاكل و بتقول : جميله جدا فعلا
خلصوا و مشيو ووقف قدام محل فساتين دخلو وكانو بيتفرجو و طلعو و دخلو محل تاني و محل تالت وبعدين ملك شافت فستان جميل و رقيق مسكت فستان
ملك: مراد الفستان ده عجبني اوي
مراد : وا أخيرا فستان عجبك
روحو البيت
في البيت
ملك طلعت الفستان : بصي يا ماما جبنا اي
ام ملك: ماشاء الله
ام مراد: جميل اوي
البنات : حلو اوي
نور: تعالي جربيه
ملك: دلوقتي
نور: ايوه
ملك: ماشي يلا
بعد عشر دقايق
ملك: اي رايك
نور: ماشاء الله طالعه جميله اوي
ملك: يلا
نور: استني غيري الطرحة وانا هشوف ماما بتنادم
ملك: ماشي
ملك غيرت الطرحة بطرحه بيضه و نزلت علشان توريهم ملك ملقيتش حد وكانت بدور عليهم ملقيتهمش
ملك: مراد ..مراد ..ماما ..نور فينكم
لقيت باب الفيلاه مفتوح طلعت تبص في اي و اتفاجات بيهم كلهم واقفين و جايبين الطبل البلدي
قعدو يطبلوا و يرقصوا ملك واقفه مش مصدقه
مراد بابتسامة: ممكن ارقص معاكي يا عروستي
ملك بابتسامة: طبعا
رقصو نص ساعة و بعدين راحوا علي القاعه و ملك كانت بتحط ميكب جوه و القاعه اتملت ناس مهما
راح مراد خبط فتحتلو سها
سها: نعم يا عريس في حاجة
مراد: يلا الناس جات بره و مستنيين
سها : طيب يلا يا عروسه
مراد خد ملك وراحوا القاعه
القاعه النوار كله اطفت و نورو علي العرسان الكل قعدو يسقفو و شغلوا اغنيه طلي بالابيض و بعدين وقفوا في نص القاعه و بدأ يرقصوا رقصت السلو و شغلوا اغنيه من اول دقيقة كانو بيتكلمو وهما بيرقصوا
ملك: انت عملت كل ده امت
مراد: كانت مفاجأة عجبتك
ملك: عجبتني اوي
مراد : وفي مفاجأة تاني
ملك: مفاجأة اي
مراد: مينفعش اقول
ملك مبسوطة اوي: مراد
مراد: عيون مراد
ملك: انا بحبك..انا بحبك اوي..
مراد : وانا كمان بحبككككك..
مراد وشال ملك و طوحه لف بيه
خلصو رقصت السلو وبدأوا يرقصوا الكل مع بعضو وراحوا قعدو في الكوشه و الناس بتيجي تبارك
ملك كانت بتتكلم مع سها و سمعت مراد بيقول ايه الي جابهم دول ...
(النصيب)
•تابع الفصل التالي "رواية النصيب" اضغط على اسم الرواية