رواية مسلم و الاسلام الفصل الحادي و العشرون 21 - بقلم شهد احمد
21
عند ساره. حصل أنه حفصه تعبت واخدوها علي المستشفى وساره كنت بتبكي وتقول بنتي في المستشفى وابني مسافر ومعرفش عنه حاجه لي ي طه خليته ي سافر ما هو كان هنا وكان بيعمل اللي عليه وبينشر دينه
طه. مش وقت كلام ي ساره ولازم ترضي بقضاء الله ومتعترضيش وبعدين يبقا نتكلم
ساره. كانت بتبكي وقالت افوض امري اليك ي رب اللهم لا اعتراض على قضاءك ي رب اشفي بنتي ي رب الناس اذهب الباس اشف انت الشافي ي رب وفضلت تدعي لبنتها
بعد شويه كان الدكتور طلع وقال البنت كان عندها حاله تسمم
ساره. بصدمه تسممم بنتي كويسه فيها حاجه
الدكتور. الحمد لله انقذنها وعملنا ليها غسيل معده
ساره. بدموع ي حبيبتي ي بنتي
طه. شكرا ي دكتور نقدر نطمن عليها
الدكتور. اكيد اتفضلوا ومشي وهما دخلوا لحفصه
ساره. جريت عندها واخدتها في حضنها وفضلت تبوس فيها وقالت حاله تسمم ازاي بنتي اكلت اي سممها لازم اعرف وقالت ابراهيم اختك اكلت اي انطق
ابراهيم. كان فيه وحده ماشيه في الحاره ي ماما وعطت لحفصه شوكولاته وحفصه اكلت وجات تديني حفصه وقعت علي الارض ورميت الشوكولاته وشلت اختي وجبتها البيت
ساره. كل ده حصل ومين دي ولي تعمل كده بعد اللي حصل ده مفيش طلوع مين البيت لوحديكم والكتاب ي تروحوا معايا ي مع ابوكم وخلص الكلام
طه. اهدي ي ساره وانت ي حبيبي متخفش ماما خايفه عليكم وراح عند حفصه وفضلت ينادي عليها حفصه حفصه يلا قومي ي حبيبتي
حفصه. بتعب بابا
طه. قلب ابوكي ي حفصه عامله ايه حاسه ب حاجه في حاجه بتوجعك
حفصه. بطني وجعاني
ساره. هتخف ي قلبي هتخف متخافيش وبعد شويه كانوا رجعوا البيت وساره نيمت حفصه وإبراهيم
طه. ساره انتي اي اللي عملتيه في المستشفى ده مش المفروض نتقبل اي حاجه بتحصل معانا بنفس راضيه وعلينا بالدعاء وبس ويكون عندنا ثقه كامله في ربنا أنه هيشفي بنتنا لي البكاء ولي تجيبي سيره مسلم وتقولي لي خليته يسافر انتي مش عارفه سافر ليه ؟
ساره. انا اسفه ي طه مقدرتش امسك نفسي وانا شايفه بنتي بين الحياه والموت وانا خايفه كمان علي مسلم راح بلد غريبه وهو صغير لسه ومش عارفه عنه حاجه ولا هو عامل ايه ولا اي اللي ممكن يكون حصل معاه
طه. متتأسفيش مني قومي اتوضي وصلي ركعتين لله ومسلم كويس اطمني واكيد هيطمنا عليه وطالما هو بيعمل خير وعمل صالح ربنا هيقف معاه وانا واثق في ربنا
ساره. حاضر ي طه وهستودع ابني عند الله واكيد هيحفظه ليا وقامت صلت وقرءت قران وقعدت تستغفر.
وبعد شهرين كانت حفصه خفت ومسلم بعت رساله جواب ل أهله وطمنهم عليه وساره اطمنت نوعا ما علي مسلم
الشيخ طه راح الكتاب وسمع للاولاد وحفظهم وقال درس انهارده عن شرطان لنفع الرقية الشرعية قال الشيخ #العثيمين رحمه الله:لو أن أحدا من الناس قرأ بالقرآن على مريض 1- والقارئ غافل أو شاك في منفعته؛ فإن المريض لا ينتفع بذلك وكذلك لو قرأ القرآن على المريض
2️⃣ والمريض شاك في منفعته فإنه لا ينتفع به ...
✅فلا بد من الإيمان من القارئ والمقروء عليه بأن ذلك نافع». لازم اللي بيتقرأ عليه واللي بيقرء يكونوا واثقين أن القرآن هيجيب نتيجه . طيب هَلْ يَجُوزُ الذَّهَابُ إِلَى الكُهَّانِ وَالسَّحَرَةِ وَالعَرَّافِينَ؟
الجَوَابُ: لَا يَجُوزُ؛ وَالدَّلِيلُ قَولُ النبي ﷺ: «مَنْ أَتَى عَرَّافًا فَسَأَلَهُ عَنْ شَيْءٍ، لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً» رواه مسلم.نَعيش دائماً بين يُسرٍ وعسُر كِلاهما نِعـــمة ففي اليُسر يكون الشـــُكر وسيَجزي الله الشاكِرين"
وفي العُسر يكون الصَـبر إنما يوفى الصابِرون أجـرهُم
بِغير حساب"فالحمدلله في السرّاء والضرّاء وبكدا الدرس خلص ي ولاد.
عند مسلم وهو مسافر في الشهرين دول ساعد كتير علي نشر الإسلام والشيخ اعجب بيه وبتفكيره وبعلمه وقال إنه ازاي شاب صغير في السن يعرف كم الحاجات دي من الدين وكان بيخليه هو اللي يأذن للصلاه وهو اللي يحفظ ويسمع وكان بيديهم دروس دينيه واتعرف علي اصدقاء ليه وساعد الناس في أنهم يعرفوا دينهم ودلوقتي كان قاعد بيحفظ ويسمع اللاولاد وقال درس انهارده عن انك تخلص كل عمل بتعمله لله وانت بنفسك هتشوف البركه في العمل ده ،،،،الشيطان دايما بيكون عايز الانسان منهزم نفسيا و مضطرب ، مكسور و فاقد الامل عشان ميعرفش يعبد الله عز وجل صح !! بيحاول دايما يكبرلك المواضيع و يديهالك في حجم غير حجمها مع ان ممكن يكون الموضوع بسيط جدا و حله بسيط وقدامك ! طيب الحل اي ؟اليقين بالله ، طول م انت عندك يقين بالله عمرك م هتحس بالهزيمة او فقدان الامل او اليأس ..
خايف ان المصروف ميكملش الشهر ؟ خليك عندك يقين ومقتنع من جواك ان الله عز وجل هو الرزاق و قادر انه يفك كربك و يرزقك و ممكن دا اصلا ابتلاء الله عز وجل بيختبر يقينك بيه ! خايف من المستقبل وان حياتك هتمشي ازاي ؟ خلي عند يقين ان الله عز وجل هو يدبر الامر من السماء و قادر انه يدبرلك امورك كلها الحل قدامنا بس احنا اللي مش عارفين نستعمله ، كإني عندي صداع جامد اوي و قدامي علاج كتير جدا و العلاج قدامي بس انا مش عارفه استخدمه ؟ و كذلك اليقين بالله قدامنا والقرآن قدامنا احنا اللي مش عارفين ناخد العلاج ..
محتاجين نتعلم اسماء الله الحسني و نعمل بيها و نكون عندنا يقين بالله و نسأله بصفاته 💕 محتاجين نتدبر القرآن و نفهم ان علاج مشاكلنا كلها فيه بس هو قدامنا واحنا مش قادرين نعرف دا !! محتاجين منستناش قلبنا يجي عشان نعبد ربنا لا اعمل الطاعة حتي لو انت مش حاسسها كدا كدا قلبك هيجي بعدين 💕. وبكدا الدرس خلص ي ولاد. ورجع السكن اللي عايش فيه وجاء أصحابه وقعدوا يرتلوا القران مع بعض.
عند ساره بعد ما جهزت الاكل واكلت الاولاد واطمنت عليهم راحت الكتاب وسمعت للبنات وحفظتهم وقالت درس النهارده عن ازاي اكون ام صالحه مستقبلا؟
⬅️لازم نصلح نفسنا الأول افتكرى آية وكان أبوهما صالحا
يعني لازم تصلحي نفسك انت الأول وتبدئى بنفسك أنتِ الأول فقهي نفسك ، اسمعي دورات اعدى نفسك لهم دينيا وإيمانيا ونفسيا وفقهيا🤎 ،،، تعلم القرآن ثم تعلم القرآن ثم حفظ القرآن ليه انتِ عايزة ذرية صالحة لازم تكوني انت علي دراية كافيه بتعاليم القرآن علي الأقل القراءة كويسه دارسه تجويد المخارج منضبطه ليه. عشان انت اللي هتبدئى وهتعلمي وتهتمي ب تحفيظ القرآن في الصغر وتنشيئيه علي تعاليم القرآن وحفظه وعشان لما تيجي تحفظيه وتقرأى معاه يبقا بتقرئيه قراءة سليمة وتحفظيه ف ده لازم يكون عندك دراية كافيه
افتكرى "تعلموا القرآن والقرآن سيعلمكم كل شئ"👑🤎
⬅️ومتنسيش انك هتكوني أم هتبقي (قدوة) هيقلدوك ف كل حاجه ف لازم أصلح نفسي واي حاجه مش عاوزاها تبقي فيهم ابدئى عليها بنفسك الأول تخلصي منها. اي حاجه عايزة تبقي فيهم طبقيها علي نفسك انت الأول. لانهم ببساطه بيقلدوا الأم والأب ف كل شئ ف لازم ناخد بالنا من الحته دى كويس جدا. "إذا صلح الراعي صلحت الرّعيه .خدي الحكمه. دى قاعده لازم تبدأ تصلح من نفسك الأول وتشوف ايه اللي عايزه يبقي ف أولادك ابدأ ازرعه في نفسك انت الأول وايه اللي مش عايزة يبقي فيهم تخلصي منه انت الاول.ف النهاية اصلحي نفسك وتفقهي في علوم الدين والدنيا عايزين أمهات واعية وعلي قدر كافي من تحمل المسؤولية والتنشئة السليمه نحن بحاجة إلى جيل واعي . وبكدا الدرس خلص
وبعد 10 سنين كان مسلم نشر الإسلام وفي كل الدول المجاوره لل الدوله اللي كان ساكن فيها حفظ القران وعلمهم اصول الدين وفي ناس استجابت بسرعه ودي فطره الاسلام وفي ناس استجابت بس بصعوبه وفضل معاهم خطوه بخطوه لحد ما بقوا على الدين الاسلام وانتشر الوعي في البلاد وفتح كذا كتاب والناس قررت تفتح مدارس وتعلم الدين الاسلامي وكان بيبعت لأهله يطمنهم عليه وانهارده راجع الحي بتاعه بعد طول غياب وبعد عده ساعات رجع الحي وراح بيته وفتح الشيخ طه وقال مسلم حبيبي وحضنه ودخلوا وساره اول ما سمعت مسلم جريت عليه وحضنته وقالت كل ده غياب وحشتني اووي ي حبيبي
مسلم. وانتي كمان ي ماما وحشتيني وبابا كمان فين حفصه وإبراهيم.
ساره. نايمين جوه ادخل صحيهم
مسلم. حفصه ،،، إبراهيم انا جيت قوموا اخوكم جه
حفصه. مسلم حبيبي انت جيت جبتلي حاجه حلوه معاك
مسلم. ايوه ي حبيبتي وباسها واخدها في حضنه وسلم على ابراهيم وحضنه وعاشوا في جو أسري سعيد
وبعد شهرين من نزول مسلم ساره كانت بدور على عروسه ل مسلم ولاقت ومسلم عمل رقيه شرعيه يعني راح شافها و وافق مسلم والبنت اللي راح يشوفها واسمها خديجه
وده بعد ما اتاكد أنها ملتزمه وبتصلي ومستعده تنشر الاسلام ومعملش فرح قال إنه هياخدها وهيعملوا عمره وطبعا خديجه وافقت وبعد ما كتب عليها الكتاب اخدها بيته وبعد اسبوع من جوازهم كان مسلم حجز للسفر إلى العمره وطبعا اخد اخواته والشيخ طه وساره ومراته وفضلوا يعملوا العمره ويطوفوا حولين الكعبه مسلم ومراته كانوا مبسوطين وحاسين براحه كبيره
الشيخ طه. قال أنا بتمني أنه اعيش هنا وأكمل اللي فاضل لي من حياتي هنا واموت وادفن هنا
كلهم. كانوا حاسين براحه كبيره وياه علي احسسهم وجمال الكعبه والأجواء ي رب ارزقنا زياره بيتك ي رب 🤲🥺 .وبعد ما خلصوا الحج والعمرة رجعوا بيتهم في الحي اللي عايشين فيه وزوجه مسلم كانت بتعينه علي نشر الإسلام وكانت بتدعي للبنات دروس دينيه وتحفظهم وبعد 5 سنين ربنا رزق مسلم وخديجه ب ولد وسمعوه محمد علي اسم الرسول صلى الله عليه وسلم وبعدها حجز ل عمره بس المره دي ليه وهو ومراته خديجه ومعاهم محمد ابنهم وكانوا بيطوفوا حولين الكعبه ولبيك اللهم لبيك لبيك لا شريك لك لبيك ان الحمد والنعمه لك والملك لا شريك لك.
وبكدا قصه مسلم والإسلام خلصت
بتمنا من ربنا أنه يرزقنا جميعا زياره الي بيته ونعمل حج وعمره زي رب ارزقنا الفردوس الاعلى من الجنه 🥰 وادعولي ي حوريات ❤️ وسبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر الذكر ي حوريات الجنه 🥰
يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظه اكتب في جوجل "رواية مسلم و الاسلام دليل الروايات" لكي تظهر لك كاملة
•تابع الفصل التالي "رواية مسلم و الاسلام" اضغط على اسم الرواية