رواية زمزم قلبي الفصل الحادي عشر 11 - بقلم بيان الجارحي
زمزم قلبي
الفصل الحادي عشر
==========≈================≈=========
مازن: يا راجل وانت متخيل لو رحت قلت لزمزم اني انا سبب اذيتك في الماضي هتسامحك؟!
رؤوف مكنش معنا ولا عمل ليها حاجة اما انت الي اعملت كل حاجة
محمد بغضب: بقولكوا ايه انا مش هكمل معاكم في شغلكم دا،لأنه بجد كفاية،وانت يا عم مازن تخيل الي حصل لزمزم يحصل لريمان بنتك هتعمل ايه؟!
وانت يا احمد بكرة لما تفكري تتجوز تخيل كل الي اعملته مع زمزم يرجع في أولادك وبناتك
ولا امي الي ماشية ورا اخوها الي هيدمرها
خلاص بقا كفاية كدا،هتكملوا كملوا لوحدكوا انا مش هكمل معاكم.
ونهض ثم دخل غرفته،نظر مازن لأحمد وقال: اخوك دا مال دماغه؟
أحمد بتشتت بين كلام أخيه وكلام مازن: ها معرفش،عن اذنك يا خالي داخل انام شوية،البيت بيتك طبعا
ثم نهض ودخل غرفته وقال مازن: محمد هيعطل شغلي لازم اخلص منه زي ما خلصت من مروى
ثواني وفتح الباب ودخلت زنود ألقت السلام وجلست فقال مازن: فين كنتِ
زنود: كنت بالمشفى عند روان
مازن: ايه الي خلاكِ تروحي هناك
زنود: معرفش،لكن فجأة تذكرت كلام زياد واني انتبه ليها،انت حصل معك ايه
قص عليها مازن ما حصل فقالت: انت عارف لو راجح او زمزم عرفوا بحاجة ليلتنا هتكون بالسج...ن
مازن: وليه ما تقولي انه ولادك الي هيعرفوا راجح
زنود: ولادي معانا
قص عليها مازن ما قاله محمد فقالت: انا مش عارفة ايه الي حصلهم فجأة،فجأة اتذكروا كدا انه عندهم اخت اسمها زمزم
مازن: ربنا يستر،انا داخل انام
================================≈====
مر اليوم بسرعة،وعاد الجميع إلى الفيلا الخاصة بإيهاب،بعد ذهاب العائلة باكملها إلى المشفى للاطمئنان على زياد.
كانت إشراق بالمطبخ هي ونهلة
إشراق: بجد يعني زياد بدأ يتحسن
نهلة بسعادة: ايوا الحمدلله يارب
أدمعت عينا إشراق فقالت نهلة بقلق: مالك يا إشراق في ايه يا حبيبتي
إشراق بحزن: مروى وحشتني يا نهلة،وحشتني بجد،كان نفسها تشوف زياد لآخر مرة،لكن للأسف ما حصلش ولا شافته ولا ودعته
نهلة بابتسامة حزن: مروى دي كانت الروح الي في البيت دا لكم ربنا عوضنا بزمزم نسخة من مروى الله يرحمها
إشراق: الله يرحمها،يلا نكمل الاكل يلا
في غرفة زمزم الخاصة كانت بشرى وازهار وورود يساعدن زمزم في ترتيب اغراضها
بشرى: بت يا زمزم انا عايزة الجاكيت الجلد دا مليش دعوة
زمزم: وهتلبسي فين يا عنيا
بشرى: البسه مع تيشيرت وجيبه واسعة وطرحة واطلع اخرج مع صحابي
زمزم: واخواتك
بشرى: مش هيعملوا حاجة
زمزم: لا يا،ولما راجح يعلقك على باب الفيلا تعملي ايه؟!
بشرى: ربنا يرحمني،لكنها عجبتني اعمل ايه
زمزم بضحك: بس خلاص متعيطيش البسيها هنا داخل الفيلا مش برا
ورود وأزهار: نحن هنا
زمزم: ايه رأيكن تاخدن كل حاجة بس تحلن عني
ضحكت الفتيات عليها وأكملن ترتيب مع بعضهن
===============================≈=====
إيهاب: ودا كل الي حصل
كان إيهاب يجلس هو وراجح ورؤوف وتامر في المكتب الخاص به في الفيلا،وقص على راجح كل ما حدث.
راجح: سيبوا الموضوع عليا
إيهاب: هتعمل ايه
راجح: ابدا هتأكد من حاجة وحدة لو طلعت الي في دماغي مازن مش هيطلع من السجن إلا على حبل المشن...قة
رؤوف: عارفين انا لو م...ت او حصل ليا حاجة عمري ما افهم تفكير راجح
إيهاب: مش لوحدك والله
ضحك راجح وقال: انا طالع اوضتي ارتاح شوية
إيهاب: ربنا معاك
صعد راجح غرفته وقال إيهاب: بقولك يارؤوف باعتبار أن والدك بدأ يتحسن وانه انت المسؤول عن زمزم بعد والدك باعتبار انه امك واخواتك مش سائلين انا عايز منك حاجه
رؤوف بهدوء: اكيد يا عمي اتفضل
إيهاب: بص إشراق كلمتني وقالت إنها عايزة تخطب لراجح
رؤوف: بجد؟!!!
إيهاب: ايوا بجد،وهي حابة تخطب زمزم لراجح انت رأيك ايه
رؤوف بسعادة وفرح: لو عليا انا موافق يا عني،لكن رأي زمزم هو الأهم
تامر: ايه القرارات الحلوة دي،واخيرا هنفرح
إيهاب: ربنا يكملها معانا،اكيد رأي زمزم مهم جدا شوف رأيها يا رؤوف
رؤوف: إن شاء الله يا عمي
دخلت إشراق وقالت بابتسامة: آسفة قاطعت كلامكم
إيهاب بابتسامة: اتكلمت مع رؤوف بخصوص الموضوع الي كلمتيني بيه
إشراق بسعادة: بجد
رؤوف: بجد يا مرات عمي،لكن هشوف رأي زمزم
إشراق بابتسامة: تمام إن شاء الله خير،المهم يلا تعالوا الغدا جاهز
خرجوا جميعهم من المكتب وتوجهوا إلى طاولة الطعام وجلسوا،وصعدت نهلة وأخبرت الفتيات بأن ينزلن
بشرى: بنات ايه رأيكن نلبس زي بعض
زمزم: الله فكرة حلوة
"ارتدت الفتيات فستان طويل وواسع باللون الأزرق الداكن وحجاب باللون الوردي وشوز باللون الأبيض"
زمزم: بنات انزلن انا ثواني والحقكم
بشرى: تمام
نزلن إلى الاسفل وبعد قليل خرجت زمزم من الغرفة ونزلت إلى الأسفل
في غرفة راجح وقبل أن ينزل اتصل به أحد ما وقال له: بص ياباشا زمزم هانم النهاردة شوفتها في قسم السل الرئوي وكان هناك امها
راجح: شافوا بعض
:لا يا باشا
راجح: بقولك يا عزوان انتبه كويس وراقب كويس
: متقلقش ياباشا،عن اذنك
أغلق راجح الهاتف وقال: الله يستر
نزل راجح إلى الاسفل وجلس،نظرت له زمزم ثم اخفصت عينيها في طبقها وقالت في نفسها: بارب اعمل ايه،اقوله ولا اقول لعمي ولا لرؤوف ولا لتامر ولا اعمل ايه
إشراق: زمزم مبتاكليش ليه
زمزم بانتباه: الحمدلله شبع
نهلة: هو انتِ اكلتي حاجة
نهضت زمزم وقالت بابتسامة: لا بجد شبعانة مش جعانة،رايحة اعمل الشاي لوقت ما تخلصوا
ذهبت إلى المطبخ وقال إيهاب: بنات حد مزعل زمزم
ورود: لا والله يا بابا،بس هي من لما رجعت وهي مش على بعضها صح كانت تضحك معنا بس كأنه حصل معاها حاحة
راجح في نفسه: موضوع مرات عمي زنود الله يستر اكيد دا الي شاغل دماغها
إشراق: راجح بكلمك يا حبيبي ايه فينك
راجح بانتباه: معلش سرحت شوية يا غالية
إيهاب بشك: لا انت وبنت عمك صايرلكم حاجة ولا ايه
نهض راجح وقال بابتسامة: لا والله انا تمام محصلش حاحة،انا طالع الجنينة اقعد شوية
خرج راجح إلى الحديقة والباقي أكملوا غدائهم وبعد مرور بعض الوقت،أنهى الجميع غدائه،خرج تامر ورؤوف وإيهاب وجلسوا مع راجح،ونهلة واشراق بدأن بتنظيف الطاولة والفتيات في المطبخ
بشرى: زمزم بجد ايه صاير معك
زمزم بابتسامة وهي تضع إبريق الشاي على الطاولة: لا بجد محصلش حاجة بس اليوم كان متعب شوية
دخلت نهلة وقالت: ايه مالكم
أزهار: عمتو زمزم دي رخمة مش راضية تقولنا في ايه
إشراق وهي تحتضن زمزم: هش انتِ واياها،محدش يقول عليها حاجة،سيبوها على راحتها يلا كملن غسل المواعين
ورود وهي تغسل الاطباق: اغسلن المواعين،وزمزم خليها مرتاحة
زمزم بضحك: وانتِ مالك يا حجة مش عارفة
ضحك الجميع وبعد دقائق خرجن وجلسن في الحديقة
غمزت إشراق رؤوف الذي ضحك بهدوء فقالت زمزم: في ايه انت يا حج رؤوف انت وماما إشراق
مش مطمنة ليكم
رفع رؤوف يديه وقال: لا إله إلا الله شكرا على الثقة دي،تعالي هقولك على حاجة
زمزم: م....صيبة🥴🥴🥴🥴
رؤوف بضحك: واسمك فيها
زمزم: الله يبشرك بالخير
نهضت زمزم ودخلت هي ورؤوف إلى غرفة المعيشة فقال رؤوف: اقعدي يا زمزم في كلمتين عايزك فيهم
زمزم بقلق: في ايه
رؤوف بابتسامة: بصي يا حبيبتي،انتِ ما شاء الله جميلة لكن مجنونة ضحكت زمزم فأكمل: وبصي في عريس متقدم الك
زمزم بصدمة: عريس ايه
رؤوف: اهدي،بصي العريس هو راجح،كلنا هنكون فرحانين لو وافقتِ
ولو موافقتيش عادي بردو يا حبيبتي بالنهاية دي حياتك
زمزم بتوتر: رؤوف ااا انا يعني اح
ضحك رؤوف وقال: اهدي يا حبيبتي مفيش داعي لكل التوتر دا
زمزم: خليني افكر
رؤوف بابتسامة: متنسيش صلاة الاستخارة يا حبيبتي ماشي
زمزم بابتسامة: إن شاء الله
=====================================
اشراق: راجح
راجح: نعم يا امي
إشراق: عايزة افرح فيك
راجح: نعم؟! عندك تامر افرحي فيه
إشراق: لا انت بالأول،طب بص انا عندي ليك عروسة إنما ايه سكر وعسل
بشرى: اوباااا مين يا ماما
اشراق: مش بس اخوكي يقتنع
بشرى: انا بقنعه يا ماما بس قولي مين البنت واوعي تقولي زمزم
إشراق: هي بذاتها
صرخة خرجت من الفتيات وقالت ورود: أحلفي كدا يا ماما
إشراق يضحك: بس اسكتي انتِ واياها،ويا ستي وربنا هي
أزهار لراجح: بقولك انت لو رفضت يبقا خسرت أجمل شيء قي الحياة
بشرى: لا بجد دا يحصله الشرف انه يتجوز بنت مثل زمزم
راجح برفع حاجب: هو كأني مش اخوكي انا ولا ايه
بشرى: بقولك،من الاخر كدا موافق ولا لأ
اخذ راجح نفسا عميقا وقال: لو كان فيها خير ربنا يكملها معانا ولو لا ربنا يعوضها،هصلي استخارة واشوف
تامر: صدمتني بردك
راجح: ليه يعني
تامر: اصل انا بعرف كثير شباب بوافقوا على البنت أو لا من دون صلاة استخارة او تفكير
راجح: عشان كدا نسبة ارتفاع المطلقين قاعدة بتزيد مش بتنقص،لأنهم مبيرجعوش لربنا يدعوه مش يمكن ربنا مش راضي بالجوازة دي بسبب هو يعرفه بس،وهيظهر مع الايام
تامر: اقنعتني
ورود: نفسي كدا مرة وحدة تامر يفهم مثل راجح
تامر: بت اسكتي لأحسن اخلي الشب،شب يلحقك
ورود وهي تحضن راجح: بص بص شايف هيضربني بوجودك ووجود بابا
راجح وهو يحتضنها: انتِ عبيطة دا ميقدرش يقرب منك لانه عارف نهايته هتكون وحشة
تامر بابتسامة عبيطة: دا انا بهزر يا قلبي انتِ اختي حبيبتي
ضحكت ورود وخرج رؤوف ومعه زمزم وجلسوا
إشراق بهمس لرؤوف: ايه وافقت
رؤوف: قالت هتصلي استخارة
إشراق:دماغها زي دماغ راجح هز بردو قال كدا
زمزم وراجح: مالها دماغنا
فزع رؤوف وقال: بسم الله الرحمن الرحيم منكم لله يا أع..داء زمزم وراجح،قطعتو...لي الخلف،احنا قلنا حاجة يا مرات عمي
إشراق: لا لا ابدا
أزهار: ازاي سمعتوا كلامهم
زمزم: احنا مش اي حد
رؤوف بهمس لإشراق وإيهاب: دول هيودونا في داه...ية دا ينخاف منهم دماغهم زي بعض بس الإختلاف انه راجح عاقل وزمزم مجنون...ة
زمزم بغيظ: رؤوووف احترم نفسك انا مجنو...نة
رؤوف وهو يشرب كأس الشاي وينهض: بقولكوا انا طالع انام لانه لو قعدت تانية وحدة هكون من الأمو...ات
ضحك الجميع عليه،واكملوا جلستهم في ضحك وسعادة
=====================================
في المساء بعد أن صلى الجميع صلاة العشاء ذهب كل واحد منهم إلى غرفته
في غرفة إيهاب وإشراق
إشراق: خايفة ترفض او يرفض واحد منهم
إيهاب: إن شاء الله خير
إشراق: لا انا قلقانة قايمة اشوفهم
أمسك بها إيهاب برفق وقال: يا حبيبتي ليه القلق خلاص سبيبيهم براحتهم،اقولك ايه رأيك نقوم نصلي ركعتين ونقرأ قرآن يمكن يروح القلق وتبطلي تفكير
إشراق: ماشي
===================================≈=
في غرفة زمزم
كانت تجلس على مكتبها،فقالت: ياااه من زمن طويل مكتبتش اي حاجة
أخرجت دفتر مذكراتها وامسكت بإحدى الأقلام وبدأت تكتب
🖊📜: كنتُ امسك بالقلم فاكتب كل ما يجول بخاطري
كان القلم يساعدني في العثور على كلماتٍ مناسبة أصف بها مشاعري وحالتي،فهل الان سيساعدني في وصف مشاعري أم سيتخلى عني كما تخلت عني امي؟!
سأعرفك بنفسي أيها القلم لربما قد تكون نسيت من أنا،أنا زمزم زياد المالكي.....🖊📜،،،،،وللحديث بقية
=====================================
استووووب
رأيكم
تفاعلللل😫😫😫👽👽😭😭🤍🤍
•تابع الفصل التالي "رواية زمزم قلبي" اضغط على اسم الرواية