رواية تربية حواري الفصل الثاني والخمسون 52 - بقلم ولاء حامد
تربية حواري
الفصل الثاني والخمسون
غمضت عنيها بأسى ونفخت بصوت عالي اوووووف وبعدين بقى
قطع تفكيرها باب المكتب اللي اتفتحت بعنف واتقفل بحده وسكعه صدي صوتها سمع لآخر الورشه
حور بصت قدامها بصدمه :انتا خييير
همام بإنهيار: لييه ليه الاذي بالشكل داه ليه العرض والشرف
حور بعدم فهم: اذي ايه وشرف إيه
همام بدموع: كنت بقول انك بنت بلد وجدعه دانا وقفت لابني ومراتي ودمرت الدنيا لما عرفت حاولت ألم الموضوع وانتي رفضتي احترمت سكوتك حتى لما حاربتيني في اكل عيشي قولت حقك بس لحد بنتي وليه
حور صعب عليها دموع همام ولفت نظرها منظره هدومه مبهدله ووسخه ووشه فيه آثار تراب ورماد وعنيه حمرا زي النار
حور بتعاطف: اقعد يا حاج وفهمني الله لا يسئك في إيه وتاهمني بإيه وايه اللي جرا خلاك بالحاله دي
همام قعد على الارض بإنهيار وصراخ
حور جريت عليه بسرعه قفلت الباب :وقربت بحذر :قوم يا حاج وحد الله وقولي إيه اللي جرا
همام: بنتي بنتي ضاعت بنتي خلاص ضاعت لييه لييييه دي لسه عيله بتفتح عينها على الدنيا
حور بصدمه: جميله مالها إيه اللي حصل
همام: جميله ضاعت حياتها ضاعت مستقبلها اتدمر
حور بمحاوله للفهم : قوم الأول يا حاج ووحد الله وفهمني كده ايه اللي حصل ولسه تاهمني انا بالذات
همام سند على ايد حور وقف ومشي كام خطوه لحد ما قعد على الكنبه وحور قعدت على الكرسي اللي قدامه
حور بمحاوله لتمالك اعصابها: إيه اللي حصل انا سامعه
همام
فلاش باك
رامي: يا جبل
همام: انا ابوه يا رامي خير يا إبني
رامي: رامي مش عارف اقولك ايه يا حاج جميله في المستشفي وياريت تيجي بسرعه
همام بصدمه: ليه
رامي : مش عارف والله يا حاج شكلها كده متعرضه لمحاولة اغتصاب ونقلتها مستشفي......
همام وقع التليفون من ايده ومحسش الا وهو بيجري زي المجنون وبيسوق بجنون ودموعه نازله على خده زي العيل الصغير وصل المستشفي وطلع يجري يسأل على بنته
همام بلهفه: يا ابني الله يسترك في بنت صغيره جات من شويه
الموظف: اسمها ايه حضرتك
همام بسرعه: جميله همام ابو جبل
الموظف: ااه البنت اللي جايه في حادثه اغتصاب
همام بصله بصدمه وسكت وهز رأسه بوجع
الموظف هي في الطوارئ الدور التاني
جري من قدامه بسرعه وطلع السلم من غير ما يحس طلع وبيتلفت بسرعه حواليه
رامي بصوت عالي: حاج همام حاج همام
همام اتلفتله بسرعه وجري: هي فين يا ابني طمني الله يطمن قلبك
رامي وعنيه في الارض: والله ما عارف يا حاج
همام مسك في هدومه: اومال مين اللي يعرف ايه اللي حصل
رامي بهدوء: والله يا حاج انا كنت مروح من فرع البنك الرئيسي وللأسف العربيه عطلت مني قولت اعدي راوح الموقف والطريق زحمه مشيت من سكه القطر القديمه وهناك سمعت صوت صراخ فضلت اتلفت ملقتش حد والصوت اتكرر تاني فضلت اركز في الصوت لحد ما لقيته ورا كشك الموظف لقيت بنت وفي كذا واحد مقطعين هدومها وهي بتعافر بجنون ضربتهم على قد ما قوتي ساعدتني ومنهم واحد عورني في دراعي بمطوه وشاور على دراعه اللي متخيط ومربوط اتلفت ليها ليها لقيتها مغمي عليها وبتنزف شيلتها وطلعت بسرعه وقفت اول تاكسي وجبتها هنا لما لقيتها جميله واتصلت على جبل أبلغه والدكاترة اخدوها من ساعتها ومعرفش ايه اللي حصل
همام قعد على الأرض مصدوم وعنيه ثابته في نقطه فراغ قدامه ومحسش بنفسه ولا الدكتور اللي خرج وهو لسه على قعدته متحركش من مكانه
رامي بلهفه: طمني يا دكتور
الدكتور بعمليه: البنت واضح من الكشف المبدئي انها متعرضه لإغتصاب احنا خيطنا الجروح اللي في وشها وجسمها وايدها اتجبست وحاليا في انتظار دكتور نساء وتوليد لتوقيع الكشف الطبي النهائي ولو ان الكشف المبدئي واضح انه اغتصاب وداه واضح من النزيف اللي البنت جايه بيه
همام سمع كده ومحدش الا وهو بيجري بره المستشفي
رامي بخوف: يا حاج يا حاااج استني بالله عليك
همام بيجري ورامي بيجري واره ملحقهوش
كان ركب عربيه وساق بجنون
نهايه الفلاش باك
حور بتأثر: لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم ربنا يصبر قلبك ويطمنك عليها انا مقدره اللي فيك بس ليه قولت ان انا اللي وراها أمته تعرف اني بأذي الولايا يا حاج
همام بزعيق: لو مش انتي يبقى ابن عمك
حور بصدمه: ياسر وايه مصلحه ياسر في حاجه زي كده ولا هايعمل كده ليه
همام بدموع: علشان يرد اللي حاول جبل يعمله فيكي زي ما سبق وكسره وراقد في المستشفي متكسر ومش قادر حتى يصلب طوله وحرق محلي
حور بصدمه وعيون قربت تخرج من مكانها: ياسر عمل كده في جبل ومالك طيب لييه
همام بكسره: علشان يكسر عيني وعين جبل بعد ما عرف اللي عمله فيكي اول مره واللي حاول يكرره من كام يوم
حور غمضت عنيها: وهو عرف منين اللي حصل
همام بصلها بعدم استيعاب وتوهان: يعني مش انتي اللي حكيتيله وشكيتيله
حور بعصبيه: لاء طبعا ومن أمته وانا بطلع سري بره جوفي اوزن كلامك يا حاج انا مقدره اللي انتا فيك لاني سبق وشربت من نفس الكاس واللي انكوي بالنار ميدوقهاش حتى لعدوه وانا وليه وعمري ما اذي وليه مكسوره الجناح حقي اجيبه من الرجاله وش لوش وضرب من تحت لتحت انما حريم لا طبعي ولا اسلوبي ولا حتى قطعي العيش وخراب البيوت كلنا في السوق بنسعى على أكل عيشنا وداه لاهو عيب ولا هو حرام ولو كان ابن عمي اللي عملها اقسم بالله العظيم قسم يحاسبني عليه ربي يوم اللقا العظيم ما هحله ولو كان فيها موته الا الشرف ولا العرض وكسره الولايا يا حاج قوم يا حاج وروح اتطمن على بنتك وادفن اللي حصل في سابع أرض من جوفك الناس مبترحمش ولم الموضوع ومتخليهوش يوصل لبوليس وسين وجسم مش عشان حد لاء عشان بنتك متعيش بعاد ملهاش ذنب فيه روح وربنا يخلق في قضائه رحمه
همام مشي وهو تايهه ومش حاسس بحاجه ولا دريان الطريق ازاي ماشي يطوح والحزن عشش قلبه وعنيه
حور قاعده والصدمه واخده نصيبها منها :ازاي ازاي ياسر عرف محدش يعرف إلا أنا وجبل ويونس
برقت عنيها بصدمه: معقوله يونس اللي عملها وقاله طيب أمته وازاي
قامت منطوره زي اللي لبسها عفريت وخدت مفاتيحها وطلعت تجري من الورشه ركبت عربيتها وساقت بأقصي سرعه وفي وقت قياسي كانت وصلت لحد محل عمها نزلت زي الإعصار اللي واخد في وشه الأخضر واليابس والنار شابه من عنيها بمنظر يرعب اعتي الرجال ومن غير ما تتلفت يمين اول شمال اتحركت لمكتب عمها وفتحت الباب بعنف
عابد قام منطور من مكانه في ذهول وصدمه : حور خير يا بنتي
حور بجمود مميت: ياسر فين يا ابو ياسر
عابد بوجع من عدم تقبلها ليه نبره أسى وحزن: في المخزن بيطلع البضاعه الناقصه اصلنا عملنا جرد إمبارح
حور :فين المخزن اللي هو فيه
عابد بإستغراب: في الحاره اللي جمبنا رابع بيت على إيدك اليمين
حور بدون رد طلعت بسرعه شديده ودخلت الحاره اللي عمها وصفها ومشيت على الوصف لحد ما وصلت لقيت باب المخزن مفتوح دخلت بشياطينها وبعلو صوتها ياااااااسررر
كل اللي في المخزن اتلفت عليها من علو صوتها
ياسر بصدمه :حور خير في ايه حد منكم جراله حاجه
حور بعلو صوتها : كل اللي في المخزن بررررره واللي هايفضل هادفنه مكانه
الكل بص لبعضه ومحدش اتحرك
حور بعصبيه وصوت أعلى: برررررررره
بصو لياسر اللي هزلهم براسه بمعني اتحركوا
كلهم طلعوا بسرعه من صوتها وشكلها المفزع
حور وعينها على ياسر اللي واقف مصدوم من منظرها
ياسر بمحاوله لتمالك اعصابه: خير يا بنت عمي جايه بزعبيب امشير في وشك وحواليك ليه
حور قربت منه ومسكته من ياقه التيشيرت اللي لابسه واتكلمت من بين أسنانها: عرض الولايه مش للإنتقام اكل العيش مفيهوش لعب العرض لاء بيوت الناس لاء
ختمت كلامها ببونيه ملحقتش يصدها ولا يستوعبها رجع على اثرها كام خطوه لورا
ياسر بصدمه: لازمته ايه الكلام داه يا بنت عابد ومد الايد داه هاحسبك عليه
حور بعنين حمرا زي الدم: لزومه انك لعبت في الغلط يا ابن عابد واكدتلي ان عامر فشل وخاب في تربيتك ودم عابد بيجري في عروقك وشارب من طبعه لما شبعان والطبع في ابن أدم غالب ما بيطلع الا بطلوع الروح
ياسر بعصبيه: هارجع واقولك لزومه ايه الكلام داه يا بنت عامر وتعالي دوغري بلاش لت حريم مبحبوش
حور بغضب: ليه كريت على جميله يبهدلوها عرض الولايا لعبه عندك سهل تدمره طيب افتكر ان بكره ليك زوجه وبعده ليك بنت ورب العرش لا بيغفل ولا بينام
ياسر بعدم فعم: جميله مين اللي مريت عليها ومن أمته وانا بكري على حريم
حور بزعيق: يااااسر بلاش لف ودوران عليا جميله اخت جبل اتعرضت لإغتصاب وفي المستشفى بين الموت والحيا
ياسر بصدمه: وانتي جايه تهماني فيها طيب كيف وإزاي
حور بزعيق: زي ما سبق وعملتها وانتا معانا في البيت تحت سقف واحد
ياسر بحده: متكدبيش الكدبه وتصدقيها علشان انا يومها لا لمستك ولا قربت منك لانه لا طبعي ولا اسلوبي لما بضرب بضرب في الوش على طول ولو كنت بضايقك كنت بضايقك عشان توافقي على جوازنا لاني وقتها كنت معمي كنت مغيب كنت غبي سميها زي ما تسميها الا اني كلب سعران ينهش عرض بنت عمه اللي رباه وكان في يوم ليه اب
حور بسخريه رغم عصبيتها: يا شيخ طيب قول الكلام داه لحد تاني انا معرفهوش لو بتضرب في الوش مكنتش كريت على حرق امل عيش مفتوح من وراه ييجي عشرين تلاتين بين اتخربوا واتقفلوا من ورا عملتك حتى الضرب ليه أصول ومعلمه يا ابن عابد
ياسر بوجع من اتهامها الصريح ليه: عايزه ايه دلوقتي يا بنت عمي
حور بعصبيه: حط عينك في عيني وقولي انتا ولا لاء وقولي عرفت منين اللي عمله جبل وكريت عليه اللي دق عضمه في لحمه لما سكنه المستشفي
ياسر بسخريه: ليه وانا كريت عليه لوحدي دانتي استاذه ورئيسه قسم وعرفتي طريق الشبيحه والبلطجيه وبعتي اللي طحطح عضمه وعلى كلن بص في عنيها نظره ثابته حتى عينه مرفتش ولا اتحركت أقسم بديني انا ما ليا دخل في اللي حصل لأخت طليقك ولو عايزه مصحف اتوضي واحلف عليه انا موافق ولو عايزه اعرف مين اللي وراها رقبتي سداده وعظيم بيمين اجيبه متكتف وارميه تحت رجليكم
حور بنفس النظره عينها ثابته وقدرت بسهوله تقراء الصدق في عنين ياسر
حور بثقه: وعرفت منين اللي عمله جبل عشان تكري عليه وتروح لحد عنده تتشفى فيه
ياسر بنفس الثبات: امك اتصلت بيا يومها وهي منهاره من وضعك وخصوصا لما شافت هدومك متقطعه الدم غلى في دماغي وفتشت في الجاكيت لقيت محفظه يونس روحتله وانا ناري بشراري ولقيت وشه مزرق كأنه مضروب قولت بس يبقى هو اللي علمها وسألته وكنت هامسك في خناقه حكالي اللي حصل ويومها على في نظري انه راجل بجد راجل ميتوجدش منه في الزمن داه حلفت ما انام ولا يهدالي بال إلا لما اعرف الكلب ابن الكلب داه ان الله حق
حور بصدمه : وليه مجتليش قبل ما تعمل اللي عملته وشورتني قبل ما تعك الدنيا فوق دماغ الكل
ياسر بحده: اجي اقولك ايه اقولك ليه خبيتي عليا ولا نقعد زي الولايا حطين ايدينا على خدنا ونقول منه لله انا راجل يا بنت عامر راجل من ضهر راجل زي ما عامر رباني الدنيا ربتني وزي ما قولتي شارب من طبع عابد في الشر فبقولهالك تاني انا مش ندمان على اللي عملته ورحمه الميتين في قبورهم لو فكر يكررها لقطع لسانه وعلقه في رقبته واعيشه اخرس طول عمره يتحسر على اللي عمله ويندم في وقت مينفعش فيه الندم فوقي يا بنت النصراوي انتي مش مقطوعه ولا ملكيش رجاله انتي ليكي عيبه تسد عين الشمس في عز النهار وتقلب ضلمه كحل على اللي يفكر بس يبصلك بعين بصه وحشه وبطلي كل ما تقعي في مشكله تكتمي وتدوري على حل لوحدك وكأننا مش موجودين الدنيا لهتنا بس رجعنا تاني في ضهر بعض سوا قبلتي او رفضتي
حور بتنهيده :انا عايزه اللي عمل كده في جميله تعرف ولا اتصرف بمعرفتي
ياسر بهزه راس :اعتبريه حصل هو كان فين وأمته وسيبي الباقي عليا
حور بحيره: معرفش هسأل وابلغك
ياسر بحده: وانتي عايزاهم ليه
حور : عشان محبش حد يحطني في خانه شك في موضوع زي داه احب افضل طول عمري راسي مرفوعه ورايتي عاليه وتولي نضيف ميتلطش بعيبه زي دي ولا حتى لو كان مجرد شك خصوصا بعد عملتك المهببه لما روحت لحد عندهم شمتان فيهم ابوها تهاني وتاهمك ولو وصل الخبر للحكومه هاتشد انا وانتا والمستخبي هيبان وسيرتنا هاتبقى على كل لسان فهمت ولا اعيد تاني
ياسر بتفهم: ماشي يا بنت عمي اعتبريه حصل
حور بهزه راس: ماشي
وستبته ومشيت من غير ما تكتر تاني ولا تقول اي حاجه وزي ما جت مشيت
ياسر فضل واقف مكانه يشد في شعره بغيظ وحرقه
عابد دخل عليه وشاف حالته
عابد بغموض: بنت عمك كانت جايه وناره قايده عايزه منك ايه يا بن النصراوي
ياسر بعصبيه: متشغلش بالك يا حاج
عابد بتهكم: امممم مشغله بالي وانتا وشك متشلفط وهي جايه راكبها ميت عفريت وكرشت العمال بصوت سمع لحد المحل
ياسر بعصبيه: خلاص يا حاج قولتلك حوار وخلص وسابه وطلع جري بغضب اعمي كفيل يحرق الأخضر واليابس
**************************
همام طلع من عند حور تايهه مصدوم ومكسور افتكر دعوه هدي عليهم ودعوه حور في عز كسرتها
حود بعربيه وداس بنزين لحد ما وصل في وقت قياسي
نزل وسكع الباب من غير حتى ما يقفلها قرب من البيت بقلب موجوع وبقى يخبط بكل الوجع اللي جواه
عاصم بزعيق من جوه: اييييه ياللي بتخبط الدنيا اتهدت اصبر اييييه
فتح الباب بعصبيه وبرق عنيه من المنظر اللي قدامه: همام خير يا ابو جبل مالك ايه اللي عمل فيك كده
همام بعصبيه زقه ودخل بصوت عالي : يا ثريا يا ثريا وريني نفسك يا شيطان في صوره انسان انزلي يا ابليس ربنا ابتلاني انا وعيالي بيه
عاصم بصدمه: اهدا يا ابو جبل مالك وحد الله
همام زقه من قدامه وطلع سلمتين: يا ثريااااا انزلي يا بنت الكلب وريني نفسك
عبد الفتاح طلع من جوه على صوته وجمبه اميره مرات عاصم وندا اللي كبرت وبقت عروسه
عيد الفتاح بصدمه متقلش عن كل الموجودين: مالك يا ابو جبل وحد الله يا جدع وفهمنا فيه ايه جاي بنورك شرارك تزعق وتشتم وتغلط في قلب بيوت الناس
همام مردش على حد منهم وطلع الشقه اللي عايشه فيها ثريا واللي عارفها حسب وصف جبل قبل كده والكل طالع وراه ومحدش فاهم فيه ايه وايه اللي عملته ثريا تاني وصله لكده
همام زق الباب ودخل شاف واحده تانيه غير الجبروت اللي كانت عايشه معاه جسمها خس وبقت ضعيفه ودبلانه عنيها اللي كانت جبروت انطفت وبقت مكسوره هدومها اللي كانت بتتعايق بيها بقت جيبيه بيت مش قديمه بس مش مقام ثريا اللي كانت دايما بتحب كل غالي
بالرغم من كل اللي شافه الا انه مشفعش ليها عند همام اللي جواه نار منها
قرب منها وبشر ونار طالعه من عينيه قبل جوفه شدها من دراعها وقفها وبصوت مدبوح: افرحي افرحي وحتي كعبك اللي عملتيه اتردلك
الكل بص لبعضه ومحدش فاهم حاجه
ثريا كشت حواجبها بتحاول تفهم: قصدك إيه
همام بكسره وحزن: عيالك ضاعواااا افرحي افرحي دمرتي بيتك وعيالك ودمرتيني معاهم ابنك مرمي في المستشفي مكسر بعد ما اتلم على شله بلطجيه خلوه كان هايكرر عملتك الوسخه تاني مع طليقته وبنتك
ودموعه نزلت بحسره وحرقه وبنتي في المستشفي مغتصبه
شهقه عاليه وصدمه وبعدها سكوت والكل بيبص لبعضه ومحدش قادر ينطق
ثريا بجنون: بنتي لا انتا كداب بتقول كده عشان تحرق قلبي صح قول انك كداب بنتي مجرلهاش حاجه
همام اترمي على الأرض وقعد يبكي بحرقه اب موجوع وراجل مكسور : حصل شرك طال الكل شفتي في طليقه ابنك وقولتيلها بقت زي البيت الوقف بنتك دفعت تمن عملتك انتي وابنك
عاصم بص لعبد الفتاح والصدمه ملجمه لسانهم
عبد الفتاح قرب من همام: ثوم سا ابو جبل اصلب طولك ووحد الله
همام بكسره: اصلب طولي هههه دانا ضهري اتكسر دانا بموت ومحدش حاسس انتوا السبب فضلتوا تقوا جبروتها لما خليتوها شيطان
سند عاصم وعبد الفتاح همام ونزلوا تحت وسابوا ندا واميره مع ثريا اللي دموعها موقفتش
اميره بسخريه وتهكم: يااااه يا ثريا قد إيه ربك كريم وعادل كسرتي وانكسرتي
ظلمتي ورد الظلم عليكي
محروقه يااااااه نفس الحرقه دي عشتها لما فوقت وعرفت اللي صابني انا وبنتي
ورفعت وشها للسما يارب عادل يارب منتقم يارب جبار فوق كل جبار وظالم يارب
وسابتها ونزلت
ندا قربت من عمتها بإبتسامه: ياااااااه يااااااه عارفه يا ثريا انا فرحانه مش شمتانه في بنتك لاء انا فرحانه في كسرتك دموعك دي بتغسلني من جوه بتبرد ناري بتغسل روحي وتطبطب عليا
عارفه نفس دموعي لما ضربتيني لما حرقتيني وشمرت دراعها اللي لسه أثر الحرق معلم فيه صراخك وانهيارك داه بيريحني بيفكرني بكسره وضعفي لما كتفتيني ودبحتيني بالحيا ومصعبش عليكي وجعي ودموعي يااااااه عيطي انهاري عارفه مفيش يوم في عمري عدا إلا وانا بدعي اشوفك مذلوله فاكره يا ثريا بعد عملتك لما اتصلتي بأمي قولتيلها ايه يا اميره بقيتي أرض بور لا زرع ولا طرح
ندا بضحك وابتسامه فرحه غريبه في عز المحنه: يا ثريا ربك كبير وبنتك كسرت ضهرك يا ثريا بقيتي زي الخيشه مرميه ملهاش لازمه
وسابتها ونزلت وهي حاسه برااااحه شديده
همام تحت منهار واميره واقفه على الباب صعبان عليها كسرته لانه شخص طيب وعمره ما أذى حد
عاصم بتهوين: يا ابو جبل وحد الله ابنك هايقوم كنها وبنتك ربك كبير اوعي تقنط من رجمه ربك صدقني هاتعدي وتتنسي وتفتكرها وتقول ياااااااه وكمل بأسى اسئل مجرب
عبد الفتاح باصص عليهم ومش قادر يتكلم حاسس بخزي في روحه ومن نفسه لانه كان سبب كبير في اللي عملته ووصلتله اخته
ندا واقفه جمب أمها ولسه الضحكه مرسومه على وشها
اميره بصدمه: ندا في ايه انتي واقفه تضحكي في الوضع اللي احنا فيه داه يا بنتي
ندا بفرحه: ومفرحش ليه هو في حاجه تزعل لا سمح الله داه حق ورجع بعد سنيييين
اميره اتصدمت من رد بنتها سحبتها من ايدها ودخلت اوضتها علشان محدش يسمعهم
اميره بحده: انتي شمتانه انتي اتجننتي يا بنتي
ندا بتهكم: اه شمتانه وفرحانه ونفسي ازغرط
اميره بعنين قربت تخرج من مكانها من صدمتها: انتي بتقولي ايه ليه كده يا بنتي اللهم لا شماته في موت ولا مرض ولا خراب واذي الناس
ندا بحده وزعيق: وهي دي ناس دي شيطان عارفه انا لأول مره اضحك اه والله اول مره احس براحه مش بحرقه وشمرت كمها وحطت دراعها قدام عين أمها: بصي بصي لتكوني نسيتي انا منسيتش لا دموعي ولا وجعي ولا كسرتي ولا حياتي اللي اتدمرت
انا حياتي راحت بسبب الست اللي فوق دي
مش هاعرف اعيش واتجوز زي باقي البنات جسم مشوه وانوثه ميته ونفسيه متدمره متجيش تستغربي لما تلاقيني فرحانه
اميره بأسي من حاله بنتها: يا بنتي انا خايفه عليكي ربنا يُمهل ولا يُهمل اديكي شوفتي عمتك بجبروتها اتكسرت ازاي وربنا خلص حق اللي ظلمتهم بأبشع الطرق
ندا دورت وشها النحيه التانيه وكأنها ما سمعت حاجه
اميره هزت رأسها بأسى من حاله بنتها اللي كل يوم بتسوء عن اللي قبله
يا ترى اللي جاي مخبي إيه
...... يتبع
•تابع الفصل التالي "رواية تربية حواري" اضغط على اسم الرواية