رواية بدون احساس كاملة بقلم روعة الخيال عبر مدونة دليل الروايات
رواية بدون احساس الفصل الاول 1
انحني ليصل لطولها و همس في أذنها، ما تيجي نلعب عريس و عروسة، جحظت عيناها، جاء فجأة أبيها عبدالعزيز عاشور: واه، بتعمل إيه يا مراد، عتعاكس البنية و ليه
وردة: يا ريت معاكسة يا بوي، دا جليل الربياية بيجولي يالله نلعب عريس و عروسه
جاء عبدالعزيز مهرولا و مسك مراد من لياقته و عيناه تطق شرار
مراد: استني بس يا عمي، بنتك الحمارة دي فهمت غلط، أنا جصدي اتجوزها، تركه ضرغام فرحا: صح يا ولدي، و انا في دي اليوم، اجوز بنتي لابن أخوي، علأجل انت كمان تتلم.و تبطل سرمحةو تركه و انصرف و قال لوردة: انزلي لامايتك تحت تنادي عليكي، نظرت وردة لمراد بانتصار: هاه وجعت في شر أعمالك
مراد: لا ما انت ححتصرفي و ترفضيني، أنا مش بتاع جواز
وردة: عن إذنك يا خطيبي و جرت سريعا
مراد: يادي النيلة عليه، وجعت نفسي فمصيبة. أخرج هاتفه و هو متجه لحجرته و رن علي صديقه سليم: إلحجني يا سليم انا فورطة كبيرة، انت فين ، ضروري تشوفلي حل
في الجهة الأخري سليم و هو في الشركة، يجلس علي مكتبه و بجواره السكرتيرة و يمضي بعض الأوراق: انت فين برن عليك من امبارح مغلق،و سايب الشغل هنا علي دماغي. روعة الخيال
اللهم صل علي محمد
مراد: الحجني يا سليم واد عمك وجع في ورطة
سليم بخضة: خير جرا إيه. روعة الخيال
مراد : حيجوزوني
ضحك سليم: ههههه، خير ما يعملوا بدل السرمحة و جلة الجيمة
مراد: اخص عالصحاب، أبوالندالة، اجفل اجفل، أما الحج حالي و اشوفلي حل في المصيبة دي
اللهم صل علي محمد: عند سليم
يدخل عليه حاتم ضرغام ، ابن ابن عم أبيه يجلس بتعب: كيفك يا واد عمي
سليم : مخنوج و مش مستريح واصل للي بيحصل
حاتم: خير ، في حاجة حصلت تاني
سليم: مضايج من اللي اسمه رضا عزام دا، حاسس انه بيحركنا كيف الدمي يتحكم فينا و ننفز اللي يؤمر بيه و بس و لا عمرنا شفناه و لا نعرف عنه حاجة واصل.
حاتم: يبجي رفض الصفقة، بس جول الحج كسبت منيه، كتير و لا لع
سليم: لكني مش حابب، تكون شخصيتي ملغية كده، أنا أخدت قرار خلاص، العجد اللي بينا و بينه فاضله ٣ شهور، يخلصوا و مش حجدده، و لا حعمل معاه صقجات تانية
حاتم : بس حنخسر كتير يا سليم فكر زين جبل ما تاخد جرار واعر زي ده
سليم: أنا واخد جراري ، لو انت و مراد حبين تستمروا معاه، حطلع انا بنصيبي و انتم اشتغلوا معاه كيف ما بدكم.
حاتم: لع. انت عارف انك احسن واحد فينا في الشغل، و انت اللي بتجدر تجف لأبوي، بدل ما كل شوي، عاوز يجعدني عافية في البلد، و انا مش بستحمل عمايله و جبروته في الناس.
سليم: ابوك زودها و اللي عمله في عيلة ابوغريب كتير، و أني مش حعديهاله
حاتم بخنقة: أني كرهت البلد عشان خاطره، الناس بيخافوا يتحدتوا معايا من جبروته، و المشكلة في فهد أخوي، اللي عاجبه اللي بيحصل و ماشي وراه..
رن هاتف سليم : السلام عليكم، أهلا يا مستر جون، لا مش معجول، اخيرا، أنا بجالي سنتين من يوم ما شاركنا و نفسنا نشوفه، احسن حفلة تتعمل علي شرفه، سلام يا وش السعد.
حاتم : خير ، شايف حالك اتبدل
سليم: البوس الكبير ، حييجي يحضر حفل افتتاح مصنعه في المنيا،و جون طلب مني اجهزله حفل افتتاح كبير
اللهم صل علي محمد
حاتم: و انت مالك و مال المصنع دا
سليم: واه، فرصة و جاتني اشوف البوس اللي متحكم تجريبا في تلات تربع رجال أعمال البلد
/////////____////////___^_////////
في البلد
ينزل مراد من السلم يرتدي بنطلون جينز و تيشرت رمادي عليه كلمات انجليزية.
خليل والد مراد: علي فين العزم كده
مراد و هو يهرش رأسه: سليم كلمني و جال لازم، اروحله فورا
ابو مراد:خليل: مفيش مشي، و أني حكلم سليم هو اللي ياجي عشان يحضر كتب كتابك. روعة الخيال
مراد بصدمة: هو انتم خدته الموضوع جد وليه، هو عمي ما صدج.
خليل: الصراحة: آني اللي ما صدجت، مجرد ما حكالي علي جلة أدبك ويا بت عمك و ردك عشان تطلع منيها، ما صدقت و جلتله خلاص نتمم جوازهم و اتفجنا كتب كتابكم بكرة بعد صلاة العصر
مراد: بس يابوي، أنا ما بديش أتجوز، والله والله، آني بس كنت بغلس عليها، بحب استفزها عشان لسانها طويل
ضحك خليل: انت مينفعش معاك الا واحدة زي ورد، تطلع منيك الجديم و الجديد
مراد بنرفزة: جول جول يا بوي.
خليل بتساؤل: اجول إيه.
مراد: جول أني مش ولدك و حد مسلطك تنتجم مني بوردة
رفع خليل عصاه و ذهب اتجاهه: تصدج أني حضربك، دلوك، فجري مراد للاعلي: الحجيني يمه.
////////___/////__///////
احد المزارعين مسعود و هو يعمل بارضه و ابنه يعمل معه
يمر بهم ضرغام رجل ضخم ملامحه كلها قسوة و معه صديقه الذي لا يختلف عنه في شره و لكنه أقل حجما منصور: كيفك يا مسعود
مسعود بقلق: يا مرحب يا سي ضرغام
منصور: كبرت انت يا مسعود علي زراعة ٥ فدادين بحالهم
مسعود: البركة في اولادي، اهم بيساعدوني
اللهم صل علي محمد
منصور بخبث: خاف عليهم يا مسعود
مسعود بخوف: مالهم ولادي، سي ضرغام يؤمر و احنا علينا ننفز بس كله و الا ولادي
ضرغام أخيرا يتحدث: الخمس فدادين دول يلزموني، و عشان متجولش علي مفتري، أنا حديك بدالهم الخمس فدادين بتوعي اللي غرب البلد
حمد ابن مسعود: كيف يعني، الأرض اللي غرب البلد ، متصلحش للزراعة، لان المصرف اللي حتروا منه كل البلد تطلج فيه مجاريها
مسعود: اسكت انت ملاكش صالح، آني موافق
اللهم صل علي محمد
يا سي ضرغام، بس بالله عليكم ولادي هما اللي طلعت بيهم من الدنيا
ضحك منصور بخبث: ربنا يخليهملك، و انصرفا هما الإثنين
حمد بقهر: كيف يا بوي نسيب أرضنا و تعبنا و شجانا
جلس مسعود بقهر: يا خرب بيتك يا مسعود، يا خراب بيتك يا مسعود
حمد: في نفسه: بحج جهرتك دي يا بوي و الله لأوريهم هما و عيلتهم
/////
بينما يمشيا ضرغام و منصور بجبروت يظهر امامهم زعبلة المجذوب، و يلف حولهم بحركات جنونية: قرب قرب الميعاد، و كله سلف و دين
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية بدون احساس) اسم الرواية