رواية نياط القلب الفصل الثالث عشر 13 - بقلم حور طه
وبعد مرور عده ايام من احداث ابطالنا يجلسه بالكافتيريا بداخل الجامعه ويتبادل اطراف الحديث في هزار ومرح الى ان قالت بيسان بتوتر:: انا كنت عايزه اقول لك على حاجه ..بس؟!
وتين مبتسمآ قائله::من غير بسبسه!! تفتكري انا مستنيه انك تيجي تقولي لي! ما انا عارفه ،مش بعيد كمان كل الجامعه عارفه؟!
بيسان بارتباك قائله::عارفين ايه ؟!
وتين تغمز لها قائله::عارفين ان الباشمهندس فارس داير وراكي في كل حته يا جميل، بس احكي لي انت بتحبيه؟
بيسان تهزي بدماغها بخجل يعني ايوه ❤
وتين بلوم ممزوج بمحبه تضـ ـربها على ايدها بخفه قائله::: وساكته كل ده ليه ما حكيتليش من الاول،،
بيسان بخيبة امل قائله::: بلاش تتحمسي قوي كده،، المشكله مش في اني بحبه وهو بيحبني!؟
وتين بهزار وبلغه اللمبي في 8 جيجا قائله:::امال العيب فيك انت يا دكتور؟!
وتين بضيق قائله:::مش وقت هزارك دلوقتي خالص.. انا بتكلم بجد ،ابيه جواد مش ممكن يتقبل فارس؟!
وتين باستغراب قائله::ليه يعني مش هيتقبله !فارس باشمهندس وزميلنا وباين عليه من عيله كويسه..
بيسان قائله:: ما هي بقى المشكله في عيلته دي!! انت تعرفي فارس يبقى اخو مين؟؟
وتين بقلق قائله:: ما تنجزي يا بنتي هي فزوره !هيطلع اخو مين يعني؟
بيسان بتردد قائله::: فارس يبقى……يبقي…..؟!!!!
وتين قائله ::ها يا بنتي اتكلمي ،قلقتيني ؟!
ببسان قائله :: فارس يبقي اخو الدكتوره مروه عبد الظاهر!
وتين بتلقائيه قائله::الله يخرب بيتك!! بتقولي اخو مين؟
بيسان بتاكيد قائله::زي ما سمعتي كده! فارس اخو الدكتوره مروه ،اللي جواد بيتهمها بقتـ ـل ابله نور وبنته
وتين بصـ ـدمه قائله:::مش معقوله ،يعني انت من بين كل الناس دي ما تختاريش غير اخو الدكتوره مروه،، ده ابيه جواد ما بيطيقش يسمع اسمها،،
بيسان بحزن قائله :: شفتي بقى الورطه اللي انا واقعه فيها انا مش عارفه ازاي هقنع ابيه جواد بان فارس ملوش ذنب ،هو بجد لطيف جدا! وتين ما تكلمي انت ابيه جواد وتحاولي تقنعيه؟!
وتين باندفاع قائله:: لا لا… انا مش ممكن ..انا يا دوب علاقتي لسه متصلحه بابيه جواد مش بعيد لو فتحت معاه الموضوع ده يقتلنـ ـي ، انت عارفه هو عصبي وحساس جدا في الموضوع ده،،
بيسان ترسل تنهيده حاره قائله::: انا بجد مش عارفه اعمل ايه في الموضوع ده،، تعرفي ان انا طلبت من فارس اكتر من مره ان هو يبعد عني بس هو عنيد،،
وتين تلمس خدها بحب قائله::بيسان انت بتحبي فارس؟!
اطلقت تنهيده متالمه قائله:: بحب قوي يا وتين ،،قلبي ما اتفتحش غير ليه….
وتين بابتسامه قائله::: خلاص اوعي تطلبي منه يبعد عنك تاني ،،وسيبي الموضوع دلوقتي،، وان شاء الله نفكر فيه ونلاقي حل ما تياسيش…
بيسان بابتسامه خفيفه قائله:: تفتكري ابيه هيقدر يتقبل فارس وينسى اللي حصل…
وتين بحماس قائله:: ان شاء الله،، انت عارفه ابيه بيحبك قد ايه ،واكيد لما يعرف ان انت وفارس بتحبوا بعض بجد هيوافق ومش هيهون عليه يزعلك،، ما انت عارفه هو عصبي لكن طيب…
بيسان بفرحه تحضنها قائله::معاكي حق ابيه بيتعصب لكن في الاخر بيلين مش كدا!؟ واكيد هيعرف ان فارس ملوش ذنب في اللي اخته عملته….
وتين بفرحه قائله:: اه طبعا كده وابو كده كمان!
ثم تنظر لها بحيره:: بيسان انت متاكده من مشاعر فارس ناحيتك…
بيسان بتاكيد قائله :: طبعا متاكده انت عارفاني لما بقول حاجه بكون متاكده منها،، انا وفارس بجد بنحب بعض
وتين بابتسامه قائله::انا طبعا متاكده من اختيارك، بس كنت عايزه اطمن
ياتي عمر بابتسامه ويجلس بجانبهم قائل::: ما حضرتوش المحاضره ليه، انتم ناويين تجرشوا السنه دي؟
وتين بابتسامه قائله :: ليه يا عم هو احنا اتخلطنا بيك احنا باذن الله من غير ما نحضر محاضرات اصلا ناجحين
عمر يرفع ايديه للسما قائل::يا رب ربع تواضعها 🤲
وتين ترفع حاجبها قائله::: طيب جبت لنا ملخص المحاضره ولا طنشتنا؟
عمر يخرج الدفتر من حقيبته ويضع امامها قائل:: وانا اقدر برده ،اتفضلي يا ستي ده ملخص المحاضره،، لما تاخرتوا عرفت انكم مش هتحضروا ،فحاول الخص على قد ما قدرت..
بيسان كانت تجلس معاهم ولكن عقلها وقلبها ونظراتها في مكان اخر !كانت تنظر لفارس الذي يجلس خلفهم وعلامات الحزن تظهر على وجهه بوضوح من بعد ان طلبت منه مرارا وتكرار ان يبعد عنها كانت قلبها يحتـ ـرق كلما راته على تلك الحال فهي لا تفرق عنه كثير!!
وتين وهي تراجع تلخيص المحاضره توجه كلامها لبيسان بدون ان تنظر لها وهي عيونها بداخل الدفتر قائله :::اول ما نرجع على البيت يا بيسان نراجع المحاضره دي مع بعض..
عمر يرفع حاجبه بتعجب قائل:: ايه ده مش المفروض تشكريني ؟
وتين تقفل الدفتر قائله::: واشكرك على ايه ان شاء الله هو ده مش واجب عليك !وبعدين ما انا ياما لخصت لك محاضرات…
عمر يوجه كلام لبيسان قائل:: انا بجد مش عارف ارضي بنت عمتك دي ازاي،، ما فيش حاجه بترضيها
بيسان كانت ما زالت شارده في نظراتها على فارس ولا تسمع مقاله عمر لها!
وتين تلاحظ نظراتها على فارس تلمس ايدها بحب قائله:: روحي له…..
بيسان بابتسامه تقوم وتتجه ناحيه فارس لتتكلم معه وتعتذر له على ما قالت من قبل بعد ماوتين رجعت لها الامل من جديد😍
عمر يغمز لوتين قائل:: هي ايه الحكايه بالظبط 😉
وتين تضع امامه ساندويتش قائله ::عمر شايف الساندوتش ده محتاج اللي ياكله
عمر يفهم ما يحدث وياخذ الساندوتش وياكله وبابتسامه قائل:: لا انا اكله ما يصحش برده يدور على حد وانا موجود..
وتين تبتسم له، و يرن هاتفها ويعلن عن وصول رساله تخرج الهاتف من حقيبتها وتفتحه تاتيها رساله من رقم ما لا تعرفه !!وتفتح الرساله ويوجد بها فيديو تفتحه!
وبمجرد ما تشوف ما بداخل الفيديو تقف بصـ ـدمه وتتغير ملامحها بالكامل!! وكان يوجد ملاحظه تحت الفيديو!👇
{تحبي نشارك الفيديو ده مع كل زمايلك في الجامعه وكل اللي تعرفيهم كمان؟ لو حبه نذيع قولي يزيع وخلينا نفرح الشباب!! انا هيجي النهارده وعايز اسمع كلمه موافقه من شفايفك الجميله؟}
كانت تقف على قدميها وهي لا تحملها فبدات تشعر بالدوران ووقع من يدها الهاتف على الارض وكانت تفقد السيطره تماما على نفسها وتتمايل للخلف لتستعد الى السقوط !
عمر بلهفه يحاول ان يمسكها ::وتييييين؟؟
ولكن قبل ان تقع ياتي من خلفها ويسندها وياخذها في حضنه ويؤشر بيده🤚لعمر ان يبتعد ولا يقترب منها
ثم تنظر له بعيون ذبلانه وبدون وعي قائله:: ما تسبنيش؟!
وبعد ذلك اغمي عليها ولا تشعر بشيء!!
جواد بخوف يحملها ويتجه بها الى سياره ويوجه كلامه لبيسان اللي اول ما شافت وتين بتلك الحال جريت عليها قائل::: هاتي تليفونها اللي وقع علي الارض ده،
بيسان تاخد التليفون وتلاقيه شغال على تلك الفيديو وتتصـ ـدم هي الثانيه اول ما تشوفه ينزل عليها لوح ثلج وكانها تجمدت بمكانها؟!
عمر بخوف قائل:: بيسان هو في ايه؟ هي شافت ايه في التليفون وصلها للي حاله دي؟
بيسان ترجع لواعيها وتقفل التليفون وتحطه في حقيبتها وتاخذ حقيبه وتين قائله:: ما فيش حاجه!! ما فيش حاجه !!انا لازم اروح اشوف وتين
عمر بقلق قائل ::طيب! بيسان ابقي طمنيني
بيسان باستجابه قائاه::حاضر يا عمر
في عربيه جواد يحاول ان يفوقها لتسترد وعيها:: وتين حبيبتي فوقي! وتين!!!
ولكن لا تستجيب وما زالت مغمى عليها يواجه كلام ل بيسان قائل::ايه اللي حصل ؟كانت نازله كويسه!
بيسان وهي لا تعرف ماذا تقول ولا قادره تستوعب ما راته في ذلك الفيديو بتردد قائاه :::مش عارفه يا ابيه احنا كنا قاعدين وفجاه حصل لا حصل !مش عارفه !
جواد بخوف يرجع يحاول يفوقها تاني لكن لا تستجيب مره اخرى ينظر لها بحزن وهو يراها مثل طير مكسـ ـور جناحه لا يعرف كيف يداويه، كانت مثل الملاك وهي تنام ولا تشعر بشيء قائل:::لازم ناخدها على المستشفى و نطمن عليها
بيسان تركب جنبها وتاخدها في حضنها وهي تحاول لا تبكي ولكن فشلت ولا تشعر الا وتلك الدموع تتساقط منها ولا تملك السيطره عليها فكيف وصلت وتين لهذا الحال! ومن فعل بها هذا ؟لا تعرف شيء فكانت تخبي تلك الالام بداخلها ولا تشارك احد بها وفي الطريق بدات وتين ان تسترد وعيها ببطء بيسان قائله::::حبيبتي انت كويسه طمنيني عليك؟!
جواب ابتسامه اول ما يشوفها فاقت قائل::: ما تقلقيش يا حبيبتي قربنا نوصل على المستشفى والدكتور يطمنا
وتين بخوف تنتفض من حضن بيسان قائله:: لا لا يا ابيه انا كويسه خلينا نرجع على البيت لو سمحت..
بيسان بوجع تعرف سبب خوفها بان تروح الى المشفى وتدعم قرارها قائله::خلاص يا ابيه هي بقت كويسه خلينا نرجع على البيت ،وانا هعمل لها حاجه تشربها وهتبقى كويسه
جواد يكمل طريقه الى المشفى قائل::: لا طبعا ما فيش حاجه اسمها كويسه ! لازم نروح المستشفى والدكتور يطمننا
انت اليومين دول بقى بيغمى عليك كثير لازم نطمن؟!
وتين وبيسان في صوت واحد يغلفه الخوف::: لا يا بيه بلاش مستشفى؟!
جواد باستغراب الرد فعلهم قائل::: في ايه مالكم خايفين كده؟!
بيسان قائله::هي بس حصل معاها كده لان ما رضيتش تفطر قبل ما ننزل !يعني ما فيش داعي للدكتور مش انت بقيتي كويسه يا وتين!!
وتين بصوت مخنوق من الدموع قائله::: لو سمحت يا ابيه …خلينا نرجع على البيت،،
جواد لا يفهم بدا اصرارهم انهم يرجعوا على البيت وما بيروحوش للدكتور قائل:: حاضر يا حبيبتي هنرجع على البيت …المهم انك بقيتي كويسه
وبعد قليل وصلوا الى المنزل وحملها على ذراعي وصعد بها الى الشقه وانزلها على سريرها بهدوء قائل ::: نامي دلوقتي ،،ولما تصحي عايزك تقولي لي انت مخبيه عليا ايه ،،انا حاسس بيكي وعارف ان في حاجه انت مخبياها ؟وانا متاكد انك هتحكي لي؟!
وتين تلفت وجهها الى الطرف الاخر ولا تقدر ان تنظر له فماذا تقول له ؟ان ذلك الحيـ ـوان اعتدى عليها وسلبها اغلى شيء عندها !والان يهـ ـددها بان يفضـ ـحها بذلك الفيديو الذي صوره وهو يعتـ ـدي عليها !فتغرق بدموعها ولا تعرف ماذا تقول !!
جواد يلمس وجهها بيده ويلفها اليه مره اخرى قائل:: للدرجه دي اللي انت مخبياها وجعك قوي كده ؟يا حبيبتي قولي لي فيك ايه! انا معاكي مهما كان اللي حصل ؟ بس احكي لي انا مش قادر اشوفك في الحال ده! اتكلمي
بيسان تدخل عليهم الغرفه قائله:: ابيه عايزينك على التليفون بره!
جواد بدون ان يلتفت اليها قائل:: لو من الشركه قولي لهم هيرجع يتصل بيكوا تاني!! اتكلمي يا وتين فيك ايه؟
بيسان تحاول ان تاخذه من جنبها لانها تعرف انها لن تتكلم قائله::: قالوا انهم عايزينك ضروري !
جواد بانفعال يخرج من الغرفه ويرد على الاتصال قائل:: هرجع اكلمكم تاني…
اردام بسرعه قبل ان يغلق الهاتف قائل::: جواد انت لازم تيجي الشركه حالا… في مصيبـ ـه ؟!!!
اردام يحكي له ما حدث بالشركه ؟!
جواد بصـ ـدمه لا يستوعب ما قاله صديقه اردام قائل ::: مستحيل يا اردام! انت بتقول ايه؟
اردام قائل :: لازم تيجي حالا عشان نشوف هنحل
المصيبـ ـه دي ازاي.؟!
جواد قائل:: تمام يا اردام انا جايه حالا…؟!!!!
جواد ينهي المكالمه ويقول لبيسان اللي كانت تقف خلفه قائل:: حبيبتي انا لازم انزل دلوقتي الشركه !خليك انت جنب وتين وخلي بالك منها لحد ما ارجع
بيسان بقلق قائاه::في ايه يا بيه؟!!!!
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية نياط القلب ) اسم الرواية