رواية البنات زينة البيت الجزء الثاني 2 الفصل الثالث 3 - بقلم نهى عادل

الصفحة الرئيسية

 رواية البنات زينة البيت الجزء الثاني 2 الفصل الثالث 3 

البنات زينة البيت

الفصل الثالث


البقاء ليس للأقوى !

البقاء للأخف ..للألطف

للأحن .. و الأجمل أثرًا..

البقاء الحقيقي لمن يحمل في قلبه ابتسامة وفي عقله مودة وفي مشاعره رحمة

البقاء لمن يملك الإنسانية في تصرفاته والحب في معاملاته والرقة في سلوكه

البقاء لمن يهديك المساعدة دون مقابل ومن يحمل عنك أعباء الحياة دون هدف

البقاء للمشاعر الحلوة والنيات الصافية والقلوب الرحيمة


❈-❈-❈

بعد مرور اسبوعين 

صباحا في فيلا ادهم 

تملل ادهم من نومه على صوت رن هاتفه، بدأ يتمطى بتكاسل اخذه هاتفه ونظر الى الشاشة وجد اسم جمال فتح بالهاتف قائلا. 

_صباح الخير يا چيمي

ليرد جمال بحزن: صباح الخير يا ادهم يلا بسرعه البس هدومك احنا مطلوبين في الكتيبة حالا

فزع ادهم وعدل من موضع جلوسه قائلا: حصل ايه يا جمال في ايه 

تنهد جمال قائلا: الدنيا مقلوبة في سيناء يا ادهم، الكتيبة تم تفجيرها الساعة سته الصبح. 

_انصدم ادهم قائلا: انت بتقول ايه، ورجالتنا اخبارها ايه 

_للأسف يا ادهم حالات الوفاء كتير والاصابات اكتر، بسرعه جهز نفسك وانا جاي اخدك

قفل ادهم الهاتف ونظر الى تلك الغافلة بجانيه استيقظت من غفوتها جراء سماع رن الهاتف، همست بقلق وهى تري وجه ادهم غاضب: مالك يا ادهم حصل ايه 

مل س على شعرها بحنان وهمس بصوت غاضب قائلا: الكلا ب فجر وا الكتيبة

فزعت خديجه وعدلت من وضع جلوسها وهمست: حصل امتى الكلام ده؟! 

_زفر بغضب النهارده الساعة سته الصبح وطلبوا مننا الحضور انا وجمال 

سحب جسد ه واعتدال واقف من فوق فراشة ثم وضع قب لة على جبهتها وتحرك متجه الى المرحاض اخذ شاور وتوضأ ارتدي ثيابه الخاصة بالجيش ثم صلي ونظر إلية 

وجدها تبكي بغزارة اقترب منها و ض مها الى صدره: لية الدموع يا خديجه انتى حامل يا حبيتى 

دفنت نفسها داخل احضا نه وتحدثت بنبرة خوف وهى تنظر اليه: انا خايفه عليك يا ادهم، اكيد الموضوع مش هعدي على خير يا حبيبي 

رتب على ضهر ها بحنان: سيبها على الله يا خديجة انا لازم اخرج دلوقتي حالا جمال زمانه جاي ضم ها مشددا من احتضا نه لها ثم وضع قب لة في ثنا يا عنقها قائلا: خلى بالك من نفسك يا خديجه وخلى بالك من اللي في بطنك وياريت لو تروحي تقعدي مع مامتك وابتعد عنها ليجدها تهمس له: أدهم لا اله الا الله 

ابتسم لها بحب قائلا: محمد رسول الله. 

وذهب الى الاسفل منتظر جمال..

❈-❈-❈

في فيلا احمد العاصي 

كانت تبكي بشده عندما سمعت هذا الخبر وجدت جمال يستعد للذهاب الى وحدته، اقتربت منه وضم ته اليها قائله: عشان خاطري يا جمال بلاش تمشي خليك معايا، ارجوك انا خائفة عليك يا حبيي ودموعها تنزل بغزارة

ضم ها جمال داخل أحضا نه ورتب على ضهرها بحنان: اهدي يا سلمي كل حاجه هتبقى كويسة، وبعدين ده شغلي مينفعش امنع نفسى عن تأدية واجبي، عشان خاطري يا حبيتى بلاش دموع ومسح لها دموعها 

_ طيب ايه رايك لو قولت ل بابي ينقلك دلوقتي حالا

زفر بغضب وهتف بحده: انتى ليه مش عاوزة تعرفي ان شغلي خط احمر وبحبه جدا، أرجوكي يا سلمى بلاش تتدخلي عمى في الموضوع عن اذنك. 

خرج من الغرفة واثناء خروج وجد احمد العاصي امامه 

ابتسم له قائلا: خلى بالك من نفسك يا جمال، وهات حق أصحابك وقام باحتضا نه 

_الله يسلمك يا عمى، من فضلك خلى بالك من سلمى، وخلى مدام فاطمة تكون جنبها على طول

_اكيد يا ابنى كلنا معاها خلى بالك انت من نفسك. 

وكاد ان يتحرك ويخرج من باب الفيلا الا انه سمع سلمى تنادى عليه 

_جمال!!! 

وقف مغمض عينيه بألم و استدار لها لتجري داخل احضا نه ليشدد هو من احتضا نها قائله له: خلى بالك من نفسك يا جمال، لا اله الا الله. 

ابتعد عنها بصعوبة يقب ل جبهتها قائلا: محمد رسول الله 

وخرج من امامها ليذهب الى ادهم... 


❈-❈-❈

في فيلا سامح... 

استيقظ سامح من نومه ونظر الى آسيا قبل جبهتها بحب ثم سحب جسد ه من جوارها بهدوء لتكمل هى نومها فهو اصبح يشعر بوجع في قلبه واكن شئ سيحدث معه، دلف الى المرحاض اخذ شاور وادي فرضه ونزل الى الاسفل

دلف الي جنينة الفيلا وجلس على احدى الكرسي و أمامه طاولة وطلب من احدى الخادمات عمل فنجان قهوة فهذه هى عادته شرب القهوة مع قراء الجريدة الصباحية، نظر الى الخبر وهو تفجير احدى الوحدات في سيناء نظر اكثر وعلم بانها هى نفسها كتيبة ادهم قام بالاتصال عليه ليبلغه ادهم بانه في الطريق الى هناك. بعد ان انهي المكالمة مع ادهم قام بالاتصال على عمار ليقابله في وزارة الداخلية لبحث اخر التطورات 

تنهد ودلف الى الداخل وصعد الى جناحه. 

اعلى في جناح سامح وآسيا 

استيقظت من نومها ولم تجد سامح ولكنها كانت تشعر بصداع شديد في رأسها وجهها متعرق ويظهر عليه الالم الحاد رفعت كف يد يها على راسها تفرك جبهتها من اثر الالم 

سحبت نفسها لتقف، وقفت بصعوبة شديد من شده الالم واستندت على احدى الكراسي وتأوهت بصوت مكتوم. 

ثم دلفت الى المرحاض تأخذ حمام دافئ ينعش جسد ها اثناء خروجها من المرحاض وجدت سامح يرتدي ملابسه استعداد للخروج ذاهبا الى عمله، اقترب منها ونظر الى وجهها الذى يظهر عليه علامات الالم قائلا: انت كويسه يا آسيا 

تحملت على نفسها و ابتسمت له بحب: انا الحمدلله يا حبيبي 

حاو ط خصرها و جذها إليه بشده حتي التصق جسد يهما بطريقة مثيرة وقل بها من شفتا ها بنعومة قائلا لها: ربنا يخليكى لنا يا آسيا، انتى رزقي الحلو اللي دخل حياتي، ونورها وخلي لها طعم يا حبيتى، كلام الدنيا كله ما يقدر يوصف شعوري بيكي والسعادة اللي عشيتها معاكي يا روح الروح 

كانت تستمع له بهيام وحب ضمته اليها أكثر: انا اللي مش عارفة اقولك ايه يا سامح ك مفيش كلام يوفي حقك يا حبيبي.

ضحك بخبث امممم: للأسف نشوف الكلام الحلو ده بعد ما اجي لأنى لازم أروح الشغل حالا وعلى فكرة خديجة جايه تقعد معانا اليومين دول 

تعجبت قائله: أزاي خديجة لا يمكن تيجى تقعد معانا طول ما ادهم اجازة مش بتحب تسيب بيتها 

تنهد سامح: لا ادهم جالو استدعى بضرورة الحضور وقطع الاجازة هو جمال 

ليه حصل حاجة؟! 

_للأسف حصل تفجير في سيناء ولم يذكر لها بانها نفس كتيبة ادهم 

وضع قب لة على جبهتها وخرج. 

بعد خروج سامح عاود الصداع الى آسيا ولكنه أشد تنهدت و فتحت احد الادراج واخذت مسكن 

وذهبت تنام حتى تستعد ل مجئ خديجة . 


❈-❈-❈

في فيلا عمار 

كان يستعد للذهاب الى الادارة فاليوم تم اعلان حالة الطواري للبحث اخر تطورات التفجير بمساعدة رجال الشرطة ورجال المخابرات مع الجيش. 

ابتسم بحب عندما رأي ونس تضع على الطاولة صينيه بها سندوتشات وكوب من القهوة قائله له: يلا يا حبيبي تعالى افطر 

اقترب منها عمار ورفع كف يد يها وقب لها بعشق قائلا: ليه تعبى نفسك يا ونسي. 

ابتسمت له: تعبك راح يا حبيبى،لان مينفعش تنزل من غير فطار

ابتسم لها بعشق: ربنا يديمك ليا يا ونسى، ويلا تعالي اوصلك معايا عشان مش عاوزك تساوقي وانتى حامل وراكي كام محاضره النهارده

_عندي أربعة اخلصهم واطلع اتطمن على خديجة،اكيد حالتها وحشة بعد ما سمعت الخير بتاع التف جير وخائفة على ادهم زي ما قولت انه سافر هو جمال واكيد حالة سلمي كمان مش كويسة بفكر اتصل بهم و نتجمع كلنا عند بابا 

تنهد عمار بغضب: الكلا ب فجر وا الكتيبة غدر، وناس كتير ماتت ربنا يستر من الايام اللى جاى مادام حالة الطواري تم اعلنها؟! 

_والله الواحد مش عارف يقول ايه بجد،الناس دي مش عندهم قلب وكل اشعارهم قال الله وقال الرسول فين الدين اللي يقول انهم يقتلوا ناس أبرياء بدون وجه حق بجد حرام. 

ضمها عمار داخل أحضانه: دول يا حبيتى بيكون معمول لهم غسيل مخ من الجماعات المتطرفة اللي يطلق عليها اسم داعش. قبلها من وجهتها: المهم خلى بالك من نفسك ومن اولادي حبابي انا بقولك اهو وانا هخلص شغل واجي اخدك من الكلية 

تعجبت ونس: ولادك مين يا عمار 

ملس عمار بحنان على بطنها: ولادي دول يزن ورفيدة

قهقهت ونس ونظرت اليه: انت كمان سمتهم وبتقول تؤام انا لسه في الاول يعنى لسه ما بنش حاجة يا حبيبي

ابتسم لها بمكر قائلا: لا بأذن الله تؤام اصلا انا كنت مركز اوى وغمزلها

خجلت ونس ودفنت نفسها داخل أحضا نه . 


❈-❈-❈

استيقظ ماهر من نومه ونظر بجواره ولم يجد بدور تعجب وسحب نفسه من فوق التخت وخرج من غرفته ليبحث عنها وجدها تحمل سامح غافيا فوق ساقيها ويبدو عليها الاجهاد اقترب منها بحب وهمس لها حتى لا يستيقظ صغيره: بدور يا حبيتى 

فتحت عينيها ببطء قائلة بتعب: صباح الخير يا ماهر. 

اخذ ماهر منها الرضيع وقبل ه قائلا: اية اللي مخليكى نائمة هنا يا بدرى؟! 

_سامح السبب طول الليل يبكى خوفت يصحيك من النوم قولت اخرج بره لأنى عارفه انك عندك عملية النهارده يا حبيبي 

ابتسم لها بحب وضمها اليه: اوعي تعملي كده تانى يا بدرى. انا معنديش اغلى منك ومن سامح يا حبيتى. 

أمسك يديها ودلفا الى غرفتهم ووضع الصغير في تخته 

واقترب منها قائلا: وحشتني يا بدر قلب ومال على شفتا ها يقبل ها بعشق وحملها ووضعها على التخت يضمها اليه بشده غارقان في حلال الله


❈-❈-❈

في فيلا مالك 

كانت ينظر اليها بغضب وهتف بحده: قولت لا يعنى لا يا ملاك مفيش شغل 

_قصدك ايه يا مالك، انت واخدنى وانا بشتغل مضيفه 

تنهد بغضب: افهمى يا حبيتى انتى لسه حامل في الشهور الاولى وغلط عليكى ركوب الطائرة 

_انا ماليش دعوة انا لا يمكن اسيب شغلي

اقترب منها و ضمها اليه قائلا: يا حبيتى انا مش بقولك سيبي شغلك لا ثم وضع ق لبة على جبهتها: طيب ايه رايك لو اقدم لكي على اجازة لحد ما تقومي بسلامه وبعد كده ترجعي تانى لشغلك عادى 

_يا مالك انا ما صدقت انى اتعين واكون مضيفه وبالذات انى اكون معاك في مكان واحد عشان خاطري يا ملوكي وافق واكون معاك حتى في رحلاتك انت بس وقامت بوضع قل بة علي شفت يه

_امم بقيتي شقية اوى يا ملاكي 

ابتسمت له بمكر وهى تلعب له في صدر ه بحركة اذابت حصونه: من بعض ما عندكم

تنهد مالك قائلا: انا مش هوافق الا لما تروحي تكشفي ونشوف راي الدكتورة ايه!!

صفقت بيديها قائله بمرح: يعيش مالك يعيش، انا بحبك اوى يا ملوكي. 

أسند جبهته على جبهتها وهمس امام شفتا ها بطريقه اذابت حصونها: 

_ومالك بعقشك يا حبيتى

ثم حملها وضمها الى صد ره ومال على شفتا ها يقبل ها بعشق وانزلها على التخت يوزع القبل على ثنا يا عنقها ووجها غارقان في حلال الله. 


❈-❈-❈

في المستشفى الذى يملكه ماهر 

حالة من الهرج والمرج بسبب التفج ير ونقل الكثير من المصابين الى المشفى بأمر من اللواء سامح الانصاري

دلف الى الداخل ليجد نسرين امامه تنظر له وهي تبتسم قائلة: اخيرا جيت يا دكتور

رفع حاجبه: قصدك ايه؟! 

_تنحنت قائلة: قصدي المستشفى النهارده مقلوبه بسبب التفجير 

نظر اليها بوجه عابث قائلا: تف جير ايه؟! وامتى حصل الكلام ده 

_التف جير حصل في سيناء النهارده حوالى سته الصبح، وتم نقل المصابين بأمر من اللواء سامح 

تعجب ماهر من حديثها ولماذا لم يخبره والده زفر بغصب فهو تذكر با هاتفه في وضع الطيارة ونسي ان يغير الوضع اخرج هاتفه وقام بتغير الوضع ليجد الكثير من الرسائل من والده ومن بدور 

تنهدت وقام بالاتصال على والده سامح الذى كان في اجتماع في وزارة الداخلية لبحث اخر التطورات مع قيادات الجيش ووضع حد لهذه الجماعات الإرهابية 

قام سامح برد عليه قائلا: فينك يا ماهر تلفونك مقفول ليه 

_تنهد ماهر بتعب: معلش يابابا رجعت البيت متأخر وقفلته ونسيت اغيره، المهم ايه موضوع التف جير اللي حصل ده 

تنهد سامح بغضب: للأسف التفجير حدث النهارده الساعة سته الصبح في سيناء في كتيبة ادهم

_وأدهم فين دلوقتي،كان معاهم يا بابا

_لا ادهم وجمال في اجازة، بس تم استدعائهم حالا و دلوقتي هم في الطريق للكتيبة 

تنهد ماهر: ربنا معاهم 

_اللهم امين، المهم لازم تشغل في المستشفى عندك حالات الطواري وتستدعى كل طيب عندك، الاصابات يامه ومحدش عارف ايه اللى هيحصل 

_حاضر يا بابا انا بنفسي هاشرف على المصبين وربنا معاكم بأذن الله 


❈-❈-❈

بعد حوالي ساعتين وصل ادهم وجمال الى الكتيبة العسكرية في سيناء، دلفا الى الداخل وهم ينظرون بألم وغضب الى المكان من اثر التفجير

وفى لحظه من وجودهم حدث.

انفجار كبير زلزل المكان حاله من ال هرج والمرج سيطرت على المكان كاملا مع صفارات الإنذار وفجأة سمعوا الكثير من الرصاص في كل مكان وفى كل جهة وادهم وجمال واقفون وسط الجنود ولا يوجد اي ساتر او اي شيء ممكن ان يختبوا به من الرصاص.

هتف ادهم ل جمال بحده وصوت عالي: احنا مش هينفع نفضل هنا؟! بسرعه لازم نتحرك قبل ما يصفونا، شكله ده كان كمين معمول لنا يا جمال بسرعه اتحرك. 

_ايه رايك لو نتحرك على مراحل، انا اخد جزء من الجنود وانت خد جزء لحد ما نوصل ل ساتر 

وبالفعل الكل بدا يتحرك من مكانه حتى يذهبوا الى اقرب ساتر يمكن منه الحصول على الاسلحة، ضرب النار في كل مكان ووقوع الكثير من الجنود امام ادهم وجمال. ثم وجده عربيه مصحفه تقترب منهم نظر جمال الى ادهم وابتسم بخبث قائلا: يلا وريهم غضب الفهد الاسود

وبلحظه كل واحد امسك رشاش وبدوا يضربوا النار باحترافيه شديد. كانت الجثث تتساقط حوالهم يطلقون النار في كل مكان وبدوا يعزفون مع بعض احلى سمفونية المكان عبارة عن جثث كثيرة في كل مكان . 

ابتسم ادهم وهمس ل جمال: عاش يا وحش ولكن انطلقت رصاصه غدر اصابت احدهم. 


_

  •تابع الفصل التالي "رواية البنات زينة البيت الجزء الثاني" ااضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent