رواية ملكت الأسد الجزء (3) الفصل السابع والسبعون والاخير 77 - بقلم فاطمة حسن

الصفحة الرئيسية

 رواية ملكت الأسد الجزء (3) الفصل السابع والسبعون 77

باقي 75

كتير زي كل يوم 

فريده ابتسمت بحب .حمدلله ع السلامه ي حبيبي 

أيهم قرب منها وقال بحب.الله يسلمك حبيبتي 

رحيم كان بيشد أيهم علشان يلعبوا سوا .بابي يلا

أيهم .حاضر .حاضر 

فريده بضحك .خلاص ي أيهم روح وانا قريت اخلص 

أيهم رح مع رحيم وفريده بدأت تخلص اسرع وبعدين حطت الاكل ع السفره 

كلهم بدوا يأكلوا  وفريده كانت بتاكل وتاكل رحيم معها 

وبعد ما خلصوا 

أيهم قام .هطلع اغير هدومي وانزل حالا 

فريده لي رحيم.يلاا نعمل العصير ليا إحنا وبابا 

رحيم رح مع فريده اللي عملت العصير وفشار وجهزت كل حاجه لحد ما أيهم ينزل 

أيهم نزل وبسها واخد منها الحاجه وجاب كرتون زي كل يوم 

وقعدوا يتفرجوا سوا لحد ما رحيم نام 

أيهم بص عليه وقرب شاله علطول 

وطلعوا ع فوق 

أيهم حطه في سريره بهدوء وبسه بحب وبعدين فريده ودخلوا اوضتم 

فريده لاقت أيهم حضنها علطول.وحشتني اوي 

فريده لافت ليه .انت اكتر ي حبيبي 

ايهم .بجد . دااا أنا حاسس انك نسيتني بسبب الاستاذ 

فريده ضحكت .دا ع أساس انك مش بتسني كل حاجه اول ما بيقولك تعال نلعب سوا ي بابي 

أيهم براحه . الصراحه.بنسي كل حاجه وكل المشاكل وما بصدق ارجع علشان افضل معكم .

فريده غمضت عينها وهي بتنام ع كتفه .ربنا يخليك ليا ي حبيبي 

.....

عند ليلي كانت تبص ع ولادها بغضب 

وع يونس اللي قاعد بلا مبالاة.يونس أنا زهقت . شوف حل معهم 

يونس بص ع الولاد اللي بصوا عليه ببراءة مزيفه .خلاص ي ليلي مش عايزين ياكلوا الاكل دااا مش لازم كل يوم خضار مسلوق يعني دا اكل ناس عيانه 

تاله جريت ع يونس بفرحه .

يونس ضحك وهو بيرفعها لفوق .فرحانه ي حبيبتي.مش عارف ماما بتعذبكم ليه كداا 

ليلي بصت عليه بغضب ومشيت من قدامهم 

يونس بص ع أياس.هجبلكم بيتزا روحوا عند تيتا لحد ما اجي 

الولاد صرخوا بفرحه ورحوا عند فريده بسرعة 

يونس طلب الاكل و طلع ع فوق ودخل اوضتهم

لاقها قاعده بتتحرك بغضب 

يونس بهدوء .ليلي

ليلي بصت عليه بغضب.عايز اي مش عملت اللي في دماغك بدل ما تزعقلهم 

يونس .ي حبيبتي الاكل الصراحه ملهوش طعم 

ليلي .هو بمزاجي يعني  . الاكل دا مفيد ليهم 

يونس بملل.بس مش كداا ومش كل يوم دول بيتعذبوا وهما بياكلوا حرام عليكي 

ليلي بصت بغضب عليه .يونس بس علشان انت بتعصبني وافضل دلع فيهم كداا 

يونس .انا نازل احسن 

يونس نزل ع تحت لاقها فريده بتقول .خناقه الاكل بتاعت كل يوم 

يونس هز رأسه وبص ع العيال .مش عايزه تفهم انهم مش بيحبوا الأكل دا 

فريده.معلش ي حبيبي هي خايفه عليهم 

وشوي والأكل جي ورحوا ياكلوا وهما فرحانين 

........

عند مالك كان بيبص ع حمزه اللي ماسك ايد اخوه بحب 

نور قربت منها وقالت .خلصت كل حاجه.نمشي

مالك هز رأسه وخرجوا من المول وركبوا العربية وطلعوا ع البيت

نور قالت بتعب.حبيبي معلش سواق براحه .حاسه ان بطني قلبت 

مالك بصلها ووقف .مالك .

نور بتعب.شكل الاكل وجعني بطني مفيش حاجه 

مالك بقلق . تحبي نروح لدكتور الاول قبل ما نروح

نور برفض .لاا أنا كويسه ملهاش لازمه

مالك طلع ع البيت وهو بيبص عليها من وقت لتاني لحد ما وصلوا 

اول ما دخلوا كا العاده سمعوا 

مراد بغضب .رررريان تعال هنأ 

ريان كان بيجري من مراد 

نور بصت ع مالك وهي كتمه ضحكتها 

مالك .في اي يمراد 

مراد بغضب وهو بيبص ع الورق اللي في ايده .بص .بص عمل اييي .

زهره نزلت ببرود وهي شايله ابنها الصغير نوح .في اي صوتك عالي ليه 

مراد بغيظ منهم .عايزه تموتني انتي وعيالك أنا عارف 

وسبهم مشي 

نورقربت من ريان .مش انا قولت ممنوع نمسك ورق بابا 

ريان بص عليها ببراءة.لعبه 

نور بصت ع حمزه .حمزه خد اخوك وريان ورحوا العبوا في الجنينه اكيد اياد بيلعب هناك وخلي بالك منهم ي حبيبي 

حمزه بادب .حاضر ي ماما 

نور .فظيع 

مالك بياس.ابن مراد 

في الوقت دا جت ليان اللي كانت مع تمارا .

ليان جريت ع نور لأنها بتحبها اوي 

نور حضنتها بحب . حبيبتي انتي .نور باستها وقالت بحب .روحي العبي مع وأخواتك لحد 

مالك لنور .هطلع اغير هدومي لحد ما تخلصي وطلع ع فوق 

نور قعدت وقالت وانتي اي البرود اللي فيكي دااا 

زهره.سبني ونبي ي نور ما أنا خلصت ببقت ام العيال .أنا مش لاقيه وقت اقعد مع نفسي خلاص نفسيتي تعبت.انا اللي غلطانه إني سمعت كلامه وجبت بيبي تاني نفسي اعرف كان عقلي فين  .شوفي لين ادم رفض أنها تخلف لحد ما اياد يكبر شوي علشان متتعبش لانه بيحبها لكن مراد بق مش طايقني 

نور .متاكده أن مراد مش طايق .انت عارفه كويس أن مراد روحوا فيكي انتي والاولاد .بطلي ظلم بق كفايه ابنك داا اللي هيمو*ت مراد في يوم 

زهره مقدرتش تمسك نفسك وضحكت ع علاقه مراد وريان اللي عامله زي القط والفار 

نور قامت بكسل.خلى بالك من الولاد شوي ي زهره لحسن أنا حاسه اني تعبانه شوي وممكن انام 

زهره هزات رأسها بهدوء.متخافيش .اطلعي استريحي انتي 

نور طلعت ودخلت اوضتها بتعب لاقت مالك في وشها.اي مالك .انتي لسه تعبانه 

نور بتعب بسيط .هنام وشوي هكون احسن 

مالك هو بيحرك ايده ع شعرها.كنا روحنا لدكتور احسن 

نور برفض .أنا كويسه ي حبيبي هنام بس شوي وهكون احسن صدقني 

نور غيرت هدومها وراحت تنام بتعب تحت نظرات مالك 

مالك قعد جانبها لحد ما اطمن عليها انها نامت وبسها ونزل تحت 

...

تاني يوم 

كانوا كلهم قاعدين ع الفطار معدا نور ومالك 

مالك هو بيحرك ايده ع شعرها.نور قومي .يلا ي حبيبتي علشان نفطر 

نور فتحت عينها بنوم واتعدلت

مالك .كل داا نوم دا انتي من امبارح نايمه 

نور قامت بكسل وقالت .مش عارفه أنا محستش بنفسي .هاخد دش وهجي علطول 

نور خدت دش ولبست ونزلت تحت معااا وقعدوا سوا يفطروا 

نور كانت تبص ع البيض بقرف 

مالك .اي ي حبيبتي مش هتاكلي 

نور بقرف .البيض ريحته وحشه اوي بمالك مش قادره 

وقامت من ع السفره بسرعه 

مراد .البس ي معلم .

مالك مركزش معااا وقام وراها وهو تمارا علىطول

نور قعدت بتعب ومالك جانبها .مالك ي حبيبتي 

نور .شكل اكل تعبلي بطني جامد 

مالك قام وقال .لاا خليني اطلب الدكتوره ونطمن عليكي احسن 

...

تحت ادم استئذان منهم ومشي هو ولين رغم اعتراض لين وأنها كانت عايزه تتطمن ع نور الاول 

ادم ..ي حبيبتي لما نجي اطمني عليها براحتك 

وبعد شوي وصلوا عند الدكتوره 

لين دخلت هي وادم وكان معاد خاص بيهم بس 

الدكتوره هند .اهلا اتفضلوا 

لين بصت عليه بهدوء .شكرا 

ادم ولين قعدوا سوا 

هند .مدام لين استاذ ادم كان اتكلم معايا بخصوص حالاتكم.انا عايزك تتطمني خالص وبعدين بصت ع ادم .استاذ ادم حضرتك ممكن تتسني برا جلستك هتكون بعدها 

ادم هز رأسه بهدوء وقام وخرج برا 

هند .لطيف أستاذ ادم 

لين هزات رأسها بضيق 

هند .احكلي بق .أنا عايزه اسمعك انتي .عايزه اعرف شعورك.اتفضلي 

لين بدأت تحكي اللي حصل معها بتوتر وكسوف أنها بتقول كدااا 

هند بهدوء .مش غربيه أن الخوف داا موجود من غير نفور 

لين بتوتر .مش فاهمه 

هند .بصي ي مدام لين .في حالات كتير بيحصل معها كدا من جوزتهم في المقابل بيكون في خوف ونفور اللي هو أنا مش مجرد أنا خايفه انك تلمسني لاا أنا مش طايقه شكلك ريحتك هدومك لكن ع كلامك انك دا مش موجود وانك قبله ادم وبتحبي اللي بيحصل بينكم بس الخوف اللي بيحصل داا بيتعبلك اعصابك وانك لسه شايفه ادم القديم موجود بينكم .مش دا يمكن بسبب اني مش عايزه تنسي يمكن لانك بتفكري نفسك بكل اللي بيحصل 

لين....

هند .مدام لين .ارجوكي اتكلمي بصراحه 

لين بضعف .اتعود افكر نفسى بكل اللي حصل . علشان مغطلتش علشان اعمل حدود دائما لنفسي أن ادم ممكن.ممكن ....

لين مسحت دموعها ومقدرتش تكمل 

هند .ودا السبب عقلك الباطن بق حافظ الصورة دي وكل ما المشهد يتكرر الصورة دي لازم تظهر 

لين بتعب .والحل 

هند .انك تغلطي وتتصرفي بحريه مع ادم .لانه في الاول والاخر جوزك مش واحد سجنك أو أنه اشتراكي .ادم بيه طالما جابك هنا بيقا بيحبك وعايز يساعدك وأنه اتغير علشانك ودي حاجه حلوه اوي 

لين اضايقت 

هند . كفايه النهارده لاني مش عايزه اضغط عليكي وبكره نكمل .هتكلم مع استاذ ادم وممكن تمشوا بعدها 

لين خرجت وادم دخل بعدها 

هند.انا طبعاا مش هقدر احكيلك كل شي بتفصيل بس المدام حالتها مش صعبه زي ما حضرتك كنت فاكر يمكن الموضوع ياخد وقت بس مش كتير هي عايزه تتعالج ودا هيساعدنا .أنا عايزك الفترة الجاية متفربش منها وكمان اي موضوع هي هتتكلمي ياريت تحاول تتناقش معها بهدوء حتي لو الموضوع مش عجبك أو بيعصبك 

ادم كان بيسمع كلامها بهدوء ومن غير اي اعتراض.حاضر .بعد اذنك ي دكتوره 

ادم خرج واخد لين وميشوا وقال .استريحتي معها 

لين .ليه مروحناش عند دكتور 

ادم بهدوء . علشان تكوني ع راحتك ومتتكسفيش من حاجه 

لين بغضب .وانت مش هتتكسف لما تتكلم معها 

ادم .هتكسف ليه يعني 

لين بضيق .أنا مش عايزك تروح عندها تاني انت كويس 

ادم بهدوء.ليه ي حبيبتي.حصل اي 

لين وهي بتاكل في صوابعها .قاعده تقولي اد اي انت لطيف وكويس 

ادم بضحك .ودي حاجه تزعلك 

لين .طبعاا كانت بتتكلم بطريقة مش عجبني عليك 

ادم . ودكتوره محترمه هتتكلم بطريقة مش كويسه ليه .

لين بسرعه . علشان انت حلو.حلو اوي وكل ما واحده تشوفك بتكون عايزه تقرب منك وأنا بقت وحشه وجسمي بايظ

لين بصت من الشباك بغضب وهي كتمه دموعها 

ادم وقف العربية ع جانب وقال بحب .كل ما نتكلم سوا تعطي زي العيال ولا اي وبعدين قال بحب.مش هروح تاني هوصلك وهفضل تحت .وبعدين يصلها من فوق لتحت .وانتي مش تخينه ولا حاجه يروحي دا علشان الحمل بكره تولدي وترجعي لجسمك غير كدا أنا بحبك علطول 

ادم بعد عنها بصعوبه.لاا إحنا نروح بيتنا احسن بدل ما نتمسك ويكون شكلنا وحش 

لين ضحكت وسط دموعها وطلعوا ع البيت 

وبعد شوي وصلوا 

.....

في البيت دخلوا لاقوا اياد قاعد بيضرب القهوة مع مراد 

لين اتكملت بسرعه. نور بقت كويسه 

مراد.اه حاجه بسيطه.حامل بس 

لين بفرحه .بجد .هطلع اشوفها 

ادم .براحه ي حبيبتي 

لين طلعت بسرعه ع فوق 

مراد .إحنا المفروض نشتري مزرعة نقعد فيها 

ادم ضرب مراد ع دماغه .هنحسد 

اياد كان بيضحك عليهم بهدوء .فعلا نشتري فيلا اكبر علشان الولاد .ادم شوف الموضوع داا علشان نمشي في اقرب وقت 

ادم هز رأسه بهدوء 

فوق 

مالك كان قاعد جانب نور بفرحه كأنها اول مره تولد 

تمارا كانت اكلتها وهي وزهره 

زهره.شكلي مش هكون الوحيدة اللي ام العيال 

نور ضحكت في الوقت دا دخلت لين وقالت .الف مبروك 

نور .الله بيارك فيكي ي حبيبتي 

زهره.مش فاضل غيرك اولدي بق علشان تجيبي اللي بعدو 

لين برفض .اخر مره خلاص 

زهره قامت . ابقي قبلني.يلا خليها تستريح ونجلها بكره

كلهم خرجوا مفضلتش غير مالك اللي حط ايده ع بطنها بهدوء 

نور بهمس . يآرب تكون بنت 

مالك ابتسم لانه عارف انها نفسها في بنت .ولو طلع ولد .نجيب تاني لحد ما نجيب البنت 

نور بضحك .ليه ارنبه .

مالك بسها.احلا ارنبه في الدنيا 

مالك ضمها لحضنه 

....

عند ادم دخل اوضه لاقه لين غيرت هدومها وقعدت ع السرير بتعب 

ادم رح غير ومسك فونه وبدا يشوف فيلا كويسه زي فعلا

لين قربت منه بفضول .بتعمل اي 

ادم قالها اللي حصل .

لين .بس الفيلا دي هتوحشني 

ادم .هتفضل موجوده ي حبيبتي عادي 

لين حط راسها ع كتف ادم وقالت وهي بتعمل دواير وهميه ع صدره .هنسمي البيبي اي 

ادم نزل ايدها . لين ارحمني وخلي ايدك جانبك 

لين ببراءة.ليه 

ادم بضيق .كداا .هي الدكتوره مقالتكيش أني ممنوع المسك 

لين بضيق .وهي مالها وازاي تتكلم معاك في حاجه عيب زي دي 

ادم بضحك . عيب ع أساس اني لسه راجع من الحضانه قدامك .ع العموم هي قالتلي دا علشان مصحلتك 

لين بضيق.مصحلتي ايوه 

ادم بسها من دماغها .نامي ي حبيبتي نامي علشان تستريحي 

لين نامت بضيق وهي تبعد عن ادم 

ادم قفل الفون وسحبها لحضنه اكتر وقال .اياكي تعملي كداا تاني 

لين غمضت عينها باستسلام ونامت 

.....

.الايام كانت بتعدي ولين بتروح عند الدكتوره بانتظام والفيلا الجديده بدأت تجهز من كل حاجه 

ومالك اللي كان مهتم بنور اوي 

.....

عند ايهم وفريده 

فريده كانت بتحط الاكل ع السفره وأيهم بيفرج ع التلفزيون وهو ورحيم لكن مره واحده سمعوا صوت عالي 

أيهم قام بسرعه. فريده.اي اللي وقع 

فريده....

ايهم دخل بسرعه لاقه فريده وقعه ع الارض والاطباق جانبها مكسورة 

أيهم بص ع رحيم اللي كان بيبص ع فريده بخوف .

أيهم شالها بسرعه .متخافش ي حبيبي ماما كويسه.تعال يلاا

أيهم طلع ع فوق علطول ورحيم ورا وحطها ع السرير وطلب الدكتور 

وبعد شوي الدكتور وصل وكشف عليها تحت نظرات أيهم اللي كان دفن رحيم في حضنه .هي كويسه 

الدكتور.اطمن ي أيهم بيه .المدام كويسه جدداا .االف مبروك المدام حامل 

أيهم بصدمه.حامل .حضرتك متاكد

الدكتور.طبعاا وهي دقايق وهتفوق اطمن .أن شاء الله بكره مستنيكم في العيادة.الف مبروك مره تاني 

الدكتور مشي وأيهم واقف مش مصدق نفسه 

رحيم .مامي . 

رحيم قالها اول ما لاقه فريده بتتحرك

أيهم نزلوا علطول وقرب من فريده 

فريده بدأت تفتح عينها بتعب .أيهم 

أيهم بحب .عيون أيهم . حرام عليكي دا انا كنت هروح فيها 

فريده بتعب .حصل اي 

وقبل ما أيهم يرد كان رحيم نط في فحضن فريده.مامي

فريده حضنته بتعب .حبيبي 

أيهم .رحيم ابعد عن ماما علشان تعبانه 

فريده.حصل اي ي أيهم 

أيهم .أغمي عليكي وجبتلك الدكتور وقالي رح قرب منها وبسها بحب.حامل  

فريده فتحت عينها ع اخيرا .اي ؟

أيهم .حامل ي فريده 

فريده بدموع .بجد اي ايهم بجد 

أيهم هز رأسه بفرحه لكن سكت لما لاقه رحيم خايف رح قال . فريده كفايه رحيم خاف .كفايه خوفه لما شافك في المطبخ

فريده مسحت دموعها بسرعه واخدت رحيم في حضنها.انا كويسه ي حبيبي.وبكره هنروح أنا وأنت نجيب لعب كتير وكمان هجبلك نونو يلعب معاك أيهم قرب منهم وحضنهم وهو بيدعي أن الحمل دا يعدي ع خير وميكونش زي الاول 

......

عند لين وادم 

كانت لين نايمه في حضن ادم وهي بتقول .وحشتني 

ادم بسها .انتي اكتر ي حبيبتي والله 

لين اتعدلت وقالت بكسوف .ادم أنا بقت كويسه خلاص 

ادم رجع شعرها لورا بحب . لين خدي وقتك ممكن 

لين وهي بتقرب منه.بس أنا كويسه 

ادم قربها منه اكتر وهو بيقول بهمس .يعني مش خايفه 

لين هزات رأسها برفض .

ادم قربها اكتر وبعدين .........

........

تاني يوم 

كان ايهم وفريده عند الدكتوره بيطمنوا عليها 

الدكتوره.اطمنوا البيبي كويس جدا 

أيهم بسرعه . وفريده 

الدكتوره.وكمان المدام .مفيش اي قلق .حضرتك هتجيلي كل اسبوع اطمن عليكي .اهم حاجه الراحه الفتره دي يمدام فريده 

ايهم هز رأسه واخدتها ومشي 

فريده كانت فرحانه .مش قادره اصدق ي أيهم حاسه اني عايزه اطير من الفرحه 

أيهم حضنها وقال.الحمدلله ي حبيبتي 

فريده قالت بسرعه .نطلع حاجه ي أيهم زي ما بتعمل المناسبه دي تستاهل 

أيهم هز رأسه بهدوء طلع ع بيت ياسين 

وبعد شوي وصلوا وكلهم اطمنوا عليها وهما مبسوطين 

.....

وبعد اليوم دا بشهر جي معاد ولاده لين 

كانوا كلهم مستني قدام العمليات  وادم واقف بخوف وهو ماسك اياد

واخيرا صوت العياط طلع وخرجت الممرضه بعدها بشوي بولد زي القمر 

ادم مسكه بحب واذن عند ودانه وهو بيقول .نورت ي حبيبي 

اياد .خليني اشوف 

ادم نزل لمستوى اياد اياد بص عليه وقال . النونو صغير 

ادم .حلو 

اياد هز رأسه بسرعه .اوي 

تمارا.الف مبروك ي حبيبي 

ادم نطق .عدي 

كلهم ابتسموا  ولين خرجت ودخلت اوضه عادي 

وبعد شوي فاقت وبصت ع ادم اللي كان قاعد جانبها . حمدالله ع السلامه ي حبيبتي 

لين بحب .الله يسلمك . شوفت عدي 

ادم هز رأسه وقال .زي القمر هما بس بيلبسوا وهيجي علطول 

اياد قرب منها وبسها بحب وبعد شوي جي الولد ولين اخدته في حضنها بفرحه 

....

وبعد شهور كانت نور وفريده خلفوا 

نور جبت بنت ومالك أصر أن اسمها يكون نور 

وفريده خلقت توام وكانت فرحانه جدا وبق عندها .يحي واسيل 


النهايه

يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظة اكتب في جوجل "رواية ملكت الأسد دليل الروايات" لكي يظهر لك الفصل كاملا
google-playkhamsatmostaqltradent