رواية ترى يا قلب احببت من الفصل الثاني و العشرون 22 - بقلم ريحانة الجنة

الصفحة الرئيسية

    

 رواية ترى يا قلب احببت من الفصل الثاني و العشرون 22  -   بقلم ريحانة الجنة

 وبعد مرور 4 شهور سامح وندي منتظرين في معمل تحاليل
سامح: حبيبتي انتي كويسة ولا لسة دايخة
ندي: لا دايخة شوية. ربنا يستر ونشوف النتيجة
سامح: ان شاء الله خير يا حبيبتي ولو طلع في حمل. مش عايزك تقلقي. فوفة مش هتتعبك ابدا وتخلي بالها منك.
ندي: انا عارفة يا حبيبي وانا والله نفسي ابقي حامل بس خايفة اتعب انت عارف لسة فاضلي سنة هعمل ايه مع الحمل والدراسة
سامح: متشليش هم انا معاكي ومش هسيبك. وطول ما انا في البيت معاكي هخلي بالي من البيبي وانتي ابقي ذاكري.
ندي: حبيبي يا سمسم. ربنا يخليك ليا. انت مفيش منك. بس يارب لو طلعت حامل يطلع ولد عسل زيك كدة
سامح: هههههه حبيبتي يا عسسسل انتي بس انا عايز بنوتة حلوة وزي القمر زيك كدة
الدكتور : خرج مبروك يا سيادة المقدم. مدام ندي حامل
سامح: ابتسم.الله يبارك فيك يا دكتور. متشكر اوي. وحضن ندي مبروك يا قلبي والله وهتبقي مامي
ندي: ههههه الله يبارك فيك يا حبيبي . انا فرحانة اوي يا سمسم انا هبقي ام
سامح: تعالي بقي لما نروح نفرح فوفة دي ممكن تقعد تزغرد لحد الصبح امي وانا عارفها
ندي : تعالي يا حبيبي وكمان نعدي علي ماما في الطريق دي هتفرح اوي
سامح: تعالي يا قلبي من عنيا
(وتاني يوم في مكتب مهاب)
مهاب: ايه حامل!!
سامح: هههههه اه ايه مالك اتفاجأت ليه.
مهاب: وانت عادي كدة. سيبتها تحمل مش خايف عليها
سامح: واخاف عليها من ايه مش فاهم
مهاب: بعصبية انت هتنقطنى. يعني مش عارف اللي بينخربوا ورانا ممكن يعملوا ايه
سامح: لا عارف بس هعمل ايه والله كل شئ بتاع ربنا انا هشغل نفسي ليه
انا المهم اتجوز وانبسط واخلف عيل حلو كدة يملي عليا حياتي. ولو بقي جرالي حاجة ولا مت يبقي علي الاقل سيبت لندي عيل مني يفكرها بيا وكمان يخلي باله منها.
مهاب: قصدك تسيب عيل لواحد غيرك يربيه ويا عالم يطلع كويس ولا لا وهيعمل ايه في ابنك من بعدك
سامح: يا ابني كفياك تشاؤم بقي انت ليه مسودها كدة. انت كمان لازم تغيرك دماغك وتخلي نغم تخلف.
مهاب: اتنهد. انا مش مسودها انا بس بفكرك لو ناسي. لاني انا مش عارف انسي اني ممكن في يوم اموت واسيب نغم لراجل تاني مش قادر اتخيل ان ممكن راجل غيري يلمسها. كمان عايزني اسيب ابني لا مستحيل
سامح: بس والله حرام عليك. نغم ذنبها ايه في دماغك دي وكمان. لسة لما تعرف ان ندي حامل اكيد هتزعل علي نفسها.
مهاب: اه يا سامح. كفاية انا اللي فيا مكفيني اسكت. وعوموما الف مبروك
سامح: لا والله انت لسة فاكر تبارك. بعد ما نكدت علي اللي خلفوني وعكننت عليا ربنا يهدك
مهاب: معلش يا سامح حقك عليا.
سامح: طب ايه مش يالا بينا نروح
مهاب: اه خلاص انا خلصت شغلي يالا بينا.
شقة نغم ومهاب
نغم: حبيبتي يا ماما نورتيني والله واحشاني جدا
سهام: انتي كمان يا حبيبتي وحشاني. بس انا زعلانة منك مش بتيجي ليه تشوفيني يا نغم
نغم: والله غصب عني انتي عارفة مهاب مش بيسبني اخرج لوحدي أبدا لازم يوصلني بنفسه واليومين دول هو مشغول جدا في المكان الجديد اللي اتنقل فيه. معلش متزعليش
سهام :لا ياحبيبتي خلاص مش زعلانة. المهم تريحي جوزك. ليكي عندي بقي خبر هيفرحك اوي
نغم: خير يا ماما قولي
سهام: ندي حامل.
نغم: حست بإحساس غريب. هي فرحانة لأختها بس كمان حزنت علي نفسها وانها مش هتقدر تكون ام علشان متزعلش مهاب.
سهام: مالك يا نغم في ايه
نغم: ايه لا ابدا مفيش. بس ليه ندي مقلتليش انا لسة مكلماها النهاردة
سهام: هي عدت عليا امبارح هي وسامح وقالتلي وانا اللي قولتلها متقولكيش وتسيبني انا اللي اقولك.
نغم : ابتسمت. الف مبروك يا ماما انا بكرة ان شاء الله هكلمها واباركلها
سهام: ماشي يا حبيبتي. ربنا يخليكوا لبعض. نغم انا عايزة اكلمك في موضوع الخلفة ده. انتي من يوم ما اتجوزتي مهاب بقالكم كدة سنتين ومحصلش حمل انتي مخبيه عليا حاجة
نغم: ايه لا وهخبي ايه مفيش حاجة
سهام: لا في يا بنتي لو عنك مشكلة نشوفلها حل ولا يكون مهاب عنده مشكلة
نغم: لا يا ماما مهاب كويس وانا كمان كويسة. وعلي فكرة انا اصلا حملت قبل كدة والبيبي نزل
سهام:!! ايه امتي وازاي مقولتليش كدة يا نغم تخبي عليا حاجة زي دي
نغم: اهدي بس يا ماما. انا هقولك فاكرة لما وقت من علي السلم انا وقتها كنت حامل واجهضت. بسبب الوقعة وانا ومهاب محبناش نقول لحد وكمان طلبت من الدكتور ادم انه ميقولكوش حاجة وقتها
سهام: طيب ليه بس وكمان لما انتي كويسة ليه محملتيش تاني
نغم : اتنهدت. انا ححكيلك…….
سهام: لا حول ولا قوة الا بالله. بس بصراحة مهاب مزودها. يا بنتي كل شئ بتاع ربنا ده ربنا مبيسألناش عن عبادة بكرة نقوم احنا نسأله عن رزق بكرة واللي هيحصل فيه
نغم: والله يا ماما قولتله كتير واتكلمت معاه بس هو دماغه ناشفة
سهام: بس ده حقك وهو كدة بيجي عليكي وبيحرمك من انك تبقي ام. طيب تحبي اكلمه انا
نغم: لا يا ماما اوعي. انا قولتلك بس علشان تبقي عارفة لكن مش عايزة مهاب يعرف اني حكتلك حاجة مش عايزاه يحس اني بشتكي حتي لو ليكي
سهام: بس انتي كدة مش لتظلمي نفسك
نغم: لا يا ماما انا مش بظلم نفسي انا بحب مهاب ومقدرش ازعله او اخسره علشان اي حاجة حتي لو كان الثمن اني مخلفش باقي عمري المهم مهاب يفضل مرتاح ومشيلوش الهم.
سهام: خلاص يا حبيبتي المهم انك مرتاحة. وفي الاول والاخر دي حياتكم وانتم حرين تعيشوها زي ما يعجبكم. طيب اقوم انا بقي
نغم: ليه بس خليكي معايا شوية
سهام: معلش يا حبيبتي اصلي لسة هعدي علي ندي وسامح علشان اودلهم هما كمان الاكل بتاعهم
نغم: والله انا مش عارفة انتي تعبتي نفسك ليه بس وعملتي كل ده
سهام: ولا تعب ولا حاجة. وبعدين سامح هو يا حبيبي اللي طلب مني طاجن ورق العنب والحمام امبارح قلت لازم زي ما هعمله اعمل لمهاب حبيبي
نغم: ههههه تسلم ايدك يا ماما. بس سامح هيفضل تاعبك كدة. ده من ايام خطوبتهم وهو هاريكي طلبات وبالذات ورق العنب ده وبعدين هو مش متجوز وكمان مامته جنبه لازم يتعبك
سهام: ولا تعب ولا حاجة وهو انا عندي مين غيركم اعمله يعني وكمان بيني وبينك بيقولي انه بيحبه ايدي
وان لا ندي ولا فريال بيعرفوا يعملوه زيي. وانتي عارفة لو فريال سمعته هتضربنا كلنا
نغم: ههههههههه. انتي هتقوليلي بس بصراحة ست طيبة وبتحب ندي
سهام: اه والله الحمد لله هي حماقية شوية بس قلبها ابيض. وحاطة ندي في عنيها وبتحبها اكنها بنتها.
نغم: ربنا يهنيها هي وسامح يستاهلوا كل خير.
سهام: طيب يا حبيبتي يالا تصبحي علي خير
في الوقت ده مهاب رجع وفتح الباب
مهاب: اهلا لا انا كدة بقي حماتي بتحبني فعلا
سهام: ههههههه بحبك بس ده بموت فيك يا هوبا
مهاب: حبيبتي يا سوسو. ايه رايحة فين كدة
سهام: مروحة بقي انا هنا من بدري
مهاب: لا طبعا مفيش الكلام ده انتي هتتعشي معانا وتباتي كمان. نغم حبيبتي عاملة اكل ولا اطلب من برة
نغم: لا يا حبيبي عاملة والله وماما كمان جايبة أكل معاها وهي جابة
سهام: لا يا حبيبي معلش مش هينفع والله.
مهاب: يعني تبقي جايبة الاكل وكمان مش عايزة تتعشي معانا
سهام: ههههه معلش اصلي لسة هعدي علي سامح وندي.
مهاب: قولي بقي كدة عايزة تتعشي مع سامح وانا لا كدة سامح نساكي هوبا ده حتي انا الحب الاول
سهام: هههههههه طبعا انتي حبيبي بس اصل هو طالب مني ورق عنب وحمام زعايز يتعشي منهم النهاردة . وانا قلت لازم اجيب لحبيبي الاول قبل ما اوديله. ومش عايزة بقي اتأخر عليه
مهاب: هههههه طفس من يومه. بس ماشي خلاص انا هسيبك تروحي علشان حرام اخاف علي ندي الغلبانة ده ممكن لو جاع ياكلها.
نغم: هههههههه والله معاك حق ده سامح ده مصيبة
سهام :هههههه ماشي يالا سلام تصبحوا علي خير
مهاب: لا استني انا جاي اوصلك
سهام: لا يا حبيبي انت جاي تعبان ارتاح انت
مهاب: لا طبعا ميصحش. وبعدين انا اخاف عليكي تمشي لوحدك بالليل كدة. ولا انا بقي كلامي مبيمشيش
سهام: حبيبي ربنا يخليك ليا انت وسامح وامجد رجالتي ربنا يحميكم. بس متخفش عليا أمجد جاي يا خدني
مهاب: طيب هوصلك لحد تحت
سهام: قلت لا بقي متوجعش قلبي. روح بس انت الحق كل الحمام
مهاب: هههههه ماشي تسلم ايدك يا ست الكل
سهام: تسلملي يا حبيبي يالا تصبحوا علي خير . ومشيت
مهاب: عارف ان نغم أكيد زعلانة من خبر حمل ندي. مالك يا حبيبتي. انتي تعبانة
نغم: لا ابدا انا كويسة يالا يا حبيبي انت روح خد حمامك وانا هجهزلك الاكل بسرعة.
مهاب: اتنهد. ماشي روحي
ودخل مهاب واخد حمام وخرج لنغم لقاها في المطبخ ووقفة بتعيط. صعبت عليه وراح وراها وحضنها.
مهاب: حقك عليا انا السبب
نغم: مسحت دموعها بسرعة. احمم السبب في ايه
مهاب: في دموعك دي
نغم: ااانا مش بعيط.وهي هعيط ليه
مهاب: لفها ليه ومسك وشها بإيديه. بصي في عيني وقوليلي انك مكنتيش بتعيطي
نغم: بتحاول تمسك دموعها. لا مكنتش بعيط
مهاب: انتي عرفتي ان ندي حامل صح
نغم: مقدرتش تستحمل. وعيطت ورمت نفسها في حضنه. انا اسفة بس غصب عني
مهاب: غمض عنيه وجز علي سنانه. وهو زعلان من نفسه انه هو اللي وجعها كدة. حقك عليا معلش متزعليش. بس انا فهمتك كل حاجة. قبل كدة يا نغم
نغم: عارفة وفاهمة والله بس معلش غصب عني متزعلش مني
مهاب: مين اللي يزعل من التاني. انا اللي زعلتك ووجعتك حقك عليا. بس اوعدك اعيد حساباتي في الموضوع ده
نغم: رفعت راسها من حضنه بفرحة. صحيح يا هوبا بتتكلم جد.
مهاب: هز راسه وابتسم. اه يا عيون هوبا بتكلم جد. بس سيبيني كدة اظبت نفسي واقرر هعمل ايه. بس المهم اني مشوفش دموعك دي تاني اتفقنا يا روحي
نغم: ابتسمت. اتفقنا. تعالي بقي علشان تاكل ورق العنب والحمام اللي ماما عاملاه.
مهاب: هههههه ماشي. بس انت اللي هتتحملي النتيجة. الحمام بالليل بيكتم علي القلب.
نغم: ههههههه سلامة قلبك يا حبيبي.
مهاب: انا بقول بلاها حمام وتعالي اقولك حاجة جوا
نغم : هههه لا انا جعانة ومكلتش من الصبح ومستنياك
مهاب: خلاص تعالي ناكل وبعدين نتكلم ..
وبعد شهر
(في ڤيلا الفيومي )
عدنان : وبعدين يا عزمي احنا سبناه بما فيه الكفاية هنفضل ساكتين عليه لحد امتي
عزمي: احنا مكناش ساكتين عليه كنا سايبنه يستوي شوية. اوعي تفتكر انه كان متهني ومبسوط ده كان خايف ومرعوب مننا لانه عارف ان احنا صعايدة ومنسبش طارنا ابدا. وكمان متنساش. اننا اتفقنا اننا مش هنلعب معاه الا لما يعدلنا البضاعة الجديدة. واحنا كنا لسة بنقنع الجماعة اللي برا. اديك شوفت كانوا خايفين بعد موت ابوك وظبط البضاعة اللي فاتت. وكمان كانوا عايزين فلوسهم مرة واحدة وانا كان لازم اجهزلهم فلوسهم. بس خلاص كل حاجة خلصت. هما خدوا فلوسهم والبضاعة قربت توصل. المهم الرجالة بتراقب الزفت مهاب ومراته
عدنان: كل يوم بيجيلي تقرير بخط سيرهم. البيه مبيسبهاش. ابدا كل يوم
لازم يوصلها لشغلها ويرجع يرجعها تاني بخاف عليها زي عنيه
عزمي: هههههههه مش قلتلك مرعوب. تمام خليه اكيد هنعرف نظبطها. قولي انت شوفت مراته
عدنان: لا الرجالة معرفوش يصوروها خايفين للزفت ده ياخد باله منهم
بس بيقوليلي موزة جامدة
عزمي: حلو يعني هننبسط يا برنس
عدنان: اناهموت علي اليوم اللي اقتله فيه واخد طار ابويا منه
عزمي:انا بقي عايز أكسر في عينه واجيب راسه في الارض.الاول وكمان اخليه بنفسة يعدي البضاعة اللي جاية . وبعدين اقتله
عدنان: طيب هنفذ امتي امتي
عزمي : ابتسم بخبث. قريب اوي
وبعد اسبوع في المستشفي
سهي: اه يا نغم مش ممكن انا حاسة اني هتجنن. هو ليه أدم مش حاسس بيا
نغم : يا سهي يا حبيبتي. لازم تعرفي ان أدم شخصية غامضة بجد . ومش سهل ابدا انه يدخل في علاقة علي اي واحدة.
سهي: بس ده نشف ريقي وجنني معاه
المهم انه مش هيروح من ايدي والله ماهيحصل
نغم : تمام اوعي بقي عايزة الحق اروح قبل ما مهاب يرجع يا خدني علشان الحق اعمله المفاجأة
سهي : ماشي خليكي كدة. مقضياها انتي حب وغرام ومفأجأت.
نغم: يارب ارحمني من البنت الغلسة دي
سهي : انا ماشي. بس ابقي خلي بالك من نفسك وانتي ماشية
نغم : هههههه حاضر سلام
سهي: سلام
ومشيت نغم وبعد شوية جه مهاب ولما سأل عليها ملقاهاش اتجنن
في مكتب أدم
مهاب: ازاي تخرج لوحدها ليه سيبتها يا أدم تخرج لوحدها بس
أدم: وانا هعمل ايه كنت همنعها بصفتي ايه
مهاب: يعني ايه بصفتك ايه
انت عارف اني سايبها امانة في ايدك هنا لحد لما ارجع واخدها كان لازم تكلمني
أدم: انا مش عارف انت ليه مكبر الموضوع كدة عادي أكيد وراها مشوار ولا حاجة
مهاب: اتعصب. مشوار ايه وزفت ايه انا لما اشوفها ليها معايا حساب كبير عن اذنك يا أدم. وخرج مهاب
سهي: دخلت لادم . هو المقدم مهاب كان بيزعق ليه يا دكتور أدم
أدم: سهي انتي تعرفي نغم خرجت ليه من غير ما تستني مهاب
سهي: ايوة اعرف
أدم: طيب مشيت ليه
سهي: اصل النهاردة عيد ميلاد مهاب وكانت عايزة تعمله مفاجأة وجو رومانسي قبل لما يرجع البيت علشان كدة روحت قبله
أدم: بحزن. اه جو رومانسي تمام.
ومشي مهاب ورجع البيت زي المجنون عايز يطمن علي نغم بسرعة وكل لما يكلمها تليفونها مقفول. ودخل الشقة ودور عليها ملقهاش اتجنن .
مهاب: راحت فين دي بس انا كدة قلقت أكتر . طيب هكلم طنط سهام اسألها. واتصل مهاب بسهام……
سهام: الو
مهاب: ازيك يا طنط. بقولك ايه هي نغم عندك
سهام: لا يا حبيبي مجتش عندي ليه في حاجة
مهاب: لا ابدا.خلاص تلاقيها بتجيب حاجة وراجعة. تصبحي علي خير
مهاب قفل معاها واتجنن اكتر واتصل علي سامح وندي تليفونتهم مقفولة نزل وراح لسامح.
في شقة سامح
سامح مع ندي في أوضتهم . والباب خبط
ندي : مين اللي جاي دلوقتي
سامح: انا عارف. بقولك ايه سيبك من الباب وركزي معايا كنتي بتقوليلي اني واحشك صح
ندي: هههههه اه كنت بقول كدة
الباب خبط تاني
ندي: سمسم روح شوف مين
سامح : هيكون مين تلاقيها فوفة بتطمن اتعشيت ولا لا سيبها دلوقتي تزهق وتمشي
ندي: ههههههه انت فظيع
سامح: ههههه يعني بذمتك حد يسيب القمر ده ويقوم ازاي بس
الباب خبط بجنون جامد
ندي: خافت لا يا سامح انا قلقت شوف مين اللي بيخبط كدة
سامح: عندك حق استني .
وقام سامح ولبس هدومه وراح فتح ولقي مهاب
سامح: مهاب فيه ايه. ايه اللي جابك دلوقتي
مهاب: بعصبية. انت بارد ليه كل ده بتفتح كتك فتح دماغك
سامح: مالك داخل بزعابيبك ليه كدة. ايه اللي حصل
مهاب: قولي نغم عندكم
سامح: نغم لا وهي ايه اللي هيجبها دلوقتي
مهاب: يا نهار اسود اكيد جرالها حاجة انا هتجنن
سامح: اهدي بس وفهمني ايه اللي حصل
مهاب: معرفش انا روحت اخدها من المستشفي زي كل يوم ملقتهاش قالولي انها مشيت روحت البيت بردوا ملقتهاش اتصلت بطنط سهام مرحتلهاش ومجتش عندكم يبقي ايه بقي اكيد حصلها حاجة
سامح: اهدي بس ان شاء الله خير
مهاب: سامح انده لندي خليني اسألها يمكن تعرف هي كانت رايحة فين لما خرجت
سامح: حاضر ثواني هندهلها
ودخل سامح لندي
ندي: في ايه يا سامح مين اللي بيزعق برة كدة
سامح: قومي يا ندي البسي بسرعة وتعالي برة مهاب عايز يسألك علي حاجة
ندي: حاجة ايه
سامح: لما تخرجي هتعرفي قومي البسي بسرعة
ندي:حاضر اهو هقوم. ولبست ندي وخرجت
مهاب:ندي نغم فين
ندي:نغم معرفش هي مش في البيت
مهاب: لا مشيت من المستشفي لوحدها ومرجعتش البيت طيب مقلتلكيش رايحة فين
ندي: ايوة هي كانت عايزة تروح قبلك علشان تحضرلك حفلة علي قدك انت وهي علشان عيد ميلادك كانت عملالك مفاجأة
مهاب: عيد ميلاد ايه وزفت ايه بس اديها مرجعتش البيت راحت فين بس انا هتجنن
ندي: عيطت. اختي حصلها ايه انا خايفة عليها اوي
سامح: حضنها. اهدي يا حبيبتي ان شاء الله خير ونطمن عليها متقلقيش
مهاب: تليفونه رن ……. الو
المتصل:………..
مهاب:😡😡😡

يتبع…

google-playkhamsatmostaqltradent