رواية زين وشمس الفصل الحادي عشر 11 - بقلم نادية مصطفى

الصفحة الرئيسية

  

 رواية زين وشمس الفصل الحادي عشر 11  -   بقلم نادية مصطفى


زين استغرب لما شاف مراد خارج من غرفة العمليات
زين:في اي خرجت لي اكيد ملحقتش تشتغل في دقيقه
مراد:هعمل لشمس سونار ينفعش العمليه تتم من غير ما افحصها
زين: تمام
خرجوا شمس من العملية
مراد:تعالى يازين معايا
زين: وانا مالي اكيد مش انا اللي هكشف عليها
مراد: تعالى بس يازين
..لا يامراد مش عايز ادخل
مراد: بقولك تعالى اخلص
وشدو ودخلو لشمس غرفه الكشف وبدأ يعملها سونار
مراد:اي رايكم تسمعو صوت دقات قلب الطفل
شمس: بجد انا نفسي احس الشعور ده
زين:لالا ملوش لزمه يامراد
مراد: ازاي بقى لازم تسمعوا الصوت
شمس: علشان خاطري يازين انا عايزه اسمع الصوت
مرات بدا يسمعهم ونزلت دمعه من عين شمس
وزين حس باحساس غريب قوي وبص على الشاشه بتاعه السونار
مراد:بص كده يازين تعالى قرب
وشدو عند الشاشه
زين:هو فين من كل ده
مراد:شايف الجزء الصغير ده هو ده بقى البيبي
زين حس باحساس غريب وكان صوت دقات قلب الطفل في دماغو
وشمس حطط أيدها ع بطنها بوجع
زين قفل عينو وسرح في الصوت
ومراد بصلو
وشمس عماله تدعي في سرها مراد:يلا يا مدام شمس ع العمليات
وخرجو من غرفه الكشف ودخلوا ع العمليات
وزين كان واقف وعمال يفكر في الصوت لسه ف بالو
ودخل بسرعه عليهم
مراد:ازاي تدخل كدا ماينفعش
زين: خلاص
مراد: خلاص اي بقى
زين:العمليه مش هتحصل
مراد : ياشيخ
زين: مفيش عمليات قومي يا شمس
فرحه شمس وما كانتش مصدقه نفسها
وتعالو نروح فلاش باك
اول ما دخلوا العمليات
شمس:ارجوك يادكتور اوعى تنزل ابني انا عايزه الطفل ارجوك
مراد:انا كمان مش عايز ده يحصل لأن الطفل ده هيغير حاجات كتير من زين زين خايف ياشمس
شمس:من اي
مراد:الاحسن تعرفي منو هو
شمس:انا مش عايزه ابني ينزل قولو انو عمليه الإجهاض نجح وانا همشي وهربي ابني
مراد:لاازاي زين هيحب الطفل ده اوي ومش بعيد هيكون هو تغير زين
شمس:انا مش عايزه اخسر ابني ارجوك يا دكتور
مراد:طيب انا هاسعدك
..ازاي
“انا هعملك فحص
.وده هيفرق في اي
“هتشوفي..اوقات كتير لما بيحصل الفحص الاب والام بيتمسكو بالطفل جدا
.بجد
“اه ياشمس
.يارب يلين قلبو
“هتشوفي
بااك
وخرجت شمس
زين.خلاص
شمس.اه خلاص
مراد.خلي بالك يازين ع مراتك وابنك والف مبروك ع البيبي
زين.الله يبارك فيك
ومشيو وركبوا العربيه
شمس.شكرا
زين.على اي
شمس.على انك خليتني احتفظ بالبيبي
زين.ماعرفش حسيت بايه لما سمعت الصوت
شمس.احساس حلو مش كده
زين.اه
شمس حساك مدايق من حاجه صح
زين.لالا مافيش حاجه…المهم لازم نعرف الكل نجعمهم انهارده
شمس.نعزمهم انهارده اي رايك
..تمام
ووصلو الڤيلا وهي دخلت المطبخ وعملت اكل كتير وحلويات
زين. اساعدك
شمس.تعالى اعمل دول
ووقف يعمل الكل معاها وقرب منها وحضنها وقال
مش المفروض ترتاحي روري ترتاحي وانا هكمل
شمس.لا انا خلاص قربت اخلص وبعدين انا مرتاحه كده
وبعد شويه كانو خلصو وراحوا يجهزو صفره الاكل
وهي طلعت ولبست فستان احمر ع الركب وكان شكلها حلو اوي وهو كما لبس قميص ابيض وبنطلون اسود
شمس.ده اكيد هما
زين.ارتاحي هروح افتح انا
وفتح لهم ودخلوا والكل بدأ يسلم عليهم
فريده.اي القمر ده يابت
شمس.بس يالمضه
عاصم.ماشاء الله عليكي يابنتي
روان بغيره.ما الوش حلو المهم اللي مستخبي تحت الهدوم ياحرام مخدوع اوي يازين
زين مسك في ايد شمس
زين.لا ولا مخدوع ولا حاجه ماتشيليش هم بس انتي
عبير.البت عندها حق
عاصم.روان عبير
وقعدو كلهم مع بعض وكان زين وشمس ماسكين في ايد بعض
شمس.عايزين نقولكم حاجه حلوه اوي
عاصم.خير
زين.ها جاهزين
..اقول
..اتكلم ياعم
زين.شمس حامل
كلهم قامو يحضنو شمس وزين الا روان وعبير
فريده.يعني هكون خالتو
حسام.يعني الصايع ده هيبقى اب
زين.ماتلم نفسك يالا
وكلهم كانوا فرحانين ومبسوطين قوي
شمس. يلا بقى عشان نقعد نتغدى مع بعض
وراحوا كلهم عشان ياكلوا
عاصم.عارف انك انتي اللي عامله كل الاكل ده لازم راحه بعد كده عايزين نجيب لكم خدامه هنا
شمس.بصراحه رافضه البدا ده
فريده.لازم راحه ياشمس
زين.ايوه فعلا لازم راحه اخر فطره دي كنتي تعبانه ولازم راحه
شمس.خلاص ماشي
عاصم.خلاص نشوف ليهم خدامه
وخلصو اكل وقامت شمس تشيل الاكل وفريده قامت تساعدها
فريده.كل حاجه كويسه
شمس.خالص
فريده لي بس أنا شايف ان زين اتغر عشانك
شمس.قررت أطلق انا وزين
فريده.ايههه……

يتبع…



google-playkhamsatmostaqltradent