رواية شمس الانصاري الفصل الحادي عشر 11 - بقلم آية عبده

الصفحة الرئيسية

   

 رواية شمس الانصاري الفصل الحادي عشر 11  -   بقلم آية عبده 

عد ربع ساعه كان محمد ومحمود وبعض العساكر متوجهين ناحيه ملك والاسعاف معهم
محمد: ايه دا يافندم
قالت ملك وهي تشير الي الرجال : قطاع طرق حاولوا يتهجموا عليا..
محمود :مستحيل احنا لينا ٣ سنين بنحاول نمسكهم بس كانوا بيهربوا من جبل ..
محمد :دول رجاله جبر..
ملك :جبر..انا سمعت الاسم ده قبل كده..
محمد :اكيد في ملف اسمه مذكور في ملف شمس دي الي شمس عمل معاه اشكال
محمود: وسمعت كمان انه بيهدد شمس
ملك :بيهددوا بايه؟
محمد: باخته ان حينتقم من اخته ويخطفها زي مكان عاوز يعمل في فاطمه
ملك :صحيح فين فاطمه دي
محمد: محدش يعرفلها اثر
ملك :ومحدش دور عليها
محمد :شمس قال للرائد الي قبل سيادتك انها عايشه وفي حمايته
ملك: اها حمايته طيب لموا ناس دي وناس عايشه منهم خلوا بالكم منهم انا عاوزه استجوبهم بنفسي يلي أنا حمشي ..
محمود :تمام يا فندم
اخدت ماكس ولايكا وذهبت الي بيت وكان هدومها متوسخه من اثر ضرب
خبطت ففتحت لها :
ضربت كفيها علي صدرها : يالهوي في ايه
ملك: ايه ياداده انتي كل متشوفيني حتتخضي..
داده :منتي موقعه قلبي حرام عليكي
ملك: طيب عن اذنك حغير قبل ما بابا يشوفني ويتخض هو كمان
غيرت ملابسها وبعد شويه نزلت للاسفل أقبلت عليه بابتسامه..
ملك :سياده اللواء
لف كرسيه عندما سمع صوتها: ملك امتي جيتي..
ملك: من شويه
محمد :طيب كويس اقعدي ناكل سوي
ملك :حاضر..
عند شمس كان قاعد في مندره ومعه مبارك ومطاوع..
مبارك: والله عال حرمه ..
مطاوع :لا وبتشخط وتنتر كمان.
مبارك :انا سمعت انها بنت لواء
مطاوع :علي نفسها اهني مفيش حرمه بتطلع في شارع ولا تعمل الي هي بتعمله..
مبارك: البلد كله بتتحدد علي عملته وكميه الرجاله الي قتلتهم..
مطاوع: اتفضحنا بقالنا ٣سنين مش عارفين نجيب جبر ورجالته ودي تيجي في يومين تقبض عليهم
اصاح شمس بغضب: بس اسكتوا بقي صدعتوني سيبنا المواضيع المهمه وومسكنا في تافه..
مبارك :وايه المهم بقي ياواد خالي
شمس :جبر كيف يستجرا ينزل في عز نهار من جبل ويجي عشان ياخد اختي عارف ده معناته ايه اانه مبقاش همه انا ولا بقي يخاف مني..
مطاوع :والله اقتله لو قرب منها
شمس: مش لما نلاقيه الاول
مبارك: رجالته كلها ماتت بقي لوحده
شمس :هو ده الي بفكر فيه بقي لوحده سهل نتلافاه شوفتوا بقي ٣ سنين معرفينش نجيبه هو ورجالته وحرمه جابته في يوم واحد
مبارك: تقصد ايه ياشمس
شمس :مش عاوز حد اسمعه يقول عليها حرمه مفهوم ..
بص مبارك ومطاوع لبعض وسكتو فشمس يتكلم بصرامه وجد..
بعد مغادرتهم اتجهه الي غرفته ليستريح قليلا وينام..
في الصباح عند ملك:
صحيت الصبح بدري لبست وذهبت للمغفر
دخلت مكتبها وطلبت محمود ..
خبط فأذنت له بالدخول..
ادي التحيه قائلا: صباح خير يافندم
ملك :صباح نور ايه اخبار الرجاله المصابين حد فاق منهم..
محمود :لا يافندم حالتهم صعبه..
ملك :عاوزه عليهم حراسه مشدده
محمود: تمام
طيب اتفضل علي مكتبك ياسياده الملازم
توقف أمامها لتقول :في حاجه ؟
محمود: ايوه يافندم جتلنا اشاره ان متبولي حيبدل المخدرات النهارده..
ملك: مين متبولي؟
محمود: تاجر مخدرات
رفعت ملك حاجبيه لتقول بسخريه :تاجر مخدرات وتاجر سلاح وقطاع طرق والله الصعيد دي في حاجات جميله ”
طيب يا سياده الملازم حضر كل حاجه وانا جايه معاكم..
محمود واقف خجلان ،التفتوا الاثنين علي طرق باب لتقول ملك بجمود”اتفضل
دخل محمد ثم اوصد الباب خلفه ليادي التحيه “الملف اهو يافندم
نظرت له ملك :ملف ايه
محمد:محمود قالي اجيب ملف متبولي واحصله ..
محمود:ايوه يافندم دي ملف قضيه متبولي احنا عملنا خطه للقبض عليه وفرصتنا الوحيده النهارده أنا ومحمد حنطلع سوا
نظرت له ملك بغضب علي تجاهله لها:اكلم كويس ياسياده الملازم ومتحاولش تتجاهل رتبتي انت لسه متعرفش الرائد ملك الجندي
محمود بحزن:يافندم أنا عملت ايه بس
ملك :لما تحط خطط من نفسك متجاهلني يبقي دي اسمه ايه..
تدخل محمد قائلا:لا يافندم محمود ميقصدتش بس لان حضرتك لسه جديده في بلد ومتعرفيش ناسها ولا اي حاجه
ملك :بردوا دي ميدلهوش الحق تجاهل وجودي
اقترب محمود خطوه للامام ليقول:أنا بعتزر يافندم علي سوء الفهم ده انا مقصدش
أشارت ملك لهم بيديها مشيره الي الكراسي :طيب اقعدوا وفهموني كل حاجه
بعد ساعه من المناقشات قالت ملك لتقف متجهها الي الباب:طيب استعدوا حنروح احنا الثلاثه باليل..
محمود: مش حينفع تروحي معانا يافندم
تركت مفصل الباب والقت نظره له بغضب : افندم..
محمود: انا اسف يافندم بس دي حضره للرجال..
ملك :حضره يعني ايه..
محمود: زي قعده للرجال كبارات البلد وشيوخ وفلاحين كل رجال بلد بيحضروا كده في تجمع
ملك : بيعملوا ايه يعني ؟
محمود: دي قاعده وفيها ذكر وادعيه
ملك :وليه مش حينفع اروح؟
محمود :للرجال فقط؟
ملك :حروح لازم نقبض علي التاجر ده
محمود: ازاي حنتفقش يافندم ..اول محيشفوكي رجاله البلد حيعرفوا انه في شي غلط وهيهرب الراجل الي عايزينه؟
رفعت ملك حاجبيه ثم ابتسمت بخبث ,: تمام انا حصرف استعد انت بس
محمود :امرك يافندم …

يتبع….



google-playkhamsatmostaqltradent