رواية الوحش الفصل التاسع 9 - بقلم رحاب يسري

الصفحة الرئيسية

 رواية الوحش الفصل التاسع 9 

البارت التاسع
-انا عايزه اقتله يا مايكل… الموت هو اللي هيبعد ياسين عن اسلام 
مش عارفه ايه اللي انا قولته دا، بس كنت محتاجه اكسب ثقته 
=ايه اللي بتقوليه دا انا مستحيل اخليكي تضيعي نفسك 
وبعدها غير الموضوع ووقفنا نتكلم شويه وبعد كده دخلت لاسلام… ياسين مش موجود وجودي كانت في الحمام
قعدت جنب اسلام اللي فتح عينه اول ما حس بيا 
-كنتو بتتكلمو في ايه 
=متشغلش بالك 
-ملكيش دعوه انا عايز اشغله
-هتعرف كل حاجه يا حبيبي لما تطلع م
=يا ايه
 -بس يا ولا 
ضحك وبعد سكت وبصلي =سامحيني بجد والله معرف عملت كده ازاي
-عادي يا اسلام انا متعود علي الاهانه من صغيري.. من يوم موت بابا وانا مشفتش يوم واحد حلو.. مجتش عليك يعني 
لقيته قام وقعد =احكيلي كل حاجه طلعي اللي جواكي انا سامعك اهو 
مصدقت لقيت حد يقولي احكي.. كنت محتاجه اسمعها من زمان 
-احساس انك تصحي من النوم علي صويت صويت دا لوحده يخليك عايش مرعوب.. الصويت دا كان خارج من ماما لما جت تصحي اغلي انسان علي قلبي لقيته ميت… مات وسبنا للي رايح واللي جاي يلطش فينا ويتحكم ويفرض سيطرته علينا.. مات بعد ما انت مشيت بخمس شهور متعرفش كنت محتاجك اد ايه.. بالرغم انك مكنتش قريب مني اوي بس قولت اكيد لو كنت موجود كنت هتشيل عني ولو جزء بسيط..
اول يوم عزا كانت ماما منهاره وانا كنت لسه مستوعبتش انه مات دا كان لسه قاعد معايا بنختار المستشفى اللي هشتغل فيها لما اتخرج وكان معترض ويقولي انا بنتي ملكه متشتغلش وتتعب نفسها...بعد العزا ما خلص لقيت أعمامي داخلين لينا البيت فرحت اوي قولت اعمامي هنا عمري ما هحس اني بابا مات او اني بقيت يتيمه… لقيتهملقيتهم بيطلبو من ماما ان لما المحامي يجي عشان الورث تتنازل عن المعرض بتاع بابا لاعمي الكبير وهو هيديروا لينا..
ماما رفضت لانها كنت معشراهم اكتر مني وعرفه نوايهم الخبيثه مش عرفه عمي قالها ايه في ودنها خلها تترعب 
وتحضني بس انا واثقه انه هددها انه هيأذيني.. وقالتله انها هتنفذ كده علي وعد انه يبعتلنا فلوس كل شهر زي المرتب يعني.. وافق وكده وبعت اول تلات شهور بس وبعد كده قطع الفلوس خالص ماما راحتله المعرض طردها برا.. وانا رحتله برضو من ورا ماما طردني برا برضو بس
معد ما ضربي بالقلم عشان قولتله حسبي الله ونعم الوكيل فيك.. سقطت في سنه اولي بسبب غيابي الكتير واني مدفعتش المصريف وكمان محضرتش الامتحانات لاني مكنش معايا الكتب.. حالنا بقي زي الزفت ماما قعدت سنه تشتغل
خدامه في البيوت عشان تصرف عليا كان حلمها الوحيد اني اتجوز ولما طلبت منها اني اشتغل قالتلي لا انا بنتي ملكه متشتغلش وتتعب نفسها.. لحد ما وقع دكتور طارق في طريقي وارتحتله اوي وحكتله كل حاجه فقرر انه يساعدني دفعلي فلوس الكليه وقدرت ارجعها تاني وخلاني اشتغل معاه في المستشفى كا تتدريب ليا وكده وكمان كان ليا قبض كل شهر فكان بيعتبرني زي بنته..
=عشان كده زعل لما قولتله اني جوزك
-بالظبط زعل لاني مقولتلوش.. احساس وحش لما تلقي الناس الغريبه هي اللي بتحن عليك وتساعدك انما القريب نفسه يشوفك مزلول اكتر واكتر
لقيت نفسي فجأه في حضنه وبعيط جامد وهو فضل يطبطب عليا… المضحك في الموضوع ان باب الحمام اتفتح وخرجت منه جودي وهي بتعيط برضو.. برفع راسي لاسلام لقيته بيعيط بصينا احنا تلاته البعض وقعدنا نضحك 
-دا انا قعدت اعيط قد كده وانا في الحمام 
=دا انتي مسخره والله يا جودي 
-اي دا فين مايكل
 =قال انه تعبان فروح وهيجي باليل
لقيت في الوقت دا ملامح اسلام اتغيرت والصراحه معرفتش افهمها 
-اسلام انا برن على ياسين مبيردش
=اه دا قال انه جعان اوي فنزل يجيب لينا اكل 
-انا اتأخرت اوي ولزم اروح 
=ليه يا رغد ما تخليكي شويه 
-معلش يا جودي الوقت اتأخر وماما هتزعقلي
=اسلام قولها حاجه 
-اقعدي يا بنتي دا ياسين راح يجيب اكل 
=عندنا اكل في البيت متشكرين 
ضحكوا - رني عليا اول ما توصلي.. اياااااكي تنسي 
=ماشي ياخويا
-اخوكي في عينك.. دا انا اخف بس وهروح اتقدملك
=لا يا حبيبي انا مش هتجوز كده وخلاص لزم يحصل معايا زي الروايات اتخطف وتنقذني و حاجات الجميله دي 
-روحي يا رغد ربنا يهديكي يا ماما
=عرفه يا رغد ايه اللي هيحصل.. هو هيتكوم علي جنب و العصابه تقعد تضرب فيه 
ضحكت انا وجودي -اخرسي يا حيوانه انتي وهي 
=يلا انا ماشيه سلام 
نزلت وكانت الدنيا ظلمه اوي في الشارع وكان فيه كام واحد بس هما اللس ماشين وكلب نايم علي الرصيف.. وقفت استني تاكسي عشان اركبه وامشي.. حسيت فجأه ان في حد ورايا لسه هلف ليقته حط قماشه علي وشي خلل كام ثانيه مكنتش حسه بأي حاجه حواليا…. 
مش عرفه فضلت مغمي عليا اد ايه بس لما فتحت عيني لقيت نفسي في اوضه صغيره وليها باب خشب.. سندت علي ايدي ووقفت انا مكنتش مربوطه اصلا.. لسه هقرب من الباب 
لقيته بيتفتح و بيدخل منه واحد 
=مساء الخير 
بصدمه - ياسين هو في ايه.. مين الوحش ومين الكويس انا مبقتش فهمه حاجه 
=طب اهدي كده وخدي كلمي اسلام 
-اسلام!! 
خدت الفون منه.. وسمعت صوت الوحش 
=الو 
-مش قولتلك يابت رني عليا لما تروحي 
لقيت نفسي عيطت فجأه = يا اسلام انا تعبت ومبقتش فهمه حاجه 
-اهدي يا حبيبتي انا اللي خليت ياسين يعمل كده عشان احميكي من مايكل 
=مايكل هو اللي هجم عليا يا اسلام 
-ايه.. ازاي..  عرفتي منين يعني 
=لما هجم عليا في العربيه عضيته من ايده وكان مرسوم عليها جيتار… ولما شوفته في المستشفى لقيت مرسوم عليها الجيتار و باين فيها اثار العضه بتاعتي 
-طيب يا حبيبتي خليكي هنا ومتخفيش انا هاجي قريب
= اسلام هي ماما كويسه 
-اه يا حبيبتي اطمني.. اديني ياسين 
اديت الفوه لياسين وخرج برا وبعد شويه دخل ومعاه اكل وحطه علي ارض 
=يلا ناكل عشان الليله شكلها هطول 
كنت خايفه اقعد معاه =رغد اقعدي مش هعملك حاجه يعني.وإسلام باشا بيراقبنا
بصيت مكان ما شاور لقيت كاميرا.. فرحت اوي ان الوحش بتاعي معايا، ورحت قعدت اكل مع ياسين 
-صح يا ياسين انت تعرف علي اسلام ازاي
=هتفطسي منك الضحك لما تعرفي 
-قول قول 
=اسلام لما دخل كليه عندنا كان رفيع مش جته زي مانتي شايفه كده.. المهم كان رفيع وشعره طويل وخجول اوي
-اه كان بيطول شعره وهو صغير وكان خجول برضو كان عامل زي البطه البلدي
ضحك ياسين = اه والله.. وانا كنت اكبر منه بسنه فمكنتش اعرفه خالص المهم كان ماشي مره قدامي وانا افتكرته بنت 
انا عند اللحظه دي شرقت وقعدت اكح اد كده 
-يخربيتك بت 
=اه ياختي ومشيت اعكسه وهو طلع يجري 
قعدت اضحك وانا بتخيل اسلام كده 
=بعدها بكام شهر بقي مشهور عندنا في الكليه عشان ذكي وقوي .. كان حلق شعره و ربي عضلات 
-وبقي الوحش
 =وحش 😂 هيزعل اوي لما يسمعك بتقولي كده.. المهم اتصحبت عليه وكنت بحكي الموقف دا قدامه وهو اتصدم لما عرف انه انا وانا كمان اتصدمت من التحول اللي حصل.. ومن سعتها واحنا اصحاب اوي
 -الله قصه صدقتكو مضحكه اوي… اومال اتعرفتو علي مايكل فين 
= اتعرفنا عليه في الصاله البولينج اللي كنت بروحها انا و اسلام
-بطل هزار انا بتكلم جد
=والله ما بهزر
-يعني ايه مايكل مش ظابط 
لقيته ضحك جامد =مايكل ظابط والله ضحكتيني.. مايكل و جودي كانو بيشتغلو في صاله البولينج بصي هي مش صاله بولينج اوي هي تعتبر بار.. جودي ومايكل كانو بيشتغلو جرسون فيه و اتعرفنا عليهم من هنا 
-ازاي مايكل قالي ان انت وهو ظباط وانت بتكره اسلام عشان اترقى وبقي رائد و هيبقي قريب مقدم وانت لسه ظابط 
=اي هبل دا انا هغير من اخويا دا انا فرحله مش اكره
-والله هو قالي كده 
=هو كلمك امته 
-في نفس اليوم اللي اسلام حبسني فيه
=امممم يبقي شك الوحش طلع في محله.. مايكل عايز يضغط علينا من ناحيتك ويضمك ليه 
وفجأه لقيته اتصدم = يبقي هيخلص من جودي 
وقف وخرج سلاح من جيبه =اسمعي اسلام قرب يجي خلي دا معاكي انا لزم امشي حالا 
-لالالا انا هاجي معاك وكلم إسلام وقله يجيلنا علي بيتها.. انت متعرفش ايه اللي مستنيك هناك 
=مينفعش اسلام هيقتلني لو حصلك حاجه 
-متخفش بس خدني معاك.. انا هخاف اقعد لوحدي 
خرجت انا وياسين من البيت واحنا بنجري.. ياسين كان عمال يرن علي اسلام.. بس اسلام مكنش بيرد خالص 
=رد يا اسلام هو دا وقته 
ركبنا عربيه ياسين و ساقها بسرعه كبيره لبيت جودي.. وقف العربيه بعيد عن بيتها بشويه ونزلنا 
=خليكي ورايا ماشي 
-ماشي 
مشي هو قدامي وانا وراه ووقفنا جنب البيت.. بصيت انا وياسين من الشباك 
=جودي 😰
-اسلام 😲
الوحش
رحاب يسرى

  •تابع الفصل التالي "رواية الوحش" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent