رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الثامن 8 - بقلم فاطمة سيد

الصفحة الرئيسية

 رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الثامن 8

رواية تزوجتنى رغماً عنى فأحببتك 💛

البارت: الثامن 💚
« كُنْ مُخْتٓلِفًا العٓالٓمْ لآ يٓحْتٓاجْ المٓزِيدْ مِنٓ النُسٓخ »
___________

_«حياء بصدمه وعدم تصديق» نتجوز 

_«زين ببرود» مالك اتصدمتي كدا ليه اكيد مش مصدقه نفسك انك تتجوزي رجل اعمال مشهور وغني مش كدا 

_«حياء بصدمه» حضرتك بس انت مش بتطقني حتي عايز تتجوزني ليه 

_«زين ببرود» مزاجي كدا ياحياء واديكي عرفتي الشرط لو موافقه هنتجوز وهديكي تعملي العمليه لوالدك ولو مش موافقه ملكيش حاجه عندي تمام هسيبك نص ساعه تفكري مش اكتر من كدا

_«حياء بدموع» انت بتعمل معايا كدا ليه انا مش طلبه منك غير سلفه وهردهالك والله ليه بتحاول تستغلني يااستاذ زين اعتبرني اختك وبستنجد بيك ليه بتعمل معايا كدا 

_«زين ببرود» والله دا اللي عندي وقولتهولك ياحياء موافقه يبقي انتي عاقله وبتفكري كويس ولو لاء يبقي انتي بتضيعي اهم فرصه في حياتك وهتخسري والدك محدش هيسلفك المبلغ دا كله ف وافقي احسنلك ثم تابع حديثه بصوت جحودي واتفضلي اطلعي برا عشان عندي شغل 

_«حياء بدموع» حاضر 

"ثم غادرت حياء الي مكتبها" 

_«زين يكلم نفسه» قائل وفري دموعك دي ياحياء والله لوريكي ايام هخليكي تتمني الموت 

_«حنين بخوف» هااا استاذ زين رضي يسلفك المبلغ 

_«حياء بصدمه» اه وافق 

_«حنين بفرحه» بجد الحمدلله بس مالك كدا مش فرحانه 

_«حياء بصدمه وعدم تصديق» بشرط انه يتجوزني

_«حنين بصدمه» بتقولي ايه ياحياء يتجوزك 

_«حياء» اه هو قالي لو مش هتوافقي مش هتاخدي الفلوس وانا مش عارفه استلف من مين ولا اكلم مين وحتي لو كلمت حد ابويا مفروض يعمل العمليه النهارده او بكرا بالكتير ثم اكملت كلامها بحيره مش عارفه اعمل ايه 

_«حنين بيأس» معندكيش غير انك توافقي علي جوازتك بزين ياحياء 

_«حياء برفض» استحاله اتجوزه دا مش الراجل اللي بحلم اكون معاه انا عايزه اتجوز واحد صالح طيب وحنين عليا واكون واثقه من قراري مش زين مش دا طموحي ابدا 

_«حنين بيأس» وهتعملي ايه بس ياحياء 

_«حياء بتعب ودموع» مش عارفه والله استني شكل تلفوني بيرن 

_«صفاء بحزن زائف» الحقيني ياحياء ابوكي شكله بيموت 

_«حياء ببكاء» بابا مالو حصل ايه 

_«صفاء بحزن زائف» مش قادر ياخد نفسه وعمال يستشهد شكلنا هنكون بدون راجل ياحبيبتي 

_«حياء بدموع ورفض» متقوليش كدا بابا هيعمل العمليه وهيكون كويس 

_«صفاء بعدم تصديق» وانتي عرفتي تجيبي الفلوس ازاي؟! 

_«حياء بدموع» متشغليش بالك بحاجه انا جايه حالا ومعايا الفلوس وهيعمل العمليه بإذن الله مع السلامه 

_«حنين بيأس» خلاص ياحياء هتوافقي علي الجوازه 

_«حياء بدموع» معنديش غير الحل دا للأسف مكنتش متخيله ان هيحصل فيا كل دا بس راضيه يارب علي كل حاجه ان شاء الله بلاء ويروح 

_«حنين بقوه» انتي قويه ياحياء والامور كلها هتمشي ياحبيبتي ربنا مش هيسيبك ابدا قال الله تعالي (لا يكلف الله نفسا الا وسعها) ربنا مش هيبتليكي بكل دا الا وانتي قده 

_«حياء بصبر» عندك حق المهم الحق بابا قبل مايضيع مني 

_________________

_«مروان بعصبيه» هو اللي انا سمعته دا صح 

_«زين بهدوء» سمعت ايه مش فاهم 

_«مروان بعصبيه» انك عايز تتجوز حياء 

_«زين ببرود» ايوا عايز اتجوزها مالك متعصب ليه

_«مروان بعصبيه» بس حياء مش شبهك يازين وقال بكذب دي واحده مشدده ومعقده وبعدين هي من طبقه متوسطه وانت اغني الاغنياء في اسكندريه تتجوزها ليه 

_«زين ببرود وحزم» حياتي متدخلش فيها اتجوز اللي انا عيزها انت مش هتقولي اتجوز مين ومتجوزش مين انت فاهم واخر مره صوتك يعلي عليا اتفضل علي مكتبك 

_«مروان بغل» تمام ماشي يازين انا ماشي 

"زين اخبر والدته ووالده انه هيتجوز حياء فرح الوالد بشده فهو يعرف اخلاق حياء جيدا ولكن الوالده معترضه علي ذالك" 

_«سلمي بعصبيه» يعني ايه تتجوز في خلال يوم انت اهبل يازين وبعدين انت عرفتها امتي دي 

_«زين بهدوء» ايوه انا عارفها كويس دي حياء بتشتغل معايا ف الشركه مؤدبه جدا وبابا يشهد علي حسن اخلاقها وبعدين ملتزمه مش انتي نفسك اتجوز واحده ملتزمه ياماما 

_«سلمى» ايوا يابني نفسي بس انا مشوفتش جوازه كدا قبل كدا واهلها ازاي راضيين يجوزوك بنتهم في خلال يوم دول 

_«زين بهدوء» خلاص ياماما مش لازم تعرفي التفاصيل 

_«سلمي برفض» بس انا مش موافقه علي الجوازه دي 

_«زين بهدوء» خلاص انا قررت اتجوزها وياريت مديقهاش لما تشوفيها مع السلامه 

" فزين يعلم ان حياء ستوافق عليه رغما عنها لانها تحتاج المال لعمليه والدها لذالك اخبر والده ووالدته علي جوازه منها 
____________________♡

_«حياء تدعي لربها» قائله يارب انا مش عارفه اتصرف ولا اعمل ايه ابويا خلاص بيطيع مني يارب انا راضيه بقضائك يارب انا مش عارفه الايام الجايه مخبيالي ايه زين انا متأكده انه مش بيحبني دا بيعاملني معامله وحشه اوي ياتري غرضه مني ايه يارب مليش غيرك والله توكلت عليك ياالله ثم ذهبت حياء لتقول لزين ردها 

_«حياء بإنكسار» انا موافقه 

_«زين ببرود» علي ايه ياحياء

_«حياء بإنكسار» اني اتجوز حضرتك 

_«زين بانتصار» برافوا عليكي يا حياء طلعتي ذكيه وبتفكري

_«حياء بقوه» بس تخليني اعمل العمليه لوالدي الاول وبعدها نتجوز 

_«زين بعصبيه» ليه شيفاني اهبل قدامك عشان اعمل العمليه لأبوكي وبعدها تخلعي من الاتفاق 

_«حياء بدموع» والله مهخلف بالاتفاق بس انقذ والدي الاول هو محتاج العمليه دلوقتي 

_«زين بعصبيه» بطلي تعنديني لو عايزه تنقذي ابوكي يبقي تسمعي كلامي انا هتصل بالمأذون يجي هنا وهنمضي علي القسيمه الجواز وهنروح لوالدك اول ماهيمضي علي القسيمه هوديه المستشفي الخاصه وهيعمل العمليه هناك قولتي ايه 

_«حياء بدموع» موافقه 

"كلم زين المأذون علي الفور جاء بعد بضع دقائق ثم مضتت حياء وزين علي القسيمه" 

_«المأذون بحب» فين شهودك يابنتي 

_«حياء بإنكسار» انا معنديش غير والدي ياعم الشيخ 

_«المأذون بحب» كدا يبقي احنا عايزين شاهد كمان 

_«زين بهدوء» هجيب شاهد حالا 
"ذهب زين الي احد اصدقائه في الشركه ثم شهد علي كتب الكتاب" 

_«المأذون بحب» كدا لسه امضه الوالد 

_«زين بهدوء» تمام اتفضل معانا هنروح لوالدها عشان هو تعبان ومش هيقدر يجي هنا 

_«المأذون بحب» تمام يبني 

______________________

" ذهبت حياء وزين والمأذون الي بيتها فهي لم تتكلم مع صفاء فدخلت غرفه والدها "

_«حياء بدموع» بابا حبيبي انا جيت 

_«خيري بتعب» وبياخد نفسه بالعافيه اهلا بحبيبت بابا 

_«حياء بدموع» انت عارف انك اغلي حاجه عندي واعمل اي حاجه الا اني اخسرك مدام مش حاجه غلط بابا انا ربنا بيختبر صبري وايماني بيك انا مش معايا يابابا تمن العمليه بس استاذ زين ابن صاحب الشركه وافق انه يسلفني المبلغ دا بس بشرط واحد 

_«خيري بتعب» شرط ايه دا يابنتي 

_«حياء بدموع» انو يتجوزني وانا وافقت 

_«خيري بتعب» وازاي توافقي علي حاجه زي دي

_«حياء بدموع» معنديش غير الحل دا عشان انقذك ياحبيبي واستاذ زين شخص كويس وهيخاف عليا من بعدك وهبقي مطمنه وانا معاه 

_«خيري بتعب» انا عايز اشوف زين دا حالا 

_«حياء تمسح دموعها» قائله حاضر 

"فذهبت حياء لاحضار زين لوالدها توتر زين قليلا ثم دخل غرفه خيري" 

_«خيري بتعب» اطلعي برا ياحياء 

_«حياء» حاضر يابابا

" ثم غادرت حياء غرفه والدها "

_«زين بكذب» انا بحب حياء وعايز اتجوزها ياعمي وهي مكنتش هتوافق عليا غير بالطريقه دي 

_«خيري بتعب وبتصديق» شكلك ابن ناس محترم بص يابني حياء دي ياما شافت الذل في حياتها من ساعه موت والدتها وهي فعلا مبتفرحش لما ماتت والدتها اتجوزت صفاء بس للاسف صفاء كانت شديده عليها ومعتبرتهاش بينتها بس انا مكنتش بتكلم كنت بكذب نفسي واقول اكيد شديده عليها عشان تربيها اتريها مبتحباش حياء شافت كتير في حياتها اوعدني امام الله انك هتحافظ علي بنتي لحد اخر يوم في عمرك وانك هتعاملها معامله حسنه 

" زين بتوتر فهو خائف من ذلك العهد فهو سيوعد الله عز وجل فكيف سيأذيها بعد ذلك؟؟ "

_«زين بقوه» قائل موافق متخفش عليها هتبقي في عيني الاتنين 

_«خيري بفرحه، ثم مضي علي عقد الزواج» قائل كدا اموت وانا مرتاح 

"استشهد خيري ثم لفظ خيري انفاسه الاخيره ومات علي الفور" 

_«زين بصدمه»............💝

لا_إله_إلاّ_أنت_سبحانك_إنى_كنت_من_الظالمين

•حان وقت السؤال❤:-

_ما هى السورة التى تحميك من عذاب القبر، والتى تشفع لقارئها يوم القيامة؟ 
.....

  •تابع الفصل التالي "رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent