رواية 8 في مهمة سرية الفصل الثاني 2 - بقلم آش

الصفحة الرئيسية

 رواية 8 في مهمة سرية الفصل الثاني 2

بارت التاني من روايه 8 في مهمه سريه

   اول حاجه نصلي على النبي عليه الصلاة والسلام

نبدأ قصتنا عند فهد واللواء لما كانوا قاعدين في مكتب اللواء وكان فهد زهقان من الانتظار وكان اللواء عايز يقول له على حاجه بخصوص الفريق اللي هيشتغل معاه واللواء لسه هيتكلم بس فجاه دخلوا البنات وراحت تمارا وحضنته 

 تمارا : بابا وحشتني
اللواء: حبايب قلبي وصلتوا امتى
ساندي :من الطياره على هنا على طول
اللواء :واحشتني  تمارتي وحشتني
مليكه :عليا النعمه واحشني بطريقه لا توصف
ساندي : تعالى في حضن اخوك يا فواز
اللواء : واحشتني اوي يا بنات
هنا : احم نحن هنا
اللواء:تعالي انتي كمان يا بكاشه
هنا : لا انا زعلانة
اللواء : زعلانه ليه بقي ان شاء الله
هنا :فين تذاكر مالديف يا حاج
اللواء :حج حج اي ي بت لمى نفسك
مليكه: بتضحك معاك يا ابو سييد
اللواء :انتباه انتي وهي
 مليكه: تمام يا فندم 
اللواء : اعرفكم ده فهد وده  من اكفه ظباط القياده
ساندي :ده بيان لها مهمه زي عسل
مليكه: ابغى اقول شي بس استحي
هنا: فهد اسم على مسمى بسم الله ماشاء الله
فهد :تشرفنا ولادك دول يا فندم
تمارا :يا رجل ولاد اي بس ده اللواء اصغر من يكون مخلف كل دول
فهد :اوعى يا فندم يكون اللي في بالي صح
اللواء:صح يا فهد صح البنات هيندموا معاك في الفريق
فهد: مستحيل ي فندم لا لا لا لا مستحيل
هنا: ليه مش قد المقام ولا ايه احنا
مليكه ده احنا حتى عسلات وامامير وكيوت وكل حاجه
ساندي :هو انت الطول اصلا
تمارا : مهمه ايه يا فندم دي ها
اللواء : استريحوا شويه يا بنات عشان هتتجمعوا مع بعض

فهد بص اللواء هو متضايق وبعد كده طلع وقفل الباب ورا جامد

مليكه: مالو ابو لهب ده
ساندي :واللهي عندك حق
اللواء: استريحوا لكم شويه يا بنات عشان تتعرفوا على فهد وفريفه تمام يا بنات 
تمارا :نستريح فين في الصحراء اللي انت جايبنا فيها دي
اللواء: استريحهم هنا في المكتب عادي
ساندي: انا هاخد جورد المكتب اللي تحت
هنا :وانا احطني جنب الخزنه دي
مليكه: وانا هاخد رف الكتب اللي في النص يا جماعه
اللواء: المهم تستريحهم وسابهم اللي هو وخرج

         اما بقى عند الشباب

 فهد:  مستحيل مستحيل على جثتي
ليل: قول بس في ايه
فهد :قال ايه انا هشتغل مع شويه بنات
حمزه: يعني يوم ما ربنا ما يكرمنا ورزق يجي لحد عندنا نقول له لا
فهد: حد يسكت الكائن ده عشان بيرفع لي الضغط
يزن: بس يا كائن فهد بيه مش كل حاجه تاخدها على أعصابك كده اهدى
فهد: هو انتم شايفيني مجنون
حمزه: عدوينك يا اخويا ده احنا اللي مجانين
 يزن: اللواء اكيد عنده هدف من شغل البنات دول معانا هما كام بنت دول
حمزه: اساميهم ايه اللي انت شفتهم
فهد: اللواء  عايزنا نتجمع معاهم
حمزه :امتى **قصد***ي لازم ننفذ كلام اللواء
ليل: وانت من امتي وانت بتحب اللواء
حمزه: من دلوقتي حبيته
فهد: اطلعوا بره
حمزه: بره فين يا عم ده احنا في الصحراء
فهد: امشي من وشي روحوا في اي مكان

وبعد مرور نص ساعه كان الكل متجمع في  ساحت  التدريب الشباب والبنات مع بعض

حمزه: اللهم صل على النبي ده  هتبقى مهمه عنب
ليل :هما دول البنات
حمزه: المهمه دي مش هتكمل يا جدعان حد يشلني من هنا
يزن :يخرب بيت فقرك

اما فهد بقى كان بيبص للبنات وهو متضايق وفجاه اللواء جيه وقف قدامهم

اللواء: ازيكم يا وحوش
كلهم ردوا وقالوا تمام يا فندم

اللواء: احب اعرفكم بالفريق الجديد اللي هيشتغل معاكم دي تماره  ساندي  مليكه  ودي هنا

ليل :انت متاكد ان هما دول ظباط يا فندم
مليكه :نعم قصدك ايه
يزن :دي اسماء عارضات ازياء مش ظباط خالص يا فندم
ساندي :ممكن تيجي ونعرفك عارضات الازياء بتعمل اي

حمزه في الوقت ده اقرب منهم ومد ايده وقال انا حمزه زميلكم وهكون معاكم وربنا يوفقنا ان شاء الله

اللواء: ارجع مكانك يا حمزه حالا
حمزه: حاضر يا فندم حاضر
تمارا :بعد اذنك يا فندم انا حابه اتكلم
اللواء: اكيد اتكلمي

تمارا راحت وقفت مكان اللواء  وقالت انا المقدم تمارا بشتغل كعميله سريه في المخابرات

يزن :المصريه
تمارا :لا الاسرائيليه
يزن: نعم
فهد: انتي انتي شغاله في المخابرات الاسرائيليه طب ازاي
تمارا :ايوه بظبط اللي انتم سمعتوه ده
ليل: انتي لو قاصده تقولي ان الجاسوس على مصر مش هتقولي كده
فهد: طب ازاي ظابط هنا وانتي عميله سريه هناك
تمارا: المعلومات اللي عند اني بلغكم باللي انتم سمعتوه دلوقتي وبس
حمزه: ده بينها كده الكاميرا الخفيه يا جدعان هو في ظابط اسمها تمارا اصلا انتي اخرك تظبطي ميكاب تظبطي تسريحه شعر لكن ظابط لا اشك
مليكه بعصبيه: او نظبط لك وشك عادي

وهنا تمارا بصت للواء واللواء اتكلم وقال طيب يا شباب انا هسيبكم تتعرفوا على بعض اكتر واللواء مشي فعلا وشباب والبنات بيبصوا لبعض

ساندي: يلا يا بنات اصلي بدات اتخنقت والجو بقى حر اوي

حمزه: هتلاقيكي شفطت الاكسجين كله بجنابك دول ايه يا بنتي ده ماشيه وفي حاجات ماشيه حواليكي حد قال لك انك هتموتي غرقانه فبتعملي حسابك

 ساندي: انا سكت كتير وكله علشانك
تمارا :حقك
مليكه: ده محدش مالي عينه ابدا
هنا: استعنا عن الشقه بالله
حمزه: انا ما اتعودتش اللي ايدي تطول على بنت
تمارا: تدافع عن نفسك بقى عشان هتضطر تمدها

  وهب البنات انطلقم على حمزه وتماره كانت واقفه تتفرج                وفهد منع اي شاب يتدخل بين حمزه والبنات

يزن :انا بقول بقى نتدخل كده كفايه
فهد : سيبه
ليل: ثلاثه على واحد حرام ايه ده ايه ده الله الله الله
يزن :لا لا لا كده خطر
فهد :اتفرجوا وبس

وبعد خمس دقائق كان حمزه متعلق من رجله في الشجره  بالفانله والشورت بس بس البنات بقى علموا عليه وخليكم المنظر ده
حمزه: بصراخ نزلوني نزلوني
ساندي: ابقوا نزلوا القطه عشان يلم لسانه كويس
يزن :يا حبيبي يا حمزه عندك تفاح ياض
حمزه بصراخ: نزلوني يا جدعان  هتسلق
ليل: اتخذ منك ايه تاني يلا ها
يزن: في اللحظه دي لازم يكذب عليك
هنا: خليك شويه اول ما تستوي هنزلك
حمزه: بيصرخ يا فهد يا فهد

البنات في الوقت ده نفضوا ايديهم وبعدين مشيوا وفهد كان بيبص عليهم وهما بيضحكوا على حمزه
فهد: نزلوه تعال ورايا

 ومشي فهد فعلا والبنات قربت منهم  وقالوا هم

مليكه :اللي هيقرب منه هيتعمل زيه بالظبط وهيتعلق جنبه
تمارا :مليكه خلاص يلا يا بنات
        
      وفعلا البنات سمعوا كلام تمارا ومشيوم
يزن: يا خيبتك يا خيبتك
ليل :بس بردك ما عرفتش الشجره دي بتطرح تفاح ولا جوافه
حمزه: برتقال يا خفيف نزلوني

* ***** تعالوا بقى نروح لمكان تاني خالص اول مره نروح كان في واحد قاعد على كرسي وقدامه صور شباب وبنات متعلقه على الحيطه وفجاه دخل عليه شخص تاني
بتفكر في ايه بفكر لو اجتمعوا مع بعض ايه اللي ممكن يحصل ما هما اجتمعوا اصلا بس لسه مش طايقين بعض اللي في دماغك بالظبط انت مش فاهم اي حاجه تخيل كده لو كل واحد من الشباب اتجوز واحده من البنات دول قصدك تقول اللي هم هيتحدوا مع بعض وهيبقى قوام الاول مش بقول لك مش فاهم حاجه طب ما تفهمني لسه بدري قوي على ما تفهم ولسه بدري قوي على ما كل ما يفهم وانا بقى اقعد اتفرج على المسرحيه وهي بتستوي واحده واحده في حاجه طيب في دماغك قول في حاجات مش حاجه واحده الشباب لو اتجوزوا البنات دول هيخلصوا على بعض بنفسهم ازاي ازاي ازاي دي بقى بتاعتي انا وانا هوريك ازاي******

تعالوا بقى تاني نرجع لمكتب اللواء

تمارا: احنا يا فندم لحد دلوقتي ما نعرفش تم استدعاءنا ليه وليه جينا هنا
اللواء: شويه وقت بس وهتعرفوا
هنا: يا بنات تعالوا انا صورت كل اللي حصل لو نزلناه بقى على النت هنعمل قلبه جامده قوي
اللواء استغراب :هو ايه اللي انتي صورتيه
هنا بارتباك: لا ابدا يا فندم ولا حاجه
اللواء: تمام طب اجهزواهم يلا عشان هتسافروا

       في وقت ده الباب انفتح ودخل فهد
فهد: هنسافر فين يا فندم
اللواء: جمع فريقك فهد حالا
فهد :حاضر يا فندم تحت امرك

فهد خرج وراح جنب فريقه وكلهم اتجمعوا في مكتب اللواء

اللواء: انتم عندكم مهمه صعبه جدا يا شباب
حمزه: اصعب من اللي احنا فيه ده
اللواء: انت هتسافروم تدريب لمده اسبوعين
هنا :لا تدريب تانيه لا
مليكه: حرام عليكم
اللواء: يلا كل واحد فيكم يروح وبكره تكونوا جاهزين على  الساعه 7:00 فاهمين 7:00 بالظبط يا مليكه
هنا :ما ينفعش 7:00 الا 5
اللواء: لا ينفع حاجه تانيه تحبي تشوفيها
هنا: لا وعلى ايه يا فندم ما الطيب احسن
ساندي: مع السلامه عليك يا فندم

اخرج البنات من مكتب اللواء ومشيوا اما فهد بقى كان بيبص لي اللواء بكل عصبيه

اللواء: خير
فهد :انا مش موافق يا فندم على اللي بيحصل ده انا على اخر الزمن بشغل معايا بنات ليه يا فندم حد قال لك اني بصبح كفته ولا بزغط بط
حمزه: يا فندم انا هعمل اي حاجه انت تقول عليها بس البنات دول لا
ليل: البنات دول هيبوظون المهمه يا فندم ومش جادرين في الثقه صدقني
يزن: انا مع رايهم طبعا
حمزه: وانا يا فندم مع رايهم
اللواء: خلصتوا كلامكم

الشباب بصوا لبعض وبعدين بصل اللواء واللواء اتكلم وقال
تقدروا يلا تتفضلوا دلوقتي عشان لازم تكونوا موجودين بكره على الساعه 7:00 عشان معسكر التدريب

فهد: اوكي يا فندم تمام مش حضرتك اللي جايبهم يبقى حضرتك يبقى اكيد مستغني عنهم يلا يا شباب قدامي

وخرجوا الشباب وروحوا

اما اللواء كان باصص عليهم وضحك

والبنات كمان روحهم وتجمعوا عند ساندي

مليكه :انا هاخد الاوضه دي
هنا :انا هاخد اللي فيها بلكونه
ساندي : اراكم توزعم من مال ابوكم انتوا ناويين تبات عندكم ولا ايه
تمارا: يعني نسيبك لوحدك ما يصحش
ساندي: لا يصح انا عايزاك تسيبوني هنا لوحدي
هنا :وربنا ما ينفع يا كبيره ابدا
مليكه: احنا قلنا بدل ما نروح نقعد في اوتيل نبات عند اختنا حبيبتنا مش صح يا بنات ولا ايه
ساندي: انا اصلا ما ليش اخوات
تمارا: يلا يا بنات انتشرم

البنات كل واحده فيهم جريت على اوضه

ساندي :بت لا استنى عندك خدي هنا
تمارا: ما خلاص بقى ده احنا الصبح مشينا ما تعملهاش حوار
ساندي: تفتكر ايه المهمه بتاعه اللواء ده اللي محتاجه تدريب
تمارا :والله ما عنديش اي فكره
ساندي: طب انتي
تمارا :في ايه مالي
ساندي: ازاي هتفضلي هنا اسبوعين نسيت يا صقر ولا ايه
تمارا :لا طبعا ما نسيتش بس اللواء قال انه مظبط كل حاجه وعلى هذا الاساس انا مطمنه
ساندي: ايوه صح انتي ليه قلتي انك شغاله في الوساد كعميله سريه اي هبل ده
تمارا :اللواء بلغني اللي اقولهم كده
ساندي: ما بقتش فاهمه اي حاجه انا هقوم انام احسن

وقامت ساندي وبصيت لها وثاني وقالت هو انتي صحيح شغاله في وساد
تمارا حطيت رجل على رجلي وقالت ايه رايك انفع
ساندي بقعدتك دي تنفعي طبعا تصبحي على خير يا قلبي
تمارا وانتي من اهل الخير
راحت ساندي ونامت على السرير اما بقى  تمارا اخدت نفس عميق ونامت على الكنبه وكانت بتفكر في المهمه اللي قال عليها اللواء

وفجاه**********

ولحد هنا خلصنا البارت ده ما تنسوش تصلوا على النبي انا بشكركم جدا على الدعم اللي انتم عملته الكبير ده شكرا لكم كثير اوي............. ♥️♥️♥️

  •تابع الفصل التالي "رواية 8 في مهمة سرية" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent