Ads by Google X

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل السابع 7 - بقلم فاطمة سيد

الصفحة الرئيسية

 رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل السابع 7 

روايه: زوجتني رغما عني فأحببتك 💛

البارت: السابع 💚
_

_«حياء بصدمه» ليه انا والدي مالو يادكتور بالله عليك فهمني 

_«الدكتور بهدوء» اهدي ياانسه من الاشاعات اللي قدامي  والدك عنده مشكله في القلب التلت شريان اللي في القلب مسدودين تماما ووالدك مش قادر ياخد نفسه ودا ادي الي نقص الاكسجين في القلب  ف لازم يعمل العمليه بسرعه جدا 

_«حياء بخوف» ماشي نعملها بس تكلفه العمليه ايه يادكتور

_«الدكتور بهدوء» والله يابنتي هي غاليه العمليه تتكلف 200الف جنيه هنعملها في المستشفي ****بس بكرا او بعده بالكتير نعمل العمليه قبل لقدر الله منلحقش نساعده بعد اذنك 

"نزل الخبر علي حياء مثل الصاعقه فهي ممكن تفقد اباه فهو سندها وامانها الوحيد من بعد الله فضلت حياء تبكي بحرقه فهي لا تدري ماذا تفعل في الفلوس فهي لا تملك كل هذا المبلغ ومع ذلك حياء كانت من قلبها صوت خافط يقول لها لا تحزني ان الله معنا" 

_«حنين بحزن» لا حول ولاقوة إلا بالله انتي معاكي المبلغ دا ياحياء 

_«حياء بصبر» لا مش معايا كل المبلغ دا انا اللي حلتي 500جنيه بس ربك هيفرجها 

_«حنين بخوف» هيفرجها ازاي بس ياحياء مفروض والدك يعمل العمليه بكرا او بعده بالكتير لأما... ثم سكتت حنين 

_«حياء بإبتسامه صبر» لأما هيموت مكملتيش كلامك ليه ربنا مبينساش حد نهائي ياحنين خلي عندك دايما يقين في الله ان مشكلتك هتتحل الظاهر قدمنا ان مفيش حل بس ربنا ممكن يفتح قدامي مليون باب مش باب واحد ومتنسيش ان الصبر مفتاح الفجر قال الله تعالى (إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا * إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا”) صدق الله العظيم وقال رسولنا الكريم صلي الله عليه وسلم (ما يصيب المسلم من نصب ولا وصب ولا هم ولا حزن ولا أذى ولا غم حتى الشوكة يشاكها إلا كفَّر الله بها من خطاياه”) دايما البلاء الله 

فيه رحمه الحمد الله 

_«حنين بحب» كل مره بتعمل منك درس جديد ربنا يكتر من امثالك ياحياء وان شاء الله انا كمان هحاول اتصرفلك في فلوس فلوس الدنيا متغلاش عليكي يانور عيني 

_«حياء بحب» شكرا ياحبيبتي انا هكلم ابله صفاء ممكن ترضي تبيع الدهب اللي بابا جيبهولها وهكلم عمو ماجد اطلب منه ان شاء الله تتحل انا متفائله المهم روحي انتي الوقت اتأخر اوي وبكرا نتقابل في الشركه 

_«حنين بصدمه» انتي هتيجي الشغل وهتسيبي باباكي ياحياء 

_«حياء برفض» لا طبعا انا هشوف حد يسلفني من زميلتنا في الشركه يمكن حد يقدر يساعدني انا هعمل كل حاجه عشان انقذ ابويا وان شاء الله ربنا ميرجعنيش البيت مكسوره ابدا 

_«حنين بزعل» مع اني عارفه ومتأكده انك مبتحبيش تخدي حاجه من حد بالعكس بتحبي انتي اللي تدي دايما ربنا يفك كربك ويحفظلك والدك يارب انا همشي مع السلامه 

_«حياء بإبتسامه صبر» مع السلامه 

"فضلت حياء تصبر ف نفسها وتقول ربنا مش
هيخذلني ابدا ربنا حبيبي دا ابتلاء خفيف وهيروح ف حالو ايوه ياحياء خليكي قويه قدام والدك وقدام نفسك والدك هيبقي بخير متخفيش ياحياء ربنا معاكي يامغيث اغثني فضلت حياء تردد هذا الدعاء وتقول لا حول ولاقوة الابالله دخلت حياء غرفه والدها وتحاول تتظاهر امامه بالثبات والقوه حتي تخفف عنه" 

_«حياء بحب» كدا ياخيري تخطني عليك الدكتور ضمني وقالي ان شاء الله هتبقي بخير 

_«خيري بحزن» متضحكيش عليا ياحياء انا سمعت كلام الدكتور هتيجبي كل الفلوس دي منين يابنتي 

_«حياء بحب» بابا ومن امتي ربنا بينسي عبده متقوليش هجيب الفلوس منين كل حاجه هتدبر بس عيزاك تقوي عشاني هي مرحله وهنعديها سوا وهتعمل العمليه وهتكون زي الفل 

_«خيري بحب» تفتكري هعيش ياحياء 

_«حياء دمعت عينيها ولكن اخفتها بسرعه» قائله وبعدين معاك يابابا هتعيش ان شاء الله وتعيش وتشوفني في بيت زوجي وتشوف احفادك كمان 

_«خيري بدموع» ياريت يابنتي ربنا مايرحمني من شوفتك انتي واولادك يارب 

_«حياء بتمالك نفسها امام دموع والدها» بابا لو بتحبني متعيطش ابدا عشان خاطري كل حاجه هتتظبط وامورنا هتبقي كويسه متخفش ياحبيبي مدام احنا متوكلين علي ربنا يبقي متقلقش ابدا تصبح على خير ياحبيبي 

_«خيري بحب» وانتي من اهل الخير ياحجابي من النار 

"غادرت غرفه والدها ثم بدأت حياء  بالاستغفار كثيرا حتي الله يفك قربها ف الاستغفار هدايه من الله فيها تغفير للذنوب وفك كرب المهموم فسيد الاستغفار اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وعلي عهدك ووعدك مااستطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك علي وابوء بذنبي فغفر لي فلا يغفر الذنوب الا انت" 

_«صفاء بقرف» السلام عليكم مالك يختي قاعده مهمومه كدا ليه 

_«حياء بحزن» بابا تعبان جدا ياابله صفاء ومحتاج عمليه في القلب ف خلال يوم او يومين بالكتير والعمليه غاليه وهتحتاج 200الف جنيه

_«صفاء بحزن زائف» لا حول ولاقوة الابالله وهتعملي ايه ياحياء
_«حياء بخوف وتوتر» بقول يعني لو حضرتك تسعديني انك تبيعي دهبك وانا والله هرجهوملك تاني في اقرب وقت 

_«صفاء بقله ادب» قولي بقي انك غيرانه مني وهتموتي وعايزه تخدي دهبي ياحياء 

_«حياء ببراءه» لا والله مش طمعانه في دهبك انا بس عيزاكي تسعديني 

_«صفاء بعصبيه» مليش فيه ياحبيبتي اتصرفي انتي واوعي تمدي ايدك علي دهبي اوعي 

_«حياء ببكاء» انا مش حراميه ياابله صفاء انا هتصرف شكرا ليكي انا هنام تصبحي علي خير 

_«صفاء» وانتي من اهله يختي 

______________________

_«سلمي بحزن» هتتأخر ياماجد 

_«ماجد بحب» لا مش هتأخر وبعدين سيبنيي بقي عايز اامشي 

_زين بإبتسامه» عيني عليكم بارده ايه الحب دا كله 

_«سلمي بكسوف» بس يازين عيب كدا 

_«ماجد بحب» كدا تكسف امك ان شآء الله مش هتاخر عليكم

_«سلمي» توصل بألف سلامه يا ماجد تبقي تطمنا لما توصل 

_«ماجد بحب» حاضر ياحبيبتي
" ثم احضتن ابنه زين وغادر المنزل ليسافر في طائره خاصه به "

_«سلمي بحزن» البيت هيفضي بينا خلاص 

_«زين بحب» متزعليش ياماما انتي محسساني ان بابا اول مره يسافر 

_«سلمي بحزن» بلاش ازعل يعني يازين 

_«زين بإبتسامه» لا مش قصدي ياحبيبتي ادخلي نامي بقي الوقت اتأخر تصبحي على خير 

_«سلمي بحب» وانت من اهل الخير ياحبيبي صليت النهارده 

_«زين بكذب» اه ياحبيبتي صليت 

_«سلمي تعلم كذب ابنها» قائله كنت عايزه اقولك حديث جميل اوي جاء احد من الصحابي لنبي صلي الله عليه وسلم قال يارسول الله هل المؤمن بخيلا قال نعم قال هل المؤمن يكون سارقا قال نعم قال هل يكون المؤمن كاذبا قال لاء النبي قال المؤمن عمره مايكذب عشان الكذب فيه انتشار المفاسد ويمكن يضيع الحقوق للفرد متستحلاش الكذب له خطوره كبيره علي الانسان 

فمتكذبش يازين تاني 

_«زين بإحراج» حاضر مش هكذب تاني ياماما 

_«سلمي بحب» ربنا مبيحبش الكذاب انت كذبت عليا عشان خايف من عقابي ليك طب مخوفتش من مالك الملك وعقابه اللي هيكون اشد مني؟؟ التزم صلاتك يازين وخلي بالك من نفسك ياحبيبي تصبح على خير 

_«زين بإحراج» وانتي من اهله ياحبيبتي

____________________

_«مروان بخبث» مش استاذ ماجد سافر ياسالي 

_«سالي بعدم فهم» مش فاهمه ايه يعني 

_«مروان بمكر» يابت بقولك سافر يعني زين هو اللي هيمسك كل حاجه تبع الشركه ودي فرصتنا اننا نسيطر عليه ونخليه ميهتمش لشغله وتبوظ الصفقات اللي داخل فيها كدا هنبوظ سمعه الشركه انها غير مسؤوله ويخسر زين كل حاجه ويبقي رجل اعمال فاشل 

_«سالي بخبث» دا انت عليك دماغك تودي في داهيه 

_«مروان» من بكرا تبدئي تسهري زين كل يوم وتبقي معاه لحظه بالحظه وانا من جانب اخر هلعب في الورق بتاع الشغل عايز مخليش اسم زين ماجد يلمع تاني فاهمه 

_«سالي» مفهوم يابيبي 

_«مروان بخبث» تعجبيني 

_____________________

"لم تقدر حياء علي نوم فهي تحمل بداخلها حزن كبير فهي لم تعد سعيده ولكن تتظاهر بذالك تعامل الكل بإحترام ولكن لم يعاملها احد بحسن ولين فالكل يتعمد ايذائها واحراجها ومع ذلك ف حياء لم تتكلم وتسامح الاخرين وتوضع لهم سبعين عذر فهي تعلم ان لها اجر علي صمتها لقوله تعالي (والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس والله يحب المحسنين) فالله عز وجل يحب المحسن دائما للناس ويكتم مافي قلبه من حزن وكرب ولا يصرح بها ف الله يجزيه اجر ذلك" 

_«حياء بخوع وخشوع لربها» قائله: ياالله مليش غيرك ومليش حد يساعدني غيرك يارب ساعدني ووقفلي ولاد الحلال اللي يسعدوني واعمل العمليه لبابا يارب انت قادر تغير حياتي للاحسن يارب استجيب دعائي ياكريم انا ظني بك ياالله لا يخيب ثم ختمت دعائها اللهم امين 

_«صفاء دخلت غرفتها» قائله خدي تلفونك اللي عمال يزن دا 

_«حياء» تمام شكرا

_«صفاء تكلم نفسها» قائله امتي اخلص منك امتي ثم غادرت غرفتها 

_«حياء بصبر» السلامه عليكم ازيك ياحبيبتي عامله ايه 

_«ريم بحزن» وعليكم السلام انا الحمدلله كدا ياحياء افضل ارن عليكي مترديش عليا 

_«حياء بحب» حقك عليا مسمعتش التلفون كان برا في الصاله 

_«ريم بشك» مالك ياحياء صوتك فيه حاجه انتي تعبانه 

_«حياء بحب وتخفي مابداخلها» هاااا لا انا كويسه ياحبيبتي المهم انتي حساكي كدا في حاجه 

_«ريم بحزن» ايوه فيه انا اسفه طبعا اني بكلمك في وقت متأخر اوي كدا زمانك عايزه تنامي عشان تصحي لشغلك 

_«حياء بخوف» ولا يهمك المهم احكيلي في ايه 

_«ريم بحزن» هو ليه ربنا خلاني اتعلق بزياد هو مش قلوبنا دي مش بإدينا يعني ربنا خلاني احب زياد واتعلق بيه ليه ربنا يعلقنا بحاجه ممكن متبقاش ليه ليه ربنا يرضي بعذاب قلوبنا 

نكلم شاب وربنا مقلناش نخرج معاه وربنا مقلناش نحب حد انتي اللي كلمتيه وانتي اللي خرجتي معاه وانتي اللي رضيتي تكونو ف علاقه غلط ولا ترضي الله انتي زي مااكنك روحتي للنار برجليكي وتقولي يارب انت ودتني النار ليه؟؟ ف انتي جايه تلومي ربنا مع انك انتي السبب وانتي اللي عملتي كدا فربنا معلقيش بحد بالعكس انتي اللي علقتي نفسك ياريم استغفري ياريم ربنا علي كلامك دا حاشاه الله ان يعذب قلب عبده ابدا_ريم بإحراج عندك حق انا ازاي فكرت كدا في ربنا ربنا يسامحني يارب عماله اخلط في حق ربنا كتير  ثم قامت بل بكاء 

_«حياء بحب» عياطك دا دليل علي نيتك الصافيه وانك بتحاولي ترضي ربنا بس بلاش تفكيرك دا يخليكي تفكري ان ربنا مش عادل او ليه يارب كدا المالك الملك عادل في كل شئ وكمان كلمه ليه يارب دي غلط كبير انك بتقولي انا مش موافقه علي اللي بيحصل استغفر الله العظيم استغفري كتير ياريم والتزمي الصلاه وقرائه القران والدعاء وان شاء الله ربنا يغفر ذنبك ويهدي قلبك ياجميله 

_«ريم بحب» بجد ياحيااء انتي بتديني امل في بكرا بتخليني احب الحياه واتعلق بربنا اكتر حاضر انا هصلي وهقرء قران ربنا يسامحني ويرضيني يارب انا هقفل بقي عشان انا طولت عليكي تصحبي علي خير 
ياجميله القلب

_«حياء بحب» وانتي من اهل الخير مع السلامه 

"ف حياء مع شده كربها وحزنها علي والدها لم تقفل بابها لتنصح احد فهي في شده والفرح تحاول تساعد غيرها بكل ماتقدر نامت حياء فهي متعبه للغايه وتردد بصوت خفيف لا تحزن انا الله معنا" 

_________

"صباح يوم جديد لابد ان يبدء بركعتين وقرائه القران ليكون في اليوم بركه وسعاده" 

"حياء قامت من السرير خائفه ولكن متوكله علي الله لبست حياء جلباب بلون الاسود وخمار ونقاب وبيشه بنفس اللون ثم غادرت المنزل وركبت مواصلتها هي وحنين ثم وصله لمكان عملهما" 

_«حنين بخوف» ها هتعملي ايه ياحياء 

_«حياء بتوتر» هروح اكلم استاذ زين يمكن يقدر يساعدني ويديني سلفه وبعدها يبقي يخصم من مرتبي 

_«حنين بحب» متخفيش ان شاء الله خير وهيرضي روحي
يلا 

_«حياء بتوتر» حاضر 
ثم ذهبت حياء بكسوف شديد لزين فهي لا تريد تطلب منه شئ ولكن مابليد حيله استأذنت حياء ثم اذن لها زين بالدخول

_«زين بغيظ» نعم ياحياء عايزه ايه 

_«حياء بتوتر وخوف» كنت عايزه من حضرتك سلفه ضروري 

_«زين بغيظ» سلفه وقد ايه السلفه دي 

_حياء بتوتر 200االف جنيه 

_«زين بعصبيه» نعم بتقولي كام اسف والله مش هقدر اديكي السلفه دي 

_«حياء بدموع» بالله عليك يااستاذ زين انا فعلا محتاجه الفلوس جدا بابا محتاج عمليه ولازم يعملها النهارده او بكرا بالكتير وبعدين ممكن تخصم من مرتبي او تاخد مرتبي كله بس بالله عليك ساعدني 

_«زين يكلم نفسه» قائل والله وجتيلي مذلوله ياحياء ودي فرصتي« ثم قال لها ببرود» ماشي موافق هديكي الفلوس عشان تعملي عمليه والدك بس بشرط 

_«حياء بفرحه» اشرط زي ماانت عايز 

_«زين بإنتصار وقال ببرود» نتجوز 

_«حياء بصدمه»....... 💝
___
تفتكروا حياء هتوافق ولا لا ؟! 
ا_إله_إلاّ_الله_محمد_رسول_الله 
"من بكره ان شاء الله هنعمل سؤال فى الدين مع البارت الجديد والى هيجاوب صح هنقول اسمه قبل ما انزل البارت الى بعده، لو عجبتكم الفكره اتمنى تقولولى رأيكم. "

  •تابع الفصل التالي "رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent