رواية حياة الفصل السادس 6 - بقلم شهد فؤاد

الصفحة الرئيسية

  

رواية حياة الفصل السادس 6  -  بقلم شهد فؤاد



الجدة: اقعدي يحياة جمب اياد
حياة بكسوف: وتقعد جمبه وتبدا تفطر
تلقي حد من وراها بيقولها
انتي يبت انتي متعرفيش ان دا مكاني
حياة تبصلها وتقوم: انا اسفة تيتا اللي قالتلي اقعد هنا
البنت: اديكي عرفتي ابعدي بقا كدا عشان اقعد
حياة ولسا هتبعد قام اياد ووووووووووووووو
اياد بكل برود: اولا كدا اقعدي كملي فطارك ي حياةوثانيا بقا يرزان دا مش مكانك قبل كدا قولتلك متقعديش جمبي تاني ولا انتي بتحبي تكسفي نفسك كل شوية وكمان حياة علطول هتقعد جمبي تمم روحي يالا شفيلك حته تقعدي فيها
رزان وكانت بتشيط: مشيت منغير ولا كلمة تقعد جمب اي حد
قعد اياد وبص لحياة وصوته عالي نسبيا : كملي اكلك ودا مكانك من هنا ورايح ماشي
حياة بكسوف: ماشي
الكل معلقش علي كلام اياد وكملو اكلهم في سكوت تام
༺༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻
خلصو فطارهم
حياة: انا هستاذن بالهنا والشفا ليكو
تيتا: كملي اكلك يحياة
حياة: الحمدلله يتيتا شبعت هطلع اطمن علي جدو
تيتا: ماشي يحببتي
اياد ويقوم هو كمان: استنيني طالع معاكي
طلعت حياة واياد في اوضة الجد نصار
الجد وساند علي ضهر السرير وقدامه الممرضة بتاكله
اياد ببتسامة: ازيك يجدو عامل اي دلوقتي
الجد بببتسامة حزينه: الحمدلله احسن
اياد: طب الحمدلله جدو حياة عاوزه تطمن عليك
الجد بلهفه: خليها تيجي
اياد وينادي حياة: تعالي يحياة
اياد: هستاذن انا لما تخلصي انزلي في الجنينة هستناكي
حياة ودخلت لجدها: ازيك يجدو عامل اي
الجد ببتسامة ويشاولها تقرب منه: تعالي يحببتي انا الحمدلله بخير
حياة وتقرب من جدها وتحضنه: انا اسفه علي اللي حصلك يجدو مكنتش اعرف انك ممكن يحصل لحضرتك حاجه
الجد: انتي ملكيش ذنب يحببتي انا بس اتصدمت ان ابوكي مات وهو مش مسامحني
حياة: متقولش كدا يجدو بابا هو اصلا اللي اصر عليا اجي عشان حضرتك تسامحه هو طول عمره مسامح حضرتك
الجد بدموع: لو كان مسامحني مش كان يجي علي الاقل يسال علينا
حياة هيا كمان بدموع: يجدو بابا تعب كتير معانا مكنش بيسبني خالص وكان دايما معايا ومشغول في تربيتي ومع ماما قبل متموت في مرضها جدو بابا مر بحاجات كتير لوحده كتر خيرة انه اتحمل كل دا لوحدة
الجد بدموع: اي امك ماتت
حياة: اه بعد ولادتي بسنتين
الجد: يااه دا ابوكي شال لوحدة كتير اوي
حياة: ايوا يجدو المهم انك مسامحه وهو كمان مسامحك انا كدا عملت مهمتي علي خير
الجد: ايوا يبنتي طبعا مسامحة اومال اسامح مين لو مسامحتش ابني
حياة: عندك حق يجدو هسيبك تستريح شويه معلش طولت عليك
الجد: ولا يهمك يحببتي ان شاءلله بكرا وهنزل اقعد معاكو
حياة: ان شاءلله يجدو عن اذنك
الجد: اذنك معاكي يبنتي
༺༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻༻حياة ونازله علي السلم تصادف رزان وبنوته معاها
رزان وتوقف حياة وتمسك ايديها: موقف انهاردا دا مش هعدهولك ماشي يقطه
حياة وتبعد ايديها: ابعدي ايدك دي عني وانا مش بتهدد ماشي يعسل وسابتها ونزلت
༺༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻༻
رزان بصوت عالي: يبنتالههه
نور: احسن اهيه ردت عليكي
رزان بعصبية: اسكتي خالص ينور اسكتي انا هوريها
نور: انتي مش هتتهدي البنت يتيمة وغلبانة حرام عليكي اتقي ربنا
رزان: ملكيش دعوه وابعدي عن وشي دلوقت
༺༽༺༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻༼
نزلت حياة وماسكه ايديها مكان مسكة رزان ليها
حياة في سرها: شكلك مش هتجبيها لبر يرزان
حياة وطلعت في الجنينة: في حاجه ولا اي
اياد: اه عاوز اتكلم معاكي في كام حاجه كدا
حياة ولسا ماسكة ايدها اثر المسكه: اتفضل
اياد ولاحظ مسكتها لايدها: ادا مالها ايدك
حياة بتهرب: ها مفيش حاجه
اياد ولاحظ تهربها من السؤال: حياة انا لما اسالك تردي عليا
حياة: اوووف بقا طيب يسيدي رزان قابلتي علي السلم ووووووو
اياد واتعصب: وانتي سكتي علي اللي هيا عملته
حياة: لا بعد كدا انا هقفلها لو ضايقتني تاني وكمان هيا بتعمل كدا لي انا عملتلها اي ها
اياد بتهرب من سوالها: مش عارف بس هيا بتحب تشاكل في اي حد
حياة: لا اناحاسة ان في حاجه تانية عما مسيري هعرفها
اياد: المهم خلينا في اللي عوزك فيه
حياة: قول
اياد: دلوقتي انتي متخرجه ولا لسا بتدرسي ولا اي الدنيا
حياة: انا متخرجه من بيزنس
اياد:اممم حلو طيب اشتغلتي
حياة: لا لسا متخرجه السنادي
اياد: طيب خلاص تعالي اشتغلي معايا
حياة باستغراب معاك.؟
اياد: اه عندي في الشركة
حياة: هشتغل اي يعني
اياد: في الاول هخليكي السكرتيرة بتاعتي وهدربك لمده اسبوعين بعدها هتمسكي شغلك تمام
حياة ببتسامة: بجدد
اياد ببتسامة: اه بجد
حياة: خلاص موافقة اوي
اياد: خلاص تمام هروح انا شغلي وبكرا هتيجي معايا
حياة: تمام باي
اياد: باي
༺༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻༻
حياة طلعت اوضتها وقفت في البكلونة وعماله تفكر اي سبب معاملة رزان ليها
قاطع تفكيرها تخبيط الباب
حياة: ايوا اتفضل
حياة: لقت مجموعة بنات يجي اربع او خمس بنات زي القمر داخيلن اوضتها ومنهم البنت اللي كانت مع رزان بس رزان مش معاهم
حياة: اتفضلو تعالو
البنات: احنا حبينا نطلع نتعرف علي البنوته السكره اللي نورت بيتنا ونتصاحب عليها
حياة ببتسامة: والله انتو اللي سكر يشرفني طبعا
البنات وبدات كل واحدة تعرفها علي نفسها
نور: انا نور ايهاب بنت عمك ايهاب
سما: وانا سما بنت عمتك ايمان
حور: وانا حور بنت عمك سليم اخت اياد
جني: وانا جني بنت عمتك منال
حياة ببتسامة: اتشرفت بيكو انا حياة بنت عمكو محمد الله يرحمة
الكل: ربنا يرحمة يارب
حياة: يارب
بعد مده تعارف وكلام وهزار قاطعهم تخبيط علي الباب
حياة: ايواا
الخادمة: الغدا الست هانم بتقولكو
حياة: حاضر نازلين
جني: يالا بقا ننزل عشان هموت من الجوع
سما: دايما همك علي بطنك
جني وتضربها بالمخده: ايوا وانتي مالك
حور وتبص لحياة: بصي احنا الكل متجمع تحت عممنا وعمتنا والشباب طبعاا حبيت اقولك قبل ماننزل عشان متتخضيش
حياة بضحك: كويس انك قولتيلي
༺༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻༻*نزلو البنات كلهم*
الجدة: تعالي يحياة اعرفك
حياة وراحت عند جدتها: حاضر يتيتا
الجدة وتشاور علي واحدة: دي عمتك منال
حياة وراحت تسلم عليها: ازيك يعمتو
العمة بفرحه وابتسامة: ماشاءالله زي العسل
حياة ببتسامة: شكرا
الجدة وتشاور علي واحدة تانية: ودي عمتك ايمان
حياة وراحت تسلم: ازيك يعمتو
ايمان ببتسامة: بسم الله ماشاء الله اي العسل دا كلو يحياة
حياةببتسامة: شكرا
الجدة وتشاور علي واحدة تالته: ودي عمتك هنا
حياة وراحت تسلم: ازيك يعمتو
هنا ببرود وجفاء: اهلا
حياة استغربت ورجعت جمب تيتا
الجدة: ودا عمك ايهاب ودا عمك ودا عمك سليم معروف
حياة وراحت تسلم: ازيك يعمو
ايهاب ببتسامة ويحضن حياة: اهلا بيكي يحببتي نورتي
حياة تبعد بكسوف: شكرا
الجدة: ودول بنات عمامك وعماتك والشباب هيوصلو بعد شويه
حياة هزت راسها وسكتت
حور وقعدت جمب حياة: انتي كويسة
حياة: اه كنت عاوزه اسالك علي حاجه
حور: قولي
حياة: هيا عمتو هنا تكون بنتها رزان
حور بضحك: الشبه باين زي الشمس
حياة بضحك: اوي
حور بضحك: اهيه الغرابة جت
حياة بصت علي رزان وضحكت
رزان: اي شايفني نكته بتضحكو عليها
حور ببرود: والله اللي علي راسه بطحه
رزان بغيظ: ماشي يحور
عدي الوقت بسرعهه وحياة مبوسطة بعيلتها الجديدة باستثناء عمتها هنا وبنتها رزان اللي هيا مش فاهمه بيعملوها كدا لي
༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻༻༻
الجدة يالا حد يطلع يجيب جدو من اوضته عشان الغدا
حور وتقف انا هطلع انا وحياة يتيتا
الجدة: ماشي بسرعه بس
حور: حاضر
༺༺༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻
عند اياد في الشركة
اياد ويسمك فونه بعد مالقي اللي متتسمي بترن عليه
اياد ويرد عليها: عاوزه اي
المجهول: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اياد بكل برود: هو انتي جبلة مش بتحسي قولت مش عاوزك انتي مبتفهميش
المجهول: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استوووووووب كفايه كدا سوري علي التاخير كان عندي امتحانات الفتره اللي فاتت ومازلت بس قولت عشان اخرت اوي بارت تصبيرة 😚
وحددو يومين في الاسبوع ننزل فيهم
يترا مين المجهول تتوقعو؟؟

يتبع….



google-playkhamsatmostaqltradent