رواية الوجه الاخر للحلال الفصل الاربعون 40 - بقلم ميفو سلطان

الصفحة الرئيسية

 رواية الوجه الاخر للحلال الفصل الاربعون 40


البارت الاربعون...
 نامت عطر في احضان ايوب لتحتضنه وتعود تلك الماجنه لتحتضن ايوب وتهتف خلاص بجيت بتاعي اطوعك كيف كيفي هتبقي تحت طوعي
 ليا مش انت مش عايزها خلاص اني بقه هتصرف وهتاويها  لتحتضنه وتكلبش فيه ليحس بضلوعه تضيق علي صدره لتحاوطه عطور وتعصره لينظر اليها ليرتعب ليجد عيناها توحشت وتحولت الي نار لتضحك عن اخرها لتهتف.. كت فاكر انك هتروح مني لتصدح ضحكتها لترج في اذنه ليصرخ ويهب مذعورا ليدور حوله كالمجنون ايه فين لاه لاه مش تاني لاه.. ليدرك انه كان يحلم كابوسا مرعبا ليشعر بجسده سينفلق.. ليجلس يهدئ من  روعه ليهب مسرعا ليهتف لاه لاه ماهجدرش يا جلبي داني هموت عليكي مش رايد ايه بس اتلم واحترم حالك منك لله دانت جلبك كان هينخلع ليهب ويعود الي المشفي ليجد زوجته جميله نائمه ليقترب ويتلمسها ليهمس عطر جلبي اصحي بصيلي وريني عيونك خايف يا جلبي هموت دانت النور اللي عايش عشانه حجك عليا يا جمري... ليندس في احضانها وينام بجوارها ليحس براحه  غير عاديه وهيا في احضانه ولينام اخيرا هانئا شاعرا بسلام وتلك الجميله في احضانه... 
استيقظت عطر في الصباح لتستعجب فايوب محتضنا اياها لتتنهد وتنظر اليه بحب.. لتحس بوجع.. بحبك وبعشجك والله بعشجك. ليه تبعد عني ليه  كانو كلمتين غصب عني والله دانت سيد الرجاله دانت جلبي.. 
لتتململ ليهب ويهتف ايه فيه ايه راحه فين ومهملاني.. 
لتتنهد وتطرق براسها  لتهمس انت جيت ميته. 
ليشدها الي احضانه جيت عشيه ماجدرتش انام لحالي جلبي مكوي.. 
لتطرق ليتنهد مش هتبصيلي عاد 
لتهمس بالله عليك بطل اني تعبانه.. 
ليبتسم ويحتضنها لتحاول ان تقوم ليهتف بطلي ماهتجوميش من حضني فاهمه.. 
لتغضب منه وتقوم..... هو ايه ده اللي ماهتجوميش وماهببش انت فيه ايه انت اوعي اكده لاسخمط عيشتك انت فاكرني ايه دا ايه المرار ده عبده اياك جاي ليه ماتروح للسحليه اللي بتوكلك بعد اوعي بلا جله جيمه. 
ليبتسم ويقترب.. ايه ده ايه ده دا الجمر بيعرف يتكلم اهه ويزعج كنا بنتلبخ في شبر ميه يا جمري ليتلمسها لتصرخ.. احترم حالك والله ماهسكتلك. 
ليضحك ومالك بتترعشي اكده مش عامله سبع رجاله جلبي يا ناس.. جمر فاير. 
لتضع يدها في وسطها.. من هنا ورايح بجولك اهه تحترم حالك وتحترمني و شغل النحنحه ده جدامي ماهسمحش بيه ياما اخد دار لحالي اربي ولدي بلا حزن اكده. 
ليقترب ويشدها.. غيران يا جط انت من اللي بتوكلني. 
لتدفعه وتشعر بالغضب فهيا حايلته كثير وهو صدها ووجع كرامتها لتهتف بسخريه... غيرانه لاه ماغيراناش احنا خلاص وواضح اوي خلاص بس ولدي مايشفش ابوه بيعمل اكده خلاص اتنحنح بعيد عننا. 
ليضحك ويحتضنها.. لاه اني عايز اتنحنح جريب. 
لتدفعه.... والله اسود عيشتك اني خلاص كفايه عليا ضعف لاكده ايه فاكرني همرض تاني واتلبس لاه اني اتعلمت وهبطل الهبل ده اني هعملك عطور واسود عيشتك. 
ليضحك ويشدها طب ماتيجي تعملي عطور  اكده دا هتبقي ليله نار.. 
لتشتعل.. نهارك اسود انت بتجول ايه لتندفع تضربه يا سافل يا جوز الست والله اموتك عايزها تاني عشان هيا بتجل ادبها مانتو رجاله سو بتحبو جله الادب. 
ليضحك ويحاوطها طب ما اجل ادبي معاك يا مز يا طري انت. 
لتدفعه.... اوعي اوعي بعد بدل مافلجك نصين لينطلق ضاحكا ليهتف.... والله عسل ومزه عالاخر لتدفعه و تبتعد ليتنهد طب زعلانه ليه طيب مش هتعمليلي عطور و تسخمطي عيشتي.. اني عيشتي متسخمطه من ساعه مادخليتها يا جلبي. 
لتنظر اليه غاضبه.. طب يا اخويا هملني في حالي لا تسخمطني ولا اسخمطك وروح افرح ببت عمتك بلا حزن اهي بت ممحونه افرح بيها 
ليقترب بخبث.. يعني عايزاني اروحلها مش جلبي بجاله مده بيدور ورايا. 
لتشتعل.. ادور وراك.. بس بس بلاش هبل دا كان عشان الواد بس خلاص انت هتجبلي المرض روح لحالك مش عايزاك. 
ليشدها ليهتف... بجد خلاص اكده وهنخلص يعني.. 
لتدفعه وتدمع عيونها.. نخلص نخلص.. لتبتلع ريقها بقهر.. نخلص ومانخلصش ليه عادي اهو كان غلط ونصلحه يابن الناس. 
ليحتضنها ويهتف.. اني اللي غلطت ولازمن اصلح غلطتي 
 لياتي ميعاد خروجها من المشفي لياخذها ايوب ويذهب بها الي بيت والدتها ليهوي قلبها ليقترب منها ويحملها.. لتهتف نزلني اني همشي الا انه لم يسمع لها ليدخل بها الي البيت لينزلها بهدوء لتبتعد مسرعه.. كانت تتحكم في نفسها الا تبكي. فهيا ظنت انه احضرها هنا كي يتخلي عنها.
لتهمس.... فين ولدي ماجبتوش ليه. 
ليتنهد ويقترب ليهمس... طب هتفضلي باصه في الارض اكتير اكده ماتبصيلي طيب. 
الا انها لم تحتمل لانها لو نظرت اليه ستنفجر في البكاء لتهتف بقهر.. هتفرج ايه.. ما جبتش ولدي ليه والا هتاخده مني.
ليقطب جبينه.. اخده منك.. ليه اخده منك. 
لتهتف.... بطل الله يرضي عنك اني تعبانه وروح لحالك واستدارت ليمسكها  لتدفعه بجولك ايه بعد يدك دي وروح هات ولدي من سكات ونخلصو به. 
ليتنهد ويهمس.... عايزه تخلصي من ايوب. 
لتحس انها ستنهار.. مش جايبني عشان اكده خلاص عادي ايه اللي هيجرا يعني. 
ليقترب لتبتعد خوفا ليهمس... هتعيشي من غير ايوب. 
لتهتف منفعله.. ايه اعيش من غيرك دي ايوه هعيش اربي ولدي ماعايزاش منك حاجه ولا هدور عليك من اساسه. 
ليتنهد.... ليه العشره هانت عليكي يا جلبي. 
لتتفعل.. اني برضك طب يلا بقه عشان ماعتش طيجه يابو عشره وشوخليله روح اتمسخر مع الهانم وصلح غلطك مش جوازتك مني غلط روح الله يسهلك زينه حلوه ورايداك. 
ليتنهد..... وانت علي اكده خلاص ماعتيش رايداني. 
لدتبتلع ريقها ليشدها.. بصيلي لتهز راسها ليرفع وجهها لتزيح عيونها.... بصيلي يا جلب ايوب. لترفع عيونها ليبتسم ليهتف....... مش عايزه ايوب خلاص.. بطلتي تحبي راجلك اللي عشجتيه لينزل بالقرب من قلبها... ليهتف لقلبها جولها اكده انك ماعتش بتحب ايوب اني ماعتش هنا في جلبه  ليرفع وجهه. 
 ليجد دموعها تنزل ليتنهد..... طب ليه البكي ده ليه دموعك دي لتنفجر في البكاء لم تعد قادره ان تتحمل ليحملها ويجلس بها ليقبلها ويهتف مالك بس بتبكي اني عملتلك حاجه كانت محنيه لا تنطق.. ليتنهد ويهتف. طب هتفضلي ساكته توجعيني اكده. 
لتنظر اليه بغلب.. اوجعك كانت دموعها تسيل ليهمس ايوه موجوع علي وجعك بتبكي ليه بس ليقبل خدها. 
لتهمس خلاص هنخلصو مش اكده جايبني هنا عشان اكده.. 
ليتنهد...... مين جال.. 
لتهتف بنحيب و تشهق.. انت جولت هتصلح غلطك وماعتش عايزني. 
ليهتف.... اطفحها ان جولت اكده اني ماعتش عايز الجمر ده لتنظر اليه.. بتبصيلي ليه اكده اني طلعت من بقي.. 
لتهمس..... ايوه جايبني اهنه اربي عيلي لوحدي لتنهار من البكاء.
ليحتضنها..... انت هبله ليه اكده يا جلبي اني جولت اكده اعدم روحي لو جولت اكده. دا حبيبي خلع جلبي والله كت هموت محصور امبارح وصحيت مفزوع عشان اني عيل سو عندي كبر ومابحرمش.. 
لتهمس.... بطل بقه كلامك ده اني مش عايزه اسمعه. 
ليقبلها قبلات حانيه.. بقي مش عايزه تسمعي ايوب حبيبك مش حبيبك برضك.. لتهز راسها ليبتسم.. اكن ايوب خلاص طلع من جلبك تجدري 
لتهمس اه خلاص طلعت. 
ليرفع وجهها ويتلمسها بحب طلعت فين يا جلب ايوب.. 
لتهمس هاه.. طلعت.. مش عارفه.. 
ليبتسم ويجول علي وجهها ليتوه فيها لتنساب مشاعرها ليهمس ايوب راح من جلبك يا جلب ايوب.
 لتهز راسها بهيام ليهمس.... ورايده ايوب مش اكده لتهز راسها وتقترب لا اراديا من شفتيه ليبتعد فقد اصبح متحكما فيها ليهمس لساتك عاشجه ايوب صوح.. لتهز راسها بهيام ليهمس لاه جلبي هيجف من جمالك اكده وربنا لينهال عليها يتوه معها في حنانها ليظلا معا لفتره ليبتعد ويحس بقلبه يصرخ لتخجل وتطرق خجلا ليقوم ويحملها ليدخل بها الي الحجره لتبهت مما تري.
كان المكان مزين كله بالشموع والورو والفراش مغطي بالكامل بالورود الحمراء والقلوب تعلو الفراش وتطير هنا وهناك لتظل واقفه مشلوله وعلي السرير فستان ابيض نفس الفستان الذي قد لبسته له لتصالحه لتظل متسمره لا تصدق وقلبها يرجف ليحاوطها من الخلف ويقبل رقبتها.. ايه راي حبيبي عجبك والا ما عرفش اعمل زي الجمر ما عمل.. كانت تبتلع ريقها ليديرها ليرفع وجهها ليهمس طب ليه الدموع دي والله انجهر علي حالي وادعي علي روحي اني زعلتك. 
لتهمس..... اني ده ليا اني. 
ليهمس.. ايوه يا جلب ايوب ليكي يا عمري.. 
لترفع عيونها..... ليا صوح لتنظر اليه طب هتطلجني ليه طيب. 
ليتنهد بغلب.. مين جال يا جلبي والله ماحوصل 
لتنظر اليه وتهتف..... امال جايبني ليه مش عشان اربي عيلي اهنه. 
ليضحك.. انت دماغك دي في حته لوحدها عيل ايه اللي هتربيه لوحدك دا هيتربي بيني وبين جلبي. 
لتهمس.... جلبك اني جلبك 
ليشدها ويحتضنها جلبي بس دانت الجنه اللي دخلت حياتي دانت نعمه ربنا ليا يا واخده عجلي من ساعه مافتحت عنيا ولجيتك وشعرك علي وشي خدتي عجلي وجلبي تهت فيكي حبيتك وعشجتك وحسيت بجمال جلبك دخلتي دنيتي تنضفيها يا جلب ايوب بس علي ماحوصل ده تعبتك جوي ووجعتك وعشت جهنم معاكي عشان اجدر النعمه واصونها لا يوم اتجبر ولا اتكبر اصون حلال ربنا في الارض واجدره افضل حاطط جميلك ليوم الدين انك عرفتي ايوب طعم الحلال ودخلتيه دنيا الحلال طلعتيلي وش ينهش الجلب ويكويه وش ابن حرام ماحدش يطيجه ماني مارضيتش بالحلال فربنا بعتلي وشه التاني اشبع واتراضي لجيته حزن اسود ومرار طاف وش يجهر ويكتم النفس من سواده طلبت العفش جالي بالكوم كت حنينه وطيبه وروحك سامحه جولت مارايدش روحك دي جالي روح الشيطان ونفسه. جالي جهر الدنيا واغش ينهش جتتي جولتلك رايد جتني موتي روحي اتجالي واتردلي في وشي رايده جتتك ماني جته جرف من غير الحلال لما جولتلك اكده جتتك اتحللت وطلعتلي جرف. كت بخاف منها ساعات عيونها كنها شيطان بتمص دمي وعايشه علي حرامي. اني اتجبرت ابوي غلب واخوي غلب يجولي الحلال بس اني انعاصت في الحرام وربنا حط عليا حطيت. كت هتجيب عيال صعرانه واغش ينهش جلبي خلفه كت ممكن تجتلني والا تسمني بس تكبش وتكنز مفيش الا اكده. من ستر ربنا دراج اخوي موجود كان بيعافر عشانك عشان الخير يفضل موجود ليوم الدين تخيلي ايوب السوالمي مرته كت هتتحكم فيه تشربه حبوب وتنام معاه ماينطجش ويجعدها تبين حالها للرجاله هركب جرون وابقي ديوث ولو ماترضيتش هنجلب في اي مصرف. كت هتهبلني. لما ابقي معاكي كت بحس اني دخلت الجنه معاها بحس بنارها بتغلي جتتي زباله وجرف ونسوان معيوبه كت حاسس اني متجوز بت ليل فاجره كل ده جالي من طلبي من عملي بس لما وعيت ان حبيبي هيروح مني لميت المساخيط كلهم فلوس عشر سنين تجاره رميتهم ويمين اتحاسب عليه مافكرت اتراجع لحظه ولا زعلت لاه كت زي المخبول واني برميهم كت عايز اتخلص من حرامي بسرعه وجعدت اعيط اطلبك من ربنا لما ربنا رجعك ليا حمدت ربنا كت هنهبل بس كلامك وجعني ومافهمتش انك من وجعك وجعتيني وكان لازم اصبر لكن كت طور. اني عندي كبر. ازاي ايوب السوالمي يتجاله اكده ويشاء ربك يربيني تاني مالنفس مهتخشش جنه ربها بالكبر جابلي الجهر يحضني  ماحلمت بيها كت هموت الرعب دخل جلبي ان ارفس النعمه لتزول من وشه حلمت بجراضه بتتلزح فيا العمر كله حسيت بالرعب علي دنيتي وعلي حبيبي حسيت اني هموت واهكمل مجهور جمت مفزوع عشان ربنا يرجعلي بصيرتي واجي احب علي يدك الف مره واطلبك بالحلال ترضي براجلك حبيبك اللي بيعشجك ولا يوم هيزعلك هيربي ولده بالحلال ولا يدخل عليه الحرام لو علي رجبته..
لتنظر اليه غير مصدقه لترتمي في احضانه ليهمس بحبك لاه احب ايه داني عشجي زايد وطافح.
لتهتف.... يعني ماهتهملنيش. 
ليشدد عليها..... اهمل ايه مخبول اياك. 
لتبتسم.... وعامل كل ده عشاني. 
ليقبل راسها..... والله لو طلت اجبلك من السما حته كت جبتها دا حبيبي طيب وحنين وجلبه ابيض..
 لتظل تنظر غير مصدقه لتهمس ايوب انت عامل ده ليا..
ليتنهد...... يا غلبك يا ايوب ايوه يا جلب ايوب ليكي ولا فيش الا انت اعمله واجيبله الدنيا.. ليقرب ويحاوطها وينزل علي عيونها.. حجك عليا يا جلب ايوب تعبتك بالجوي ووجعتك وكت السبب في مرضك اني اسف ومحجوج وبحب علي يدك تسامحيني
لتهتف.. اسامحك انت بتطلب اكده دانت بجالك كتير بتبعد اني ايوب بطل لو بتضحك عليا بطل لتبتعد.
ليشدها اليه..... ابطل ايه واسخمط ايه راحه فين وسيباني يا بت بجولك هموت علي طرفك اسيبك كيف بس.. 
لتهمس.... امال بعدت ايه هونت عليك اكده تهملني. 
ليهتف.. كت طور اعمل ايه عاد.
لتهمس.... انت وحعتني وكت رايداك انت وحش جوي. 
ليهمس.. كن حبيبي كان رايدني... كبر ايوب منه لله حجك عليا. 
لتضع يدها علي قلبها ليهمس.... بيوجعك يا جلب ايوب.
لتهز راسها لينزل ويقبل قلبها.
 لتهتف.. ليه بعدت اكده اني حايلتك كتير. 
ليهتف.. بهيمه اعمل ايه عايز اتربي وجالي حلم انبارح خلص عليا حصرني. 
لتقطب حبينها وتقوم مبتعده ليهتف..... طب بتبعدي ليه طيب اني بصالحك اهه. 
لتهتف بطفوليه.. يعني البسلك واجلعك واعملك ورد وانت تتمنع عليا وترحع عايزني لاه اني زعلانه.
ليهب ليقترب ويشدها لحضنه ويجلسها علي قدمه.. طب ماني بصالح اهه وعايز وهموت عليك يا جلبي. 
لتهتف.. لاه ماعايزاش اتصالح اني دلوك.
ليبتسم.. ماعايزاش تتصالحي خالص.
لتهتف مندفعه.. لاه دلوك بس.
ليبتسم ليهتف... طب اهون علي جلبي.
لتهتف.... ايوه تهون زي ماهونت ووجعتني والسحليه زينه توكلك لتخبطه بتسيبها توكلك ليه. 
ليهتف.. والله بخت كت طفحتها دا لجمه ناشفه مابتتبلع دا حبيبي لجمته نار وطريه تاخد العجل ليملس عليها طب بصيلي طيب. 
لتهتف.. لاه اني ما هكلنمش ولا هبصلك وهجعد زعلانه منك شويه وانت تحعد ساكت وتسيبني ازعل منك. 
ليضحك.... انت عبيطه يا جلبي اسيبك ازاي داني واجع عالاخر ليملس عليها طب خلاص بقه حجك عليا والله كلامك كان صعب هري جلبي وانت خابره ايوب عنده حته اكده بس اتربيت اهه ولا يوم هزعلك
لتهمس.. لاه انت جهرتني وكت هتجلبني عطور.. لتنظر اليه بغضب انت رايد عطور مش اكده جول عشان هيا جليله الادب وانتو الرجاله بتحبو جله الادب. لتقوم وتبتعد.
ليتنهد.. يا حزنك يا ايوب رايد عطور..
ليقوم ويقترب ويحتضنها.. مين ده اللي رايد عطور دي حد يريدها.
لتهتف.... اه عشان جليله الحيا
ليتنهد.. اه كت نار والعه بس حاجه تجهر وتكرش النفس احنا الرجاله بنحب صوح جله الادب بس بنحبها حنيه بحب حبيبي اخده بالراحه اتوه فيه مش يبقي جضا اسود يخلص عليا. 
ليهتف.. حجك عليا والله كت طور.
لتهتف يعني اعملك ورد والبسلك واجلعك وتجهرني عايزني اسامحك ليه هبله. لاه هزعل منك شويه ماهكلمكش واصل وانت تجعد لحد اما اخلص زعل اياك تروح في حته. 
ليتنهد.... يعني ماعايزاش تصالحي ايوب.
ليرجف قلبها لتهتف.. لاه هصالحه بس مش دلوك وهخاصمك هبابه وتجعد اكده زعلان اني مخصماك عشان تبقي تعملي جيمه اني مش هبله. 
ليقف متنهدا.. اعمل ايه هيا جلبت هبله.. ليتنهد ويحتضنها طب اهون علي جلبي.
لتهتف... اه زي ماهونت عليك ويلا روح تجعد بعيد  اني هغضب في بيت امي. لتقوم تدفعه وتدحل الحجره وتقفل علي نفسها.
ليجلس ليتنهد.... اه مانت مهزا وتستاهل جله الجيمه عندها حج. تعملك ورد وتلبسلك وانت طور ليقوم طب يا جلبي افتحي اني راجل اهبل اني ماصالحتش الجمر حجك عليا طيب. هو اني لحجت اصالح افتحي طيب جلبي بيوجعني اني بحبك. 
لتهتف.... بتحبني ماباينش
ليهمس.. يا مري داني عاشج لحبيبي.
لتهتف... لاه روح نام بقه اني هزعل شويه ماشي.
ليتنهد البت هبله.. ليقف يفكر.. طب يا جلبي اني رايح الدار. ليركن بجانب الباب ليجدها تفتح الباب وتندفع لباب البيت وتبحث عنه لتصرخ ايوب.. لتشهق عندما حملها.. عيونه وجلبه لتكلبش فيه وتحتضنه ليحملها ويحاوطها لتهمس... كت مهملني صوح
ليشدد عليها.. يا جلبي انت عبيطه اهمل ايه داني مدعوك تحت رجلك اهه عشان تتراضي
لتهمس يعني عايزني اتراضي صوح. 
ليهتف..... هموت والله.
لتهمس... يعني ماعتش هتبقي وحش. 
ليهتف .. وحش ازاي بس دانت الجمر اللي واخد جلبي  .
لتتنهد وتداعب صدره وتهمس.... طيب خلاص. 
ليحتضنها.... هو ايه اللي خلاص حبيبي صالحني خلاص.
لتهز راسها بخجل ليهمس طب ماتبصيلي طيب لتهز راسها بخجل ليهمس طب ليه طيب مش حبيبي سامحني.
لتهمس.... بطل اني خجلانه.
ليبتسم.. حد يخجل من حبييه روحه ليرفع وجهها لتنظر اليه بحب.. ليهمس لاه جلبي عيونه عيون البنفسج  تاخد العجل ليشدها وينهال عليها ليهمس حاسس اني دخلت الجنه يا جلبي وربنا.. لتخجل منه ليهتف طب اسيبك تلبسي بقه الا انا عيل فجر ورفست النعمه بس معلهش كت طور كبير ليتركها وتظل واقفه سعيده بما حولها لتلبس الفستان وتفرد شعرها كانت كالحوريه لتخرج خجوله ليطلق صفيرا.. جلبي يا بنت الايه ليندفع ويحتضنها ويرفعها ويدور بها يا جلبك يا ايوب الجمر ابو عيون بنفسج راضي ورايج وعيونه جمر..
ليحتضنها لتهمس.... بتحبني صوح.
ليهتف.. فوج الحب الوفان ماينعدش.
 لتهمس.... ولا عت هتزعلني واصل
ليهتف . يا مري ازعلك دانا اتربيت وخلصت وكت هنجهر فيها. 
لتحاوطه وتهمس.... ايوب ممكن طلب..
ليهتف .. جولي يا جلب ايوب...
خدني في حضنك ولف بيه.. ليندفع ويحتضنها ويفتح تليفونه لتصدح الموسيقي ليظل يهيم بها لتغمض عينها وتحاوطه وهو يهمس بكلمات الحب ليحملها و يدور بها ويظل هائما ليهمس اني حاسس اني دخلت الجنه صبرتي يا جلبي عليا صبر ايوب انت اللي ايوب صبرتي عليا لاجل اعاود للحلال. جه الحلال بالكفه شايف الدنيا حلوه. ربنا حلالي دنيتي بحبيبي بعيونه العاشجه بعيونه اللي بتشع خير انت خير الدنيا يا عطر ماخابرش ليه كت اكده كان عجلي فين ارفس النعمه ارفس نعمه ربنا اكده بس الانسان ضعيف شيطانه بيتملكه رفست النعمه كلبش فيا الجهر والسواد عارفه يا عطر كل حاجه عملتها فيمي اتردتلي لتدمع عينه ليهتف.. اتحوزتك غصب يا جلبي وجلتلك مش عايز روحك جه سواد الدنيا وجالي نفس الكلام زي مايكون عين بعين ايوب اتجاله مشي عيشتك ايوب اتجاله مارايداش روحك ولا حبك ايوب اتجاله عايز جتتك اتمتع بيها ايوب اتجاله رايده الحرام اكل واشرب واجيب عيال لحمهم حرام. عارفه ماحسيتش بجرف في حياتي كله اد ماحسيت ساعتها. الواحد بيجول ويعمل عمايل مايحسش انه بيمزع حبيبه واني حسيت بيكي لما خدتك غصب ومزعتك حسيت اد ايه اني موجرف ووجعتك حسيت ازاي اني راجل سو وماشي بدماغي. عارفه كت بجول ماليش في السكك العوجه هيا كت هتخليني امشي في اوسخ سكك كت هتجتل واني وراها ومش بعيد تجتلني وتاخد حالي وتجيب عيال تطلعهم عيال صعرانه كلاب الدنيا همهم الدنيا حلمت بيها بتكلبش فيا صحيت مفزوع بس ساعتها صليت لربنا وعاهدت نفسي ولا يوم اجرب الا من الحلال ورايد الحلال ورايد يا عطر تسامحي ايوب وغصبانيته ووجعه ليكي يا جلبي واني فعلا ماكتش راجل زين ليك.رايد اركع واجولك راضيه بايوب حبيب راضيه يكون جارك تتراضي بيه. 
لتنظر اليه وتنزل دموعها لتهمس.. ربنا بيراضيني اهه يا جلبي عشت عمري طالبه رضاه وصبرت واتوجعت وعشجت بس العشج كان وجع يشاء ربك يشيل الوجع ويفضل العشج عشج ايوب بالحلال. انت حبتني وعشجتني بس ماكتش جادر علي روحك ونفسك. طلبت حاجه بعيد عن الحلال جالك الجهر ووش الحلال التاني جالك الحرام فارد وطايح عارف كت اتمني لو فضلت اكده تموتني بيدك وتدفن حرامك يا ايوب بس ربنا حنين وشال الغمام الاسود من جواتي يا جلبي واني عن طيب خاطر راضيه لو لجمه ناشفه هرضي والله يا جلب عطر. ليشدها ويحتضنها اني رايد ولدي يتعلم كل حاجه منك رايد ولدي يكون زين يعرف كلام ربنا يبقي راجل عالي بدينه وجواته خير رايد ولدي يكون زي عمه دراج مش ابوه رايد ولدي يجعد وسط الناس يجولو يسلم المره اللي ربتك. 
لتهمس. هيكون زي دراج واحسن وهياخد خير ايوب. ايوب اللي ربنا ابتلاه بالحزن ربنا ابتلاه في نفسه ربنا ابتلاه في دنيته كان تايه ولما وعي لابتلاءه صبر لاجل تعود له عطر النفس اللي ماترضاش الا بالحلال.
ليهمس اني بعشجك يا جلب ايوب انت كتير عليا جوي
لتنظر اليه بحب ودلع.. خلاص بقه ماتزعلنيش واياك اهه تبجي وحش تاني هخاصمك. 
ليهتف يا حلبه حبيبي يخاصمني داني اموت فيها يا عمر ايوب ليدور بها لتهمس ايه مش هنروح بقه.
ليهتف .. نروح فين انت هبله دا جلبي هيوريني الحلو كله ليحملها ايوب لتهمس ايوب اختشي
ليهتف لاه اختشي ايه دا ايوب اتوحشه الجمر الناعم الحنين اللي بيدلدج حنيه.
لتهمس صوح والنبي يعني راضي بيه مش عايز اللي كت بتعمله.
ليهتف... يا مري اسكتي ماتفكرنيش داني كت بخاف يمين بالله بتصرع حاجه كده زي حنش ينهش جتتي دا حبيبي غير وقربه غير و حضنه غير. حنين ورجيج ولا بحس اني راجل الا معاه
لتهمس..... والنبي يا ايوب صوح رايدني اد  اكده. 
ليهتف... يا بت انت هبله بدلعك ده داني حاسس اني بطلع دخان من كل حته وانت ناعم وجمر وتاخد العجل ليتلمسها لتذوب ليهتف لاه بالله ماتروحي عايز احس بحنيتك دي عايز اشبع حنيه اني جلبي انهري من بعدها ايوب مارايدش دلوك الا حنيه حبيبه. 
لتهمس.... اني كلي ليك يا جلب عطر.
ليظل ينظر اليها لتدمع عيناه ليهمس... وانت كلك خير الدنيا يا جلب ايوب وهيفرح فرحه جلبه بخبيبه اللي ياخد العجل والله تاخدي العجل اني كتير عليا والله هنهبل من فرحتي. 
لتحاوطه بيدها.. طب ماني معاك اهه ماهروحش في حته. 
ليهتف.. تروحي هو اني من اساسه هسيبك تفلتي دحيجه داني هاخدك دلوك واطير وهنرشج اهنه لحد ما تسورجي.
ليتهمس بطل ماتخوفنيش
ليهتف. اخوفك طب بطلي عشان اني خايف عليا وعليكي من اللي هعمله دلوك لينزل عليها ويهيم معها ايوب الحاني لينهل من جمالها وحنانها لتعطيه حنان الدنيا ليشبع ويلتئم جراحه التي صرعته تلك النفس السوداء التي دخلت دنياه ليسعد هو اخيرا بحلال ربه ويسري بداخل شرايينه.
ليهدا ايوب ويزول ابتلاءه وتشع دنياه سعاده.ليحس بحلاوه مابعدها حلاوه. حلاوه الحلال حلاوه الحنيه والرضا حلاوه الحب الطاهر والخلقه النقيه فكل منا بداخله ابيض واسود. لكل منا جرحاته فاسود ايوب كان كالطوفان لتاتيه تلك الحالمه لتتلقف ذلك الطوفان وتهديه وينقلب الاسود رويدا رويدا الي ابيض. ابيض ازال كل سوء النفس. فايوب نهشه الحرام نهشته تلك العطور بكل سواد الجنيا الجشع والرغبه الفاسده والنفس الاماره بالسوء صفات الشر في الارض حاربت كما يحترب الشيطان خير الدنيا حاربت لتقوي ظهرت من حرام ايوب وعلت وفردت قلاعها علي ذلك الايوب الذي جفل واصابه الخلل من عنفوان وسقوط تلك الفاسده لينزل علي قلبه يصرعه ليدرك مدي بشاعه ماطلبه ليفتقد الخير ليفتقد النضافه وحلم رب العالمين ليطلبها مره اخري بعد ان رفص الحلال. طلبه وطلبه   من سواد ما حل عليه. ايوب داق الحرام لقاه علقم في بقه. افتكر انه هيعيش ريش النعام لقاه خناجر تنهش جتته. خاف ورحع لفطره الانسان. فطره هابيل الخير فكل منا بداخله الاسود والابيض ولكن ايهما نختار وايهما نطلب من رب العباد اللهم اجعل نفوسنا وايامنا من البياض ما يرضي رب العباد

  •تابع الفصل التالي "رواية الوجه الاخر للحلال" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent