Ads by Google X

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الثالث 3 - بقلم فاطمة سيد

الصفحة الرئيسية

 رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الثالث 3 

"حفيده"ּ؏ــٰٱ̍ئــڜــۃ" 😌✨:
 روايه: تزوجتني رغما عني فأحببتك 💛

البارت الثالت 💚
____

_«حياء بعصبيه» انت ازاي تتجرء وتشدني كدا 

_«احمد» منتي اللي شايفه نفسك عليا بكلمك ومش بتردي 

_«حياء بعصبيه» انا مبشوفش نفسي علي حد ولو سمحت الزم حدودك انا مسمحلكش بكدا ابدا ولو اتعرضلي تاني انا هقول لوالدي ثم ذهبت حياء من امامه 

_«احمد بمكر» ماشي ياحياء والله لوريكي بس الصبر 

____________

_«صفاء بشده» كنتي فين كل دا ياحياء 

_«حياء» كنت في الشغل ولسه خارجه زي كل يوم 

_«صفاء بشده» لا اتأخرتي النهارده كنتي فين بقي 

_«حياء بتعب» ياابله صفاء قولت لحضرتك كنت في الشغل وجيت مرحتش في حته وبعدين انا متأخرجش اصلا دا معادي كل يوم انتي بس اللي نسيتي 

_«صفاء بحزن مزيف» قصدك ايه يعني اني كبرت وخرفت شوف بنتك ياخيري بتقولي ايه 

_«خيري» ياستي البنت مقلتش حاجه هي فعلا متأخرتش وبعدين هي جايه تعبانه بدل ماتحققي معاه سبيها ترتاح شويه 

_«صفاء بحزن مزيف» حق عليا خايفه عليها هو انا لو مخوفتش علي بنتي اخاف علي مين يعني 

_«خيري» ياستي انا مقولتش حاجه بس مينفعش كدا اهدي عليها شويه هي مش صغيره هي كبيره ياصفاء 

_«صفاء بغيظ غير واضح خلاص» ماشي اللي تشوفو ياخيري 

____

_توضئت حياء لتصلي ركعتين الحاجه لتيسير امورها تطلب من الله يغفرلها ذنوبها ثم انتهت حياء من صلاتها وابدلت ملابسها الفضفاضه الواسعه الي لبس البيت ثم سرحت شعرها الطويل ووضعت بعض من مساحيق التجميل فهي تهتم بنفسها كثيرا وتهتم ببشرتها مهما يجعلها جميله 

دخلت عليها «صفاء» غرفتها قائله: عمتك وبنتها جم قومي يلا عشان تسلمي عليهم 

_«حياء بسعاده» بجد جم انا طالعه حالا بقالي كتير مشوفتهمش 

_«صفاء بخنقه»من جمال حياء» طيب يختي مستنينك متتأخريش وشيلي القرف اللي علي وشك دا مش حلو خالص 

_«حياء بزعل» حاضر ياابله صفاء 

"ف صفاء تعتمد اذاء حياء نفسيه وجسديه وتحاول تقلل من جمالها ومن كل شئ لانها تغير منها بشده" 

_«حياء بفرحه» عمتو وحشتيني اوي انتي وريم

_«فاديه بحب» يابت يابكاشه لو كنت وحشتك بصحيح كنتي تيجي تزريني 

_«حياء» والله ياعمتو مشغوله جدا الشغل واخد كل وقتي 

_«ريم» وحشتيني اوي ياحياء 

_«حياء» وانتي اوي ياريم والله تشربو ايه 

_«فاديه بحب» متتعبيش نفسك ياحبيبتي 

_«ريم» بس ايه يابت الحلاوه دي ماشاء الله 

_«حياء» انتي احلي ياريم تسلمي 

_«ريم» طب بقولك تعالي ندردش شويه ف غرفتك عايزاكي في موضوع كدا 

_«حياء بحب» ماشي ياحبيبتي 

________________

_«سلمي بحب» صليت يابني 

_«زين» تعبان والله مش قادر هبقي اصلي ان شاء الله 

_«سلمي» لا مينفعش نترك الصلاه احنا هنتحاسب عليها 

_«زين ببرود» عارف والله لما انام شويه وارتاح هبقي اصلي 

_«سلمي بحزن» كدا يابني تخلي الشيطان يتمكن منك الشيطان مش عايزك تقوم ولا تتحرك دايما بيوهمك انك تعبان عشان متقومش ويحسسك بالكسل بس لو عايزك تعمل معصيه لو هتموت من التعب مش هيخليك تنام غير لما يخليك تعمل الذنب الاول قوم يازين يابني خلي ربنا يغفرلك ويتجاوز عن سيئاتك 

_«زين» حاضر ياماما هتوضي واصلي 

_«سلمي بحب» الحمدلله ربنا يغفرلك يابني ويرحمنا اللهم امين 

"سمع زين كلام والدته ثم قام وتوضئ ولكن قبل مايصلي وسوس ليه الشيطان" 

_«الشيطان» انت واحد منافق 

_«زين» ليه انا عملت ايه 

_«الشيطان» يعني مش عارف عملت ايه مش انت سهرت انبارح وشربت خمرا واتعرفت علي بنات وجاي النهارده تصلي انت مفكر كدا ان ربنا هيتقبل صلاتك 

_«زين» عندك حق انا فعلا منافق ربنا مش هيتقبل صلاتي ابدا 

_«الشيطان» شوفت بقي فهتصلي ليه ادخل نام احسن 

"قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ" 💔

___

_«حياء بحب» قولي ياستي موضوع ايه بقي 

_«ريم بتوتر» انا بحب واحد وهو كمان بيحبني وبقالنا سنتين مرتبطين 

_«حياء بهدوء» ايوه ياحبيبتي وبعدين 

_«ريم بحزن» بحبه اوي ياحياء بس الفتره الي فاتت اتغير معايه اوي مبقاش زي الاول بقي بيعلق رسايلي ومبيردش عليا بقيت بشحت الكلام منه وكل ماقوله تعالي اتقدم يفضل يقولي ظروفي ومش ظروفي وبحس ساعات انه بطل يحبني ومش عارفه اعمل ايه 

_«حياء بحب» بصي ياريم مدام انتي حكتيلي موضوعك ف انا هقولك الخلاصة اللي انتي فيه دا حرام مفيش حاجه اسمها ارتباط احنا في دين الاسلام اسمها خطوبه قدام الناس كلها وفي العلن عيزاكي تفهمي ان مش اي  حد يقولك بحبك تصدقيه اللي داخلك من المنور دا مش بيحبك لو بيحبك بجد هيحافظ عليكي لحد مايخدك بالحلال هل اللي بتحبيه دا يقبل علي نفسه اخته تكلم واحد عشان بتحبه؟؟ اكيد لاء مفيش راجل غيور علي اهل بيته يرضي ان اخته تكلم واحد ابدا فهو رضا عليكي حاجه ميرضهاش علي اخته وانتي سهلتيله دا 

_«ريم بعدم فهم» مش فاهمه سهلتله ايه ياحياء
"حفيده"ּ؏ــٰٱ̍ئــڜــۃ" 😌✨: 
_«حياء بحب» سهلتيلو انه يوصل ليكي بدون خطوبه بقي بيكلمك سنتين بدون رابط رسمي مابنكم ياريم ودا غلط المفروض اي شب يحاول يقرب منك تصديه بس انتي عملتي العكس انا عارفه ان قلوبنا مش هنقدر نتحكم فيها بس بردو لازم نختار صح ونشوف مين يستحقنا مش اي حد كدا وخلاص الاسلام ياريم كرم المرأه ورفع من شأنها خلاكي انتي في بيتك زي الجوهره وهو يتعب ويطلع عينه عشان يجي لحد عنك ويتقدملك الراجل بيحب يعافر كدا لحد مايوصل كدا هيقدرك ويحترمك امال لما تخليه يوصلك وهو متعبش ف دا هيذلك فيما بعد لو بيحبك ياريم كان اتقدملك من زمان مش هيستني سنتين مرتبط بيكي وهو حتي محاولش ياخد خطوه 

_«ريم » بس هو قالي خليني اكلم مامتك عشان يثبتلي انه بيحبني بس انا رفضت دا 

_«حياء» اوعي تعملي كدا ويخليه يكلم مامتك هو عايز يثبتك عشان متفضليش تزني وتقوليلو هتتقدم امتي لو حس ان مامتك عادي واللي هو خلاص ياحبيبي شوف انت هتيجي امتي واحنا مستنينك مش هيجي هيحس ان ماما فريه اللي عايزك ياريم مش هيكلم والدتك هيدخل علي طول من الباب غير كدا يبقي انتي بضحكي علي نفسك كفايه انك بتغضبي ربنا سنتين بحلهم كلامك معاه حرام تماما ولا يجوز 

_«ريم» بس احنا كلمنا محترم جدا ياحياء كدا مش حرام 

_«حياء» ياريم مين قالك كدا لا طبعا حرام عارفه لو بيحفظك القرآن الكريم حرام مدام مفيش حاجه رسميه زي ماقولتلك الاسلام عززك مرضاش ليكي الاهانه ولا الذل ابدا ولا اكنك ترتبطي بحد في الخفي ولو انتي مبتعمليش حاجه غلط ليه مش معرفانا كلنا انك بتكلمي شخص وبتحبيه؟؟ اي حاجه في الخفي والدري مش بيدوم ياريم 

_«ريم بحزن» يعني انتي شايفه انه كان بيلعب بيا 

_«حياء» دا الظاهر ياريم لما ربنا ينهانا عن شئ بيبقي عالم ان دا شر لينا  فبينهانا عنه ولما بنخالف كلام ربنا دي بتكون النتيجه انتي مش نفسك تتخطبي وتفرحي وتقولي للناس كلها انا اتخطبت ولا تفضلي مع شخص يلعب بيكي سنه وسنتين وتبقي خايفه لو حد مسك تلفونك وتفضلي تفكري هيتقدملك ولا لاء وتفضلي تزني انت هتتقدملي امتي اكنك بتشحتي منه؟ مترخصيش نفسك ياريم بمسمي الحب انتي غاليه والاسلام مغليكي بلاش من الموضوع دا انهي معاه ياريم وربنا يعوضك بشخص في الحلال 

_«ريم بحزن» حاضر هبعد عنه خالص 

_«حياء» متزعليش ومتستعجليش علي الحب نصيبك جاي جاي وهتحبي وهتتحبي بس في الحلال كفايه ان ربنا يكون راضي بعلاقتك مع الشخص اللي هتتجوزيه لما ربنا بيكون راضي علي اتنين خادو بعض ف الحلال  بيخلي فيها بركه وموده ورحمه بعكس لو ربنا غضبان علي اتنين خادو بعض ف الحرام هتلاقي مفيش بركه والخلافات بتزيد ولقدر الله بتتحول للطلاق اكيد سمعتي عن اتنين خادو بعض عن حب وانفصله الشئ الي بدايته لا ترضي الله نهايته لا ترضيك انت خدي الجمله دي قاعده ف حياتك ياريم انتي حلوه وجميله والف واحد يتمناكي ف اوعي حد يضحك عليكي ويوهمك امشي زي ماربنا امرك هتلاقي ربنا رزقك بشخص حنين وطيب وبيحبك طول منتي بتحمي قلبك ونفسك من الحرام ربنا هيراضيكي بشخص مكنتيش تحلمي ان ربنا يرزقك بيه 

_«ريم بحب» قد ايه ارتحت لكلامك ياحياء عندك حق في كل كلمه قولتيها انا رخصت نفسي كتير اوي بس من بعد النهارده اللي عايزيني بيتي مفتوح غير كدا لاء 

_«حياء بحب» برافو عليكي ايوه هي دي بنت عمتي الشطوره تعالي هاتي حضن وانتي قمر كدا ثم حضنتها حياء قائله ربنا يراضي قلبك ياحبيبتي 

__

_«حنين بتذكر» ياربي نسيت اصلي العشا لما اقوم اصلي بقي 

_«الشيطان» مالسه بدري علي الصلاه  مستعجله ليه 

_«حنين بعزم» متخليش الشيطان يضحك عليكي ياحنين قومي صلي يلا ثم قامت حنين توضئت وصلت بخشوع لربها ثم انتهت من صلاتها ثم قالت لنفسها شاطره ياحنين شوفتي بقي كنتي هتكسلى علي الفاضي الحمدلله صليت النهارده كل الصلوات يارب عقبال كل يوم يارب انا بجاهد اعني يارب 

"وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ" 💛

___

"اثناء ما كان نائم زين افاق علي صوت تلفونه" 

_«زين بعصبيه» مين الغبي اللي بيتصل دا ثم رد علي تلفونه قائل مين معايا 

_«سالي بمكبر» انا سالي يازين اذيك 

_«زين» انا الحمدلله اخبارك انتي ياجميل 

_«سالي» انا الحمدلله المهم عايزه اشوفك عندك مانع 

_«زين» لا خالص معنديش مانع تحبي نتقابل فين 

_«سالي بمكر» عند كافيه ****انت اكيد عارفه 

_«زين» خلاص ماشي هلبس واجيلك 

_«سالي بمكر» تمام مستنياك ثم قفلت معاه سالي 

_«مروان» ماشاء الله مفيش حد يقدر يقاومك ياسالي 

_«سالي بتكبر» امال انت فاكر ايه يامروان 

_«مروان» بس زين زكي جدا ومش بيأمن لاي بنت من ساعه ماخطبيته الاولي خانته مبقاش بيثق في حد ف انا عايزك تخليه يثق فيكي مش مجرد بنت يحب يقابلها وخلاص مفهوم 

_«سالي» متخفيش انا عارفه انا هعمل ايه كويس 

____

_«حياء» كان يوم جميل جدا ابقي قول لعمتو وريم يجو علي طول يابابا 
"حفيده"ּ؏ــٰٱ̍ئــڜــۃ" 😌✨: 
_«خيري» حاضر ياحبيبتي ادخلي انتي نامي يلا عشان الوقت اتأخر 

_«حياء بخوف» مالك يابابا انت تعبان حساك مش كويس 

_«خيري»....... يتبع 

__ياريت تنول اعجابكم 🫣❤

  •تابع الفصل التالي "رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent