Ads by Google X

رواية انتي قلبي الفصل الثالث 3 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

  

رواية انتي قلبي الفصل الثالث 3 -  بقلم ولاء فتحي 


(3)
لؤي بص يدور علي سهي 
وقعد معاها
لؤي . سهي اذيك شايف عينك هتطلع علي الدكتور محمد
سهي . تقيل اوي يا لؤي.
لؤي . والي يساعدك
سهي بتبص له باستفهام 
 لؤي بيفهم استغرابها وبيكمل بصي يا سهي انا بحب ليلي ولما هتخرج عاوو ارتبط بيها 
سهي . وايه دخل دكتور محمد انا صاحبة ليلي وعارفه انها بتبادلك نفس الشعور
بصراحة يا لؤي انت استاذ ورئيس قسم 
عرفت تسيطر علي مشاعرها 
لؤي صدقيني يا سهي انا بحبها بجد
سهي . بالرغم اني مش مقتنعه لان عارفه بلاويك كلها من اصحابي  بي خلينا في موضوعنا دكتور محمد اوصل ليه ازاي 
لؤي .  بالضبط هلينا نرتب انا اخد ليلي وانتي دكتور محمد وبصراحة هو يستاهل نخطط له سوا
ويبداو بقي يحطه خطط 
و______
عند ليلي  محمد اخدها الشركة وبدا يعرفها علي ريم
محمد.
استاذة ريم دي ليلي بنت خالتي خليها جنبك هدخل للحاج اخلص معاه اوراق و اتعرفو بقي علي بعض
وبيبص ل ليلي وانتي يا لؤلؤ شوفي تشربي ايه ومن الكافتيريا متنزليش هيجبولك الي عاوزاه وانتي مع ريم
ريم :اهلا ليلي انا ريم مديرة مكتب الحاج حسين نورتي الشركة واضح ان دكتور محمد بيخاف عليكي
ليلي :اهلا ريم انتي حميلة اوي وانا هكون مبسوطة اني اتعرف عليكي وفعلا محمد دا اخويا وهو المسؤل عني. تقدري تقولي ولس امري
ريم . بضحك يااه مش صغير علي انه يبقي ولي امرك
ليلي. بصي يا ريم محمد صغيرسنا واحيانا بيجري ويلعب معايا بس وقت الجد هو الحماية هو السند هو الامان
ريم . هههههههه دا حب بقي
ليلي ضحكت هههههههه هو طبعا حب مش اخويا واقرب حاجة ليا
وفضلو يضحكم واتعرفو علي بعض واخدو تليفونات بعض وبقو اصحاب
______
عند امل بدات تنزل الصيدليات تتابع شغلها وشغل بنتها ولا تخلو من مشاحنات من اهل زوجها علي ميراث ليلي الي الكل باصص فيه لان والدها كان كاتب تلت ثروته باسمها غير نصيبها الشرعي
بيدخل عم ليلي .
اذيك يا امل 
اهلا صلاح اي ريح طيبة اتت بك 
عصام .بتتريقي يا دكتورة
امل . يا صلاح احنا طول عمرنا اهل من واحنا في الجامعه لو فاكر ايام ما كنا زمايل
صلاح. واحنا الي اتغيرنا يا دكتورة ولا انتي الي بتبعدي ليلي عن اهل ابوها
امل . انا برضه ولا انتو الي بدل ما تحتوها عيشتونا مشاكل ومشاحنات في المجلس الحاسبي ومسكتوش الا ما سيبت لكم جزء من ميراثي  علشان احافظ علي أهل بنتي وعلاقتها بيكم واعيش في سلام
لا كمان عاوزين من ميراث البنت اليتيمه بدل ما تحتوها وتعوضها
وبتضايقونا في طلبيات من المصنع الي مفروض كان بتاع ابوها 
امل بحده بس انا مش هفرط في اي حق من حقوق ليلي 
وبتبص له بمكر وبرضه مش هبعدها عن اهلها يل عصام
صلاح طيب يا امل انا مستعد ارجع ليها نصيبك الي اتنازلتي عنه وكمان كل طلبيات المصانع تمشي  احسن من ما انتي عاوزة 
امل بتبص له باستنكار وايه يا دكتور المقابل
لاني عارفه انك راجل اعمال مبتحطش قرش في مكان الا وعارف انه هيرجعلك بدل العشرة عشرين
صلاح . بيضحك والله ظلماني يا امل ظا انا مادد ايدي اهو بالخير
امل . ايوة ايه بقي الخير يا عصام
صلاح .نتجوز يا امل 
امل بذهول انت مجنون 
اكيد مش طبيعي الا ما عملتها من سنين بعد وفاة المرحوم اعملها في السن دا وكمان ملقتش الا انت هههههههه دا انت اخر واحد في الدنيا اصلا ممكن افكر فيك 
صلاح. طيب يا امل متنسيش اني جتلك وانتي قفلتي الباب 
وهتندمي 
_______
في الشركة محمد خلص شغل مع والده وخرج لقي ريم وليلي مندمجين بص وهو مبسوط لانه مش بيرتاح لصديقات ليلي وطبعا ريم واثق فيها وتربيتها وشغلها 
خرج قال لها يلا يا ليلي علشان اتاخرنا
ليلي بصت ل ريم باي يا ريمو وتليفونات وخرجت جري ورا محمد منبهره باحترام الجميع له 
__________
عند لؤي وسهي
فهمتي يا سهي هتعملي ايه
سهي .ايوة يا لؤي طبعا
هزن عليها ولازم توافق تسافر معانا رحلة الجامعه في نص السنة لاقصر واسوان
لؤي . واكيد دكتور محمد مش هيسيب الي وراه ويجري وراها في كل مكان 
والباقي بقي سيبهولي 
سهي. طيب دا ليك وانا بقي يا ابني 
لؤي انا هقبل عرض دكتور محمد  وهرشحك بجداره له لما اثبت نفسي تكوني معانا 
وهنبدا بقي نلعب ونخطط  
وفي تفكيره مهو انا مش هسيب كل دا يضيع مني
بنت جميلة وقطه مغمضه ومستقبل جاهز وانا متعودتش العب و اخسر في ماتش بلعبه 
 ________
يخرج صلاح من مكتب امل بانفعال
وبيتصل بشخص مجهول ويقوله
رفضت فكدا نفذ الي قولت لك عليه 
تفتكرو  ليلي ايه مصيرها
عمها بيخطط لايه
صاحبتها وحبيبها ناوين لها علي ايه


google-playkhamsatmostaqltradent