رواية بنات السعد الفصل السادس و العشرون 26 - بقلم نورهان ثروت

الصفحة الرئيسية

  رواية بنات السعد الفصل السادس و العشرون 26

٢٦
روايه_بنات_السعد 
نظرت لها سمر بصدمه وقالت:مهمه اي انا اصلا لسه موافقتش اشتغل معاكي 

نظرت لها عبير وقالت بخبث:انتي معندكيش فرصة انك تقولي اه ولا لا ياما معانا ياما تمو*تي

ابتسمت سمر بتوتر وقالت:لا وعلى اي يلا بينا ربنا يستر ثم نظرت لخاتم بيدها وقالت لنفسها يارب فارس يعرف ان المهمه بدات مش هعرف اكلموا 

غادرت سمر الغرفه وهى تنظر حوالها تبحث عن فارس تشعر انها على وشك البكاء نظرت لها عبير وقالت بغيظ:بت بصي قدامك وامشي عدل هتخلي الناس تشك فينا امشي 

كانت تسير سمر بتوتر تريد ان تصرخ باسم فارس تنهدت بتعب نظرت لهاتفها بفرحه ثم نظرت لعبير وقالت:لحظه ارد على اختي ثانيه وهقفل معاها 

سمر :الو ياسليا عامله اي 

فارس بستغراب:سليا اي انا فارس المهم انا لسه شايفك مع عبير هي المهمه دلوقتي ولا اي بظبط 

سمر :اه ياسليا هدخل انام دلوقتي عندي تدريب الصبح 

فارس :تمام بصي طالمه المهمه دلوقتي انتي اكيد لبسه الخاتم متخافيش كده احسن عشان نخلص منهم بسرعه اقفلي وانا هفضل متابع مكانك بالخاتم متخافيش انا هكون قدامك محدش هيقدر يقرب منكي

ابتسمت سمر وقالت:ربنا يديمك ليا متقلقيش عليا ياسليا يلا سلام 

نظرت لها عبير بشك وقالت:اول مره اعرف ان عندك اخواتي 

نظرت لها سمر وقالت بضيق:ميخصنيش انتي اللي مبتعرفيش تدوري كويس 

نظرت لها عبير وقالت بحقد:والله تمام قدامي ادخلي المستودع الموجود بعد  نهايه الممر ادخلي يمين 

نظرت لها سمر وقالت بغيظ:المستودع اللي انتي كنتي هتمو*تيني في قبل كده 

ابتسمت عبير بخبث وقالت:لا ياختي مستودع تاني تحت جنب مكان التدريب 

بعد مرور ١٠ دقائق دخلت عبير ونظرت لسمر وقالت:ادخلي ياختي المستودع  

نظرت سمر حوالها وقالت بقلق:هي فين الناس و

قطع حديثها دخول ثلاث فتيات وراجل نظرت لهم سمر بخوف ثم نظرت لعبير وقالت:اعمل اي دلوقتي 

نظرت لها عبير وقالت:اقفي عند الباب لو حسيتي بي اي حركه قوليلي استني انتي رايحه فين 

نظرت لها سمر وقالت بستغراب :هروح عند الباب 

نظرت لها عبير وقالت بغموض:لا انتي هتوقفي عند الباب التاني مفيش حد هيقف عند الباب دا 

نظرت لها احد الفتيات وقالت بقلق:انتي بتقولي اي ياعبير افرضي حد دخل من هنا 

نظرت لها عبير بغضب وقالت:دا على اساس اني بلعب انا خليت بت تقف فى اول الممر لو لقت اي حد جي علينا هتقولي الباب التاني قريب من باب الخروج عشان كده امان سمر تقف هنا يلا دا مش وقت الكلام دا الفلوس فين 

اقتربت الفتاة من الراجل وقالت :هات الشنطه وامشي خليك عند الظابط ايمن 

جذبت الحقيبة من يده واقتربت من عبير وقالت:الشنطه دي فيها ٢٠ الف انا عايزه البضاعه اللي معاكي كلها لان عايزه ابيع جزء هنا وجزء بره الاكاديميه وجزء يكون ليا 

نظرت لها عبير وقالت بحده:لا شكلك كده متعرفنيش هنا مينفعش حد يبيع غيري هنا لو عايزه تبيعي يبقي بره غير كده لا 

اؤمات لها الفتاة بتفهم وقالت:خلاص حاضر و

قطع حديثها دخول فارس الغرفه وهو يقول :منورين والله مانتم متحركين يلا ياختي انتى وهي عسكري خد منهم المخدرات والشنطه 

نظرت له عبير بغضب وقالت:كنت حسه انك مش دكتور بس خليك عارف ان هطلع منها وانت مش هتقدر تعمل حاجه 

ابتسم فارس بسخريه وقال:بحب الستات الواثقه فى نفسها بس انتي غبيه اووي يلا يابت من هنا ابقي قابليني لو خرجتي منها انتي واللي معاكي نظر حواله وقال بغضب سمر فين 

ابتسمت عبير بسخريه وقالت:معرفش هو انا كنت امها ما تدور عليها فى حته تانيه 

جذبها فارس من شعرها وقال بتحذير:سمر لو حصل ليها حاجه هزعلك على عمرك كله 

................
فى الصباح استيقظت والدت الفتيات وهي تضع يديها على قلبها وتقول :يارب استرها على بناتي نظرت لي السعد وقالت اصاح انا عايزه اشوف بنتي سمر 

نظر لها السعد بنعاس وقال:فى اي يا احلام على الصبح سمر اي مانتي عارفه ان مينفعش تشوفيها وهي هتيجي يوم الخميس فاضل يومين يلا نامي ويومين وهي تيجي 

نظرت له احلام بغضب وقالت:بقولك عايزه اشوف البت قلبي حساس ان فيها حاجه انا حلمت حلم وحش اووي وانت عارف احلامي بتتحقق 

نهض السعد وهو يقول :احلام اي اللي بتتحقق استهدي بالله كده وقومي ادعي ان البت تكون بخير وانا هخرج اخلي واحده من البنات تتصل بيها 

غادر السعد الغرفه ثم اقترب من غرفته الفتيات دق الباب ثم دخل وهو يقول بصوت مرتفع:ساندي سليا 

نظرت له سليا بضيق وقالت:فى اي يابابا بتصحيني بدري كده ليه 

نظر لها والدها بغضب وقال:بدري من عمرك قومي يابت انتي مش عندك شغل ثم نظر لساندي وقال وانتي مش عندك جامعه 

نهضت ساندي وهي تقول بنعاس:حاضر حاضر هقوم البس حاجه تانيه 

اؤما السعد بنعم وقال بقلق:امكم مش مطمنه على سمر حسه ان فيها حاجه اتصلوا بيها خلينا نطمن 

نظرت له سليا وقالت وهي تتثاؤب :مااحنا اتصلنا بيها بليل وهيزي القرده بس قالتلي ان عندها تدريب بدري انهارده اكيد هتكون مشغوله دلوقتي بليل نتصل بيها 

اؤمات ساندي تاكيد على حديث سليا وقالت:ايوه يابابا دا حصل هي اكيد دلوقتي فى التدريب ممكن لما ارجع من الجامعه اتصل بيها 

اؤما السعد بتفهم وقال:ماشي يلا قومي انتي وهي عارفين لو رجعت ولقيت واحده فيكم نايمه هرش عليها مايه انا بقولكم اهو 
............
يجلس فارس امام اللواء وهو يقول بغضب:يافندم انا طول الليل بدور حوالينا الاكاديميه على سمر مستحيل يكونوا بعدوا جامد عن الاكاديميه 

تنهد اللواء بتعب وقال بضيق:فارس اهدي وفكر بالعقل مستحيل تكون حوالينا الاكاديميه و 

قطع حديث اللواء صوت رنة هاتف فارس نظر فارس لهاتف وقال :كمل حضرتك دا رقم غريب 

نظر له اللواء وقال بجديه:رد بسرعه ممكن يكون حد منهم

فارس :الو مين

مجهول:مش لازم تعرف اسمي بس عايزك تعرف لو عبير مرجعتش الاكاديميه فى خلال اليومين يبقي البقاء لله فى سمر 

سمر بصوت مرتفع:اي دا مكنتش اعرف انك تعرف ربنا فكني وساعتها نشوف مين اللي هيتقال عليه البقاء لله 

نظر لها المجهول بغضب وقال:اقسم بالله لو نطقتني كلمه كمان هزعلك على نفسك اخرسي يابت 

فارس بغضب:اتكلم معاها عدل بدل منا اللي هزعلك على عمرك كله سمر لو مرجعتش انت اللي هتزعل طالمه عرفت توصل لرقمي يبقي عارف انا مين كويس بلاش تلعب بالنا*ر 

اغلق المجهول الهاتف بغضب نظر فارس لهاتف وقال :جبا*ن قفل ثم نظر للواء وقال اعمل اي عايزني اسيب عبير عشان سمر ترجع 

نظر له اللواء وقال بحده:اوعى تفكر احنا مصدقنا المهمه دي تخلص وهو عايزك تخرج عبير عشان هي اللي معاها كل معلوماته لو خرجت عبير كده كانك معملتش حاجه 

نظر له فارس وقال بغضب:تغو*ر المهمه كلها سمر فى خط*ر انا مستحيل اسيبها 

تنهد اللواء بتعب وقال:ومين يابني اللي قالك تسيبها كل حاجه هتتحل بالعقل دلوقتي محمد عرف اخر مره الخاتم كان فى ايديها امتي هنروح المكان دا وندور حوالينا المكان 

تذكر فارس اخر مره سمع صوت سمر 

Flashback
نظرت سمر لشخص امامها وقالت:انت يابني انت وخدني على فين نزلوني هنا بدل ما اصوت والم عليكم امه لا اله الا الله 

نظر لها ذلك الشخص وقال بغضب:اخرسي يابت خليكي عارفه لو الباشا مش عايزك كويسه كنت قت*لتك وخلصت 

نظرت له سمر وقالت بغيظ:باشا مين و

قطع حديثها صوت شخص اخر وهو يقول بغضب:ملكيش دعوه بت مين الظابط اللي كان معاكي دا 

نظرت له سمر وقالت  بستغراب مزيف:ظابط مين انا كنت مع عبير ومش فاهمه اي اللي حصل فجاه لقيت نفسي مخطوفه المفروض انتم اللي تقولولي اي اللي حصل مش انتم مع عبير برده 

ابتسم الشخص بسخريه وقال:عبي*ط انا كده اصدقك انجزي يابت 

نظرت سمر لخاتم بتوتر وقالت:ياعم منا قولتلك انا معرفش ظابط مين 

نظر الشخص ليد سمر وقال بغضب:يابنت ... اي الخاتم دا 

نظرت له سمر وقالت بتوتر:ياعم انا معرفش حاجه انت شاغل تسالني و

قطع حديثها عندما صف*عه ذلك الشخص بقوه وقال:هاتي الخاتم اللي في ايدك بدل ما تشوفي مني تصرف تاني 

نفت سمر وقالت:لا ابعد عني دا خاتم ابويا مش هقلعوا ابعد بقولك شيل ايدك 

جذب ذلك الشخص يدها بقوه وقال وهو ياخذ الخاتم:اخرسي نهايي لحد ما توصلي لباشا دا لو عايزه تفضلي فى امان 

فاق فارس من شروده على صوت اللواء وهو يقول :فارس قوم يابني محمد مستني بره خد محمد وكم ظابط معاكم لو حصلت اي حاجه كلمني لا اله الا الله 

نهض فارس وقال بتعب:حاضر يافندم محمد رسول الله 

.................
نظر يحيي لسليا بستغراب وقال:انا مش قولتلك يابنتي تاخدي اجازه لحد ما تقوليلي موافقه ولا لا 

جلست سليا امام يحيي وقالت بهدوء:اه حضرتك قولتلي بس كنت عايزه اسالك على حاجه قبل ما اقولك موافقه ولا لا هو انا لو رفضت هتطردني من الشغل 

تنهد يحيي بضيق وقال بتوتر:لا ياسليا الاجابه وصلت اتفضلي روحي كملي شغل اسف لو كنت ضايقتك و

قطع حديثه سليا وهي تقول :بس بس في اي انا بس كنت بسال عارف لو قولت اه كنت فعلا اجابتي هتكون لا لانك هنا هتكون اناني المهم انا صليت استخاره وحسه اني مرتاحه انا موافقه تقدر تيجي تتقدم ليا 

نهض يحيي وقال بعدم تصديق:انتي بتتكلمي جد موافقه شكر انك وافقتي وعد مش هخليكي تندمي على القرار دا ابدا شكر شكر 

ابتسمت سليا وقالت بهدوء:بتمني فعلا متخلنيش فى يوم ندامانه على القرار دا لان برده لسه خايفه

جلس يحيي امام سليا امسك يديها وقال:صدقيني انا بحبك ومش هكون عايز حاجه منكى غير انك تحبيني وتفضلي جنبي انا واليس وعد هخليكي اسعد انسانه فى الدنيا انا مش مصدق انك وافقتي انا طول الليل قاعد بفكر هعمل اي لو رفضتي 

نظرت له سليا بفضول وقالت :هتعمل اي 

ابتسم يحيي بخبث وقال بمرح:سهله هخطفك وبكده هتفضلي جنبي برده 

نظرت له سليا بصدمه وقالت:انت من الناس المر*يضه دي لا اعتبرني رفضت سيب ايدي خليني امشي 

قهقهة يحيي على حديثها وقال :انا بهزار فى اي يابنتي بهزار والله اوعى تخافي مني و

قطع حديثه صوت دق الباب ودخول احد الموظفين نظر يحيي لذلك الشخص وقال:كريم حبيبي عامل اي 

ابتسم كريم وقال وهو ينظر لسليا :انا كويس اووي المهم انت عامل اي 

نظر له يحيي بغضب وقال:عينك ياحبيبي خليها عندي عشان منزعلش ثم نظر لسليا وقال اخرجي انتي دلوقتي 

غادرت سليا المكتب وهي تبتسم على غيرة يحيي  نظر كريم ليحيي وقال:في اي يابني 

جلس يحيي وقال بغضب:انجز يا كريم عايز اي وخلي عينك بعيد عن سليا 

ابتسم كريم  وقال بحب:ازاي دا انا كنت جاي اكلمك فى الموضوع دا 

نظر له يحيي بستغراب وقال:موضوع اي انجز انت شايف عندي شغل قد كده 

نظر له كريم وقال بجديه:انت عارف اني بعتبرك اخويا الكبير وعارف برده ان معنديش فى عائلتي غير امي كنت عايزك تيجي معايا عشان اخطب 

ابتسم يحيي وقال بفرحه:الف مبروك ربنا يتتم ليك على خير طبعا من غير ما تقول هكون معاك قولي مين العروسه واحده اعرفها ولا لا 

اؤما له كريم بنعم وقال:اه دي حتي شاغله هنا انا عايز اتقدم لي سليا 

............
تجلس سمر فى غرفه مظلمه حاولت ان تنهض لكنها لا تستطيع بسبب ان يدها واقدامها  مقيد*ين بالسلا*سل صر*خت بقوه تطلب المساعدة لكن لا احد يستجيب  سمعت صوت فتح الباب اغلقت عينيها بقوه بسبب نور الشديد 

ركض عليها الباشا وقال وهو يمسك يديها:حبيبتي انتي كويسه انتم ياكلاب مين اللي ربطها كده 

نظرت له سمر وقالت بستغراب :انت مين وتعرفني منين 

وضع يده على وجهه وقال بعشق :انا حبيبك فاكرني انتي شوفتيني قبل كده 

ابعدت سمر وجهه عن يده وقالت بشمئزاز :ابعد ايدك عني وحبيبي مين انا عمري ما كان عندي حبيب ولا حتي صاحب ولد انت مين وعايز مني اي

تنهد الباشا بضيق وقال:متبعديش عني تاني انتي فاهمه ثم قال بهوس انا عارف ان معندكيش حبيب بس انا حبيبك انا فضلت مستني انك تحسي بيا واني موجود عارفه لما عبير جت قولتلي ان انتي شوفتيها وانها عايزه تقت*لك كنت هقت*لها هنا ازاي يعني تقت*لك عايزه تخليني اخسر عمري عشان كده طلبت منها تشتغلي معاهم بدل ما تقت*لك اقولك سر كد كده انا ناوي اقت*لها بس بعدين

ابتعدت سمر عنه وهي تقول بخوف:انت مجنون ابعد عني انا ولا حبيبتك ولا انت عمرك ما هتكون حبيبي هو الق*تل عندكم سهل كده انتم اي ثم صر*خت بصوت مرتفع حد يلحقني ياناس الحقوني 

قهقهة الباشا بهستريا وقال وهو يصر*خ:الحقوها ياناس حد يرد عليها ثم نظر لها وقال بجنون محدش هيسمعك محدش هنا غيرنا وحتي رجالتي بره مش هنا مش عايز صر*يخ صوتك هيروح على الفاضي استني هفكك انتي اكيد موجوعه من السلا*سل دي انا مش عارف مين الغبي اللي ربطك كده 

بعد مرور دقائق وضع الباشا السلاسل بجانبها وقال بخوف:اي دا ايدك علمت انتي كويسه صح 

ابتسمت سمر بسخريه وقالت:انا زي الفل يدوب مخطو*فه وقاعده مع راجل مجنو*ن 

اقترب الباشا منها ببطىء نظرت له سمر برعب وقالت :انت بتقرب ليه ابعد عني ابعد 

قطع حديثها دخول شخص الغرفه وهو يقول:باشا فى حد عايزك بره 

تنهد الباشا بضيق وقال:تمام خليك قدام الباب اوعى تبعد لو سمر عايزه اي حاجه هاتها ثم نظر لسمر وقال حبيبتي مش هتاخر عليكي انا هسيب ليكي اللمبه دي هنا عارف انك بتخافي من الضلمه 

نظرت له سمر وقالت بحقد:غور ربنا ياخد*ك نظرت سمر لذلك الشخص وقالت كابتن عايزه كرسي 

تنهد ذلك الشخص بغضب وقال:اي كابتن دي وكرسي اي انتي فاكره نفسك فين 

نهضت سمر وهي تقترب من ذلك الشخص وقالت :مخطو*فه شوفت سهله ازاي بقولك اي خلي يومك يعدي مش الباشا قالك اعمل اللي انا عايزه اتفضل هات كرسي 

غادر ذلك الشخص وهو يقول بصوت مرتفع:هروح لما اشوف اخرتها مع اشكالك 

جلست سمر على الارض وهي تنظر حوالها بتركيز تريد ان تجد شيء يساعدها على الفرار من هنا وجدت زجاجه مكسو*ره فى احد اركان الغرفه 

بعد مرور ١٠ دقائق دخل ذلك الشخص الغرفه وهو يقول :اهو الكرسي يارب اكون اي دا انتي فين 

قطع حديثه سمر وهي تقف وراءه وتضع الزجاجه على عنقه وتقول بتحذير :اي حركه الازازة هتزعلك و

قطع حديثها شعورها بشيء يلمس ظهرها نظرت وراءها بخوف وجدت الباشا يقف ويضع السلا*ح على ظهرها ويقول بغضب:سيبي الا*زازة اخاف تتعو*ري 

تركت سمر الزجاجه ونظرت له بخوف نظر الباشا لذلك الشخص وقال:انت ياض اطلع بره حسابي معاك بعدين 

اقترب الباشا منها وهو يقول بجنون:كده ينفع كنتي هتعو*ري نفسك مش كده غلط ثم قال بغضب ها ردي مش كده غلط ردي 

تجاهلت سمر حديثه وقالت بغضب:هخرج من هنا امتي 

صف*عها الباشا وقال بغضب:محدش يقدر يتجاهلني انتي سامعه 

وضعت سمر يدها على وجهه وقالت بغضب:دا انا هقت*لك بتضر*بني انا اقتربت منه سمر صف*عته وهي تقول بغضب محدش لي حق انه يضرب*ني اقسم بالله لو 

قطع حديثها الباشا وهو يضع السلا*ح على راسها وقال بغضب :هقت*لك وربنا لقت*لك 


 

  •تابع الفصل التالي "رواية بنات السعد" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent