رواية عشقني في ماضيه الفصل الثالث والعشرون 23 - بقلم ميفو سلطان

الصفحة الرئيسية

 رواية عشقني في ماضيه الفصل الثالث والعشرون 23

البارت الثالث و العشرين.. 

ما ان وصلت الصوره الي فريده حتي اقتربت من داليدا بخبث.. اوريكي حاجه حلوه يا خيتي..

لتقطب داليدا حاجه ايه دي..

لتهتف فريده تعالي يا دنيا يقطع الحب وسنينه.. لتقترب دنيا وتعطي داليدا الفون ليظهر صوره ايهم ليرجف قلبها.. كان هيئته تشع حبا مبتسما ويضع يده علي قلبه لتهمس داليدا بحب.. ادم وتتلمس الصوره بهيام فكان ادم يفعل ذلك كثيرا وعندما تقترب يخبرها انه كان يفكر بها ويرجف قلبه ليضع يده لانه يحس ان قلبه سيخرج منه.. لتقترب داليدا من الصوره وتقبلها بحنان لتذغدها فريده دنيا لتخرج تليفونها بسرعه وتلتقط صوره لداليدا وهيا تهيم بايهم حبيبها لتظل الفتاتان يقفان لتاخذ فريده الفون وتبعثها لفايز كانت داليدا تاخذ العقل ومشاعرها تنصب علي التليفون ارادت ان تدخل في داخل الصوره وتحتضنها بشده لتقفز الفتيات وتهتف دنيا.. والله وقلبي دق تلات دقات.. تعرفوش ليه.. لتهتف فريده اصلا انا سحيت.. لتفوق داليدا وترتبك وتخبط اختها.. لتهتف فريده.. بس بس دانت واجعه في الواد اخويا.. زي ما انا واجعه في الطور صاحبه هموت عليه يا لهوي.. ميفو ميفو 

لترتبك داليدا.. ايه كلامك ده لا انا بس.. اصل.. اه هو بس فكرني بادم.. صلوا على الحبيب 

لتهتف دنيا ادم برضه امال احمريتي واصفريتي لما ايهم مسك ايدك يا بت دانت عنيك بتدور عليه لما يكونش واخد باله هتموتي عليه وهو اهبل مابياخدش باله من عيونك اللي هتموت عليه.. ايهم ادم عنيكي هتخلص عالواد حب ..

لتهتف داليدا بارتباك بس بس.. احب ايه دا يتحب..

لتغمز فريده لدنيا..تصدقي ايهم اخويا مايتحبش اعمل ايه طور بجد.. كان اما يزعلني كت اقعد ادعي عليه طول الليل..

لتنفعل داليدا.. بعد الشر عليه بطلي.. سبحان الله وبحمده 🌿

لتهتف.. دنيا وايه كمان ياختي سحي وقولي خرجي المكنون اللي رشقاه وهيخلص علي عقلك..

لترتبك داليدا.. لا عيب يعني اخوكي تدعي عليه.... كمان عنده بنت ربنا يخليه ليها بطلي اوعي تعمليها تاني ازعل منك..

لتبتسم فريده.. طب ياختي بس بجد هتمشي بعد شهر. 

لتهمس داليدا بغلب.. ايوه..

لتقطب جبينها بس ايهم هيسيبك طب انا عندي فكره اجول لابويا البت زينه  بت عمي بتموت عليه اه والله جلبت هبله ومسرحه الخلج يجيب اخباره اقوله يجوزهاله ويحل عنك اصل انا عارفه اخويا مش هيهمد الا اما واحده ترازي فيه..

لتنفعل داليدا.. نهارك اسود عايزه تجوزي جوزي لواحده تانيه دانا اقتله واقطعه حتت..

لتضحك دنيا وتهتف.. فريده الله مش هتمشي بساعدك..

لتهتف داليدا والغيره تنهشها.. ماحدش طلب منك مساعده دا ايه ده واحد متجوز وعنده عيله تخربي بيته انت ازاي كده واستدارت غاضبه لتسمع ضحك شديد من دنيا وفريده والاثنين تهالكا عالارض من الضحك لتقطب جبينها وتحس بارتباك. 

لتهتف فريده.. ابقي اسمعك بقه بتجولي مش عايزه الواد.. دانت واجعه فيه.. لا يا قلبي دانا بهزر انا اقدر دانت القمر مرات اخويا العسليه. لترتبك داليدا.. لتهتف فريده بحنان.. مش عيب انك تحبي ايهم ممكن تحب ايهم وجواه ادم برضك المهم الروح واحده.. ايهم اخويا صحيح صعب بس لما بيطلع حنيته مالوش زي.... الواد سايح في الصوره اهه عايزه ايه تاني. الرجل لما بيعوز هيعمل بس بيحس اللي عايزها رايداه.. عارفه يا خيتي اخوي بيحرج ويتعصب ليه عشان انت وجفاله بالك لو تحني شويه هتلتجيه سح وسبسب وجلبها جلوب انما يجي يجول كلمتين تجفيله ينجهر وينحرج وهو طور بيتعصب انك مش رايداه بيجوم يزع فيكي يطفشك الست هيا الاساس لو عايزه تجيب الراجل علي بوزه هتجيبه يعني لما يشوفك وعيونك اكده بيعمل ايه جولي والنبي ما تخجلي. استغفرالله العظيم 🌿

لتهمس.. عيونه بتبقي حلوه اوي.

لتهتف فريده شفتي.. اهه لما بتحني بيحن هما اكده عندهم كبر ودماغهم بترمح .. لترتبك داليدا لم تتكلم لتصرخ فريده.. ايه خدنا الكلام تعالو بقه اوريكو عامللكو ايه لتدخل بيهم المقعد ليجدا سيده تلبس لبس نوبي وتجلس ومعها اشياء كثيره لتاخذهم وتهتف يلا كل واحده تخش تلبس الجلباب ده فاستجابت الفتاتان ولبست الجلباب الاسواني واخذتهم للسيده وضفرت لهم شعرهم وزينتها بخيوط ملونه وبدات برسم عيونهم لتبدو الفتاتان في هيئه صعيديه خلابه والعيون مرسومه والوجه يشع نور لتجلس طيب لسه بقه فيه اهم حاجه.. لتهتف يلا بقه نتحني كلنا.. وبدات تحني ايديهم والفتاتان سعيدتان بشده وبدات السيده تغني وهيا تعمل ليسود جو روحاني رائع لتهتف فريده تعالي يا داليدا هرسملك حاجه حلوه.. لتجلس داليدا لتشيح فريده جزء من جلبابها لتقول هرسملك علي جلبك رسمه لازم الست ترسمها مفيش بنت مابتعملهاش وانا كمان هعملها اما يبقي الطور يصالحني هوريهاله..

لتبهت داليدا رسمه ايه..

لتقول فريده.. لا تثقي فيا بقه وانا هخليكي جمر اكده وجلبك هينط من مكانه.. لتخاف قليلا ولكن اختها شجعتها.. لتقترب من السيده وتهمس لها بشيء لتبتسم السيده وتذيح جلبابها وتبدا في تحديد الرسمه تماما علي قلبها ظلت السيده ترسم لفتره وداليدا لا تري شيئا وفريده سعيده ودنيا مبهوره برسم تلك السيده لتصرخ دنيا.. انا عايزه والنبي زيها دانا قلبي هيقف من جمالها.. لتنتهي السيده وتهتف دنيا حلوه اوي يا دولي.. لتاخذ المراه لتبهت ويرجف قلبها كانت فراشه رائعه الوانها زاهيه وجميله فراشه ولا اروع بداخل الفراشه قلب يشع نور هاله من الضوء يلتف حوله ليرجف قلبها وتحس بلسعه في جسدها لتري اسم ايهم بداخل القلب احست انها شلت وقلبها سيخرج من مكانه لتتلمسها بحالميه كانت مسحوره لتظل فتره لتقترب فريده وتحتضنها.. والله هو جواكي وانت جواه بس اصبري هتلاقي السعاده خارجه من قلوبكو.. لتدمع عين داليدا وتتنهد لترتبك وتخفي صدرها خافت من نفسها واحست انها مست بما حدث وكل حين واخر تضع يدها علي قلبها وجلست دنيا ورسمت لها ايضا صوره رائعه ووضعت فريده اسم ادهم رغم اعتراض البنتين ولكن دنيا سعدت بها من داخلها و سعد بها قلبها  وفريده فعلت نفس الشئ ورسمت اسم فايز علي قلبها  وظل الجميع في حاله من الالفه ومر الوقت وبدات السيده تمشي واخذتهم فريده وشغلت الاغاني ووقفت الفتيات يمرحان والاغاني تصدح في المكان والسعاده تشع لتحس الفتيات ان هذا هو مكانهم وانهم ينتمون الي ذلك المكان بحالميته َروعته..  ميفو السلطان 

كان الرجال يجلسون ليهتف فايز ايه الطبل والغني ده هما بيرجصو والا ايه.

ليهب ادهم طب نروح نرجص معاهم.

ليهتف ايهم.. اجعد يا مسخمط ترجص مع مين اتخبلت.

ليهتف فايز بحب.. ارجص مع اللي واخده جلبي ما تجوم يا طور انت مابتحسش سامع صوتهم فرحانين وبيهيصو انت مابتحسش ليه حج تطفش من خلجتك.

ليمسك ايهم احد المخدات ويخبطه بها ليهتف..مالك يا متسخمط مين اللي تطفش الله يحرج دمك مرتي ما هتطفش مني واصل. صلوا على الحبيب 🌿

ليهتف فايز.. وهتجعدلك ليه بجرونك دي تنطحها هاه جولي طور وجرونه مرفعها بتنغزها في جتته البت تجعدلك ليه بت جمر سيبها تروح تشفلها راجل يهريها حب.

ليقوم ايهم منفعلا ويخبطه بوكس.. مين يا بجره اللي هتشفلها راجل. اني راجلها وهتروحش لحد غيري لو روحها طلعت.

ليهتف فايز.. منك لله. مالك محروج اكده. امال ما بتلينش ليه يا زفت كبرك هيموتك الحب نعمه واللي يسيبه يعمي دانا هموت علي خيتك ونفسي اصرخ للعالم والمدعوج ده هيموت عالبت التانيه ما تجول يا طين انت شوف الجاموسه ده  يا ادهم البت هتطفش. سبحان الله العظيم 🌿

ليهتف ادهم.. نعمل ايه في دماغه فاكر الحب والسبسبه عيبه للرجاله اني جربت جهر سبسبت اول  ماتجوزت لعجربه ماتستاهلش بس لما جت اللي تستاهل هموت وارشجها في جلبي بس ترضي.. حن يا اخوي حن وطلع اللي كان بيسبسبلها مانت ما هتطولهاش الا اكده حس بالمشاعر ماهياش عيب..... ميفو ميفو 

ليهتف فايز.. او يهملها بقه وما يجرفناش معاه مش عارف اتلم علي مرتي بسببكو.

ليصرخ ايهم.. ماتبطل بقه وتتلم ربنا ياخدك ماههملش مرتي اني دي بتاعتي اللي ماهسيبهاش لمخلوج

ليهتف فايز.. يبقي اظرفها كلمتين ونخلصو بقه بدل طيحتك دي بطل غرور يا اخي انت طايح وعندك كبر هيخلص عليك واخرتها لو طفشت البت واعره انت حر. 

ليهب.. لاه تطفش ايه ماهتحملش.

ليهتف فايز.. يبقي تحس علي دمك وتسيب مشاعرك وتبطل نطح.

ليتنهد ايهم ليصدح تليفون فايز بصوره داليدا.. ليغمز لادهم ويقول.. واد يا ادهم..

ليهتف ايه يا مزيكا هات اللي عندك..

ليهتف فايز.. اسكت مش البت فريده بعتالي ياخويا شوويه صور.. بس ايه.. يلا مش هتكلم. 

ليهب ايهم بعتالك ايه يا مسخوط مراتي في الصور هطين عيشتك لو بصيت عليها..

ليضحك فايز والله مافيه عيشه مطينه الا عيشتك.. اصل احنا بعتنا ليهم تصويرتك وانت نحنوح جالنا الرد بنحانيح كتير. 

ليقطب ايهم.. بتجول ايه..

ليهتف.. يامررك يا حزين طلعت واجعه وعامله سبع رجاله في بعض وانت طور ولا بتحسش.. البت دي كانت تنفع ادهم مش جحش زيك. 

لينفعل ايهم.. ماتحترم نفسك دي مرتي ماتنفعش الا اني مالك انت وتصويره ايه هات المدعوء ده.

ليهتف فايز.. اتحايل عليا شويه.. والا اجولك هات بوسه الا اناي فرحان. 

ليقطب ليهم.. اجيب بوسه. نهارك مطين.. وابوس يدك يا محروج اجوم ارجدك دلوك..

ليهتف فايز.. طب خلاص وحط تليفونه في جيبه.. مش وش نعمه البت جمر في التصويره لاه وبتعمل حاجه ايه ياغلبك يا ايهم..

ليهب ايهم.. هات الزفت علي دماغك بتعمل ايه دي والله لاطين عيشتك يا فريده ليخطف منه التليفون وينظر للصوره ليرجف قلبه وتنساب مشاعره ويبتسم بحالميه. ليهمس ايه ده. هيا بتعمل ايه.. ميفو السلطان 

ليهتف فايز.. بتبوسك يا حزين.يا بجره وطالعلها جرون.

ليسهم ايهم في الصوره ويجلس ويظل هائما بها فزوجته تشع حبا وتقبل صورته بحب وحالميه.. ظل مبتسما لا يعرف ماذا حل به ليغمض عينيه ويتخيلها تفعل ذلك ليهب من مكانه.. اني رايح ليهم..

ليهب فايز.. انت اتجنيت اتلبست والا ايه اهدي اكده..

ليهتف...... لاه هروح انا عايز مرتي وتركهم وذهب منفعلا ليلتفت اترزو اهنه ماحدش ياجي الا اما اجول.. ذهب مسرعا اليهم ليصدر صوتا ليدخل عليهم ليتصنم مما راه فزوجته تتراقص رائعه الجمال في الجلباب الصعيدي والملس وعليه ما يخفي وجهها والفتيات يتراقصون بحب لتتوقف فريده ودنيا حين اقترب هو ليشير اليهم ان يذهبا لتشد فريده دنيا ولكن فريده ذهبت اليه وهمست.. بص علي جلبها هتلاجي حاجه حلوه هتاخد جلبك.. .. وتذهب ليقترب هو بهدوء وهيا ترقص بحالميه ليضع يده علي وسطها و يدور بها لتحس به وتشهق بشده ليشدها اليه ويهمس اصحك توجفي وبدا يدور بها وياخذها في احضانه وهيا تدور بين يديه وقلبها سينفلق مما هيا فيه ليمر الوقت وقد تصاعدت مشاعرهما ليقترب منها ويزيل الملس من علي وجهها ليظهر وجهها وهيا مسحوره بما هيا فيه فعيونه تشع حنانا وفرحه ليهمس ايه الحلاوه دي.. انت جمر ليه اكده.. كانت تشعر بالخجل لتحاول ان تبتعد ليهمس بس بس ماتتحركيش الله يرضي عنك جلبي هيخرج من مكانه..

لتهمس.. سيبني الله يخليك. ليقترب من شفتيها.. ويهمس اسيبك كيف وانا خلاص جواتي جايد انت عامله ليه اكده نواره بحج تستحجي تنوري الجلوب.. لاه جلوب ايه تنوري جلبي وبس.. نوراه جلبي وبس.. لترتجف بشده ليقترب منها ويقبلها بشده ويهيم به.. حاولت ان تتجلد وتستدعي عقلها ولكن قلبها يحرقها ومنظره وهو مغمض قد جعلها تشعر باشياء لم تختبرها الا مع حبيبها لينصب عليها ذلك الايهَم ليتحول ادم في ذهنها الي ايهم وتراه ايهم كانا قد تاها معا ليحملها ويذهب بها الي الحجره المجاوره ولا يفلتها ولا يفلت شفتيها كان يخاف ان تعود لرشدها فكان يلهبها عشقا كان رغبته فيها شديده ليريحها بحب علي السرير ويزيح جلبابها وهيا مغيبه تماما ليتذكر كلمه فريده ليبتعد قليلا ويبعد جزء من فستانها ليحس ان قلبه سينفلق منه فاسمه مرسوم باحترافيه فوق قلبها بداخل القلب متوسط  الفراشه كانت تنهج بشده ونظراته قد تحولت الي هيام راغب ليقترب من تلك الرسمه ويقبلها ويتلمسها بشفتيه ليهمس ايه دي.. جلبي هيوجف.. وهيا قلبها سيخرج من مكانه لتحاول ان تتململ كانت تقاوم نفسها واحست انها ستموت بين يديه ليهمس.. عارفه لو روحك طلعت وروحي دلوك ما هسيبك اهدي وسيبيني انا خلاص بنحرج انت ازاي اكده جمر ونار فايره يا بت الناس انت مش حاسه ازاي باللي بينا..

 لتهمس من فضلك ابعد كفايه مش قادره والنبي ابعد..

ليهمس.. ابعد هو بعد اسمي اللي انطبع علي جلبك هبعد ثانيه.. ابعد ازاي واللي ولع جوايا ده اروح بيه فين عاد... انت فاكراني ما بحسش عاد..

لتهمس.. بتحس بتحس ازاي..

ليهتف بحس ووالع َهموت وهفطس اكده.. رايدك وهموت عليكي دلوك..

لينحني يقبلها لتتوه معه ليهمس بين شفتيها ايهم خلاص تاه كانت تنظر اليه لتهمس بلوعه ايهم بطل.

ليهتف لاه جولتك ايهم ورعشتك دي لايهم وحاسسها لايهم وبس مش لحد تاني..

كانت تحس به وتعلم انه محق الا انها كانت خائفه من رغبته ان تكون رغبه فقط لتهمس 

لتهمس.. بس ادم..

ليهتف بغضب.. اكتمي ماتجبيش سيرته تاني اصحك تفكري فيه ايهم دلوك اللي جدامك اني اللي جدامك ورايدك لينحني ويلتهم شفتيها بعنف شديد لتحاول ان تنفلت منه الا انه تحكم فيها كانت تقاومه بعنف وخوف من نفسها اكثر منه وهو يثبتها وينهال عليها لتنهار وتنزل دموعها فهو غاضب وعنيف لتحس بالم في قلبها فهو كان حانيا من قبل كانت تريده ان يعود الي ما كان عليه وندمت انها تلفظت اسم ادم وعندما احس بانهيارها وبكائها دفعها بعيدا وقام والغضب يأكله وظل يدور ويدور ولا يعلم كيف يسيطر علي غضبه لتنكمش منهاره وهو يدور فهمسها بادم كان فوق طاقته لم يعد يتحكم ليصرخ بها.. انت ايه ماعندكيش احساس جايه تحرجيني وتمشي عايزه ايه اموت نفسي عشانك انت كل دماغك في المحروج التاني وخلاص ايه عايزاني اعملك ايه هو كان بيعمل ايه انطجي.. هو راح خلاص راح مفيش جدامك غيري وارضي بقه بيه بدا ما بتحرجينا اكده.. انا يا بت الناس عمري ما هبقي ادم ولا هتنحنح زيه ولا ليا فيها انا راجل حاسس بيكي ورايدك وانت رايداني وده اللي واعيله ليذهب اليها ويشدها بعنف ويفتح فستانها.. ليشير الي اسمه.. ايه مش حاسه بده ليه ده ما يتحسش بيه ليه.. سي طين ده كان ساحرلك يا شيخه بقه ارحمي.. كانت تبكي بحرقه لتدفعه وتصرخ.. شوف اسال نفسك ليه شوف نفسك بتتصرف ازاي شوف عنفك وتعاليك وكلامك.. ادم كان حنين كان نسمه لين بيشع حب.. رغبه ايه منعول ابو دي رغبه يا شيخ.. انت قلت بعضمه لسانك رايدني وبس وده اللي واعيله ولا عمرك هتبقي ادم وانا بقولك وانا عمري ما هبقي ليك الا لما تبقي ادم  ماتبقاش ادم كان دنيتي طالبه منك ايه ايه غرورك ده مابتعرفش ليه اشمعني هو كان بيعرف ليه مستخسر كلمه حنيه مش قادر تطلعلي اللي انا عايزاه عمرك ماهتحن ليه ماتحبش ليه ماتلينش ليه عيب انا ماعرفكش وانت قاسي عرفتك وانت حنين عايزه حنيتك ارحمني بقه ارحمني هتجنن ودفعته وذهبت مسرعه الي حجرتهم وهيا تنتحب بشده.. ليقف هو حزينا مهموما يشعر بثقل علي قلبه ليخرج تليفونه وظل ينظر الي صورتها التي اخذها من فايز وهيا تقبله ثم تلم الصوره التي التقطها عندما كانت في احضانه مغيبه كان يقلب بين الصورتين ليهمس.. طب اخرتها ايه هنفضل اكده كيف الجط والفار واخرتها يعدي الشهر وتهملني اعمل ايه عاد ماليش في الهباب النحنحه. استغفر الله.. ما اكيد ليك يابن الناس امال الواد اللي جواتك كان بيهبب ايه في ايامه جرب جرب تتهبب وتسح شويه اتنيل وجرب..البت جالتهالك ماهتكونش ليك وانت طور اكده بطل كبر انت مغرور يا ايهم بطل انت عايزها لين ليها هات البت بلين عويل مابتعرفش تجول. لاه تجول.. جول يا طين البت هتروح وهتنحسر ليقرر ان يجرب ما يجعلها تقربه بلا حواجز بينهم..

نعود الي فريده ودنيا كانت تشدها وما ان مرو علي فايز وادهم حتي هب ادهم ونظر الي دنيا ليهتف.. يا دين النبي ايه الجمر ده ايه الحلاوه دي ملبساها ايه يا بت انت.. لتخجل دنيا

وتهتف فريده.. ايه شفت لبستهم صعيدي وجبتلهم حنانه وهيصنا وانبسطنا.. ميفو ميفو 

ليقترب ادهم ويمسك يد دنيا ويلفها.. لاه تهبلي..

لتبتعد وتلتصق بفريده.. لتهتف فريده.. ايه بس بس هتاكل البنيه..

لينظر الي فايز وانت مش كت بتاكل حالك اياك ماتاخد مرتك وتغور من اهنه بدل مانت جاعد بومه اكده..

ليهب فايز ويذهب لفريده ويبتسم ايوه عندك حج يلا يا جلبي..

لتقطب فريده وتاخذ يد دنيا.. يلا فين احنا لساتنا هنسهر اهه اجعدو انتو واحنا هنطلع فوج..

ليقف ادهم وفايز امامهم.. ليهتف ادهم لاه روحي نامي وسيبهالي..

ليشدها فايز تسهري فين انت اتخبلتي..


اللي يرزع لايك ويجري هتروح من ربنا فين 😂😂ميفو السلطان ❤️

  •تابع الفصل التالي "رواية عشقني في ماضيه" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent