رواية المتمردة و الثعلب الفصل الثاني و العشرون 22 - بقلم كتابات ولائيات
الو محمود باشا
محمود: خير يا سيف
سيف : لاء مش خير خالص في مشكله كبيره هبعتلك تشوف بنفسك
محمود وينظر الا الموبايل
مهند : في ايه يا محمود
محمود: اتفضل شوف بنفسك
مهند : رامي كفايه خناق وتعالي
اقترب رامي وريناد علي محمود ومهند وبداو يشوفو رساله سيف عباره عن فيديو من كاميرات المراقبه بغرفه رامي
محمود : اخترقو اوضتك وركبو كاميرا في شنطة هدومك بس معرفوش يفتحو الخزنه دخلو علي انهم رووم سيرفس بس واحد من الحراسه قال لهم ايه كل دا بتنضفو
وكانو هيدخلو غرفه ريناد بس ساره هناك قالت لهم مش محتاجه انا رتبتها زي ما احنا متفقين محدش يدخلها
رامي : اهم حاجه تامنو غرفة ريناد كويس
وامسك تليفونه
الو منتصر باشا ازيك اخبارك ايه
منتصر : رامي باشا الثعلب بنفسه بيكلمني دا اكيد حاجه مهمة الي تخلي معاليك تتعطف وتتصل
رامي : الله يخليك يا منتصرانت حبيبي والله بس مشاغل بص انا عاوز منك خدمه في المطار
منتصر : يا خبر دا انت تؤمر واحنا كلنا ننفذ المطار كله نفضيهولك بس تشاور
رامي : ادها وادود يا غالي والله بس هي خدمه بسيطه
في بكره تكت محجوز باسم كنان صفوان ل شرم الشيخ علي طيارة الساعه 15.25
عاوز الشنط بتاعته تتسرق بشكل طبيعي بص الشنطه لاكوبرا كحلي وكمان شنطه
هي شنطتك لونها ايه
ريناد : لاء الا شنطتي
رامي : اخلصي علشان لازم اكتر من شنطه
ريناد : يوووه ديلسي بينك
رامي :ك ايوه يا منتصر معلش شنطه دليسي بينك باسم سينا منير عاوزها تبان كانها طمع اه نسيت اقولك الشنطه ال لاكوبرا فيها كاميرا
منتصر : بس كدا اعتبره تم وكمان العمال يلعبو فيها ويخربو الكاميرا لو حابب
رامي : لاء حلال عليهم بالي فيها بس علشان في ناس هنا هتتقهر ابقي رجع الديلسي عندك بعد ما يخربو الكاميرا
منتصر : تمام يا كبير دا كلامك اوامر
رامي : طول عمرك ضهر لينا في المطار يا منتصر يلا سلام
ونظر ل ريناد : هنرجعلك شنطتك بس المهم تخلي باك كويس وياريت تبعد عن الواد الملزق دا انا ماشي
ريناد : بارد ومش طبيعي بجد متسلط
…………………..
مروان : واضح ان الموضوع صعب
ميار : ولا صعب ولا حاجه انت اهدي بس شويه
مروان مفيش وقت محتاجينها ضروري
ميار : انا هعرف اتصرف
مروان : دا بيغيير عليها جدا
ميار : لاء انت فاهم غلط هو بيحب الكنز مال وجمال وشهرة وكل مصالحها في ايده
مروان : هو مفيش اختيار بديل ليها
ميار : في بس هي الاختيار رقم واحد لازم التسليم يكون من خلالها وبعدها
مروان : لا مش عاوز النهايه دي عاوزها هي البنت خسارة في الموت
ميار : بالهنا والشفا بس لازم كنان يبعد باي شكل دا خطر علينا بياثر عليها بشكل كبير
مروان : انا هحاول اتصرف
ميار: متتصرفش بدون الرجوع لينا دي تعليمات
مروان التسليم هيكون في الحفله
ميار : كله بوقته حلو
يتحدثون وغافلون عمن يتابعهم
………………………………….
الو ايوة يا فندم كدا الموضوع بقي خطير
ناصر: ايه حصل تاني
…: الي حصل ووصل كدا ل ناصر ما ينوي عليه مروان وميار
ناصر: تمام اوي
الباب بيخبط
ناصر : ادخل
رامي: تمام يا فندم انا جيت حسب الموعد
ناصر: كويس انك عملت كدا بص يا رامي الوضع خطر جدا والعصابه ناويه في كل الاحوال تضحي بريناد فمبقاش ينفع تفضل لوحدها
رامي: ايه ازاي يا فندم
ناصر : دا اخر ما توصلنا له بص انا عاوزك اول ما تروح شرم الشيخ تعمل حفل خطوبه انك بتعلن الارتباط بشكل رسمي ب سينا منير
رامي: تمام يا فندم بسيطه
ناصر : لاء مش بسيطه بعدها احنا هنخطفها
رامي: ايه ازاي
ناصر : لازم نشتت العصابه لان كل ترتيباتهم قايمه عليها
في الوقت دا ميار هتقرب تواسيك تقرب منها وخليك عارف انها مش سهله يعني تعد صوابعك وانت بتسلم عليها
تعليمات ليك مش هتكون مباشره
رامي : وريناد ايه هيحصل معاها
ناصر : احنا هنبلغك بالجديد بس خلي بالك كويس انك هتتفق معاهم انك هتنفذ اي تعاقدات سينا مضت عليها وهناك في مصنع مجهز ل كدا وبالفعل في تواصل بينا وبين سينا منير الي فعلا كل العقود هي هتنفذها عاوزك تبين انك حزين وبتدور علي خطيبتك
رامي : ريناد هتفتكر اني انا الي عملت كدا علشان اقلل منها
ناصر بص في ساعته : ريناد حالا عندها علم بالتعليمات دي وبتعليمات تانيه تخصها
مهند عنده حريه حركه اكتر منكم ف خلي بالك
اه ريناد هتظهر تاني بس يوم العرض
رامي : لاء محتاج افهم
ناصر : كل حاجه حلوة في وقتها لان تعليمات بتتغيير حسب المواقف
وانا يا ابني بشكرك علي حمايه ريناد بشكل شخصي وانك اتحملت جنانها
رامي : دي زميله يا فندم ودا واجبي استاذن انا علشان اتاخرت
………………………..
ايوة يا مهند والكلاك دا بقي ان شاء الله بطلب من الباشا رامي
مهند: رامي ميعرفش لسه التعليمات دي
ريناد: يعني انا بتبعدوني
مهند : بالعكس انتي هتكوني هناك وهترجعي بس لما تيجي تعليمات ومن وقتها لوقت ما تيجي تعليمات انتي مع محمود في المراقبه والتقارير
ريناد: متاكد ان رامي ملوش دعوة بالتعليمات
محمود: والله يا ريناد رامي ميعرفش واحنا معرفناش هنبلغكم ازاي وكنا خايفين تقلبي الدنيا بس مهاب باشا الي اصر اننا الي نبلغك وناصر باشا هيبيلغ رامي
اه مهاب باشا بيقولك كل دور في العمليه مهم محدش بيزايد عن حد
ريناد : بضييق انا مش مصدقه انهم يستبعدوني يا محمود انا هحاول اتواصل
مهند : غلط محاولاتك هتوقعك نفذي التعليمات و عاوزة اقولك اجهزي الاول لحفل خطوبه سينا منيير ب كنان صفوان لازم تكوني طبيعيه التعليمات متاثرش عليكي وصدقيني دورك مهم جدا يكفي انك اربكتيهم وخليتي الاختيار ليكي انتي مش ل حد تاني واختفاءك فتره هيخليهم مش مركزين في انهم يلاقو بديل هيحاولو بانهم يعتمدو علي نفسهم وفي بينهم ناس بتبلغنا باخر تطورات
ريناد : تمام يا مهند
محمود: هدوءك دا بيخوفني اكتر
ريناد: التعليمات تعليمات والمهمة لازم تتم يا محمود دا واجبنا بس وديني يا بابا انت وعمي لما ارجع لكم البيت لهعرف اخد حقي منكم لان طالما مش رامي يبقي خوف منهم عليا وانا مش هسمح ب كدا
مهند: اي ان كان لازم نركز في الي جاي
ريناد : تمام يا مهند بلغهم ان التعليمات سيف علي رقبتنا يا محمود
محمود: الا قوليلي وهمس لها هي عائش مجنونه زيك ولا عاقله
ريناد: نعم بتقول ايه يا سيادة الرائد
محمود: بقول احنا هنشتغل مع بعض الله يخليكي بنت خالتك ممكن تتحصر علي شبابي من مقالبك
ضحكت ريناد ومهند عليه
……………………
ناصر : الو ايوة يا فندم خلاص بلغناهم ولو ان انا مش مطمن ل ريناد وهدوءها دا بس صدقني دا الحل علشان نخلص بسلام
مهاب : متنساش تسحب العنصر بتاعنا من هناك قبل المداهمه
ناصر : متقلقش يا فندم انا مضبط كل حاجه
مهاب : المعلومات بتؤكد ان التسليم قرب خالص
ناصر: هما مخلينه سري للغايه بس احنا متابعين يا فندم كل حاجه
…………
رامي : يلا بينا مفروض اني هقدم لك طقم الماس ونعلن خطوبتنا والطقم دا هيزغلل عنين حد يخطفك خليكي مركزة معايا يا ريناد وخلي بالك من نفسك لان هيكون في تبادل اطلاق نار من بعدين كانه حقيقي اوعي تتهوري
ريناد: سينا يا حضرت المقدم ومتقلقش انا فاهمة كويس ايه هيتم المهم انك كدا هتتخلص من ازعاجي
رامي: تصدقي ان دا احسن حاجه عملوها مش ناقصه جنان هي يا ونظر لها لها ولا بلاش خلينا نتعامل بزوق للاخر
يلا اتفضلي اجهزي علشان طالعين الطياره
ريناد : هجهز ازاي يعني ما انا اهو
رامي وابتسم بضيق : دي مفروض شنطتك الي هتمسكيها في ايدك مش كدا يلا اتفضلي شليها وقدامي
…………………
مر اليوم وتمثل ريناد لضيق
ديفيد: خير ايه مضايقك
ريناد : الشنط بتاعنا ضاعت في المطار وفيها حاجات غاليه اوي
ديفيد: ضاعت ازاي
ريناد: مش عارفه كنان عمل محضر وبيعمل اتصالات مش قادر يوصل ل نتيجه
كنان بضيق : للاسف حاجه صعب ازاي دا يحصل هنعمل ايه
ديفيد: اهدي كنان خلينا نعمل اتصالات نشوف
رامي: اه سمير اسف من ضيقي مخدتش بالي انت مش متخيل الشنط دي مهمة اد ايه دي فيها بدله الي هعمل بيه خطوبتي انا وسينا
ديفيد: خطوبه ايه
ريناد: اصل كنان غار منك وطلب نعلن خطوبتنا هنا في مدينه السحر والسلام
ديفيد: امم بجد الف مبروك
اميره : سمير بدور عليك وانت هنا اهلا سينا اهلا مستر كنان
رامي: اهلا بالاميره اميره
ريناد : اهلا اميره دا احنا هنعمل خطوبتنا انا وكنان هنا
اميره : بجد مبروك انا طبعا مش محتاجه اقولك اني معاكي في اي تجهيز
ريناد: اه ياريت ان ميريت لسه هتحصلنا من كايرو وانا مش عارفه حاجه هنا
اميره : سمير انت ليك معارف هما تقريبا نضبط مع سينا حاجاتها
كنان : انا مش عاوز اغلبكم معانا
ديفيد: ابدا متقولش كدا
ريناد: طيب ايه يلا كنان انا كتير تعبانه
رامي : تمام استاذنكم اخدها ترتاح
ديفيد : اه طبعا
………………………..
مارك: يعني ايه الشنط اتسرقت
….: اخر حاجه في الكاميرات العمال اخدوهم ولعبو فيهم وبعديه الكاميرات باظت
مارك: اممم طيب اقفل انت وهنشوف
واتصل ب ميار
مارك: اهلا ميار تعرفي ان الشنط اتسرق
ميار: اه عرفت من ديفيد وكمان حفل خطوبه كنان وسينا هيعملوه هنا
مارك: كويس عاوز تدخلو غرفتها اثناء الخطوبه وتضبطوها
ميار : ناويه علي كدا خصوصا ان مساعدتها لسه منزلتش من مصر وهنكون معاها انا واميره لوحدنا
مارك: اميره دي البنت تبع ديفيد
ميار: اه حبيبة القلب
مارك: مش عاوزها تاخد بالها
ميار : عيب عليك انا تلميذتك
مارك: عاش يا قطتي اللطيفه
…………………
محمود: لازم نعدل الخطه كدا خطر جدا
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية المتمردة و الثعلب) اسم الرواية