رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الاول 1 - بقلم فاطمة سيد

الصفحة الرئيسية

 رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم فاطمة سيد

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الاول 1

"في بيت بسيط جدا ف محافظه الاسكندريه تعيش بطلتنا حياء ذات 23سنه توفت والدتها اثر حادث مؤلم وعاشت مع والدها وزوجته تدعي صفاء" 

_صفاء بقرف كل دا ولسه مخلصتيش نتضيف البيت  

_حياء بتعب والله تعبانه ومش قادره انضف كل دا 

_صفاء بقرف مليش فيه ياحبيبتي وبعدين منتي زي الفل اهو بلاش دلع بنات بقي انا هروح مشوار ارجع الاقي البيت نظيف لأما والله مش هيحصلك طيب انتي فاهمه يابت انتي يلا سلام 

"ظلت تبكي حياء علي حالها الأليم لأن زوجه والدها تكرها بشده لم تحس حياء في يوم من الايام بحنان الام الذي افتقده ولكن عوضها الله بصديقه تدعي حنين فهي تحب حياء بشده ظلت حياء تنظف البيت الي ان انتهت من اعمالها واخذت قسطت من الراحه ثم سمعت اذان المغرب فقامت واتوضئت وصلت بخشوع لربها وحمدته علي حالها ثم استمعت الباب بيخبط" 

_حياء بإستغراب غريبه ابله صفاء معاها المفتاح مفتحتش ليه مين اللي علي الباب 

_حنين بغيظ طفولي هيكون مين يعني بيعبرك غيري ياست حياء 

_حياء بفرحه حنين اتفضلي ياحبيبتي 

_حنين بحب السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاول 

_حياء بحب وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته تعالي اقعدي 

_حنين وحشتيني يامقصوفه الرقبه هترجعي الشغل امتي والله العظيم الشغل وحش من غيرك 

_حياء بحب ان شاء الله هرجع الشغل ف اسرع وقت انا اصلا تعبت من القاعده في البيت كنت بحسب لما اخد اجازه من الشغل هرتاح طلع العكس 

_حنين بغيظ اكيد مرات ابوكي الحيزبونه دي مش سيباكي ف حالك 

_حياء بهدوء عيب ياحنين تتكلمي عليها كدا هي بمسابه والدتي وكمان دي من النميمه  وهنتحاسب عليها 

_حنين اسفه ياحياء بس بجد متغاظه منها هي ليه بتعمل معاكي كدا 

_حياء بحب ربنا يهديها ياحبيبتي بس خدي بالك النميمه دي بضيع اجرك تخيلي تفضلي تعبدي الله طول اليوم وبسبب غيبه متتعداش الخمس دقائق اجرك كله يروح للشخص اللي اغتبتيه يعني اكنك بتقوليلو خد حسناتي اهي هديه ليك 

_حنين بحب حاضر ياحياء اوعدك مش هتكلم علي حد تاني بس انا بستغربك اوي ياحياء 

_حياء بحب ليه بستغربني ياستي 

_حنين بحب يعني مرات ابوكي بتعمل فيكي كل دا ومع ذلك مبتسمحيش لحد يقول عليها كلمه وحشه امرك عجيب اوي 

_حياء بحب عشان خاطر الله وعشان انا مش عايزه اجري ينقص بسببها وكمان يوم القيامه لو هي مسمحتنيش هتاخد من حسناتي يوم القيامه يبقي ايه العمل بقي 

_حنين بحب عندك حق انا همشي بقي بكرا هفوت عليكي نروح الشغل سوا 

_حياء ماشي ياروحي مع السلامه اول ماتوصلي كلميني 

_حنين حاضر 

__________________

زين بغيظ والاستاذه حياء هترجع الشغل امتي مش فاهم 

_ماجد (اب زين) في ايه يابني هو انتي معندكش قلب البنت تعبانه واخدت اجازه اسبوع حصل ايه يعني 

_زين بعصبيه ماهو طيبتك دي اللي خلتها تحس ان الشركه دي شركه ابوها تيجي برحتها وتاخد اجازه برحتها واعمل حسابك لو مجتش بكرا هفصلها من الشغل خالص 

_ماجد حرام عليك يابني دي بنت غلبانه وماشاء الله عليها شاطره ف شغلها وسمعتها كويسه والكل بيحبها انا بس مش عارف انت مش بتقبلها ليه 

_زين بتكبر غلبانه والله يابابا انت طيب محدش غلبان الايام دي يابابا وبعد اذنك انا واخد قراري والله لو مجات الشغل لهفصلها خالص وتشوفلها شركه تانيه تشتغل فيها 

_________________

_صفاء بقرف نضفتي البيت يابت 

_حياء ايوه ياابله صفاء 

_صفاء بقرف دا منظر تنضيف دا المهم روحي حضري الغدا عشان ابوكي جاي من الشغل 

_حياء بطاعه حاضر 

"قامت حياء بتحضير الغداء لوالدها ثم اوضعت الطعام علي السفره" 

_حياء وهي بتفتح الباب اهلا وسهلا ياابي 

_محمد بحب اهلا بحبيبت ابوها 

_صفاء بغيره وبعدين ياحج هو مفيش غير حياء بس اللي تدلعها دا حتي انا اللي محضرالك الغدا

"اتصدمت حياء من كلامتها ولكن هي متعوده علي كدا كل شئ تفعله حياء تنسبه الاخري لها" 

_محمد تسلم ايدك ياحبيبتي 

_صفاء تحاول تغيظ حياء طب تعالي ياحبيبي عشان تاكل بت ياحياء جيبي المعالق يلا 

_حياء بصبر وهدوء حاضر 

"جائت حياء بالمعالق واثناء ماهم بيتناولو الطعام" 

_حياء بإستأذان بابا بعد اذنك انا هنزل الشغل بكرا 

_محمد برفض لا يابنتي مفيش نزول انتي لسه تعبانه انتي مش شايفه وحشه خاسس ازاي 

_صفاء بتدخل لا سبها تنزل حياء بقت كويسه خليها تشوف مصلحتها 

_حياء ايوه يابابا انا بقيت كويسه وكمان انا مش متعوده علي القاعده ف البيت فبعد اذنك انا هنزل بكرا 

_محمد بحب خلاص يابنتي انزلي بس خلي بالك من نفسك ياحبيبتي 

_حياء ماشي ياحبيبي انا الحمدلله شبعت هدخل اصلي وانام تصبحو علي خير 

_صفاء بحب مزيف وانتي من اهله ياحبيبتي 

"لم تستغرب حياء من معاملتها الحسنه فهي تعاملها بلطف في وجود والدها وعندما يذهب تعاملها معامله شديده لم تري حياء منها غير الاذي والغيره لان حياء فتاه جميله جدا والكل يحبها ووالدها مما يجعلها تغار بشده وتريد التخلص منها بتزوجها" 

"دخلت حياء غرفتها واتوضئت وصلت قيام الليل وظلت تدعي لربها ليغفرلها ذنوبها ويثبت قلبها علي دينها ويسهل احوالها ثم قرئت وردها القراني وسوره الملك ودخلت ف نوم عميق "

___________________

_احمد بقولك ايه يما انا هتجوز حياء يعني هتجوزها انا بقولك اهو 

_مني بمكر متخفش يااهبل انا هجوزهالك خالتك صفاء نفسها تخلص منها النهارده قبل بكرا بس مستنيه الوقت المناسب  انت اصبر بس وهتشوف بنفسك 

_احمد بخبث ماشي يما هصبر بس تبقي ليا عشان لو هي مش هتبقي ليا مش هسبها ف حالها 

____________________

_ماجد بغضب انت شارب يازين 

_زين بسكر  وفيها ايه يعني لما اشرب 

_ماجد بعصبيه يعني مش عارف فيها ايه فيها ان شرب الخمر حرام ومن اشد الكبائر انا مش قولتك ابعد عن صحبك اللي اسمه مروان دا مش قولتلك هيضيعك انت مش بتسمع الكلام ليه 

_زين بسكر انا مش فايق دلوقتي بكرا نبقي نتكلم وظل زين يضحك بصوت عالي ولا يدري مايفعل 

_سلمي (ام زين) بحزن هنعمل ايه معاه 

_ماجد انا تعبت منه انا لو جرالي حاجه هيبقي بسببه فضلت اقوله ابعد عن مروان اتفضلي دلوقتي بقي بيشرب وبقي بتاع بنات وبيسهر لاخر الليل وبقي بيزعق في الكل في الشغل وبقي مش هامه حد حتي انا مبقاش ليا اعتبار 

_ سلمي ان شاء الله هيرجع زي ماكان واحسن انا بكرا هتكلم معاه قبل ماينزل شغله سيب الموضوع عليا ان شاء الله هقدر عليه 

_ماجد بإستخفاف يبقي انتي لسه متعرفيش ابنك كويس ابنك مبيقتنعش بكلام حد وبكرا تشوفي ان كلامي هيطلع صح 

____________________

صباح يوم جديد مليئ بذكر الله 

"افاقت بطلتنا حياء بنشاط وقامت اتوضئت وصلت ركعتين الله لتبدء يومها براحه ف قلبها وقامت قرئت ورد قرئنها لتستعيد روحها" 

_صفاء يختي بدل ماانتي عماله تقرئي قران قومي اللبسي وامشي يلا 

_حياء لسه بدري علي معاد شغلي ياابله صفاء 

_صفاء بقرف طب يختي اعملي حسابك مفيش فطار في البيت روحي افطري برا بقي 

_حياء حاضر 

"انتهت حياء من قراءه قرانها ثم ابدلت ثيابها ولبست ثوب فضفاض للغايه معه خمار ونقاب وبيشه فهي لا تظهر اي شئ منها منذ 6سنوات فالله شرح صدرها لحب الستر والقرب من الله سمعت حياء صوت حنين تنادي عليها فنزلت لها" 

_حياء السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياحبيبتي صباح الخير 

_حنين وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته صباح الفل يانور عيني ايه الجمال دا ادعيلي ربنا يهديني واللبس زيك 

_حياء بحب بدعيلك ف كل صلاه ربنا يشرح قلبك ياصديقتي يلا بينا عشان منتأخرش علي الشغل هرجع لزعيق استاذ زين تاني 

_حنين بضحك بس يابت دا زي القمر بس متكبر وشايف نفسه ومش عارفه بيعاملك وحش ليه 

_حياء بس يابت غطي بصرك عنه عشان حرام وبعدين انا مش قولتلك ممنوع تتكلمي علي حد عشان حرام عشان خاطري متنسيش بقي 

_حنين بحب بحاول والله وانتي هتسعديني علي كدا صح 

_حياء بحب طبعا ياحنين انا معاكي طول العمر وهساعدك لحد ماتبقي احسن مني كمان تعالي يلا نستغفر لحد مانوصل للشغل عايزين نستفاد ف الوقت دا بدل مانتكلم ومنستفدش بحاجه 

_حنين تمام يلا بينا 

______________________

_ رنا بعصبيه يااستاذ مروان عيب كدا والله 

_مروان بقله ادب هو انا عملت حاجه 

_رنا بعصبيه حضرتك عمال تغمزلي واسلوبك مش كويس ف لو سمحت احترم نفسك 

_مروان بخبث طب يلا ياشاطره روحي علي شغلك 

"ف اثناء ماكان مروان بيتكلم مع رنا لحظ وجود حياء وحنين فذهب نحيتهما" 

_مروان بخبث الست حياء شرفت اذيك ياحياء 

_حياء بتجاهل الحمدلله بعد اذنك يلا ياحنين

_مروان بخبث اتقلي عليا برحتك ياجميل مش هحلق بردو 

"ف مروان يتعمد اذاء حياء لرفضها له فهو شخص سيئ عديم الاخلاق يعمل اي شئ ليوصل لغرضه مهما كان 

_ماجد بفرحه حياء انتي جيتي يابنتي 

_حياء بحب بابا ماجد....... يتبع 

______________________

_لا اله الا الله انت سبحانك اني كنت من الظالمين 
_سبحان الله

  •تابع الفصل التالي "رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent