Ads by Google X

رواية انتي قلبي الفصل السابع عشر 17 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

   

رواية انتي قلبي الفصل السابع عشر 17 -  بقلم ولاء فتحي 

(17)
بتفتح تقلب في الفيس و بتتصدم وتعيط 
صور محمد مع بنت زي القمر وهما بيضحكو وياكلو سوا ويتفسحو وقمة السعادة والتالق 
(الواحده دي تالين  )
ريم : بتعيطي ليه دلوقتي مش هو  مش فارق معاكي 
ليلي : انا بعيط ان هو هناك متشيك وسعيد ومعاه واحده  عايش حياته معاها وانا هنا كلة بيلومني ويقولي اني السبب في غيابه 
اهو ولا حزين ولا مكتئب ولا ضيع وقت و بسرعه عمل 
 move on\
ريم بتستفزها : بصراحة البنت تجنن وعنيها لون عيون القطط وباين عليهم السعادة
وانا اول مرة اشوف محمد لابس كاجوال وبيجري كدا وسعيد
ليلي : مسحت دموعها ريم اقفلي انا  لازم انزل هتاخر 
وفي الطريق بتفكر لما كان بيخرجها ويفسحها كان علي وشه نفس الابتسامة 
يعني ولا هيموت عليا ولا انا السبب في هروبه من هنا 
وبتفكر في كلام ريم 
بتبعت الصور لمامتها 
بتتاكد انها شافتها 
امل : ها يا ليلي بعتالي الصور ليه مهو مش هيقعد جنبك يعيط والف بنت تتمناه 
وبصراحة البنت شكلها زي القمر واكيد لو مفيش بينهم حاجة مش هتسيبه يضيع من اديها 
ليلي : حياته يا ماما وهو حر فيها 
انما انا ببعتها علشان كنتو بتلوموني علي غيابه 
واهو بيتفسح 
امل : من حقه يتفسح  وانا كلمته وهيرجع كمان يومين يقابل العرسان الي متقدمين ليكي
ليلي : طيب كويس يا ماما سلام
بتبدا ليلي تحس بحزن 
طيب انا حزينه ليه ما انا حرة اهو في حياتي وهو حر 
طيب دا مردش علي رسايلي خالص 
بس هو وعدني انه هيقف وتسكت وتتذكر
فلاش باك 
وهو بيوصلها بعد ما رفضته 
ليلي : محمد اوعي تزعل مني او تسيبني انت اخويا وسندي
محمد : لا ابدا وهفضل حمايتك متقلقيش سواء موجود او لاء اوعدك محدش هياذيكي
بتفتكر كلامه وشكله وبحزن انا خسرته للابد حتي ك اخ  
__________________&&&
محمد بيتصل ب تالين 
تالين انا اسف علي الصور الي نزلت انهارده
تالين : اسف علي ايه  . انت اخويا يا محمد
محمد : بس محدش يعرف 
ودا ممكن يسبب لك مشكلة مع خطيبك
تالين : لا متقلقش هو واثق فيا وعارفني  بس تفتكر احمد الي عمل كدا علشان يغيظ ليلي
محمد : لاء دا مش اسلوب احمد ومش هيعمل حاجة تخصني  انا رفضتها 
لازم اعرف مين عمل كدا ويقصد ايه 
تالين : يمكن انا المقصوده ولو اني جنبك يا باشا ولا حاجة هينشرو ليه صوري وتضحك
محمد : دا حد قاصدني انا وانا شاكك في كذا حد 
حد قاصد يوصل رساله ل ليلي
تالين : في كل الاحوال الي حصل دا لو انت مش راضي عنه فهو كويس هههههههههه هنشوف القطة  هتعمل ايه
محمد : طيب يا تولي انا هقفل لان هنزل مصر 
تالين : وباقي الاوراق  هتعمل ايه فيها علشان الطلبيات
محمد: انتي مش نازلة مصر نتقابل هناك 
تالين بس انا معنديش مكتب هناك علشان اخلص منه اوراقي 
محمد : ولا يهمك يا تولي انا هفرش لك مكتب خاص بسكرتارية ليكي في الشركة عندي وقت ما تنزلي يكون جاهز  
_____________________$$$
احمد في الطيارة بيصحي ويفتح موبايلة يا نهار اسود
محمد ممكن يفتكرني انا ويزعل مني 
ويبعت ل محمد 
احمد : محمد . مش انا يا حبيبي الي عملت كدا 
محمد: عارف يا ابو حميد انك اكبر من كدا متقلقش هعرف مين بطريقتي
احمد: الحمد لله انك عارف 
_______________###
في الجامعه 
البنات من ورا ليلي مش دي ليلي  هو دكتور محمد سبها 
@اه شوفتو معاه بنت قمر ازاي 
# اه دي حتي بقت تيجي لوحدها
@هو فين مفتقدينه الدكتور الي مكانه عجوز اوي 
# بصراحة دكتور محمد قمر يجنن  
@اه لو يشوفني 
ليلي شعرت بالضيق من همس الجميع خلصت المحاضرة وطلعت علي الصيدلية
________________@@
وصل لمحمد انها في الصيدليه فتح لاب توب وكبر الشاشه علي وشها 
وحشتيني اوي يا لؤلؤتي 
بس ليه الحزن الي علي وشك دا 
ايه الدموع دي مش دا قرارك واختيارك
وانا نفذته ليكي 
____________قفل لاب توب
وبعت رساله 
ياريت تعاملوها زي اي حد بيتدرب مش عاوز اي استثناءات 
الشغل شغل 
ولو غلطت تتعاقب
وبص وابتسم نص ابتسامة  ونظرة للاشئ غير مفهومة وقفل
وجهز نفسه للسفر 
_________________###
ريم : في مكتبها ومعاها بنوته تانية :
احمد  انت جيت من المطار علي هنا
احمد: مخدش باله من البنت الي معاها ودخل جري عليها 
 ارجع تاني يعني
طيب مفيش حمد لله علي السلامه
وحشتني 
مش عارفه اقعد من غيرك مفتقداك 
اي حاجة كدا تحسسني اني جوزك
ريم : بخجل ووشها احمر في شغل كتير لازم اخلصه  عن اذنك
 وبصت للبنت .
معايا يا سارة 
سارة : تمام استاذة ريم
احمد : وهو بيحاول يثير غيرة ريم 
وجه جديد  امم معرفتيناش يا استاذة ريم 
ريم : بضيق من نبره صوته  دي سارة من العلاقات العامة بدربها علي الشغل  الشهرين دول 
احمد : اهلا ساره 
سارة : اهلا مستر احمد 
احمد : ياريت بقي تععلمي بسرعه لان بفكر المدة تكون شهر واحد وبيبص ل ريم  الي اتصدمت من كلامه 
وبصت له  بغيظ انه بيتكلم كدا امام موظفه
ريم :من فضلك مستر احمد تدخل مكتبك لان الحاج سال عليك
احمد : تمام استاذة ريم حرمنا المصون وغمز ليها ودخل قبل ما ترد
سارة : بصت ليها بتضحك ربنا يسعدكم يا ريم انتي تستاهلي كل خير 
ريم : ربنا يخليكي يا سارة 
سارة انتي عارفه انا بثق فيكي ازاي علشان كدا اختارتك تمسكي مكاني 
لو في اي وقت في اي مشكلة ابعتيلي علطول 
سارة : هو انتي نازلة ولا ايه 
ريم : اه لازم عندي مشوار مهم هخلص الي في ايدي وانزل
احمد خلص مع والده وخارج
لقي ريم بتلم حاجاتها 
احمد : انتي نازلة 
ريم : اه  هعدي علي ليلي 
احمد تعالي بقي معايا  في طريقي 
__________________###
الحاج حسين بيفكر مش عاجبني احوالك يا محمد اخوك الاصغر منك هيتجوز اهو وانت بقي عندك 30 سنه ومفيش في حياتك غير الشغل
حتي السفرية الي سافرتها وقفلت تليفونك راجع منها باتفاقات وشغل 
لما ترجع انا ليا تصرف تاني معاك
_____________@@
ريم مع احمد في العربية 
ريم : ليلي في الصيدلي عند الجامعه 
احمد : طيب ايه مستعجل يخليكي تروحي لها 
ريم : بص يا احمد ليلي زي اختي الصغيره
انا حاسه انها مش عارفه عاوزة ايه وهي وحيده 
لازم اكون جنبها علشان مخليهاش تلجا لشخص غلط 
خصوصا ان عرفت ان كان ليها صديقة واكتشفت انها مش كويسه 
احمد : ربنا يخليكي لينا يا عاقلة 
والغلبان الي جنبك دا مش برضه وحيد ومحتاج حد ياخد باله منه
ريم : احمد وبعدين
محمد بيتصل ب احمد 
ايوة يا محمد 
محمد : احمد انا نازل مصر بليل متاخر خلي السواق يسيب لي العربية في المطار  
و عاوز احدد معاد بكره مع رياض ومش عارف اوصله 
احمد : ايا دا مش قولت يومين تلاته  لو علي ليلي متقلقش ريم معايا ورايحة لها 
انا هكلم رياض او اعدي عليه 
محمد : ريم سلم لي عليها  
ريم 
ويتحدثو تحكي له ريم عن احوال ليلي 
................................@
وفي الصيدلية 
ليلي : دكتورة حسنه اذي حضرتك انا ليلي  توفيق 
دكتور حسنه مديرة الصيدلية : اهلا  وهي بتبص ليها بتجاهل 
ليلي  اممم  بلغني من الادارة انك هتدربي معانا وورقك في ايدي اهو 
ليلي : ايوة فعلا بس ممكن تفتحيلي مكتب الادارة ارتاح لان اليووم كان مرهق في الكلية ونص ساعه اكون مع حضرتك
دكتورة حسنه : اسفه والله يا ليلي مش مسموح لحد دخول المكتب دا من الدكاترة الا دكتور محمد ودكتورة امل وانا
حتي انا مش مسموح الا في اضيق الحدود 
ليلي : ايوة واضح ان حضرتك مش واخدة بالك يا دكتورة او اختلط علي حضرتك الامر في شخص تاني انا ليلي بنت دكتورة امل صاحبة الصيدليات
دكتورة حسنه : لا ابدا انا عارفه حضرتك كويس جدا يا ليلي 
بس العلاقات الاجتماعية دي في البيت هنا في هيكل اداري وحضرتك لسه حتي طالبه فانت اصغر فرد هنا وملكيش اي صفه وظيفية
ليلي : بتفكر  اكيد ماما هي دايما جد كدا ومعندهاش وسايط امري لله
تمام يا دكتورة طيب ممكن لو في عامل يعملي نسكافيه 
دكتورة حسنه : اتفضلي اعرفك بالمكان اولا وتعرفي طبيعه تدريبك وبعدها حضرتك هتعملي لنفسك النسكافية 
ليلي بضيق لان طول عمرها عندها الدادة والناس الي بتعمل كل حاجة 
حتي لو حد بيعمل حاجة فهي مامتها  وحاجات بسيطه جدا كمان
تمام مع حضرتك
واتسحلت بصراحة معاهم 
_________________***
خلصت ليلي اليوم ومجهدة بس برضه مجاش ليها نوم 
بدات تفتح صور تالين ومحمد
ايه دا 
معقول الي شيفاه دا
واتكبرها وهنا قلبها فضل يدق بحزن  وبدات دموعها تنزل في صمت



google-playkhamsatmostaqltradent