رواية الوجه الاخر للحلال الفصل السادس عشر 16 - بقلم ميفو سلطان

الصفحة الرئيسية

 رواية الوجه الاخر للحلال الفصل السادس عشر 16

البارت السادس عشر..
قامت عطر  لتجد نفسها في احضان ايوب لتتنهد فقربه لا يوجعها بل بالعكس تحب ذلك القرب لتظل تنظر اليه وتنعم بقربه وهيا حالمه في وجهه وعشقها يكوي قلبها ولكن حب الحلال منغرز  لتقوم وتبتعد وتخرج تحضر اشياؤها.
لتتنهد... راحه فين يا عطر ماشبعتيش هم وحزن راحه تعيشي معاه ويعيشك حياتك حرام لاه وتجيبله عيال كمان يعيشو  حرام. ماهو دافع فيكي كتير هتنطجي تجولي ايه. جلك عايز جتتك خلي روحك لحالك مش رايدها لحد ما تتعدل.. يا رب اني ما متحمله اعمل ايه جتتي بتوجعني وراسي هتموتني يا رب ريح جلبي َارحمني من اللي انا فيه كت راضيه بالحلال طلع حرام نغز جتتي اه ماهنكرش بحبه بحنيته ومراعيته بس ماعرفش اعيش معاه حرمانيه يا رب تعبانه يا رب اهديه بدعيلك يا جلب عطر يهديك ماجدراش غصب عني بحبك وبعشجك بس ماجدراش والله ما جادره اني موجوعه.
🌿صلوا على الحبيب المصطفى 
لتحس به يحاوطها لتتنهد ليهمس في اذنها من الخلف.. انت اللي تعبه حالك انت اللي واجعه جلبك اهدي واعرفي اني راجلك وما فيهاش حاجه ويا ستي حسابي اني مش حسابك صوح ارتاحي بقه عشان تعبتيني اني كمان
ليديرها ويرفع وجهها بحب ويقبل شفتيها ليهتف هتفضلي منشفهالي اكده الجمر مش هيلين برضك بس عموما اني وراه الجمر بتاعي لما هو اللي يجول عايز ايوب ليشدها يتلمسها بحنان حاسس بيكي كاتمه حالك َجتتك بتترعش لحد ميته كتمتك دي طب لما ادوس فيكي واطيح هتكتمي ازاي هتتعبي اكده بس عموما اني ما هسيبكيش لدماغك ايوب مش جليل ليقترب وياخذ شفتيها في قبله حارقه وهيامشتعله ترتعش من داخلها وهو يحاول ان يحسسها به وبمشاعره وهيا تاخذ ذلك وتكتم نفسها حتي لا تستجيب.🌿 استغفروااااا 
ليتنهد ويبتعد اني مستني اخرك وهياجي.. صدجيني الكتمه وحشه واخرتها حضني.
🌿 سبحان الله وبحمده 🌿
لتدمع عينها فهيا لم تعد تحتمل لتشيح وجهها ليمسكها ويثبت عيونها في عينه.
ليهمس... بصي جوات عيني جوات النني انت جوا النني انت العين والجلب كانت دموعها تسيل بهدوء ليقبل تلك الدموع ويهمس بالقرب من شفتيها جواتك عاشجه ايوب يا جلب ايوب واني عاشج فوج العشج الوفات بتمني طرفك والله بتمني بصيلي وحسي بجلبي اللي بيصرخ ويتمزع علي وجعك ليضع يدها علي قلبه
🌿 سبحان الله العظيم 🌿
ليهتف بيصرخ ورايد حبيبه بيصرخ وماجادرش يبعد اني ما بتجبرش ولا بتسلط اني مش جادر يا جلب ايوب حد يجدر يعيش من غير جلبه ليجوب وجهها بحنان ليقترب من شفتيها ويهمس.. الجرب للحبيب راحه ولعشجه جنه ولدنيته حياه. وانت الحياه ليا انت النفس انت دمي اللي بيلسع جواتي من ناري.
🌿 صلوا على الحبيب 🌿
لتحس بانها انهارت ليعلم انها مستكينه حالمه ليقترب بهدوء ويضع شفتيه يتلمسها لتنساب بين يديه ليحس بقلبه سيطير ليتعمق برويه لتستجيب بهدوء ليدخل معها في حلم جميل وتنساب هيا ليحس بحلاوة عشقه يحس بحبيبته ومدي حلاوتها ليشعر انه لا يريد الا ان تكون بين يديه حالمه تعطيه وينهل منها ليحاوطها ويشدد عليها لتحس هيا بيديه تنغرز فيها.
لتنكمش وتعود لنفسها وتحاول ان تبتعد ليعتصرها ويهتف بعنفوان وهو يسيطر علي نفسه.. اهدي اهدي عشان والله ماعت جادر اهدي.. ليظل محتضنها وهو يشعر بالغلب كيف استجابت له وخلعت قلبه ثم استكانت وكوت ذلك القلب ليشدها ويخرجا.
ليمر الوقت... لتهتف ممكن بس توجفني المحل جريب اجيب حاجه.. 
ليقطب جبينه حاجه ايه دي جولي اجبلك. 
لتتنهد.. لاه معلش حاجه كده. 
ليضحك.. حاجه عيب اياك.. لتخجل ليذهب بها الي احد المحلات لتدخل وتشتري بعض الاجبان والعيش ولفتهم جيدا حتي لا يراهم فهي لم تعمل بعد ولم تدرس لمحمد فهيا قررت ان تاكل مقابل تدريسها له لتنتهي.
ليذهبا الي القصر لتدخل هيا خجوله فهيا وحيده.
لتستقبلها والده ايوب لتقترب منها.... يادي الهنا يادي الهنا جمر يا مرت ولدي البكري يا حلاوه يا ولاد ايه يا ايوب ده جايب بدر منور. تعالي يا حبيبتي تعالي.
لتقترب عطر وتقبل يديها وتهتف.... كيفك يا ماي
لتبتسم والده ايوب.. بخير يا بتي ودارنا نورت. 
ليقترب ايوب.. شفتي يا اماي عطر جمر ازاي نورت داري ودنيتي. 
لتهتف نبويه.. كيف البدر يا ولدي تتهنو بالعيشه.
لتاتي ساره وتحتضنها.. اني بقه هبقي صاحبتك عافيه ذوج ايه جولك.🌿 استغفروااااا 🌿
لتبتسم لها عطر وتحس بنقائها وتلين الي جانبها
ليهتف والده.. نورتي دارك يا بتي سيبهالي يا ايوب عايز عطر لحالها.
ليقطب ايوب.. عايزها في ايه يا ابوي.
ليهتف... مالك انت عايز مرت ولدي لياخذها وهيا خجلانه ليدخل بها الي المكتب.
ويهتف.. اجعدي يا بتي ماتخافيش
لتهتف.. حاضر يا ابوي وجلست. 
ليقول... خابر اللي حصل لك يا بتي وايوب جلي علي كل حاجه. 
لتهتف.... جالك عالجوازاه يا ابوي
ليتنهد ويهتف.. ايوه يا بتي جالي انه اتجوزك غصب. انك مش رايده شغلانته وانك جبل سابج كنت رايداه. 
لتهتف.. غصب عني والله يا ابوي ما جدراش.
🌿 صلوا على الحبيب 🌿
ليهتف... واني بجولك اهه اني معاكي يا بتي. 
لتنظر اليه مذهوله.. ليهتف ايوه يا بتي اني ما رايدش التجاره دي.. دي تجاره اخرتها نجاسه وموت واحنا معانا ياما وهو مصمم يا بتي ماعرفش كنه ملبوس يبقي الحل في يدك انت.
بقلمي ميفو السلطان 
لتهتف في يدي اني.. داني غلبانه يا ابوي.
🌿 سبحان الله وبحمده 🌿
ليهتف.. اللي تاخد جلب ايوب ماتبجاش غلبانه لاه مسيطره ايوب واعر وجوي ورايدك. ايوب ما عداش عليه مره وبصلها. اما يتجوزك وغصب كمان يبقي واجع فيكي يا بتي وانت كيف الجمر صبيه جمر خدت عجل ولدي رغم انه شديد ومابين. هيجعد يجولك رايدك ورايد حالك لاه ماتصدجهيوش ايوب من جواته انت. بجيتي جواه اللي يعمل اكده ماتبجاش حاجه هينه يبقي تخليكي زي مانتي.. ماتديهوش حالك الا لما يرجع لحاله. 
لتتنهد َتهتف.. ما اديهوش حالي يا ابوي واغضب ربنا. 
ليهتف.. لاه مش جصدي اكده.. ماتديهوش يشبع منيكي حوشي روحك عنه عايز حالك ياخده ماتجوليش لاه بس ياخده من غير روح وعشان الروح تبجاله يرجع عن اللي ماشي فيه ساعديني يا بتي. العاشج من غير روح عشيجه ينكوي وهو زي ما بيكويكي اكويه يعرف ان دنيته اللي ماشي فيها اخرتها حرجه جلب. ايوب واعر وجوي وجبار في حاله بس الجبار لما يعشج جلبه بيجيد نار دلوك جدامنا عشج ايوب وكبره. مين يعلي ده في يدك. 
لتهتف يا ريت يا ابوي والله نفسي. 
ليهتف.. طب هتتحملي اللي هيعمله. ايوب واعر وقوي َمغرور كمان وممكن يطيح فيكي هتتحَملي.. جلبك هيرضي عشانه باي حاجه. لتخجل َتنظر للاسفل ليهتف.. لاه جولي رايده ولدي والا ما يفرجش معاكي. 
لتتنهد وتهتف.. لاه يا ابوي رايداه ايوب طيب وحنين بس لما جلب خفت َمنه......ميفو ميفو 
ليهتف.... يبقي خلاص نتفجو  هنمشي ازاي واي حاجه تاجي تجوليلي َاني جارك. لتبتسم له وشعرت انه اصبح لها ابا واما في ذلك البيت بعد ان كانت بمفردها.
لتهتف.. والله يا ابوي اني ماحساش ان كان ليا حد َلما اتحددت معايا حاسه انك في مجام ابوي. 
ليقترب منها ويمسك يدها ليقول.. لاه مجام ايه.. اني دلوك ابوكي وعهد عليا ماحد ياذيكي  انت اهنه بتي ومرت الغالي ورايد ياجي الخير علي يدك اللي ترفض فلوس الدنيا والجوه والجاه وجبروت ايوب يبقي تنشال عالراس هديه جايه لبيت السوالمي علي طبج من دهب. انت الخير اللي دخل دارنا. وندعي انه يستجيب ليه.
لياخذها ويخرج ليهتف يلا يا ولاد جهزو الفطور عشان ناكل كلنا..
 ليقترب ايوب ويحتضنها ليهتف كان بيجولك ايه. 
لتهتف بخجل... مفيش كلام عادي. 
ليهتف... كان بيوصيكي عليا اكيد.. تخلي بالك مني يا جمر حبيبي هياخد باله مش اكده. لتخجل ولا تنطق ليشدها ويذهب بها الي السفره لتشعر بالحرج ليجلسا وتفرش السفره بجميع الاصناف وهيا لا تعرف اين تهرب من مكانها ليشرعا في الاكل وهيا لا تأكل. 
ليقترب ما بتاكليش ليه. 
لتهتف بطني بتوجعني معلش ممكن اروح مجعدي. 
ليهتف.... طب اشربي اللبن طيب ماكلتيش حاجه من الصبح. 
لتهتف... معلهش سيبني براحتي. 
ليستاذنهم ويصعد بها َمعها حقائبها  ليضع مفاتيحه وتليفونه جانبا ويقتربَ منها ويشدها.. نورتي مكانك يا جلب ايوب. لتخجل ولا تتكلم ليهتف طب هنفضل ساكتين اكده هنحصر اكده يا بت الناس يا لهوي بتحمر ازاي وجمر ليفك طرحتها.. ايه الحلاوه  اللي مالهاش زي دي طب ايه ناخد حاجه حلوه ليشدها ويهيم بها ويصب عليها مشاعره لتكتم نفسها وتتجلد  وتغمض عينها...🌿 استغفروااااا 
ليبتعد عايزه تحرجيني بسكوتك ده صوح بس خافي علي روحَك لتنحرجي. وتنفجري ماهتتحمليش اللي هعمله واني ههيص بصراحه..
 ليهتف هسيبك تجهزي حاجتك واشوف حبه اشغال اكده واجيلك تاني ليقبل راسها ويتركها لتتنهد وتذهب تغير ملابسها وفتحت الكيس وجلست لتاكل وتسمي الله.
كان ايوب قد نسي تليفونه ليعود  ليدخل عليها لينصدم عندما وجدها تاكل لترتبك وتخفي الاكل.
ليقترب منها غاضبا.. ممكن اعرف بتعملي ايه 
لتهتف بخجل.. مفيش. 
ليصرخ... مش جولتي بطنك بتوجعك وعايزاش تاكلي. 
لتخفض راسها ولا تتكلم ليمسكها ويهزها ليصرخ انطجي ايه اللي عملتيه ده.. 
لتهمس... ده وكل.. 
ليصرخ... ماني عارف وشفت ده ماتخلنيش اتغابي عليك ايه ده. 
لتهمس..... عايز ايه انت مالك بيا الله باكل من مالي 
ليبهت ويتراجع.. يا مري تاكلي من مالك ليه جوزك عويل ماعرفش يوكلك 
لتهتف.. لاه بس ما رايداش الوكل ده. 
ليصرخ انت يا بت مخبوله ماله الوكل نضيف ومتوضب واحسن حاجه سايباه وجاعده تاكلي جبنه 
لتهتف.. بالحلال. 
ليبهت ويتراجع ويتلبسه الشياطين ويهجم عليها ويعتصر يديها.. جولي تاني اكده سمعيني. 
لتنظراليه وتتذكر كلام والده لتهتف بقوه.. وكلك حرام ماهحطهوش في بطني. 
ليصرخ.... انت عايزاني اجتلك و الا اعمل ايه بتحرجي دمي ليه وكل ايه اللي حرام انت اتعدلي احسنلك اني علي اخري. 
لتهتف.. خلاص رجعني داري وطلجني وارتاح. ليصرخ.... هو اني كت اتهببت لما هطلج انت مخبوله. اسمعي بقه تبطلي دماغك دي وكلامك اللي زي السم. وتسمعي الكلام فاهمه الا يمين بالله اطلع روحك. وكل هتاكلي وعيشه هترضي بيها من سكات فاهمه 
لتهتف.. لاه ماهاكلش. بجولك مالك بيا ماني اهه تحت طوعك مالك بوكلي اكل والا اتسمم مالك انت. 
ليصرخ... عشان انت مرتي بتاعتي تبقي تحت طوعي 
لتهتف.. اااه جول اكده عشان تمرط نفسي وتوكلني من مالك تلبسني من مالك واتحرج اني واكل حرام اني اخري معاك جبته اديني جعدالك زفته مرتك اهه  بس  ما هتتحكمش فيا مش عشان غلبانه تنجبر عليا. 
ليتنهد وينظر اليها بغلب لا حيل له فيها ليقترب.. ويهتف بمهادنه.. طب لميته طيب هتاكلي يوم اتنين والا العمر جاي هتعمليها ازاي دي 
لتهتف... ماني شغلي مع محمد هاخد عليه فلوس واوكل حالي او تاخدوه توكلوني. 
لينظر اليها مذهولا... يا مراري اللي هشوفه عايزه تدفعيلي وكلك يا عطر عايزه تجهريني اني ماصرفش علي مرتي 
لتهتف.. اني ماعايزاش حاجه. 
ليهتف... اني بقه عايز عايز اهنن مرتي واجبلها الحلو كله. ليقترب ويشدها عايز اشوف في عيونك فرحه اني مراعيكي وجايبلك حته من السما. 
لتدمع عينها وتهتف بقهر فعيونه تشع حبا كوي قلبها لتهمس بعشق لم تعد قادره علي كتمانه. .. واني مش عايزه حته من السما يا ايوب.. عايزه راجلي لو يجيب ان شالله حته صفيحه ويدهاني بالحلال. هاخدها واجولك تسلملي جيبتك. عايزه ايوب يجبلي بالحلال ونفرح والله هفرح انت معاك فلوس. مش محتاج ليه بتاجر في الحجات السو دي انت ناجصك ايه.. لتضع يدها علي قلبه لتهمس بالله عليك بطل وانا ابجالك مرتك وكل حاجه واحطك جوا نن عيوني 
لينظر اليها والي كلامها ليحس بها تنساب معه ليقترب منها ويمسك وجهها.
لتهمس وعيونها تعطيه عشقا لا يوصف.. عايزاك طيب ماتاخدش الا الطيب عايزاك تنام اكده وربنا راضي. عايزه انام في حضنك مش خايفه عليك ولا منك. عايزه لو ربنا ادانا عيال بيطلعو حافظين كتاب ربنا رجاله تفرح. ولو حد مسهم يحطو صوابعهم في عين التخين. ماعايزاش السما يا ايوب ماعايزاش. عايزاك باصص للسما وتخاف من رب السما. عايزه ربنا يبص لراجلي ويديله من الخير كفه واولاده دنيا واخره عايزه زينه الدنيا والاخره عايزه الجلب عمران راضي لا ننام علي تعب ولا الحزن يخش بينا. عايزاك الف مره بس عايزاك طيب. عايزاك راجلي ماليش غيره بس راجلي برضا ربنا. عايزه ده يحب عطر وعطر تحبه تحت طاعه ربنا. ربنا يا ايوب اللي هيجربني ليك. عشجي جوايا بيغلي مفكر انه بكيفي اياك . مفكر اني دماغي ناشفه . داني رايداك لترفع يدها لوجهه والله رايداك الف مره وعشجي طافح بينغز جتتي بالله عليك بلاها التجاره دي وانا اهه معاك وبجولك مش رايده حاجه خدني واشبع بيا خدني افرح وافرحك عهد عليا لاعيشك احلي دنيا ألفك برموشي وادخلك جوات جلبي كانت تتلمس صدره بحنان وهو ملتصقا بها ليشدها اليه ليهمس مش لاجي كلام بس جلبي انهري يا بت الناس ليشدها اليه لتتجاوب معه ليذوب معها وكانت اول مره تستجيب له ليشدها اليه ويحتضنها ولا يفلتها ليظل يهيم بها احس بجمال وحلاوه ما في يده لتتفجر بداخله مشاعره ويغذوها اكتر وهيا كلامهم قد اذابته وذابت معه كانت لحظه حارقه لحظه تاهت فيها عطر طالبه الحلال تاهت ليتوه هو ليحس بمدي جمالها وحلاو ه عطائها لتذوب له وتلين وتعطيه من داخلها الذي منعته عنه كانت حاله من الضعف لها انهكها بنظراته ومشاعره التي لانت وقلبه الذي يدق تحت يديها بعنف ليحَملها ويريحها عالفراش وينهال عليها لا يتركها وهيا قد تاهت فحبها له زائد وفائض نست او تناست طلباتها لتاخذ من الزمن  غفوه تريح قلبها ومشاعرها ليتلقفه هو ليسعد به وانها اخيرا رغم كتمانها وامتناعها عن اعطاءه نفسها من داخلها  اعطته بصدر رحب 

مر الوقت عليهم كحلم جميل ليبتعد ايوب اخيرا وقد الهبته تلك العطر ودخلت رائحتها في جوانب قلبه ليتلمسها بحنان غير مصدق ما حدث بينهم وانها اعطته حالها وارتاحت بين يديه ليتلمسها بحنان فكان يرغبها وما زال ولكنها مرتها الاولي فلم يستطع ان يتعبها اكثر من ذلك ليقبل يدها لتتململ بين احضانه وتفتح عيونها لتدرك ما حدث بينهم لتدمع عيونها وتنزوي بعيدا...🌿 استغفروااااا 🌿
ليتنهد ويقترب ويلتصق بها.. بتبعدي ليه طيب وعنيك مغرغره اكده انت مرتي يا بت الناس ليه جلبتك دي ما كتي زينه كنا في نار خدتنا بعيد انا حاسس بحلاوه ماعرفتهاش جبل سابج ليشدها اليه ويقبل يديها بالله عليكي كنا في نار ودنيا حلوه ما تغفلجيهاش اكده.
ليهمس... اني كت هنهبل اول مره احس بيكي انت شيطتي جتتي يا عطر ورايدك الف مره انت تاخدي العجل ليتنهد ويقبل يدها عطر اني رايدك الف مره وجلبي انهري بجربك انت ادتيني احلي هديه ما مصدجش انك ادتيني حالك بكيفك..  عيونا وجلوبنا ماتحملتش غير اننا نكون مع بعض ورايد الف مره رايدك يا جلب ايوب. عطر بين يدي ما مصدجش اني كت معاك ايه اللي كت فيه ده حلاوه تهبل وتاخد العجل. هموت عليكي دلوك اكتر من جبل وحاسس اني هنجن لو ماخدتكيش اكده اني رايد جه 
لتتنهد وتهمس.. واني تحت امرك ماهجولش لاه اني ماهغضبش ربنا.
لينظر اليها وينزل عليها يهيم بها لتعود الي حاله التجلد مره اخري الا انه احس بقلبه سينخلع ليصب عليها مشاعر لتغمض عينها وتفكر في شئ اخر وكيف ستمنع روحها عنه حتي يعود الي طريق تمنته له كان كلام والده يرن في راسها ان لا تعطيه روحها.
ليبتعد اخيرا ايوب وعيناه تلمع من الغضب ليهتف.. بقي اكده يعني بعد ما كتي معايا وعشنا حاجه ماتتوصفش ترجعي تبقي اكده انت ايه عايزه تجهريني عايزه تذليني بس اني بجولك اهوه اللي عايزه هاخده ومش عايز روحك دي فاهمه ولعي فيها موتيها اني ماعايزهاش كل اللي عايزه تكوني بين يدي وخلاص واصطفلي مع نفسك وشوفي هتفضلي كاتمه لحد ميته.
ليقوم ويندفع الي الحمام ليظل تحت الماء يبرد ناره ليظل واقفا والغضب ينهشه.. بقي اكده بعد ما كنا في النار مع بعض عايزه تنام جاري ماتحسش ولا احس بيها عايزه تجهرني وتعلم عليا فاكره ان ايوب عينخ ويسمع ليها فاكره ايه هيا هتمشيني اجول حاضر وطيب عشان ترضي تخرجلي نارها لاه مش ايوب اللي يطاطي عشان مره تجابل بقه اني هاخد اللي عايزه منيها وتنفلج.
 لينتهي ويخرج من الحجره غاضبا ويصفع الباب ويتركها.
لتنتحب بشده فهيا لا تطلب الكثير ليجتاحها صداع رهيب لتصرخ وتمسك راسها لترتمي علي الفراش وتنظر في السقف وتتوه عن الدنيا. لا تعلم كيف ستتحمل نفسها الطيبه كل هذا العبئ فهيا بسيطه حالمه وتتسم بالرقه والضعف كيف ستتلائم شخصيتها مع ذلك الذي لا يري من الدنيا الا سلطانها ونسي ان هناك رب له سننه التي يجب ان نمشي عليها.يشاء الله ان تضعف عطر لحكمه و تعطته ليحس بجمال وحلاوه ما بعدها اعطته لتحسسه بان رَوحها موجوده  له متي اراد ولكن كيف يريدها. ايريدها هكذا معطاءه تصعد به الي عنان السماء روحا تلمس القلب تزيل ما فيه من سواد ويشع القلب نورا ام يريدها جسدا يعطي بلا روح جسدا يشبعه وفقط مسخ مشوه يكو القلب حرقه  ياخذ جسدها وتذهب الروح بعيدا بلا قيمه. جسدا وافق علي الحرام وروحا رفضت ذلك الحرام كيف سيكمل بعد ان ذاق حلاوتها وتاه في جنتها.
هل سيكون ايوب الصابر الذي لا يهمه الروح ويعيش صابرا عليها جسدا بلا روح ام انه سيصبر ويستجيب ويعود كما ارادت ايوب وحياته بالحلال.. اي الامرين اسهل واقرب.. الحرام اقرب واسهل ولكن الروح تشرد وتبعد وتبعد ويكون القرب كاجساد خاويه  لا تشعر ولا تحس.
لتنتظر يا ايوب اياما ستكويك بحرامها حرام طلبته وسياتيك ما طلبت بالكفه.. كفه الحرام عاليه وطايله كفه الحرام ستنهال عليك تفتت قلبك وتنهش جتتك لياتي يوما تصرخ فيه طالبا للحلال ولذلك اليوم سندعو لتلك الجميله ان تصبر حتي يعود ايوب بعد ان يصبر ولكن الصبر عالحرام موجع الصبر علي الحرام جهنم . اكبش يا ايوب واشبع الي ان ياتي يوما تفتح يدك وتجدها جمر تحمل كويه يدك يومها  ستصرخ باعلي صوتك. وسنسمع صوتك في عنان السماء قائلا... يا رب السما غيت ايوب من جمر ايده.. ولهناك سننتظر....بقلمي ميفو السلطان ❤️😘 أشوف كومنتاتكم يا حبايب

  •تابع الفصل التالي "رواية الوجه الاخر للحلال" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent