رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الثالث عشر 13 - بقلم فاطمة سيد

الصفحة الرئيسية

 رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الثالث عشر 13

•«انا آسفه على التأخير،هعوضكم بتنزيل بارتين النهارده» •

رواية: تزوجتني رغما عني فأحببتك 💛

البارت: الثالث عشر💚
___

_«حياء بصدمه» زين

"لم يجب زين علي حياء فهو كان متعب للغايه بسبب التمارين" 

_«حياء بخوف» زين ممكن ترد عليا 

_«زين بتنهيده» متخفيش انا كويس انا بس لعبت كتير مش اكتر 

_«حياء بخوف» يعني انت كويس الحمدلله 

_«زين بتهيده» ايوه الحمدلله 

_«حياء بحب» طب اتفضل انا عملتلك شويه سندوتشات كدا وشاي بلبن انا عارفه انك متعشتش 

_«زين بشكر» شكرا ياحياء انا فعلا جعان اوي 

_«حياء بحب» الشكر الله اتفضل الاكل اهو 

"اخذ زين الاكل منها ثم قام ليأكل الطعام ولكن اوقفته حياء" 

_«زين بعدم فهم» ايه انتي عينك في الاكل ولا ايه 

_«حياء بضحك» لا مش قصدي كدا بس كونت عايزه اقولك سمي الله الاول وقول بسم الله الرحمن الرحيم وبعدها كل 

_«زين بضحك» طيب بسم الله الرحمن الرحيم

" ثم اكل زين وانتهي من طعامه قائل الحمد الله "

_«حياء بحب» اقولك علي معلومه جميله 

_«زين بحب» اتفضلي قولي 

_«حياء بحب» بعد ماتخلص الاكل قول الحمدلله الذي اطعمني هذا الطعام واشربني هذا الشراب من دون حول لي ولا قوه 

_«زين بحب» حلوه المعلومه دي 

_«حياء بحب» جدا جدا انت كدا بتقول لربنا الحمدلله علي نعمتك يارب عليا اطعتمتني واشربتني من غير قدره مني في غيرنا مش لاقي لقمه ياكلها فلازم نحمد ربنا في السراء والضراء 

_«زين بحب» حاضر هبقي اقولها لو تذكرت بس ممكن اسألك علي حاجه بس متفهمنيش غلط 

_«حياء بحب» لا طبعا مش هفهمك غلط اتفضل اسأل 

_«زين بعدم فهم» انا مش فهمك انتي ازاي كدا 

_«حياء بعدم فهم» مش فاهمه كدا ازاي يعني 

_«زين بإستفسار» يعني قدرتي تتخطي موت والدك بسرعه وشوفتك وانتي بتنصحي نور وكمان بتروحي الشغل كل دا سببه ايه 

_«حياء بحب» بابا الله يرحمه معلمني حاجه حلوه اوي هو اني دايما اتقبل اي بلاء برضا وقول الحمدلله مكنش سهل عليا اتقبل موت والدي بسهوله زي منتا فاكر الفكره كلها اني برضا بنصيبي عشان كدا ربنا بينزل في قلبي صبر مش طبيعي ساعات ببقي نفسي اعيط واصرخ وقول عايزه ابويا بس برجع تاني وافتكر ان والدي في مكانه حلوه بإذن الله وانه مات وهو متألم بشده المرض دايما كان بيقولي انا فرحان بالإم دا اقوله ليه يابابا يقولي عشان الثواب اللي باخده من مرضي ان شاء الله يدخلني الجنه ثم اكملت ببكاء الاب لما يموت البنت بيتقطم ضهرها الاب والام مبيتعوضوش انا دلوقتي بقيت يتيمه الام والاب بس صابره ومتحمله كله لأجل الله ثم مسحت دموعها واكلمت بثقه انا متأكده ان ربنا هيعوضني بلي يجبر بخاطري وزياده وكمان بنزل الشغل وبنصح لان دا بيخفف وجعي لما بساعد حد انا بفرح وبرتاح النبي صلى الله عليه وسلم (من كان في عون اخيه كان الله في عونه) لازم كلنا نتعاود وكلنا نساعد بعض وتكون وثقين في قدر الله قال الله تعالى (لا يكلف الله نفسا الا وسعها) لو ربنا عالم اني مش هقدر علي كل دا مكنش حطني في المكان دا وبعدين الحمدلله انا احسن من غيري كتير علي الاقل عندي بيت اعيش فيه مش في الشارع وقادره اكل واشرب في غيري من شده تعبه لو كال قرصه يبقي حلو اوي والحمدلله بصحتي في غيري مش بيقدر ينام من شده تعبه الحمدلله 

_«زين بدهشه» عمري ماشوفت واحده راضيه بجميع احوالها كدا بجد انتي حاجه جميله اوي ياحياء وانا اسف لو فكرتك بوالدك انا بس عايز افهم 

_«حياء بتنهيده» متعتزرش انا كدا كدا عمري ماانسي ابويا هو دايما في قلبي وبفضل ادعيله في كل صلاه بس هو انا ممكن اسألك سؤال لو مش هدايقك 

_«زين بحب» اتفضلي اسألي 

_«حياء بتنهيده» هو انت بقيت بتعاملني كويس ليه ممكن افهم 

_«زين بإحراج» انا مش وحش ياحياء انا بس غلط في حقك ويوم مادخلت لعم خيري في غرفته قالي عاهد الله انك هتحافظ عليها ف ازاي بعد العهد دا هقدر ازعلك صحيح انا بعيد عن ربنا بس بردو انا بخاف منه انا بعاهد مالك الملك يعني لازم اوفي بعهدي فهمتي 

_ح«ياء بحب» ايوه فهمت ربنا يهديك يارب بعد اذنك بقي انا هروح اصلي 

_«زين بعدم فهم» تصلي ايه لسه ساعه علي الفجر 

_«حياء بحب» منا عارفه انا هصلي قيام الليل دي افضل اوقات مالك الملك بينزل مخصوص ليستجيب لمن يدعيه كل دعائك ان شاء الله مستجاب 

_«زين بتنهيده» اه ربنا يثبتك 

_«حياء بتشجيع» تيجي تصلي معايا يازين 

_«زين بتفكير» طب هي بتتصلي ازاي 

_«حياء بحماس» هي سهله خالص اكنك بتصلي ركعتين سنه عادي هي ركعتين وبتسلم وممكن تصليها اربع ركعات ركعتين لوحدهم وركعتين لوحدهم وممكن يكونو ثمانيه او اتنا عشر ركعه علي حسب قدرتك وجتهادك للصلاة بس الصلاة مش بعدد الركعات انما هي علي حسب الآيات 

_«زين بفهم» يعني المهم ازود في الايات مش في عدد الركعات 

_«حياء بحماس» ايوه بالظبط كدا وهقولك معلومه هتفرحك اوي لو اقمت الليل ب10ايات بس مش هتتكتب من الغافلين ولو اقمت الليل ب100ايه هتتكتب من القانتين ولو اقمت الليل ب1000اايه هتتكتب من المقنطرين 

_«زين بحماس» انا هبدء معاكي بركعتين ب10ايات حلو كدا 

_«حياء بحماس» حلو جدا كدا مش هتتكتب من الغافلين يلا بينا نروح نوضئ

"ذهبت حياء لتتوضئ ثم انتهت من وضوئها ولاحظت ان زين يتوضئ خطأ" 

_«حياء بحب» خلي بالك يازين ان الرقبه مش بيتمسح عليها هي غسل الودن ثلاث مرات و مسح الشعر مره واحده وبعدها غسل الرجل مفيش مسح علي الرقبه وكمان خلي بالك ان ايدك بتتغسل من اول الكوع لازم المايه توصل للكوع والافضل تكون قبلها كمان عشان تضمن ان المايه هتوصل للكوع كويس ثم اكملت وبعدها خلي بالك ان الوجه انت بتمسح عليه ودا غلط انت بتغسل وشك تلات مرات مش مجرد مايه بتمسحها وخلاص 

_«حياء بضحك» انا بقول كدا بردو هروح اشوف ماما صاحيه ولا لاء تكون انت اتوضيت 
_________________________♡

_«ريم بحماس» نفسي بكرا يجي بقي عشان البسه 

_«فاديه بزعل» يابنتي الادناء دا مكبرك لا اله الا الله 

_«ريم بزعل» انا زعلانه انك مش فرحانه ان ربنا اراد اني انستر خلاص وابقي عفيفه هو انتي عجبك لما كنت امشي معاكي والشباب تفضل تعاكس فيا مالك ياماما 

_«فاديه بنكد» ان شاء الله مش هتشوفي جواز ولا حد هيعبرك اصلا 

_«ريم بزعل» اول مره اعرف ان اللي بترضي ربنا عز وجل ربنا يحرمها من الزواج تيجي ازاي دي؟؟ عيزاكي تعرفي اني مش بعمل حاجه غلط ربنا يهديكي ياماما 

"اوعي تتنازلي عن انك ترضي ربنا بسبب اللي حواليكي انتي ثوابك عند الله اكبر لانك بتبقي في بيئه مش ملتزمه الالتزام الكافي وتحاولي انتي مع نفسك مره واتنين وتلاته لحد ماتوصلي انك عايزه ترضي ربنا دا كبير اوي عند ربنا تذكري دايما ان ربنا بيفرح بتوبه العبد ليه توبي وارجعي انتي ملكيش غيره ارجعي لربنا والتزمي اللي بتلبس واسع مش احسن منك ف حاجه واللي لبست خمار او نقاب مش احسن منك ف حاجه جاهدي نفسك هتوصلي" 

__________________________♡

"بعد ان اطمئنت حياء علي سلمي حماتها انها استيقظت رجعت لزين قائله يلا يازين نصلي بقي 

_«زين بحب» يلا بينا 

" قامت حياء بفرش سجاده الصلاه ووضعت عليها برفان وقامت بقفل النور ثم شغلت اضائه خفيفه "

_«زين بعدم فهم» طب ليه 

_«حياء بحب وحماس» عشان البرفان لما بيتحط علي سجاده والنور لما بيتقفل مع تشغيل اضاءه خفيفه بتحس كدا انك بتتشجع للصلاة وكمان نور البسيط دا بيهدي الجو والواحد محتاج دا عشان يكون فاصل تماما ومهيئ للصلاه اتفضل امسك مصحفك عادي تقرأ منه في صلاة السنن اما الفرض لاء 

_«زين بحب» تمام ماشي ياستي 

"بعد عده وقت انتهت حياء وزين من الصلاه وقاله ايه الكرسي واذكار مابعد الصلاة " 

_«حياء بفضفضه» عارف في مره قرئت بوست قبل كده البنوته بتقول الحاجه اللي تمنعك من صلاة قيام الليل هو يبقي ذنب لحسن مش معقول يبقي مالك الملك بينزل مخصوص ليستجيب لمن دعاه وانت قاعد مكانك مبتتحركش فعرف ان ذنبك منعك من ساعتها وانا استحاله اسيب قيام الليل عشان كدا يازين لو اجتهد في قيام الليل وبعدها لقدر الله اتنكست صلي بردو علي قد ماتقدر بس اوعي تتركها خالص وتخلي الشيطان يضحك عليك اتفقنا 

_«زين بحب» شكلك هتغيري فيا حاجات كتير ياحياء اتفقنا

_«حياء بحب» بارك الله فيك 

"ثم بعد عده دقائق اذن الفجر فقامو بتأديته سويا بعدها قام كل منها الي النوم" 

__________________________♡

" صباح يوم جديد اذكرو الله قال تعالي (ألا بذكر الله تطمئن القلوب) 💛

_«حياء بتعب» يازين فوق بقي 

_«زين بتنهيده» براحه ياحياء انتي بتصحي زوجك علي فكره 

_«حياء بكسوف» اسفه والله معلش حقك عليا بس والله عماله اصحيك وانت ولا هنا 

_«زين بضحك» ولا يهمك انا كنت بهزر معاكي انا خلاص ياستي صحيت انا فعلا نومي تقيل شويه 

_«حياء بتوتر» اه تمام اتفضل انا جهزتك الحمام عشان تاخد شور هكون انا جهزت الفطار مع ابله وفاء 

_«زين شعر بتوترها ولكن لم يعلق وقال» تمام 
ياحياء 

"خرجت حياء من الغرفه وسعيده للغايه ولكن لم تعلم ماسبب ذلك قائله كل دا عشان قالك انا زوجك علي فكره يالهوي منك ياحياء ثم ضحكت ضحكه خفيفه علي جنانها فهي قلبها مال الي زين شئ بشئ" 

________________________♡

_«حياء بحب» صباح الفل ياماما عامله ايه كويسه 

_«سلمي بحب» صباح الخير ياحبيبتي انا كويسه الحمدلله امال زين فين 

_«حياء بحب» هو بس بياخد شور ونازل علي طول 

_«سلمي بحب» تمام ياحبيبتي 

_«حياء بحب» هدخل انا بقي المطبخ اساعد ابله وفاء 

_«سلمي بحب» يابنتي اقعدي انتي وهي هتجهز الفطار 

_«حياء بحب» لا عادي ياماما هدخل يمكن محتاجه مساعده او حاجه 

_«سلمي بحب» ماشي ياستي ربنا يحنن قلبك كمان وكمان 

_«حياء بحب» يارب ياماما 

"دخلت حياء المطبخ القت التحيه السلام علي وفاء" 

_«وفاء» انا حبيتك اوي ياحياء حساكي بنتي كدا 

_«حياء بحب» ياااااه دا انا ربنا بيحبني بقي اخد مني امي وعوضني بأتنين انتي وماما سلمي انا كنت متأكده اني هلاقي حد حنين عليا فيوم 

_«وفاء بزعل» ربنا يرحم والدتك يابنتي ويحفظك لينا 

_«حياء بسعاده» ويحفظك ياماما وفاء 

"ثم ساعدت حياء وفاء في عملها احببتها وفاء بشده فهي اجبرت بخاطرها وتساعدها وتعطيها امل في حياتها ثم نزل زين من غرفته وسلم علي والدته" 

_«زين بتساؤل» امال حياء فين

_«سلمي بحب» في الطمبخ بتساعد وفاء وهيجيبو الفطار اهم 

_«زين بحب» تمام 

"بعد مده احضرت حياء ووفاء الفطار" 

_«زين بحب» اتفضلي ياوفاء تعالي افطري معانا 

_«وفاء بصدمه» انا يبني بتكلمني انا 

_«سلمي بضحك» حقك تتصدمي ياوفاء 

_«زين بإحراج» اسف ياوفاء لو كنت بزعقلك او حاجه مش هتتكرر تاني اتفضلي افطري يلا 

_«سلمي بحب» ربنا يهديك يبني 

_«زين نظر الي حياء قائل بإبتسامة» يارب 

"توترت حياء بعض الشئ فهي تخجل من زين كثيرا" 

______________________♡

_«سالي» ياعم عالي صوت الاغاني مش سمعه حاجه خلينا ننبسط كدا واحنا في طريق 

_«مروان بخبث» وماله ياقمر 

"ثم علا صوت الاغاني وفي اثناء ماكانه مندمجين في الاغاني" 

_«سالي بصدمه» حاااااااااسب 

_«مروان»...... يتبع💝

•مبروك للفائزين:-
_هدير الجندي 
الملكه سلمي المغربيه 
Dxme Len
karima Ahmed 
Alaa Amr
Adam Khattab 
Oody Elbanna 

_الإجابة:-  النبي دانيال عليه السلام. 

*السؤال:-
_أفضل طعام أشار له القرآن الكريم؟

  •تابع الفصل التالي "رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent