رواية جمعهم الحب الفصل الثالث عشر 13 - بقلم مريم حجازي، ندى ربيع، ريناد خالد

الصفحة الرئيسية

 رواية جمعهم الحب الفصل الثالث عشر 13

اقبل يا ادمن
بارت13
رواية جمعهم الحب
  فِـ مطعم عند البنات... 
مريم وهي داخلة عليهم : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ي سكاكر 
يردوا البنات السلام... 
ندى بغيظ :بقا فاتحة الاسبيكر وواقفة جنب حسام ي مريم 
مريم بضحك :والله هو اللي قالي افتحي الاسبيكر أنا مليش علاقة 
ندى :اهااا م هو بقاا حبيب القلب لازم تسمعي كلامه 
مريم بتوهان :حبيب القلب بس دا قلبي وعيوني وكل حاجة ف حياتي 
ليضحكوا البنات عليها... 
روما :وايه كمان ي مريوم 
مريم باحراج :ااا آه مفيش ارغوا ف اي حاجة 
ريناد :آيوه آيوه اتهربي من السؤال 
ضُحى :خلاص بقاا ي بنات ي سيبوها ف حالها 
مريم :أنا بقول مليش غير البت ضحضوحة دي والله 
ضحى :حبيب قلبي بالله 
ندى بقرف مصتنع :كفاية محن كلابي بقاا واتنيلوا اتكلموا ف اي حاجة 
روما :هيييح رايحين الجامعة الاسبوع الجاي بقا وهشوف مرادي كل يوم 
ضُحى :اتنيلي عليكي انتي ومراد دا انا مش عايزة الجامعة تفتح 
مريم :ولا انا ي بت ي ضحضوح والله 
ندى : أنا مش عايزة تفتح أبدا 
ريناد :لو يلغوا الجامعات هكون متشكرة ليهم جداً 
روما بضحك :أنا برضو مش همي ع الدراسه بس هشوف مراد ي جودعاااان كل يوم 
مريم بقرف :آيوه آنتي خطيبك معاكي إنما إحنا حسام وفهد ومحمد ف الشركة مش هنشوفهم 
ندى : اهاا ي بت ي مريووم دا احنا ممكن نشوفهم صدفة والله 
ضُحى :إيه ي بت ي مريم انتي وندا أنتوا متجوزين اومال انا اعمل ايه دا انا لو شوفت محمد بسبب الكلية يبقاا حلو 
ريناد بملل : خلوا بالكوا ف إنسانه هنا سنجل 
ندى بخبث : بذمتك مفيش حب لحد ولا حاجة كداا ولا كدا 
مريم بخبث هي الاخرى :اهاا ي بت ي ندووش كانت عينها هتتخلع من مكانها ع شخص كدا 
ضحى وروما : إيه دا هو ف تطور ولا اي ي ريناد 
ريناد بتوتر : ف اي ي جودعان م مفيش حاجة 
ندى :لا فيه احكي 
ريناد :الصراحة يعني... 
مريم :خلصي ي بت عايزين نخلص بدري عشان حسام لو أتاخرت ممكن يقتلني 
ريناد :اصبري ي ولية هحكي اهوو... 
وتحكي ريناد لهم عن مشاعرها تجاه سليم... 
ضحى :ربنا يرزقك بيه ي حبيبي قريبا 
البنات :أمين 
يخرجوا البنات من المطعم ويذهبوا إلي مكتبة كبيرة ليجلبوا بعض الأشياء منها... 
روما :أنا تعبت ي بنات يلا نروح كفاية كده 
ضحى : وأنا والله مش قادرة 
ليوافقوا البنات وكل واحدة تذهب إلى بيتها.... 
_______________-_________________
ليقضوا البنات الاسبوع هذا في مرح كل واحدة مع زوجها أو خطيبها.... 
___________-------_______________
بداية اسبوع جديد... عند حسام ومريم... 
مريم بزعيق :ي حسااااام.. حسااااام ي سوووومي أصحى 
حسام بفزع :إيه الل حصل إيه البيت ولع ولا اي ولا مين مات 
مريم بضحك  : بيت أي ومات أي ي حسام عمالة أصوت علشان تصحى من النوم 
حسام بنعس : وعايزة إيه هو أنا قولتلك قوميني م انتي عارفة ان النهاردة اجازة ف الشركة 
مريم بصدمة :إيه ي اخوياا اجازة أي م أنا قولتلك إمبارح عندي جامعه الصبح نسيت ولا اي 
حسام بتذكر :اه صح طيب انتي جهزتي وخلصتي كل حاجه 
مريم : أنا جاهزه قوم بس انت أجهز وانا هطلعلك هدومك 
حسام بسرعة :تمام ربع ساعة واكون جاهز 
مريم :تمام ي سومي  
يدخل حسام يأخذ شاور ونزلت مريم لتحت لكي تأخذ الفطار الذي قامت بتحضيره من قليل.... 
حسام وهو يضمها من الخلف :صباح الفل والياسمين على عيونك ي مريومي 
مريم وهي تبتسم : صباح النور ي سومي... يلا تعالى أفطر قبل م توصلني 
حسام :طب يلا اقعدي علشان ناكل 
مريم :لا مش هاكل مش متعودة افطر
حسام: لا اقعدي حتي لو هتاكلي حاجات بسيطة عشان متتعبيش
بعد فترة... 
حسام :يلا جاهزة نمشي
مريم :اه اوكي يلا 
ف السياره... 
حسام : مريم لو أي حد دايقك قوليلي 
مريم بضحك :يختي  بتغيري عليا ي بيضه 
حسام بعصبيه :مريييم أنا مش بهزر الل قولته يتنفذ وبس 
مريم بزعل:حااضر
ليكمل طريقه إلى الجامعة..... 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ضحي وروما
ضحي:ياروووومااا عشان خاطري بسرعههة هنتطرد من اول محاضرة
روما وهي تلف الخمار:شيفاني بلعب مثلا ما انا بعدل الخمار اللي اول ماعرف اني مستعجلة بيستهبل
ضحي:طيب اتنيلي خلصي لحد ما اروح ارن علي محمد وسابتها وبترن علي محمد
محمد بحب:صباح الخير ياحبيبتي
ضحي بخجا:صـ صباح النور
محمد :اي مش ناويين تنزلوا الجامعة ولا اي
ضحي باستغراب:انت عرفت منين اننا لسه منزلناش...بتراقبني عشان تخطفني ولا اي
محمد بضحك:اي السيناريو دا انا تحت مستنيكي عشان اوصلك
ضحي بفرحة:اي دا بجد تعبت نفسك ليه كنت هروح انا وروما بـ تاكسي
محمد:انزلي ياضحي وانتي ساكتة..يلا مستنيكي
ونزلوا واتجهوا الي الجامعـة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ريناد
ريناد بتذمر:ياحبيبة ونبي هاتي الطرحة بتاعتك والله مش هسرق هدومك تاني
حبيبة بعصبية:لا ياريناد ويلا غوررري 
ريناد:ياحبيبة عشان خاطري انا كدا هغير اللبس كلوا وهتاخر...اعاااااا اهييي اهييي يا اميييي تعالييي شوفييي بنتك
ام ريناد:مالك ياجمووسة بتجعري زي البهايم ليييي
ريناد:ياستي انا بهيمة خلي بنتك تديني الطرحة بقي عايزة اغوررر هطرد
حبيبة بغضب:خديها ياعجلة ..بس والله ياريناد لو رجعتلي متكعبشة لاشنقك بيها
ريناد وهي تجري:ماشي ماشي متخافيش
ولبست ونزلت بسرعة
««««««««««««««««««««««««««««««
عند ندي وفهد
فهد وهو يصحي ندي:انتي يامقتولة انتي
ندي بنوم:عايز اي سبني اتخمد
فهد:اي مش ناوية تروحي الجامعة
ندي بفزع وهي تتنطط:احييييي انا نسيتتت ...نهار اسود ومنيل دي مريم هتاكل فخادي ....يلاااااهوووي ياصغيرررة علي المراررر ياندوشة..ياخسارة شبابك اللي هيروح مع مريممم اعاااااااا
فهد بضحك:مشش قادرر انتي بتعملي اي ..هي مريم رعباكي كدا ليي
ندي ببكاء مصطنع:اعاااا اصلك متعرفهاااش عليها قرصة خدود بتخلي الوش زي صنية الكيكة
فهد بضحك شديد:طيب اخلصييي عشان ننزل وتلحقيها
وجهزوا وراحوا الكلية
~~~~~~««««««««««««~~~~~~~~~

بعد اول محاضرة
والبنات متجمعين في الكافتيريا
مريم وهي تنظر لندي بوعيد
ندي بخوف:انتي بتبصيلي كدا لي....انا معملتش حاجة
مريم :بجد معملتيش حاجة ...اومال مين اللي داخلة في نص المحاضرة 
ندي :مين انااا اكيد لا
مريم وهي تهجم علي ندي
ريناد وهي بتحوش عنهم :اهديي يامريمم هتموتيها في ايدك
ندي:اعااااا اوعي يامريم خدوددديييي
روما وهي تنظر الي الهاتف:بت ياريناد امسكي العصير بتاعك 
ريناد :هاتي انتي هتشربيهالي في بوقي 
روما من غير ما تاخد بالها :ياشيخة خدي اطفحي ومتقرفنيش 
العصير ادلق علي طرحة ريناد
ريناد بصويت:احيييي ياما ...نهار ابوكي اسود ياروما الكلببب اعاااااا كلوا الا الطرحة بتاعت حبيبة دي حلفت انها لو اتكعبشت هتشنقني بيها ..اومال لو عرفت اني خليتهالها ملونة بدل ابيض هتعمل ايي
روما بخوف:انا معملتش حاجة مليش دعوة
ريناد وهي ماسكة في رقبتها:والله ما هحلك انهاردة يابنت الجزمة غير لما تجبيلي واحدة... لا اما اروح ابات معاكي عشان حبيبة مش هدخلني
ضحي:خلاص ياللي تنشكي منك ليها فضحتونا
ريناد:دا انا هفضح اللي جابوكوا لو مشفتوليش حل
روما:طيب مراد مستنيني عشان يروحني باي
ريناد:ايووة اهربي اهربي مسيرك تيجي بكرا هطلع عينك
ضحكوا البنات عليهم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روما وهي ماشية في الكلية الي الخارج
شاب:انسة روما 
روما :نعم
الشاب:ممكن اتكلم معاكي دقيقة
روما:طيب بسرعة معلش عشان مستعجلة
الشاب:انا معجب بحضرتك وعايز اتقدملك
مراد من خلفه:********
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبعــع
الكاتبون
ندي ربيع
مريم حجازي
ريناد خالد
الرواية لو جابت تفاعل كتير هنزلهالكوا علي بليل كدا 🥲🥲🥲🥺🥺🥺🥺🥺🥺

  •تابع الفصل التالي "رواية جمعهم الحب" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent