رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الحادي عشر 11 - بقلم فاطمة سيد

الصفحة الرئيسية

 رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الحادي عشر 11

روايه: تزوجتني رغما عني فأحببتك 💛

البارت: الحادي عشر 💚
___

_«الدجال بمكر» عايز تجبيلي خصله من شعرها وحاجه من لبسها زي بلوزه او اي حاجه بس 

_«صفاء بغل» بس كدا بكرا بالكتير كل دا هيكون عندك 

_«الدجال» تمام اتفقنا 

____________________♡

_«حنين بحب» حياء تلفونك بيرن ياحبيبتي شوفي مين اكون روحت لعمو يعملنا شاي نشربو سوا

_«حياء بحب» ماشي ياحنين 

"ثم امسكت حياء تلفونها لتجد المتصل ريم" 

_«ريم بهدوء» السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

_«حياء بحب» وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ازيك ياريم 

_«ريم بعتاب» انا الحمدلله ياحياء البقاء الله ياحبيبتي انا والله معرف ولا انا ولا ماما كدا ياحياء متعرفناش 

_«حياء بتعب» واتجوزت كمان ياريم حصل حاجات كتير اوي خلتني تايهه ومش عارفه اعمل ايه 

_«ريم بصدمه» اتجوزتي ياحياء حصل امتي دا 

_«حياء بتعب» يااااه دا موضوع كبير اوي هحكهولك بعدين ان شاء الله المهم انتي اخبارك ايه 

_«ريم بخوف» خايفه اووي ياحياء زياد مهددني بصوري وقالي لو مجتيش الشقه هفضحك ومش عارفه اعمل ايه 

_«حياء برفض» اوعي تسمعي كلامه وتروحي عنده الشقه ياريم دا بيحاول يوقعك ف فخه 

_«ريم بخوف» طب اعمل ايه ياحياء بيهددني بصوري الخاصه« ثم اكملت ببكاء» انا عارفه اني غلطانه والله بس هو ممكن ربنا يفضحني ياحياء والله انا توبت  خلاص وهغير من نفسي

_«حياء بحب» اوعي تخافي وربنا معاكي حاشاه الله يفضح عبده وهو جاله تائب زليل وعايز يطهر نفسه من ذنوبه اوعي تفكري في الله كدا ابدا ربنا غفور ورحيم لأبعد الحدود وربنا بيحب الستر وبيستر عباده حتي ولو بيجاهرو بالمعصيه وبيأمر بستر العورات وبيبغض القبائح مش ربنا قال بسم الله الرحمن الرحيم (انك لا تهدي من احببت ولكن الله يهدي من يشاء وهو اعلم بالمهتدين) يعني ازاي ربنا عز وجل يهديكي وبعدها يفضحك ربنا مدام سترك في الدنيا دي محدش في الكون كله يقدر يفضحك انتي مستوره الحمدلله والصور اللي معاه لو عملتي ابلاغ انك بتبتزي بصورك هيجيبو زياد دا وهياخد عقابه 

_«ريم بدموع» يعني زياد ميقدرش يأذيني 

_«حياء بطمأنينه» استحاله يقدر انتي طمني قلبك وكملي ف توبتك وانسي اللي عملتيه وابدئي مع ربنا صفحه جديده ومليها بالحسنات علي قد ماتقدري وزياد دا زي ماقولتلك اعملي فيه بلاغ في القسم والموضوع هيتحل 

_«ريم بتنهيده» حاضر هعمل كل اللي قولتيلي عليه 

_«حياء بحب» ربنا يسترك ياريم دنيا واخره اللهم امين 

____________________♡

_«مني بخبث» شوفتي جارتنا دي عندها
 بنت اسمها سعاد 

_«صفاء بعدم فهم» اه مالها دي 

_«مني بغيبه» البنت دي بقي بتاعت شباب كل
 شويه اشوفها واقفه مع واحد شكل اقولك علي حاجه بس اوعي تقوليها لحد 

_«صفاء بخبث» قولي متخفيش 

_«مني بفضح» امها دي اشتكتلي من بنتها كتير تصدقي انها هربت مع واحد قبل كدا وامها ضحكت علي الشارع كله قال ايه البنت مخطوفه وهي ولا مخطوفه ولا حاجه 

_«صفاء بضحك» يانيلها بنت دي شكلها مشافتش بربع جنيه تربيه 

_«مني بفضح» هي دي اشكال اتربت اصلا ياصفاء 

"قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (مَنْ سَتَرَ مُؤْمِنًا فِى الدُّنْيَا عَلَى خِزْيَةٍ سَتَرَهُ الله يَوْمَ الْقِيَامَةِ». ويقول عليه السلام: «إنك إن اتبعت عورات الناس أفسدتهم أو كدت أن تفسدهم» وقال صلى الله عليه وسلم: «مَن قال في مؤمن ما ليس فيه أسكنه الله ردغة الخبال حتى يخرج مما قال، وليس بخارج» وردغ الخبال هو عصاره اهل النار 💔 اوعو تفضحو بعض وتغتابو علي بعض دي بينقص من اجرك كتير وعقوبتها عند الله شديده قال تعالي (والفتنه اشد من القتل)" 

______________________♡

_«حنين بقرف» دا انتي بنت بارده مش عارفه 
شايفه نفسها علي اي دي 

_«حياء بعدم فهم» مالك ياحنين اهدي 

_«حنين بقرف» دي سالي ياحياء بتتعمد انها تقلل مني مش عارفه ليه 

_«حياء بهدوء» تجنبيها خالص ياحبيبتي ومتشغليش بالك بيها خالص 

_«حنين» بس انتي متعرفيش دي بتتمايص مع الشباب 

_«حياء بهدوء» وبعدين ياحنين مينفعش تتكلمي عليها وحش او تذكري عيوبها قدامي 

_«حنين بصدمه» انتي بدافعي عنها بس انتي متعرفيهاش خالص 

_«حياء بهدوء» ياحبيبتي الغيبه دي حرام حتي لو الشخص دا وحش اوعي تغلطي فيه او تفضيحه بإنك تذكري عيوبه والمفروض لما حد يغتاب حد نرد له غيبته حتي لو منعرفوش قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من رد عن عرض أخيه رد الله عن وجهه النار يوم القيامة.. شوفتي بفعل صغير اوي ربنا يرد وجهك علي النار 

_«حنين بإحراج» صح عندك حق استغفر الله العظيم 

_«حياء بحب» انا عارفه اننا لما بنتعصب بيصدر منها كلام غلط بس دايما افتكري ان هناك رب جلا جلاله شايفك وانتي بتغلطي في غيرك او بتنمي عليه او بتحاولي تأذيه استشعري دايما ان عليكي ملكين واحد علي اليمين والثاني علي الشمال وقال الله تعالي (وما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد) اي حاجه بتصدر منك بتتكتب ولو انتي نسيتي عملتك رب الكون مبينساش لازم دايما يكون عندنا خوف
 من الله عز وجل وحب ليه مش احنا لما بنحب حد بنعمل كل حاجه هوبيحبها عشان يرضي علينا زي مثلا الام مفيش واحده مبتحبش مامتها فبتحاول دايما تسمع كلامها عشان تكسب رضاها وكذالك مع مالك الملك احنا بنحبه وبنعبده فبنجاهد دايما نتجنب الحرام عشان نكسب رضاه 

_«حنين بحب» حاضر اخر مره اتكلم علي حد خالص ياحياء 

_«حياء بحب» شطوره مش بحبك من فراغ ربنا يهديكي ويهدينا 

_«حنين بحب» يارب ياحبيبتي 

_______________________♡

_«سلمي بحب» نورته البيت وربنا 

_«حنان بحب» حبيبتي البيت منور بأصحابه امال فين زين ومراته هموت واشوفها 

_«سلمي بحب» زمانهم جايين دلوقتي ياحبيبتي ازيك يانور عامله ايه 

_«نور بحب» الحمدلله ياخالتو بس هو زين اتجوزها بسرعه كدا ليه كان بنهم قصه حب 

_«سلمي بحب» ولا قصه حب ولا حاجه هي بس عجبته واتجوزها علي طول 

_«نور بغيظ» اه لما نشوف القمر اللي زين مقدرش يقاومها دي 

___________________♡

_«زين بتعب» يلا ياحياء عشان نروح 

_«حياء بفهم» شكلك تعبان اوي يازين 

_«زين بتعب» ايوه كان عندي شغل كتير والحمدلله خلصته 

_«حياء» الحمدلله الرسول صلى الله عليه وسلم "قال من يعمل عملا فليتقنه "طول منتا شغال ف انت في عباده وطول منتا في عباده اجرك بيزيد عن الله واكيد تعبك دا مش هيروح هدر بإذن الله يلا عشان نروح 

_«زين بحب» يلا 

" ركب زين وحياء في الخلف وطول الطريق كانت حياء تكلمه علي القرب من الله والرضا في البأساء والضراء وكان زين مستمع لها بشده "

_«زين بضحك» وانا اللي كنت بحسبك مستصنعه 

_«حياء بعدم فهم» انا ليه؟ 

_«زين بهدوء» يعني مبتهزريش مع حد وفي حالك كدا كنت بحسبك شايفه نفسك مكنتش اعرف انك بتعملي كدا خوفا من الله مش تكبر ولا حاجه يمكن عشان كدا كنت بعاملك بأسلوب وحش 

_«حياء بهدوء» البنت المسلمه لازم تعمل كدا يازين عشان تحمي نفسها من الفتن ومن الكلام ومن كل حاجه البنت مينفعش تختلط بالشاب ابدا حتي لو كانه بيشتغلو مع بعض لازم يكون الكلام علي القد ويكون فيه حدود في التعامل وبعدين البنت المسلمه غاليه ومش اي حد تتكلم معاه وتهزر كمان وبعدين الفتن بقت حوالينا بكثره كبيره بقي الملتزم في الزمن دا بيقولو عليه متشدد ومعقد او غسلوله دماغه وكلام غريب كدا بس دايما بتذكر حديث "النبي محمد صلى الله عليه  بدء الاسلام غريبا وسيعود غريبا" لازم تكون البنت مسلمه بحق وحقيقي والشاب المسلم لازم يكون كدا بردو بس احنا بقينا بنحلل الحرام وبنحرم الحلال 

_«زين بتنهيده» عندك حق احنا في زمن غريب جدا والفتن بقت كتيره وللاسف الواحد مش بيقدر يقاومها 

_«حياء بعزم» بالصلاة والصوم والذكر والعباده هتقدر تقاومها لحد ماتبقي الفتنه قدامك وانت اللي رافض تعملها هيبقي قدامك الذنب وانت اللي ممانع دا عشان انت حكمت نفسك مش نفسك اللي حكمتك 

_«زين بحب» كلامك حلو اوي ياحياء بيدي للواحد طاقه كدا فظيعه ربنا يهدينا يارب 

_«حياء بحب» يارب 

"وصلت حياء وزين الي المنزل" 

_«حياء بهدوء» السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

_«سلمي» وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ياحبيبتي تعالي سلمي علي حنان اختي وبنتها نور 

_«حياء بطاعه» حاضر ياحبيبتي

" ثم قامت حياء بالسلام علي حنان ونور "

_«حنان بهزار» ايه دا انتي طلعتي منتقبه بس ليه يابنتي كدا 

_«حياء بحب» عشان ارضي ربنا واتشبهه بأُمهات المؤمنين 

_«حنان» بس انتي لسه صغيره انا اهو منتقبه وشوفي بنتي مخلياها لبسه براحتها عشان هي صغيره 

_«حياء بحب» مع احترامي لحضرتك بس كدا غلط بنت حضرتك دي مسؤليتك انتي وانتي بتتحاسبي علي لبسها دا الرسول صلى الله عليه وسلم قال(كلكم راع وكلكم مسؤل عن رعيته) يعني انتي مسؤوله علي بنتك طول مابنتك بتلبس لبس ضيق كل خطوه هي بتخطيها في ميزان سيئاتك انتي عشان انتي راضيه تنزل كدا يعني حضرتك مش بتاخدي ذنبك انتي بس لاء بتخدي ذنبك وذنبها وحضرتك محدش صغير علي الموت يعني ربنا يحفظهالك يارب ممكن تفارق الدنيا في لحظه هتقولي لربنا ايه هي صغيره يارب؟ ربنا هيحاسبها لانها بالغه عاقله وفاهمه وعارفه الحلال من الحرام كويس فمحدش صغير علي الموت ربنا يثبتنا ويحسن خاتمتنا يارب 

_«حنان بخوف» يارب 

_«نور بغيظ» بس علي فكره ممكن واحده مش محجبه زي تكون احسن واقرب من ربنا من مليون منتقبه او لابسه حجاب 

_«حياء بحب» مين فهمك كدا قال الله تعالى (وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ أُوْلَٰٓئِكَ أَصْحَٰبُ ٱلْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَٰلِدُونَ) يعني شرط في دخول الجنه الايمان والعمل الصالح مش الايمان بس عشان لو كان دخول الجنه بالايمان بس مكنش ربنا شرط علينا اعمال نعملها زي الصلاه والصوم واننا نتحجب وكذالك ف مينفعش تقولي واحده مش محجبه تقرنيها بمحجبه دي واحده اطاعت الله والثانيه لاء يبقي ازاي الغير محجه افضل من المحجبه؟؟ دي حرب علي البنت المسلمه بيحاولو يفهموكي ان مدام انتي مؤمنه بالله يبقي خلاص مش شرط تتحجبي او تلبسي واسع وهكذا بيحاولو يمحو الاسلام ووبيحاولو يزرعو فكره ان مدام نيتك الله يبقي خلاص وكدا غلط كبير ان شاء الله ياحبيبتي ربنا يهديكي وتتحجبي بإذن الله_نور بتنهيده بفكر والله البسه بس عندي مخاوف كتير 

_«حياء بحب» طب تعالي عندي في غرفتي نتكلم براحتنا ايه رئيك 

_«سلمي بحب» اه ياريت عشان انتو دوشتونا وانا واختي عايزين نقعد لوحدنا شويه 

_«نور بحب» تمام ماشي 

"ثم اخذت حياء نور الي غرفتها مستعينه بالله في اقناعها" 

_«حياء بحب» قوليلي ياستي مخاوفك ايه 

_«نور»....... يتبع 

____💝

مبارك للفائزين:-🥳🎊
Esraa Raik 
Samah Ahmad
Esraa mahmoud 
Karima Ahmed 
Alaa Amr
فرعون صغير
قطتى العسلى

_الاجابة:-      حنظله بن أبي عامر

•السؤال:-
_ما هى المدينة التي لم يخلق الله مثلها؟

  •تابع الفصل التالي "رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent