رواية شهر رمضان الكريم الفصل الحادي عشر والاخير 11 - بقلم اسيا احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية شهر رمضان الكريم الفصل الحادي عشر 11 

الاخير

11-"شهر رمضان الكريم"-


 كان علي وشك طبع قبله رقيقه على شقتها.....عندما ىن هاتفه.....لينتفض الاثنان.... ويفيق من شروده ويبتعد عنها سريعا

دخلت المطبخ لتكمل اعداد الشاي وهي تضغط على شفتها السفليه من الحراج....وتحدث نفسها قائله

-ايه العباء ده يا لين مزقتهوش ليه.....عععااا...كان موقف بايخ...بس هو الي قليل الادب


امسك هاتفه ليري من المتصل

=ده وقتك ياعني ترن

^ليه....انا عملت حاجه

=ايوه قاطعه احلي لحظه....جاتك القرف يا اخي

^احلي لحظه؟!.....قاسم انت بتعمل ايه

انتبه حينها لي كلامه

=م..مش بعمل حاجه...روح لي خطيبتك

اغلق هاتفه وهو يخرج الهوء من صدره

=غبي ولله....دلوقتي هبص في وشها ازي يعني


اعدت الشاي وخرجت ووضعته علي الطاوله......كل واحد ينظر في اتجاه مختلف

كانت لين تفرك في اصابعها من التوتر الدي تشعر بيه....لاحظ قاسم ذالك وانها ايضا علي وشك البكاء

=لين

لم ترد عليه ومازالت تدير وجهها.....ولكن بدئت الدموع تنزل

=لين انتي بتعيطي ليه

-عشان......ال..الي عملته حرام

=حرام..؟!....حرام ايه يا بنتي انا جوزك

نظرت له 

-ح..حتي لو....ل..لسه محدش من الناس عارف

=انتي مكبره الموضوع علي فكره.....كانت هتكون حتت بوسه صغير.....لو كان التلفون مرنش

احمر وجهها 

-انت قليل الادب

=شهاده أعتز بها

-نينينيني

قرب منها واخذها في حضنه

=اهدي كده

-ا..ابعد

=ولو مبعدتش

-هصوت

=لين بطلي ذكاء شويه ماشي....انت جوزك وكل العماره عرفه كده واهلي واهلك....ايه بقي

-بردوا مش تقرب مني كده

=بعني بعد الفرح هتسمحيلي

-اكيد لاء ....وكل واحد هينام في اوضه

وقف وهو مصدوم

=انت بتقولي ايه..!!!......كل واحد في اوضه

-ايوه

=انتي بتستهبلي ولا ده غباء ولا ايه

نظرة له بي برائه...تنم عن عدم معرفتها حقا لما يحدث يوم الزفاف

-لاء بجد كل واحد في اوضه

=الله هو متجوزك عشان كل واحد ينام في اوضه

-امال..؟! عشان ايه..!!

=عشان....عشان

كان ينظر إلى ليها لا يصدق انها لا تعلم

=ربنا يهديكي يا لين

اخذ كوب الشاي وشربه 

-انت متعصب عليا من اول ما جيت .....الحق عليا ان نزلت افطر معاك اصلا

ربعت يدها امام صدرها 

لحظات من الصمت

=لين

لا رد

=لييييين

لا رد

جلس بجوارها 

=لين...لولو...بت بصلي

-انت متعصب عليا

=انا اقدر...طب بصي

نظرة له....قام بتقيل خدها 

وضعت يدها على خدها الذي قبله 

-ك..كده عيب.....انت قليل الادب

=كده انا قليل الادب

-اه...م..متعملش كده تاني

=خلاص مش هعمل كده تاني....

-شاط....

=هعمل اكتر من كده

نظرت له بصدمه....وهو يبتسم بخبث

-ا انا هخلي بابا يغلي الجوازي دي

=وايه السبب...تقولي له ايه

-ه..هقوله...ه..هقوله..انك...

=اني ايه

-انك قليل الادب

=اممم تصدقي سبب مقعن بجد انا اقتنعت

-قاسم متتريقش عليا

=انا مش بتريق يا لين بس انتي بتقولي حجات غريبه

-مش....حجات غريبه

=بت انتي بتخافي مني

-ي..يعني

=يعني ايه....انا مش بعض ولله

-بجد

=الي ايه كنتي مصدقه

-خلاص خلاص اهدي

-اكلعي بدل ما هموتك دلوقتي

-براحه علي اعصابك

=اطلعي يابت


ليمر يوم والثاني 

حتي اتي يوم الزفاف يوم العيد كما هو محدد

"انتي بترتعشي ليه

-متوتره يا الاء متوتره."أهدي كده.....انتي مش داخله معركه

-متتريقيش عليا....كلها شهر وهتبقي مكاني

"هههه ..ربنا يسهل

سمعت صوت والدتها

:يلا يابنتي عريسك وصول

"يلا يلا لفي

-الف؟!...ليه

"اسمعي الكلام وخلاص

-اوك

دخل قاسم وكان يرتدي بدله تقليل بيه وتزيده وسامه وكان يمسك بوكيه ورد

=مراتيي.....حياتيي

ابتسمت ليه علي كلامه

"يلا يا قاسم لفلها

=بس كده ده انا الف الكره الارضيه لو هي عايزه

كانت تبتسم بي حب شديد علي كليماته تلك 

لف لها واصبح امامها

=دي بجد لين


امسك يدها وقبلها

=انتي نزله من الجنه ولا ايه

تحدثت بصوت منخفض ينم علي الخجل

-قااسم...بطل تكسفني

قبل يدها مره اخري

=انا هاين عليا اخدك واجري ولله مش ناوي اروح القاعه

-بتغير عليا

=بغير علكي من عيوني

"يلا يا عصافير الحب علي القاعه


وصلوا الي القاعه وكانت في احد الفنادق 

^عشت وشفتك عريس يا اخويا

عانقه قاسم فهو كان تقرب اليه من ان يكون صديقه

=شد حيلك بقي الدور عليك

نظر عادل اتجاه الاء

^ربنا يسرع في المعاد

ضغط قاسم علي قدمه

^اااي...ليه كده

=لم عينيك شويه

^الله ماهي مراتي ياعم

=متخلنيش اقلب عليك

^وعلي ايه ...اهدي كده ده فرحك بردوا


وبعد سعات من الفرح مع العائلة والاصدقاء.....ذهبوا الي المطار 

:خلي بالك منها يابني

=دي في عيني ولله يا مرات عمي

؛ ابقي رني علنا علي طول

-حاضر يا بابا

*توصلوا بي السلامه يا حبيبي

قبل يد والدته

=ان شاء الله

'يلا يابني عشان متتأخروش

=حاضر......يلا ياست البنات

-يلا ياسيد الرجاله


في الامرات بعد وصولهم دخلت إلى المنزل

-الله....جميل اةي يا قاسم

=كنت ختيف مايعجبكيش

-ذوقك علي طول حلو

=طبعا 

-غرود ده ولا ثقه

=ممكن الاتنين

-طب يلا في اوضتي هموت وانام

=اوضتك

-اه ....مش احنا اتفقني على كده

ظل ينظر لها وهو في صمت

تقدن نحوها....وحملها علي زراعه

-ب..بتعمل ايه. ...نزلني يا قاسم

=هششش....مش عايز اسمع صوتك

اخذها ودخلوا الي الغرفه

-ق..قاسم متهزرش مش هنام معاك في اوضه واحده

=لين....ممكن تبطلي خوف مني

-بس.. 

امسك وجهإا بين كفوفه بي حنيه

=حببتي انا ما اقدرش ائذكي متخفيش مني

قبل جبهتها

-وعد

=وعد يا قلبي

-هاااهو...اذا كان كده ماشي

=هههههه...بنت غريبه ولله


لتمر علي هذه الذكره السعيده ثلاث سنوات كامه....واليوم موعد عودتهم من الامرات

-يلا يا قاسم خد دي

=دي اخر شنطه

-ايوه

=طب يلا هتيه وانزلي عشان نروح المطار

-حاضر

حلمت صغيرها الذي يبلغ عام ونصف

-هنروح عند جدو

اصدر الصغير اصوات تدل علي فرحه

-يا خلاث عليك انت...مين حبيب ماما.....مين روح ماما

=اكيد انا

-امم لاء هو بحبه اكتر

حمله منها ورفعه الي الاعلي

=بقي انت يا ولد بتحبك اكتر مني

-نزله يا قاسم ...خلي بالك

=متخفيش.....مش انت فرحان

ضحك الطفل ليضحكاه معه

-يلا عشان نلحق نروح

=يلا


في الطائره

-قاسم

=امم

-انت قولتهم اننا جاين

=لاء خلتها مفجاء ليهم

وضعت رائسها علي كتفه

-ماشي

كانت تضم صغيرها النائم

-تفكر هيزعلوا عشان مقلتلهومش على لوئ

=ممكن يضيقوا شويه بس هتبقي مفجاء جميله

قبل رسها التي علي كتفه

-بحبك جدااااا بحبك اوي

=وانا بعشققك يا روحي


بعد سعات وصلوا الي وجهتهم ووضوا اغراضهم في شقتهم وذهبوا الي اهلهم

-يلا خبط

=خبطتي انتي الأول

-قاسم ده بيت اهلك

=ده بيت عمك بردوا

-قاااسم

=لييين

استيقظ الصغير يبكي بسبب صوتهم 

-شوفت صحيته بسبب صوتك

=انا بردوا

فتح الباب 

*ل..لين...وقاسم

=احم ازيك يا ماما

احتضه والدته بحب شديد


دخلوا

*لين متقوليش د..ده...ده ابنكم

هزت لين رئسها

*مقولتيش قبل كده ليه يابنت....اشوفه

حملته 

*مشاء الله. ..شبه قاسم اوي

سعل الصغير

*يا قلبي ...اسمه ايه يالين

-لوئ

*مع اني زعلانه عشان مقولتوش بس لما شوفته عفيت عنكم

=تسلمي يا ماما

-يا مرات عمي هو فين عمي

*بيصلي وهيجي دول هيفرحوا اوي

=طب والاء

*مع جوزها بيخرجها وبيشتروا بقيت الحجات انت عارف فاضل علي الفرح مش اقل من اسبوع

-طب تعال نشوف ماما

*كريمه زمنها جايه...اصل احنا بقينا نتغدا سوا كلنا

-الله حاجه حلوه اوي

=هاتي يا ماما فشان ميتعبكيش

*تعبت ايه ...سبني اشبع مش كفايا انك مقولتيش عليه

=حبنا نعملها مفجاء ليكم

*احلي حاجه امي اشوف حفيدي

مرت خمس سنوات عليهم 

-لوئ...لوئ يلا عشان تغير هدومك

<حاضر ماما

-يلا يا حبيبي

بدل ملابسه الخاصه بي الحضانه بي ملابس البيت

< يلا نكلم عمتوا

-نكلم عمتوا وحشتك اوي

هز رأسه بطفوله

-يلا

احضرت هتفها ورنت علي الاء

-عمل ايه يا الاء

"الحمد لله. ...وانتي اخبارك

-كويسه

< عمتوا....عمتوا

"حبيب عمتوا عمل ايه

< بخير....وحشتني

"يا قلبي وانت اكتر

< تجي امتي بقي

"ان شاء الله قريب

< هاتلي حاجه حلوه معاكي

"بس كده عيوني ليك....انا عندي كام لوئ


طرق الباب

-اكيد بابا جه

جهبت لي تفتح

-عمل ايه يا حبيبي

=كويس طول ما انتي جنبي

اعطها قبله سريعا. ...ولكن شعر بشئ يركل قدمه

< مش تبوس ماما....كده عيب

نزل الي مستواه

=امك دي بتاعي يلااا...اكلها كمان مش ابوسها بس

< باااباا...عيب

حمل قاسم صغيره

=طب ايه رائيك اديك شكولاته وتسبني ابوس امك

< اممممم...عايز خمسه وهوافق

=طماع يلا ...بس ماشي

قبل لوئ خده

< احلي بابا

-هههه وانا مليش نصيب

< قربي

اقتربت وقبلها لوئ

< احلي ماما

-واحلي لوئ


كانوا جلسين امام التلفاز

< ماما

-نعم

< هو ايه الشهر الي بيخلي بابا مؤدب

-شهر رمضان

رفع الصغير يداه

< يارب شهر رمضان يجي كتير عيان بابا مش يبوس ماما 

=انت بتكرهني ليه يا لوئ

< مش اكرهك بس كده عيب

=يابني امك دي مراتي

< تؤ...خلاص مش بقت مراتك...هي حبيتي انا

=ولما امنع عنك الشكولاته تزعل

< خلاص...خلاص. ...هي مراتك...وحببتي 

=اذا كان كده ماشي

قبل قاسم خد لين

< بس بردوا يارب يجي شهر رمضان. ..عشان مش تبوسها كتر كده

ظلوا يضحكون علي برائة طفلهم


تمت

اكتب تعليق جميل

بقلم/اسيا احمد

يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظه اكتب في جوجل "رواية شهر رمضان الكريم دليل الروايات" لكي تظهر لك كاملة 

  •تابع الفصل التالي "رواية شهر رمضان الكريم" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent