رواية اسمي حياة الفصل الخامس والخمسون 55 - بقلم الاء اسماعيل

الصفحة الرئيسية

 رواية اسمي حياة الفصل الخامس والخمسون 55

- بارت 55 🔥
كانت شهيرة بتبص لكل ركن في البيت بحزن و دموعها بتنزل بحرقة و من وراها نور 
- يالا يا ماما هنتأخر  دلوقت 
- سيبيني اشبع من بيتي يا نور.  .... مش مصدقة اني مش هاعيش هنا تاني 😭
 طول عمري عايشة في البيت ده ...فيه ذكرياتي كلها مع ابوكي و معاكم ... كنت فاكرة اني هأطلع منه على قبري ..مش اتطلق على آخر الزمن و اترمي في شقة لوحدي 😭
- يوووه يا ماما و بعدين معاكي انتي موتت'ي نفسك من العياط مش كدة !! 
- يا ريتني كنت مو'تت ولا اني أعيش اللحظة دي يا نور
- بس  العربية مستنية يا ماما يالا بينا ...

في اللحظة دي دخلت  حياة و من وراها حسام 
حياة : سلام عليكم ...ازيك يا طنط عاملة ايه ؟؟ 
  رايحة ناحيتها و هتسلم عليها  
 اول ما شافتها شهيرة زعقت فيها 
- جاية دلوقت  تشمتي فيا مش كدة !!! 
بصت حياة لنور بتعجب  و اتسمرت مكانها 
كملت شهيرة بحدة 
- دخلتي بقدم الشؤم علينا  يا بووومة .. منك لله !!! يا رب تتردلك في ولادك 
حسام بغضب : ماااااماااا ... هي حصلت تدعي عليها كمان  !! ما كفاااااية يا مامااااااا ؟؟
شهيرة بمقاطعة : هو ايه اللي كفاية !؟؟ مش دي الحقيقة!!
و بصتلها بغضب : خليتي ابني يهج مني  و يلحقك و خليتي جوزي طلقني بعد كل السنين دي !! انتي السبب  ف كل الخراب ده !!! ايوة انتييييي  كله من تحت رااااسك !!! 😡😤
حياة مصدومة و مش قادرة تتكلم حتى !
بصت لحسام بدهشة :  امك ...ب بتقوووول ايه يا حسام  ؟؟؟ هو مين اللي طلق مين!!
شهيرة : ايوة استهبلي يا اختي استهبلي !! يعني منتيش عارفة عملتي ايه ! 
نور بضيق : يا ماما كفاية بقى حياة مش عارفة حاجة حرام عليكي !!
حياة : اعرف ايه يا نور ما تفهموني !!!
نور بحزن : بابا طلقها بالثلاثة يااا حياة 😓
بصت لحسام بصدمة : الكلام ده صحيح !!! اتسببت ف طلاق امك يا حساااام ؟؟؟ عجبك كدة ؟؟؟ حاسس انك ارتحت دلوقت !!!  وديتني لبيتنا و رحت عملت مصيبتين كل واحدة أكبر من التانية يا حسااااام !!!!   لالا لالا انت مستحيل تكون حسام اللي انا حبيته ! مستحيل تكون حسام اللي اعرفه اصلا  ..
بصت لشهيرة اللي كانت عيونها بتطق شرار
- صدقيني مكنتش اعر....
- بس بقى ... كلام السهوكة ده مش عليا... قال جاية تواسيني قاااال ! يعني تقتلي القت'يل و تمشي ف جناز'ته ؟
حسام بغضب : اهي قدامك ...هي دي شهيرة هانم اللي عايزة تبيعيني عشانها .... دي اللي رفضتي تعيشي في بيتك عشانها و جاية تفضلي معاها عشان ما تزعلش منك ؟ صدقتي دلوقت انها مستحيل هتتغير حتى لو قدتي لها صوابعك العشرة  !! برافو يا حياة ...لا بجد برافو ... اثبتيلي انك غبية بإمتياز ...انا ماشي و مبروك عليكي حب شهيرة ليكي.
طلع و الغضب مالي عينيه و طلعت حياة اوضتها القديمة و دموعها شلال 
نور بتذمر : و الله اللي انتي عملتيه ده غلط يا ماما ... هي عملت لك ايه عشان تعامليها بالقسوة دي؟؟ نسيتي اوام عملت معاكي ايه من اول ما تعبتي مع انها كانت عارفة  ان انتي السبب في الحادثة و انها كانت المقصودة ! دلوقت بتحمليها كل ذنوبك انتي ؟! انتي بجد مش معقولة يا ماما 😤
-  مش عايزة نصائح ..ما بقاش الا انتي كمان !!! امشي  يالا طلعيني من هنا  .
طلعت حياة الاوضة و فضلت تبكي و هي بتفتكر كل كلمة 
معقولة  غلطت في حقه ؟؟ معقولة معاه حق ؟ بس دي امه مش مفروض يقسى عليها مهما عملت .. يا رب انا تايهة ما بينه و بين امه مش عارفة اعمل ايه ؟! 
فضلت على الحال ده مدة 
بعدها مسكت تلفونها و اتصلت بإلهام و حكتلها اللي حصل 
- ماما انا محتاجكي جنبي حاسة اني تايهة بجد ...مش عارفة مين اللي صح فينا و مين غلط 😭
- طب يا حبيبتي ما تفكريش كثير. و انا اول ما يجي سند هنجيلك
- طب هو فين 
- راح عند ابوكي محتاج تحاليل 
- يوووه انا ازاي نسيته !!! طب انا هاتصل على سند و اسأله عنه
- طيب يا قلبي 

كانت هتتصل بسند لما افتكرت  هدى
- اوووف انا التهيت بمسألة حسام و امه و نسيتها هي كمان
عملت اتصال 
-  استاذ عاطف اخبارك ايه 
- أهلا حياة ازيك يا بنتي 
- الحمد لله ...و الله محتاجة منك خدمة 
- انتي تؤمري يا بنتي ..

في مكتب الطبيب 
- اتفضل يا استاذ سند 
- خير يا دكتور ؟ كنت عايزني 
- ايوة يا استاذ .... هو انتو عندكم في عيلتكم حد مصاب بالسكري
- ايوة يا دكتور ...جدي الله يرحمه يعني ابوه كان مريض بيه 
- زي ما اتوقعت ...المرض وراثي و ممكن يصيب الواحد في أي مرحلة من مراحل حياته و خطر الاصابة بيزيد اكثر بعد 45 سنة... الظاهر كدة ده الحال مع ابوك .. انفعال عصبي ادى الى خلل في افراز الانسولين
- مش فاهم يا دكتور...تقصد ايه 
- يعني ممكن المرض ده يفضل معاه على طول مش مجرد ارتفاع عادي  خلاص في نسبة السكر 
- طب و الحل ؟
 -محتاجين نراقب وضعه الصحي و نسبة السكر في الدم لمدة اسبوع على الأقل .. لما نتأكد بعدين هبقى اديك النظام اللي هيمشي عليه
سند بإستسلام : اللي تشوفه يا دكتور 

طلع سند من المكتب و كانت نيرة لسة طالعة من اوضة الفحص مع ابوها 
- خير يا سند الدكتور كان عايزك في ايه 
- مفيش يا نيرة قال لسة عايز يعمل كشف لمدة اسبوع بنسبة السكر احتياط بس 
مراد بحنق - كشف ايه ده كمان ؟؟ كل ده عشان شوية تعب !! لا مش راجع تاني 
- يا بابا هو لزوم احتياط بس عشان نتطمن عليك ! و بعدين مين قال انك هترجع هنا !؟ دي شكة صغيرة خالص تقدر تعملها في البيت و تبقى نيرة تسجلك الرقم كل يوم الصبح و بعد الأسبوع هناخذ النتيجة للدكتور..قلت ايه ؟!
نيرة بتأكيد : هيقول  ايه ؟ طبعا موافق 
مراد بإستسلام : اللي تشوفوه  ما دمت  مش هارجع مستشفى
- طب يالا اوصلكم عشان  اروح لماما محتاجاني 

في قسم النيابة 
- حضرة النائب انا  الاستاذ عاطف منصور محامي المتهمة هدى صبحي فرج الله 
ممكن اعرف موكلتي متهمة  ب ايه وعلى اساس ايه ؟
- اتفضل و انا اقولك 
بعد شوية حضرت هدى و فضلت هي و المحامي لوحدهم
- انت مين !!
- انا المحامي عاطف منصور انا هأبقى المحامي المسؤول عن قضيتك ...
- مين اللي وكلك انا معنديش فلوس عشان اوكل محامي
- مدام حياة طلبت مني اترافع عنك  .. انا بأعتبرها زي بنتي و مش بأردلها  طلب 
- حياة !؟! و انت تعرفها منين ؟
- مش ده موضوعنا .... احنا دلوقت عايزين نلاقي حل للورطة اللي انتي فيها دي  لإن حياة فهمتني كل حاجة  تخص القضية و انا شايف إن البوليس عندهم أدلة قوية 
- أدلة قوية!!! أدلة ايه دي ؟!
- اعتراف بتهمة الق'تل مسجل  بصوتك و لو عملوا تحليل الصوت و اكتشفوا ان التسجيل حقيقي هتبقى مشكلة بجد
- تسجيل ؛!!! مش فاهمة حاجة!! مين اللي سجلني و امتى
- مش مهم مين المهم ان التسجيل موجود و الحل الوحيد أنه تحليل الصوت يثبت أنه متفبرك... بس في الحالة دي يفضل الدليل التاني 
- دليل ايه كمان ؟؟
الموتوسكل بتاع الضحية موجود عندهم هيطٌلِع عليه الخبير عشان يثبت ان الفرامل اتقطعت بفعل فاعل لو لا ...
بصراحة موقفك صعب اوي.... الا لو ...
هدى بأمل - الا لو ايه ؟؟!! 
المحامي بتفكير 
-  لو التسجيل طلع حقيقي و الفرامل بايظة بفعل فاعل  بجد إنتي  ساعتها هيبقى عندك حل من اثنين 
فضلت هدى باصاله بتركيز مستنية يكمل 
- الاول اننا نعملك تقرير طبي يثبت ان حالتك النفسية مش مستقرة ...و بكدة تقدري تنفذي من العقاب 
- تقصد تقرير يثبت اني مجنونة !!!! 
- ده حل ...ايوة 
- طب و التاني ؟!!!
-تعترفي و  تبلغي عن شريكك  اللي بوظ الفرامل و في الحالة دي هيتخفف عنك الحكم لأنه هو اللي نفذ مش انتي خصوصا لو حطينا في الاعتبار الدوافع اللي خلتك فكرتي في كدة
هدى بتوتر : دوافع ايه ! 🙄😥
- الورقة اللي تبثت الجواز العرفي و تقرير يثبت طبي يثبت انك مش بكر يبقى  الموضوع كإنك انتقمتي لشرفك....مع التقرير النفسي طبعا .
- و اتفضح ؟؟؟!
- مش أحسن ما تتعدمي !!!!
فكرت هدى بيأس بعدين قالت : بس في الحالتين همووت لو ما اتعدمتش كدة كدة ابوي هيخلص عليا 😓 ...انا من رأيي نفكر في الحل الاول 
ابتسم المحامي بمكر : انا قلت كدة برضو ... من بكرة هأقدم شهادة طب نفسي مكتوبة بتاريخ سابق  و أطلعك بكفالة تحت ذمة التحقيق لحد معاد المحاكمة .
- و ده امتى !؟
-  هيستنوا نتائج تحليل المعمل الجنائي للأدلة المتقدمة يعني قدامك اسبوعين على أقصى تقدير 
هدى بتفكير -  طب و الكفالة قد ايه ؟؟؟
- ما تشغليش بالك انتي ...حياة هي اللي اتكفلت بالاتعاب و الكفالة كمان
هدى - حاضر .... المهم أطلع من هنا بس
 همست لنفسها بشر :  اصلا هوما يومين كفاية اوي عليا ..مش هأحتاج أكثر من كدة 

google-playkhamsatmostaqltradent