رواية اسمي حياة الفصل الثامن و الاربعون 48 - بقلم الاء اسماعيل
طلع حسام على طول على الفيلا بتاعة حياة بعد ما اتفق مع سعاد تستناه هناك و نقل كل حاجاتهم ليها بمساعدة بهية بص للساعة و قال ف نفسه
– حياة هتبتدي تقلق لو فضلت اتهرب منها اكثر من كدة .. هاكلمها اطمنها و اتطمن عليها بالمرة
– ألوو حياتي
– حبيبي اخبارك ايه ما كلمتنيش من امبارح يعني !
– آسف يا روحي كنت مشغول اوي ..بس انا عارف انك هتبقي مشغولة مع الحفلة و كدة
– و هو عشان مشغولة يبقى تطنشني كدة !!
– حبيبي انا تقريبا مش سامع حاجة
– اه مانا لسة في الحفلة كمان شوية و هنرجع هتجي تاخذني عالبيت ولا أقول لسند يوصلني ؟
– لا خليكي انا هأعدي عليكي عشان اخذك بلاش تتعبي سند
– ماشي يا قلبي
– حياة
– ايوة حبيبي ؟؟
– انا بحبك اكثر من روحي و مستعد اعمل اي حاجة عشان اشوفك مبسوطة….اوعي تنسي ده
– و انا كمان بس ليه بتقولي كدة دلوقت !؟
– مفيش …حسيت اني نفسي اقولها بس ..يالا حبيبي انبسطي
– يا مدام افهميني من هنا و لحد ما تترحل الزيارة ممنوعة
– ارجوك يا حضرة الضابط انا امها و قلبي محروق عليها هوما 3 دقائق مش اكثر ارجوووووك …
تنهد الضابط و قال للعسكري بإستسلام
– وديها عندها بس هوما دقيقتين ثلاثة و تطلع .. مش عايزين مشاكل .
– حاضر يا حضرة الضابط..اتفضلي معايا
أخذها لاوضة و سابها هناك شوية و دخلت هدى
جريت بلهفة و حضنتها
-ايه الي انتي عملتيه في نفسك و فينا يا هدى ؟!!! قت’ل ايه اللي بيقولوا عليه ده يا بنتي و مين ده اللي اتق’تل…و انتي ايه علاقتك اصلا !! 😓😭
– دي حكاية طويلة و قديمة يا ماما و محدش يعرف اصلها غير حياة
– صحبتك حياة ؟؟
– ايوة يا ماما .. مش عارفة الموضوع رجع اتفتح ازاي عايزاكي تروحي بيتهم و تسألي نيرة اختها…هي الوحيدة اللي هتحل اللغز ده
– بس انا عايزة اعرف انتي متهمة ظلم ولا عملتيها بجد يا بنتي انا مش ساعة ما البوليس جيه و آخذك و انا متلخبطة و مش عارفة راسي من رجليا
بصت للعسكري و همست لأمها : مش هاقدر أقول حاجة الا لما اشوف دليل ايه اللي بيتكلموا عنه ده
شهقت امها بصدمة
– يعني قت’لتي بجد !!! يا مصيبتي يا هدى !!
همست لها بتوتر : هسسس يا ماما قلتلك مش عارفة حاجة لازم اتأكد من نيرة …
امها بخوف – طب اقولها ايه ؟؟
– روحي قوليلها اللي حصل و اطلبي منها رقم حياة …و خلي المحامي يتصل بيها يفهم ايه الموضوع
العسكري: الثلاث دقائق خلصوا يا ست انتي
– حاضر يا عسكري طالعة
هدى : زي ما وصيتك يا ماما اوعي تنسي
رجعت حياة و حنان و الهام عالبيت و من وراهم سند
حياة – الحفلة كانت تجنن بجد يا ماما
الهام: فعلا حاجة فوق الخيال
حنان : بس كأنها افورت شوية مش كدة يا حياة ؟
ضحكت حياة – ياستي مالهم و هوما حرين فيه يأفوروا براحتهم احنا مالنا خلينا في حالنا
سند جاي من وراهم و حضن حنان من ورا: ايوووة خلونا في حالنا….. أصل احنا عندنا خبر حلو ليكم …هتقولي ولا أقول انا !؟
حنان بخجل : لا قول انت 🥰
الهام و حياة بيبصوا لبعض بإستغراب : ايه الحكاية ما تفهمونا
سند : الحكاية ان انتي عجزتي و هتبقي تيتة يا هيمو ☺️
إلهام بفرحة : بتتكلم بجد !! بصت لحنان اللي اومأت بالايجاب
– ايوة يا ماما أنا حامل 🥰
إلهام بفرحة – الله…ده احلى خبر في حياتي يا حبايبي
حضنتهم هوما الإثنين
حياة : ألف مبرووووك يا حبيبتي …ألف مبروك يا اخوي ربنا يتمم لكم بخير
سند – الله يبارك فيكي…
حياة بزعل مصطنع : بس انا زعلانة منك يا ست ماما …
– ليه بس يا قلبي
– يعني ده احلى خبر في حياتك! اومال خبر حملي انا كان ايه ؟ ولا خلاص مادام مرات ابنك حامل بقيت أنا بنت البطة السودا دلوقت
إلهام بضحك : بقى ده كلام برضو !! ما انتي عارفة ان انا يوم ما عرفت بخبر حملك ما نمتش من الفرحة و انتي جاية دلوقت تقوليلي سوداء و بيضا ! لا بقى … انا اللي حقي ازعل منك مش انتي
سند بتأكيد : و انا برضو زعلان منها يا ماما مش راضية تقولنا عندها ولد ولا بنت لحد دلوقت
– و انت يهمك في ايه. …مش المهم هتبقى خالو و خلاص ؟
– يهمني طبعا…مش هأبقى خالو لأول مرة ! يبقى أكيد يهمني
حياة بمزاح – مش لما أقول لأبوهم الاول 😂
سند و حنان بتعجب : انتي قلتي ابوهم ؟؟
ابتسمت حياة: ايوة يا سيدي هتبقى خال لإثنين 🥰
سند بفرحة – الله !! ايه المفاجأة اللذيذة دي كنتي مخبية عننا الخبر المدة دي كلها يا وا’طية !؟
– معلش يا حنان كنت مستنية الفرصة المناسبة بس.
حنان بشك : و انتي يا ست ماما ؟؟ مادام مش متفاجأة يبقى أكيد كنتي عارفة !!!
إلهام – طبعا عارفة …مش جدتهم !
حنان بزعل – اومال ما عرفناش احنا ليه!؟ .
إلهام بمزاح ؛ عشان ميوصلش الخبر لجدتهم التانية طبعا 🙄😂
حنان بحرد طفولي : لا مليش دعوة بكدة …انا صحبتها الأنتيم …معقولة ثلاث سنين و هي مصدعاني بحسام بتاعها و قصص النكد و لما تعرف خبر حلو زي ده تخبيه عني !! لأ انا كمان زعلانة مع سند
غمزت لها حياة بإحراج : بس يا مجنونة فضحتيييييني
ضحك سند : فضيحة ايه ماهو بقى جوزك …يالا انتي و هي بلاش كثر كلام … مادام فيه توأم يبقى احنا لازم نحتفل بالمناسبتين دول …انا عازمكم عالعشاء برة ..يكشي حنان تعملي مفاجأة زي دي و اطلع انا كمان بجوز ولاد 🙄
لكزته حنان بغضب : ما تقولش على ولادي جوز ! هو انت رايح تشتري جوز حمام من السوبر ماركت ؟؟ 🤨
ضحكت الهام : انتو الإثنين أجن من بعض ..انا رايحة ارتاح
حياة : و انا كمان يا ماما … معلش ياسند مش هأقدر أروح معاكم اصلي مستنية حسام يعدي عليا عشان اروح
سند – مستعجلة على ايه ما تبقي كمان يوم !
– مستعجلة ايه ده انا بقالي اسبوع قاعدة لكم هنا ..كفاية اوي كدة
إلهام بمزاح : تكونش شهيرة وحشتك ولا ايه الحكاية ؟ 😂
حنان بغمزة: شهيرة ايه بس يا ماما …خلي الطابق مستور 😁
همست لها بحدة مصطنعة: اخرسي و بطلي جنان هتبقي أم
سند : طب تحبي اتصل بحسام أقوله بلاش يجي و آخذك انا ؟
– لا هو قال انه هيعدي …. انا طالعة اغير هدومي و ارتاح لحد ما يجي .
– ماشي يا بنتي ارتاحي و انا هأبقى اديكي خبر لما يوصل
حنان : و انا كمان هأتصل بماما افرحها اصلنل قلنالكم انتم الاول
حياة : طب انا كمان هشوف نور كانت عاوزة ايه …. عن اذنكم
وصلت للباب و خبطت بتوتر
– السلام عليكم مش ده بيت مراد الصاوي ؟
صافيناز : ايوة هو مين حضرتك !؟
– انا أبقى أم هدى … احنا جيران الست سيدة أم مراد الله يرحمها .
هدى بنتي تبقى صاحبة حياة بنت جوزك
لوت صافيناز بوزها: ايوة عارفة .. بس حياة مش ساكنة معانا
– بس انا مش جاية عشانها
– اومال حضرتك عايزة مين
– لو ممكن اكلم نيرة بنتك ..
– ليه !؟
– موضوع يخص هدى و حياة …ارجوكي يا مدام
اترددت صافيناز بعدين نادت نيرة
– نيرة !! تعالي عاوزاكي ..
بصت لأم هدى : معلش مضطرة استاذن منك مش بادخل اغراب
هزت دماغها بإحراج : مفيش مشكلة استناها هنا
بعد شوية طلعت نيرة بدهشة:
– أم هدى !! خير يا طنط ؟ عايزة حاجة!
– ايوة يا بنتي. … انا جاية أطلب منك رقم حياة
نيرة بشك : رقم حياة ؟؟ ليه !! هدى طلبته ؟؟
بكت ام هدى : هدى اتقبض عليها يا بنتي …بيقولوا متهمة في جريمة ق’تل واحد اسمه أحمد حسني… محدش هيقدر يساعدني غير حياة
نيرة بتوتر : بتقولي متهمة في ق’تل !!!
– ايوة يا بنتي .. ارجوووكي ساعديني . بنتي مرمية في السجن انتي بنت زيها و فاهمة أكيد ..
نيرة بتردد : بصي يا طنط انا هأكلم حياة و ارد عليكي مش هأقدر اديكي رقمها دلوقت بس ممكن اخذ رقمك لو فيه جديد ابلغك …
ام هدى بإستسلام : بس ما تتأخريش عليا يا بنتي هدى هتترحل بكرة عالنيابة. ..خذي سجلي الرقم
– يالا هأكلمك في اقرب وقت
دخلت نيرة و هي متلخبطة عالآخر : معقولة حياة تعملها !!!
طب ما عملتهاش من زمان ليه ؟؟! لا لا مستحيل !
– بتكلمي نفسك ليه يا نيرة ؟ والست دي كانت عايزة منك ايه ؟؟
– هااا …اااه كانت عايزة رقم حياة هدى طالباه و اتحرجت تجي تطلبه بنفسها
زمت شفايفها ؛ مش دي نفسها صاحبتها الوا’طية اللي قلتي إنها خدعتها و كانت عايزة تلف على حسام ؟! عايزة رقمها دلوقت ليه ؟ تكونش عرفت انها بقت غنية و بتلعب بالفلوس لعب !
– مش عارفة يا ماما … انا تعبانة و داخلة أنام
-صحيح ام خطيبك اتصلت …قالت عايزين نطلع كلنا سوا نختار الشبكة ابقي حددي يوم
– حاضر يا ماما هأكلمه بعدين …عن اذنك
صافيناز بتعجب : هي مالها اتقلب حالها في ثواني !!
قفلت نيرة الباب و فضلت تلف و تدور بتوتر
– و بعدين ؟! لو كلمت حياة هأقولها ايه؟ هي تعبانة اصلا
اووووف ايه الورطة دي !! بس هي لازم تعرف …هي الوحيدة اللي عندها حل اللغز ده
رجع رشدي البيت و بص يمين و شمال و هو بينادي
– نوووور ….يا نوووور
– ايه يا بابا ؟؟
– هي امك راحت ولا لسة ؟
– هتروح فين بس يا بابا !! اهي من الصبح في اوضتها بتعيط غلبت اهديها مش راضية
سكت رشدي و ما قالش حاجة
نور بحزن : يعني بالبساطة دي هانت عليك عشرة اثنين و ثلاثين سنة يا بابا ؟!!
– أمك هي اللي قست قلبي عليها يا نور …انا حاولت ارمم علاقتنا طول المدة دي بس هي مش قادرة تتغير ..ولا قادرة تنسى الي عاشته زمان و تسامح الذي اذوها …و النتيجة انها بقت بتؤذي كل الناس اللي بيحبوها لحد ما خسرتهم كلهم واحد ورا التاني : حياة .. حسام. … انا
– يعني مفيش أمل نرجع المية لمجاريها ؟ دي كانت ساعة غضب بس يا بابا …. انت ما تستغناش عنها ولا هي تقدر تستغنى عنك انتو بتحبو بعض
– امك مش بتحب غير نفسها …حتى ابنها بطلت تحبه من زمان . .. كرهها لمراته غلب حبها ليه ..المهم …قراري نهائي العلاقة ما بيننا متدمرة من مدة طويلة ..مفيش اي مجال نرجع زي ما كنا زمان .
نور بحزن – بس هتروح فين دلوقت ؟؟ هي مالهاش غيرنا !!
طلع ملف من شنطته
– ده عقد شقة بإسمها قريبة من هنا عشان تقدروا تكونوا جنبها
دي امكم و ليها حق عليكم و كمان منيرة هتبقى معاها لحد ما تخف هي و شغالة تانية ابتدت شغل النهاردة .. شوفي سعاد تجهز لها حاجاتها عشان تنتقل بكرة الصبح …
– سعاد في بيت حياة بتساعد حسام في توضيب الفيلا قبل ما تجي حياة …الظاهر مش معرفها حاجة .
– يبقى شوفي بهية تساعدك ..يالا انا طالع ما تستنونيش عالعشا
– ماشي يا بابا عن اذنك اشوفها
طلع رشدي و كانت هتروح عند امها رن تلفونها ..شافت اسم حياة دخلت الاوضة التانية
– الو حياة ازيك
– حبيبتي يا نور الحمد لله …انا آسفة مشفتش مكالماتك و اليوم ده كان لخمة من الصبح لسة واصلة البيت حالا
– معلش يا حياة …ربنا يعينك
حياة بقلق – مالك يا نور ..صوتك بيتقطع شكلك مخنوقة اوي
– مفيش يا قلبي ..ما تشغليش بالك
– مفيش ازاي ؟! لاااا أكيد فيه حاجة
– لما تجي البيت هنبقى نتكلم
– لااااااا بقى دي مش حاجة و خلاص …دي كبيرة اوي !! هو انتي اتخانقتي انتي و أيمن ؟
– لا ما حصلش … تعبانة شوية بس …المهم خلي بالك من نفسك انتي مسؤولة عن روحين
حياة بدهشة : هو انتي …!
– ايوة يا حياة عارفة …حسام قالنا….ألف مبروك يا حبيبتي
– عقبالك يا نور …هو حسام لسة ما رجعش؟
نور بتوتر – لا لسة ..
– غريبة !! هو قال هيعدي عليا عشان نرجع سوا لا عدى ولا رجع البيت ! بيروح فين ده ؟؟
– الغايب عذره معاه يا حياة ..
في هذه اللحظة دخلت مكالمة تانية
– طب بقولك ايه نور. …نيرة بترن عليا يمكن حاجة مهمة
– طب سلميلي عليها …باي
فتحت الخط التاني : نيرة الووو
– حياة حبيبتي ازيك ..
– الحمد لله اخبارك ايه يا قلبي و ترتيبات فرحك واصلة لفين
– الحمد لله… بقولك ايه يا حياة …عندي موضوع كدة …
– مالك يا نيرة . .صوتك غريب !
– بصراحة عندي خبر مزعج
حياة بخوف: خبر ايه يا نيرة ما تتكلمي على طول !!
– أم هدى جاتلي البيت النهاردة…بنتها بعثتها
حياة ببرود : خير …عاوزة ايه تاني
– هدى مقبوض عليها بتهمة ق’تل أحمد يا حياة
حياة بصدمة : انتي بتقولي اييييه !!!! إزااااي ؟؟؟
– ده اللي حصل يا حياة .. مش عارفة ليه شاكة ف حسام
– حسااام !!! ازاي ..و هو حسام هيعرف منين !!!
اترددت لحظة بعدين قالوا في وقت واحد : الصندوووق !!!
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية اسمي حياة ) اسم الرواية