رواية جليلة و العقرب الفصل الثالث 3 - بقلم شروق خالد

الصفحة الرئيسية

  

 رواية جليلة و العقرب الفصل الثالث 3




في بيت جليله
في بيت صغير جدا اوضه وصاله ومطبخ وحمام
الاب على السرير عاجز مكاني شوفي بنتك يا جميله عملت ايه شوفي بنتك عملت ايه هي بنت مش هتجيبها لبره ابدا كل ما تطلع من الدار دي وتروح تعمل مصلحه في الارض لازم تتعرك مع اهل البلد انا قول 100 مره قلنا البت صوتها ما يطلعش
جميله… وهي تنظر اليه بغضب بقول لك ايه سيب البنت في حالي البنت البنت وقفانه وسط الرجاله دي كلها وبتاخد حقها منهم هي ما غلطتش في حاجه الكل جاي عليه ليه ما حدش سايبها في حالها كلها بدل ما انت تقف معاها وتقول لي كلمتين يشجعوها على اهل البلد دي
فتحي… يعني عايزاني اعمل ايه يعني اقول لبنت تركب دماغ وتتخانق مع اي راجل في البلد وبعدين ايه اللي هيحصل غير اني هخسر بنت عمري
ما اهل البلد هيسكتوا ليه اللي هيبقى فيه مجلس وفي حكم عليه واللي هيقولوا المجلس والحكم لازم هيتنفذ وانا مش عايز اخسر بنتي ولا اخسر الارضي اللي ناكله منهم عيش عايزه بعد العمر ده كله اروح واقعد على الجامعه اشحت مش كفايه اللي احنا جايبين لقمه العيش بطلوع الروح
شروق خالد
جميله..عشان كده تقف مع بنتك ان هي واقفه في الارض وبتسرع وبتشوف كل طلبات الارض وطلباتنا حرام عليك تبقى انت والناس والارض عليها
شروق خالد
بعد مده تدخل جليله البيت وهي فرحانه جدا ان هي اخلص الزقي الارض في عز النهار وتحمل على ظهرها شيلها من البرسيم وتدخل بها البيت وترميها بجوار الباب وتدخل عند ابوها جوه
مالك يا ابوي ايه اللي مزعلك انت وامي نفسي في يوم اجي القاكم حلوين ومصالحين مع بعض مش كل ما اجي القاكم متخانقين واشوفكم صوتكم جايب لاخر البلد حرام عليكم
شروق خالد
الاب بغضب بصوت عالي حرام عليك انت يا بنت اللي بتعمليه ده ليه صوتك في البلد مسمي عليها كل مره تطلع من البيت وتروح الارض اهل البلد كلها يقولوا جليله عملت وسوت مع العقرب حرام عليك يا بنت نحن مش قده
شروق خالد
جليله وهي تترك ابوها وتفك الحبال من شيله البرسيم وتاخذ شويه في يدها وتدخل بهم جوا الحوش عند جاموسه وترميهم لها وتخرج مره اخرى لابوها وتقول له وهي تقعد تحت رجله على الارض وتمسك يده وتبوسها والله يا ابوي انا ما قلت له حاجه هو اللي جيه وراكب دماغه عايز اهل البلد تسقي الاول وانا اعمل ايه يا ابويا اقعد انصاص الليالي بره ما يرضاش حد يا ابوي ده مسلم ولا مسيحي شوف الحل انت ابويا ايه وانا هعمله لو قلت لا اني اقعد لغايه الساعه 3 او 4:00 الفجر في الارض والله يا ابوي انا هقعد عمري ما هتنيلك كلمه بس الرجاله ابويا تسقي ارضع في عز النهار يا ابوي وانا اللي اقعد في اخر الليل ليه ليه مش حرام عليهم
شروق خالد
الاب وهو يا يمسك في يد بنته ويبوسها ويبكي معلش يا بنت حقك عليا لو كان معايا ولد مكنش هيعمل عمايل دي كلها ان انت بتعمليه واقفه البلد دي على لوحدي مكانها جبنا حقنا من اهل البلد دي اهل البلد دي عايزه البني ادم اللي يكون قوي راجل يقدر يقفلهم اهل البلد كلتهم ظالمين ما فيش حد فيهم بيبدوا نفسه على حاله انا عارف يا بنتي ان انا مشلول انا
مش قادر اساعدك في اي حاجه حقك عليا يا بنتي لو انا قادر اقوم من مكاني ما كنتش خليتك وقفت الوقفه دي جنب الرجاله
شروق خالد
جليله وهي تمسح دموعها وتترمي في حضن ابوها ما تقولش كده يا ابوي انت معودني اقف في وش الزعيم وما خفش من حد وحق هجيبه لو من مين اللي هيهمني عقرب ولا تعبان
يلا انت ارتاح يا رجل يا عجوز وسيبك من الكلام الفاضي ده
وتقوم وتبوس فتحي من حده
فتحي انا مش عجوز يا حيوانه
جليله..خلاص بكره اشوف ليك عروسه 👰 ايه رايك وسيبك من المره الكركوبه دي
جميله. .وهي تمسك المكنسه في يدها عايزه تجوزه عليا بعد العمره ده
كله يا جزمه تعالي هنا ويجري عليها
جليله…تجري وانا مالي ماهو عسوله وانتي عجزتي
قتحي…يبتسم ربنا يبعد عند ولاد الحرام يا قلب ابوكي
شروق خالد
عند جلال
وهو ينام علي السرير ويضع يده تحت راسه ويفكر في جليله مش عارف انا ليه شغال نفسي بيكي كده ويتقلب علي جمبه الاخر ويغمض عينه وتاتي صوره جليله لهو يقوم وهو مفزوع
ويصرخ وبعدين ما تبعدي عني بق انا مش ناقص ليه ليحصل كده معايا
العقل بيحصل ده علي علي شان انتي بتحبها ومش عايز حد غيرك بشوفها وهي رافضة ده
جلال …لا العقرب عمره ما يحب حد العقرب بيحب نفسه وبس والكل تحت رجله وهي بكره هتكون واحده منهم الصبر هي عايزه حد يعملها بحنيه وانا ابو الحنيه والرومانسيه
ويترمي علي السرير ويضحك

يتبع….

google-playkhamsatmostaqltradent