رواية اسمي حياة الفصل الخامس و الثلاثون 35 - بقلم الاء اسماعيل

الصفحة الرئيسية

  

 رواية اسمي حياة الفصل الخامس و الثلاثون 35 -  بقلم الاء اسماعيل 

حسام بلجلجة – ح حامل !! ثم قال بصوت عالي : حااااامل !!

الناس اللي في الكافيتيريا كلهم التفتوا على صوته و هو قام و حضنني بكل قوته : بتقووولي حااامل !!

همست في وذانه بضحك: بس كفاية كدة اوعة يا مجنون الناس بتبص علينا ! ماهي الكافيتيريا دي بقت كفتيريا الفضايح خلاص 😂

قعدني و هو ماسك لي ايديا بحب : بالعكس …قلتلك ده بقى مكاني المفضل :مكان الاخبار السعيدة و المناسبات الحلوة ..

قرب مني و همس : بس مش لو كنتي قلتيلي الخبر ده في اوضتنا احسن !! ساعتها كان هيبقى ليا تصرف تاني معاكي

و بص لشفايفي برغبة ..

– معلش يا قلبي مكنتش قادرة استنى لحد ما ارجع من الرحلة الجاية و كمان انت الحق عليك سبتني نايمة و ما صحتنيش من امبارح..

– كنتي تعبانة اوي ماهانش عليا اصحيكي مع اني مشتاااق لك موووت ….

– ربنا يخليك ليا حبيبي و ما يحرمنيش منك أبدا

حسام بخوف – بس تعالي هنا !! هتقدري تشتغلي وتسافري ازاي و انتي كدة ! انا من رأيي تطلبي اجازة ..

– لا ماهو انا هأروح من هنا على عيادة الدكتورة نورا اطلع تقرير الحمل و على الأساس ده الشركة مش هتبرمج لي الرحلات الطويلة و اللي ارتفاعاتها عالية عشان خطر الاجهاض و كدة .. ما تقلقش يا روحي ساعات الخدمة بتبقى أقل للحامل …و بعد الشهر الثالث هيبقى عندي شغل في الخدمات الارضية مش هأطلع رحلات خالص و اول ما ادخل في الشهر السابع هتديني الشركة أجازة .

– طب يا روحي اذا كان كدة معلش بس انا هاروح معاكي عند الدكتورة بنفسي و اتأكد ان الحمل مستقر و انك هتقدري تسافري من غير خطر ..

– تروح فين مش كان عندك شغل متأخر ؟

– يتحر’ق الشغل باللي فيه معنديش أهم منك ..هأبقى أتصل على زميلي يبلغ المدير .

حياة بحب – ماشي يا قلبي .

-طب مش يالا بينا ؟

– يالا فين …انا طلبت كيكة بكريمة الفرولة مخصوص لاني من امبارح نفسي فيها

– بس كدة !! من عينيا ..هناكل الكيكة يا قلبي.. 🥰

رحنا للدكتورة و منها للمطار و ضبطت جدول رحلاتي حسب وضعي

اول ما بلغت بسملة اقترحت تطلع بدالي الرحلة مع أنه يوم اجازتها و اصرت اني ارجع احتفل بالمناسبة دي مع جوزي .

طبعا مكانش ممكن اروح البيت قبل ما افرح ماما إلهام بالخبر

– حياة !! ايه المفاجأة الحلوة دي !! وحشتيني اوووي يا روحي…. عاملة ايه طمنيني عنك و حسام اخباره ايه اومال ماجاش معاكي ليه ؟؟

– انا بخير يا ماما .. حسام راح يضبط شغل مع واحد زميله وكمان شوية و هيحصلني ….المهم انتي عاملة ايه…و وصلتي فين مع ترتيبات الفرح ؟

– كله تمام يا قلبي انا مجهزة كل حاجة ..مش فاضل غير الكروت بس و شوية تفاصيل صغيرة سند و حنان هيهتموا بيهم ..

ها قوليلي هي العقربة …قصدي حماتك عاملة معاكي ايه

– الحمد لله.. .. زي ما هي مفيش تغيير

– بس شكلك تعبانة يا قلبي مالك وشك أصفر كدة ؟؟

حياة بحب : باركيلي يا ماما …

حطيت ايدي على بطني : انا حامل ☺️

– حااااامل !!! ألف مبرووووك يا قلبي !!!!

زغرطت كثير و بعدين حضنتني و عيطنا كثير

– يا رب بس حماتك تتغير معاملتها ليكي بعد الخبر ده

– يا رب يا ماما …

– اعملي حسابك مش هتعملي حاجة في البيت .. مش كفاية شغلك متعب خصوصا مع السفر !

– ما تخافيش عليا برنامج الرحلات هيتغير

– ااه و كلمي حسام عشان عايزاكي تجي عندنا اسبوع قبل الفرح …هتشرفي على آخر اللمسات …معنديش ثقة ف حد غيرك

– حاضر يا ماما عيوني ليكي و لسند و بعدين احنا عندنا كام مجنونة اسمها حنان !! ☺️

الهام بضحك : وحدة بس و حياتك اجن من الجنان نفسه

تخيلي قال ايه ؟ بعد ما يخلص الفرح عايزة تخلد اللحظة و تروح هي و هو يعملوا جولة بالموتوسيكل بفستان الفرح !!قلتلها انا مش مستغنية عن ابني روحي لوحدك 😂😂😂

حياة بضحك- لا جنانها سيبيه عليا انا …هاعدلهالك ما تخافيش دواها عندي أنا …هأبقى أكلمها 😂

– دوا ايه ده

– لا ده سر بيننا بقى😁..ألا قوليلي يا ماما هو انتي هتعزمي عمتي نفيسة كمان ؟

– مش عارفة … بصراحة بفكر ابعثلها الدعوة و لو اني متأكدة

انها مش هتجي

حياة بمزاح : و ما تجيش ليه دي ما هتصدق …ما شفتيش جابتهم كلهم ازاي في فرحي و هات يا شقط في ولاد الاكابر ! 🙄😂

– اصلك ما سمعتيش اللي حصل !

حياة بقلق : خير ؟؟؟

– فاكرة الولد اللي حكيتلك عليه بعد فرحك ؟

– ولد مين مش واخذة بالي !؟

– الشاب اللي قلتلك كان بينه و بين إيمان نظرات استظراف و انا حذرتها منه ده

– اااه فاكرة و قلتيلي انك حذرتيها من واحد بتاع نسوان بس هي فكرتك غيرانة منهم و مش عايزاهم يئبوا على وش الدنيا زينا …

– ايوة هو ده …عمر النحاس

-و ده ماله ؟؟

– يا ستي اللي كنت خايفة منه حصل ..قال الواد اتعرف بيها و بعدين بقى فيه إعجاب و فسح و و خروجات قال ايه عايز يتجوزها بس محتاج وقت عشان يضبط اوراقه لأنه مسافر الكويت

– هاا …و حصل ايه ؟؟

– حصل اللي كنت خايفة منه يا ستي …ضحك عليها و اتجوزها عرفي قضى معاها شهر و لما قالت له انها حامل و لازم يعلن جوازهم قالها روحي العبي بعيد و الورقتين اللي معايا انا قطعتهم من اول يوم بيننا …و من يومها بطل يكلمها و غير رقمه .

– يا نهار اسود!! حااااامل ؟؟

– ايوة حامل …بيقولوا حاولت تسقطه بس فيه خطر على حياتها عشان كدة ابوها بعثها على بلدهم لحد ما تولد و بعدها يجوزها لأي حد هناك عشان محدش يعرف هنا .

-يا ساااتر يا رب !! طب انتي عرفتي منين ؟

– من مامته …هي اللي حكتلي بنفسها و قالت لي انهم حاولوا يضغطوا عليه هي و ابوه عشان يصلح غلطته و يعترف بإبنه بس رفض … قال انها واحدة رخيصة مستعدة تعمل اي حاجة عشان الفلوس و ايه اللي يضمنله أنه ابنه هو !!

– ربنا يستر علينا …زعلت عليها و الله

– اهي من يومها و عمتك عاملة المستحيل عشان محدش من العيلة يسمع ..ولا بتطلع و لا بتدخل لاي مكان .

– سبحان الله !! شايفة حكمة ربنا و عدله يا ماما ؟ اتدخلت و منعت ابوي يتجوزك و اهي الحكاية اتكررت مع بنتها ..فعلا ربنا يمهل و لا يهمل ان شاء الله ربنا يسترها و تلاقي حد يتجوزها

– يتجوز مين ؟!

التفتت لحسام و غمزت لي ماما عشان أسكت

– أهلا يا حسام …أهلا يا ابني

حضنته ماما بحب : ألف مبروك يا حبيبي …ربنا يتمم لكم على خير …تستاهلو العوض الحلو يا ابني انتو اتعذبتو كفاية .

حسام بحب – عقبااال ما سند يملى عليكي البيت يا ماما .

– يا رب يا ابني

حياة – طب احنا هنمشي دلوقت يا ماما

– تمشي فين ده كلام برضو ؟؟ انتو هتقعدو تتغدو معانا ده حتى سند هيفرح اوي لما يشوفك .. و اهو بالمرة يباركلكم

– معلش يا ماما هأبقى أعدي وقت تاني اصلا برنامج رحلاتي إتغير زي ما قلتلك يعني هتشوفوني كثير بعد كدة

قربت منها و همست بخجل : و بعدين احنا لسة ما لحقناش نحتفل بالخبر انا و جوزي جيت لك على طول

– إلهام بإستسلام : اللي تشوفيه يا بنتي

بصت لحسام ؛ خلي بالك منها يا ابني

– معقولة توصيني على روحي يا ماما ؟ و لو خايفة من ماما ف أنا متأكد انها هتتغير معاها خصوصا بعد الخبر ده .

– ان شاء الله يا ابني يسمع منك ربنا .

دخل حسام الفيلا الاول و انا كان معاي تلفون من نيرة وقفت معاها برة في الجنينة و بالمرة بلغتها بالخبر أصل حماتي حشرية بتتنصت على كل تلفوناتي

– انت جيت يا حسام ؟

– ايوة يا ماما ..

– طب يا ريت تروح المطار تجيب نوران طيارتها هتوصل كمان ساعة .

حسام بتوتر : معلش يا ماما انا مش هأقدر أروح بس هأكلم بابا يروح يستقبلها او يبعث لها سواق .

– سواق ليه و اخوها موجود ؟ عندك ايه أهم منها ؟

دخلت من وراه بأبتسم بحب :

– مساء الخير يا طنط ☺️

شهيرة بدهشة – انتي هنا !!! مش كان عندك رحلة ؟؟

حياة بإبتسامة : عوضتني زميلة ليا في الشغل و قررت اقضي اليوم مع جوزي ☺️

بصت شهيرة لحسام اللي كان ساكت : ااااه قل لي كدة !!! عشان كدة مش عايز تروح تجيب اختك هاا !!

حياة بإحراج: معلش يا حسام روح جيب اختك انا طالعة أنام لحد ما ترجع

– لا يا ماما انا تعبان و مراتي كمان تعبانة و احنا الإثنين محتاجين نرتاح هنتكلم بعدين …انا هأتصل على بابا مش حكاية كبيرة يعني !

شهيرة بلوية بوز- لا و على ايه تتعب نفسك 😏…انت ارتاح و انا اهأبلغه …انا بس شايلة هم البنت لتزعل 😥

حياة بثقة: لا ما تخافيش… نوران هتفرح لما تعرف السبب

شهيرة : سبب ايه ؟؟؟

حسام : فيه عندنا خبر يا ماما …أكيد هيفرحك

شهيرة بشك : خبر ايه ؟؟

حسام بحب : حياة حااامل يا ماما ☺️

بصت شهيرة لحياة بغموض و قالت بنبرة غريبة : حامل ؟؟

حياة بحب : ايوة يا طنط ☺️🥰..

شهيرة : مبروووك يا ابني …ربنا يتمم بخير

حسام : ربنا يبارك لنا في عمرك يا ماما ..يالا يا حياة انا طالع

– روح انا جاية وراك

طلع حسام و قربت منها حياة بهدوء و ابتسامة مستفزة

– و انا مفيش مبروك ليا ولا أنا بنت البطة السودا ؟؟

شهيرة : لا طبعا …مبروك 🙄

حياة بمرح- على فكرة انا رجعت من الشغل لان زميلتي اصرت انها تأخذ رحلتي عشان أعرف أحتفل انا و جوزي سوا بالمناسبة السعيدة دي .

قربت منها اكثر و همست لها

– اصلي قررت اعمل بنصيحتك و الزق له على طول و مش هسيبه خالص احسن ما يزهق و يبص لبرة …

و طلعت و سابتها بتجز على سنانها

– دي من غير حمل كأنها عاملاله غسيل دماغ ! و دلوقت حااااامل ؟؟ يعني بعد كدة مش هيتحرك حركة أو يتنفس نفس الا برضاها …لا يا شهيرة .. ابنك كدة بيضيع من بين ايديكي و انتي واقفة تتفرجي عليه !

 


google-playkhamsatmostaqltradent