رواية ملحمة الحب الفصل الاول 1 - بقلم حليمة عدادي

الصفحة الرئيسية

رواية ملحمة الحب (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم حليمة عدادي

 رواية ملحمة الحب الفصل الاول 1 

أنا ميرا بعد موت بابا بقيت وحيده لكن عمي عماد كان هو السند ليا مكان بابا  
مع إني كنت برفض الجواز لأني لسه صغيره لكن لما عمي طلب إني اتجوز إبنه وافقت لأنه عايز مصلحتي كان عايز يحافظ على ورثي اللي بابا سابهولي 
مراد : بسرعة يا شيخنا ..
 
عماد : هههه شايفك مستعجل أوي يابني على مهلك ..

مراد : ومستعجلش ليه والملاك دي هتبقى مراتي .. 

ميرا بخجل : مراد بس بقى ..

مراد : هههه قلب مراد ماتتكسفيش شويه وهتبقي مراتي .. 

 قال المأذون جملته الشهيرة 
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير
لما الضيوف روحوا قربت ميرا من عمها علشان تحضنه لكنه زقها بقوة لدرجة إنها كانت هتقع 
ميرا : ببرأة عمو في إيه أنا عايزه أحضنك إنت مش مبسوط ..

عماد : أنا النهاردة أسعد واحد في الدنيا ..
 
ميرا بإستغراب : طب ليه زقتني بالشكل دا ياعمو .. 
 
مراد بسخرية : علشان بيحبك ههههه بنت غب*ية ..

ميرا : في إيه يامراد إنت مش كنت مستعجل حصل إيه ..

عماد بسخرية : إنتي مفكره إنه كان مستعجل علشان سواد عيونك ..

ميرا بخوف : عمي لوكان دا مقلب قولي أنا مش فاهمه حاجه دا مش  وقت هزار ..

مراد : إحنا ن مش بنهزر أنا بكره*ك ياميرا كنتي مفكره إني بحبك ..
 
ميرا : أنا عارفه إنك اتجوزتني علشان تحميني وتخافظ على ورثي لكن إنت إبن عمي وصديقي اللي بحبه ..

مراد : أنا بكرهك وعمري ما اعتبرتك صديقه ومتجوزتكيش علشان أحميكي .. 

ميرا : أو مال اتجوزتني ليه ..

مراد : اتجوزتك علشان ورث والدك اللي إنتي أخذتيه كله كان لازم أخذه منك وهي دي الطريقه الوحيده يابنت عمي ..

ميرا : أنا مش هسمحلك إنك تاخذ أي حاجة من أملاك بابا وهطردكم للشارع اللي جيتوا منه .
عماد بضحك : ههههه قالت هتطردنا بنت غب*ية إنتي اللي هتطلعي برا ..

ميرا : مش هتقدروا تطردوني من أملاك بابا كل حاجة بإسمي ..

مراد بضحك : أنا أخذت كل أملاكك من زمان هههه ..

ميرا بصدمه : قصدك إيه ..

مراد : بدل ما خليكي تمضي على أوراق الجواز خليتك تمضي على أوراق التنازل عن أملاكك كلها والمأذون يبقى صاحبي ..

ميرا بصتلهم بصدمة إزاي خدعوها بالشكل دا وهي اعتبرتهم كل عيلتها وإتمنتهم على نفسها وعلى أملاكها وهما خدعوها بسهوله كدا هي اللي طلعتهم من الفقر اللي كانوا عايشين فيه وجابتهم علشان يعيشوا معاها 
ميرا بدموع : عملت فيا كدا ليه ياعمي أنا اعتبرتك أبويا وكنت فاكره إنك سند ليا حرام عليك ..

عماد : كفاية تمثيل إنتي وأبوكي عمركم ماحبيتونا إنتوا كنتوا عايشين في العز  دا كله وإحنا في الفقر ودلوقتي أطلعي برا مالكيش مكان بيننا ..

مراد : يلا روحي من هنا كل حاجة بقت   لينا ..
 
ميرا مستحملتش كلام مراد وضرب*ته بالقلم مس*كها مراد من شعرها وجرها لحد الباب فتحه ورماها برا بق*وة وقعت على الأرض 
مراد بغ*ضب : لوشوفتك مرة ثانية حتى ولو صدفه مش هرحمك ..

ميرا بقرف : إنت أحقر إنسان شوفته واحد زبا*له مفكر نفسك راجل وإنت بتمد إيدك على بنت ..

مراد فقد أعصابه و نزل فيها ض*رب لحد ماحس إنه هيغمى عليها 

ميرا وقفت بصعوبة وجسمها كله كان واجعها بدأت تمشي في الشوارع كانت الساعة 12ليلا والدنيا ظلمه
ميرا : يا رب رحمتك أنا بيحصل معايا كدا ليه أنا مأذتش حد في حياتي ماما ماتت قبل ماشوفها بابا سابني وسط الذئاب أنا هروح فين دلوقتي ياربي أنا ماليش حد أروحله ..

وقت ماهي بتمشي سمعت صوت لفت انتباهها راحت ناحية الصوت وصلت لمكان فيه بيت مهجور دخلت بشويش لكن شهقت بصدمه من اللي شافته ..

                       ********************

في مكان ثاني كان كأنه بيت رعب ان نظرت له فسوف تم*وت لا محاله 
أدوات تع*ذيب في كل مكان و نار مشتعل وال*دم على الحيطان وفي شخص مربوط و هو بي*صرخ بكل قوته 
من شدة التعذيب 
الحارس وهو بيترعش من الخوف
 يابيه إحنا قط*عنا صوابعه زي ماطلبت ..

الراجل : إرحمني أرجوك ياأسد بيه سيبني أنا ه*موت ..

أسد : ههههه هيم*وت وإنت فاكر إن اللي بيدخل في أعمال سيد الظلام بيخرج عايش ..

قرب منه والشرر يتطاير من عينيه والقسوة باينه على ملامح وشه ..
أسد : أنا عايز لسانه دا يتقطع ويتعذب أشد العذاب وبعدها يم*وت مفهوم ..

الحارس بخوف وهو هيغمى عليه 
مممفهوم 

خرج من غير مايهتم لصراخ ذالك الرجل وتوسلاته لأنه كل مايسمع صراخات الألم بيستمتع 
أسد : زين عملت كل اللي طلبته منك مش عايز غلطه إنتوا جبتوه ..

زين : لسه بندور عليه لكن من غير فايدة..

أسد بغ*ضب : إنت عارف لو مجبتهوش 
قطع كلامه دخول الحارس وهو بيجري
الحارس :  الطرد دا وصل لحضرتك دلوقتي ..

مسكه ولما قرأ اللي فيه ولقى الخاتم جواه بصله كأسد يريد أن ينقض على فريسته 
زين : مالك

(خلص الفصل يا قدرات يا رب يعجبكم مستنيه اشوف التفاعل على الرواية لو عجبتكم هنزل لكم باقي الرواية 
عايزه اسمع كلام اشجعني اكمل

  •تابع الفصل التالي "رواية ملحمة الحب" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent