رواية جليلة و العقرب الفصل الاول 1 - بقلم شروق خالد

الصفحة الرئيسية

  رواية جليلة و العقرب كاملة بقلم شروق خالد عبر مدونة دليل الروايات 

 رواية جليلة و العقرب الفصل الاول 1


انت بتقول ايه يا ولد المركوب عارف نفسك هتعمل ايه عاد
الأم….وهي تطرب علي صدرها يا نهار اسود يا جلال انتي عايز تتجوز جليله اللي رجاله البلد كلاتها يتخاف تسلم عليها عايز تجبها عندي في البيت
جلال….انا قولت اللي عندي وده اخر كلام هتجوز جليله يعني هتجوزها
الاب….يجلس علي الكنبه ويضحك بصوت عالي ههههه وهي هترضى بيك عاد جليله يا بابا عمرها ما هتبص ليك عشان خاطر انت ولد العمده
و جليله هتقولها عليك انك انت واخدها عند فيها عشان خاطر تكسر لها رقبتها وديتي اللي انا اعرفه عليك يا جلال صح وانا غلطان
انت واخد البنت دي عندهم فيها عشان خاطر اي بنت في البلد بتقول لك يا سيدي وتاج راسي وتحت امرك انت عشان خاطر انت ما قادرش عليها عايز تتجوزي لكن عمرك يا جلال ما تقدر توصل لها عارف ليه عشان خاطر هي حره وهتعيش حره وهتموت حره مش زي اللي بيجري وراك وبيترموا تحت رجليك اصحى وفوق لنفسك لو رحت لها هترفضك هيبقى ايه منظرك في البلد لما يقولوا بنت فتحي اللي شغاله في الارضي بتبيع فجل وجرجير رفضت جلال ولد العمده
شروق خالد
جلال وهو يصرخ …بصوت عالي وانا قلت هتجوزها ولو كان غصب عنها هتجوزيني مش جلال اللي حته مره تقول له لا
الاب وهو… يضحك عليه ويقول له وانا موافق روح ليه ولو قدرت عليه واتجوزته ايه رايك هعمل لك فرحك في البلد ثلاث ليالي واخلي البلد كلها تحكي عنك
جلال…يترك البيت ويخرج هتجوز يا جليله لو كان علي موتك ويركب الحصان ويخرج بسرعه متجه لأرض جليله
مش هسيبك يا جليله
الغفير….يجري حلف جلال ويقول بصوت عالي يا جلال بيه يا جلال بيه الحق
جلال….يوقف الحصان ويقول بغضب ايه عاد في ايه يا فقر علي اول الصبح عايز ايه عاد
العقير. في عركه جامده في آخر البلد والرجاله ماسكه في بغض ويقول البلد دي مالهاش كبير
جلال….يعني ايه ويضرب الحصان ويختفي فجاه
انا مش هسكت انت الغلطان
أحد. الرجاله لموها عاد لو العقرب عرف بالي قولته منك ليه مش هيسكت. فجاه يسمع صوت الخيال يأتي من بعيد
الجميع بخوف اهو جيه يا رجاله
يجلس الجميع ويضحكون كان شي لم يكن
ينزل جلال من علي الحصان ويقول بغضب ايه اللي بيحصل هنا
ولا حاجة يا جلال بيه اتفضل اشرب شاي معانا عاد
ينظر اليهم بغضب ويجلس
شروق خالد
الحق يا عمده الحق يا عمده
يقوم…من مجلس الراجل جلال ايه في يا ابن المركوب
العفير…البت جليله وافقه علي المسقه ومش راضيه تخلي حد يسقي الارض غيرها هي الاول وبتقول اللي الراجل فيكم ياجي
جلال…كيف بت المركوب تعمل كده
احد..الرجله يقول بصوت واطي والله البت دي بميت راجل
الاخر…بس هي وقعت مع الراجل الغلط
علي الجنب الاخر بجوار الترعه
تجلس فتاه تلبس جلباب صعيدي اسود وطرحه سوده وترمي شال رجالي علي كتفها
يعني ايه تسقي انت الاول هو كل مره هنقول ونعيد نحنا هنا اللي هنسقي الاول عاجبك ولا لا انتي حره
جليله ..بصوت عالي وتمسك البندقيه برضو كده عجبني يا سيد الرجاله هو حد قال حاجه غير كده اسقي انت وانا المره اقعد في الاخر علي شان الرجاله عيب لمه تقعد تسقي في اليل ولا ايه يا رجاله
شروق خالد
احد الرجاله ايه اللي بتقوليه ده يا جليله احترمي نفسك ابعدوا عني طريقنا
جليله ليه انا قولت حاجه غلط اسقي انت وانا اقعد بليل
مش عيب ولا غلط المره تقعد بليل والرجاله تشوف شغلها بالنهار وتروح قبل اليل علي شان لا حد يتعرض ليها وياخدها في القصب ههههه هنقول ايه رجلتنا شرفها راح
أحد…الأشخاص يرفع يده عليها
جليله….لو راجل ومكتوب في البطاقه دكر اعملها وشوف هعمل فيك ايه
شروق خالد
ياتي اليها يجري احد الناس ويصرخ بصوت عالي
يا ست جليله يا ست جليله
شروق خالد
جليله..وهي تجلس في الارض بجوار المسقه وتمسك البندقيه في يدها مالك يا بتجري كده ذي ما يكون لدغك حنش
يقع احمد بجوار جليله الحقي العقرب جايه ومش ناوي خير
جليله…بثقه يوبه هو اللي جابو لنفسه وتقوم وتجهز البندقيه
جلال…يقف بلحصان وينظر اليها بقرف
انتي وبعدين فيك يا بنت فتحي مش هتجيبيها البر ليه كل يوم ليك مشكله في البلد وايه يعني لما الناس تسقي قبلك
جليله وهي تضع عصاها على الارض وتتكئ عليه وتنظر اليه من فوق لتحت وفيها ايه يعني لما اسقي انا الاول وبعد كده هم يبقى يسقوا براحتهم ولا عشان خاطر انا بنت وما فيش راجل في ظهري كلكم هتاجوا على
اصحى وفوق يا جلال مش جليله لحد يجي عليها لا عاش ولا كان ده انا مهما كان بنت فتحي
جلال وهو ينظر اليها من فوق الحصان أقصر الشر يا بنت فتحي وخلي الناس تسقي وعاجبك عاجبك تقعدي في الاخر مش عاجبك شوفي حد يثقي لك مش عاجبك يا بنت الناس بيع الارض بتاعتك واشفي لك اكل عيش ثاني الارض والزرع مش للحريم الحريم لها البيت تخدم فيه وتحت البهايم اكثر من كده عمري ما شفت امراه تقف في الزرع خلص غور على داركم وقت ما اجي دورك في الزقي هخلي الغفير وهو اللي يسفي لك ارضي خلص غوري من هناك مش ناقص رص حريم انا كثير عادي
شروق خالد
جليله وهي تقف فتقول بقوه اول حاجه انا مش همشي من هنا غير لما اسقي ارضي واي حد عايز يسقي
بعدي الدنيا ما طراتش ولا ايه يا سيد الناس
يا كبير البلد
عايز تخلي حرمه تقعد في نصاص الليالي تسقف الارض كلام الرجاله ولا ايه والرجاله في النهار في عز الشمس وانا اقعد لاخر الليل 2 الصبح ده كلام الرجالي
ولا صح هي فينها الرجاله دي انا شايفه البلد دي ما فيهاش راجل لو فيها راجل ما حدش يقفني الوقفه العفشه دي
وتنظر الى جميع الرجاله التي تقف والي جلال

يتبع….



google-playkhamsatmostaqltradent