رواية موضوع عائلي الفصل السادس عشر 16 - بقلم رحاب القاضي

الصفحة الرئيسية

 رواية موضوع عائلي الفصل السادس عشر 16 

_
_الحلقه السادسه عشر
ـــــــــــــــــــــــــــــ 
هاجر بقلق
انت اتجننت والله العظيم لو ما طلعت لهصوت والم عليك الدنيا كلها... 

عادل بحده
اهدي يا هاجر انا مش هعملك حاجه انا عايز بس اتكلم معاكي شويه.. 

هاجر بعصبيه 
هو انت تقدر اصلا تعملي حاجه، وما فيش بينا كلام وغور امشي من هنا... 

_وقبل ما يرد عليها الباب خبط جامد، ذقته هاجر وراحت تفتح وهي فاكره ان اللي بيخبط هاجر بس اتصدمت لما لقيت محمد في وشها، ودخل بسرعه ومسك في عادل وقاله بحده... 

محمد
هي حصلت انك تجيلها لحد هنا يا واطي... 

_ وضربه محمد في وشه وعادل ردهاله جامده، وفضلو يتخانقو بس محمد كان متعصب اكتر وذقه بره الشقه وقاله بحده.. 

محمد بصوت عالي وغضب
اسمع يالا انا مش بتاع مشاكل بس هتقرب من مراتي تاني باي حاجه هتلاقني ابو المشاكل نفسها.. 

عادل بحده 
وانت فاكر اني هسيبهالك دي خطيبتي وانت يا شيخ يا محترم ياللي عارف دينك وبتنصح بيه اتجوزتها وهي مخطوبه ولا هو كلام في جوامع وخلاص..

محمد بجمود
يا جاهل انا لما اتجوزتها كنت انت سيبتها ولم توفي بوعدك معاها ولو بتتكلم علي الدين راجع نفسك الاول انك تدخل وتتهجم علي واحده لا تحل لك وهي لوحدها ده ايه؟.. 

ـ قال كلامه وقبل ما يقفل الباب مسك عادل خشبه كانت جنب الباب وبكل حقد وكره كان عايز يخبط بيها محمد، بس في الوقت ده كان يونس الاسرع ومسك ايده وقال.. 

يونس بجمود
انت تاني مش ناوي تلم نفسك بقي.. 

عادل بصله بقلق وقال
اظن الموضوع المره دي ما يخصكش في حاجه... 

يونس بسخريه 
هو انت ما تعرفش ان الشيخ يبقي اخويا ولا ايه.. 

_ خلص كلامه وخبطه بداسه في وشه ووقع عادل علي الارض وهو ماسك مناخيره اللي بتنذف وكان لسه يونس هيقرب منه بس وقف محمد قدامه وقاله.. 

محمد بهدوء
خلاص هو عرف غلطه اصلا ولو كرره تاني انا هعرف ارد عليه.. 

نزلت ام عادل وقالت وهي بتصوت 
ابنييي عملتو فيه ايه منك لله يا هاجر انتي واللي يعرفك.. 

هاجر بحده 
قبل ما تكلميني انا ربي ابنك الاول يا مرات عمي.. 

جات في الوقت ده فاطمه وقالت
ايه اللي بيحصل هنا ده، في ايه يا هاجر.. 

هاجر مسكت ايد شهد وقالت
ما فيش يا ماما بس شهد وجوزها جايين يصلحو بيني وبين محمد صح يا اخ يونس.. 

بص يونس ومحمد لبعض وقال
اخ... ايوه اوماال.. 

ـ دخلو كلهم جوه وقعد يونس معاهم وكان مدايق وشهد كانت مع هاجر في المطبخ وفاطمه قالت وهي باصه لمحمد وقالت... 

فاطمه 
وانت يوم ما تيجي ترجع البت تعمل الدوشه دي كلها، كان بالناقص احسن.. 

كتم يونس ضحكته ومحمد قال
ما هي لو بنتك يا حماتي عاقله ما كانتش هتحصل الدوشه دي.. 

_طلعت هاجر ومعاها شهد وحطت الشاي قدامهم وقالت لمحمد بحده... 

هاجر
انت كمان هتجيب الغلط عليا في دي.. 

وقف محمد قدامها وقال
ايه اللي دخلو اصلا، انا لولا اني سمعت صوتك وانتي بتزعقي كنت هفهم ايه.. 

هاجر 
وفين ثقتك فيا جاي ترجعني ليه اصلا وانت مش واثق فيا.. 

محمد بضيق
انا لو ما كنتش واثق فيكي ما كنتش هاجي وارجعك.. 

هاجر بسخريه
لا كتر خيرك بس انت كنت ناوي تطلقني لولا اني طلعت حامل مش كده... 

محمد بهدوء
لا طبعا يعني اكيد مش هعيش معاكي عشان خاطر ابني وبس.. 

هاجر بخبث 
اومال عشان ايه ان شاء الله.. 

_ راحت شهد قعدت جنب يونس اللي كان بيبصلهم وهو مبتسم وقال محمد بتوتر.. 

محمد 
يعني هرجعك عشانك يعني.. 

هاجر 
مش فاهمه ازاي يعني؟.. 

محمد بص ليونس وشهد وفاطمه وقال
بدل ما انتو قاعدين تتفرجو قولو ليها حاجه... 

شهد 
خلاص يا هاجر يعني بلاش تكبري الموضوع.. 

يونس وقف وقال لشهد 
انا ماشي لما تخلصي قعدك مع صحبتك يا شهد كلميني.. 

هاجر بحده 
انت ليه قليل ذوق كده مش في مشكله والمفروض تستني تحلهة معانا.. 

يونس بغيظ 
والله انا ما هرد عشان بس جوزك واقف وبيزعل لما برد عليكي.. 

محمد بسخريه 
لا غزها والنبي وريحني منها.. 

ضربته هاجر بايدها علي كتفه وقالت
اتلمم.. 

وقفت فاطمه وقالت
اسمع يا محمد لو عايز تاخد مراتك يبقي تيجي وابوها موجود انا ما اقدرش اقولك خدها، اصله كان كلام رجاله في الاول مش حريم.. 

يونس رفع حاجبه وقالها بحده 
حريم مين يا وليه احنا مش مالين عينك ولا ايه؟.. 

قامت شهد بسرعه وقالت
مش عليك انت والله.. 

فاطمه بعصبيه 
هي مين دي اللي وليه يا ولولو عليك بدري.. 

_قبل ما يونس يرد عليها قرب منه محمد وقال بقلق انهم يتخانقو... 

محمد 
تعالي ننزل وانا هبقي اجي بالليل للاستاذ حمدي.. 

_ بص يونس بحده لفاطمه ونزل هو ومحمد اللي فضل يضحك وقاله.. 

محمد 
شكرا يا يونس بس هما الاخوات كده، وعلي فكره انا مبسوط منك انك مؤخرا بقيت عاقل شويه.. 

فتح يونس باب عربيته وقال
انا زي ما انا البلطجي والصايع يا شيخ محمد ولو عشان دافعت عنك فوق فعشان للاسف اسمك محمد الصاوي وبيتقال عليك من بوز الناس اخويا... 

محمد بهدوء
حتي لو كان كده شكرا يا اللي الناس بتقول عليك اخويا.. 

يونس بسخريه
زمان كنت رايح المدرسه في ثانوي انت واخوك وانا كان فيه كام عيل بيضربو فيا ومش عارف ادافع عن نفسي، وقتها قولت لاخوك مالناش دعوه بحد ومشيت فاكر؟..

قرب منه يونس وقال بدموع
قلب يونس مليان سواد من ناحيتك يا،،، يا اخويا... 

_ قال كلامه واخد عربيته ومشي ومحمد بصله بندم، ووقف تاكسي هو كمان ومشي.. 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 

_ في الجامعه كانت نسرين قاعده في الكافيتريا وقعد مازن قدامها وقال.. 

مازن 
انتي ايه مشكلتك معايا؟.. 

نسرين بجمود
انت ازاي تقعد معايا قوم من هنا.. 

مازن 
مش قبل ما اعرف انتي ليه كرهاني اووي كده.. 

نسرين بحده 
عشان انت بني ادم مش محترم ومش متربي، ولو كنت متربي ما كنتش تستغل طيبة واحده زي ولاء وتخليها تصاحبك وانتو ما فيش بينكم اي علاقه اصلا، وما كنتش جيت وقعدت معايا كده قدام الناس من غير ما تعمل حساب ان الناس ممكن تقول عليا اني بنت مش كويسه.. 

مازن بهدوء
ولاء صديقتي علي فكره انا بحاول اساعدها مش اكتر.. هي راسمه حاجات في دماغها اا.. 

وقفت نسرين وزعقت فيه وقالت
انت ايييه انا سمعت ريكورداتك بنفسي وانت بتقولها انك هتخطبها، مادام مش هتتجوزها ما توعدهاش وخليك راجل وقد كلامك وما تقولش كلام مش قده.. 

_ قالت كلامها وسابته ومشيت، واول ما دخلت المدرج بتاعها وقعدت قربت منها ولاء وقعدت جنبيها وقالت.. 

ولاء
انا اسفه يا نسرين.. 

نسرين بضيق
لو سمحتي امشي من هنا يا ولاء واقتدي في اي مكان تاني.. 

ولاء بحزن
انا ما اقدرش اقول لمازن لا عشلن بحبه وخايفه يسيني وهو خايف عليا بسبب المرض اللي عندي.. 

نسرين 
ومدام انتي بتسمعي كلامه وما بتقدريش تستغني عنه جيتلي ليه.. 

ولاء بدموع 
عشان انتي صحبتي احنا ممكن نتكلم ونفضل صحاب من غير هو ما يعرف.. 

نسرين 
عارفه انتي مشكلتك فين انك بتهربي من المواجهه وخايفه منها، علي العموم موافقه وهفضل معاكي من غير هو ما يعرف لحد. ما تعرفي حقيقته وانه واحد مش كويس.  

ولاء ابتسمت وقالت
والله انتي ما تعرفيش حاجه مازن ده ما فيش منه.. 

نسرين بسخريه 
اممم ما هو واضح بصراحه.. 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
وفي بيت هاجر دخلت عند هاجر الاوضه وهي ماسكه صنيه عليها اكل، وحطتها علي السرير وقربت من شهد اللي كانت قاعده عند الشباك وباصه في موبيلها ومبتسمه، وسحبت من ايدها الفون وقالت.. 

هاجر
بتعملي ايه بقي.. 

شهد بتوتر
هاتي الفون يا هاجر ما تهزريش.. 

هاجر ضحكت وقالت
بيكلمك اممم ده في حاجات بقي انا ما اعرفهاش.. 

اخدت منها شهد الفون وقالت
ده بس انا بسأله روحت بعد ما مشيت قالي موضوع كده علي شغل جديد هيدخله يارب بقي يتممله علي خير فيه.. 

هاجر بخبث
اممم يارب يا شهد بس حاسن كده ان في حاجات كتير فاتتني.. 

شهد بسخريه
لا وحياتك هو لسه زي ما احنا بس انا خلاص هقوله كل حاجه.. 

هاجر بضيق
بصراحه انا حبيت يونس من كلامك عليه، فعلا زي ما قولتي هو مع الناس كلها حاجه ومعاكي انتي حاجه تانيه خالص، علي عكس اخوه تماماً.. 

شهد 
ايوه بقي انتي ليه ما رجعتيش مع محمد جوزك ليه مش كنتي عايزاه يجيلك واهو جه.. 

هاجر
وكرامتي انا استحملت منه الاهانه بدل المره اتنين وتلاته وبعدين خليه يتعب شويه وكده كده هرجعله.. 

شهد 
طيب تعالي ناكل وبعدين نتكلم.. 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 
وفي المخزن بتاع حامد كان مازن واقف هناك ورجالة حامد مسكينه.. 

مازن بقلق
انت بتعمل ايه يا عم انت خلي رجالتك دي تسيبني... 

حامد بحده 
وطي صوووتك يا واد انت وان ما كنتش امك عارفه تربيك انا هربيك.. 

مازن بغيظ
بصفتك ايه هتعمل كده انت بالنسبالي حامد الصاوي كبير الحته البلطجي وبس.. 

حامد بصله بجمود وقال
اطلعو كلكم بره يلا.. 

_طلعو كلهم  بره وحامد قام وقف وقلع الهبايه بتاعته وشمر اكمام جلابيته وقال بغضب لمازن.. 

حامد 
انت اللي بتقول عليا بلطجي انا عمري ما شربت القرف اللي داير تشتريه في المنطقه، عمري ما روحت عاشرت واحده قد امي في الحرام.. 

_ خلص كلامه ونزل بأيده علي وش مازن اللي اتصدم من معرفة ابوه لموضوعه مع ريهام... 

_حامد مسك عصايه حديد من علي الارض وقال وهو بيقرب من مازن اللي بيرجع لورا بخوف.. 

حامد بحده 
انت يا عيل تخلي واحده شمال زي دي تقولي انك عشمتها وخليت بيها يا كلب.. 

_ ورفع العصايه ونزل بيها علي جسم مازن اللي فضل يصوت بألم، وحامد ضربه بيها اكتر من مره لحد. ما مازن قعد علي الارض ودموعه نزلت من الالم اللي حس بيه.. 

حامد رمي العصايه علي الارض وقال
تتظبط يااد والا اقسم بالله هخليك تبقي عاجز مش كام علامة في جسمك وخلاص.. 

راح ولبس العبايه بتاعته وقال
اسمع امك ما تعرفش حاجه عن اللي حصل ده قولها اي حاجه، عشان مش لوحدك اللي بتخاف من هناء.. 

قرب منه حامد وقعد قصاده علي الارض وقال
انت لسه ما تعرفش مين هو حامد. الصاوي اللي انت بتقول عليه بلطجي، كلمة بلطجي دي كانت قليله علي الجبروت اللي كنت فيه زمان، فاحسنلك تسمع كلامي فاااهم واعمل حسابك قريب اووي هخطلبك واجوزك عشان تتلم وهنقيهالك علي مزاجي.. 

_ قال كلامه وسابه ومشي.. 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 
وفي مكان تاني راقي وقدام شركة السلطان نزل يونس من الشركه وكان معاه يوسف اللي لابس بدله وشكله حلو جدا وقاله.. 

يوسف 
انا مش مصدق والله اننا مضينا العقد.. 

_كان يونس واقف ووعينيه ما نزلتش من علي اليافطه بتاعت الشركه، ويوسف وقف جنبيه وقاله بهدوء... 

يوسف
سرحان في ايه يا صاحبي.. 

يونس 
امتي يبقي اسم الصاوي كده؟.. 

يوسف 
اللي خلانا وصلنا لهنا يخلينا نوصل للعلي من الشركه دي كمان.. 

يونس اتنهد وقال
ده بس عشان انت جنب اخوك يا يوسف.. 

حضنه يوسف وقال بدموع
انا بحبك اوووي يا يونس انت اجدع واحد شوفته في حياتي... 

ذقه يونس وقال 
يا عم اوعي ما بحبش الاحضان الرجالي دي.. 

يوسف 
حقك يا اسطاا ما انت متجوز الشهد بذات نفسه.. 

يونس بحده 
اتلممم يالا، واطلع تعالي هتعشيني.. 

يوسف 
موافق انا اطلب وانت تحاسب.. 

_ ضحك يونس وركبو العربيه ومشيو وكانو فعلا مبسوطين بالنقله الكبيره اللي وصلولها في شغلهم.. 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_ وبالليل دخل يونس بيت حامد الصاوي وكان طالع شقته ولقي بطه طلعت من شقتهم وقالت بدموع.. 

بطه 
يونس تعالي كلم عمي حامد.. 

يونس 
حاضر، بس مالك في ايه بتعيطي كده ليه؟.. 

بطه بغيظ 
هو انت كنت مع يوسف مش كده؟.. 

يونس 
ايوه هو ده اللي مدايقك ولا ايه؟..

بطه بدموع
كان لابس بدله اكيد كنت معاه عشان بيخطب صح.. 

يونس 
ايوه وهيخطب حتت بنت يا بت يا بطه زي القمر وكبيره وعاقله مش عيله زيك واسمها حلو مش بطه... 

عيطت بطه وقالت 
يا حظك المنيل يا بطه، اوعي كده من وشي.. 

يونس 
خدي يا بت انتي رايحه فين؟.. 

بطه 
رايحه لشهد اوعي.. 

_مشيت بطه وهو دخل عند حامد اللي كان قاعد ومعاه عظيمه اللي مدايقه جداً، قعد يونس معاهم وقال.. 

يونس 
خير يا حج بطه قالتلي انك عايزني.. 

عظيمه بحده 
شوف ابوك واللي عايز يعمله ناوي يجلطني بدري.. 

حامد 
ما تهدي بقي يا وليه... 

عظيمه 
طيب انا راضيه ذمتك يا يونس بقي ينفع ابوك يجوز بطه لابن هناء.. 

حامد بحده 
لا حول ولا قوة الا بالله، قومي يا عظيمه ادخلي جوه يلااا.. 

عظيمه بغيظ 
ماشي يا حج داخله بس انا عندي اموت بنتي ولا اديها لابن هناء.. 

قالت كلامها ودخلت جوه ويونس قال
ايه يا حج اللي جه في دماغك عشان تقول كده.. 

حامد 
بطه دي انا اللي مربيها ولولا انك رفضتها وقولت انها زي اختك كنت هجوزهالك ومحمد اتجوز من غير ما اعرف يبقي مين اللي فاضل مازن... 

يونس بجمود
بس مازن ما ينفعش بطه، وانت قولت انها اختي وانا ما ارضلهاش تاخد مازن وبطه عريسها موجود.. 

حامد بحده
بطه مالهاش عرسان غير مازن يا يونس، وسيبك من امها انا هنا اللي اقرر، وانت دورك تكلمها وتعرف ايه رغبتها للموضوع ده.. 

يونس بضيق
حاضر، تصبح علي خير يا حج.. 

_ وسابه يونس وطلع سقته فوق واول ما دخل لقي شهد قاعده لوحدها، قعد جنبيها قدام التلفزيون وقال.. 

يونس 
اومال البت بطه فين؟.. 

شهد 
نزلت قبل ما تطلع بشويه، اجهزلك العشا؟.. 

يونس
لا اتعشيت بره مع يوسف، انتي كويسه.  

كانت شهد قاعده متوتره وقالت
اا ايوه.. 

قرب منها يونس وقعد جنبيها وقال
اومال في ايه قاعده مش علي بعضك كده ليه؟.. 

بعدت عنه بسرعه وردت عليه
انت عايز تعرف انا ليه مانعه نفسي عنك وخايفه تقربلي صح؟.. 

بصلها بشك وقال
ياريت عشان تريحيني وتريحي نفسك.. 

شهد دموعها ملت عيونها وقالت
بس قبل ما اقولك اي حاجه انا والله العظيم مظلومه وما ليا ذنب في اي حاجه حصلت.. 

وقف يونس قدامها وقال بجمود
سامعك اتكلمي.. 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 
_ وفي شارع هادي شويه كانت ماشيه هاجر جنب محمد اللي كان ساكت ومش بيتكلم خالص وقالتله بغيظ.. 

هاجر
انا عايزه افهم بقي انت ليه ممشيني كده انت مش معاك فلوس ناخد تاكسي.. 

محمد
عايزه تعرفي كنت ليه متغير معاكي الفتره اللي عدت؟.. 

هاجر بضيق
ياريت مع اني ما غلطش في حقك علي الطريقه اللي كنت بتعاملني بيها دي، وبرغم كده انا وافقت ارجعلك اهو.. 

_طلع محمد موبيله ووراها الصور، وهاجر مسكت الفون وقفلته وقالت بعصبيه.. 

هاجر
هو انت يعني ما كنتش تعرف اني مخطوبه، اشحال ان ما كنتش متجوزني يوم فرحي علي غيرك.. 

محمد بهدوء
لا عارف بس ما كنتش فاكر يا مدام انه مسك ايدك وقاعده قريبه منه اوي كده وبينكم حاجات كتير ما اعرفهاش.. 

هاجر بضيق
انت مسألتنيش عن حاجه عشان كنت احكيلك.. 

محمد 
لاني قولت ان دي حاجه وعدت واحنا بدأنا مع بعض من جديد... 

هاجر 
وانا والله العظيم في اليوم اللي قولتلك كده رميت عادل بكل حاجه كانت جوايا ليه ورا ضهري.. 

محمد 
عارف بس الصور دايقتي وطبيعي اغير عليكي مدام بحبك.. 

ابتسمت هاجر وقالت
لا بص انت مرمطني براحتك، بس المهم انك بتحبني.. 

ابتسم محمد غصب عنه وقال
اللي بيخليني ديما ما ازعلش منك هي طيبتك يا هاجر، تيجي نتعشي ونروح.. 

هاجر 
لا لا انا طنط ومازن وحشوني وخلينا نجيب اكل ونتعشي كلنا سوا.. 

محمد 
يعني هنروح منهم فين يا هاجر كده كده قاعدين معاهم كتير لان الفلوس بتاعت تعديل الشقه دفعتهم في تظبيط المحل.. 

هاجر 
خلاص عادي لما ربنا يفرجها عليك ابقي ظبطها اصلا بابا لسه بيكمل في الجهاز بتاعي.. 

ضحك محمد وقال
ده ايه الجوازه اللي لا فيها جهاز ولا فيها شقه دي.. 

هاجر
احمد ربنا انك لقيت جوازه ساهله في الايام دي.. 

مسك محمد ايدها وقال
معاكي حق الواحد لازم برضو يحمد.ربنا علي ابتلاؤه.. 

_ ضربته هاجر علي كتفه جامد، وهو فضل يضحك وبعد شويه اخدو تاكسي وراحو البيت، وفي الوقت ده كانت هناء قاعده عند مازن في اوضته وقالتله.. 

هناء
رد عليا يا مازن مين اللي عمل فيك كده عشان حتي نروح نبلغ.. 

مازن بضيق
ما فيش يا ماما.. 

هناء بحده 
ما فيش ازاي ده انت ايدك اتكسرت اهي وجسمك كله متدشدش.. 

مازن بعصبيه 
يووه بقولك خلاص ما فيش حاجه، شوية بلطجيه طلعو عليا عشان يسرقو الفون.. 

هناء بشك 
والموبيل بتاعتك ما تسرقش ليه ما هو جنبك اهو.. 

مازن 
ما انا ضربتهم يا ماما.. 

هناء بسخريه
وضربتهم بأيه بقي وانت ما فيش فيك حته سليمه.. 

مازن بضيق
اطلعي بره يا هناء انا عايز انام.. 

هناء بغيظ. 
انا ليا كلام مع اخوك لما يرجع انت حالك ما يتسكتش عليه.. 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 
_ وفي شقة يونس.. 

كانت شهد قاعده قلقانه وخايفه من رد فعله بعد ما قالتله الحقيقه، وهو كان قاعد ساكت وباصص قدامه بغضب... 

شهد 
يونس... 

بصلها وقال بجمود
انتي متوقعه مني ايه، متوقعه من واحد. زيي ايه؟.. 

شهد بقلق
مم مش عارفه.. 

ابتسم بسخريه وقال
هي تستغلني سنين وتاخدني كبري عشان توصل لاحلامها، وانتي بنفس طريقتها وافقتي تتجوزيني عشان تداري علي عملتك.. 

اتصدمت شهد من كلامه وقالت 
والله العظيم لا انا ما عملتش حاجه.. 

يونس زعق فيها وقال
انتي عايزه تفهميني ان ده حصل من يجي عشرين سنه وانتي يا حرام ضحيه وانا بقي مغفل واصدق انك مظلومه.. 

شهد ببكاء
والله العظيم ده اللي حصل، روح بنفسك اسال عن الراجل ده وانا قولتلك اسمه هتلاقيه اتقبض عليه زمان ومات بسبب انه اعتدي علي طفله برضو من المدرسه... 

يونس بحده 
عايز ارجع البيت ومالقكيش فيه.. 

_جه يمشي بس شهد مسكت ايده بسرعه وقالت ببكاء وخوف... 

شهد
والله العظيم انا ما كدبتش عليك انا قولتلك الحقيقه اللي ما قدرتش اقولها لاخويا من خوفي منه وفضلت متعذبه بسببها سنين.. 

سحب ايده منها وقال
اللي قولته يتنفذ والا انا اللي هكلم اخوكي يجي وياخدك بعد ما اقوله كل الحقيقه يا مدام.. 

_ قال كلامه وسابها ومشي، وهي قعدت مكانها علي الكنبه وفضلت تعيط وهي مش عارفه تعمل ايه ولا لما هتروح لاخوها هتقوله ايه... 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 
_وفي فيلا عمر احمد رياض.. 
كانت نور واقفه قدام السرير بتاعها وباصه لفستان الفرح بتاعها اللي هتلبسه بكره وافتكرت اللي حصل من سنين لما كانت ماشيه هي ويونس في الشارع.. 

_ فلااش باااك... 
يونس
هو انا كل يوم لازم اجي واجيبك من الجامعه.. 

نور
ايوه وده غصب عنك علي فكره.. 

يونس ابتسم وقال
وعلي ده برضو علي قلبي زي العسل وعادي يعني.. 

حضنت نور دراعه وقالت
ما انا عارفه، تعالي كده معايا اوريك حاجه... 

_ واخدته راحو وقفو قدام اتيليه لفساتين الزفاف، وشاورتله علي فستان شكله حلو جدا وقالت.. 

نور
انا كل يوم وانا معديه من هنا وتيجي عيني علي الفستان ده افضل اتخيل نفسي فيه وانا لبساهولك في فرحنا.. 

يونس 
طيب ايه رئيك ندخل نحجزه ونعدي نحجز قاعه ونتجوز بقي ونخلص.. 

ضحكت نور وقالت
مش دلوقتي بعد ما اخلص الكليه بتاعتي يا يونس عشان افضالك بقي ولجوازنا.. 

يونس بهدوء
براحتك يا نور، وفعلا الفستان حلو وهيبقي احلي عليكي.. 

_بااااك.. 
قعدت نور علي السرير جنب فستانها الغالي جداً متصمم مخصوص عشانها، وفضلت تعيط، والباب خبط قامت بسرعه ومسحت دموعها وفتحت وكان احمد اللي قالها.. 

احمد 
ايه يا نور انتي لسه ما لبستيش الفستان عايز اشوفه عليكي.. 

نور ابتسمت وقالت
لبسته وقلعته تاني بس بكره بقي تشوفه عليا، لان فال مش كويس تشوفه عليا قبل الفرح.. 

احمد 
ماشي هانت اوووي اهي يا نور، بس انا عايز اعرف انتي زعلانه عشان اهلك مش هيجو ولا اا.. 

نور بسرعه قالت 
لا عادي اصلا هما مش هيكونو مبسوطين بالفرح والطريقه اللي هيتعمل بيها فعادي يعني.. 

احمد 
تمام يا نور تصبحي علي خير.. 

_ سابها احمد وراح وقف في الجنينه وقرب منه باباه وقال.. 

رياض 
شوفتك صاحي يا عريس قولت انزل اسهر معاك.. 

احمد 
وانت ايه اللي مصحيك يا بابا.. 

رياض
امك دوشتني بالتجهيزات والفرح، قولي بقي انت ايه اللي مصحيك المفروض انك بكره هتتجوز البنت اللي بتحبها والمفروض تكون مبسوط.. 

احمد 
تصدقني لو قولتلك اني مش مبسوط يا بابا ومش معني كده اني مش عايز نور، لالعكس نور بنت جميله وانا فعلا بحبها، بس مش حاسس بالفرحه اللي كنت متخيل اني هكون فيها لما اتجوز نور.. 

رياض
لو جيت الحق انا مش مبسوط بيها وخصوصاً انها رضيت بشروط امك.. 

احمد 
هي عملت كده عشان بتحبني يا بابا.. 

رياض
طيب علي العموم اللي انت فيه ده طبيعي انت داخل علي مسؤليه وجواز وليله سودا.. 

ضحك احمد وقال
ههههه الله يا يطمنك يا حج هروح انام انا بقي.. 

رياض
طيب علي فكره انا عرفت مين اللي اخد التوكيل بتاع العربيات من سلطان ابن عمك، وهو قالي انه بعد ما يضمن نجاح المشروع بتاع اللي اخد التوكيل هندخل شركاء معاه.. 

احمد 
علي خير يا بابا مع ان شغلي في الجامعه مريحني جدا.. 

رياض
لا لازم يكون عندك مشروع تاني وكبير عشان نفضل في نفس المستوي بتاعنا.. 

احمد 
حاضر يا بابا بعد اذنك.. 

_ وطلع احمد اوضته، وهو برضو مدايق ومش مرتاح.. 

ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 
_ وتاني يوم في بيت صبري كانت قاعد بيفطر وقال بقلق.. 

صبري
البت شهد ما قالتلكيش ايه اللي جابها يا زهره.؟... 

زهره 
لا ما قالتش يا اخويا هي من لما جات بالليل وهي نايمه.. 

صبري 
خايف تكون عملت مصيبه هناك.. 

زهره 
لا كانت قالت انهم هما اللي طردوها مثلا انما هي بتقول انها جايه من نفسها.. 

صبري
طيب يا زهره، اتكلمي معاها وخليها علي بالليل ترجع بيت جوزها مش ناقصين كلام من الناس احنا.. 

زهره 
حاضر يا اخويا من عينيا.. 

_ مشي صبري وزهره راحت فتحت باي اوضة شهد لقيتها نايمه وفي حضنها اسر ابن اخوها، طلعت تاني زهره وشهد قامت وقعدت علي السرير ومسكت موبيلها وجابت صورة سونس اللي حفظاها عندها وقالت وكأنها بتكلمه ودموعها نزلت.. 

شهد 
كان نفسي تصدقني يا يونس... 

_ وفي الوقت ده كان يونس لسه واصل الشقه بتاعته ولقي شهد فعلا مشيت قعد في اوضته متدايق، وبعد شويه قام مفزوع اول ما سمع صوت صويت في الشارع ونزل بسرعه وقابل يوسف اللي كان لسه صاحي وقاله.. 

يونس
في ايه يا يوسف ايه الصوت ده.. 

يوسف 
الاسطي فايز ابو نور تعيش انت؟.. 

_سابه يونس ودخل البيت بتاع اهل نور لقي فايزه قاعده علي الارض وبتعيط ولما شافته قامت وقربت منه وقالت.. 

فايزه 
يونس ابوس ايدك روح لنور قولها انت هتعرف توصلها اكيد هي هتيجي تشوف ابوها... 

يونس؟؟.. 

_ تفتكرو يونس هيعمل ايه؟... 

ـــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــ 


  •تابع الفصل التالي "رواية موضوع عائلي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent